رازهای آرم جمهوری اسلامی


رازهای آرم جمهوری اسلامی



یک مشتِ گره کرده با چندستاره، آرم تصویب شده برای جمهوری اسلامی بود. حتی اسکناس هایش هم چاپ شده بود که ناگهان آیت الله هاشمی رفسنجانی از قم زنگ می زند و دستورجمع آوری آنها را می دهد. با مخالفت آقای هاشمی، امام نیز قانع شده و آرم ارسال شده به دفتر قم را تنفیذ می کند.

او که فروردین 58 طرح آرم خود را به دفتر امام در قم فرستاد و اتود ارسالی اش، پس از تایید و تماس تلفنی آیت الله هاشمی رفسنجانی، آرم پرچم جمهوری اسلامی شد، هنرمند تهرانی الاصلی است با چهره ای جدی که دیگرحاضر نیست دراین باره سخنی بگوید. او سی سال است که دیگر هیج جا و در هیچ رسانه ای حرفی از این کارش نزده است.

دکتر"حمید ندیمی" امروز استاد درس نظریه و روش‌های طراحی در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی است. دوباره با او تماس گرفتم. اگرچه می دانستم سه دهه است که سکوت کرده و با هیچ رسانه ای گفت وگو نمی کند. گفت که به هیچ وجه حاضر به گفت وگو نیست. اگر در سرچ گوگل، نام او را جست وجو کنید، تنها یک عکس یافت می شود. آن نیز عکسی است که در سایت دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد. یک بار پیش از این وقتی از او خواستم تا دلیل این پنهان شدنش را بگوید، خندید و تنها یک جمله کوتاه گفت: "نیازی نیست." اصرار که کردم، گفت: " قصد لوس کردن خودم را که ندارم. بفهمید که چرا نمی‌خواهم نامی یا عکسی از من منتشر شود. متوجه می‌شوید؟"

خیلی اصرار داشتم تا بدانم چه دلیلی دارد استاد معماری ای که خودش اهل هنر است، حاضر نباشد عکسی از او منتشر شود؟ باری یک پاسخ کوتاه دیگر شنیدم:" چه لزومی دارد مردم چهره مرا بشناسند؟» . پیش از این نیز گفته بود: " اکراه دارم خودم را به این مسایل سنجاق کنم. مردم چهره مرا نبینند، خیلی بهتر است. اگر فردا ضد انقلاب شدم چه؟ پس کاری به من نداشته باشید."



حمید ندیمی - طراح آرم پرچم جمهوری اسلامی ایران

نخستین گفت وگوی او سال 1359 در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد. فردای روزی بودکه آرم جمهوری اسلامی به تنفیذ امام خمینی رسید. دومین و آخرین گفت وگوی او نیز در مجله پاسدار اسلام در سال 1362 چاپ شد؛ و پس از آن دیگر هیچ.
او خودش را ازمعرفی شدن در رسانه ها پنهان می کند و دلیل این پنهان شدنش، رازی است برای انها که خواسته اند به هر نحوی به او نزدیک شوند.

ماجرای طراحی آرم از جایی آغاز شد که پس از رفراندوم جمهوری اسلامی و به دستور امام تصمیم گرفته می شود تا نمادهای طاغوتی برچیده شده و نمادهای اسلامی جایگزین آن شود.
در نخستین اقدام تغییر نشان "شیر و خورشید" و پرچم ایران مطرح می شود. نشانی که سابقه اش به علائم پرچم های ایرانیان در دوره باستان برمی گشت و پس از ورود اسلام به ایران، به دلیل دوری از اتهام آتش‌پرستی و خورشیدپرستی این نشانی از پرچم ایرانی پاک شده بود.



تصویری که به سده‌ی چهارم پیش از میلاد بر می گردد و در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می شود.

اما در زمان صفویان، شاه اسماعیل که نسل خود را از یک سو به شاهان ساسانی و از سوی دیگر به امام کاظم(ع) می‌رساند، دستور داد تا نشان "شیروخورشید" به طور رسمی بر پرچم ایرانیان باز‌گردد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز شمشیری به دست این شیر داده شد. احمد کسروی درباره‌ تاریخ نشان شیروخورشید کتابی ۳۴ صفحه‌ای نوشته است که کتابی نایاب است .



پرچم ایران تا پیش از انقلاب اسلامی

امام خمینی در 10 اسفند سال 57 خواستار تغییر نشان "شیر و خورشید" شد واعلام کرد: "ما یک مملکت محمدی ایجاد می‌کنیم. بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد، باید آرم‌های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه‌ها، از همه ادارات، باید این شیر و خورشید منحوس قطع بشود، علم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج، آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد." (صحیفه امام، ج 6، ص 275)

پس از آن با فراخوان سراسری دولت موقت، طراحی نشان جدید آغاز و طرح‌های بسیاری به دفتر نخست‌وزیری ارسال می شود و در ابتدا، طرح ندیمی مورد قبول واقع نمی شود.

در مسابقه‌ای که برای طرح آرم جمهوری اسلامی برگزار شد، ابتدا آرم دیگری که در آن یک مشت گره‌کرده به همراه چند ستاره دیده می‌شد، به تصویب می رسد و در نهایت بر روی اسکناس‌های آن دوران چاپ می شود.

ندیمی طرح آماده شده خود را به دفتر امام در قم ارسال می‌کند. وقتی آیت الله هاشمی رفسنجانی طرح آرم را می بیند، خدمت امام نشان می دهد و درخواست می کند که آرم تغییرکند. با تایید امام، هاشمی رفسنجانی فوری دستور می دهد تا آرم های منتشر شده جمع آوری شوند. همان شب آیت الله هاشمی رفسنجانی با ندیمی تماس می‌گیرد و خبر از تنفیذ آرم توسط امام در 19 اردیبهشت 1359 می‌دهد و از او می‌خواهد تا روی طرح پرچم نیز کار بکند. (به نقل از گفته های دکتر ندیمی)



اتود آرم ارسال شده توسط ندیمی در سال 58

در آن سال ها پس از تصویب طرح، شایعه می شود که این طرح، آرم گروه سیک ها در هندوستان است و سپس انتقادهایی به شکل 22 الله اکبر روی پرچم می شود که می گفتند در الله‌اکبر عبارت (USA) دیده می‌شود. البته ندیمی علی رغم میل باطنی اش، طرح الله اکبرها را تغییر می دهد و پس از ان در گفت وگو با روزنامه جمهوری اسلامی به تببین طرح خود می پردازد.



آیا این آرم برگرفته از آرم گروه سیک های هندوستان است؟

پاسخ دکتر ندیمی در سال 59 در روزنامه جمهوری و کیهان:

" هلال‌های تعبیه‌شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند. این طرح پنج بخش دارد که نشان‌دهندهء پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود دو ساقهء اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمهء الله که در ترکیب اصلی آن دیده می‌شود، لااله‌الاالله نیز در آن مستتر است. جزء قائم میانی در ترکیب با شکل تشدید ( ّ ) که در خط فارسی و عربی نشانهء شدت است، شمشیر را تداعی می‌کند؛ این همان تعبیر کلمهء «حدید» است. تقارن‌های این آرم هم نشانهء تعادل و توازن است؛ این همان میزان است. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این آرم همان بیان کلمهء الله است که قالب و محتوا را در خود جای داده است. آرم به صورت کروی طراحی شد تا نشان‌دهندهء پیام جهانی آن باشد. "

توضیحات  ندیمی در سال 62 در مجله پاسدار اسلام:

ندیمی در سال 1362 برای دومین بار و آخرین بار در گفت وگویش با مجله پاسدار اسلام درباره تبیین مفاهیم اثرش می‌گوید: " علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی حضرت امام فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایده‌ام را پی‌گیری کردم و به مرور سیاه‌مشق‌های قبلی پرداختم. در این نماد سه رکن اساسی حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن وجود دارد یعنی کتاب، ترازو و آهن و یا به عبارت قرآنی کتاب، میزان و حدید. جزء قائم میانی، در ترکیب با شکل تشدید که در خط فارسی و عربی نشنه شدت است شمشیر را تداعی می‌کند، قائم و ایستاده که خود نماد و قدرت و استحکام و ایستادگی است و این برداشت تعبیری از کلمه حدید است در کتاب الله (... انزلنا الحدید فیه باس شدید) و ترکیب کاملا متقارن شکل بیانی از حالت تعادل و توازن که این نیز برداشتی تعبیری است از کلمه میزان در کتاب خدا. والسماء رفعها و وضع المیزان.

پنج جزء تشکیل‌دهنده علامت که اگر به پنج اصل پایه دین برگردد اصل توحید را در حکم عمود و ساقه اصلی در میان دارند، گذشته از آنکه در ترکیب کلی خویش کلمه الله را بیان می‌کنند و عصاره‌ای از کلمه توحید یعنی لا اله الا الله را نیز در دستور خود مستتر دارند. خطوط هلالی‌های طرح که در یک دایره محاط است با تداعی نصف‌النهارهای کره جهانی بودن دعوت اسلام را تجسم می‌بخشند. کلمه الله به صورت کروی طراحی شده تا نشان‌دهنده پیام جهانی آن باشد. هلالی‌های تعبیه شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارک‌شان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند اما پس از آن وی پرچم را نیز طراحی نمود. "

او در توضیح طرحش ادامه می دهد: " این پرچم به امید دادن به دست حکومت امام زمان (عج) طراحی شد. رنگ‌های سبز و سفید و سرخ، علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر همگی از ارکانی هستند که در قانون اساسی برای پرچم ایران در نظر گرفته شده‌اند."

دکتر ندیمی از شعار بودن الله اکبر، تکرار را اقتباس می‌کند: " این شعار یازده بار در رنگ سرخ و یازده بار در رنگ سبز یعنی بیست و دو بار تکرار می‌شود و این اشاره‌ای است به بیست و دوم بهمن 57. قالب راست گوشه خط نوشته الله اکبر یادی است از کوبندگی این شعار و این همان خطی است (خط بنایی) که شعار الله اکبر را بر بلندای اذان و بر گنبدها و مناره‌های الله اکبر در مساجد اسلامی نقش می‌کرده و اکنون بر بلندای پرچم ایران نشسته است. کلمه قرمز الله منقوش بر پرچم جمهوری اسلامی بیانگر مبدأ و منت‌های آفرینش است الی الله المصیر و هدف و غایت حکومت اسلامی را نشان می‌دهد."

یک اظهارنظر در دیدارخصوصی:


او در سال های اخیر در یک دیدار خصوصی اظهار داشت: " «من که اصلاً این‌کاره نبودم. این طرح را باید گرافیست‌های بزرگ می‌کشیدند. کارِ من نیست. این کاری خدایی است، به من ربطی ندارد. این است که دوست ندارم خودم را سنجاق کنم. افراد فانی را به مسایل باقی متصل نکنید.»

behnam2009 - انگلستان - لندن
حالا افتادند به توجیه اینکه این علامت خمینی هندی نیست.
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
شبیه مارهای ضحاک ماربدوش میماند ! شاد و شیروخورشید باشیم .
جمعه 12 فروردین 1390

nader46 - انگلیس - لندن
بایدپرچم سیاه دزدان دریایی را انتخاب میکردند . سراسکلت که نشان خمینی و دو تا استخوان Xهم نشان اسلام ازنوع ناب محمدی و مرده پرستی
جمعه 12 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
این اقای دکتر حمید ندیمی دستمال وطن فروش را باید مورد سئوال قرار داد که ایا وجدانش از این کار کثیف و توهین به تاریخ مردم ایران ناراحت است یا نه واقعا تا کی چوب انسانهای خیانت کار را بخوریم در ضمن تاریخ شیر و خورشید بالای سه هزار سال است
جمعه 12 فروردین 1390

mohareb - ایران - مشهد
همون شیر و خورشید خودمون از همه این ها بهتره
جمعه 12 فروردین 1390

بیداد - ایران - اصفهان
این ندیمی ،بی شرف پست فطرتی هست که با استفاده از رابطه قوم و خویشی با خامنه ای سی ساله ریاست دانشگاه شهید بهشتی رو تصاحب کرده و تا اونجا که در توانش بود بودجه دانشگاه رو چپاول کرد .. دانشجوهای بدبخت آواره کوچه خیابونای تهران بودن و شبها تو پارک می خوابیدن تا این آقا خابگاه های دانشگاه رو بده اجاره و کرایه شو بگیره....هیچ رقم هم حاضر نبود کنار بره
جمعه 12 فروردین 1390

benjamin86 - انگلیس - اکسفورد
خوشحالم که مسلمانم ولی در پرچم ملتم نشانی بس بزرگ است و بس , ان هم نشان خورشید نماد ماد بودنم و با 21 خط تابناک خورشید به نشان 21.3 اولین روز نوروز .
جمعه 12 فروردین 1390

YAS ABI - بلژ - برسل
ارم قشنگی است ساده و پر معنا. شباهت به ارم هندوها و نیز مارک یک شرکت گرامافون و مانند ان درست است ولی طراح از انها الهام نگرفته واین خلوص انرا نشان میدهد.
جمعه 12 فروردین 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
حمید ندیمی باید هم خودش رو پنهان کنه. من تا الان هم نمیدونستم که یه ایرانی خائن ، آرم اسلام و نابودی همه ارزشهای ملی رو برای خمینی کشیده. انگار که یه یهودی برداره برای هیتلر آرم نازی ها رو بسازه. بقول خوش باور بیشتر تداعی کننده مارهای دوش ضحاکه. هرچند که بین اون مارها و الله فرق چندانی نیست. اون مار دوتادوتا جون می گرفت، الله به همه لقب فاحشه میده و فله ای می بلعه. به امید پاکسازی وطنمون توسط آتش پاک ایرانی
جمعه 12 فروردین 1390

shahab46 - المان - هانوفر
تو روح پدر اورنده این مارک دیکتاتوری وتوروح پدر طرفدارنش سگ.....
جمعه 12 فروردین 1390

kian ahvaz - ایران - اهواز
zartusht67 - المان - فرانکفورت ::به نظر من فرار از مطبوعات نشان از پشیمانی و ندامت استاد ندیمی دارد و با توجه به حضورش در دانشگاه احتمال میرود که از همکارانش به علت پیشینه اش خجالت بکشد ویا از دانشجویانش با وضییعت پیش امده انقلاب که شعارش غیر این بود احساس شرمساری بکند و دچار عذاب وجدان شود.........خود کرده را تدبیر نیست.
جمعه 12 فروردین 1390

ghom.666 - ایران - قم
کثیف ترین ارمی است که تو دنیا وجود داره این ارم پرچم جمهوری اسهالی ایران
جمعه 12 فروردین 1390

saeed1 - کانادا - تورونتو
zartusht67 - المان - فرانکفورت. تاریخ شیر و خورشید قدیمی تر از دوران نادر شاه نیست! در تمام مدت دو سه قرن اخیر که ایران ذلیل ترین کشورهای دنیا بوده مخصوصا در دوران قاجار که بیش تر از نصف خاکش را از دست داده و در دوران پهلوی که بحرین و حاشیه جنوبی خلیج فارس و نیمی از نام خلیج فارس و همچنین قسمتی از هویتش را (توسط رضاشاه که اسم مملکت و لباس ملی را عوض کرد ) از دست داده این نشان پاگانی برروی پرچم ایران بوده است!. معنی این نشان هم اینست که زور شیر در جنگل زیاد است پس زور ما هم زیاد است! برروی تن لش لاتها در همه کشورهای دنیا میتوانید نشان شیر و پلنگ و عقاب و این جور چیزها ببینید. این نشان زیبنده کشوری به قدمت و فرهنگ ایران نبوده است! نام خداوند بهترین نشان برای کشوری است که سرچشمه یکتاپرستی در دنیا بوده است. درود بر آقای دکتر ندیمی.
جمعه 12 فروردین 1390

shemiranian - ایران - تهران
کشور ما تنها کشور جهان است که روی پرچم آن به زبان بیگانگان نوشته اند.
جمعه 12 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
خاک صد عالم به سرتان که ارم دستور دهنده ی قتل عام میلیونها ایرانی بعنوان مجوس را بجای شیر خورشید گذاشتید و راه قادسیه ی شماره ی 2 را هموار کردید.
جمعه 12 فروردین 1390

ss19862000 - کوردستان عراق - هولیر
benjamin86 - انگلیس - اکسفورد.... تایید ...قشنگ گفتی
جمعه 12 فروردین 1390

mash_rajab - ایران - تهران
saeed1 - کانادا - تورونتو. در مورد سواد و آگاهی های تاریخیتون اصلا شک و شبه ایی ندارم .اما در مورد آرم من درآوردی "الله" که به آن اشاره کردید باید با کمال تاسف به آگاهیتون برسونم که بعد از آنکه ملت ایران زیر سایه ی این آرم با عناوین و جرم های مختلف قتل عام شدند و می شوند ، سالهاست که متکایی مزین به این آرم را مورد استفاده قرار میدهم تا ساعاتی که روی صندلی جلوی رایانه نشسته ام ماتحت ظریفم آسیبی نبیند ..
جمعه 12 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
ای خائن دزد اجنبی جاسوس. کاش دستات قلم میشد و این طرح چندش آور را نمی کشیدی که در خارج از ایران به ایرانیها بگویند شما سیک هستید چون پرچمتان آرم سیکهاست. ننگ بر همه تان عقب ماندگان بی وطن رذل.
جمعه 12 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
روز ننگین انتخاب حکومت مافیایی و متحجر ضد جمهوری ضد اسلامی ضد ایرانی بر همه ی ایرانیان تسلیت باد. سیاه ترین روز تاریخ ایران روزی که با فریب و خدعه و اتفاق جمعی بیگانه و خودی به اسم دمکراسی و یا ایرانی و یا دین بیشترین و بزگترین خیانت را به این کشور و مردم آن انجام دادند. گروهی که طمع و حرصشان چنان بود که از همان لحظات اول همه چیز را فراموش و راه سعایت درنده خویی کفران و حق کشی و اختناق را در پیش گرفتند و هر روز بر این ستم و ظلم افزوده و از هیچ پلیدی در این راه فرو گذار نکردند. به امید از بین رفتن این طاعون سیاه هر چه زودتر.
جمعه 12 فروردین 1390

ARIA_JAPAN - ژإپن - توکیو
nader46 - انگلیس - لندن .گل گفتی دوست عزیز کلی خندیدم.پرچم دزدان دریایی بهتر بود برای این رژیم
جمعه 12 فروردین 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
shemiranian - ایران - تهران - اونهم خوب نکته ایه. نشون میده چه آدم های باعرضه ای هستیم. البته از نژادی که میشه با چندتا ساندیس مردمش رو به وطنفروشی واداشت دیگه چه انتظاری میشه داشت. پرچم عربی ، الفبا عربی ، زبان پر از عربی ، بهشتش عربی ، خوبه جهنمش اقلا فارسیه
جمعه 12 فروردین 1390

mashady - انگلیس - منچستر
هر چنـــد نبیــــنی تو ولـــــــی ملــــــــت ایران/. شیریست که بر پرچم خورشید نشــان است/
جمعه 12 فروردین 1390

سید جواد - ارمنستان - ایروان
من اقای ندیمی میشناسم .بسیار آدم متواضع و خوبی هستن پس لطفا در مورد چیزی که اطلاع ندارید نظر ندید .
شنبه 13 فروردین 1390

omid31 - استرالیا - سیدنی
ایا ما از نسل اریایهای گذشته ایم یا عربیم که اجازه بدیم .......واقعا که هر ی معنا و مفهوم بود در نماد شیر و خورشید اخرت معناست. سیدنی
شنبه 13 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
saeed 1 کانادا -تورونتو ببخشید دوست عزیز ان سنگ نوشته شیر و خورشید هویج است که در موزه روسیه نگهداری میشود
شنبه 13 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
saeed1 - کانادا - تورونتو . کثافتکاریهای رژیمت را پنهان نکن مزدورمدافع خمینی اسلام و ملا. باز برای توجیه جنایات اربابان ملایت پاچه ی پهلویها را گرفتی مرگ بر دینت خدایت.
شنبه 13 فروردین 1390

وکیل دادگستری معلق سیاسی - انگلستان - لندن
بر روی پرچم ایران 22 بار کلمه الله اکبر که کلمه ای عربی است نوشته شده ,این پرچم تنها پرچم در دنیاست که کلمه ای خارجی بر روی آن نوشته شده است !
شنبه 13 فروردین 1390

Hoja Verde - ونزوئلا - کاراکاس
شیر و خورشید نشان تاریخی ایران است و روزی دوباره در پرچم ایران خواهد درخشید.
شنبه 13 فروردین 1390

Royan - المان - المان
مرتیکه فریبکار انگار بغل دست محمد نشسته بوده " هلال‌های تعبیه‌شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند. تو دیگه کی بودی که با این اراجیف نظر خمینی را عوض کردی قایم شدنت هم بخاطر اینکه محافظه کاری و نمیخواستی سر زبانها بیافتی که بتونی 30 سا ل اسه بیا اسه برو پست ومقام خود را حفظ کنی
شنبه 13 فروردین 1390

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
نشان شیر به زمان مادها بر میگردد و نمونۀ آن وجود شیر سنگی مادها در همدان است و حتی میبینم که در مناطقی از ایلام و لرستان و بختیاری تا چند دهه پیش هنوز طبق سنتهای دیرینه که به زمان مادها برمیگردد سر قبر بزرگان شیر سنگی میگذاشتند ولی دریغ که اسلام جز فرهنگ زدایی چیزی برای ایران و دیگر ملتهای متمدن منطقه با خود نیاورد
شنبه 13 فروردین 1390

l3e4uty9irl - امریکا - بربنک
واضحتر از این نمیشه دو تا داس یک دشنه و طناب دار. به جنایتهای این چند سالشون میاد
شنبه 13 فروردین 1390

benjamin86 - انگلیس - اکسفورد
ss19862000 - کوردستان عراق - هولیر. فدات عزیز , هر چی نباشه غیرت کورد بودن رو داریم هموطن :)
شنبه 13 فروردین 1390

سید جواد - ارمنستان - ایروان
من با اقای ندیمی اشنا هستم این اقا اصلا دنبال سیاست ومقام و....که یکسری از دوستان بی اطلاع صحبت میکنن نیستن .حتئ ایشون تمام وقتش صرف کمک به دیگران است.
شنبه 13 فروردین 1390

benjamin86 - انگلیس - اکسفورد
mardin delfani - انگلیس - برادفورد. پرچم ماد هنوز زنده است ماردین جان :-) ما مسلمانیم اما کورد تاریخ ماد بودن رو هنوز داره حتی توی پرچم :-)
شنبه 13 فروردین 1390

sir.amir - انگلستان - منچستر
بوسه میزنم بر چرچم شیر خورشید نشانم وقتی ایرانمان را پس بگیریم از دست تازیان این پرچم را که با کلمات نجس تازی نوشته شده را به زباله دان خواهیم فرستاد ننگ بر تازی پرستان
شنبه 13 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
saeed1 - کانادا - تورونتو : دوست گرامی, چند ماه قبل به کاربران هم توضیح دادم, که اینطور تاریخ را " قضاوت " کردن غلط میباشد که بحرین ما ! از ما ربوده شد ! یک نگاه به نقشه تاریخی الاسکا و فلوریدا و New Mexico بکن, که usa اینها را با مبلغ بسیار کمی از اسپانیا و شوروی " خریده " و یا گرفته ! از تغییر و تحولات نقشه های جغرافیایی اروپا بگذریم که بخاطر جنگ جهانی اول و دوم تغییرات انچنانی کرد ! اگر شاه شاهان, بحرین را نمیبخشید, ان انگلاب 57 در ان زمان به نام " دیگری " اتفاق میافتد و این چشم ابی ها, شاه ایران را سر به نیست میکردند, همانطوریکه این روانشاد با گران کردن قیمت نفت باعث " قوی " کردن دشمن جهان اول که همان شوروی سابق بود شده بود ! شاد و پیش خود حساب باشیم .
یکشنبه 14 فروردین 1390

saeed1 - کانادا - تورونتو
khosh bavar - ایران - یزد. دوست عزیز. با نظر شما موافق نیستم. چراکه پذیرش جداکردن قسمتی از یک کشور توسط شاه آن کشور انهم بدون هیچ جنگی بزرگترین خفت است و قابل قبول نیست. این مغایر با مفهوم پادشاه بودن است! نتیجه آنهم امروز کاملا عیان است. بحرین از بزرگترین دشمنان ایران است! چراکه وجود و قوی شدن ایران مغایر با موجودیت بحرین است! لطفا در مفهوم خیانت بیشتر دقت کنید!
دوشنبه 15 فروردین 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
زیباترین براززنده و خار چشم دشمنان ایران اسلام و خدای رحمن.
دوشنبه 15 فروردین 1390

+1
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.