فسنجان

 
فسنجان

مواد لازم :

مرغ پاک کرده و آماده برای طبخ     یک عدد

مغز گردوی سابیده شده                ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط                               دو عدد
رب انار         به اندازه مورد نیاز
نمک و زردچوبه                        به میزان لازم
شکر                                      در صورت نیاز
آب                                         به اندازه کافی

طرز تهیه :
مرغ را که داخل قابلمه گذاشته و پیاز را به ۴ قاچ تقسیم میکنیم و داخل قابلمه می ریزیم و روی آن مقداری آب ریخته همراه با زردچوبه میگذاریم بپزد.(توجه کنید که مرغ شما له نشود)
بعد از آنکه مرغ پخت کمی نمک به آن زده و آن را از روی حرارت برمیداریم و استخوانهایش را جدا میکنیم به طوریکه مرغ تا حد امکان له نشود.

گردوها را با دستگاه ‏آسیاب کرده، یک عدد پیاز را کاملا با رنده ریز خورد کرده همراه با گردو داخل قابلمه جداگانه ریخته و همراه ۳تا ۴  لیوان آب میگذاریم روی حرارت ملایم بپزد بعد از مدتی که به جوش آمد و به روغن افتاد رب انار را به آن اضافه میکنیم معمولا رب هایی که در بازار موجود میباشد یک لیوان از آن کفایت میکند البته بستگی به مزه آن دارد میتوانید به دفعات آن را بچشید و اگر نیاز بود باز به آن کمی رب انار اضافه کنید. ولی بهتر است از اول رب انار را کم بریزید که اگر نیاز بود در آخر میتوانید به آن اضافه کنید.

مقداری که فسنجان به روغن افتاد میتوانید مرغ را که استخوانش را جداکردید داخل خورشت بریزید و چاشنی نمک آن را بریزید تا طعم فسنجان شما مشخص شود. توجه کنید که فسنجان شما آبکی نباشد و گاهی آن را هم زده که ته نگیرد.

اگر فسنجان شما خیلی ترش بود میتوانید مقداری کم شکر اضافه کنید که ترشی آن را بگیرد.
توجه داشته باشید که شکر برای شیرین کردن فسنجان نیست بلکه برای این است که ترشی آن را کمتر کنیم. بعضی از رب انارها اصلا ترش نیست پس برای آنها نیازی به شکر نمی باشد.
نکته بسیار مهم در فسنجان تنظیم مزه آن است و باید به آن توجه بسیاری کرد.

این خورشت لذیذ و سنتی را میتوانید با برنج نوش جان کنید که حاوی مواد مغذی بسیاری میباشد.

khosh bavar - ایران - کرمان
حالم گرفته میشه که بستگان تهرانیم, فسنجان را شیرین میکنند ?! حتا در شیرین تره, خبری از شکر نیست, چه برسه به فسنجان شیرین !!
دوشنبه 12 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
به نظر من خورشت فسنجان رو فقط گوشت چرخ کرده یعنی به شکل (کوفته ریزه) باشه خوشمزه میکنه با مرغ زیاد حال نمیده در صورتی با گردو خوشمزه میشه که فقط گردوها برای شهرستان زیبای توریستی *شهمیرزاد* باشه چون گردو* شهمیرزاد* تو خاورمیانه از لحاظ کیفیت و خوشمزگی حرف اول رو میزنه.. من عاشق همین خورشتم
دوشنبه 12 مهر 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
اصلادوست ندااارم . نوش جان دوستان گلم ..
دوشنبه 12 مهر 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
جون فسنجون ! من تو یک مهمانی یک نوع با کشمش و یک نوع هم با الو بخارا خوردم خیلی لذیذ بود . نه از لذیذ هم یک اون طرفتر محشر بود.
دوشنبه 12 مهر 1389

saasaan - ایران - شیراز
dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان. سلام . اکه گردو* شهمیرزاد* گیر نیاوردیم چه کنیم?با گوشت چرخ نشده هم خوبه اما مرغ نه. راستی شما اهل شهمیرزاد هستید?
دوشنبه 12 مهر 1389

zoroye iran - اتریش - وین
فسنجون چه با مرغ چه با گوشت چرخ کرده گوله شده کوچیک چرب و چندش اوره اخه این غذاشت
دوشنبه 12 مهر 1389

wildpiony - هند - بمبیی
بابا به فکر دانشجوهای شکموی تنبل سایت هم باشید..اخه من خاک بر سر الان 11 شب دیگه تا صبح از فکر این فسنجون درنمیام:(
دوشنبه 12 مهر 1389

porharfi - هلند - آرنم
khosh bavar-ایران -کرمان: از همه پنهان نیست از تو چی پنهان که فسنجونی. که من میخورم.دختر عمه هام بهش میگن این مُرباست! نه خورشت... اما مادرم .گردوی فسنجون رو پس از آسیاب و همون موقع آسیاب یه پیاز. بهمراه کمی آب .هم زده و دو ساعتی پس از ماندن در یخچال آنرا با کمی. کره بار میگذارد .الو بخارا و کمی آبلیموی تازه هم چاشنی میشود.. مرغ همراه کمی زرد چوبه و کره کمی تَفت داده میشود..سپس مایه آماده. شده گردو به مرغ برای پختن اضافه میگردد...شکر هم پیش از پایان کار همراه رُب. به فسنجوووون افزوده میگردد...* آشپز باشی های سایت تندرست باشید!!*
دوشنبه 12 مهر 1389

babre mazand - هلند - امستردام
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین . الو بخارا تو فسنجون به این دلیله که الو خنکه و گردو گرم الو گرمای گردو رو خنثی میکنه /. اگر در لحظه اخر طبخ گردو پیاز کمی رب انار و رب نارنج رو هم سرخ کنیم خیلی خوشرنگتر میشه /من هم نه ترش نه شیرین دوست دارم
دوشنبه 12 مهر 1389

pariha - کویت - کویت
mohsen_raja - ایران - تهران- داغمو تازه نکن من مشکل دید دارم یعنی چشمم خیلی ضیعفه در واقع خوب نمی بینم این همه کامنت ها رو معمولا من می گفتم برام تایپ میکردن یک کمی هم از مادر زادی چشمم چپ هست یعنی تقریبا همه چیز رو دو تا می بینم ولی اگر ناراحت و عصبانی بشم تا چهار هم می بینم بخاطر همین این عمل لیزک فکر کنم ایران همون لیزر رو انجام دادم که فقط 5% نتیجه داد ولی دکتر تشخیص داده با ازدواج دیدت خوب میشه و با بارداری اونهم از نوع دوقلو کاملا چشمهام حالت طبیعی خودشون رو پیدا میکنند .
دوشنبه 12 مهر 1389

venoosi - بلژیک - ورویر
به به به به فسسسسنجون دهنم اب افتاد.
دوشنبه 12 مهر 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
مهمترین قسمت ترکیب گردو و اب انار است! گردو بخاطر داشتن اومگا 3 و انار بخاطر انتی اکسیدان و اسیدی بودن چربیها زائد را از بدن دفع میکنند مشابه شوید پلو! همه غذای های ایرانی دارای بالانس درستی از نظر سلامت هستند مثلا کباب با سماق که سماق تمامی چربی زائد را دفع مکند و یای خورشت بادمجان با غوره و یا زرشگ پلو با مرغ...و
دوشنبه 12 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین. طلا جون بعضیا تو فسنجون آلو میزنن که خیلی هم خوشمزه میشه اما کشمش جالب بود و جدید و حتما همونطور که تجربه داری خوشمزه میشه آخه میکس جالبی هست و ترکیب خوبی میده. باید یه فسنجون حسابی به کاترینا جون بدیم تا همیشه عاشق خوردنش بشه.
دوشنبه 12 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
فسنجون فقد با گوشت مرغابی وحشی دوست دارم/ در ضمن هرکه بتونه 3 غذای ایرانی اسم بیاره اخرش جون داشته باشه جایزه اش ماچ هست
دوشنبه 12 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
saasaan - ایران - شیراز سلام خوب گردوی شهمیرزاد به همه جای جهان صادر میشه اصلا نگران نباش.نه عزیزم اهل شهیرزاد نیستیم اما..........شاد باشی
دوشنبه 12 مهر 1389

پاندورا - المان - کلن
اوووووف ملسش خوبه نه ترش نه شیرین
دوشنبه 12 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
Esfahan Nesfe Jahan -طلا جون نمیدونم خدا رو خوش میاد یانه ولی یادمه همسرم سر بارداری نه نوشابه میخورد نه سیگار میکشید نه کالباس سوسیس خلاصه پاستوریزه حسابی چون تفهیم شده بود که دیگه نباید تنها به خودش فکر کنه. تا پنج ماه هم گلاب به روت ویار بد داشت حتی آب میخورد هیچی دیگه. البته اون موقع استفاده از کامپیوتر و موبایل اینهمه مرسوم نبود و آدما بهش معتاد نشده بودن اما اگه بهش عادت داشت مثل سیگار کنارش میذاشت تا بچه دنیا بیاد. حالا مثلا امثال افراد نوعی که به جایی هم برنخوره و نه از این سایت خوششون میاد و نه مهم براشون عشق بودن تو سایت دارن خودمون هم همینجوری هستیم با لنگه کفش میزنن با بادبزن فرقی نمیکنه باز سر و کلمون اینجا پیدا میشه. البته که بی انصافیست اگه نگوئیم که این سایت خوب حداقل برای ماها همیشه فرش قرمز پهن کرده و یه مواردی هم دیگه جبرا یه تذکرات و یا موارد دیگه اجتناب پذیر بوده. اما من جدیدا این ضرب المثل رو حسابی فهمیدم که وقتی میگن کاسه نمی خوام رو بیشتر پر کن یعنی چه......
دوشنبه 12 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....مثلا خامنه ای میگه من اصلا قدرت نمی خوام اعتبار برا خودم نمی خوام من سنگ اسلامو به سینه میزنم اون شاه بود که سنگ خودشو به سینه میزد اما امان از اینکه بخواد قدرت یک اپسیلون از کفش خارج شه. همه میبینیم چه کرد و چه میکنه و با اطمینون هم اینکار رو میکنه حتی برای خودش یک درصد هم احتمال خطا نمیده و حق همیشه با اوست هر چند که اشتباهات فاحشش همیشه رو شده مثل اشتباهات همون امام قلابیشون اما کسانی که منم منمشون خیلی هست به نظر خودشون منزه ترین فرد هستند و هیچ چیز رو اشتباه نمی کنن اگه ماست هم سفید باشه باز میگن نه چون من دیدم سیاه بوده سیاهه حالا نگو اونو ماست کپک زده دیدن دروغ هم نمیگن فقط به اقوال و رفتار خود اعتماد صد درصد دارند و دور از خطا و اشتباه میبینند. در هر صورت این سایت هم گاهی دل ضعفه به آدم میده حالا اون شقایق نازنین از کجا فسنجون بیاره بخوره؟
دوشنبه 12 مهر 1389

mehrdad_35 - سوئد - مالمو
با وجودی که عاضق فسنجان هستم و در قدیم در ایران زیاد می خوردم ، اما در 15 سال گذشته فقط دو بار خوردم و به دلیل سختی آن در تهیه اش ترجیح دادم که غذا های ساده تر دیگه رو بخورم . ضمنا هر غذای به شرطه اینکه دقیقا مانند همان دستور عمل تهیه شود می ود که نام آن غذا را درست نامید. فسنجان از قدیم در مناطق مرکزی ایران مانند اراک و تهران و شمیرانات تهیه می شد و اون هم به دلیل گرانی مواد اولیه اش و اینکه اصولا این غذا مخصوص اعیان و اشراف بود و گوشت مصرفی آن را نیز از پرندگان شکاری انتخاب می کردند و بعدها گیلانی ها با اضافه کردن مواد ترش به سلیقه خودشان و افزودن گوشت اردک و یا غاز به دلیل فراوانی آن فرم دیگری از فسنجان را درست کردن. اما فسنجان بدلیل استفاده از رب انار در آن که به سیاهی می زند و به ویژه وجود روغن های چرب اما مفید گردوی درون آن هر گز با گوشت قرمز مناسب نیست و دلیل استفاده تهرانی ها از شکر درون آن همان هزم کردن و صقیل کردن مواد چربی زای درون آن است و نه چیز دیگر که به مرور زمان جز لاینفک آن درآمده. حالا شما برو آن را با گوشت ماهی درست کن.
دوشنبه 12 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
یک مرکز خرید وجود داشت که زنان می توانستند به آنجا بروند و مردی را انتخاب کنند که شوهر آنان باشد. این مرکز، پنج طبقه داشت و هر چه که به طبقات بالاتر می رفتند خصوصیات مثبت مردان بیشتر میشد. اما اگر در طبقه ای دری را باز می کردند باید حتما آن مرد را انتخاب می کردند و اگر به طبقه ی بالاتر می رفتند دیگر اجازه ی برگشت نداشتند و هرکس فقط یک بار می توانست از این مرکز استفاده کند. روزی دو دختر که با هم دوست بودند به این مرکز خرید رفتند تا شوهر مورد نظر خود را پیدا کنند. در اولین طبقه، بر روی دری نوشته بود: “این مردان، شغل و بچه های دوست داشتنی دارند.”. دختری که تابلو را خوانده بود گفت: “خوب، بهتر از کار داشتن یا بچه نداشتن است ولی دوست دارم ببینیم بالاتری ها چگونه اند؟”.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
dannni - سوئد - استکهلم دوست خوبم سلام مرغابی وحشی دیگه چجورشه؟؟!!! اجازه اقای معلم من جواب سوال شما رو کاملا بلدم الان میگم 1_خورشت بادمجان/2_کشک بادمجان/3_قیمه بادمجان 4_*معجون *که خوب نوعی بستنی اما چون من یکی جواب بیشتری دادم پس جایزم باید سفارشی و ویژه باشه!!!پس لطفا جایزمو بده :-P;) :D(لووووووول)
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
یک مرکز خرید قسمت 2//پس به طبقه ی بالایی رفتند…. در طبقه ی دوم نوشته بود: “این مردان، شغلی با حقوق زیاد، بچه های دوست داشتنی و چهره ی زیبا دارند.”. دختر گفت: “هوووومممم… طبقه بالاتر چه جوریه…؟”. طبقه ی سوم: “این مردان شغلی با حقوق زیاد، بچه های دوست داشتنی و چهره ی زیبا دارند و در کارهای خانه نیز به شما کمک می کنند.”. دختر: “وای…. چقدر وسوسه انگیر… ولی بریم بالاتر.” و دوباره رفتند…. طبقه ی چهارم: “این مردان شغلی با حقوق زیاد و بچه های دوست داشتنی دارند. دارای چهره ای زیبا هستند. همچنین در کارهای خانه نیز به شما کمک می کنند و اهداف عالی در زندگی دارند”. آن دو واقعا به وجد آمده بودند…. دختر: “وای چقدر خوب. پس چه چیزی ممکنه در طبقه ی آخر باشه؟”. پس به طبقه ی پنجم رفتند…. آنجا نوشته بود: “این طبقه فقط برای این است که ثابت کند زنان راضی شدنی نیستند! از این که به مرکز ما آمدید متشکریم و روز خوبی را برای شما آرزومندیم!”
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
mehrdad_35 - سوئد - مالمو مرسی ازاطلاعات خوب شما در مورد فسنجون
سه‌شنبه 13 مهر 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
dannni - سوئد - استکهلم// اول تکلیف جایزه رو روشن کن که کجا، چطور و از کی باید دریافت کنیم! اگر قراره ماچ رو خودت بدی که قربونت، من که همین الان می‌گم یه دونه هم نمی‌تونم نام ببرم.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
pariha - کویت - کویت// اگر یکی رو دو تا می‌بینی که خیلی‌ام خوبه، اگر یکی رو چهارتا ببینی که دیگه حرف نداره! مشکل وقتی هست که شما چهارتا رو یکی ببینی! از این به بعد هم سعی می‌کنم کامنتهام رو تو یک خط بنویسم که یه نیم ساعت بیشتر وقتتون گرفته نشه! با این حساب اگر من یه خط بنویسم اون یه خط رو چهار خط می‌بینید، هر کامنت رو هم چهار تا کامنت می‌بینید میشه، شانزده سطر!!! امشب هم که تا صبح باید این کامنت هفت هشت سطری رو بخونید! قول می‌دم همون سال اول ازدواج براتون درمان کنم(با همون حساب و کتابی که خودتون گفتید)
سه‌شنبه 13 مهر 1389

babre mazand - هلند - امستردام
iranazadiran - ایران - تهران . دوست من به نظرم هیچ یک از مکمل غذایی ایران بی حکمت نیست . الو بخارا برای خنکی و خنثی کردن گرمای گردوی فسنجونه . البته شما استادین
سه‌شنبه 13 مهر 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسگو
dannni - سوئد - استکهلم-مرسی گل پسرجالب بود.جواب سوال هم فسنجون بادمجون قیمه بادمجون منظورخورشتهاشون عزیزم جونت سلامت.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
khosh bavar - ایران - کرمان عزیزم فسنجان نه باید خیلی شیرین باشه نه خیلی ترش فقط باید ملس باشه حالا من یک بار این فسنجونو با گردوی شهیرزاد برات درست میکنم تا مزه واقعی خورشت فسنجان رو بچشی طوری که از خوشمزگی زیاد هر 5 تا انگشت دستاتو با هاش نوش جان کنی ;)نظرت چیه؟(لووووووووووووول)
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
جوابهاتون کاملا اشتباه بود چون همشوت بادمجون بکار بردین/ ولی میتونید جایزهاتون از طریق پست دریافت کنید
سه‌شنبه 13 مهر 1389

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
dannni - سوئد - استکهلم --- آقا تعریف از خودم نباشه، من طبقهٔ پنجم بست نشستم. دم به تله هم نمیدم.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
dannni - سوئد - استکهلم . . گلم شور , کله پاچه ,ابدوغ خیار !اخیش! دیگه ایندفعه ماچ و این چیزا ها نخواهد بود! .
سه‌شنبه 13 مهر 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
فسنجون فقط با گوشت قور باغه.این را گفتم که دانشجوهای عزیز شکموی تنبل سایت . دیگه ساعت 11شب هوس به سرشون نزنه. شما فقط کافی هستش که تصور کنید که کله قور باغه از وسط قابلامه فسنجون زده بیرون . و همینجوری که شما دارید اون را نگاه می کنید. اونهم داره شمارا را نگاه می کند. با سر و صورتی پر از رب انار. و گردوهای ریزی که به چشم و چالش چسبیده است.به همراه رقصی زیبا و جادوی که در اثر غل ,غل خوردن و جوشیدن اب. لرزه به اندام هر بیننده ای می اندازد.و چقدر زیبا و دلربا است.رقص قورباغه در خورش فسنجون(ارادتمند شما wildpiony عزیز حمید بوشمن)
سه‌شنبه 13 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
porharfi - هلند - آرنم : کشور بزرگ با اداب و رسوم غذایی بزرگ ! برای بار اولم هست که میشنوم در فسنجان , الو میرزدند !! ولی نگفتی, که خوشت میاد یا نه, که فسنجان شیرین باشه ??!! خواهش میکنم, منو دعوت نکن, مرسی !
سه‌شنبه 13 مهر 1389

Sh T - ایران - تهران
هر چی میکشم از دست این شهمیرزادیهاست... ای خدا...
سه‌شنبه 13 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
به همه کاربران اشپزخونه: گردو , یکی از میوههای بسیار مقوی برای قلب و مغز هست که اینرا همه میدونند ( حتا شاه از usa !) متاسفانه, غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه هستند , ولی بخاطر پختن بیش از حد این مواد غذایی, خیلی از ویتامینها نابود میشوند. گردو و مواد مفید در ان, بسیار حساس در مقابل " گرما " هستند, که " تمام " ویتامینهای ان از طریق پختن از بین میرونند, و ما مردم فسنجان دوست فقط " کود و مزه " گردو را میخوریم !! من بنوبه خودم, وقتی این مطلب را خوندم, الان نزدیک به 5 سال هست که فسنجان میل ! نکردم, یعنی گردو را بعنوان " اجیل " میل میکنم !
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
عزیزانی که درست کردن فسنجون براتون مثل یه کوهه باور کنید که حوصله نوشتنشو ندارم فقط به خاطر شما ها طریقه راحتش رو مینویسم که به راحتی درست کرده نوش جون کنید. گردو رو که چرخ یا در میکسر خورد کردید به تنهایی یا با کمی روغن مایع روی حرارت متوسط تف میدهید بوی گردو بلند شود اگر حرارت زیاد باشد بلافاصله میسوزد رویش آب ولرم ریخته بگذارید برای خودش ملایم بجوشد. مرغ را اگر سینه باشد بهتر است به تکه های کوچک تقسیم کنید (برای مهمانی تکه درسته خوبه برا خودتون اونجوری خوش خورتره) با کمی کره سر تفت دهید با کمی زعفران سائیده و یک پیاز درسته و نمک بگذارید بپزد حالا رب انار را به گردو اضافه کنید تا دوباره برا خودش بجوشد آب مرغ که کم شد خاموش کرده پیازش را در آورید و آماده ریختن در گردو بگذارید گردو را گاهی هم بزنید ته نگیرد وقتی روغن گردو شروع به جداشدن کرد داره آماده میشه حالا مرغ را اضافه کنید تا با گردو کمی بپزد بعد چاشنی را که حاوی کمی دیگر زعفران سائیده هل سائیده سر قاشق رب گوجه فرنگی ( برای اینکه فسنجون خیلی سیاه نشه و شرابی تیره خوش رنگ بشه )...
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....در صورت نیاز باز رب انار چندین قاشق شکر مثلا چهار تا نمک را در آب مرغ کمی که مانده حل کرده به گردو و مرغ افزوده و هم زده تا با حرارت ملایم خورشت جابیفتد زمانی که روغن گردو کاملا روی خورشت ایستاد خورشت آماده است و نباید آب داشته باشد. نوش جان.( شکر دیر شیرینی خود را با رب انار نشان میدهد اگر ترشی و شیرینی با هم طعم میخوش ندهند جالب نیست می توانید بعد اضافه کردن چاشنی تست کنید و در صورت نیاز شکر اضافه کنید ) فسنجون با چهار مغز مخلوط گردو یسته بادوم و نارگیل هم درست میشه اما مرسوم با گردو ست.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
dannni - سوئد - استکهلم. دنی جون باز رفتی تو خط تکراری. من از برنامه های تکراری خوشم نمیاد لطفا سلیقه همه کاربران را درنظر بگیر.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان : این غذای محبوبمم, میترسم بد درست کنی ( فسنجان با گوشت چرخ کرده ?! به حق چیزهای نشنیده ! ),و منو از غذا خوردن بندازی, که هیچوقت دیگه هوس فسنجان نکنم. گوشت بوقلمون یا اردک و اگر ممکن نیست از این گوشتها استفاده کنی, گوشت مرغ .چشم, باید راجع به دعوتت فکر کنم .لووووووول
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
babre mazand - هلند - امستردام. کوچک شمام. حتما همینطوره فرهنگ ایران عالمی داره که در هر جای آن رد پای تدبیر فهم شادی مهر صمیمیت و تیز هوشی نهفته است. به امید خدا به زودی به اصل فرهنگ خود باز گردیم آنهم بدست خود ایرانیان نه ضد ایرانیان قاتل. عزیزم همانگونه که میدانید رب انار هم برای تصفیه خون عالیست و طبع خنک دارد مانند آلو اما به قول شما افزودن آلو هم مزیر بر علت است.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
hamidTANTAN - اتریش - وین. حمید جان خودم گفتم و مجوزشو با کمال میل دادم که لعنت بر خودم باد چه اعتراضی میتونم بکنم. طلاجون تو یه چیزی بگو.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
یکی از دوستان که در آلمان رستوران ایرانی دارد میگوید آلمانیهایی که به رستورانش میایند به آن میگویند باقلوا ابتدا غذاهای ایرانی را بو میکنند و لذت برده بعد با ولع شروع به خوردن میکنند. خوشبختانه چون ما مردم خوش خور و خوش پوش و متاسفانه خوش باوری هم هستیم (که بعضی خوشهاش خوب نیست ) از همه چیز استفاده می کنیم مثلا رسم سبزی خوردن تازه در ایران بی نظیر است و جبران سبزی سرخ شده در قورمه سیزی را میکند و یا نان و پنیر با گردو جبران فسنجون و خاصیت نسبتا از دست رفته گردویش را. پیاز یا ترشی که بعضی غذاها مانند کباب کوبیده یا آبگوشت می خوریم برای خنثی کردن چربی هست. قربون فرهنگ غنی خودمون که در همه چیز نمونه است البته بشرطی که در دست خود ایرانی بیفته تا شکوفا بشه نه اینکه به قهقرا بره.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
khosh bavar - ایران - کرمان ای بابا فسنجونو فقط گوشت چرخ کرده خوشمزه میکنه معروفه اتفاقا من تاحالا با گوشت مرغ رو نشنیدم و نخوردم چرا بر عکس میگی?من با شنیدن فسنجون باگوشت مرغ چندشم شد.باورکن فقط گوشت چرخ کرده خوشمزه میکنه,راستی ممنونم از اطلاعات مفید در مورد گردو
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
iranazadiran - ایران - تهران/ باور کن تکرای نبود ولی مطلب از همسایمو تیغیتم/
سه‌شنبه 13 مهر 1389

homa-ir - المان - هامبورک
من خورشت فسنجان را هم با گوشت چرخ کرده بصورتی که dokhtare-ariei. کدبانو و هنرمند اشپزخانه گفته درست میکنم . هم با گوشت خروس و رب انار و الو بمقدارکمی عالی میشه . وبا گوشت بوقلمون هم درست میکنند.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسگو
dannni - سوئد - استکهلم-مرسی دنی جون جایزه رسید دستم lol
سه‌شنبه 13 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا /طبقه پنجم منکه تو طبقه اخری اسمانخراش هستم
سه‌شنبه 13 مهر 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
babre mazand - هلند - امستردام ...iranazadiran - ایران - تهران .. مرسی از اطلاعاتتان.
سه‌شنبه 13 مهر 1389

hamidTANTAN - اتریش - وین
iranazadiran - ایران - تهران خوشم میاد که جنبت بالاست.نه راست بگو. حال کردی?این ویدیو کلیپ را هم تقدیم میکنم به طلا جونت https://www.youtube.com/watch?v=quvQRs56fy0
سه‌شنبه 13 مهر 1389

Dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
homa-ir - المان - هامبورک هما جون توروخدا کمتر خجالتمون بده شما که هزار ماشاالله هنرمندتری پس یک جورای این خوش باورو متقاعد کن که خروشت فسنجان هم با گوشت چرخ کرده خوشمزه میشه.با سپاس فراوان از شما
سه‌شنبه 13 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.