چه کسی منشور کوروش را پیدا کرد؟

 
چه کسی منشور کوروش را پیدا کرد؟

در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی به هنگام کاوشهای باستان‌شناسی هیئت بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین، هرمز رسام(۱۸۲۶- ۱۹۱۰) باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار، استوانهٔ گلی‌ای را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود.

منشور کورش هخامنشی، کهن‌ترین بیانیه حقوق بشرِ شناخته شده جهان و سند سربلندی ایرانیان از همزیستی آشتی‌جویانه و گرامیداشتِ باورها و اندیشه‌های همه مردمان تابعه در هنگامه بنیادگذاری نخستین امپراطوری جهان است.



محل اصلی نگهداری این منشور ، موزه بریتانیاست .

در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، منشور کوروش به رغم مخالفت دولت وقت بریتانیا برای چند روز به ایران آورده شد و به نمایش در آمد.

 این منشور در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ وارد ایران و تحویل موزه ایران باستان شد.

 قرار است منشور کوروش چهار ماه در ایران در معرض بازدید قرار گیرد و بعد از آن مجدداً به موزه بریتانیا تحویل داده شود.

 این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد.

بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

ekman - ‫ایران - شیراز
‫آقا اجازه !!!بخدا ما پیدا نکردیم. ‫.
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

nikbakht_s58 - ایران - تهران
زرتشت بیا که با تو امید آید/**/ شب نیز صدای پای خورشید آید/**/ تاریخ اگر دوباره تکرار شود/**/ آدم به طواف تخت جمشید آید
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز
بنیادگذاری نخستین امپراطوری جهان است.???????? دوستان عزیز چرا ما ایرانی ها همه چیز رو شلوغش می کنیم و بزرگنمائی می کنیم؟؟؟ کی گفته هخامنشیان اولین امپراطوری جهان بوده؟؟؟؟ بابل و آشور و آکد و فنیقی ها و آرامی ها و کلدانی ها و . برگ چقندر بودن؟؟؟؟ همشون بسیار قدیمی تر از هخامنشیان هستند. هخامنشان آخرین امپرطوری درست و حسابی این سرزمین بودند. منشور حمورابی پادشاه بابل که در موزه لور نگهداری می شود 1700 سال قدیمی تر از منشور کورش است و بسیار بزرگتر و کامل تر و توسط خود کورش از بابل به شوش آورده شد و سپس کورش فرمان داد که منشور خودش را جایگزین آن کنند. این مطلب در تاریخ غیر قابل انکار است. پیگیری کنید خودتان متوجه می شود. هر چند و با تمام اینها کورش بزرگ نیز کار بسیار بزرگی انجام داده و جایگاهش غیر قابل انکار. اینها را گفتم که اینقدر نژاد پرستی را گسترش ندهیم، که ما اولین هستیم و بهترین.!!! 
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

iranazadiran - ایران - تهران
Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز. علت دارد شما به آن توجه نکردید. اول اینکه قانون حمورابی اگر قابل اجرا بود و بی نقص همه از آن تبعیت میکردند حرف در اول و دومی نیست حرف در ارزش گذاری به کرامت انسانی ست که این نماد در منشور کورش کبیر بینظیر و بی مانند است حتی تا زمان حال. ....
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

iranazadiran - ایران - تهران
Ahvaz-iran-Homaiuon - .....دیگر اینکه درست است که اولین امپراطوری از آن هخامنشیان نبوده اما اولین سازمان ملل و حقوق بشر که از ابتکارات آنها بوده مهم این است نه اینکه چه کسی اول یا دوم بوده. در ثانی هیچ کدام از تمدنها به اندازه ایرانیان حق دم زدن از تمدن باستانشان را ندارند چرا که ایرانیان با خون و جان و مال خود تا حال این دستاورد نیاکانشان را اعم از زبان بگیرید تا فرهنگ حفظ کرده اند یک نمونه مثال بیاورید که مانند ایرانیان اینگونه برای حفظ زبان و فرهنگ خود تلاش و جانفشانی کرده باشند و با این همه سد و دشمن های گوناگون هنوز در صدد جمع کردن خود و اقوام خود هستند و حفظ زبان خود. کدام تمدن تاثیر فرهنگی هنری که ایران بر کل جهان داشته داشته اند به این نکات توجه کنید.
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

خوش خیـــــال - امارات - ابوظبى
Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز // تاریخ که سرت نمیشه , فارسى هم هنوز بلد نیستى درست بنویسى , حد اقـل شما که نزدیک کارخانه قند زندگى میکنى , چغندر نوشتنو یاد بگیر . شاید بنیان گذار نخستین امپراطورى جهان شیخ خزعل بوده و ما خبر نداشتیم !!!
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
nikbakht_s58 - ایران - تهران .. بسیار زیبا بود مرسی.
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
nikbakht_s58 - ایران - تهران افرین خیلی جالب بود
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
ahvaz--iran -Homaiuon ایران - اهواز حالا تو چرا کاسه داغ تر از ش شدی مگر تو از بابل یا فامیل فنیقی ها و اشوری ها هستی همه دنیا میگویند اولین منشور حقوق بشر را کوروش نوشت حال تو میایی داستان سرایی میکنی من مانده ام کشورهایی که تازه استقلال یافته چنان به کشورشان که تاریخی ندارد افتخار میکنن ان وقت بعضی از ما مستقیم و غیر مستقیم کشوری را که قدمت تاریخ را دارد زیر سئوال میبریم و میهن فروشی به طرق مختلف میکنیم چقدر کار زشت و ناشایستی از بعضی انسانها انجام میشود
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

alexxx - اتریش - وین
ahvaz-Homaiuon- با سلام دوست عزیز گرچه گفته هات نسبتا" درست میباشد, ولی اگر یک بار دیگه یه مروری به تاریخ بکنی میبینی که امپراطوری ایران باستان در سبک خودش قدیمی ترین و شاید حتی تنها امپراطوری بوده که به ارزش انسانی و نوعدوستی اهمییت خاصی قائل شده و برای مثال در طول تاریخ ایران هیچگاه بردهداری وجود نداشته, و منشور کورش هم بدین جهت اینقدر مورد توجه قرار گرفته , یعنی حفظ حقوق انسانی که برای خودش در ان مقطع از زمان یک و یکدونه است. در واقع این به حق و تنها چیزیست که ایرانیان میتونن به اون ببالن. پایدار باشید.  
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

seven11 - مجارستان - بوداپست
iranazadiran - ایران - تهران مثال خواستی اسپانیا حتی دینشون عوض نشد زبانشون ، فرهنگشون، نژادشون، اصالتشون باقی ماند آنهم در برابر بدترین نوع سیستم حکومتی عرب که فوق العاده با آنها بی رحمی میکردند، متأسفانه زبانی که ما حرف میزنیم عربی آمیخته به ترکی و مغولی و روسی و.. است، و بقیه را هم خودت بهتر میدونی از نژاد و فرهنگ و اصالت.
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

Afshin London - انگلستان - لندن
Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز - ساندیس خور علی چلاق، اول برو ببین امپراتوری یعنی چی بعد بیا اینجا آبروی خودتو ببر
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
nikbakht-s58 هم نیکبخت هستی هم نیک اندیش اهورامزدا نگهدار هر چی ایرانی میهن پرست
سه‌شنبه 23 شهریور 1389

saeed1 - کانادا - تورونتو
Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز . شما بایستی به مفهوم امپراتوری دقت کنید! بابل و اکد و سومر و اشور هیچیک امپراطوری نبوده اند! امپراطوری یعنی کشوری که شامل مجموعه ای از اقوام و ادیان و اداب و رسومهای مختلف است که تحت یک منشور با هم زندگی میکنند!. ایران قدیمی ترین امپراطوری جهان بوده که با وجود تمام حملات خارجی و خیا نتهای داخلی خوشبختانه تا به امروز دوام اورده است!. کتیبه حمورابی یک قانون نامه شهری بوده است نه یک منشور!.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

huria - دانمارک - کپنهاگ
*من ضمن تحسین این اثر گرانبها, که همون منشور حقوق بشر هست, مساله ای رو می خوام عنوان کنم که شاید خیلیها به صرف پنداشتن عرق ملی داشتن, از اون چشمپوشی کردند. امپراطوری فقط موقع لشگرکشی و تسخیر ملل دیگه به دست میاد. درست همین کاری که الان امریکا می کنه. هیچ فتحی یا کشورگشایی بدون خونریزی صورت نمی گیره! در اینکه شاه اشور ان زمان ستمگر بوده, شکی نیست. ولی هیچ کتیبه ای به دست ملت اونزمان نوشته نشده که صدق نیک کرداری رو با اونها ثابت کنه. کتیبه ای بوده به دست شاهی نوشته شده,درست مثل کیهان امروز. حتما می گید نه خیر تاریخنویسان چنین و چنا ن نوشتند. بله برادر ولی تاریخنویسان هم اکثرا از حامیان فاتحان بودند!
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

huria - دانمارک - کپنهاگ
**اگر عراق امروزی زبان سومری و تمدنهای کم نظیرش رو از یاد برده فقط به خاطر حمله ی اعراب نبوده! شاهان ستمگری که چشم طمع به این دیار بلازده داشتند کم نبودند . مایک روزه دچار تغییر فرهنگ و زبان نشدیم, برادری که امروز بی پروا به حفظ اصالتت می بالی! در ثانی کدام اصالت? ایا الان غیر از اینه که قسمت اعظم فرهنگتون تحت تاثیر مذهب هست? خب من عراقی شیعه هم همینطورم. گذشته از این حرفها همین بحث بدون خصومت, فرهنگ حساب نمیشه? ایا جز اینه که من غیر ایرانی با بی فرهنگترین ادمها در این سایت همصحبت شدم که حتی نزاکت عذرخواهی از من رو نداشتند و شما برادر مملو از فرهنگ, به روی خودت نیاوردی و تشویقشون هم می کنی?! کمی به خودمون هم بیایم بد نیست! درس تاریخ فقط برای عبرت گرفتنه نه فخر بی جهت فروختن! شما زمانی میتونی به این منشور افتخار کنی که پیرو مضمونش باشی و گر نه هیچ تفاوتی با یک شهروند ناکجاابادی نخواهی داشت! ممنون
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
Ahvaz-iran-Homaiuon - ایرن - اهواز: دوست عزیز. من کاملا موافقم که نژاد و رنگ که ادمها خودشان کوچکترین نقشی در انتخابش ندارند نباید مورد تاکید متعصبانه قرار گیرد. لوح حمورابی اولین قانون مدون جهان هست و ارزش بسیار دارد ولی از نظر حقوق بشر خیلی جذاب نیست. اشور و بابل و لیدی و عیلام و مصر حکومتهای قدرتمند و متمدنی بوده اند که قبل از هخامنشیان بودند ولی امپراتوری به حساب نمی ایند. امپراتوری یعنی ابرقدرت. یعنی خیلی بزرگتر از حکومتهای محلی هست. اکثر مورخان معتقدند که اولین امپراتوری جهان هخامنشی هست که از لیدی و ماد و پارس و بابل و مصر تشکیل شد و کنترلش نیاز به سیستم و نظام اداری ویژه ای داشت. بعدها امپراتوریهای دیگری مثل مقدونی و روم و ساسانی هم ایجاد شدند. با این حال ارزش و تاثیر تمدن های بابل و کلده و عیلام (شوش) در تاریخ بشر غیرقابل انکار و بسیار درخشان هست. موفق و پیروز باشید.
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
huria- دانمارک - کپنهاگ شما اگر عرب هستید خوب چرا میاید روی سایت ایرانیان ما با اعراب هیچ وقت اشتی نخواهیم کرد مگر یزدگرد به ان تازیان وحشی در جواب نامه نگفت دینت را بردار ببر در شن زارهای عربستان که برای ملت متمدن ایران خطرناک است پس غلط کردن به ایران تجاوز کردن و تا الان این دین متجاوز تازی فقط بدبختی برای ما داشته و بس
جمعه 26 شهریور 1389

huria - دانمارک - کپنهاگ
zartusht67 - المان - فرانکفورت . * خب اشتی نکن چیکار کنم? :)) غیر منطقی بودن هم مصیبته! من فارسیم خوبه و دوست دارم بنویسم. ببخشید اگه جاتونو تنگ کردم. ولی خب از توهین نویسی بهتره. شاد باشی
جمعه 26 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
huria- دانمارک -کپنهاگ من به شما توهین نمیکنم چون اعرابی که توی ایران هستن عرب زبان شدند درست مثل اذری ها که ایرانی هستن ولی ترک زبان شدن یه بوسه از دور
جمعه 26 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.