قطبی: دوست ندارم در فوتبال ایران فیلم هندی بازی کنم

قطبی: دوست ندارم در فوتبال ایران فیلم هندی بازی کنم

 سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: هنوز هم برخی‌ها به فکر منافع شخصی خود در فوتبال ما هستند اما من دوست ندارم در این فوتبال فیلم هندی بازی کنم.

افشین قطبی پس از صدور بیانیه در خصوص کناره گیری از تیم ملی پس از جام ملت ها، در گفت‌وگویی تلویزیونی شرکت کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* به دنبال فیلم هندی بازی کردن در فوتبال ایران نیستم
من واقعا عاشقانه وارد فوتبال ملی شدم اما متأسفانه برخی‌ها اعلام می‌کنند که من به دنبال منافع شخصی هستم و حتی می‌گویند قطبی ایرانی نیست. واقعا نمی‌دانم از کدام کره هستم. وقتی که در آمریکا زندگی و تحصیل می‌کردم تمام قلبم برای کشورم می‌تپید و یا در کره جنوبی هم بودم این اتفاق برایم افتاد اما هنوز هم می‌گویند قطبی ایرانی نیست. با صادر کردن بیانیه‌ای حرف‌هایم را با مردم زدم چون حس می‌کنم که برخی‌ها به دنبال منافع شخصی در فوتبال هستند اما من به دنبال فیلم هندی بازی کردن نیستم.

* ایرانی‌ام اما من را نمی‌شناسند
همه تمام کارنامه من را شناسایی کردند. من به وطن خودم آمده‌ام و در حال زندگی کردن هستم اما دوستانم من را ایرانی نمی‌شناسند. متأسفانه فرهنگی داریم که همدیگر را قبول نداریم. چطور کشورهای دیگر باید ما را قبول داشته باشند و تا کی نمی‌خواهیم این نوع نگاه را عوض کنیم. ما باید افکارها را عوض کنیم، به همدیگر احترام بگذاریم و همدیگر را دوست داشته باشیم و نه فقط به دنبال حرف زدن باشیم.

* برای فرهنگ‌سازی به کوهپیمایی می‌روم
ورزش برای همه است. باید یاد بگیریم که همه نیاز به ورزش داریم. در چند وقت اخیر وقتی به کوهپیمایی رفتم با صحنه‌های بدی مواجه شدم که در رأس آن رعایت نکردن نظافت بود. امروز و روزهای دیگر باز هم به کوهپیمایی می‌روم تا بتوانم تعداد اندک مردم را با این مناظر طبیعی بیشتر آشنا کنم. ما می‌توانیم با نمایش دادن یک فرهنگ مناسب مشکلات را برای ورزش خود از بین ببریم به همین دلیل امروز به کوهپیمایی خواهم رفت و در نظافت کوه هم شرکت می‌کنم.

* سعیدلو تمام مشکلات من را برطرف کرد
خوشبختانه مسئولان بسیار زحمت‌کشی در حال حاضر در رأس فدراسیون فوتبال و در سازمان تربیت بدنی وجود دارند. ابتدا باید از سعیدلو تشکر کنم چون او به دلیل دوستی که با من دارد تمام مشکلات من را می‌داند و خوشبختانه در حد توان خود همه را حل کرده است. همه باید با این نگاه‌های ویژه به مهمترین هدف تیم ملی فکر کنیم تا تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا موفق شود. در این راه فضای لازم را نیاز داریم که به آرزوی خود برسیم. من بیست سال مانده تا مربیگریم پایان بپذیرد و خیلی دوست دارم با این حمایت‌ها به هدف بزرگم برسم.

* بیانیه صادر کردم تا فضا آرام شود
در فضایی که احساس کردم نامناسب است علیرغم حمایت‌هایی که از سوی مسئولین مخصوصا سعیدلو از من شد احساس کردم که نیاز به بیانیه‌ای است چون به این موضوع احتیاج داشتیم. اگر من اعلام کردم که بعد از جام ملت‌های آسیا دیگر با تیم ملی نیستم به این دلیل بود تا فشار رسانه‌ای را کمتر کنم، چون تیم ملی ما ضرر می‌کند. هدفم قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست.
در 14 بازی خود در سال 2010 که 13 بازی بیرون از خانه بود 9 پیروزی کسب کردیم و 12 بازی بدون باخت بودیم. مقابل تیمی مثل لاتزیو ایتالیا به میدان رفتیم اما بعد از این بازی به تیم ملی احترام نگذاشتند. در این بازی سه داور ایتالیایی قضاوت کردند اما نتیجه را یک بر یک به پایان رساندیم. اکنون وضعیت لاتزیو را نگاه کنید. این تیم بالاتر از میلان و اینتر در راس سری A ایتالیا است اما متأسفانه به این موضوع پرداخته نشد. این بخشی از دلایل من برای صادر کردن بیانیه بود.

* بعد از بازی با ارمنستان همه ما را مسخره کردند
ما در ادامه بازی‌های تدارکاتی خود به دنبال این بودیم تا اهداف بزرگمان را دنبال کنیم به همین دلیل به دیدار ارمنستان رفتیم. اما با یک نتیجه خوب همه ما را مسخره کردند. شما به کارنامه ارمنستان نگاه کنید که با چه تیم‌هایی بازی کرده و چه تیم‌هایی را متوقف کرده است.
جا دارد از مسئولان فدراسیون فوتبال بابت بازی با برزیل که تجربه ای گرانبها برای ما بود باز هم تشکر کنم، چون ما به اعتماد به نفس بزرگی رسیدیم اما برخی‌ها نوشتند که فقط اسم برزیل مقابل ما قرار گرفت.
بازیکنانی مثل پاتو که الان 80 میلیون یورو می‌ارزد و بازیکنانی مثال آلوز که برای فوتبال برزیل و حتی بارسلونا گرانبهاست مقابل ما قرار گرفتند. این بازی نشان داد فوتبال ما دور از دسترس برای موفقیت نیست و اگر کمک‌های لازم شود و همه به تیم ملی شخصی نگاه نکنیم و دیدگاه‌ها ملی باشد ما به موفقیت می‌رسیم.

* از رسانه‌های گروهی انتظار کمک دارم
همیشه از انتقادهای سازنده و فنی استقبال می‌کنم. دوستان من بر سر تمرینات حضور پیدا می‌کنند و همه چیز را نگاه می‌کنند من 29 سال حرفه‌ای کار کردم اما به خودم اجازه نمی‌دهم جلوی تلویزیون کارشناسی کنم، چون از تلویزیون نمی‌شود همه چیز را دید. به همین دلیل به نظر من کارشناسی در تلویزیون هیچ وقت صحیح نیست، چون فقط توپ را می‌بینید.
برخی اوقات متأسفانه منافع‌ شخصی کارشناسان صدمه‌ای بد به فوتبال ما زده است که این هم جای سؤال دارد. بازیکنان ما چون می‌ترسند اگر یک اشتباه کوچک کنند یک هفته رسانه‌ها آن‌ها را اذیت می‌کنند برخی اوقات استرس و ترس دارند. از رسانه‌ها می‌خواهم به ما کمک کنند.

* برای ذوب آهن در فینال لیگ قهرمانان آسیا آرزوی موفقیت می‌کنم
به تیم ذوب آهن که تیمی بسیار خوب است تبریک می‌گویم، چون این تیم بسیار خوب سازمان‌دهی شده و افتخار ایران و اصفهان است. چند بازیکن ملی نیز در این تیم داریم که همیشه به ما کمک کرده‌اند. مهمترین فاکتورهای موفقیت ذوب آهن تمرکز و همدلی است. ابراهیم زاده واقعا مربی با شخصیتی است و من به ایشان افتخار می‌کنم چون با او همکار هستم. یکی از مسائل مهم در مربیگری این است که یک مربی معلم خوب هم باشد وقتی معلم خوب باشد خوب به شاگردانش آموزش می‌دهد.
ابراهیم‌زاده در این باره یک الگوست. امیدوارم ذوب آهن در فینال لیگ قهرمانان آسیا با یک پیروزی شیرین فوتبال ایران را سربلند کند، البته تا امروز هم بسیار خوب کار کرده است.

* نمره بازی با برزیل بالا است
بازی با برزیل برای ما فاکتورهای زیادی داشت. شرایط ما را شما ارزیابی کنید. ما 4 بازی سخت را در 10 روز برگزار کردیم و خسته به ابوظبی رسیدیم، مقابل تیمی بازی می‌کردیم که خودش را برای جام جهانی بعدی آماده می‌کند. برزیل همیشه بازیکنان و مربی صادراتی خوبی دارد، همین برزیل در آمریکا دو بر صفر به پیروزی رسید.
وقتی این بازی را آنالیز کردیم بسیار نگران شدیم که چطور بازی را کنترل کنیم چون از دقیقه 60 به بعد آمریکا را زمین‌گیر کردند. همین تیم برزیل بارسلونا را شکست داد و بعد از ما به دیدار اوکراین رفت و آن تیم را شکست داد، پس با تیم بزرگی بازی کردیم و نمره قابل قبولی گرفتیم.
اگر بخواهم باز هم این بازی را برای شما آنالیز کنم می‌گویم ما بازی را خوب شروع کردیم، متأسفانه گل ما را مردود اعلام کردند اما به دلیل یک ضربه خوب و یا شاید غیر قابل مهار در دقیقه 13 گل خوردیم اما واقعا 18 دقیقه اول بازی برزیل موقعیتی نداشت. به نظرم ضربه کاشته آلوز نیز رویایی بود.
اگر ما تجربه داشتیم بعد از خوردن گل اول تمرکز روحیه خود را از دست نمی‌دادیم، چون همین مورد باعث شد چندین دقیقه‌ سامان‌دهی خود را از دست بدهیم اما در نیمه دوم بازی را خوب شروع کردیم و با سانتر حیدری و ضربه نکونام و ریباند ناموفق شجاعی یک فرصت خوب را از دست دادیم بعد از اینکه نتیجه را دو بر صفر عقب افتادیم به دلیل خسته بودن و فشار روحی عقب‌تر آمدیم تا گل سوم را دریافت کردیم اما من به این بازیکنان افتخار می‌کنم. ما می‌توانستیم یازده نفر در خط دفاعی خود بچینیم و فقط زیر توپ بزنیم اما من این روش را ترجیح ندادم.

* بازی آرژانتین و ژاپن را زیاد پررنگ کردیم
ژاپن تیمی است که چندین بار راهی جام جهانی شده و تجربه خوبی دارد. آرژانتین برای بازی با این تیم 28 ساعت در راه بود و ژاپن بدون هیچ بازی سختی در خانه خود پذیرای آرژانتین بود و قبول دارم این بازی را با یک گل برد اما آنقدر آن بازی را پررنگ کردیم و به تیم خودمان نگاه نکردیم.
چند روز قبل از همین بازی در زمین کره که پارک جی سونگ را نداشت بدون گل متوقف شد و ما کره را یک بر صفر بردیم.
* به خاطر حجازی دست‌کش سوراخ پوشیدم
من همیشه بعد از اینکه بازی‌های حجازی را در فوتبال ایران می‌دیدم وقتی که فقط 7 سال داشتم به خاطر ایشان یک دست‌کش سوراخ را پیدا کردم و سپس با آن به دروازه‌بانی پرداختم. به خاطر ایشان آنقدر در آسفالت خودم را به زمین زدم که خسته شدم اما به این نتیجه رسیدم که دروازه‌بانی کار من نیست و حجازی کار بزرگی انجام می‌دهد.

* قبل از اردوی اتریش 6 درصد چربی بازیکنان بیشتر بود
یکی از فاکتورهایی که برای من مهم است این بود که وضعیت بازیکنان را مورد ارزیابی قرار دهم. در میانگینی که گرفتیم چربی بازیکنان قبل از اردوی اتریش 6 درصد بیشتر بود، به همین دلیل سرعت فوتبال ما هم کم بود. در اروپا میانگین چربی‌ها باید زیر 10 درصد باشد اما در لیگ برتر ما بنظرم حدود 14 درصد است به همین دلیل با کنترل تغذیه بازیکنان آنها را به شرایط ایده‌ال رساندیم. قبل از بازی با برزیل خوشبختانه میانگین چربی تیمی ما به 11 درصد رسید که باید در جام ملت‌های آسیا به زیر 10 درصد برسد.

* گردان تلفنی عذرخواهی کرد اما اسکلت تیمی من ساخته شده است
ما هنوز برای دعوت بازیکنان جدید فرصت داریم اما اسکلت تیمی من ساخته شده است. من فقط می‌‌توانم 3 یا 4 بازیکن جدید را به تیم ملی دعوت کنم. شهاب گردان به خاطر اتفاقات اتریش و بخاطر شخصیت تیم ملی لازم بود کنار برود. تلفنی از من عذرخواهی کرد اما من بازهم می‌گویم اسکلت تیمی من تا حدودی شناخته شده است.
درباره گردان دیدگاه ملی دارم و به نگاه شخصی فکر نمی‌کنم. ما سعی کردیم تیمی بسازیم که حتما 23 ستاره نداشته باشد. شاید بازیکنانش یک یا دو درصد کیفیتشان کمتر از برخی دیگر باشند اما به تیم کمک کنند و از لحاظ فنی با تیم آمیخته شوند. من در این بین با هیچ مربی لیگ برتری مشکل ندارم و همیشه سعی کردم ارتباط خودم را با قلعه‌نویی، مایلی‌کهن، جلالی، ابراهیم زاده طی مکالمه تلفنی حفظ کنم. ما باید حلقه‌های فوتبال را به هم نزدیک کنیم.

* دایی اسطوره فوتبال ایران است
من همیشه پرسپولیس مدیرعامل‌، هواداران و بازیکنانش را دوست دارم و همیشه هم راجع به دایی خوب حرف زده‌ام، چون احترام زیادی برای ایشان قائلم. دایی افتخار فوتبال ما و اسطوره فوتبال ماست. در بازی بایرن مونیخ و منچستر یونایتد وقتی که مشغول گرم کردن بود به خودم افتخار کردم. درست است او در بازی وارد زمین نشد اما به نظر من او بازی کرد چون ما باید یاد بگیریم یک تیم فقط کسانی نیستند که در زمین به میدان می‌روند. دایی چه ببازد یا ببرد باید بدانیم که افتخار فوتبال ماست.

* قبول ندارم که از من بیشتر از پیروانی حمایت می‌شود
پیروانی در تیم ملی امید یکی از بهترین دوستان من است. ایشان در حال حاضر 5 بازیکن بزرگسال را در اختیار دارد اما مشکل پیروانی مشکل کلی فوتبال ماست. یادم هست 4 سال پیش در کره جنوبی مشکل حال حاضر فوتبال ایران را داشتیم و تمام باشگاه‌ها با تیم ملی می‌جنگیدند که بازیکن ندهند و یا 24 ساعت قبل از بازی بازیکنان خود را بگیرند، به همین دلیل فدراسیون کره برنامه‌ریزی خوب و منطقی کرد و توانست این مشکل را حل کند.
امیدوارم در حال حاضر با حضور عزیز محمدی که هر روز لیگ ما برنامه‌ریزی‌اش بهتر می‌شود این مشکل در فوتبال ما هم حل شود. من قبول ندارم که در فوتبال ایران از من بیشتر از پیروانی حمایت می‌شود.
باید بدانیم با توجه به اینکه پیروانی تیم خوبی دارد می‌توانیم نتیجه خوبی در گوانگجو بگیریم. مشکل بزرگی که در فوتبال ما هست این است که با یک نتیجه خوب آنقدر یک نفر سربلند می‌شود و با یک نتیجه بد آنقدر به یک نفر ضربه می‌زنند تا نابود شود. بازی‌های آسیایی گوانگجو برای خیلی‌ها مهم نیست چون به دنبال ساخت تیم خوب هستند تا در بازی‌های آینده موفق شوند مثل قطر که بخاطر جام ملت‌های آسیا از گوانگجو کنار کشید اما متأسفانه ما در ورزشمان در حال حاضر همه به دنبال اتفاقات گوانگجو هستیم که امیدوارم این استرس‌ها کمتر شود تا پیروانی کار خود را دنبال کند.

zorro - هند - میسور
با کلاسی. با شعوری.... اگه 10 نفر یکم مثل توفکر میکردند .الان وضعیت ما این نبود.
جمعه 7 آبان 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
قطبی عزیز خیلی از مربیان لیگ ایران دارند از حسادت میمیرند که سکان هدایت تیم ملی بدست شماست...یکی مثه محمود یاوری که اگه هر چند روزی یه بار متلکی به شما نگه میمیره..یا عابدینی رئیس داماش گیلان که گفته بود شما ایرانی نیستید..وقتی روزنامه های ورزشی ایران رو میخونم میبینم نویسنده ها بیمارند فقط قصد کوبیدن این بنده خدارو دارند..به نظر من افشین قطبی جواب ابلهان خاموشیست را در سر لوحه برنامه های خود قرار داده
جمعه 7 آبان 1389

babaks.khoramdin - اسرائیل - اشدود
اقای قطبی، تو با حضورت در مراسم تنفیذ ا.ن، خودت رو از چشم مردم انداختی. ممکن است علی رغم منفت طلبی، انسان با شعوری باشی ولی اصلا محبوب نیستی تا وقتی که به احترام خون شهدا، از مردم عذر خواهی کنی
جمعه 7 آبان 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
درود بر قطبی
جمعه 7 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.