انتقاد احمد توکلی از محرمانه بودن جلسات خبرگان


انتقاد احمد توکلی از محرمانه بودن جلسات خبرگان

پیشنهاد علنی شدن جلسات مجلس خبرگان، در گذشته نیز توسط برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مطرح شده ولی مورد حمایت اکثر اعضای این مجلس قرار نگرفته است

احمد توکلی، اصولگرای منتقد دولت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران خواهان محرمانه تلقی نشدن نطق‌ها، مذاکرات و تصمیم‌های مجلس خبرگان شد.

آقای توکلی در یادداشتی که امروز ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) در سایت الف به چاپ رسید، با بازگو کردن برخی اخبار منتشر نشده مربوط به نشست اخیر مجلس خبرگان، انتشار چنین اخباری را برای اطلاع افکار عمومی مفید دانست.

نهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند برگزار شد و طی آن، علاوه بر انتخاب محمدرضا مهدوی کنی به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان، بیانه‌ای نیز منتشر شدکه آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را یک "نعمت الهی" توصیف می کرد و مردم ایران را به "قدر‌شناسی بیشتر" از او فرا می خواند.

مجلس خبرگان رهبری، طبق قانون اساسی وظیفه انتخاب رهبر جمهوری اسلامی، نظارت بر ویژگی‌ها و عملکرد او و برکناری وی را در صورت از دست دادن شرایط لازم بر عهده دارد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس خبرگان، مذاکرات و نطق‌های این مجلس غیرعلنی بوده و صرفا بخشی از مراسم افتتاحیه این اجلاس علنی است.

'از همین اجلاس اخباری رسیده که انتشار آنها مفید است'

طبق آیین نامه داخلی مجلس خبرگان، مذاکرات و نطق‌های این مجلس غیرعلنی و صرفا بخشی از افتتاحیه این اجلاس علنی است

احمد توکلی در بخش از یادداشت امروز خود، به ذکر قسمت هایی از سخنرانی های انجام شده در جلسه اخیر مجلس خبرگان پرداخته که به عقیده وی، انتشار آنها به "افزایش منزلت" این مجلس کمک خواهد کرد.

آقای توکلی به عنوان نمونه، به سخنرانی محی الدین حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان اشاره کرده که در بخشی از آن، از برخی اعضای شورای نگهبان گلایه شده است که وقتی از اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس سابق مجلس خبرگان انتقاد می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که "عده‌ای جوان مخلص هم فحاشی‌های خلاف شرع را مرتکب شوند، یا پیامک بیاید که... سقوط کرد."

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در ادامه از قول آقای حائری شیرازی آورده است: "هاشمی سقوط نکرد؛ او نصیحت پذیرفت و صعود خواهد کرد و آنها که در این فتنه اخیر نصیحت نپذیرفتند سقوط کردند."

اگرچه در نقل قول فوق مشخص نشده که مخاطب گوینده، کدام اعضای شورای نگهبان بوده‌اند، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم برخی فقهای عضو این شورا چون محمد یزدی، که نایب رئیس فعلی مجلس خبرگان نیز هست، انتقاداتی را نسبت به مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی بیان کرده‌اند.

به گفته احمد توکلی، محی الدین حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان از برخی اعضای شورای نگهبان گلایه کرده که وقتی از اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که "عده‌ای جوان مخلص هم آن فحاشی‌های خلاف شرع را مرتکب شوند، یا پیامک بیاید که... سقوط کرد"

احمد توکلی به عنوان نمونه‌ای دیگر از اظهارات بیان شده در اجلاس اخیر خبرگان رهبری، نوشته است که یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان و عضو مجلس خبرگان، در نشست اخیر این مجلس گله کرده که "جوانانی متدین در نماز جمعه خطاب به وی فریاد می‌زنند: امام جمعه ما، بصیرت، بصیرت".

پیش‌تر پایگاه اطلاع رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، نوشته بود که در جریان دیدار بیش از ۶۰ عضو مجلس خبرگان با آقای رفسنجانی، وی با اشاره به سخنان یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان و غلامعلی نعیم‌آبادی امام جمعه بندرعباس در مجلس خبرگان رهبری، در مورد "برخی حرکت‌های افراطی" گفته است: "متأسفانه روش ضدارزشی و زشتی توسط گروهی افراطی در بعضی مناطق در برخورد با برخی روحانیون انجام می‌شود و می‌گویند آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم، ائمه جمعه هم باید همان‌گونه بیاندیشند و خلاف سخنان آنان سخنی نگویند. "

آقای توکلی در پایان یادداشت خود، پیشنهاد کرده است برای آنکه مردم بدانند اعضای مجلس خبرگان "وظیفه نظارت بر رهبری را چگونه انجام می‌دهد و چه مواضع جمعی اتخاذ می‌کنند"، در هر نشست این مجلس "تیم دو-سه نفره‌ای از اصحاب رسانه که به نظام وفادار و به حرفه خویش مسلط‌ باشند در کنار هیات رئیسه مجلس خبرگان قرار گیرند."

پیشنهاد علنی شدن جلسات مجلس خبرگان، در گذشته نیز توسط برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مطرح شده ولی مورد حمایت اکثر اعضای مجلس خبرگان قرار نگرفته است.

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
من هم امیدوارم جلسات خران رهبری علنی بشه تا سوژه های جدیدی برای خندیدن داشته باشیم. مرگ بر خامنه ای ضدبشر
یکشنبه 22 اسفند 1389

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
اگه گفتین کدومشون خوابن,کدومشون مردن:d
دوشنبه 23 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.