بشار اسد: نا آرامی ها توطئه بیگانگان برای تجزیه سوریه است


بشار اسد: نا آرامی ها توطئه بیگانگان برای تجزیه سوریه است

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه

دو هفته پس از آغاز اعتراض ها علیه حکومت سوریه که در آن بیش از دهها نفر کشته شده اند، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در نخستین اظهار نظر خود در این باره، انگشت اتهام را متوجه «دشمنان سوریه» کرد و نآرامی های کشورش را «توطئه از سوی بیگانگان برای تجزیه سوریه» نامید و گفت «از جنگ و برخورد استقبال نمی کنیم اما اگر به ما تحمیل شود از آن باکی نیز نداریم».

وی همچنین گفته است: «دشمنان می خواهند دستور کار خود را به سوریه تحمیل کنند».

اعتراض ها در سوریه از نوزدهم ماه مارس از شهر جنوبی «درعا» آغاز شد و در روزهای اخیر به بسیاری از شهرهای سوریه سرایت کرده است.

رییس جمهوری سوریه که از بیش از  ده سال پیش حاکم بلا منازع کشورش است، همچنین گفته است که «قرار گرفتن در صدر نظام سیاسی سوریه را هنوز مسئولیت خود می داند».

در حالی که ناآرامی های جاری سوریه بزرگ ترین بحران از آغاز حکومت بشار اسد به شمار می‌آید، وی در سخنران روز چهارشنبه خود گفت که اعتراض ها را «آزمایشی برای عبور دوباره سوریه از موانع بزرگ بروز کرده بر سر راه وحدت ملت» تلقی می کند.

آقای اسد گفت «ما را در گذشته نیز امتحان کرده بودند اما هر بار توانستیم که دشمنان را با وحدت خود غافلگیر کنیم و رفتاری داشته ایم که هر عضوی از ملت سوریه همواره با گردن افراشته زندگی کرده است».

آقای اسد، چشم پزشک تحصیل کرده بریتانیا، گفت که از قرار گرفتن در صدر نظام «احساس سربلندی توام با قدردانی» داشته است و هنوز می خواهد که «حافظ ثبات کشور» باشد.

رییس جمهوری سوریه گفت: «دشمنان زمان مناسبی را برای ضربه زدن به ما انتخاب کرده اند اما در نهایت احمق هستند زیرا کشور نادرستی را برای هدف خود برگزیده اند و در نهایت شکست خواهند خورد».

آقای اسد  با اشاره به این که  می داند که دشمنان از تلاش باز نخواهند ایستاد، گفت:« اما سرانجام درس عبرت لازم را خواهند گرفت و اگر لازم باشد، ما این درس را به آنها خواهیم داد».

بشار اسد همچنین  «دشمنان سوریه» را متهم کرده است که از  سه راهکار اصلاحات، کشاندن سوریه به جنگ داخلی و سوء استفاده از وضعیت اقتصادی برای ضربه زدن به سوریه استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفته است: «آنها ابتدا به مدت چند هفته از سوریه در شبکه های ماهواره ای و اینترنت بدگویی و فتنه انگیزی کردند و حتی به جعل گزارش پرداختند و وقتی شکست خوردند، به حربه قومیت ها متوسل شدند و سپس به پیامک تلفنی روی آوردند و مردم را به شورش فرا خواندند.»

بشار اسد مدعی شد که «افراد نقاب پوش به در خانه های مردم مراجعه کرده و به آنها دستور می دادند که از خانه بیرون آمده به خیابان بروند و علیه حکومت شعار بدهند تا موجب جنگ داخلی بشوند».

وی درهمین حال گفت که هر کس را که به خیابان ها آمده است، توطئه گر نمی داند اما این افراد باید بدانند که از آنها سوء استفاده شده است.

رییس جمهوری سوریه گفت که «دلیل این مدعای او این است که برخی از شبکه های تلویزیونی از ویران شدن ساختمان های دولتی و اماکن عمومی، ساعتی پیش از آنکه چنین اتفاقی بیفتد، خبر داده اند»، و گفت «اگر اینها توطئه نیست، به راستی آنها چگونه پیشاپیش خبردار شده اند؟».

آقای اسد به این امر اشاره کرد که ناآرامی ها از شهر جنوبی «درعا» آغاز شده است و مدعی گردید که دلیل آن این است که «دشمنان موفق به تشکیل باندهایی در این منطقه نزدیک مرز شده بودند».

اما وی افزود که «هر چند درعا در مرز و در فاصله نزدیکی با اسرائیل است اما در قلب همه مردم سوریه است».

آقای اسد در مورد مردم «درعا» گفت: «نمی توان هم حافظ وطن بود و هم همکار دشمن شد و همه شهروندان درعا در پاسداری از مام میهن مسئول هستند.»

رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان گفته است:«اینها خون مردم ما بوده که به زمین ریخته شده و ما نگران این وضعیت هستیم و قصد ریختن خون مردم را نداشته ایم».

آقای اسد گفت که باید از خون های ریخته شده برای «ایجاد وحدت» استفاده کرد.

در همین حال، رییس جمهوری سوریه گفت که کشورش در منطقه ای است که دستخوش تغییرات جدی است و افزود که «سوریه در میان کشورهایی است که از نفوذ زیادی برخوردار بوده و هست» و «چاره ای جز عبرت آموزی نیست».

از دیگر سو، آقای اسد تایید کرد که مردم کشورش مطالباتی دارند که هنوز پاسخی برای آن نگرفته اند اما گفت «وقتی که لشگرهایی در صدر این حرکت ها قرار می گیرند و مردم را به بیراهه می برند، از افرادی نیز که نیات پاک دارند، سوء استفاده می شود».

آقای اسد گفت که «می داند که بلافاصله پس از این سخنرانی، شبکه های تلویزیونی ماهواره ای خواهند گفت که قول های داده شده کافی نیست ...و فتنه انگیزی ها را ادامه خواهند داد».

از سال ۱۹۶۳ که حزب بعث حاکمیت را در سوریه در اختیار دارد، در این کشور قوانین حالت فوق‌العاده برقرار است که لغو این قوانین یکی از خواسته های اساسی مخالفان است.

در این میان روز سه‌شنبه و به دنبال اعتراض‌ها در سوریه، دولت ایران کشور که ریاست آن را ناجی عطری بر عهده داشت،  استعفا داده و از مردم سوریه به خاطر «ناتوانی» در اجرای خواسته های ملت «پوزش خواهی» کرده بود.

این در حالی است که بشار اسد از ناجی عطری خواسته است، تا زمان تشکیل دولت بعدی، مسئولیت کابینه انتقالی را در دست داشته باشد.

از سوی دیگر هم زمان با سخنرانی بشار اسد در پارلمان سوریه، خبرگزاری های غربی از وقوع درگیری های تازه ای در این  کشور از جمله در بندر لاذقیه خبر داده اند.
delavar2011 - ایران - ایران
اینکه یه رئیس جمهور 4 سال حق حکومت داره و با انتخاب دور دوم 4 ساله دیگه میتونه رئیس باقی بماند همش کشکه اسد علوی است و از خاندان پیومبر این سید ماداموالعمر رئیس باقی خواهد ماند زنده باد اسد احمدیسکی خامنهئسکی قذافیسکی
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

louisette - فرانسه - مارسی
بی کفایتی وبی لیاقتی خودشه-ظلم به ملت-کشتار-زندان های مخوف سیاسی-خفقان-فقر-فحشا نتیجه بی لیاقتی است.آقای بشار گردن این و اون نینداز.تو لیاقت اون ملت خوب وبا شعور را نداری-تفنگهارا بذار کنار ببین یک اثری از وجودت ووجود مزدوران واطلاعاتت نخواهد ماند.بازهم دیر نشده.اصلاحات را شروع کن وبمردم برس،درب زندان هایت را باز کن وسیاسی ها را رها کن.پله پله برس.ببین چگونه ترا تائیید خوهند کرد.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
کامنت اول خیییییلی جالبه.هنوز دارم میخندم D: مریضی جدید اومده??D:
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
اسد جان غزل خداحافظی رو مجبورت میکنن بخونی! . bita tehrani - کانادا - ونکوور:دقیقا.میگن هر دم از این باغ بری میرسد تا.......!lol
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مردک حقه باز تو هم از حیله ی ملایان پفیوز در ایران تقلید می کنی بوجود اوردن لولوهای خیالی برای تحکیم قدرت جنایت و دزدی.مرگ بر تو که پول و نفت ایران را هم به یغما می بری.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
مرتیکه حقه باز تو هم مثل روباه مکار که همچون پدر نیامرزت بود.تو نمیخواد دلسوز ملت و تجزیه سوریه باشی بهتره که خواست ملت را اجرا کنی و از تاج و تخت کثیف افراطیون کناره گیره کنی چون سرنوشت دیکتاتورها و رهبران مسلمان آخرتی دست خوش چون قذافیها در طالعشون نقش بسته.پدر جنایتکار نیامرزت یکدفعه 20.000 نفر مردم مظلوم سوریه را به خاک و خون کشید و قتل عام کرد درست مثل جنایتهای رژیم آخوندیسم نا پدریت سید چلاغعلی (شیطان ذاتهو)
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

kian ahvaz - ایران - اهواز
جدا بشار اسد جاش تو بهشته دو بچه خوشگل هم داره که میوه های همون بهشتن ....شاد و بهشتی باشیم....
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

سیروس کمال - امارات - دبى
هر دیکتاتورى ، کثافت کاریهاى خود و خانواده اش را نمیبیند و همیشه باید " عوامل بیگانه " مقصر باشند .. واقعاً که ....
جمعه 12 فروردین 1390

salarkhan - آمریکا - لس آنجلس
kian ahvaz - ایران - اهواز . . بعععععععععععععععععععععععععععع
یکشنبه 14 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.