شیشه برای مردن؛ تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران


شیشه برای مردن؛ تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران

کانال‌ها؛ محل تجمع معتادان

یک مقام مسئول در بخش ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی، از تحقیقی خبر داد که بر اساس آن مشخص شده یکی از دلایل افزایش اعتیاد به خصوص به موادی چون شیشه یا کریستال عدم رضایت جنسی است. او از رشد دست کم ۳.۶ درصدی اعتیاد و مصرف «کریستال» در سال های ۱۳۸۳ تا ۸۶ خبر داده که بر اساس تبلیغات اینترنتی با تصور تقویت قوای جنسی همچنان رو به افزایش است.

متامفتامین که به آن شیشه یا کریستال گفته می شود یک ماده مخدر و شیمیایی مصنوعی است که محرک قوی اعتیادآوری است و بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر شدیدی می گذارد.

دکتر توماش پالنچک که در یک مرکز روان درمانی در پراگ کار کرده و سال هاست در زمینه تاثیرات مواد مخدر روی اعصاب و روان پژوهش می کند، دلیل اصلی استفاده از کریستال در بسیاری از کشورها از جمله جمهوری چک را دسترسی ساده و مراحل ساخت آسان آن و همین طور قیمت پایینش در مقایسه با بقیه مواد مخدر از جمله کوکایین می داند.

این پزشک و محقق در زمینه مواد مخدر درباره تاثیر کریستال بر روی قوای جنسی می گوید: « بر اساس برخی تحقیقات، ماده مخدر شیشه می تواند نیاز و فعالیت جنسی را به شکل غیرعادی افزایش دهد، اما مشکل اینجا است که مصرف بسیاری از متامفتامین ها می تواند باعث افزایش نیاز جنسی، افراط و از خود بیخودی خطرناکی شود. »

کریستال می تواند زمان ارضای جنسی را در رابطه جنسی هم در مرد و هم در زن به شدت عقب بیندازد، ولی به گفته این پزشک همین مسئله می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر توماش پالنچک می گوید «در دنیا بیشتر کوکائین به منظور مسایل جنسی استفاده می شود و متامفتامین برای مسایل جنسی کاربردی ندارد.»

این محقق در زمینه مواد مخدر درجمهوری چک، درباره عوارض استفاده از یک ماده شیمیایی مثل شیشه یا کریستال به عنوان ماده مخدر به رادیو فردا می گوید: «سردردهای بسیار شدید، حالت تهوع، تپش شدید قلب، سرگیجه، بالا رفتن فشار خون و حرارت بدن، لرزش دست ها و بسیاری موارد دیگر از عوارض استفاده از این ماده مخدر است. استفاده از کریستال با دوز بالا در رگ های مغزی تاثیر می گذارد و می تواند باعث سکته قلبی و مغزی و مرگ شود.»

آقای پالنچک می افزاید: « گاهی این عوارض روی جوان کاملاً سالم خودش را در دراز مدت کمتر نشان می دهد، اما در کنار اعتیاد او می تواند منجر به سکته شود. افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و بیماری های روانی در کنار اختلال گفتاری و کلامی و بی خوابی فراوان از دیگر عوارضی است که افراد در کوتاه مدت در اثر استفاده از شیشه به آن مبتلا می شوند.»

گفته می شود در ایران برخی از نوجوانان برای کاهش وزن از این ماده شیمیایی استفاده می کند. دکتر توماش پالنچک این موضوع را تایید کرده و می گوید: « این ماده می تواند بی اشتهایی و در نتیجه سوء تغذیه و کم وزنی مفرط بیاورد، ولی این کم وزنی در حد بیماران آنارکسیا که به بی اشتهایی کامل مبتلا می شوند پیش خواهد رفت و باعث عوارض قلبی هم می شود. »

اما در کنار این همه عوارض چرا باز هم باید سراغ چنین ماده ای رفت؟

قیمت شیشه در سال گذشته هر کیلوگرم ۱۲۰ میلیون تومان بوده و با کاهش ناگهانی قیمت اکنون یک کیلوگرم از آن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

دکتر پالنچک توضیح می دهد: « بستگی به شخصیت و ژنتیک افراد مصرف کننده دارد و این که چقدر ماده برای چه زمانی مصرف شده است. اینها عواملی هستند که باعث می شود فرد دوباره به سراغ ماده ای برود که مصرفش برای اولین بار در او احساس سرخوشی، شادمانی و از خود بیخودی ایجاد کرده است.»

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران چندی پیش آماری از کشفیات مواد مخدر شیشه در ایران اعلام کرد و گفت: « در سال ۸۶ پلیس ۴۲ کیلوگرم شیشه کشف کرده بود اما این آمار در سال ۸۸ به ۹۵۱ کیلوگرم رسید». این درحالی است که قیمت این ماده مخدر صنعتی در سال گذشته هر کیلوگرم ۱۲۰ میلیون تومان بوده و با کاهش ناگهانی قیمت اکنون یک کیلوگرم از آن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

علی جزنی، پزشک در تهران، دلیل استفاده و گرایش بیشتر به مواد مخدر شیمیایی را علاوه بر قیمت ارزان تر آن نسبت به سال های گذشته موارد دیگری هم می داند و به رادیو فردا می گوید: « متاسفانه درچند سال اخیر اتفاق بدی رخ داده و آن هم تغییر الگوی مصرف مواد است که عمدتاً از مصرف مواد مخدری که حالت سنتی تر داشت به سوی مصرف مواد روانگردان رفت. وقتی فروشندگان احساس کردند اسم هرویین به خودی خود ترسناک است و ممکن است بازدارندگی ایجاد کند، آمدند با فعل و انفعالات شیمیایی روی ماده اولیه هرویین یعنی دی استیل مورفین آن را از حالت پودر به حالت سنگ یا کریستال تبدیل کرده و به اسم مجعول کراک ارائه کردند.»

مسعود که سال ها به انواع مواد مخدر اعتیاد داشته استف درمورد استفاده از شیشه یا کریستال در ایران می گوید: « طی یک پروسه زمانی شش یا هفت ماهه ممکن است شخص متوجه شود دارد کم کم گرفتار می شود. ولی درمورد کراک و شیشه این طور است که حتی همان بار اول مصرف هم احتمال این که برای همیشه گرفتار شوی وجود دارد. سنگ جزو مواد نیروزا است و در صنف راننده که نیاز دارند شب را بیدار بمانند رایج است. الان شیشه هم همان کار را می کند و بعد از مصرف شیشه تا ۴۸ ساعت به خواب نمی روی. مصرف شیشه حدود ۸۰ هزار تومان در روز هزینه دارد و این مبلغ ۴۰ برابر قیمت همان مقدار تریاک است. یعنی ممکن است یک گرم شیشه را به قیمت ۸۲ هزار تومان تهیه کنید در حالی که قیمت پنج گرم تریاک که مصرف یک روز آدم معتاد است پنج هزار تومان است. من سال ۸۰ آخرین سالی بود که مواد مصرف می کردم و همین مقدار را هشت یا ۱۰هزار تومان می خریدم.»

میزان مصرف ماده شیمیایی به نام شیشه فقط در ایران افزایش پیدا نکرده است بلکه در بسیاری کشورها، جوانان به مصرف چنین ماده ای روی آورده اند.

همچنین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرده درحال حاضر حدود ۱۰۷ نفر ازاتباع ایرانی به اتهام حمل مواد مخدر صنعتی به خصوص شیشه در زندان های اندونزی، ۷۵ نفر در زندان های مالزی و ۸۷ نفر در زندان های تایلند به سر می برند.

آزاده کیان، جامعه شناس مقیم فرانسه که سال ها در زمینه اعتیاد در ایران تحقیق کرده است، دلیل علاقه و روی آوردن جوانان در ایران به چنین ماده مخدری را چیز دیگری می داند و می گوید: « آن طور که از تخقیقات من برمی آید دلیل اصلی گرایش آحاد جامعه به خصوص جوانان و مردان به مصرف مواد مخدر، اول مشکل بیکاری است و همچنین نداشتن امید به آینده. این مسایل باعث می شود افراد به سمت اعتیاد کشانده شوند برای فراموش کردن مشکلاتی که دارند. از طرف دیگر برای بخشی از جوانان، نبودن امکانات تفریحی یکی از دلایل گرایش بیش از پیش آنها به اعتیاد است. یکی از پیامدهای این مشکلات و مسایل این است که برخی از خانم ها نیز بیش از پیش به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند و این زاییده مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی است.»

دلیل افزایش علاقه جوانان به این ماده مخدر هر چه باشد، موضوع این است که ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی خود یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت مواد مخدر به شمار می رود، ولی برخلاف قوانین سخت گیرانه در مورد مواد مخدر میزان قاچاق و مصرف این مواد هر سال در ایران رو به افزایش است.
فرهاد V - ایران - تبریز
کافی است بروید به این سایت www.youtube.com و عبارت ( کراک ) را البته به فارسی تایپ کنید !!! بعد بینید این هیولا با جوانان ما چکار کرده البته اگر دلشو دارید !!! پیروزی نزدیک است /. پس روی اسکناس مینوسیم = رفراندوم سراسری
دوشنبه 18 مرداد 1389

فرهاد V - ایران - تبریز
با عرض پوزش تایپ کنید =( کراکی )
دوشنبه 18 مرداد 1389

senator7 - آلمان - برلین
مواد مخدر مردم را بی حال میکنه و حال انقلاب رو ازشون میگیره واسه حکومت هم میتونه منبع درآمد خوبی باشه چهار نفر را اعدام میکنند چهل نفر را وارد دور میکنند اگر پشت این قضیه خود مسئولین نظام نبودند تا حالا صد بار ریشه کن شده بود واسه همینه که تو زندانها خیلی راحت گیر میآد و خودشون هم قبل از رختخواب چند تا حب میندازند بالا به رنگ و روی این وزیران و وکیلان نگاه کنید همه خاکستری و لبها کبود.
دوشنبه 18 مرداد 1389

alexxx - اتریش - وین
دراکولای اعتیاد البته در تمام دنیا به شکل وحشتناکی خون جوانان رو داره میمکه ولی در کشور مظلوم ما دلایل بیشترئ برای اسیر اعتیاد شدن وجود داره تا کشورهای دیگه ( غرب ). از جمله همینطور که دکتر جزنی هم اشاره کرده عدم تفریح و سرگرمی و اکتیویتی از موثرترین است. دولت ایران مثلا اطلاع از این قضیه نداره , چون ترمیم این مشکل هیچ کاری برای دولت نداره نه تنها خرجی نداره بلکه حتی درامد لوکراتیوی برای دولت میتونه همراه داشته باشه. پس هدف خبیسی در عملکردها وجودداره ? خدا جزای باعث و بانیان این اهداف رو بده.. و میده !!!
دوشنبه 18 مرداد 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
امام شیادان خمینی: .. دلتان فقط به این مطلب خوش نباشد که آب را مجانی میکنیم، برق را مجانی میکنیم ... ما میخواهیم شما را به مقام انسانیت برسانیم ....
دوشنبه 18 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
. surena1611 - آلمان - اشتوتگارت . امام شیادان خمینی: . دلتان فقط به این مطلب خوش نباشد که آب را مجانی میکنیم، برق را مجانی میکنیم .. ما میخواهیم شما را به مقام انسانیت برسانیم ... عزیزم رساند ورود به صدر اسلام و تمام جنایتهائی که در کشورهای تصرف شده کردند واثراتش هنوز باقیست رادیو اکتیویته ی اسلامی!!!!من و شما که نگفتیم//اماما حکم جهادم بده// و عذاب وجدان نداریم.
دوشنبه 18 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.