اصغر فرهادی: فقط به نجات فیلمم فکر می‌کنم


اصغر فرهادی: فقط به نجات فیلمم فکر می‌کنم

به گفته اصغر فرهادی، ۳۵ درصد از فیلمبرداری "جدایی نادر از سیمین" انجام شده بود

در حالی که علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، اعلام کرده است که مجوز ادامه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین به نظر جواد شمقدری، بستگی دارد، جواد شمقدری گفت: "سجادپور همچنان درحال بررسی شرایط و جمع‌بندی آنهاست و اگر پیشنهادی بدهد؛ حتما آن را بررسی می‌کنیم."

هفته گذشته، مجوز ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با نام جدایی نادر از سیمین پس از آغاز فیلمبرداری در تهران لغو شد.

جواد شمقدری، معاونت سینمایی این وزارتخانه، لغو مجوز ساخت این فیلم را به دلیل "صحبت هایی که وی (آقای فرهادی) در مراسم جشن خانه سینما داشت" دانسته بود. آقای شمقدری گفت: "اگر حرف هایی که شنیده ام ایشان گفتند واقعیت داشته باشد، حرفهای بسیار ناجوری بوده است."

در گزارش هایی که از مراسم جشن خانه سینما منتشر شد، آقای فرهادی آرزو کرده بود که شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری (کارگردان) و جعفر پناهی (کارگردان) بتوانند در ایران فیلم بسازند.

به گفته جواد شمقدری، "حرف هایی که ایشان زدند حرف های جالبی نبود. پس از آن به ایشان یک هفته فرصت می دهند حرف هایشان را اصلاح کنند اما این کار را انجام نمی دهند و سپس منجر به این تصمیم گیری می شود."

بلاتکلیفی برای ادامه فیلمبرداری این فیلم که به گفته اصغر فرهادی ۳۵ درصد آن انجام شده است، در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه ۵ مهرماه، فرهاد توحیدی، نایب رییس‌هیات مدیره خانه سینما از رفع مشکل لغو پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین خبر داد.

آقای توحیدی با اشاره‌ به جلسه روز یکشنبه ۴ مهر ماه با جمعی از سینماگران و علیرضا سجادپور گفت: "در این جلسه نهایتا توافق شد آقای فرهادی با انصراف از تهیه‌کنندگی و معرفی تهیه‌کننده ای دیگر، به فیلمبرداری کارش ادامه بدهد."

فرهاد توحیدی گفته بود لازم می‌داند از "شهامت و درایت" مدیر اداره کل نظارت ارزشیابی تشکر کند که "به موقع جلوی روند بدعت‌گذاری لغو پروانه ساخت را گرفت."

با این حال، جواد شمقدری در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: "تا این لحظه تصمیم همان هست که بوده و این فیلم همچنان لغو مجوز است."

اصغر فرهادی: حرفهایم بد تعبیر شده

اصغر فرهادی، تهیه کننده و کارگردان فیلم، امروز سه شنبه (۶ مهر) در گفت و گویی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه فقط می خواهم این فیلم را نجات دهم، اعلام کرد که سخنانش "هم بد نقل قول شده، هم بد تعبیر شده."

اصغر فرهادی برای فیلم درباره الی جایزه بهترین کارگردانی را از خانه سینما گرفت

آقای فرهادی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که لغو مجوز جدایی نادر از سیمین رسما به او ابلاغ نشده است، اما فیلمبرداری را ادامه نداده است، چون "این کار باعث می‌شد که گره‌ای که باز شدنی به نظر می‌آمد، کور شود."

آقای فرهادی گفت: "من این روزها فقط به نجات فیلم فکر می‌کنم، نمی‌خواستم این تعبیر پیش بیاید که در حال پررنگ کردن حاشیه‌ها هستم."

او درباره سخنانش در جشن خانه سینما گفت: "احساسم این نبود که نام بردن از یک فیلم‌سازخارج از ایران معنی‌اش تایید دیدگاه سیاسی و اعتقادی اوست."

"من آرزو کردم شرایطی شود که سینماگر در کشور خودش فیلم بسازد چون شاهدیم وقتی از مملکت می‌روند، مسیر حرفه ای آنها چقدر تغییر می‌کند."

آقای فرهادی در توضیح دلایل سخنانش در جشن خانه سینما گفت که وقتی نوبت به اهدای جایزه کارگردانی رسید، "آقای الوند که می‌خواستند جایزه را بدهند نقل قولی از مرحوم حاتمی کردند و گفتند اگر روزی فیلمی را دیدید که آن فیلم در تو شوق فیلم ساختن ایجاد کرد آن فیلم، فیلم خوبی است."

"در حین حرف‌های آقای سیروس الوند با خودم گفته مرحوم حاتمی را مرور می‌کردم و یاد فیلم دونده امیر نادری افتادم، یاد مسافران و باشو غریبه کوچک و همین‌طور نون و گلدون و فیلمهایی دیگر. بعد فکر کردم که چه عجیب سه نفر از سازندگان این فیلم‌ها در این لحظه بیرون از مملکت هستند، با اسامی این فیلم‌ها در ذهنم رفتم که جایزه را بگیرم ."

اصغر فرهادی گفت: "در حین رفتن روی صحنه صحبت از خانم گلشیفته فراهانی شد. فکر کردم به عنوان کارگردان فیلم حالا که از بازیگر این فیلم صحبتی شده به لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی درست نیست از او که معتقدم بازیگر توانایی است یاد نکنم. گرچه لااقل اهالی سینما از مشکلاتی که دو سال گذشته به خاطر حضور او در فیلمم با آن مواجه شدم با خبرند."

آقای فرهادی گفت:" آرزو کردم امیرنادری برگردد، آرزو کردم جعفرپناهی هم فیلم بسازد به خاطر فیلم شریف طلای سرخ اش، آرزو کردم شرایطی بشود که کارگردانی که روزگاری در این مملکت، آثار قابل اعتنایی همچون گبه و نون و گلدون و بای سیکل‌ران را ساخته همچنان می‌توانست فیلم‌های اینچنینی بسازد، همین. یعنی سر تا ته قضیه از نظر من کاملا سینما بود و بحث فیلم."

کارگردان گبه و نون و گلدون و بای سیکل‌ران محسن مخملباف است که از چند سال پیش در خارج از ایران به سر می برد.

آقای فرهادی گفت: "طبیعی است منظور من از اینکه شرایطی پیش بیاید که این سینماگران برگردند تغییر شرایط مطابق با نگرش سیاسی فلان فرد خاص نبود، من آرزو کردم آنهایی که روزگاری نشان داده‌اند اهل ذوق و فرهنگ هستند، بازگردند و همان گونه فیلمها را بسازند."

اصغر فرهادی گفت: "اگر قصد سیاسی داشتم، چرا در جشن خانه سینما این را بیان کنم. آن همه فستیوال خارجی، آن همه مصاحبه مطبوعاتی در کشورهای مختلف، وقتی آنجا که اینگونه ابراز نظرهای سیاسی خریدار بیشتری دارد چنین نمی‌کنم، چرا باید در اینجا در جشن خانه سینما بیایم و تبلیغ نظرات کسی را بکنم که شناختم از او به واسطه آثارش در ایران است و نه کنش سیاسی‌اش."

دلیل تشویق و منع فیلمساز

جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری فارس، به انتقاد از شیوه گذشته معرفی فیلم به اسکار پرداخته و گفته بود:"متاسفانه در هیئت های انتخاب اسکار در سال های گذشته، اشتباه فاحشی رخ داده است."

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد، در انتقاد از انتخاب فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار سال ۲۰۱۰ بدون نام بردن از این فیلم گفته بود که اگر سال گذشته فرزند خاک به اسکار می رفت، شانس بیشتری داشت.

معاون سینمایی وزارت ارشاد با بیان اینکه معاونت سینمایی به سمتی می رود که روش هایش کاملا آشکار و شفاف باشد، گفت: "ملت باید بدانند که دلیل تشویق یک فیلمساز و دلیل منعی که برای یک فیلم ساز ایجاد می شود چیست."

طاطا - ایران - تهران
مردک کثیف تو لازم نیست برای ملت تصمیم بگیری که چه کسی رو عزیز بشمارند و چه کسی رو ذلیل. کی از دست نحستون راحت میشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چهار‌شنبه 7 مهر 1389

reza paris - ایران - تهران
ادم فروش
چهار‌شنبه 7 مهر 1389

sapho - ایران - اصفهان
امیییییییییدوارم هنرمند عزیز. من یه دقیقه ی ی فیلم اصغر فرهادی رو به همه ی اسکار گرفته های دنیا نمی دم. درباره ی الی رو حدود 5 6 بار دیدم و سیر نمی شم به همچنین از خوندن نقداش
چهار‌شنبه 7 مهر 1389

پریستوک - ایران - تهران
از به غلط کردن افتادنش تعجب می کنم . این که کارگردان به نامی بود واسه چی مونده که موس موس کنه وبه دست و پا بیفته ؟ خب از ایران خارج می شد. نکنه اینم بدذات و کثیف و ساندیسیه !
پنج‌شنبه 8 مهر 1389

iranazadiran - ایران - تهران
آقای فرهادی خط خود در فیلم هایش نشان داده او یک هنرمند فیلمساز است که خون دل خود را میخورد اما به خاطر اینکه برای مردمش کار کند و هنرش را در اختیارشان قرار دهد با دشمن مدارا میکند موفق باشد باعث افتخار ماست داشتن چنین هنرمند بزرگ با استعداد و با تجربه ای.
جمعه 9 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.