ختنه‌ی دختران؛ خشن‌ترین راه کنترل زنانگی

ختنه‌ی دختران؛ خشن‌ترین راه کنترل زنانگی

ششم ماه فوریه‌ی هرسال روز جهانی مبارزه‌ی با ختنه‌ی زنان است. در سال‌های اخیر جامعه‌ی بین‌المللی با ایجاد کمپین‌های گوناگون و اقدامات قانونی برای حمایت شیرخواران و دختربچه‌ها و جلوگیری از ختنه‌شدن آن‌ها اقدام کرده است.

تابوشکنی و مقابله‌ی با این نوع ستم و خشونت علیه زنان در بعضی از کشورها مانند فرانسه با تصویب قانون مجازات والدین هم‌راه شده و به کاهش شدید موارد ختنه‌ی دختران منجر گشته است. هرساله در دنیا سه‌میلیون دختربجه در معرض ختنه‌شدن و نقص عضو قرار دارند.

ختنه‌کردن زنان به‌معنای بریدن قسمتی و یا ازبین‌بردن کامل کلیتوریس یا ناحیه‌ی شرم‌گاهی بدن زن است. این رسم در شرق و شمال و شاخ افریقا و هم بعضی از کشورهای خاورمیانه و آسیا مرسوم است. منشاء این آیین بدوی افریقایی که در بعضی از مذاهب بومی این قاره مشروعیت یافته به‌درستی مشخص نیست.

ختنه‌کردن دختران در میان بعضی از اقوام مسیحی و مسلمان ساکن افریقا هم رایج است. در کشورهایی مانند سودان، سومالی، مصر، اتپویی، اریتره، مالی و سنگال این رسم هنوز به قوت خود باقی است. ختنه‌ی دختران در بعضی از کشورهای افریقایی قانونا ممنوع شده ولی هنوز به‌عنوان یک سنت مذهبی معتبر است.

در مصر ختنه‌ی زنان از سال ۱۹۵۰ ممنوع است. اما بر طبق آمار سال ۲۰۰۳، ۹۷درصد از تمام زنان این کشور ختنه شده‌اند

در مصر ختنه‌ی زنان از سال ۱۹۵۰ ممنوع است. اما بر طبق آمار سال ۲۰۰۳، ۹۷درصد از تمام زنان این کشور ختنه شده‌اند. درخاورمیانه هم به‌خصوص در یمن و عمان ختنه‌ی دختران مرسوم است. این آیین، اسلامی نیست و در قرآن مجید هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

بر مبنای احادیث معتبر دختران پیامبر هرگز ختنه نشده بودند. تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که رسم ختنه‌ی دختران قبل از اسلام در آفریقا وجود داشته و از آن‌جا به دیگر نواحی سرایت کرده است. عدم وجود این رسم در بیش‌تر کشورهای اسلامی تاکیدی بر غیر اسلامی‌بودن آن است.

در ایران ختنه‌ی دختران در میان بعضی از اقوام کرد و عرب در غرب و جنوب کشور و هم در استان هرمزگان، بنادر گنگ و جاسک گزارش شده است اما از میزان شیوع آن اطلاع دقیقی در دست نیست.

در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۶، ختنه‌ی دختران ممنوع و تقبیح شد. و شیخ‌الازهر مهم‌ترین مقام مذهبی در مصر و محمد سیدتناوی مفتی اعظم اورشلیم خواهان ممنوعیت ختنه‌ی دختران در کشورهای اسلامی شدند.

ختنه‌ی زنان آیینی اسلامی نیست و در قرآن مجید هیچ اشاره‌ای به آن نشده است

ختنه‌ی زنان که در واقع ناقص‌کردن بدن زنانه است، یکی دیگر از رسوم بدوی مردسالارانه برای کنترل بدن زنانه و سکسوالیته است. درد موضعی، ازبین‌رفتن احساس جنسی و ترس از هم‌خوابگی از عوارض شایع این عمل است.

این آیین در فرهنگ‌های افریقایی هم‌راه با مراسم گذار دختران جوان از کودکی به نوجوانی و آماده‌شدن برای ازدواج، اصلی مقدس و خدایی است که نمی‌توان در آن چون و چرا کرد. بنابراین دخترانی که ختنه نشده‌اند، پاک و بافضلیت و کامل نبوده و هیچ مردی خواهان ازدواج‌کردن با آنان نیست.

ختنه‌کردن زنان به روش‌های متفاوت انجام می‌گیرد و علاوه‌ی بر نقص جسمی مادام‌العمر باعث مرگ و میر نوازادان و کودکان دختر در اثر عفونت و هم آسیب‌های روانی شدیدی می‌شود. برای بعضی از دختربچه‌ها حتی ادارکردن هم با درد شدیدی هم‌راه می‌شود.

ختنه‌کردن دختران فرم‌های گوناگون دارد. یعنی با بریدن بخشی از کلیتوریس و یا تمام آن و هم دوختن بخشی از دهانه‌ی مجرای زایمان هم‌راه است. در بعضی از مناطق پس از به‌دنیاآوردن هر بچه، دهانه‌ی مجرای زایمان دوباره دوخته می‌شود.

ختنه‌ی دختران خردسال اغلب در شرایط غیربهداشتی توسط ماماهای محلی و یا مادربزرگ‌ها و با وسایل ابتدایی انجام می‌شود. ختنه‌نکردن در سنت آنان تابوی بزرگی است و تابوشکنی در این مورد با آسانی میسر نیست.

ختنه‌ی دختران در میان مهاجران افریقایی ساکن اروپا هم رواج دارد و هرساله صدها شیرخواره و یا دختران دبستانی مخفیانه ختنه می‌شوند. تلاش سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بعضی از دولت‌های اروپایی را به اتخاذ تدابیر قانونی برای پیش‌گیری از این نوع خشونت و تبعیض علیه زنان واداشته است.

ختنه‌کردن زنان به روش‌های متفاوت انجام می‌گیرد و علاوه‌ی بر نقص جسمی مادام‌العمر باعث مرگ و میر نوازادان و کودکان دختر در اثر عفونت و هم آسیب‌های روانی شدیدی می‌شود. برای بعضی از دختربچه‌ها حتی ادارکردن هم با درد شدیدی هم‌راه می‌شود

مثلا ختنه‌ی دختران در هلند، فرانسه، بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی ممنوع است. در فرانسه در سال‌های اخیر اقدامات شدیدی برای جلوگیری از این عمل انجام شده است. بسیاری از خانواده‌های مهاجر در تعطیلات تابستان به کشورهای خود می‌روند و به‌دل‌خواه و یا تحت فشار اقوام خود دختران‌شان را ختنه می‌کنند.

در سال‌های دهه‌ی نود، پزشکان فرانسوی متوجه‌ی این موضوع شده و در مورد آن به افشاگری پرداختند. در حال حاضر دختربچه‌ها از طرف یک تیم پزشکی مراقبت شده و قبل از رفتن به تعطیلات و پس از بازگشتن از تعطیلات معاینه می‌شوند.

والدین این کودکان موظف به قبول قانون بوده و در صورت سرپیچی از قانون به پرداخت جریمه‌ای تا بیست‌هزار یورو و تا یک‌سال زندان برای هربار ختنه‌کردن محکوم می‌شوند.

این سیاست در فرانسه موفقیت‌آمیز بوده و سبب کاهش شدید ختنه‌کردن دختران شده است. در هلند ختنه‌ی دختران ممنوع است و با توجه به موفقیت اقدامات انجام‌شده در فرانسه دولت هلند خواهان کنترل بیش‌تر مهاجران افریقایی برای ازبین‌بردن ختنه‌ی دختران است.

(_JuSt MujiZ_) - پاکستان - لاهور
اصلا از هیچ چیش سر در نیاوردم .. ختنه دختران؟؟؟ ......................................!!!
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

حامیان موسوی - امارات - دبی
عقل وقتی نیست جون در عذابه
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

lisa - امریکا - کالیفرنیا
همانگونه که ختنه ی دختران کار ضد بشری و غیر انسانی ست ، ختنه ی پسران هم کار نادرست و ضد بشری ست. من یک پسر کوچولو دارم و قصد ندارم ختنه ش کنم زیرا این کار رو کودک آزاری می دونم. ختنه ی پسر ها هم هیچ توجیه علمی و منطقی و عقلی ندارد . من حاضر نیستم پاره ی تنم رو شکنجه بدم و ناقصش کنم. به شما هم توصیه می کنم دست از جهل و حماقت بردارید و با جیگر گوشه تون قرون وسطایی رفتار نکنید. به خدا گناه داره. زجرش ندید. عاقل و روشنفکر باشید و از سنت های غلط قرون وسطایی تبعیت نکنید. ختنه ی پسر ها هم به اندازه ی ختنه ی دخترها اشتباه و ضد بشری ست
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
جای شکر دارد که لااقل این نوع از جهالت در کشور ما وجود ندارد.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

مهرداد2538 - ایران - تهران
هم ختنه دختران و هم ختنه پسران, عملی غیر انسانی و باعث نقص عضو و مصداق بارز آزار جنسی کودکان آنهم توسط والدینشان است.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
افراد بیشعور و نادان در این دنیا زیاد پیدا می شوند. ختنه ی زنان بزرگترین ستم است .
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

azin irani - استرالیا - سیدنی
اسلام همبنه دیگه
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

refrandum - انگلیس - منچستر
lisa امریکا کالیفرنیا. هم وطن خوبم,چرا با تعصب به این نگاه میکنی,ختنه. (boys )قبل ازاسلام هم در ایران بوده و امروزه از نظر پزشکی هم تایید شده ست. به نظرم شما باید از ما بهتر بدونی که .....................!!!!!!!!!!!!
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

rezakamali - ایران - یزد
lisa - امریکا - کالیفرنیا . ختنه برای پسران باعث جلوگیری از عفونت در عضو تناسلی پسرها می شود.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

tosonomi20 - ایران - تهران
lisa:دقیقا با شما موافقم و چقدر خوشحالم که شما هم اینطور فکر می کنید.فقط یک سوال ایا این کار وحشتناک که در ایران نه تنها ازار پسر بچه های بیچاره.حساب نمیشه بلکه افتخار هم می کنند و جشن می گیرند.ایا این ریشه مذهبی داره یا پزشکی که اگر ریشه مذهبی وای بر ما. .درست مثل ختنه دختران بدبخت در افریقاداره
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

abbasssamimi - ایران - تهران
lisa - امریکا - کالیفرنیا . ختنه در پسران به خاطر اینه که اون لایه اضافی که روی الت رو میگیره یه فضای مناسب برای رشد انواع بیماری ها و عفونت رو فراهم میکنه. ختنه پسران در بعضی خانواده های اروپایی نیز رایج هست و این فقط به خاطر مسائل بهداشتی اون هست.حتی موقع ادرار کردن هم مشکلاتی به وجود می یاره. البته تا جایی که بنده اطلاع دارم. ولی ختنه دختران یک رسم بالذاته غلت هستش. من هم با اون مخالفم.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

boogiman - ایران - ساوه
شما یه جا از کلمه شرم گاه زن استفاده کردید که واقعا از شما بعید بود.اخه خدا کجای بدن انسان رو شرم اور افریده
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

Yase-banafsh - سوئد - گوتنبرگ
lisa - امریکا - کالیفرنیا . عزیزجان ختنه پسر به حفظ بهداشت خودش کمک میکنه. درضمن اگر ضد بشری بود الان خیلی از اروپایی ها این کارو نمیکردن. من خودم از هرچی مسلمان و قوانین ضد بشریش حالم بهم میخوره ولی مسائل رو نباید قاطی کرد. مگه شوهران ما که الان ختنه شده هستند زجری میکشند یا شکایتی دارند!
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

anahita1980 - هلند - رتردام
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا . . کی یگه وجودنداره تو جنوب کشور خودمون هم انجام میشه
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
lisa - امریکا - کالیفرنیا. من فکر می کنم شما اشتباه می کنید. بهتر هست ابتدا چند مقاله در این مورد مطالعه کرده و سپس تصمیم بگیرید.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

hana-shiraz - ایران - شیراز
lisa-امریکا - کالیفرنیا دوست عزیز ختنه در پسران کار ضد بشری نیست و دوستان عده ای برای شما توضیح دادند . یک مثال تاریخی برات می زنم زمانی که لویی شانزدهم هم می خواست با ماری آنتوانت ازدواج کنه به دلیل مانعی که براش ایجاد شده بود در اون سن مجبور شدند ختنه اش کنند. پس بهتره مطالعه بیشتری داشته باشید و از این موضوع مطمئن بشید و در مورد فرزندتون اقدام کنید. شاد باشید
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

delmorde - سوپد - یوتبوری
دوستان کی میدونه معنی ختنه دخترو. ختنه پسر مشخصه که پوست اضافی روی الت رو بر میدارند و ازنظر بهداشتی هم تائید شده که بهتر است انجام شو و یهودیان و بعضی مسیحیان ( بتازگی ) این کار را میکنند اما دختران که این چیز اضافی ندارند که مشکلاتی برایشان پش اورد. من معنی انا نمیدانم اگر کسی میداند لطفا توضیح بده با عرض پوزش.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

behrouz@iruk - ایران - تهران
ختنه دختران در اسلام یک امر پسندیده است. می تونید به کتاب حلیة المتقین مراجعه کنید. باب چهارم – فصل دهم : . .. و ختنه کردن دختران نیز سنت و مستحب است اندکی ببرند بسیار نبرند.... از حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه منقول است که ختنه نکنند زنان را مگر بعد از هفت سال و در حدیث معتبر منقول است که چون زنان به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله هجرت کردند زنی آمد که او را ام حبیب میگفتند و زنان را ختنه می کرد حضرت فرمود که ای ام حبیب آن کاری را که داشتی هنوز داری گفت بلی یا رسول الله مگر آنکه نهی فرمایی و من ترک کنم حضرت فرمود نه بلکه حلال است بیا تا تو را بیاموزم که چه باید کرد چون ختنه کنی زنان را بسیار بته مبر و اندکی بگیر که رو را نورانی تر و رنگ را صاف تر میگرداند و نزد شوهر عزیز تر می دارد.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

behrouz@iruk - ایران - تهران
کتاب حلیة المتقین از تالیفات عالم ربانی مرحوم ملا محمد باقر مجلسی است.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

lisa - امریکا - کالیفرنیا
پدر مادرهای مقیم خارج قبل از اینکه پسرهاتونو یواشکی ببرید ایران و ختنه کنید در این مورد با پزشک خانوادگی تون در کشوری که زندگی می کنید مشورت کنید از دکترهای امریکایی و اروپایی سووال کنید. این کار سنت اسلامه و کدوم دکتری در ایران می تونه خلافش رو بگه حتما پروانه طبابتش باطل می شه. در ضمن صحبت های شما از قول دکترهای رادیو تلویزیون رژیم بود که من قبولشون ندارم. اکثر دکترهای ایرانی برای پول دست به هر کاری می زنن
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

poriyaye_vali - قطر - دوحه
anahita1980 - هلند - رتردام ...سلام دوست محترم..با شما موافقم..د یکی از شهرستانهای استان هرمزگان که اسمش یادم نیست این کار مسخره وتهوع اور انجام میشه. شرمگاه هم لغت جدیدی بود حال کردم
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

saeed1 - کانادا - تورونتو
lisa - امریکا - کالیفرنیا . حرف شما مثل اینه که من بگویم سوراخ کردن گوش دختران برای گوشواره عمل غیر انسانی است! ضمنا این عمل از یهود به ما رسیده است و هزاران سال قدمت دارد. نکته دیگر اینکه خیلی از دکتر های ایرانی از دکترهای امریکایی و اروپایی شما حاذق تر هستند و هیچ محدودیتی از نظر اظهار عقیده در حوزه تخصصی خودشان ندارند! حتی در اظهار نظر دینی هم در ایران کسی محدودیت ندارد مگر اینکه بخواهد نظراتش را منتشر کند! وگرنه. در جمع دوستان یا مهمانی یا در مطب خودشان هرنوع اظهار نظر میکنند.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

venoosi - بلژیک - ورویر
lisa - امریکا - کالیفرنیا . 10000 درصد با شما موافقم.افرین
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

venoosi - بلژیک - ورویر
Yase-banafsh - سوئد - گوتنبرگ . rezakamali - ایران - یزد . به هیچ وجه اینطور نیست.این عمل وحشیانه رو بیخودی با این حرفها توجیه نکنید.من اینجا از چندین پزشک در مورد اینکه ختنه ی پسران به خاطر بهداشت بهتره یا نه گفتن به هیچ عنوان اینطور نیست .هر کسی که بهداشت رو رعایت نکنه چه با ختنه و چه بدون ختنه دچار عفونت خواهد شد. این جفنگیات رو هم یهودی ها و بعد هم مسلمونا از خودشون گفتن. اگر اینطور باشه اقایون اروپایی که ختنه نمی کنند همه دچار عفونت ادرارند. خداییش مسخره است.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

asir@.P - فرانسه - پاریس
delmorde - سوپد - یوتبوری... اگر می خواهید می تونید ویکیپدیا بخونید...https://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_cutting. ...venoosi - بلژیک - ورویر ...lisa - امریکا - کالیفرنیا .. این هم در مورد آقایون..https://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision...مهم اینه که هر کس صاحب اختیار بدن خودش باشه.
پنج‌شنبه 22 بهمن 1388

Yase-banafsh - سوئد - گوتنبرگ
lisa - امریکا - کالیفرنیا . عزیزم چرا یواشکی?!! کاملا مجازه حتی در بیمارستانهای سوئدی.
جمعه 23 بهمن 1388

ALI ABAR MARDE TARIKH - انگلیس - لندن
در کردستان هم این کارو میکنند . وای به خدا پیامبر روحش هم از این خبر نداشت
جمعه 23 بهمن 1388

azin irani - استرالیا - سیدنی
باید به اطلاع دوستان عزیزم برسانم ختنه ی دختران فقط برای کم کردن لذت جنسی در زنا ن است واز انجایی که در اسلام فقط مرد ادم حساب میشه ان را حلال اعلام کردند
جمعه 23 بهمن 1388

manenarenji - المان - اسن
behrouz@iruk - ایران - تهران . اون حضرت امیرالمومنینت شکر زیادی خوردن با ام حبیب که فرمود نزد همسر عزیزتر میگردن میخوام صد سال سیاه بخاطر این فاجعه نزدهمسرش عزیز نشه.تو سعی نکن این اراجیف رو نویسی تا بیشتر از این ابروی نداشته این دین مسخره و ارتجاعی بریزی لعنت بر این دین.
جمعه 23 بهمن 1388

behrouz@iruk - ایران - تهران
manenarenji - المان - اسن ، دوست عزیز پیامبر گفته که نزد همسر عزیزتر می گردند نه امیرالمومنین. اگه من سعی می کنم این اراجیف رو بنویسم سعی می کنم حقیقت رو بگم . همین. هدفم اطلاع رسانی بود.
شنبه 24 بهمن 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
behrouz@iruk - ایران - تهران. ملا مجلسی غلط کرده با هر کس که همچین حرفی زده باشه. manenarenji - المان - اسن-درود بر شما.
شنبه 24 بهمن 1388

dinafar - یونان - اتن
اگه اضافی بود خوده خدا ورش میداشت
شنبه 24 بهمن 1388

tosonomi20 - ایران - تهران
قابل توجه دوستانی که ختنه را خوب میدانند=به گذشته و ممد و علی و نقی و دستوراتشان در مورد عربهای وحشی و هار ان زمان کاری نداریم ولی از انجا که اسلام با قسمت پایین تنه بیشتر حال میفرماید.ما هم یه خورده بی ادب تر شده و از چمبول دوست علی خان بیشتر بحث میکنیم...بابا اصل قضییه اینه که وقتی اون به قول شما پوست اضافه.که اصلا هم اضافه نیست رو میبرند قسمت حساس بیرون میافتد و خیلی زوذ مرد ارضا میشود بنابراین نمیتتواند به مدت طولانی و با چند ضعیفه مانند اروپایی ها باشد و دچار گناه شود...ودیگر اینکه این عضو شریف به علت دوختهشدن به طرف پایین فضا برای رشد کافی ندارد وکوجکتر از سایرین است .لطفا اگر قبول ندارید یه سیاه یا اجنبی را گیر بیاورید تنبانش را پایین کشیده و با عضو شریف خود مقا یسه بفر ما یید....والسلام
یکشنبه 25 بهمن 1388

مرد شنگول - ایران - مشهد
delmorde - سوپد - یوتبوری . دوستان کی میدونه معنی ختنه دخترو. ختنه پسر مشخصه که پوست اضافی روی الت رو بر میدارند و ازنظر بهداشتی هم تائید شده که بهتر است انجام شو و یهودیان و بعضی مسیحیان ( بتازگی ) این کار را میکنند اما دختران که این چیز اضافی ندارند که مشکلاتی برایشان پش اورد. من معنی انا نمیدانم اگر کسی میداند لطفا توضیح بده با عرض پوزش. *********. دوست عزیز در این کار تمام قسمتهای جنسی و تناسلی زن از لبهای مهبل تا کلیتوریس زن را جدا می کنند و می برند که عملی دردناک و غیر انسانی می باشد و بعدها زن هیچ لذتی از آمیزش ئ عمل جنسی نمی بره و فقط مرده که در اثر تنگتر شدن مجرا به لذت بیشتری به صورت یک طرفه می رسه
یکشنبه 25 بهمن 1388

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.