زعفران در افغانستان جایگزین خشخاش می شود


زعفران در افغانستان جایگزین خشخاش می شود

کشت زعفران کشاورزان افغان را در هرات به خود جلب کرده است

در یک دهه گذشته محصولی جدیدی در زراعت افغانستان افزوده شده و هر روز شمار دهقانهایی که به آن رو می آورند بیشتر می شود.

این محصول زعفران نام دارد که به دلیل کشت و برداشت آسان، نیاز به آب کم و همچنین سازگاری با محیط جغرافیایی افغانستان به ویژه غرب افغانستان و از همه مهمتر قیمت بالای آن، کشاورزان افغان را واداشته کشت آن را سال به سال بیشتر کنند.

یک دهه پیش، کشت این گیاه از یک مزرعه بسیار کوچک در هرات آغاز شد و آنگونه که مسئولان اداره زراعت در هرات می گویند هم اکنون بیشتر از ٣٧٠ هکتار زمین، در هشت ولسوالی هرات زعفران کاشته شده است.

ادریس زلال، از مسئولان اداره زراعت در هرات می گوید این گیاه با قیمت بالایی که دارد، می تواند علاوه بر خشخاش، جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات کشاورزی که قیمت کمتری دارد نیز باشد. مسئولان اداره زراعت هرات پیش بینی می کنند در سال جاری بیش از یک و نیم تن زعفران در این ولایت تولید شود.

حمایت مالی

افزایش تولید زعفران نیازمند کمک های مالی وزارت زراعت و موسسات خارجی است که در زمینه تقویت زراعت در افغانستان فعال اند. افزون براین کشاورزان نیاز دارند تا روش کشت و بهره برداری درست این محصول را نیز بیاموزند.

این نیازمندی ها تا حدودی با توزیع پیاز زعفران و ابزار مختلف کشاورزی مخصوص کشت زعفران، به کشاورزان و گذاشتن دوره های آموزشی برای آنان برطرف شده است.

به گفته آقای زلال امسال افزون بر توزیع ٦٠ متریک تن پیاز زعفران برای کشاورزان هرات، دوره های آموزشی نیز برای کشاورزان برگزار شد.

به گفته آقای زلال، آموزش به کشاورزان کمک می کند تا آنان بتوانند زعفران تولیدی خود را به صورت استاندارد و معیاری بسته بندی کرده و به بازارا عرضه کنند.

کیفیت

غفار حمیدزی، مسئول شرکت افغان زعفران که از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده زعفران در غرب افغانستان است می گوید کشاورزان افغان توانسته اند به کیفیت محصولات خود را بهتر کنند. آقای حمیدزی گفت، کیفیت زعفران افغانستان در حد استاندارد دهای بین المللی است.

به گفته آقای حمید زی، حد معیاری زعفران جهانی عطر زعفران، بین ٢٠ تا ٥٠ درجه است در حالی که به گفته او، زعفران افغانستان همواره بالاتر از ٤٠ درجه بوده است و این امر باعث شده تا این محصول، جایگاه خاصی در بازار جهانی بیابد.

تولید کنندگان زعفران افغانستان می گویند، کیفیت زعفران افغانستان به حدی است که آنها توان رقابت با سایر تولید کنندگان این محصول در سطح جهان را دارند.

صادرات

افغانستان برای بازاریابی، به بسته بندی مرغوب نیاز دارد

آنگونه که تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران در افغانستان می گویند، تولیدات آنان کیفیت خوبی دارد، اما آیا شرایط برای صادرات این محصول نیز به اندازه کافی آماده شده است؟

غلام جیلانی حمیدی، مسئول صادرات اتاق های تجارت هرات می گوید طی در ٦ ماه نخست سال جاری، حدود ٢٥ کیلو گرام زعفران تولید شده در هرات به اسپانیا و فرانسه صادر شده است.

این در حالی است که اسپانیا نیز یکی از تولید کنندگان عمده زعفران در جهان است.

به گفته آقای جیلانی، این اداره، سهولت های ویژه را ای برای کالاهای صادراتی در نظر گرفته و مراحل قانونی محصولات صادراتی، با سرعت انجام می شود.

او ابراز امیدواری می کند تا با توزیع پیاز بیشتر پیاز زعفران در هرات و دیگر ولایات افغانستان، در سال های آینده کشت زعفران بیشتر شده و به دنبال آن تولید و صادرات این محصول نیز افزایش یابد.

فرصت شغلی

کشت، تولید و بسته بندی محصولات زعفران، نیروی انسانی زیادی نیاز دارد، هم اکنون بیشتر از هزار نفر تنها در شرکت "افغان زعفران" در هرات و در بخش های کشت، تولید و بسته بندی زعفران کار می کنند.

هم مقامهای دولتی و هم کشاورزان در افغانستان امیدوارند، با افزایش رونق زعفران افغانستان در بازارهای جهانی، بتوانند فرصت های کاری بیشتری بیابند و میزان بیکاری را کاهش دهند اما مهم تر از اینها در افغانستان به زعفران به عنوان گیاهی دیده می شود که می تواند رقیب خشخاش باشد و افزایش آن یکی از راه هایی است که می تواند این کشور را در مبارزه علیه خشخاش کمک کند.

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
عمرا جایگزین نمیشه. امپراطوری های مواد مخدر اجازه اش رو نمیدن. مگه اینکه دولت خیلی تمیز و قوی داشته باشه که کرزای و دور و بری هاش نیستند..
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

perspolisi - استرالیا - سیدنی
البته اگه مموتی و دوستان و صد البته نمایندگئشون در افغانستان (طالبان) اجازه بدن این پروژه کامل بشه.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

Ghooloo - ایران - آبادان
حالا بچه ها چای نباتشونو باچی بزنن؟
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

نروژ.پ - نروژ - اسلو
shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی . جناب اگر نمی دانید به دانید که امپراتور مواد مخدر خود افغانیها هستند ۹۸ درصد مواد مخدر دنیا در اونجا کشت میشود ، و توسط امریکایها خارج میشود. ضمنا بنظر من همانطور که در مواد موافق بودند در زعفران هم موافق خواهند شد. فکر می کنید مردم دنیا مثل ما ایرانی ها هستند همه به جلو پیش میروند ما به عقب. سلطان زعفران، قالی و .. آلان ما ایرانیها باید می بودیم.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
اممممکان نداره!مگه اژ روی نعش شید علی اقا رد شید!
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

farzad_s - ایران - تبریز
پس کارخانه وافور ومنقل رو چیکار کنیم پس تریاک آقارو از کجا تامین کنیم پس سهم دلالی سپاه از معاملات تریاک ومشتقاتش چی میشه؟
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

mortaza_hrt - افغانستان - هرات
نروژ.پ - نروژ - اسلو امپراتور مواد مخدر دولت وکشور شما است که با حمایت از طالبان و بازار صادرات مواد مخدر به اروپا است و ما که خوشبختانه توانستیم بازار حهانی زعفران را از ایران بگیریم ودر کیفت زعفران هم مقام اول را در جهان داریم
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
نروژ پ عقب گردراکاملاموافقم.درهرموردحتی خرافه پرستی که خیلی.فکرنمیکنیم که چی هستیم.پزمیدهیم که چی بودیم انهم همه جعلیات ودروغی که دیگران نوشته اند.اینده رافکرش نیستیم.متاسفانه.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

iranazadiran - ایران - تهران
خواستن توانستن است. درود به مردم هرات با این ابتکار و فکر بکر. اگر تمام محصولات ما زیر دست حمله ی قوم بدتر از مغول به یغما و ویرانی رفته دلیل ندارد دیگران پیشرفت نکنند. مردم ما هم ییشرفت و عزت می خواهند بدانند که خواستن توانستن است تلاش کنند تا به آن دست بیابند و کشورشان را از زیر یوغ ستمگران ویرانگر در بیاورند. حتما موفق خواهند شد. بهترین ایده چه بسا همین کار باعث شکوقایی روز افزون افغانستان شود. به حکومتتان هم توجهی نکنید بگذارید سرشان در آخور سیاست باشد خودتان خود را دریابید. شما مردم بسیار سخت کوش و با همتی هستید آفرین بر اراده و افکار مبتکرانه شما. موفق باشید.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

نیایش - ایران - تهران
خدا کنه این کشت گسترش پیدا کنه البته اگه مافیای مواد مخدر اجازه بده می دونید اگر مواد مخدر افغانستان جمع شه جوانهای کشور ما نجات پیدا میکنند و حتما می دونید که بالاترین آمار اعتیاد جهان در ایران است همه جوانها و خانواده ها دارند نابود میشن
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - مردم ایران به افسوس خوردن و مثلا دلسوزیهای شما نیازی ندارند.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

نروژ.پ - نروژ - اسلو
mortaza_hrt - افغانستان - هرات . چی شد جناب داغ شد ... ، چرا از واقعیت فرار می کنی. من که ازتون تعریف کردم، میگن عروس تعریفی .... از آب در میاد.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

Pezhman - اتریش - وین
mortaza_hrt - افغانستان - هرات خوشحالم که کشت کوکنار را صد درصد خشکاندید.البته زعفران ایران درحجم بسیار زیاد به اسپانیا حمل وبسته بندی وبنام اسپانیا فروخته میشود.امیدوارم رقابت ایران وافغانستان همیشه در زمینه های مفید وسالم وجود داشته باشد.و روزی برسد که ما در حد کشورهای اروپایی باشیم.وصنایع مادر را در منطقه داشته باشیم.وخود تراکتور وماشین آلات صنعتی, کشاورزی,نظامی وغیرو را ساخته وتولید کنیم.بقول قدیمیها: تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف //مگر اسباب بزرگی همه آماده شود.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
mortaza_hrt - افغانستان - هرات ..اها اها غرورش گل کرد, کمی یواشتر ترمز ترمز, بپا نیفتی تو دیگ.شما همیشه مقام اول را ربوده اید البته زعفران نشگی..شماها اگر هم زعفران بکارید خشی جون زیرش درمیاد,,میگی نه از کرزایی بپرس
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

yeki mesle hame - فنلاند - کوولا
اگر میزان واردات مواد مخدر به ایران کاهش یابد چندان تاثیر مهمی بر تعداد مصرف کنندگان نخواهد داشت و فقط افزایش  قیمت را به دنبال خواهد داشت.ازاد باشید دوستان
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.