وارن کریستوفر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، درگذشت


وارن کریستوفر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، درگذشت

وارن کریستوفر یکی از مورد احترام ترین مقام های دولتی آمریکا و عضو وفادار حزب دموکرات بود

وارن کریستوفر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در سن ۸۵ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

آقای کریستوفر در جریان مذاکرات مربوط به آزادی گروگان های آمریکایی در ایران در سال ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) و مذاکرات صلح در بوسنی در دهه ۱۹۹۰ نقش پررنگی داشت.

رفتار بی سر و صدای او در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ که وزیر خارجه آمریکا بود، باعث شد او را وزیر خارجه "نهان" آمریکا بنامند.

آقای کریستوفر در یک سخنرانی گفته بود: "گوش کردن دقیق، سلاح مخفی من است. چند وقت پیش فهمیدم که توانایی من در گوش دادن بیشتر است تا در حرف زدن."

خانواده آقای کریستوفر اعلام کردند که او روز جمعه ۱۸ مارس ۲۰۱۱ در خانه اش در کالیفرنیا و در آرامش از دنیا رفت. او در سال های آخر عمرش به سرطان مثانه و کلیه مبتلا بود.

دیپلمات شیک

آقای کریستوفر ۲۷ اکتبر ۱۹۲۵ در ایالت داکوتای شمالی آمریکا به دنیا آمد. وضع مالی خانواده او چندان مناسب نبود، اما او یک وکیل بسیار موفق در لس آنجلس شد.

وارن کریستوفر قبل از آن که دیپلمات شود، در دوران ریاست جمهوری لیندون جانسون در دهه ۱۹۶۰ معاون دادستان کل آمریکا بود.

او در سال ۱۹۸۱ و زمانی که معاون وزیر خارجه امریکا بود، در جریان مذاکرات برای آزادی ۵۲ گروگان آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران، نقش مهمی ایفا کرد و اسمش به عناوین اصلی رسانه ها راه پیدا کرد.

تلاش های او برای آزادی این گروگان ها باعث شد که "مدال افتخار ریاست جمهوری"، مهم ترین جایزه غیرنظامی در آمریکا، به او اهدا شود.

وارن کریستوفر در حال امضای توافقنامه آزادی گروگانهای آمریکایی با طرف ایرانی، در الجزایر

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در خاطراتش درباره وارن کریستوفر نوشته است: "او خدمتگزارترین مقام دولتی است که در کل عمرم دیده ام."

آقای کریستوفر در دهه ۹۰ شدیدا درگیر مذاکرات صلح خاورمیانه بود.

گرچه دستاورد و موفقیت اصلی او در جریان مذاکرات صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ و برقراری صلح بین مسلمانان، صرب ها و کروات ها در بوسنی بود. در جریان جنگ بوسنی، که خونین ترین جنگ در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم بود، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند.

وارن کریستوفر به صورتی خستگی ناپذیر و برای انجام ماموریت های کاری سفر می کرد و رکورد بیشترین سفر هوایی برای یک وزیر خارجه آمریکا در یک دوره چهار ساله را ثبت کرد.

آقای کریستوفر در اکتبر ۱۹۹۶ و در حالی که هفتاد و یک سال داشت، یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۶۲ کیلومتر پرواز هوایی کرده بود.

او سال بعد از آن از وزارت خارجه استعفا داد و بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، مادلین آلبرایت را جایگزین او کرد.

آقای کلینتون در مورد وارن کریستوفر به شوخی گفت: "او تنها کسی بود که در هواپیمای مخصوص رئیس جمهور، اسمارتیز را با چنگال می خورد."

khosh bavar - ایران - یزد
کلینتون مثل " همیشه " دروغ گفته !
یکشنبه 29 اسفند 1389

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
ایشان انسان متعادلی بود.گام هایش همیشه برای صلح برداشته میشد.از معدود دموکراتها بود که تعادل سیاسی داشت.
یکشنبه 29 اسفند 1389

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
قابل توجه آقای جنتی!!!!!!!
یکشنبه 29 اسفند 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
خدا رحمتش کنه
یکشنبه 29 اسفند 1389

haghighatgo - آلمان - برلین
بلاخره و متاسفانه فیوزه این دمکراتچی هم سوخت و صورتش بی چاره از سیاست آبلمبو شده بود !! لطفا یه چندتا زونکن با چندتا خودکار و یه کامپیوتر و یه گوشی مبایل نوکیا و با چند باطری ذخیره و یه چوب دستی چوگان هم بگذارید در تابوتش که از زمان ورود به ابدیت با یاسرعرفات در مورد صلح قراداد ببندد و اگر خمینی عصبانی آمد اون طرف ها با چوب چوگان بزنتش که برود !! قرارداد صلح با اسرائیل و صرف نظر کردن یهودی ها از زمین قصبی عرب ها و همینطور صرف نظر کردن از چاپیدن مردم غیر یهودی و براه نینداختن جنگ های دینی و نژادی و امپریالیست ها در کره زمین مانند بازکردن پیچ های چرخ یک کامیون با آب ریختن از لوله آفتابه به روی پیچ هاست !!
یکشنبه 29 اسفند 1389

danial nabi - سوئد - استکهلم
گور بابای همشون که هدفشون فقط استثمارگریست وهیچ بوئی از انسانیت نبردند.
یکشنبه 29 اسفند 1389

mzeea - ایران - کرج
حالا که مرده خدا بیامرزدش. تنها خاطره ای که ازش دارم این بود که مقام معظم دیکتاتوری یک بار در یه سخنرانی رسمی بدون نام بردن از کریستوفر از او با عنوان وزیر خارجه زشت آمریکا یاد کرد. الان می بینم هیچکی زشت تر مقامات جمهوری اسلامی توی دنیا پیدا نمیشه سردسته باند هم به لحاظ زشتی از همه سرآمد تره
دوشنبه 1 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.