۳۳ درصد ایرانیان از یک یا چند بیماری روانی رنج می‌برند

 
33 درصد ایرانیان از یک یا چند بیماری روانی رنج می‌برند

افسردگی یکی از عمده‌ترین بیماری‌هایی است که ارگانیسم بدن انسان را به استرس شدید دچار می‌کند البته همیشه همراه افسردگی علایم مربوط به اضطراب بروز نمی‌کند.

سلامت نیوز: رییس انجمن روانپزشکان ایران گفت: افسردگی یکی از عمده‌ترین بیماری‌هایی است که ارگانیسم بدن انسان را به استرس شدید دچار می‌کند البته همیشه همراه افسردگی علایم مربوط به اضطراب بروز نمی‌کند.

دکتر احمد جلیلی در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: اغلب مواقع اضطراب همراه افسردگی است. بنابراین با توجه به اهمیت زیاد بهداشت عمومی و روانی و سلامت جامعه، تشخیص و درمان به موقع افسردگی و توجه به این بیماری در شرایطی که بیماران از عوارض دیگری رنج می‌برند، ضروریست.

وی با بیان اینکه استرس بر همه بیماریها تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: استرس بر روند بهبود عوارض و بیماریهای مختلف از جمله جوش خوردن استخوانها و بهبود زخمها گرفته تا درمان زخم معده و بیماریهای عفونی تاثیر می‌گذارد.

این روانپزشک با بیان اینکه به علت مشابهت علایم افسردگی با بیماریهای جسمی، گاهی اوقات باعث اشتباه در تشخیص درست بیماری می‌شود، تاکید کرد: با توجه به این امر اصرار می‌کنیم که در بیمارستان‌های عمومی، بخش روانپزشکی فعالیت کند و دوره‌های بازآموزی برای متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی در زمینه بیماریهای روانپزشکی برگزار شود تا روانپزشکان و سایر متخصصان به بیمار کاملا توجه کنند و هر متخصص از زاویه تخصص خود به بیمار ننگرد.

جلیلی درباره وضعیت ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله افسردگی در ایران اظهار کرد: متاسفانه آمار بیماری‌های روانی یا هر عارضه دیگری به خاطر برخی مسایل یا منتشر نمی‌شود و یا کمتر از واقعیت انتشار می‌یابد. این در حالیست که چنین کاری بر بهداشت جامعه تاثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند که همیشه زیاد بودن آمار افسردگی به معنای نامساعد بودن شرایط جامعه است این در حالیست که افسردگی در همه کشورهای دنیا کم و بیش وجود دارد البته در کشورهایی که امور روی برنامه ریزی دقیق و درست بنیان گذاشته شده و حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله یا جنگ در آن روی نداده است آمار افسردگی کمتر از کشورهای دیگر است و در کشورهایی که این شرایط را ندارند افسردگی بیشتر است.

رییس انجمن روانپزشکان با اشاره به آمار افسردگی در دنیا و ایران گفت: آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. بر اساس یکی از آمارها 25 درصد از کل جمعیت هر کشور به نحوی از یک یا چند بیماری روانی رنج می‌برند. این آمار در ایران حدود 33 درصد است که دو سوم آن را مبتلایان به افسردگی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: قرار بود هر چند سال یکبار در قالب یک پروژه کشوری میزان مبتلایان به بیماری افسردگی استخراج شود. این کار یکی دو بار انجام شد اما آمارگیری در سالهای اخیر متوقف شده است بنابراین در ملاقاتی که با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم درخواست عملی شدن این کار را ارایه دادیم.

جلیلی در پایان اظهار کرد: ‌انجام پژوهش وسیع کشوری در زمینه بررسی بیماریهای روانی به ویژه افسردگی نقش اساسی در برنامه ریزی، تخصیص بودجه و تربیت نیروی انسانی لازم برای مدیریت و درمان این گونه بیماری‌ها دارد.

iranazadiran - ایران - تهران
لعنت خدا و پیامبرش بر خامنه ای و بیت خبیثش احمدی و بیت کثیفش و جیره خواران حکومتی با درست کردن چنین جامعه ای . زدن چنین ضرر و زیانی به پیکر جامعه از هر نظر.
یکشنبه 28 شهریور 1389

Punisher - ایران - شیراز
نه 33% نیست / بلکه 100% هست. متاسفانه تو این 33-34 سالی که ان قلاب شده / همه ی مردم ایران به نوعی با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم میکنند / حال میزان آن کم و زیاد داره ولی سوخت و سوز نداره...... این ملایان مفتخور رو تو هر مملکتی بتپونی / همین مشکلات بروز میکنه.....!!!
یکشنبه 28 شهریور 1389

alexxx - اتریش - وین
خیر سر جمبوری اسلامی نه 33% بلکه 99% متاسفانه شمار زیادی از مردم چنان مبتلا هستند که فرق بین سلامتی و ابتلا را دیگر حس نمیکنن, به خیال خویش سالمند, ولی وقتی به درونشان نگاه میکنی, ..... ای وای زبان تاب بیانشرا ندارد. ای خانه و کاشانه تان در پیش چشمانتان خاکستر شود نامردان عالم.
دوشنبه 29 شهریور 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
این جوری پیش بره همه مردم ایران از دست این آخوند های اشغال روانی و بیمار میشند.
دوشنبه 29 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.