معترضان مصری مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفتند


معترضان مصری مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفتند

دود غلیظ سیاه از جای جای شهر قاهره به آسمان می‌رود

با وجود آغاز ساعات منع رفت و آمد در شهرهای بزرگ مصر، درگیری میان معترضان و نیروهای حکومتی در قاهره ادامه دارد.

معترضان کمی پس از اعلام برقراری مقررات منع رفت و آمد در قاهره، دفتر مرکزی حزب دموکراتیک ملی، متعلق به حسنی مبارک را به آتش کشیدند.

گزارش ها حاکی است که تانک های ارتش به خیابان ها آمده اند.

تلویزیون دولتی مصر بعد از ظهر امروز اعلام کرده بود که از ساعت شش عصر روز جمعه تا ساعت هفت صبح شنبه (به وقت محلی) در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه، مقررات منع آمد و رفت برقرار خواهد بود.

بر اساس گزارش این تلویزیون، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر از ارتش این کشور خواسته است که مسئولیت برقراری نظم را در کنار پلیس به عهده بگیرد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از دولت مصر خواسته است که به مخالفان اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بدهد و دسترسی مجدد مردم به خدمات ارتباطی را امکانپذیر کند.

شبکه اینترنت و تلفن همراه از امروز صبح در سراسر مصر قطع شده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز از مقام های مصری خواسته است که مانع از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز مردم نشود و برای دست یافتن به یک راه حل صلح آمیز، با معترضان وارد تعامل شود.

ماموران پلیس در قاهره، پایتخت مصر، امروز جمعه ژانویه (۸ بهمن) با هزاران نفر که بعد از پایان مراسم نماز جمعه دست به تظاهرات زده و خواهان برکناری حسنی مبارک هستند، درگیر شدند.

به گفته شاهدان عینی، در درگیری در بندر سوئز دست کم یکی از معترضان کشته شد. در این شهر، تظاهرکنندگان خشمگین به خودروهای زرهی حمله ور شدند و یک پاسگاه پلیس را آتش زدند.

پیش از آن نیز، طی ناآرامی های چهار روز اخیر دست کم هشت نفر کشته شدند.

در قاهره، پلیس برای متفرق کردن مردم از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد و تظاهرکنندگان هم در واکنش به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.

علاوه بر قاهره و سوئز، مردم شهر ساحلی اسکندریه هم دست به تظاهرات زده اند.

دولت مصر می گوید که آماده گفتگو است، اما در عین حال هشدار داده است که در صورت لزوم از "تدابیر قاطع" استفاده خواهد کرد.

براساس گزارش ها، عده ای از رهبران اخوان المسلمین، جنبش مخالف دولت، دستگیر شده اند. رهبران این گروه که فعالیتش در مصر غیر قانونی است، پیشتر گفته بودند که از تظاهرات روز جمعه حمایت می کند.

به گفته یکی از خبرنگاران بی بی سی در قاهره، ماموران لباس شخصی خبرنگاران و روزنامه نگارانی را که در حال تهیه گزارش از تظاهرات بودند، مورد ضرب و جرح قرار داده و آنها را با خودرو از محل می بردند.

اسد الله الصاوی، خبرنگار بی بی سی که خود نیز زخمی شده است، می گوید پلیس با باتوم های برقی و با قساوت بیش از اندازه مردم را کتک می زد.

از زمان آغاز اعتراضات، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده و در این مورد اظهار نظر نکرده است.

شرکت محمد البرادعی در تظاهرات

محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و سیاستمدار مخالف مصری، هم در تظاهرات امروز (جمعه 28 ژانویه 2011) در قاهره شرکت کرد. ماموران پلیس با ماشین های آب پاش، به سمت آقای برادعی و هواداران او که به تظاهرکنندگان بعد از نماز جمعه پیوسته بودند، آب پاشیدند.

پلیس سپس با باتوم به کسانی که سعی می کردند آقای برادعی را محافظت کنند، حمله کرد.

آقای برادعی که سراپا خیس شده بود، در داخل یک مسجد که به محاصره ماموران پلیس در آمده بود، گرفتار شد. آنها با شلیگ گاز اشک آور از خارج شدن کسانی که در داخل مسجد بودند، جلوگیری کردند.

محمد البرادعی شب گذشته از اتریش به مصر بازگشت. او پیش از ترک اتریش به مقصد قاهره، اعلام کرده بود چنانچه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را بر عهده گیرد.

iranazadiran - ایران - تهران
ای کاش که این تظاهرات تا گرفتن حقشان و یا واگذارکردن حق آنها از سوی دولت تمام نشود. مردم مصر مراقب باشید که ماموران پشت پرده اخوان المسلمین و طرفداران خالد اسلامبولی که از رفیان نزدیک حکومت ایران هستند بر طبق عادت همه شان در انقلاب دزدی مهارت دارند. ببینید با چه وقاحتی به آزادی تونس می نگرند و چگونه خود را به کوچه علی چپ زده اند و دیگران را مانند خود الاغ فرض کرده اند. حکومت دمکراتیک سهم ملت شماست که در آن همه به یک اندازه سهم و حق داشته باشند. کاش خود دولت با ملت مسالمت آمیز برخورد کرده و رفراندم بگذارند. به امید خدا سومین کشور ایران خودمون باشه که همواره در راه آزادی پیشگام و پیش قراول است. درجه جدید بیخود نبود حواستون رو جمع کنید تا آزادیتان در امان بماند و دور از دسترس فرصت طلبان ظالم ستمگر.
جمعه 8 بهمن 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
باید راهی جست در تاریکی شبهای عصیان زده سرزمینم همیشه به دنبال نوری بودم نوری برای رهایی سرزمینم از چنگال اجنبیان ، چه بلای دهشتناکی است که ببینی همه جان و مال و ناموست در اختیار اجنبی قرار گرفته و دستانت بسته است نمی توانی کاری کنی اما همه وجودت برای رهایی در تکاپوست تو می توانی این تنها نیروی است که از اعماق و جودت فریاد می زند تو می توانی جراحت ها را التیام بخشی و اینگونه بود که پا بر رکاب اسب نهادم به امید سرفرازی ملتی بزرگ . نادر شاه افشار.,( به امید و آرزوی ایران آزاد و سرافراز در این دنیای روشن در کنار و با دیگران زندگی خوش و راحتی را با صلح و ثبات ) .
جمعه 8 بهمن 1389

علی محمودی نژاد - ایران - تهران
یاد بگیرید . هیچ صحبتی از احیای رژیم ایدیولوژیکی نیست . هیچکی دنبال کروبی صفتی نمیگرده, دمشون گرم همه شون با همند .
جمعه 8 بهمن 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
دوستان نظر شماها در این مورد چیه...سایر روزنامه های رژیم آخوندی تیترهای نخست امروز خود را به ناآرامی های مصر اختصاص داده اند. 1-"اوج گیری مبارزات مردمی علیه رژیم مبارک" تیتر رسالت است، 2-کیهان نوشته تخت فرعون به لرزه افتاد، مردم مصر مصمم هستند که: دیکتاتور باید برود3-، خراسان شمارش معکوس برای سقوط دیکتاتور مصر را برجسته کرده، 4-تظاهرات خونین مردم برای سرنگونی دیکتاتور مصر هم تیتر اول جمهوری اسلامی است...یکی نیست به خود رژیم جنایتکار سرکوبگر. بفهمونه که این اتفاقها و این بلغورهای شما 1 سال پیش در ایران اتفاق افتاد چرا خواست ملت و ارتش را نادیده گرفتید, اون چیزی که فکر میکنید خودتون هستید یعنی وسیله نقلیه ملانصرالدین که اون هم فکر کنم حیاوشرف و آبرویش از تمام آخوندهای کره زمین بیشتر باشه.
جمعه 8 بهمن 1389

potatis - سوئد - مالمو
. خانه به دوش - سوئد - استکهلم . دوست من این روزنامه ها در ایران فقط حکم بسته بندی سبزی دارند ،شمارش معکوس رژیم به گوش میرسه ،واسه همین هم است که از حالا دارند پناهنده میشن کشورهای دیگه ،فقط امیدوارم مملکت به دموکراسی واقعی برسه .
جمعه 8 بهمن 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
خانه به دوش - سوئد - استکهلم . این کار آخوندا فرار رو به جلو هست وگرنه وقتی که مردم این تیترها رو میخونن یا گزارشهای صدا و سیما رو میدن اولین کاری که میکنن یه فحش آبدار نثار خامنه ای و جد و آبادش میکنن بخاطر اینهمه پر رویی...
شنبه 9 بهمن 1389

habibollah - ایران - تهران
دم مصریها گرم.هرچندانکه عربن غیرت بخرج دادن ودرنهایت ارتش هم به ملت پیوست ومبارک هم بایدمثل صدام هرچه سریعتربگرده دنبال سوراخ موش ویاچاه توالت.همت ملت مصرقابل ستایشه. توایران دوساله تظاهرات میشه هیچ نتیجه ای حاصل نشد.خدایی باهمت براحتی میشه احمدی که هیچ بزرگترازاحمدی روبرکنارکرد. ولی افسوس وصدافسوس.
شنبه 9 بهمن 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.