مخالفان مصری: مبارک باید کنار برود


مخالفان مصری: مبارک باید کنار برود

در قاهره، پلیس از تیر مشقی و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده است

مخالفان حکومت مصر می گویند که معرفی معاون جدید رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید توسط حسنی مبارک خواسته های آنها را تأمین نمی کند و خود آقای مبارک باید از قدرت کنار برود.

محمد البرادعی، از رهبران مخالف حسنی مبارک، واکنش رئیس جمهوری مصر به اعتراضات جاری را ناامید کننده توصیف کرده و خواهان کناره گیری او از قدرت شده است.

حسنی مبارک پس از منحل کردن کابینه، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر را به عنوان معاون خود و احمد محمد شفیق، وزیر هوانوردی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرده است.

محمد البرادعی که مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و خواهان اصلاحات در کشورش بوده، روز شنبه گفت: "حسنی مبارک پیام مردم مصر را درک نکرده است."

او گفته است: "من امروز با همکارانم برای شرکت در راهپیمایی به خیابان باز می گردم تا به ایجاد تغییر کمک کنم... و به مبارک بگویم که باید برود."

محمد البرادعی در گفتگویی اختصاصی با شبکه فرانس۲۴ نطق روز جمعه حسنی مبارک را کاملا "ناامید کننده" ارزیابی کرد و پیش بینی کرد: "اعتراض ها تا زمانی که رژیم مبارک سقوط کند با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت."

این برنده جایزه صلح نوبل گفت مردم مصر اتفاق نظر دارند که حکومت مبارک "دیکتاتوری" است و در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناکام بوده است.

رانیه صبری، خبرنگار بخش عربی بی بی سی می گوید که معترضان هم از انتصاب عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت به عنوان معاون رئیس جمهوری راضی نیستند و خواستار برکناری حسنی مبارک هستند و تصمیم دارند برای رسیدن به آنچه می خواهند، به اعتراض ها ادامه دهند.

جزئیات انتصاب ها

ساعاتی پیش ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رئیس جمهور مصر سوگند خورده بود. آقای سلیمان از افراد معتمد حسنی مبارک به شمار می رود.

حسنی مبارک، همچنین احمدمحمد شفیق، وزیر هوانوردی این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرده بود. او جانشین احمد نظیف می شود که شب گذشته از سوی حسنی مبارک، برکنار شد.

آقای شفیق خلبان جنگی بوده و برای مدتی فرماندهی نیروی هوایی مصر را به عهده داشته است. او در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ (یوم کیپور) تحت فرماندهی حسنی مبارک بوده است.

ژنرال سلیمان که امروز به عنوان معاون حسنی مبارک انتخاب شده، از سال ۱۹۹۵ در حلقه بسیار نزدیک به رئیس جمهور مصر قرار دارد و در بسیاری از سیاست های دولت مصر نقش اساسی ایفا کرده است. او از مخالفان اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف در مصر به شمار می رود.

احمد محمد شفیق در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ (یوم کیپور) تحت فرماندهی حسنی مبارک بوده است

این برای اولین بار طی سی سال زمامداری حسنی مبارک است که چنین سمتی ایجاد می شود.

پیش از این هم از ژنرال سلیمان به علت نظامی بودن و وابستگی به ارتش برای برخی، چهره ای مطلوب برای دوره پس از مبارک تلقی می شد.

ژنرال سلیمان به علت نقشی که در روند مذاکرات صلح و مذاکرات آشتی ملی گروه های فلسطینی ایفا کرده، چهره ای شناخته شده برای آمریکایی ها، اسرائیلی ها و فلسطینیان به شمار می رود.

گفته شده در جریان سفر حسنی مبارک به اتیوپی در سال ۱۹۹۵، توصیه او به رئیس جمهور مصر برای سفر با یک خودروی زرهی باعث نجات جان مبارک از یک سوء قصد جدی شد.

بی بی سی عربی تائید کرده که دو پسر حسنی مبارک، مصر را ترک کرده و وارد لندن شده اند اما تلویزیون دولتی مصر این مساله را رد کرده است.

همچنین اعلام شده که احمد عز، بازرگان مصری و از سیاستمداران ارشد حزب حاکم مصر از سمت خود استعفا داده است.

او از نزدیکان جمال مبارک، پسر حسنی مبارک به شمار می رفت و معترضان در شعارهای خود او را به باد انتقاد گرفته بودند.

zartusht67 - المان - فرانکفورت
افرین به مردم مصر و تونس مردم ما مقاومت را یاد بگیرند
یکشنبه 10 بهمن 1389

zahra50 - دانمارک - کپنهاگ
شهر هرات در حمایت از مردم ایران و برعلیه رژیم کثیف آخوندی دست به راهپیمایی اعتراضی زد.مردم هرات از پیر و جوان بر علیه حکومت جنایتکار ایران شعار داد.زنده باد آزادیخواهان افغان و مردم ستم دیده ایران عزیزم
یکشنبه 10 بهمن 1389

cyrus0007 - استرالیا - بریزبن
تو نسی ها در خیابان ماندند و حقشان را گرفتند مصریها بیش از 100 کشته داده اند و در خیابانها هستند اما ایرانیها فقط یک پیک نیک یک روزه گذاشتند و با شلیک 4 تا تیر هوایی همه به خانه هایشان پناه بردند . اعتزاضات ایران 4-5 کشته داشت که انها هم از جنس خود حکومت بودند نه از توده مردم مثل خواهرزاده موسوی و پسر مشاورش روح الامینی و.. بدست اوردن ازادی بهایی دارد که باید پرداخت بشود با پیک نیک نمی شود ازادی را بدست اورد .
یکشنبه 10 بهمن 1389

khosh bavar - ایران - یزد
cyrus0007 - استرالیا - بریزبن: مشکل ایرانی باید از طریق راه حل ایرانی حل شود و نباید دچار این " اشتباه " بشویم که usa این " اشتباه " را کرده که خواسته و دید خود را از نظر " سیستم " دمکراسی یک به یک در عراق صادر کند ! مشکل ایران ما, " چشم دوختن " به رهبر = موسوی که اصلا ایشان با این نقشی که مردم به او دادند غافلگیر شد و از طرفی ایشان یک قسمت کوچک از یک سیستم بزرگ است و نبود " رهبر واقعی " و از همه بدتر " وجود " این رهبر در داخل کشور, مردم را به حالت کوما مانند برده است ! مشکل اساسی و بسیار بسیار دشوار کشور ایران, مشکل " ایدلوژی " است که در یکطرف ( 10%) مانند ادم مصنوعی از ایدلوژی اسلامی قهقهرایی حمایت میکنند و کشته شدن خود را برای دفاع از این ایدلوژی افتخار میدادند و همینطور دفاع از منافع اقتصادی خود میکنند که رژیم به انها داده, و در جبهه مقابل, 90% قشر گرسنه ( ازادی و اقتصادی ) مردم ایران, که تجربه تلخ انگلاب 57 را کردند و فاقد رهبر و اسلحه هستند که از ارمانهایش دفاع کند.
یکشنبه 10 بهمن 1389

برگشته - بحرین - محرق
این حسنی مبارک کفتار پیر تا کی میخواد بچسبه به کرسی حکومت ?!! حکومتهای عربی نیز در نوبت هستند به امید ان روز.
یکشنبه 10 بهمن 1389

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): تنها فاکتوری که مردم میتوانند به ان افتخار کنند و انها را متحد کند, داشتن رویای یکسان است که 90% مردم خواهان محو شدن دین از سیاست هستند. فاکتور دیگری که " منحصربفرد " جامعه و فرهنگ ایرانی است, که مردم معترض سیستم, بطور غیرمستقیم حامی رژیم میباشد که با شرکت کردن خود در مساجد بهر عناوینی از ارزشهای دینی و اجتماعی خود دفاع میکند !!?? جهان اولی که ما میبینیم که اینقدر " پیشرفت " اجتماعی داشته, از روی " گذشت و صرفنظر " کردن ارزشهای دینی و یا عرفی ان جامعه میباشد که ما شاهد مدرن بودن ان هستیم و از همه چیز مهمتر برای رسیدن به ارمانهای سیاسی / اجتماعی بسیار انرژی گذاشتند و از ارزشها و ارمانهای خود جنگیدند که به ان دست یافتند, بعنوان مثال: حقوق مساوی همجنسبازها در ارتش usa و 100 ها مثال دیگر. دوست گرامی, حق گرفتنیست نه دادنی, چه در ایران, و چه در usa , شاد و حق طلب باشید !
یکشنبه 10 بهمن 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.