واکنش مقام‌های مذهبی در ایران به ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان


واکنش مقام‌های مذهبی در ایران
به ممنوعیت حجاب در مدارس جمهوری آذربایجان

تجمع شماری از افراد مذهبی در مقابل وزارت آموزش و پرورش آذربایجان در اعتراض به طرح ممنوعیت حجاب

رادیو فردا : اظهارات ماه گذشته مصیر مردان‌اف، وزیر آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان، مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدارس با مخالفت‌ها و حمایت‌های گسترده داخلی روبه‌رو شده و در ایران نیز مقام‌های مذهبی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

در پی این اظهارات، شماری از افراد مذهبی در مقابل وزارت آموزش و پرورش تظاهرات کردند که با دخالت پلیس متفرق شدند و ۱۱ نفر دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد. آقای مردان‌اف می‌گوید که طبق قانون «تحصیل» آذربایجان، هر دانش‌آموزی باید با لباس فرم مدرسه در مدارس حاضر شود.

ربیعت آسلانوا، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان آذربایجان، نیز در این خصوص گفته است که حضور دانش آموزان محجبه در کلاس‌های درس در مدارس کشور امکان‌پذیر نیست. وی افزوده است که آذربایجان یک کشور دموکراتیک، لائیک و حقوقی است. روابط دین-دولت و مردم-دولت در آذربایجان بر اساس همین اصول تنظیم می‌شود و امروز ۱۶ تن از نمایندگان مجلس از طرح ممنوعیت حجاب حمایت کرده‌اند.

بعد از تظاهرات افراد مذهبی در باکو که اکثراً از مناطق تحت نفوذ ایران در مجاورت باکگو، یعنی روستاهای مشدآغا و نارداران بودند، آقای مردان‌اف در حضور خبرنگاران، نیروهای خارجی و داخلی را به تشدید بحران در ارتباط با منع پوشش حجاب در مدارس متوسطه این کشور متهم کرد.

در ایران آیت‌الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه ۱۷ دی، منع حجاب در مدارس آذربایجان را محکوم کرد و با بیان اینکه «نمی‌دانم دولت‌ها چه لجی با مردم خود دارند» افزود که «در جایی که مردم مسلمان هستند آنها چه سودی از برداشتن یک تکه پارچه از سر این دخترها دارند؟»

اداره مسلمانان قفقاز به رهبری شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده که معمولا میانجی دینداران و دولت در موارد اختلاف است، مدت‌ها ترجیح داد که در این مورد واکنشی نداشته باشد، اما اخیراً اعلام کرده است که در رابطه با حجاب با دولتمردان آذربایجان مذاکره خواهد کرد.

به غیر از آیت‌الله جنتی، طی هفته جاری آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی نیز به ممنوعیت حجاب در آذربایجان واکنش شدیدی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس «عده‌ای از دینداران آذربایجان» در مورد مسئله حجاب از آیت‌الله نوری همدانی استفتا کرده‌اند که وی در پاسخ گفته است: «این لایحه از طرف دولت‌های غرب و دشمن آب می‌خورد. حجاب از احکام واجب الهی است که آنها از این می‌ترسند».

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز گفته است که «با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور کاملاً اسلامی است و اکثریت قاطع مردم آن مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت، لازم است احکام اسلامی از جمله حجاب در آنجا رعایت شود».

در سال جاری تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان نیز که اکثریت مردم آنها مسلمانند، رسماً پوشش حجاب در مدارس را قدغن کرده بودند، لیکن ایران واکنشی به ممنوعیت حجاب در این کشورها نداشت.
hameshehbahar - انگلستان - لندن
نخود هر اش اخوندهای پ... ایران باز پریدن وسط.
شنبه 18 دی 1389

shahab46 - المان - هانوفر
جنتی، که نمی فهمد منتظر ارابانش است.فقط شکمش و پول را درک میکند.یابوی بتمام معنا
شنبه 18 دی 1389

red.boy - ایران - تهران
اخه به مقام های مذهبی ایران چه ربطی داره؟ دخالت تو امور ایران کمه حالا تو مسائل کشورهای دیگه هم فضولی میکنن به شماها چه.؟؟
شنبه 18 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
اونجا که دوزخی گفته «نمی‌دانم دولت‌ها چه لجی با مردم خود دارند»خیلی جالب بود.ا شیخ نگو این حرفا رو.حرص نخور. یکهو پس میافتی کار دستمون میدی.
شنبه 18 دی 1389

khosh bavar - ایران - یزد
به دیوار میگم که در گوش کنه ! نمیدانم درست گفتم یا نه ?! بهرحال, این تئاتر بدینخاطر است که " ای مردم ایران, ما از حجاب زنان در کشور بیگانه هم دفاع میکنیم ", پس این ارزو را تا زمانیکه ما ضحاکان اسلامی در ایران هستیم باید فراموش کنید !°
شنبه 18 دی 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
والا اونچیزی که من که تو باکو دیدم این بود که تقریبا همه بی حجاب بودن! حالا این ناصر حقه باز شیرازی چی میگه من موندم. بعدشم شما زورکی سر مردم میکنید عیب نداره ولی اونا زورکی برمیدارن بده! رو تون رو برم!
شنبه 18 دی 1389

saitama - ژاپن - توکیو
سلام عضو جدید هستم با درود بر همه توکیو
شنبه 18 دی 1389

mahdi1988 - اتریش - وین
این جنتی وقیح چه حرفای عجیبی می زنه! خدا بهش یه ذره شرم وحیا بده!! آمین...
شنبه 18 دی 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
saitama-ژاپن-توکیو. خوش امدی دوست عزیز. راستی کدام منطقه از سایتاماکن هستی? من دوسال در کوماگایا و یک سال در تاکاساکی بودم. وای که چقدر دلم برای اونجا تنگ شده! بعد از گذشت تقریبا 17 سال هنوز از تاکاساکی(تاکازاکی) تا اوانو ایستگاه به ایستگاهش یادم هست
شنبه 18 دی 1389

salarkhan - آمریکا - لس آنجلس
امیدوارم اونا هم مثل مردم ایران که زمان رضا شاه حجاب را ممنوع کرد دست به انقلاب اسلامی نزنند!!به نظر من مهمتر از حجاب ظاهری پرده جهل و خرافه و تعصب رو از رو ذهن مردمشون بردارند مثل مردم ما گرفتار اختاپوس دین اسلام نمیشند!!
شنبه 18 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
مردک جهنمی، شما چه لجی با مردم خود دارید که نمیگذارید دلخواه خود جامه برتن کنند؟ چرا به دلیل یک تار مو زنان را کتک میزنید؟ چرا پسران را به دلیل مدل مو بازداشت میکنید؟!!! موجود بی عقل خرافاتی و قرون وسطایی روانی.
شنبه 18 دی 1389

mazany - ایران - آمل
هم حجاب اجباری در ایران و هم ممنوعیت حجاب در آذربایجان هر دو محکوم است کیف کردی املبنین?
شنبه 18 دی 1389

keivan-swe - سوئد - گوتنبرگ
جمهوری ننگین اسلامی از نظام لائیکی کشورهای همسایه به وحشت افتاده. افسوس که سرنوشت شوم ملت ما درس عبرت دیگران شده که گرفتار اسلام نشن.
شنبه 18 دی 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
چرا ایت الله ها باورشان شده که اینها رهبران دینی مسلمانان جهانند. بابا شما فقط و فقط رهبر مشتی مزدورهای خودتانید مزدور میدانید یعنی چه خوب درک کنید یعنی کسانی که تا زمانی شما قدرت و پول دارید برایتان میرقصند اماهمینکه نداشتید پشت و انکارتان می کنند. یعنی شما ابلهان توی دل انها جائی ندارید. کله خرتان را بدیوار بکوبید شاید مغزتان تکانی خورد واز خواب بیدار شید. اخه به شما چه مگر وکیل وصیی انانید شما با اعمال تان در ایران مردم را از همین یک ذره اعتقادی که داشتند بروندین. حالا دست کثیفتان را اونطرف مرز دراز کردید. مطمئن بریشتان می خندندبا تاسف. مسخرهها.
شنبه 18 دی 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
خیلی جالبه رژیم همیشه گفته هیچ کس حق دخالت در موضوع داخلی ایران را ندارد. چه اعدام .چه کشتار. یا که هر غلط دیگری. ولی آخوندا خودشون حق دارند که در امور داخلی هر .. دخالت کنند.این نگبتهای عرب همیشه گندکاری میزنند و با آبروی ایران و ایرانی بازی میکنند بخصوص یکسری ملای تاریخ مصرف گذشته از قبیل موش خرما جنتی تا روباه مکار شیرازی ,,,,,,,مرده شور قیافه نحس همتون.
شنبه 18 دی 1389

saitama - ژاپن - توکیو
bache shapoor سلام سایتاما یا پاریس یا هر جای دیگه مهم این هست که من وشما همدیگر را پیدا کردیم شاید من هم بچه شاهپور مختاری باشم دل به دل راه داره فداتژ
شنبه 18 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
کسی که تا این حد مذهبی ست چرا باید اصلا در جامعه حاضر شود. باید بنشیند در خانه و سواد بیاموزد یا به مکتب خانه ملاها برود. تا زمانیکه حجاب اجباری باشد باید حداقل در مجامع عمومی حکومتهای مردمی بی حجابی را اجباری کنند. هر زمان اعتقاد مردم به نوع نگرش و پوشش خود آزاد شد داشتن حجاب هم می تواند آزاد شود. اگر دنیا غیرت داشت وقتی در ایران حجاب اجباری حتی برای مامورین و سفرای خودشان هم انجام شد باید ممنوعیت حجاب را برای این گوساله ها ی ریاکار وضع کرده تا در همان طویله های خود می ماندند و مانند مور و ملخ به همه جا سرازیر نمیشدند.
شنبه 18 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
به این مردان برده دار چه ربطی دارد که برای حجاب تظاهرات کرده اند زنانشان حتما در حال کهنه شوری بچه ها و جارو کشی هستند و خود را آماده پذیرایی های دیگر از اربابنشان می کنند. حیف از زنان که قدر و منزلت خود را نمی شناسند و اختیار خود را دست موجود نری در قالب مرد می سپارند.
شنبه 18 دی 1389

benito - انگلستان - لیدز
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز گفته است که «با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور کاملاً اسلامی است و اکثریت قاطع مردم آن مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت، لازم است احکام اسلامی از جمله حجاب در آنجا رعایت شود». پس چرا اقایون هیج زمان به اشگال 20 درصد از اراضی اذربایجان شیعه توسط ارمنستان کافر اعتراض نمی کنین همان مسلمانهای که توسط ارمنیهای کافر قتل عام شدند
شنبه 18 دی 1389

Ronak_3r - انگلیس - منچستر
همان سودی که شماازگذاشتن این تکه پارچه بر سر این دختران می برید جناب جنتی.
شنبه 18 دی 1389

اتیلا - ژاپن - توکیو
. bache shapoor - سوئد - یوسدال !درود بر شما من هشت سال کُماگایا بودم و هنوز نزدیک همانجا هستم !!از بچه های اونموقع دیگه کسی نمونده . اگر اطلاعاتی خواستی در خدمتم ، بدرود . saitama-ژاپن-توکیو. دوست عزیز خوش اومدی به جمع ما .
شنبه 18 دی 1389

yahosen - ایران - تبریز
کشوری که بیش از 90درصدجمعیت ان مسلمان شیعه است.دولت باید بااحترام به حقوق اکثریت مردم مانع حجاب انهانشود.مسئولین دولت اذربایجان مثل رضاخان ملعون .فکرمیکنندبرداشتن حجاب نشانه متمدن بودن است.
شنبه 18 دی 1389

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
آخوند جماعت عینهو نخود خودش قاطی همه آشی باید بکند انگاری ملت آذربایحان منتظر فتوای این اراذل و اوباش هستند . بدولت آذربایجان باید تبریک گفت و تنها باید یه کار دیگر هم بکند هر چی مفت خور آخوند وملا داره همه را باید بکار وا دارد و هر کدام از این امر تخطی کرد مستقیم رو به قبله اشون کنه . به این وحوش اگر رو بدهید فردا باید همه حیز را در مملکتتان رها کنید و هر روز رفع و رجوج مزخرفات دینی و مذهبی خود را بکنید. از ایران و شرایط ایران درس بگیرید و مملکت خود را بر باد ندهید . هر چه ملا دارید از مناره ها آویزانشان کنید در این امر تردید و تفکر نکنید فردا دیر است .
یکشنبه 19 دی 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
نو دیده قبا دیده .
یکشنبه 19 دی 1389

a.ahooraei - المان - کلن
من میگم خاک بر سر این جوونهای بیسواد آزربایجان که این مشت رو نمی بینند که نمونۀ خرواره و میخوان خودشون و ملتشون در یوغ استبداد و زور و قلدری یه عدۀ بی سواد بنجل اسیر و خودشون رو گرفتار مصیبت کنند. البته طبق اطلاعاتی که من دارم عدۀ بسیار غلیلی دنباله رو این افکار و ایده هستند. اما وای که اگر اینها دیگه یه همچین چیزی داشته باشند و تکلیف ملت معین میشه.
یکشنبه 19 دی 1389

yashainiran - ایران - ایران
تو را سنه نه !! به شماه چه مربوطه اونا تو کشور خودشون و ما هم تو کشور خودمون. اشی سن اوز ئولکه نین وکلی سن سنه نه آلاهی کشورده نه وار
یکشنبه 19 دی 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
دم بچه های بسیجی اذربایجان گرم! تا یک کاپشن چرم نگیرند مشتاشونو هوا نمیکنند.گدا گشنه های بسیجی خودمون با یه تیکه کیک و دو قلوپ ساندیس حاضرند...هم هوا کنند.
یکشنبه 19 دی 1389

Pezhman - اتریش - وین
mazany - ایران - آمل. درود برشما , خوب گفتی.
دوشنبه 20 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.