هماهنگ شدن قوانین پناهندگی در اتحادیه اروپا


هماهنگ شدن قوانین پناهندگی در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تصمیم دارد سال ۲۰۱۲ قوانین پناهندگی در کشورهای عضو را هماهنگ کند. علیرغم عدم تغییرات اساسی در نکات کلیدی قوانین پناهندگی، وزارت کشور آلمان و فراکسیون محافظه‌کار پارلمان اروپا نگاهی انتقادی به آن دارند.

مرکز مراجعه پناهجویان در شهر هامبورگ آلمان، با کاغذی به دیوار که می‌گوید «تقسیم پناهندگی»

هرچند کمیسیون اتحادیه اروپا در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پیشنهاداتی را برای تغییر قوانین پناهندگی ارائه کرد، اما این پیشنهادات هیچگاه اجرا نشد. حال قرار است طی روزهای آتی، وزرای کشور و دادگستری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل بار دیگر در مورد هماهنگ شدن قوانین پناهندگی در سطح این اتحادیه به رایزنی بپردازند.

روز جمعه (۹ ژوئیه/ ۱۸ تیر) یک روزنامه پر تیراژ آلمانی گزارشی را در زمینه تغییر قوانین پناهندگی منتشر کرد که متعاقب آن کمیسیون اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای برخی از موارد مندرج در آن را رد کرد. به گفته سخنگوی کمیسیون، «اصلا موضوع بر سر تغییر هسته‌ اصلی قوانین پناهندگی در آلمان نیست».

در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است: «بنا به پیشنهاد کمیسیون، مدت زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی در دور اول و در تمامی کشورهای عضو در طی ۶ ماه صورت گیرد. در صورت پیچیده بودن پرونده، این مدت می‌تواند به یک سال افزایش یابد».

محدودیت در قوانین پناهندگی آلمان

طبق قانون اساسی آلمان، افرادی که تحت تعقیب سیاسی هستند، می‌توانند از حق پناهندگی سیاسی در این کشور برخوردار شوند. در سال ۱۹۹۳ که این کشور با افزایش شمار پناهندگان روبرو شد، محدودیت‌هائی در این قانون منظور شد.

طبق بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا، این کمیسیون تصمیم ندارد قوانین آلمان در زمینه بررسی تقاضای پناهندگی در مرزها و فرودگاه‌ها را تغییر دهد.

مهر "اخراج" 

براساس محدودیت‌هائی که در قوانین پناهندگی آلمان قید شده، امکان رد مستقیم تقاضای پناهندگی افرادی که از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشوری با "امنیت و ثبات" وارد آلمان شوند و تقاضای پناهندگی کنند، در همان مرز وجود دارد. همچنین پیش‌بینی شده که این افراد را بتوان به کشورشان بازگشت داد.

با این حال و علیرغم تمهیدات محدود کننده، بنا بر گزارش وزارت کشور آلمان، در شش ماهه اول سال جاری، ۲۵ درصد بر تعداد متقاضیان پناهندگی افزوده شده و شمار این گروه به ۱۵۵۷۹ نفر رسیده است. بیشترین متقاضیان پناهندگی در آلمان از کشورهای افغانستان و عراق هستند.

مخالفت محافظه‌کاران در پارلمان اروپا

به گفته سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، برخلاف ادعای روزنامه پر تیراژ آلمانی، همچنین قرار نیست کشورهای عضو موظف شوند که پناهندگان از امکان استفاده از سیستم‌های کمک‌های اجتماعی آنان برخوردار گردند یا میزان برخورداری از این کمک‌ها در سطح اتحادیه یکسان شود. با این حال باید کشورهای عضو شرایط یک زندگی در خور شأن انسانی را برای پناهندگان فراهم آورند.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد که این کمیسیون پیشنهادی عمومی در زمینه حق اقامت خواهران و برادران ارائه نکرده است. اما این کمیسیون می‌خواهد مطابق کنوانسیون کودک سازمان ملل متحد و منشور حقوق اولیه اتحادیه اروپا، کودکانی که خواهر و برادر هستند و تقاضای پناهندگی کرده‌اند، از حق اقامت برخوردار شوند. در قوانین آلمان این حق

تاکنون به زوجین به همراه فرزندانشان داده شده است.

در ایالت‌های آلمان وزاری کشور دمکرات مسیحی با بسته پیشنهاد‌ی کمیسیون برای هماهنگ شدن قوانین پناهندگی در اتحادیه اروپا موافق هستند، ولی نسبت به برخی از مواد آن به دیده انتقادی می‌نگرند.

اما مانفرد وبر و مونیکا هولمایر، از معاونان رئیس فراکسیون محافظه‌کار در پارلمان اروپا، اعلام کردند: «این تغییرات به این شکل با موافقت این فراکسیون همراه نیست».

bavar88 - هلند - امستردام
کمپ یعنی زندگی سگ دونی
یکشنبه 20 تیر 1389

dokhtar_basiji_tehran - ایران - تهران
کاش میشد هر چی وطن فروش فاسد که به دنبال برپایی فتنه علیه جمهوری پاک اسلامی هستن میتونستن گورشونو گم کنند و برند توی همون کشورهای غربی سکنی گزینند و بزارند ایرانیان وقعی سالم و مومن و دین دار و پیرو خط رهبری توی مام وطن زندگی کنند الهی این شر وطن فروشان را کم کن
دوشنبه 21 تیر 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
اما این کمیسیون می‌خواهد مطابق کنوانسیون کودک سازمان ملل متحد و منشور حقوق اولیه اتحادیه اروپا، کودکانی که 21 ساله ولی خود را 17 تحویل میده واقعا که یعنی سوئد نمیفهمد یاکه به نفعش است,, چون حقوقی که سازمان ملل برای هر پناهنده در نظر گرفته بیشتر از اینهاست که به هر پناهنده میدهند
دوشنبه 21 تیر 1389

sapho - ایران - اصفهان
من شنیدم تو بعضی کشورای اروپایی فمینیستا از لزا و زنای تحت خشونت متقاضی پناهندگی حمایت ویژه میکنند. کسی چیزی میدونه بگه ممنون میشم.
دوشنبه 21 تیر 1389

khorshid 3 - انگلستان - بیرمنگهام
dokhtar_basiji_tehran ایرانیان سالم و واقعی !!!! منظورت امثال همون بسیجی های حرومزاده اند که تو تبریز اون بلا را سر دختر مردم در اوردند و در اخر هم کشتنش .میدونم منظورت چیه شما ها دوست دارید هر کسی که تحصیل کرده و با سواده و سر از سیاست در میاره بزاره از کشور بره بجاش یه مشت ادم ساده که دل به اسلام شما خوش کردند تو مملکت بمونند تا شما هر غلطی که دوست دارید بکنید هیچکس هم بهتون چیزی نگه .ولی کور خواندید این شما هستید که باید تشریف ببرید ما مملکتمونو از شما عرب زاده ها پس میگیریم شک نکن دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره . در ضمن اگه یه خورده روی خوش به برادرای بسیجیتون نشون بدین بد نیست ثواب داره لااقل با دختر مردم اینکارها رو نمیکنند.
دوشنبه 21 تیر 1389

زیتون بهبهان - ایران - بهبهان
bavar88-هلند./ همین سگ دونی شده خانه امید وطن فروشان.خائنین بروید و در ان بسوزیدوبسازید.ایران خانه دلاورمردان است.بیچاره ها.......
دوشنبه 21 تیر 1389

garadagh - سوئد - استکهلم
sapho - ایران - اصفهان . چون ورود به اروپا نسبتا راحته گرفتن اقامت براساس پناهندگی سخته. باید با مدرک معتبر ثابت کنی جانت درکشور خودت در خطره. حمایت این گروه ها هم چندان کمکی نمی کند. سوئد نروژ کشورهایی هستد که اگر اقامت بگیری امتیازهای خوبی داره . در غیر اینصورت زندگی به مراتب سخت تر ازایران میشه. همه جا براساس مدارک معتبر تصمیم میگیرند . در حد ناچیز شانس دخیله میشه گفت یک درصد
دوشنبه 21 تیر 1389

shahab46 - المان - هانور
تویی که تو تهران dokhtar_basiji_tehran - نشستی باپول مردم حال میکنی از راه دور امکانات دموکراسی اینجا را استفاده میکی در حالی که مردم ما کوچکترین این امکانات را ندارند باید بگم کورخونده ... اونجا بشینی با پول مردم کیف کنی.نه خیر به موقعه اش خامنه ای اتان را تو........میکنیم ....
دوشنبه 21 تیر 1389

gedaali - ایران - اهواز
dokhtar_basiji_tehran - ایران - تهران: اینهم جمله های خودتو برگردندم و تحویلت میدم:. کاش میشد هر چی وطن فروش فاسد که به دنبال برپایی فتنه علیه ایران هستن میتونستن گورشونو گم کنند و برند توی همون کشورهای عربی سکنی گزینند و بزارند ایرانیان وقعی سالم و بافرهنگ پیرو خط داریوش و کوروش زندگی کنند الهی این شر وطن فروشان را کم کن .
دوشنبه 21 تیر 1389

sapho - ایران - اصفهان
garadagh استکهلم مرسی از لطفت.
دوشنبه 21 تیر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.