فاجعه ی تکرار شدنی " استاد بنان یکبار دیگر مدفون شد

فاجعه ی تکرار شدنی – استاد بنان یکبار دیگر مدفون شد

وبلاگ دل آوا del-ava.blogfa  اینچنین می نویسد :

دهم اردیبهشت تولد هنرمند بزرگ موسیقی و آواز ایران، استاد غلامحسین بنان است. اما اگر شما به کرج و امامزاده طاهر بروید دیگر اثری از آرامگاه بنان نیست. نه تنها بنان بلکه امیرناصر افتتاح و چند تن از بزرگان موسیقی که در آن حوالی خاک بودند.

امسال آرامگاه بنان با خاک یکسان و ناپدید شده و اگر پیگیری نشود بعید نیست که ساختمانی را که در حال احداثش هستند بنا کنند. مدفون شدن دوباره ی استاد بنان در حالی است که آثار او در حال پخش در فروشگاههای موسیقی و حتی از صدا و سیما میباشد.

خدا می داند که چه بهانه ای برای این کار دارند.

ما که در این سوی ایران هستیم. بجاست اساتید بزرگ موسیقی و همه ی هنرمندان و کسانی که فرهنگ و هنر و خاطره های کهن این مرد بزرگ آواز در زندگی و هنر و سرزمینشان جاری است گرد هم بیایند و چاره ای برای این هنرمند ستیزی کنند.  او در سال 1364 رفت تا این روزگارها را نبیند. و همچنین بزرگان دیگر را.

من چه دلخوشم که در سرزمینی که گور هنرمند و شاعر را میشکنند و با خاک یکسان میکنند انتظار این را میکشم که به اساتید کهنه ی آواز و موسیقی همچون گلپایگانی مجوز کنسرت دهند. سالهاست که بارها و بارها برسر راه اساتیدی چون گلپا و شهناز و کسایی.. برای یک کنسرت آنهم به نفع بی بضاعتها و زلزله زده ها سنگ از غیب میاندازند.

بگذریم.. بنان را که دوباره مدفون کردند.. نوبت به زنده ها هم خواهد رسید. که میبینیم که اخبار فوت هنرمندان را در چند ثانیه خلاصه میکنند.

بر این روال درددل بسیار است و بهتر است سخن کوتاه شود.

در حال حاضر این دولت هنرمند ستیز هنر ایران را به نابودی و بخصوص موسیقی ایران را به انزوایی باور نکردنی کشانده.

استاد بنان در قلبها زنده و جاویدان و یاد و صدای آسمانی اش جلای روح همه ی کسانی است که ارزش هنر و لطف نواهای مهربان را میدانند.

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
آنطور که شنیده ام هر قبر در این مکان بیش از بیست میلیون تومان قیمت دارد. از ذات آدم هایی که من سراغ دارم بعید نیست که بخواهند دوباره قبرها بفروشند. خدا پدر کرباسچی را بیامرزد که قطعه هنرمندان بهشت زهرا را بنیان گذاشت تا حداقل قبر هنرمندان از چنین گزندهایی در امان بماند.
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

سیروس کمال - امارات - دبى
مهم این است که تازیان زنده باشند ، ایرانى و فرهنگش کیلو چنده ؟؟ بعدش هم اینقدر خدا خدا نکنید ، همه این بلاها را خدا سر ما و ایرانمان در آورده پس کمک طلبیدن از مسبب بلاها بیفایده است .
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

ایران بانو - ایران - تهران
بعد از شورش سا ل57نباید انتظاری بیش از این حکومت داشته باشیم روشنفکران و نویسندگان ما را یا کشتند و یا به جوخه اعدام سپردند کتابخانه دانشگاه تهران را به اتش کشیدند تخت جمشید را به اب بستند بناهای تاریخی و باارزش را یا نابود کردند و یا به خارج و موزه های کلکسیون دارخارجی فروختند اثار در پارکها را دزدیده و در کوره پزخانه ها به اتش سپردند قبرهای خوانندگان و هنرمندان ما را به اینگونه در اوردند بقول فریدون فرخزاد خاک برسر ملتی که فرق عالم و جانی را تشخیص نده ..امیدوارم که این واقعییت نداشته باشد که اگر با گورهای مرده اینگونه رفتار شود پس وای بر ما مردگان زنده نما
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

diaco321 - ایران - شیراز
بابا اینها می خوان یه کاری بکنن که تاریخ ایران از سال 84 ( دولت نهم ) به بعد بوده یعنی قبل از اون ایران هیچ تمدنی نداشته هیچ مشاهیری نداشته .. حکومت داران قبل از اونا میگفتن تمدن و شکوفایی ایران بعد از اسلام بوده یا بعضی هاشون می گفتن که بعد از انقلاب بوده ولی اینها دیگه دارن آثار انقلاب رو هم نابود می کنن ..
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

Aaryamehr - هند - ممبئی
مکیاول سیاستمدار معروف ایتالیائی سده 16 در کتاب «هنر جنگ» مینویسد « اگر بخواهی ملتی را به بردگی بکشی، فرهنگ او یعنی هویت او را درهم بشکن. و اگر فرهنگ او غیر قابل خرده گیری بود، تا آنجا که بتوانی از ابزار دروغ استفاده کن و با دروغ آنرا از پای در بیاور، چون زمانی که ابزار «راستی» را در دست نداری، دروغگوئی بزرگترین عامل پیروزی است»
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

pandora - آلمان - آلمان
اونجا دارن یه طبقه اضافه میکنن واسه دفن بیشتر,امامزاده طاهر متقاضی زیاد داره!قبر اونجا 25 میلیونه!!!ساختمون نمیسازن
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

robinhoodd - استرا لیا - تهران
شرم بر این دلت مردم فریب...ایشالا یه روز گوره خمینی رو خراب کنیم...
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

gojeh sabz - انگلستان - لندن
خجالت داره که چطور از یادگار اساتید و اثار باستانی سرزمین پارس نگهداری میشود
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

Shahab46 - المان - هانور
بر روح خمینی لعنت.همین و بس
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

elcido - ایران - شیراز
بر سر قبر خودشان هم بدتر از این خواهد آمد. نفرین بر مصباحیه و حجتیه
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

مهرداد2538 - ایران - تهران
این ضرب المثل قدیمی "تخم مرغ دزد, شتر دزد میشه" را باید به این صورت تغییر داد: "مجسمه دزد, گور به گور کُن میشه" !! گویا مسئله مجسمه ها و این قضیه یک پروژهء تازه ای از دار و دستهء ضد فرهنگ احمقی نژاد است.
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
برید نطق گوهربار رهبر فرزانه رو در مورد موسیقی و موسیقیدان ها که به قولش یه مشت فراری اند بشنوید تا بدونید همه این کارها از ذهن روانی چه کسی ناشی میشه . حبیب هم درست دلتنگ ایران بوده ولی قول میدم چند ماه دیگه که چشمش به واقعیتهای ایران روشن شد با کلی ناامیدی برگرده به همون تهرانجلس 
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

farzandekaveh - بلژیک - انتورپن
یعنی می شه یه روزی از راه بیاد که به جای گوربه گورشدن هنرمندان وهنرپروران این بقاع نامتبرک برای همیشه باخاک یکسان بشن وبرای همیشه ایران وایرانی ازوجود مردگان و زندگان تازی رهایی پیدا کنن
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

kamia1 - المان - کلن
دوستان عزیز!! دوست خوبمان778899 ایران-شیراز متاسفانه پدر گرامیشون را از دست دادن ! بجاست تا به این دوست گرامئ که همیشه مارو با نوشته هائ زیبایش همراهئ میکند, پیام تسلیت بفرستیم..در تالار پرنیان قسمت درد دل!!
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

fv007 - المان - دوسلدورف
امیدوارم روزی برسه که امامزاده ها را خراب کنیم و مرکز موسیقی بجایش بسازیم.استاد از سنگ قبر تو هم ترس دارن. المان دوسلدورف
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

pouriya - ایران - رودسر
اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد، مرحوم میرزا طاهر ضیاءذاکرین رثایی و سومین استادش مرحوم ناصرسیف بودند. بنان در سال 1321 خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و اولین آهنگ او در اصفهان بود که قبل از آن توسط ملوک ضرابی اجرا شده بود. در سال 1322 بنا به پیشنهاد روح الله خالقی در اداره کل هنرهای زیبا استخدام شد و به عنوان معلم آواز هنرستان موسیقی ملی شروع به کار کرد. بنان در آواز خوانی کمال ذوق و سلیقه و ابتکار را داشت. در بیان اشعار و تلفیق آن با موسیقی نیز بی نظیر بود. استاد بنان کار آواز خوانی را با استاد علینقی وزیری و سپس آثاری از روح الله خالقی را نیز با مهارت فراوان به اجرا درآورد. او از هنر استاد ابوالحسن صبا نیز بهره زیادی گرفت. یکی از ویژگی های صدای بنان، بم بودن آن بود که سخت با محتوای عرفانی موسیقی سنتی ایران سازگار میباشد. ادامه دارد...
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

pouriya - ایران - رودسر
بنان در کنار ماهرترین نوازندگان ایران به اجرای سخت ترین و زیباترین آثار آهنگسازان معروف ایران در برنامه های گلهای جاویدان و گلهای رنگارنگ پرداخت. آثار بازمانده از بنان را پیرامون ۳۵۰ قطعه دانسته اند. که در میان آنان میتوان (الهه ناز، بوی جوی مولیان، بهار زندگی‌، دور از وطن، هستی‌ و سرود جاودانی‌ ای ایران) را بر شمرد.در سال ۱۳۳۶ بنان در یک حادثه رانندگی در جاده کرج، یک چشم خود را از دست داد. بنان در اسفند ۱۳۶۴ در سن ۷۴ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

pouriya - ایران - رودسر
پر واضح است که اهریمنان اشغالگر میهنمان از هر چه که رنگ و بوی ناب ایران و ایرانی را میدهد میهراسند و کمر در از میان بردن آن را بسته اند. باشد که در فردای فروپاشی این حکومت از این هنرمند بزرگ و دیگر شخصیتهای ملی‌ و میهنی به صورت شایان قدردانی‌ شود. زنده یاد غلامحسین بنان استاد مسلم موسیقی‌ ایرانی و خواننده نامی ما در اردیبهشت 1290 در روستای از شهرستان آمل در خانواده ای متمول به دنیا آمد. پدرش کریم خان بنان الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده محمد تقی میرزارکنی (رکن الدوله) برادر ناصرالدین شاه یا پسر محمد شاه قاجار بود. ادامه دارد...
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

reza791 - انگلیس - لندن
حکومتی که میتوانست جنگ با عراق راپس از فتح خرمشهر تمام کند اما برای تثبیت بقایش با شعار راه قدس ازکربلا میگذرد دهها هزار جوان را به کشتن میدهد حکومتی که بکمک رجوی خائن هزاران جوان را باتهام مجاهد اعدام میکند تا براحتی به جنایاتش ادامه بدهد و به رجوی اعتبار بدهد حکومتی که تاریخ چندهزارساله مارا انکار میکند و انرا ازکتابها حذف میکند حکومتی که حتی صنایع دستی مارابه چینی ها واگذار میکند تا در میدان نقش جهان اصفهان شاهد صنایع دستی وارداتی باشیم حکومتی که به پسر و دختر ما در زندان تجاوز میکند حکومتی که برای سرکوب ملتش از ماشینهای ضدشورش چینی و نیروهای ضدشورش لبنانی استفاده میکند تا بامردمش بیرحمانه تر برخوردکنند حکومتی که در کنار حرم امامش در مشهد خانه عفاف باز میکند واز دختران 12 تا زنان 35 سال برای خودفروشی دران دعوت بهمکاری میکند حکومتی که حتی به مجسمه مشاهیر این خاک رحم نمیکند حکومتی که .... حکومتی که ..
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

reza791 - انگلیس - لندن
فکر نمیکنید که ما مردم هم بخاطرسکوت و بی تفاوتی خود در برابر اینهمه جنایات اشکار و پنهان این رژیم مقصریم چراکه عملا بانها اجازه داده ایم تا روزبروز گستاخ ترشوند. ایا براین جنایت پایانی هم هست قطعا تا ما نخواهیم هیچ چیزتغییر نخواهدکرد واینبار به سراغ ارامگاه فردوسی حافظ ابن سیناو...خواهند رفت.امیدوارم تا پیش از دیدن چنین روزهایی مردم مااز خواب غفلت و بیغیرتی و بیعاری بلند شوند.
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

sara-sara - امارات - دبی
حال گوگل را جا بیاوریم . در اقدامی عجیب ، مترجم گوگل کلمه "خلیج فارس" را صرفا خلیج ترجمه می کند! همه به آدرس زیر رفته . https://translate.google.com/#fa%7cen...A7%D8%B1%D8%B3. سپس روی لینک . Contribute a better translation. کلیک کنید و در آن کلمه صحیح یعنی. Persian Gulf . را وارد نمایید. به همه بگویید تا حال گوگل را جا بیاوریم! .
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

ARTEMIS-SW - سوئد - ..مالمو
کثافتها گور امامان قاتل ایرانیان را چون یک قصر می سازید انوقت بی حرمتی به این چهره ی اصیل هنر ایران!!!!! مرگ بر دینتان خدایتان که چشم دیدن ایرانی را ندارید تازیان پست فطرت
چهار‌شنبه 15 اردیبهشت 1389

persian boy00 - ایران - تهران
خاک بر سر ما کنند که ادعای ایرانی بودن میکنیم و اجازه میدهیم هویتمان را ازمان بگیرند. دشمن ما خانگیست.
پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
این شعر زیبای شهریار با صدای جادویی بنان تقدیم به همه دلسوختگان:. آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرابی وفا بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا. نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی سنگدل این زودتر میخواستی حالا چرا. عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست من که یک امروز مهمان توام فردا چرا. نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم دیگر اکنون با جوانان ناز کن با ما چرا. وه که با این عمر های کوته بی اعتبار این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا. آسمان چون جمع مشتاقان پریشان میکند در شگفتم من نمی پاشد زهم دنیا چرا. شهریارا بی حبیب خود نمی کردی سفر راه عشق است این یکی بی مونس و تنها چرا. pouriya - ایران - رودسر. هموطن گرامی سپاس از اطلاعات جامع و مفیدتان در مورد این هنرمند گرانقدر روانش شاد و یادش بلند آوازه.
پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
هرچند که کار زشتی کرده اند اما یادمان باشد که همین مرده پرستی و گور پرستی ما ایرانیان است که امامزاده ها را اینچنین پس از قرن ها پر رونق نگاه داشته.
پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1389

ARTEMIS-SW - .سوئد - مالمو
شما امامزاده ی قاتل ایرانیان را با یک هنرمند یکی می دانید?????تخریب قبر چه ربطی به امامزاده دارد ..مزار هنر مندان در همه جهان گرامی است
پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
pouriya - ایران - رودسر دوست عزیز. خیلی ممنون از اطلاعاتی که دادید. من برای افرادی مثل شما که روی کامنتهایشان کار میکنند و سعی میکنند اطلاعات هموطنان را زیاد کنند ارزش زیادی قائلم. من نمیدانستم ایشان املی هستند. کامنت شما برایم خیلی جالب بود.
جمعه 17 اردیبهشت 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
استاد بنان خواننده مورد علاقه من هست. من اولین بار که صدایش را در نواری شنیدم کاملا مسحور شدم و بعدا فهمیدم عجب استاد بزرگی بوده. یکی از معدود خوانندگانی هست که مورد همه موسیقیدانان ایران هست. البته به نظر من از نظر تکنیکی شجریان بالاتر از بنان هست ولی لطافت صدای بنان را ندارد. یکی از مهمترین ویژگیهای بنان کار گروهی فوق العاده اش بود. با اینکه او از یک خانواده قاجاری ثروتمند بود ولی با افرادی مثل محجوبی نشست و برخاست میکرد و مجموعه ای از بهترین اهنگهای معاصر ایران حاصل این همکاری هست. در تمام کارهای گروهی انها خلاقیت و نواوری در کنار تبحر و استادی به چشم میخورد.
جمعه 17 اردیبهشت 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم:. نمونه بزرگش سرود ای ایران ای مرز پرگهر هست که از نظر شعری حتی یک کلمه عربی در ان به کار نرفته و از نظر اهنگ اولین اهنگ حماسی ماست که در دشتی ساخته شده است. کلا دستگاه ماهور دستگاه اوازهای حماسی ماست مثل ایران ای سرای امید شجریان. کار عالی خالقی, محجوبی, تهرانی, بنان و .. در کنار شعرایی مثل رهی معیری و شهریار به خلق مجموعه ای از بهترین اهنگهای ما مثل کاروان و الهه ناز منجر شد. خداوند روح همه انها را شاد کند قبرشان را هم از شر افراد نادان و جاهل حفظ کند.
جمعه 17 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
shahram khosh maram - ایران - تهران. هموطن گرامی ممنون از اطلاعات مفیدی که دادید. درست است که ما باید پارسی را پارس داریم اما یقینا نمی توانیم آن را از واژه های عربی خالی کنیم مهم اینست که منظورمان را با استفاده از این واژگان به فارسی برسانیم. وگرنه با این تفاصیل ماه آذر مان تبدیل به آزر میشود و یا بسیاری از واژگان دیگر. در حال حاضر هم اول فارسی بودن خود را ثابت کنیم و از دست این اهریمنان نجات یابیم تا به مرور واژگان فارسی کم کم جایگزین شود. و اما از استاد بنان گفتید و مقایسه او با استاد شجریان. حقیقتش چون به هردو این اساتید ارادت ویژه دارم لازم است به نکاتی اشاره کنم. همانگونه که گفتید لطافت و نرمی صدای استاد بنان را استاد شجریان ندارد اما دم گرمی استاد شجریان بسیار بیشتر از استاد بنان است. دم استاد شجریان زنده میکند و شور میافریند و صدای استاد بنان بیشتر ما را در خلسه خوشی فرو میبرد. ای ایران ای مرز پر گهر یکی از شاهکارهای استاد بنان است با سروده دکتر حسین گل گلاب و آهنگ روح الله خالقی......
جمعه 17 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
.....دستگاه ماهور همانگونه که خود گفتید از موضع قدرت خود را تعریف می گوید و کوبنده و محرک است و ضربه هایش راه می اندازد. مانند این : هزار و جهد و بکردم...الی اخر. قدرت آن از اولین واژه خود را نشان میدهد. الهه ناز استاد بنان را محمد اصفهانی بسیار خوب باز خوانی کرده ابتدا که ان را اجرا کرده بود من یک کاست از ان پر کردم و از آلبومش تنها همین را در کل کاست گوش میکردم. کسی قدر دان ادبیات موسیقی و فرهنگ ما نیست خودمان ان را دریابیم و زنده نگه داریم. باز هم ممنون از شما که به یاد ما اوردید.
جمعه 17 اردیبهشت 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
iranazadiran - ایران - تهران دوست عزیز. خیلی خوشحالم که افرادی علاقه مند و بااطلاع از موسیقی در اینجا میبینم و واقعا خیلی خوشحالم که چنین تبادل ارایی صورت میگیرد و به من کمک میکند که چاله های اطلاعاتیم را پر کنم. در مورد اصرار نداشتن روی خالی کردن فارسی از عربی با شما موافقم این چیزی هست که بزرگان ادبیات از جمله دهخدا هم به ان اعتقاد داشتند. سعی ما باید روی جلوگیری از ورود کلمات جدید چه عربی وچه غربی باشد. به نظر من زبان عربی در قدیم بار معنایی زبان فارسی را بیشتر کرد و در ضمن وزن و قافیه را برای شاعران راحت تر کرد که در پیشرفت ادبیات ما نقش داشت. با اینحال تلاش برای به کار نبردن واژگان عربی در ساخت یک سرود حماسی که تاکیدش روی ایران بود به نظر من کار به جایی بود. این کار, شاعر را از نظر انتخاب کلمات و قافیه در تنگنا قرار میداد که دکتر گل گلاب خوب از پس ان برامد.
شنبه 18 اردیبهشت 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم: من هم مثل شما به هر دو استاد بزرگ اوازی یعنی بنان و شجریان ارادت ویژه دارم. قبول دارم که گرما و شورافرینی صدای شجریان از بنان بیشتر هست و شاید بتوان نتیجه گرفت که برای سرودهای حماسی, شجریان بهتر هست چیزی که تا الان به ان فکر نکرده بودم. ما کلا شانس اورده ایم که شجریان را داریم و واقعا از نظر اوازی و تکنیک بینظیر هست. در ضمن اینده بسیار درخشانی را برای همایون شجریان پیشبینی میکنم. البته متاسفانه استاد شجریان تمایل زیادی به کار گروهی و تدریس نشان نمیدهد برخلاف بنان. به همین دلیل به نظر من اهنگهایش ماندگاری اهنگهای بنان را ندارد. البته ایران ای سرای امید و بیداد خوب جا پیدا کرده اند ولی به نظر من اقبال ایران ای سرای امید و کاروان و الهه ناز و بوی جوی مولیان بیشتر بوده. البته تاکید میکنم این مقایسه به هیچ وجه برای تخریب نیست و در ضمن شاید باتوجه به شرایط زمانی و محیطی هم مقایسه صحیحی نباشد. خوشحال میشوم نظر شما را بدانم. پیروز و پایدار باشید و به امید روزی که ادبیات و هنر و فرهنگ ما به جایگاه واقعیش برسد.
شنبه 18 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
shahram khosh maram - ایران - تهران. دوست گرامی نظر شما را در مورد به کار بردن واژگان فارسی برای سرودن شعر  ای ایران ای مرز پر گهر را کامات قبول دارم و به سراینده این اشعار باید تبریک و هزاران افرین گفت که سرود ملی را با زبان خالص همان ملت خلق کرده است و در مورد دیگر هم با شما و استاد دهخدا موافقم. مگر عرب یا دیگر نژادها که از فرهنگ غنی ما . یا زبانمان بهره های بی نهایت بردند به روی خود می اورند که ما مدام از استفاده کردن از واژگان عربی بنالیم پیشینیان ما به امر کاملا واقف بودند و بدون هیچ اکراهی از آنها در هر جا که لازم بود استفاده میکردند و می بینیم که نه به وطن پرستیشان لطمه خورده و نه هویت ایرانیشان. در مورد استاد شجریان باید گفت ایشان و استاد بنان در دو فاز تقریبا جدا از هم کار کردند. کارهای استاد شجریان بیشتر در تم و حال و هوای عرفانیست و شاید این یکی از دلایل بسیار اساسی ست که این استاد گرانقدر نمی خواهد هر شاگردی را بپذیرد و یا تنها به حنجره خوب او اکتفا کند. حس چیزی نیست که بتوان به کسی القا کرد. خود شخص باید داشته باشد.....
شنبه 18 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
........اما استاد بنان غیر از آواز دقیقا به مانند یک استاد موسیقی عمل میکرد و شاگرد می پذیرفت همانطور که آوازهای بسیاری از ایشان بر جا مانده که در حال و هوای عموم است اما شما در کارهای استاد شجریان به اینگونه آواز کمتر برمیخورید. و هیچ اشکالی هم ندارد اگر استاد شجریان مانند استاد بنان بود که جالب نبود خاص بودن و منحصر به فرد بودنشان جالب است. همایون هم اگر درست باشد شنیده ام حتی دونگ صدایش از استاد بیشتر است اما قطعا حال و حس استاد در آن نیست. همایون هنوز جای خودش را پیدا نکرده. او باید کاملا خود را آزاد کند تا بداند که چگونه و در چه ردیف و دستگاهی بخواند و این زمان میبرد. استاد هر چه که می خواند در شخصیتش می نشیند و با خود وزنه ای دارد که جدا از او نیست. درون همایون پخته تر و عمیقتر از حرکات ظاهریش است و این در بیننده و شنونده تضاد ایجاد میکند. استاد از جوانی حال و هوای خاص و وزینی داشت حتی زمانی که با بعضی از خوانندگان برنامه اجرا میکرد همواره خود یک شخصیت مستقل و یک پدیده تازه بود. اشکال همایون این است که هنوز یک پدیده نیست و دنباله رو پدر است.
شنبه 18 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
shahram khosh maram - ایران - تهران. دوست گرامی بهتر است به نکته ای اشاره کنم. به نظرم اگر همایون تا زمانیکه سایه استاد بر سر موسیقی ماست با ایشان کار کند و بخواند بسیار بهتر است. همصدایی آن دو واقعا بی نظیر است البته نه به مانند دو همصدا بلکه به عنوان شاگرد و استاد. مژگان در کنار پدر که می نشیند کاملا مشخص است که در کنار بزرگترین و سرشناسترین استاد موسیقی ایران نشسته است. همایون گل هم که طینت خوب و افتادگی را از پدر به ارث برده باید در صحنه تنها مانند شاگرد استاد باشد و نه حتی فرزندش. البته به این دو هنرمند گرانقدر جسارت نشود این تنها نظر شخصی من است .موفق باشید.
شنبه 18 اردیبهشت 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.