دلارهای زعفرانی کام افغانها را شیرین کرد


دلارهای زعفرانی کام افغانها را شیرین کرد

وضعیت قرمز طلای سرخ ایران

دست اندرکاران طلای سرخ کشورمان قاچاق پیاز زعفران را یکی از عوامل مهم توسعه تولید این محصول در افغانستان و به خطر افتادن این صنعت در خراسان می دانند.

در حالیکه امسال کشاورزان افغانی موفق به برداشت بیش از دو تن زعفران مرغوب از مزارع خود شده اند که در سالهای گذشته این رقم تنها به چند کیلوگرم محدود بود.

تولید کنندگان این محصول  در خراسان رضوی معتقدند کف قاچاق پیاز زعفران بویژه به ولایت هرات که در مجاورت این استان قرار دارد، بخشی از بازار جهانی این محصول را  به افغانستان منتقل خواهد کرد.

در این راستا مسئولان اداره کشاورزی هرات از تولید بیش از 1.5 تن زعفران در سال زراعی جدید و توزیع ٦٠ تن پیاز این محصول میان کشاورزان در این ولایت خبر داده اند.

این اتفاق در حالی روی داده است که بخشی از نیاز این کشور به پیاز زعفران، از طریق قاچاق از کشورمان تامین شده است.

قاچاق پیاز؛ تکذیبیه ای که تایید شد

ماجرای قاچاق پیاز زعفران به افغانستان طی چند سال گذشته همواره یکی از نگرانی های عمده کشاورزان و تولید کنندگان خراسانی بوده است.



مزارع زعفران در افغانستان

این امر هرچند در ابتدا با تکذیب مسئولان وقت مواجه شده اما طولی نکشید که بعضی از مسئولان آن را مورد تایید قرار دادند، تا جایی که غلامحسین شافعی، رئیس شورای ملی زعفران ایران اذعان می‌دارد: این امر واقعیت دارد که در سال‌های اخیر پیاز زعفران به افغانستان قاچاق می‌شده است.

در این راستا شواهد می گوید تنها در سال 81 بیش از 28 تن پیاز زعفران به صورت غیرقانونی وارد افغانستان شد و در 15 شهر استان هرات کشت شد.

زعفران افغانستان وارد بازار مصرف ایران شد

یکسال بعد کشت همین پیازهای  خارج شده از اراضی قاین، تربت حیدریه، کاشمر، گناباد، فردوس و خیلی شهر های دیگر تنها در یک استان کوچک افغانستان 824 کیلوگرم زعفران خالص به ارمغان آورد که بخشی از آن روانه بازار صادراتی از جمله کشور خودمان نیز شد.



برداشت زعفران در ایران

بعدها  گفته شد 110 تن پیاز زعفران که بخش عمده ای از آن به صورت رسمی و قاچاق از ایران خارج شده بود، در 13 استان افغانستان توزیع و زیر کشت قرار گرفت.

به همین دلیل بود که نماینده وقت طالقان و ساوجبلاغ در شهریور سال 85، از پیشی گرفتن کمیت و کیفیت زعفران افغانستان از ایران در پنج سال آینده خبر داده بود .

حسین نژادفلاح در آن زمان اعلام کرده بود: پیاز زعفران در حجم زیاد به افغانستان می رود و جایگزین کشت تریاک می شود، به همین علت افغانستان در حال پیشرفت در این بخش از کشاورزی است.

در آخرین مورد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز از کشف حدود هشت هزار کیلوگرم پیاز زعفران قاچاق، توسط هنگ مرزی تایباد، خبر داده است.

تقی باغدار خاطر نشان ساخته است: پیازهای  قاچاق به طرز ماهرانه ای در زیر بار یک دستگاه تریلی افغانی جاسازی شده بود که با تیزهوشی ماموران کشف و ضبط شد.

کشت جایگزین خشخاش، دردسری برای کشاورزان ایرانی
 
و امروز شاهد هستیم که کشاورزان افغان با مزه کردن دلارهای زعفرانی، بتدریج ضمن توسعه کشت این محصول با پشتوانه دولتهای خارجی، در تلاشند تا بخشی از بازار دردانه صادراتی  ایران را در بازار جهانی طلای سرخ به خود اختصاص دهند.
 
بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد، با روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان، کشت زعفران به جای خشخاش در این کشور، در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است.
 


آموزش زعفران کاران افغان در استان هرات
 
در این راستا دولت افغانستان قصد دارد، برای تشویق کشاورزان این کشور برای کشت زعفران به جای خشخاش، تسهیلات مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.

این اتفاق در حالی روی می دهد که  یک موسسه تحقیقاتی آمریکا اعلام کرده است، زعفران هرات از لحاظ کیفیت رنگ و طعم، مقام نخست جهان را داراست.
 
در این راستا از افغانستان خبر می رسد، که فرانسه نیز می کوشد، در کنار آموزش کشاورزان، دستگاه‌هاى مدرن بسته‌بندى زعفران را به این کشور ارائه کند.

زعفران به دلیل کشت و برداشت آسان، نیاز به آب کم و همچنین سازگاری با محیط جغرافیایی افغانستان به ویژه غرب افغانستان و از همه مهمتر قیمت بالای آن کشاورزان افغان را واداشته کشت آن را سال به سال بیشتر کنند.

کشاورزان افغان بر این باورند، این گیاه با قیمت بالایی که دارد می تواند، جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات کشاورزی که قیمت کمتری دارد نیز باشد.

در این باره مدیر کشاورزی ایالت هرات افغانستان در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد، می گوید: امروزه در 27ولایت افغانستان با سطحی بالغ بر360 هکتار از اراضی کشاورزی، زعفران کشت می‌شود.

بشیراحمد احمدی با اشاره به اینکه کشت زعفران از 35 سال پیش در افغانستان رواج داشته است، ادعا می کند: پیاز زعفران از ایران در سال81 به صورت قانونی و به عنوان کشت جایگزین به افغانستان راه یافته است.

احمدی درباره آمار تولید این محصول نیز اظهار می دارد: تولید زعفران امسال افغانستان حدود دوتن بود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و حمایت سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها بویژه ایران، این رقم را افزایش خواهیم داد.

مدیر کشاورزی ایالت هرات افغانستان با اشاره به کسب استانداردهای بین المللی در تولید وعرضه طلای سرخ، ادامه می دهد: در حال حاضر کشاورزان افغان به طور میانگین در هر هکتار 10کیلوگرم زعفران تولید می کنند.

کشت زعفران اولویت‌ اروپایی ها

بی‌تردید از گذشته‌های دور ایران،  مهمترین کشور تولیدکننده زعفران در دنیا بوده و هم اکنون نیز بخش عمده ای از نیاز بازار جهانی زعفران از ایران تامین می‌شود، به گونه‌ای که ایران با بیشترین میزان تولید زعفران، در رتبه اول جهانی قرار دارد.
 


مزارع زعفران افغانستان

متاسفانه در سال‌های گذشته طلای سرخ ایران شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده که قاچاق پیاز زعفران به کشوری نظیر افغانستان در کنار شوکهای قیمتی و چالش های چون تقلبات و نبود برند، از جمله مهمترین مسایل پیش روی آن به حساب می‌آید، به گفته کارشناسان، این موضوع  می‌تواند برای بازار زعفران ایران، خطرناک و گران تمام شود.

از سوی دیگر اظهارات مقامات بخش کشاورزی افغانستان نشان می دهد، کشورهای اروپایی برای گسترش کشت این محصول، به افغانستان کمک می‌کنند.
 
در این راستا، کشورهای فوق به تازگی پیازهایی که به صورت ژنتیکی تولید شده‌اند را از کشور هلند به افغانستان وارد کردند چرا که در حال حاضرتوسعه کشت زعفران، جزو اولویت‌های کاری کشورهای اروپایی در افغانستان است.

هشدار افغانستان در تدارک  تولید60 تن زعفران

در این باره رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران ایران، ضمن تاکید بر صیانت از این محصول استراتژیک به خبرنگار مهر در مشهد می گوید: زعفران در بین محصولات زراعی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و نقش مهمی در ارز آوری و معشیت کشاورزان دارد.

غلامرضا میری با اشاره به تهدید های فرا روی زعفران می افزاید: مزارع در وضعیت کنونی در سال برای 108 هزار بهره بردار برای  حدود نیم میلیون خانواده کار فراهم می کند.

وی ادامه می دهد: طلای سرخ سالانه 300 میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری دارد از اینرو نباید گذاشت بازار آن به دست رقبا بیفتد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران با اشاره به تلاش سازمان ملل برای جایگزینی کشت زعفران بجای خشخاش در افغانستان، تصریح می کند: مسئولان این کشور، در قالب یک برنامه چهار ساله، برای تولید 60 تن زعفران، برنامه ریزی کرده اند و این زنگ خطری برای طلای سرخ ایران به شمار می آید.

وی اضافه می کند: بخشی از این پیاز ها از ایران قاچاق و بخشی نیز توسط هلند و ایتالیا به افغانستان اهداء شده است.

وی می گوید: به هرحال  از چند سال گذشته قاچاق پیاز زعفران به افغانستان آغاز شده است و این عمل می تواند، آینده اقتصادی زعفران کشور را با چالش رو برو کند.
 
پیاز زعفران هر کیلو گرم 200 تومان

کشت طلای سرخ که از دیرباز در مناطق شرقی کشور بویژه خراسان رضوی و جنوبی متداول بوده است، اکنون مهمترین وسیله ارتزاق بسیاری از روستاییان این مناطق به شمار می آید.

از سوی دیگر با خشکسالی های پی درپی سالهای اخیر، وابستگی کشاورزان خراسانی به کشت زعفران بیش از گذشته افزایش یافته و درحال حاضر این محصول تنها منبع درآمد برخی از روستاییان به شمار می آید.

در این باره یکی از زعفرانکاران با بیان این که طلای سرخ  بیش از هر چیز به مدیریت نیازمند است، می گوید: بارها شاهد بودم که به دلیل نوسانات قیمتها بعضی از کشاورزان با خارج کردن پیاز ها آنرا را کیلویی 200 تومان به واسطه ها فروخته اند.

وی ادامه می دهد: کشاورزانی که از تولید زعفران منتفع نمی شوند، پیازهای خود را از زمین خارج کرده و به صورت قاچاق به تاجران افغانی می فروشند، غافل از آنکه افغانستان به علت اقلیم مساعد، نیروی کار ارزان و حمایت کشورهایی نظیر آمریکا در آینده می تواند آینده اقتصادی تولید زعفران را به خطر بیندازد.


 
فرآوری زعفران توسط زنان ایرانی

وی با تاکید بر این نکته که طلای سرخ در انتظار نرخ عادلانه است، می افزاید: کشاورزان از متولیان انتظار دارند، با اتخاذ سیاستها و مصوبات اثر از این محصول مهم صیانت کنند.

وی می گوید: درآمدهای ارزی ناشی از تولید، توزیع و صادرات زعفران، توجه خاص به این محصول را طلب می‌کند و با توجه به اینکه خراسان جنوبی و رضوی، تولید کننده عمده زعفران کشور است، لازم است به منظور حفظ، حمایت و تقویت کشاورزان، متولیان  پیگیر امور مربوطه باشند.

رقبا از افغانستان تا مراکش

براساس آمارهای سازمان خوار و بار جهانی، ایران حدود 81 درصد زعفران جهان را به خود اختصاص داده است و اسپانیا با 12 درصد تولید جهانی پس از ایران در رتبه دوم قرار دارد، در حال حاضر بیشترین تولید زعفران جهان به ایران اختصاص دارد و پس از ایران، کشورهای اسپانیا، هند، یونان و مراکش قرار دارند.

تلاش ایران برای افزایش سهم خود در بازارهای جهانی در حالی صورت می گیرد که کشورهای تولیدکننده زعفران در اروپا، ایران را رقیب سرسختی برای خود می دانند و به دنبال راه حلی برای محدود کردن بازار فروش زعفران ایرانی در اروپا هستند.

البته این تمام ماجرا نیست، زیرا زعفران کاران هندی، مراکشی و اسپانیایی نیز اقدام به افزایش سطح زیر کشت کرده اند.
 
در چنین شرایطی به نظر می رسد  حفظ موقعیت و میدان‌داری ایران در کشت زعفران، فقط با سیاستگذاری درست و مدیریت علمی بازار جهانی زعفران امکان پذیر خواهد بود، چرا که  در صورت عدم برنامه‌ریزی و نبود استراتژی مناسب در کشور برای زعفران، به‌ طور قطع افغانستان در آینده ای نه چندان دور یکی از رقبای جدی  ایران در تامین زعفران دنیا خواهد بود.

ganook - هندوستان - مومبای
خود کرده را تدبیر نیست !!! روزگاری زعفران ایران نمونه بارزی از توانمندی کشاورزان ایرانی بود که همه دنیا ایران ما بخاطر داشتن طلای زرد میستودند !!! اما حالا چی !!! هند افتخار میکند که کشمیرش بهترین زعفران را تولید میکند !!! و این هم خبر جدید از شروع و بهره برداری از زعفران کشور افغانستان که دیگه عملاٌ مارو از گردونه رقابت جهانی طی سالاهای آتی حذف خواهند کرد و با توجه به گزارشات بهترین و مرغوبترین زعفران دنیا در هرات افغانستان تولید میشود !!! این هم از افاضات شیخ ما !!! که شیره را خورد و گفت شیرین است !!!
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

h--sorosh--007 - افغانستان - کابلستان
عالیه دیگه
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

afghn boy - ویبورگ - دانمارک
این چه گزارشی است! جایی‌ نوشته, ۱۱۰ تن پیاز زعفران که بخش عمده یی از آن بصورت رسمی‌ و قاچاق از ایران قاچاق شده.!!! کسی‌ هست بگوید x در کجای این معادله قرار دارد!
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
صنایع مدرن تولید برداشت زعفران بکوری چشم غربی ها هنوز در دست ایرانی هاست !! در عکس آخری چند خانم میلیونر شده چادر بربدن و یه دختر بچه خانم چادری در حال میلیونر شدن از کشت زعفران دیده میشوند !!!. تمام این اطلاعات را سرمایه گذاران غربی و کارخانه داران اروپائی در افغانستان در اختیار برده گانشان می گذارند !! سیب افغانستان بعنوان بهترین سیب "فرانسوی" به فرانسه صادر میشود تربیت گل سرخ برای گرفتن روغن و صادرات آن به فرانسه و همینطور معدنی افغانستان به فرانسه صادر میشود و الماس و سن گهای گران بها هم به هم چنین !! دست بهش نزن اینها نجسه و حرومه نمازت رو باطل میکنه...همش توش الکل داره و فقط باید صادربشه !!
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

rezashah1919 - ایران - تهران
همانطور که صنعت فرش ما به هندوستان و پسته ما به کالیفورنیا و مغزهای علمی ما به خارج از ایران رفتند. زعفران ما هم از ایران خدا حافظی خواهد کرد. برای حکومت اسلامی مهم اینست که سرش را در چاه چمکران کند تا واقعیت را نبیند.
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

mortaza_hrt - افغانستان - هرات
این اخبار کاملا دروغ است من خودم مهندس کشاورزی هستم و ما در سال گذشته توانستیم 60 تن پیاز زعفران را از خود فارم های کشاورزی هرات پرورش و در اختیار دهاقین قرار دهیم در ضمن پیازی که از ایران وارد میشود نیز بی کیفیت و آلوده به امراض است
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

delmorde - سوئد - یوتوبوری
در عوض اسلام ناب معمدی و اخوند های دزد با سگهای هارشان را داریم . که در مقابل امریکا نمایش وار ایستاده اند ولی در واقع مطیع و نوکر زیرا اگر غیر از این رفتار کنند همان بلائی که سر قذافی و دیگر نافرمانها امد خواهد امد.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

porharfi - هلند - آرنم
....ملایان اِشغالگر .از قاچاق و فروش ِ زن و دخترشان هم ابایی ندارند..!!این که. ثروت زمینی ست!!...
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

mehran_pahlavichi - نروژ - اسلو
وقتی مردمی راه میوفتن تو خیابون و برای کشور های دیگه و مردم دیگه مرگ و لعنت می طلبن باید هم به این روز بیوفته کشور.خشکسالی.از بین رفتن برکت.یادش بخیر توو باغ پدر بزرگم چه درختای میوه ای بود حالا همش نیست شده حالا بازم حی نفرین کنید که خدا لعنتشون کنه...به زمین گرم بخوری...خونت خراب شه...داغ عزیز ببینی...مرگ بر امریکا...مرگ بر اسرائیل. چاه نکن بهر کسی هموطن اول خودت دوم کسی. به امیدایران و ایرانیانی با منش کوروش نه عربی اسلامی
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
اتفاقا چند نفری افغانی اینجا هستند خیلی باحالند چون بارها گفته اند تنها چیزی که کام افغانی را شیرین کند فقط مواد مخدره.چون 1 کیلو برابر 1 تن زعفران برایشان ارزش داره چون با این روش عادت کرده اند که زندگی کنند میگه توبه گرگ مرگه
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

AFGPersian - سوئد - مالمو
Afg boy خوب گفتی عزیز. در ضمن این ملت چرا چشم ندارند پیشرفت به کشور فقیر رو ببینن. باید خوشحال هم باشید که یکی از همسایه ها که شما روزی حتی برادر خطاب میکردین بعد از سی سال جنگ و خونریزی داره رو پا میشه. ممنون ایرانیان انگلستان
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

botparast - ایتالیا - میلان
haghighatgo - آلمان - برلین: . در عکس آخری چند خانم میلیونر شده چادر بربدن و یه دختر بچه خانم چادری در حال میلیونر شدن از کشت زعفران دیده میشوند ..!!!!!..... دوست عزیز احتیاجی نیست عقده هاتو اینطوری خالی کنی!!!برده غربی ها بودن بهتر از برده گی تازیان,بویژه حسن نصرالله هست!
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

hamidazizi - ژرمنی - مونشن
چرا اینها که به گفته ی خودشان از پیشرفت کشور های همسایه استقبال می کنند حالا چشم ندارند ببینند که کشور ستم دیده ی افغانستان در حال پیشرفت است. همان بهتر است که خشخاش کشت کنند و جوانان ایران را معتاد!!
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

vip136 - مالزی - کوالا لامپور
حالا یه عمر اونا کام ایرانیهارو شیرین کردن یه بار هم ایران کامشون رو شیرین کرد
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫اگر قاچاق زعفران به افغانستان ادامه یابد و جایگزین کشت خشخاش شود،پس مصرف کنندگان عزیز واردات افغانی چه خاکی بر سرشان بریزند،حتما در این مورد هم چشم امید همه به چین خواهد بود، البته در کرمان خیلی ازین محصول وارداتی قاچاق چینی تعریف میکنند و معتقدند که از نوع افغانی مرغوب تر است و جر وجر خوبی دارد.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
haghighatgo - آلمان - برلین . این اطلاعات را ازکجا کشف نموده اید لطفا منبعش را دراختیار منهم قرار دهید.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

Pezhman - اتریش - وین
الان ضحاک علی دستور کشت کوکنار را در سراسر ایران میفرمایند تا ما هم سال بعد بهترین تریاک را به افغانستان صادر کنیم.لووول
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
haghighatgo - آلمان - برلین بهر حال بنظر شمایک رقابت در زمینه تولید زعفرن بهتر است یا کشت خشخاش ?
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
منابع گاز و نفت خلیج فارس بدست همسایگان عرب دزدیده میشوند، در حالیکه سرمایه بسیار بسیار کلانی است. حکومت هم دست روی دست گذاشته هرکاری میخواهند بکنند. افغانستان هم در واقع به این کشت زعفران نیازی ندارد. منابع اهن، گاز و لیتیوم سرشاری دارد که میتواند به پیشرفت این کشورکمک شایانی کند، کهشاید اینها را برای اینده گذاشته اند.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

مانفرد - ایران - ایران
نه خودخورد نه کس دهد گنده کند به سگ دهد. بیشتر مردم ایران با رنگهای شیمیایی برنجشون رو زعفرانی میکنند.این جور چیزها زیاده مثل خاویارهای خارجی موجود تو بازار با قیمت بسیار نازل 5یا6هزارتومان که معلوم نیست خاویار چه جانوریه؟؟؟ نوش جون هرکس که داره میخوره.تاحال اسپانیاییها بازعفران ایرانی حال میکردند از این به بعدهم افغانها.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

حقایق تلخ - ایران - تهران
دوستان با فرهنگ پارسی از پیشرفت سایر ملل ناراحت نشوید هرکه نان از عمل خویش برد منت از حاتم طائی نبرد افغانها که یک نژاد آریایی هستند شما باید خوشحال شوید که همشهریهایتان از فلاکت رها می شوند. کشتخشخاش آنها وسیاست کثیف این حکومت باعث معتادشدن ایرانیها شده اگر ماها عرضه داریم باید تلاش کنیم محصولی باکیفیت تر از افغانها وهندی ها وچینی ها تولید کنیم ودر رقابت از آنها جلو بیفتیم وبازار جهانی در دست ایران باشد.یادگرفتن کار خوب به هرطریقی واجرای آن برای رزق وروزی خود نه تنها عیب نیست بلکه حرکت مثبت در زندگی است که هر ملتی باید انجام بدهند والا حسادت وچرت وپرت گفتن به یک قشر زحمتکش خلاف رفتار انسانی واجتماعی است
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
high class - کانادا - ونکوور. قسمتی از این اطلاعات را از فیلم های تلویزیونی که شبکه تلویزونی . ARTE در آلمان پخش کرد گرفتم و قسمتی دیگر هم از کمک های " انسانی" کلیسای کاتولیک ها خواندم و قسمتی دیگر هم از ماجرای "توریست های آلمانی و فرانسوی" به افغانستان برای خدمت افغانی ها و قسمت دیگرش هم از افغانی های تو ایران !! خیلی از غربی ها و توریست های غربی که فقط از شنیدن نام پاکستان و افغانستان و ایران دچار لرزش بدن و ترس میشوند بیخودی و بدون هدف برای دیدن قران خوان های و ضد غربی ها و گرسنگان افغانی راهی افغانستان نمی شوند !! مثلا سنگ های آبی رنگ معروف افغانی که در انگشترهای گران قیمت می نشیند بصورت کلوخه توسط یهودی های آلمانی با قیمت ارزان در کابل خریده میشود و با کامیون به شوروی و بعد به اروپا صادر میشود !! مثتعمره داران با مثتعمره گردانان هیچ گونه مشکلی ندارند و هردویشان دروجود داشتن برده های "اسلام زده" و نفع و سود فراوان از آنها موافت کامل با هم دارند !!
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

afghn boy - دانمارک - ویبورگ
خانه به دوش سوئد- من خودم متولد ایران هستم و ۴۵ سال در ایران زندگی‌ کرده ایم.محله یی که در مشهد زندگی‌ میکردیم،جایی‌ بود که سالها در آن خشخاش کشت میشد و پس از انقلاب همان کشاورزان بر روی زمین‌هایشان خانه ساخته بودند قصد توهین به کسی‌ را ندارم کشت خشخاش از ده‌ها سال پیش در جنوب غرب آسیا مرسوم بوده و در ایران هم بصورت گسترده کشت میشد که بعد از انقلاب متوقف شد.و مساله اعتیاد در ایران منحصر به دوره کشت خشخاش در افغانستان نیست بلکه اگر تاریخ خوانده باشی‌ مصرف مواد افیونی از زمان قاجارییه در ایران رایج شده است.حالا چی‌ فکر میکنی‌ در این باره؟
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

SSEPEHR - ایران - زیر گنبد کبود
دوست گرامی (افغانستان هرات )ایران نفر اول در صادرات زعفران بود وحتما خیلی خوب بوده که بازار جهان خواهانش بودند اونوقت شما می فرمایید نامرغوب بوده وآلوده به امراض چرا از شایعه پراکنی خوشتون میاد!!!!!!!!!!!!
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

SSEPEHR - ایران - زیر گنبد کبود
افغانستان هرات یادم رفت که بگویم ما ایرانیها آرزوی روزهای خوب وبدون جنگ درگیری وپیشرفت در زمینه های مختلف را برایتان داریم وامیدواریم کشت مواد مخدر که به هرجا می رود تخم مرگ ونیستی میپاشد در کشورتون از بین برود ومردم افغان وایران کامشان از تجارتهایی چون زعفران شیرین شود.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
afghn boy - دانمارک - ویبورگ ,,من تاریخ شناس و یا تاریخ خوان نیستم.فقط چیزی که میدانم اون محله یی که تو در مشهد زندگی‌ میکردی،جایی‌ بوده که سالها در آن خشخاش کشت میشده.مطمعا باش که تخمش را شماها وارد ایران کردید هیچی به نقاط دنیا صادر هم میکنید این چیزی هست که خود سازمان ملل گفته که 65 درصد مواد مخدر در افغانستان کشت و تولید و صادر میشود.حالا تو چی‌ فکر میکنی‌ در این باره؟ووواین سایت ایرانیان با این فتوشاپهاش کمی چاشنی بیشتر ریخته و اصلا ننوشته کدام منبع یا اخباری چنین چیزی را منتشر کرده.من 2 بار نوشتم ولی چاپش نکردند مجبورم در رسانه های دیگر منتشرش کنم....uk به جان شما همین کار را میکنم.
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
afghn boy -دانمارک−ویبورگ:تا جائیکه من اطلاع دارم هوای مشهد و اطراف آن مناسب جهت کشت خشخاش نمیباشد،آره درسته قبل از انقلاب مدتی کشت خشخاش در ایران رواج داشت و معتادین مسن از داروخانه سهمیه تریاک بصورت کوپن دریافت میکردند، و برای جلوگیری از قاچاق تریاک به ایران از افغانستان ،در مناطقی که ایجاب میکرد همچون طبس(جنوب خراسان) و کرمان خشخاش کشت میشد،اما در هیچ جای مشهد من نشنیده ام،ممکن است بفرمائید در کجای مشهد خشخاش کشت میشد؟ممنونم.
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
ekman - ‫ایران - شیراز ..هموطن خوب جوابی بهش انداختی چون من به قول(afghn play boy.دانمارک)نمیدانم تاریخ کیلویی چنده. اینها برای ما حالی نمیشن چون همین دل انگیز خودش از بچگی با گل خشخاش بازی میکرده چون یکسری افغانی که اینجا هستند به گفته خوده شان خود خشخاش هم میخوردند.حال نمیدانم چرا این نمک حلال بامرام به امام رضا گیر داده یک تکه پا اونورتر مرقد امام خمینیتون چرا نمیری بازدیدی کنی چون برکتش بیشتره,,,راستی play boy نازنین هوای دانمارک چطور میسازه خوب به عمل مییاد نظرت چیه(( کسی که دست از عادتش بر ندارد . آورده اند که .. گرگ پیری بود که در دوران زندگیش حیوانات و جانواران و پرندگان زیادی را خورده بود و به دیگران هم زیان فراوان رسانده بود . روزی تصمیم گرفت برای اینکه حیوانات دیگر هم او را دوست داشته باشند ، به نقطهٔ دور دستی برود و توبه کند . به همین قصد هم به راه افتاد .در راه گرسنه شد ، به اطرافش نگاه کرد ، اسبی را دید که در مرغزاری می چرد=برو کام 2.
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
پیش اسب رفت و گفت ! می خواهم به سرزمین دوری بروم و توبه کنم ، اما حالا خیلی گرسنه ام از تو می خواهم که در این راه با من شریک بشوی ؟!. اسب : چه کاری بر می آید ؟ . گرگ: اگر خودت را در این راه قربانی کنی من می توانم از گوشت تو سیر شوم و از گرسنگی نجات پیدا کنم و هم اینکه دیگران از گوشت تو می خوردند و سیر می شوند . تو با این کار خودت به همنوعان خود کمک می کنی . اسب رو به گرگ کرد و گفت : عمو گرگ ! . من آماده ام که خودم را قربانی کنم . اما دردی دارم که سالهای زیادی است که ز جرم می دهد . !‌ گرگ جواب داد : دردت چیست حتماً چاره اش می کنم ? اسب گفت : چند سال قبل ، پیش یک نعلبند نادان رفتم که سم هایم را نعل بزند ، اما نعلبند نادان نعل را اشتباهی روی گوشت پایم زد . گرگ گفت : بگذار نگاه کنم ، اسب پاهایش را بلند کرد و چنان لگد محکمی به سر گرگ زد که مغزش بیرون ریخت ، گرگ که داشت می مرد به خودش گفت : آخر ای گرگ ! پدرت نعلبند بود ، مادرت نعلبند بود ؟ ترا چه به نعلبندی ؟ . اسب هم از خوشحالی نمی دانست چه کند ؟ هی می رقصید و به گرگ می گفت تو به گرگ مرگ است .
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

afghn boy - دانمارک - ویبورگ
خانه به دوش سوئد. متوجه شدم که مشکله شما جای دیگری است و داری آسمان ریسمان به هم میبافی پس به قول احمدی نژاد آب رو بریز جایی‌ که میسوزه. ایران شیراز- دوست عزیز به آب و هوای مشهد چکار داری.وقتی خشخاش در کامبوج و ویتنام کشت میشود یعنی‌ مشهد خیلی‌ بارانی تر یا سرد تر از آنجاست گیاه خشخاش تحت هر شرایط آب و هوایی به عمل میاید اما حقیقت اینست که بعضی‌‌ها سرشان را زیر برف کرده اند و با متهم کردن دیگران خودشان را فراموش کرده اند غافل از اینکه چیزی که اونا در روز ندیدند ما در تاریکی شب دیدیم.
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
خانه به دوش - سوئد - استکهلم از کوزه همان تراود که در ان است .پس دیگه برو یک دفعه برای همیشه توبه کن.
جمعه 19 فروردین 1390

high class - کانادا - ونکوور
خانه به دوش - سوئد - استکهلم .امان از حسادت
جمعه 19 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
high class - کانادا -کانگارو ..حسادت به سنتروم یا به تاکسی های کابلتون.- خوبه کلمه تراوت یاد گرفتی ولی افسوس که معنیشو. نوفهمید جگر-جواب ا.ب.ل.ه.ه.ا.ن.خاموشیست.باتشکر دست اندر کاران برای اطلاع رسانی.
یکشنبه 21 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.