اعتراض نمایندگان مجلس به دعوت پادشاه اردن به ایران


اعتراض نمایندگان مجلس به دعوت پادشاه اردن به ایران

دیدار اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد (سمت چپ) با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای دعوت او به ایران

چند تن از نمایندگان مجلس ایران، از دعوت ملک عبدلله دوم، پادشاه اردن به این کشور براى حضور در جشن نوروز انتقاد کرده اند.

احمد توکلى و علیرضا زاکانی از نمایندگان تهران و حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب که از احتمال حضور پادشاه اردن در ایران انتقاد کرده اند، مى گویند این دعوت با تحولات منطقه همخوانى ندارد.

اشاره این دو نماینده مجلس به بالا گرفتن اعتراض شهروندان اردنى به وضعیت سیاسى و اجتماعى کشورشان است که در پى تحولات در تونس و مصر به وقوع پیوسته است.

احمد توکلى که رئیس دفتر پژوهش هاى مجلس نیز هست گفته "این روزها مردم اردن که اکثریتشان را فلسطینیان تشکیل مى‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در این شرایط چه دلیلى دارد که یک دست‌نشانده سازمان جاسوسى آمریکا که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ایران دعوت شود."

آقاى توکلى این دعوت را غیرانقلابى خوانده و حشمت الله فلاحت پیشه نیز خواستار دعوت از "نماینده واقعى مردم اردن" به ایران شده است.

ملک عبدالله دوم در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به ایران سفر کرده بود

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، چند ماه پیش از سوى محمود احمدى نژاد براى شرکت در جشن نوروز که قرار است در منطقه باستانى تخت جمشید در نزدیکى شیراز برگزار شود، به ایران دعوت شده است.

برخی از منابع خبری در ایران از جمله علیرضا زاکانی دیگر نماینده مجلس این کشور می گویند که پادشاه اردن برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرده است.

در صورتی که این سفر انجام شود، دومین دیدار ملک عبدالله دوم از ایران است. در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و تنش زدایی از سیاست خارجی ایران با کشورهای عربی، ملک عبدلله دوم که تازه به سلطنت رسیده بود به دعوت رئیس جمهور وقت ایران از این کشور دیدار کرد.

این دیدار روابط دو کشور را بهبود بخشید اما پس از آنکه ملک عبدلله نسبت به تشکیل "هلال شیعی" و بهره برداری ایران از آن هشدار داد، روابط دو کشور دوباره رو به سردی گذاشت.

محمدرضا پهلوی و شاه حسین (پادشاه فقید اردن) روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته اند، وقوع انقلاب اسلامی در ایران روابط دو کشور را سرد کرد اما مناسبات سیاسی ایران و اردن طی سه دهه گذشته برقرار مانده است.

پیام دعوت آقاى احمدى نژاد را اسفندیار رحیم مشایى رئیس دفتر او در جریان سفر به امان پایتخت اردن تسلیم پادشاه این کشور کرده بود.

این سفر در زمان خود باعث بروز ناخرسندى منوچهر متکى وزیر امور خارجه وقت ایران شد.

دعوت پر واکنش

برخى از منابع خبرى ایرانى اطلاع داده بودند که آقاى متکى با انتقاد از حذف وزارت امور خارجه ایران از برخى از تحرکات بین المللى دولت این کشور، از سفیر ایران در اردن خواسته بود، نارضایتى وزارت امور خارجه را از سفر آقاى رحیم مشایى به اردن نشان دهد.

همزمان با انجام این سفر، منوچهر متکى که در ماموریت دیپلماتیک دیگرى در سنگال در حال دیدار با مقامات اى کشور و ابلاغ پیام آقاى احمدى نژاد به رئیس جمهور سنگال بود، از سمت خود عزل شد.
نحوه عزل آقاى متکى از سوى محمود احمدى نژاد انتقاد هاى داخلى بسیارى برانگیخت و دولت سنگال نیز در اعتراض به عزل وزیر خارجه ایران در آستانه ملاقات با رئیس جمهورى این کشور، سفیر خود را از تهران فرخواند که بعدا با میانجیگرى ترکیه به ایران بازگشت.

هرچند دعوت از پادشاه اردن براى سفر به ایران از مراحل ابتدایى آن خبرساز بوده و واکنش هاى متعددى را در پى داشته است اما مقام هاى دولتى ایران نسبت به احتمال لغو این دعوت، واکنشى از خود نشان نداده اند.

دولت ایران اعلام کرده است که از ۲۰ رئیس جمهور و پادشاه براى شرکت در جشن نوروز در تخت جمشید دعوت کرده که تاکنون ۱۲ شخصیت بلندپایه به این دعوت جواب مثبت داده اند.

اعتراض منوچهر متکی (نفر ایستاده در عکس) به حضور اسفندیار رحیم مشایی (نفر اول از راست) در اردن و دعوت از پادشاه این کشور، به عزل او منجر شد

از زمان ثبت جشن نوروز در ردیف میراث معنوى جهانى در سازمان ملل متحد، که یک سال پیش انجام شد، دولت ایران تلاش کرده تا پیشتاز برگزارى این جشن به شکل منطقه اى و جهانى باشد.

در سال دوم ریاست جمهورى محمد خاتمى، دولت وى در صدد برگزارى جشن نوروز در تخت جمشید برآمد اما برخلاف اعلام جزئیات این جشن، آیت الله خامنه اى طى یک سخنرانى عمومى، با برگزارى جشن نوروز در تخت جمشید مخالفت کرد و عملا مانع از برگزارى آن شد.

از زمان استقرار جمهورى اسلامى ، رهبران ایران ملى گرایى و هرگونه مظاهر آن را در تضاد با اسلامگرایى خوانده اند و با آن مبارزه کرده اند اما دولت محمود احمدى نژاد در سال هاى اخیر گرایش کم سابقه اى به آیین هاى باستانى و ملى ایرانى نشان داده است.

برخى از مخالفان دولت و منتقدان آن برگزارى جشن نوروز را در تخت جمشید با حضور رهبران کشورهاى مختلف، یادآور جشن هاى گرامیداشت ۲هزار و پانصدمین سالگرد شاهنشاهى ایران توصیف مى کنند که در اواخر دوران حکومت پهلوى در تخت جمشید برگزار شد.

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
حالم بهم میخوره از حکومت اشغالگر اخوندی که بچه های مردم را در روز روشن میکشه پیکرشان را به خانواده شون پس نمیده.عید مردم را عزا کرده, هر روزشون را عزا کرده.به همه ارزشهای مادی و معنوی ایران توهین کرده,لقمه نان مردم را پیش تروریست های اشغال انداخته,هر روز دسته گلی از جوانان برومند ایران را پرپر کرده...و حالا یکباره یاد نوروز و مراسمش افتاده...حالم بهم میخوره.
دوشنبه 23 اسفند 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
مموتی میخواد از این طریق نظر مردم رو جلب کنه ولی کور خونده. حکومت ولی وقیح ضد ایرانی و تاریخ کهن ایرانه. رژیم برای جلوگیری از سقوطش دست به هر کاری میزنه. مرگ بر خامنه ای و حکومت ضد بشری اش
دوشنبه 23 اسفند 1389

asal.bano - انگلستان - نیوکسل
سمانه ها سماورها شرمتان باد
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
تو بی شرف ضد ایرانی را چه به نوروز // جشن تو و تمام اراذل اوباش رژیمی عید قربان عید خووووووون است//
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

ذوب در ولایت - ایران - مشهد
لعنت بر این حکومت یزیدی که هر روز خود را یکرنگی نشان میدهد کجاست آن سمانه خانوم سوگولی رهبری که این انتر دست آموز آقایش راببیند که چطوری سنت‌های ایران را به مسخره گرفته جالبه که همین اعمال وقتی از جانب خاتمی انجام شد همه کفن پوش شدند ولی در برابر این میمون انتری نژاد جرات عرض اندام ندارن خاک بر سرتان که دینتان هم مثل مثل نظامتان تقلبی است...
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

danial nabi - سوئد - استکهلم
من مخالف سرسخت امدن این منحوس به کشورم هستم .این اقا از نوکران امریکاست و در فرقه کثیف ماسونیک فعالیت دارد .کشور اهورائی مان را با وجود این کابالائیهای مجهول هویه کثیف نکنید.
سه‌شنبه 24 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.