مجرمان و متهمانی که پا به زندان و دادگاه نمی‌گذارند


مجرمان و متهمانی که پا به زندان و دادگاه نمی‌گذارند

(از بالا چپ، جهت عقربه‌های ساعت) احمد جنتی، محمدرضا رحیمی، سعید مرتضوی، و محمدرضا نقدی

مراد ویسی
رادیو فردا : حکومت جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ ماه پس از انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی منتقد را بازداشت کرده است.

بسیاری از این بازداشت‌شدگان پس از محاکمه‌های غیرعلنی به حبس‌های سنگین محکوم شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران حبس خود هستند.

اما در مقابل، مواردی از شکایت علیه مسئولان حکومتی ایران وجود دارد که هرگز از سوی دادگاه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است و حتی برخی از مسئولان حکومتی که مجرم شناخته شده‌اند هرگز پا به زندان نگذاشته‌اند.

سعید مرتضوی، احمد جنتی، محمدرضا نقدی و محمدرضا رحیمی: دادستان سابق تهران، دبیر شورای نگهبان، فرمانده بسیج و معاون اول رئیس جمهور.

ویژگی مشترک این چهار تن این است که علی‌رغم تمامی شکایت‌هایی که علیه آن‌ها شده یا به دادگاه نرفته‌اند، یا پرونده اتهامی آن‌ها سال‌هاست راکد مانده یا حتی در صورت محکوم شدن، حکم صادره علیه آن‌ها هرگز به اجرا درنیامده است.



سعید مرتضوی، متهم به قتل زهرا کاظمی و متهم ردیف اول در پرونده کهریزک

قاضی سعید مرتضوی در پرونده کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک متهم اصلی است، اما با وجود گذشت بیش از یک سال از گشایش پرونده علیه وی نه به دادگاه فراخوانده شده و نه حتی بازداشت شده است، به گونه‌ای که علی‌رغم کشته شدن دست‌کم ۴ نفر در پرونده بازداشتگاه کهریزک، سعید مرتضوی یعنی متهم اصلی این پرونده هنوز به عنوان نماینده رئیس جمهور در برخی جلسات عمومی شرکت می‌کند.

سعید مرتضوی همچنین از سوی کمیته تحقیق و تفحص قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی - کانادایی متهم به قتل است، اما این پرونده نیز هرگز از سوی مقامات قضایی به جریان نیفتاده است.

احمد جنتی؛ شکایتی ۱۰ ساله و بی‌سرانجام علیه دبیر شورای نگهبان

اما از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، رسما در سال ۱۳۷۹ به اتهام ابطال ۷۰۰ هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم شکایت شده است، اما شاکی وی یعنی مصطفی تاج‌زاده، معاون وقت وزیر کشور، هم اکنون در زندان است و این در حالی است که احمد جنتی به عنوان متهم این پرونده هرگز و حتی برای بازجویی نیز به دادگاه احضار نشده است.

سرتیپ محمدرضا نقدی، مجرمی که ارتقاء مقام یافت

اما سرتیپ محمدرضا نقدی، فرمانده کنونی بسیج. او در سال ۱۳۷۸ هنگامی که رئیس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود در پرونده بازداشت و شکنجه شهرداران مناطق مختلف تهران مجرم شناخته شد و به ۸ ماه حبس قطعی محکوم شد.

اما از آن زمان تاکنون که ۱۱ سال از صدور این حکم گذشته، سرتیپ نقدی نه تنها به زندان نرفته، بلکه به معاونت ستاد کل نیروهای مسلح و سپس فرمانده بسیج ارتقاء مقام یافته و از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد تشویق نیز قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور، متهم اول پرونده باند فساد خیابان فاطمی

اما محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد. او به گفته احمد توکلی و الیاس نادران، متهم اول پرونده فساد مالی چند میلیارد تومانی موسوم به پرونده باند خیابان فاطمی است. اما با وجود چنین اتهامی، محمدرضا رحیمی نه تنها به دادگاه احضار نشده، بلکه شاکیان خود را «رانت‌خوار» نیز می‌خواند.

در مجموع به نظر می‌رسد موارد متعددی وجود دارد که مسئولان کنونی حکومت ایران حتی تحت قوانین خود جمهوری اسلامی متهم به نقض قانون شده و به دادگاه فراخوانده شده‌اند. اما بررسی شکایات موجود علیه افرادی چون احمد جنتی، سعید مرتضوی، محمدرضا نقدی و محمدرضا رحیمی نشان می‌دهد که به هر دلیلی اراده لازم برای به دادگاه کشاندن یا زندان فرستادن چنین افرادی وجود ندارد. افرادی که جملگی یا از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد هستند یا از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی.
khosh bavar - ایران - یزد
اسلام ناب محمدی ! اسلام, دین عدل و عدالت است . اسلام, دین صلح و صفاست. شاد ولی خالی بند نباشیم !
یکشنبه 15 اسفند 1389

م ر - ایران - تهران
کاشکی جرم جنتی فقط ابطال 700 هزار رای بود این که بنظر من جرم نیست پس برای 11 میلیون رای ساختگی ریاست جمهوری جرمش چیست . جنتی کسی که در قتلهای زنجیره ای سال 60 شرکت داشته با سعید امامی حتی در قتل آیت اله طالقانی و احمد خمینی اگر بنا به مجازات و زندان باشد متهم ردیف اول کسی نیست جز شخص آقای خامنه ای اینا که جوجه متهم هستند .
یکشنبه 15 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
تو قرن 21 خجالت اوره
یکشنبه 15 اسفند 1389

Kavkaz - ایران - تهران
پس توقع داشتید که محاکمه و اعدامشان بکنند؟عجب حرفی زدی UK جان!!!
یکشنبه 15 اسفند 1389

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
این جانورهای موذی و خطرناک جزو کوچکی از حکومت شیطانی ولی وقیح هستند و برخلاف نظرات مقام عظمای وقاحت خامنه ای عمل نمیکنن.
یکشنبه 15 اسفند 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
یک ادم حسابی تو کل این رژیم پیدا نمیکنید هر چی علاف و لاش خور زمان شاه شدند حزب الهی
یکشنبه 15 اسفند 1389

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
لعنت به همه شون.
یکشنبه 15 اسفند 1389

amir-amir - کانادا - تورنتو
بالاخره روزى خواهد آمد که مردم این ها را از درخت هاى شهر آویزان کنند
یکشنبه 15 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.