طرز تهیه دلمه کلم برگ

دلمه کلم برگ

مواد لازم:

کلم یک عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده ٧٠٠ گرم
برنج ٢٠٠ گرم
لپه ١٠٠ گرم
پیاز سرخ شده چهار قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی دوقاشق غذاخوری
شکر سه یا چهار قاشق غذاخوری
سرکه نصف فنجان
نمک و زردچوبه و زعفران به مقدار لازم

 


طرز تهیه:

برای آماده کردن کلم ابتدا قابلمه بزرگی را آب کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا جوش بیاید سپس کلم را درسته از جهت ته کلم در آب جوش گذاشته به مدت دو – سه دقیقه تا کلم کمی نرم شود و سپس خارج کرده و با چاقوی تیز ته کلم را برش زده و برگ‌ها به راحتی جدا می‌شوند. این‌بار برگ‌ها را یکی یکی داخل آب جوش گذاشته تا یکی - دو جوش بخورد و نرم شود. برگ‌های بزرگ را با قیچی به دو نیم کرده و آماده می‌گذاریم.
برای آماده کردن مایه داخل دلمه ابتدا برنج را در ظرفی ریخته با کمی نمک و آب می‌پزیم به حدی که نیم‌پز شود. لپه را هم جدا می‌پزیم. گوشت را با پیاز داغ تفت می‌دهیم و نمک و زردچوبه و رب به آن می‌زنیم . مایه گوشتی مثل مایه ماکارونی است.
سپس همه مواد را با هم مخلوط کرده و سرکه و شکر به مایه اضافه می‌کنیم. میزان ترشی و شیرینی دلمه بستگی به ذائقه خودتان دارد ولی دلمه کلم معمولن شیرین‌تر از دلمه برگ مو است.
از مایه آماده شده با قاشق بر می‌داریم و داخل برگ‌های کلم می‌گذاریم و برگ‌ها را می‌پیچیم و در قابلمه می‌چینیم. در انتها یک فنجان آب جوش و دوقاشق غذاخوری سرکه و دوقاشق غذاخوری شکر و کمی زعفران مخلوط کرده و روی دلمه می‌دهیم و با حرارت ملایم می‌پزیم. دلمه کلم برگ آب زیادی برای پختن نمی‌خواهد. اگرنیاز بود دوباره مقدار کمی آب جوش به آن اضافه می‌کنیم. روی دلمه کره داغ می‌دهیم و در ظرف می‌چینیم.

منبع : آشپزخانه شیندخت

pariha - کویت - کویت
شکر - سرکه مگه میخاین طعم سکنجین بده - پس سبزی اش کو؟ این دلمه معمولا کمی ترش باید درست بشه یعنی چاشنی اش اب لیمو تازه باشه و رب گوجه فرنکی چونکه خود برگ کلم طعمش شیرین هست
جمعه 14 اسفند 1388

wildpiony - هند - بمبیی
هوس کردم خیلی...حالا عیب نداره دارم 4-3 هفته دیگه میرم ایران...به به غذای مامانم بعد یه سال...چه شود؟ 200 کیلو میشم
جمعه 14 اسفند 1388

مسلمان ایرانی - ایران - تهران
از اینا دوست دارم.. آبجی کاترین مسئولان سایت با شما چپ افتادن نمیخوان تهیه ی سوسمار و این چیزا رو یادتون بدن از مهرگان خانم هم یاد نگرفتید که.. راستی اون اولی که پرید! دیگه نمیاد تو پیج خودش.. اولی که هیچ دومی رو هم اگه دیر بجنبید از دستتون رفته ها.. می بینید کوتاهی از خودتونه؟
جمعه 14 اسفند 1388

مسلمان ایرانی - ایران - تهران
این هم واسه عشقم : جمالت آفتاب هر نظر باد. ز خوبی روی خوبت خوبتر باد... مرا از تست هر دم تازه عشقی. ترا هر ساعتی حسنی دگر باد... . . . خوبیت آرزوست...
جمعه 14 اسفند 1388

katrina - بریتانیا - لندن
مسلمان ایرانی - ایران - تهران -سلام داداشی این دوکی میگه یاکله پاچه سوسمار درست میکنی یاقیدمن روبزن پای مرگ وزندگی وسط هست داداش کمکم کن که عشق ام ازدستم رفت مهرگان کجایی که دوکیم ازدستم داره میره عمیییی قربونه اون رخ جذابت که سوسکم می پختم میخوردی کوفت بخوری
جمعه 14 اسفند 1388

cat - اتریش - وین
خل با حاله
جمعه 14 اسفند 1388

pariha - کویت - کویت
***mehregan*** - ایران - تهران عزیز یک خانه تکانی هم اگر از بوکس تبادل نظر یرنیان خودتان بکنید بد نیست چون قبول نمیکنه پر شده درضمن ما که گفتیم در زمینه ضایع کردن سوسمار خورها با شما حاضر به هر گونه همکاری هستیم تعارف نکنید با کمال افتخار .
جمعه 14 اسفند 1388

مسلمان ایرانی - ایران - تهران
katrina - بریتانیا - لندن سلام آبجی.. باشه چون شمایید برم ببینم میتونم کاری براتون بکنم یا نه. ولی بعد باید حق الزحمه ی منو بدینا...راستی این روزا زیاد از این قوم میان تو اونجا (( ف )) میدونه. میتونی ازش کمک بگیری . ولی چون این اولین عشقتونه بهتون کمک میکنم تمام تلاشمو میکنم. راستی یکی پیدا کردم پیتزا و کافه گلاسه و کاپوچینیو و این چیزا میخوره.. ( با کلاسه).. معرفیش کنم بهتون؟
شنبه 15 اسفند 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.