مشایی : معلوم نیست ایشان ( آیت الله خامنه ای ) تا چهار سال آینده باشند

مشایی : معلوم نیست ایشان ( آیت الله خامنه ای ) تا چهار سال  آینده باشند

شبکه جنبش راه سبز(جرس): روز دوشنبه نوزده بهمن ماه هم مانند بسیاری از روزهای کاری دیگر، اسفندیار رحیم مشایی روزی پر خبر را پشت سر گذاشت.

در ابتدا خبر تماس های محرمانه مشایی با اروپا روی سایت اینترنتی خبر آنلاین قرار گرفت. در این خبر آمده بود برخی از روزنامه‌های چاپ اروپا سفر مشایی را در این موقع از سال آن هم با توجه به فضای حاکم بر کشور امری غیرعادی می‌دانند.

روزنامه تریبوندو ژنو در یادداشتی تحت عنوان” پشت سفر عجیب و غریب مشایی چه چیزی پنهان است؟” در این باره نوشته است : در حالیکه مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران بالا می‌گیرد،رییس دفتر احمدی‌نژاد طی روزهای اخیر به ژنو سفر کرد تا طبق اظهارات خودش درباره صنعت توریسم سخنرانی کند.

این یادداشت هدف مشایی از سفر به سوییس را گسترش صنعت توریسم ندانست و دربخشی از این یادداشت تحت عنوان”مذاکرات مخفی” آمده بود: اهداف چنین سفری بیش از همه تداعی‌کننده مذاکرات پنهانی است که روند آن از چندین ماه قبل آغاز شده بود.

این روزنامه سوییسی در ادامه این سوال را مطرح می‌کند: سوال اصلی اینجاست که مشایی حامل چه پیامی از سوی رهبران ایران است. آیا ایران قرار است با هیئتی آمریکایی در ژنو دیدار و گفتگو داشته باشد؟

روزنامه فیگارو چاپ پاریس نیز در تحلیلی سفر مشایی به ژنو را غیرعادی می‌داند.
علیرغم اینکه مشایی در کنفرانس مطبوعاتی تنها به ارائه تصویری زیبا از ایران و ایرانی‌ها بسنده کرد،‌اما در نهایت این خبرنگاران بودند که باب سخن درباره اوضاع ایران را با وی گشودند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر آیت‌اله جنتی مبنی بر برخورد شدید با معترضین گفت: این اظهارات تبلیغات غربی‌هاست. مشایی حتی گفت: چیزی که شما می‌گویید دروغ محض است.امام جمعه‌ای که شما از آن سخن می‌گویید،‌در مقام رهبری و تعیین‌کننده سیاست نیست. ما در ایران بر پایه قوانین و قواعد موجود عمل می‌کنیم.

شنیده ها حاکیست وی در حاشیه همین سفرش در  ژنو آمادگی اش را برای نامزدی ریا ست جمهوری در چهار سال آینده اعلام کرده و حتی در پاسخ به اینکه آقای خامنه ای با وی موافق نیست، گفته است: معلوم نیست ایشان تا چهار سال  آینده باشند.

از طرف دیگر، در روزی که گذشت  تمام خبرگزاری ها وعده حضور وی در مناظره ای با عباس سلیمی نمین را در برنامه ًسیاست ایرانی ً  در شبکه چهارم سیما دادند که  در آن حاضر نشد.


وی بنا بود در این مناظره پیرامون مدیریت فرهنگی و انقلاب اسلامی (بازگشت به اسلام ناب محمدی) بحث کند.این برنامه با تاخیر 40 دقیقه ای در شرایطی آغاز شد که اسفندیار رحیم مشایی در آن حضور نیافت.

عباس سلیمی نمین رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر  بدون اینکه از مشایی نام ببرد گفت:  "چه خوب بود عزیزانی که دست اندرکار امور هستند به گونه ای صحبت کنند اگر در جلسه ای دعوت شدند بتوانند از اظهارتشان دفاع کنند و اینگونه با نیامدن شان من و شما را به زحمت نیاندازند".


اما رحیم مشایی در قسمت دوم این برنامه حضور یافت و بدون  سلیمی نمین به سوالات مجری پاسخ گفت و اعلام کرد : "قرار است ما مباحثه داشته باشیم و نه مناظره و من به این دلیل به اینجا آمدم".


اسفندیار رحیم مشایی امروز را با یک اظهار نظر دینی به پایان برد وی در برنامه امشب اعلام کرد :" یک دین بیشتر نداریم اما این دینی که در قرآن داریم منظور همین دین پیامبر بزرگوار اسلام نیست."

او خبر ساز ترین عضو دولت  است که در چهار سال اخیر همواره اظهار نظراتش چالش بر انگیز بوده است .

مردی برای تمام فصول

اسفندیار رحیم مشایی متولد 1339 و فارغ اتحصیل مهندسی الکترونیک از دانشگاه اصفهان است.

پیش از آنکه به دنبال ریس جمهوری محمود احمدی نژاد در بدنه دولت کار کند رئیس سازمان فرهنگی هنری و معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران بود . وی در کارنامه خود مدیریت شبکه رادیو پیام و رادیو تهران را دارد .در زمان ریاست جمهوری آیقای خامنه ای نیز  مسئول مناطق بحران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بوده است .

فصل میراث/هنر رقصیدن

او  در چهار سال اول دولت احمدی نژاد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بود.چهار سالی که کمتر خبرنگار حوزه میراث راضی از پاسخگویی های این سازمان به مسائل جاری بود.

اما هرچه  این سازمان در برابر میراث های مملکت که به زعم کارشناسان در خطر بود پاسخگویی نمی کرد  اما در مواردی دیگر همواره پاسخگو و خبر ساز بود.

  در سال اول تصدی این سمت مشایی در  ترکیه در جلسه‌ای حضور یافت که در آن رقصندگان زن به پایکوبی می‌پرداختند. زمستان ۱۳۸۵ فیلم این جلسه که افتتاحیه اجلاس گردشگری کشورهای اسلامی بود منتشر شد.  رحیم مشایی از دونماینده مجلس بر سر طرح این موضوع ، شکایت کرد و اعلام کرد  که فیلم مونتاژ شده‌است. ولی سعید ابوطالب نماینده مجلس ضمن تکذیب آن اعلام کرد،  شرکت ترکیه‌ای این فیلم را تهیه کرده و آن را برای خبرنگاران، عکاسان و شرکت‌های گردشگری حاضر در یک جشنواره در حاشیه اجلاس وزرای اقتصادی کشورهای اسلامی ارسال کرده‌است .مشایی این فیلم را تصاویر گزینش شده از یک مجلس دو ساعته دانست و افزود:«مجلس رسمی بوده و لهو لعب هم نداشته. ضمن اینکه رقص نبوده و از دیدگاه بسیاری هنر است و آنها برخلاف ما آن را حرام نمی‌دانند»

این فیلم جنجال بزرگی به پا کرد . نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی ریس جمهور شدند. پاسخ احمدی نژاد اما سکوت بود .

مشایی که پیش از این  مسئولیت کمیته فرهنگی جام جهانی فوتبال 2006 آلمان را برعهده گرفته بود وبا حکم   محمود احمدی‌نژاد به عنوان «جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» منصوب شده بود بر سمت های خود باقی ماند.

روزهای پایانی سال 85  کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌ای را درباره عملکرد رحیم مشایی، به رئیس‌جمهوری ارسال کرد.

در همین ماه وی به دنبال شکایت ابو طالب نماینده مجلس  به دادسرای کارمندان دولتی احضار شد .

فصل روابط/پرواز از تهران به نیویورک

بهار سال بعد او اعلام کرد :  "درخواست پرواز مستقیم تهران ـ نیویورک را به آمریکا داده‌ایم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم".

و این در حالی بود که دولت جمهوری اسلامی و آمریکا در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  هیچ گاه  با یکدیگر رابطه نداشته اند و شعار اصلی ًمرگ بر امریکا ً بوده است .

زمستان همین  سال او دوباره  با حکم رئیس جمهور منصبی جدید یافت و   "رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن " شد.

فصل جنجال/وقتی اسرائیل دوست است و عالم با بی حجابی نمی لرزد

سال 87 اما  او برگ های  تازه ای رو کرد . اردیبهشت  در مراسم تودیع و معارفه معاون سرمایه‌گذاری  سازمان  میراث فرهنگی که در  هتل لاله تهران برگزار شد، گفت: «این انحراف است که کسی زیبایی را در فرار از انسان‌ها جستجو کند. چرا اگر ما حق هستیم باید در مواجهه با دیگران بترسیم و ورود یک گردشگر خارجی به کشور ما را به هراس بیندازد؟ هنوز فکر می‌کنند روسری یک ذره تکان بخورد، همه عالم به هم می‌ریزد در حالیکه این توهمه، دروغه.»

اما این سخنان  نتوانست به اندازه اظهارات 29 تیر ماه وی جنجال برانگیز باشد .او در اظهاراتی مردم اسرائیل را دوست خوانده بود.


دیگر هیچ جوابیه و تکذیبی پاسخگو نبود .200 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات  رئیس سازمان میراث فرهنگی، از رئیس‌جمهور خواستار برخورد جدی شدند.بسیج دانشجویی در بیانیه ای خواستار استعفای وی شد .تجمعاتی در مقابل سازمان میراث فرهنگی در انتفاد از سخنان وی شکل گرفت. مراجع قم نسبت به این اظهارات موضع گرفتند  و این آقای خامنه ای بود که در خطبه های نماز جمعه این اظهارات را نادرست دانست و خواستار پایان دادن به جنجال ها شد .

مشایی هم  بر سمت خود ماند و شایعه استعفایش تکذیب شد.


۱۸ آبان در مراسم افتتاح همایشی با حضور وی ۱۲ خانم با لباس محلی، دف زنان روی سن آمدند و درحالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند با حالات ریتمیک آن را به قاری تحویل داده و سن را ترک کردند.

آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی در این مورد موضع تندی گرفتند و با وجود اینکه مشایی در این جلسه حضور داشت، معاون وی استعفا داد. وی در نامه استعفا نوشت:  "این کار را صرفاً برای تکریم قرآن کریم بوده‌است و آنها به هنگام این مراسم حتماً وضو می‌سازند".

فصل معاونت/ وقتی نوح پیامبر عادل نیست

پس از آن که احمدی نژاد بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد در اقدامی باور نکردنی از سوی تمام جناح های سیاسی کشور اسفندیار رحیم مشایی را به سمت معاون اولی خود منصوب کرد.


انتشار این خبر در روزهای ملتهب بعد از انتخابات  جناح اصولگرا را وادار ساخت تا علیه احمدی نژاد جبهه بگیرند .

آیت الله مکارم شیرازی صراحتا اعلام کرد : " انتصاب مشایی مشروعیت ندارد.  " نمایندگان مجلس ،فعالین سیاسی ،دانشگاهیان طلاب و گروه های فراوان دیگری در نامه هایی جداگانه انتخاب مشایی را نادرست دانستند و خواستار استعفای وی شدند .

یک بار دیگر شایعه استعفای مشایی بر زبان ها افتاد. اما این با ر هم او در سایت شخصی اش شایعه را رد کرد و اعلام کرد : "این خبر شایعه و دروغی بیش نیست و این شایعات از طرف دشمنان ولایت و دولت کریمه ساخته و پرداخته شده است."

اما سرانجام او با حکم نهایی برکنار شد .آقای خامنه ای در ابلاغی کتبی به رئیس جمهور خواستار برکناری وی از این سمت شد.

احمدی نژاد هر چند با دلخوری  مشایی را از این سمت کنار گذاشت اما اورا با حکمی دیگر به ریاست دفتر خود منصوب کرد، چند ماه بعد هم در حکمی دیگر او را به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد.

رحیم مشایی در اظهار نظرات دینی هم شهرت بسیار دارد  در آخرین اظهار نظر جنجال بر انگیز خود گفت:" حضرت نوح با 950 سال عمر نتوانست مدیریت جامع کند چرا که عدالت را ایجاد نکرده است. وی افزود شاید بوعلی‌سینا در عصر خود قامتی برجسته داشته اما قرار نیست افتخار هزار سال بعد آدمیان نیز باشد و این نشانه فقر انسان‌ها در دهه‌های بعدی است چرا که نشان می‌دهد فرصت شکوفایی در دوره‌های متعدد پدید نیامده است".
این سخنان  بار دیگر خشم جامعه روحانیت را بر انگیخت .

 

فصل کاندیداتوری/حضور در حریم امن

با تمام این حرف ها او در حریمی امن قرار دارد. احمدی نژاد همواره از او پشتیبانی می کند و اظهاراتی که از زبان هر کس دیگری در جمهوری اسلامی می تواند منجر به خانه نشین شدن همیشگی اش شود بر او و شغل های گوناگونش تاثیر ندارد .

 حالا دیگر عکس در کنار هدیه تهرانی و خبر دیدار ستاره های زن سینمای ایران و حتی اظهار نظرهای دینی او نیست که در مرکز توجه است. او خود را برای تصدی ریاست دولت در چهار سال آینده آماده می کند .


تصدی دولت کشوری که مراجع تقلیدش او را مشروع نمی دانند .


آیا به زعم او و دوستانش ایران پا به مرحله دیگری از سیاست خواهد گذاشت که در آن به مشروعیت دینی نیازی نیست ؟

fosil - ایران - تبریز
این همش رد گم کنی هست. 4 سال دیگر, میخوای دست جلو بگیری که عقب نیافتی. تا 40 ساعت دیگه کارتون تمامه. چمدانها را اماده کن, هدیه را برای هدیه دادن به عربها که بهت پناه بدهند, با خودت ببر.
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

ehsanusa - ایران - تهران
من همیشه معتقد بودم احمدی نژاد تنها کسی است که میتونه جمهوری اسلامی رو از بین ببره. ولی این یکی واقعا اخرشه. امیدوارم هر چه زودتر تموم شه این دوران پر محنت!!!
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
مرگ و هزاران مرگ بر رژیم آخوندی و دزد دریایی تک دست.
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
کاملا معلومه که خبر جعلیه و توسط کسانی مثل سلیمی نمین جعل شده. مگه طرف مرض داره حرفی بزنه که برای خودش دردسر درست کنه.
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

Sh T - ایران - تهران
تو رو خدا فردا بیاید بیرون اگه کم باشیم اونا غلبه می کنند اگه الان پیروز نشیم دیگه باید خوابشو ببینیم :( یعنی واقعا همه شما که ایرانید میاید بیرون یا پشت مانیتور یا ماهواره می شینید تا اخبارشو بشنوید؟ تو رو خدا بیاید فردا پر از خبرنگاره نترسید بیاید
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

مهرداد2538 - ایران - تهران
من فکر می کنم احمدی نژاد و همکارانش نقشی را بعهده دارند که گورباچف و تشکیلاتش در شوروی داشتند یعنی بهم ریختن سیستم از داخل. قضیهء توضیحات آخر شناسنامه احمدی نژاد را یادتون بیاد... از طرف دیگر, کلمهء "مشاء" در زبان عبری به معنای دهکده می باشد و همچنین نام یک دهکده ای است در نزدیکی دماوند که رحیم مشائی و ژنرال "شائول موفاز " هر دو زادهء آنجا هستند. کاملا" مشخص است که توی این کشور چی داره میگذره...
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

Mahnaz30 - سوئیس - ‌‌برن
fosil - ایران - تبریز باهات موافقم
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

iranesabz - هلند - هلند
تجمع ایرانیان ساکن هلند روز ۲۲ بهمن در شهرهای آمستردام، خرونینگن و لاهه هموطنان ساکن هلند حضور شما در این تظاهرات موجب دلگرمی‌ هموطنان عزیزمان در ایران است. Amsterdam (Holland), Dam, 5-7 p.m. Groningen (Holland), Vismarkt, 5-7 p.m. The Hague (Holland), in front of the Parliament, 5-7 p.m
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

mnbic - ایران - شیراز
مشایی کسی نیست که بخوام ازش طرفداری کنم ولی شما اتیش بیار محرکه شدین خب معلومه چرا نفع شما در اینه مشایی کار خطا داره ولی شما هم دوست دارین این موضوع تازه بمونه تا مردمو 2 دسته کنید ولی کور خوندید با اید کارا راه به جایی نمیبرید جنبش سبزه لجنی همین الان هم مرده چون بر پایه دروغ و دزدی اومده بالا جالبه وقتی به یه مشت دزد میگن شهید فاتحه این جنبشو باید خوند
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

aydak - سوئد - هلسینبوری
. Sh T - ایران - تهران خدا پشت و پناهتون . کاش سبزها بتوانند خیلی زود بروند و در میدان آزادی تجمع کنند، اگه دیر بشه و میدان را دولتی ها پر کنند سبزها از چشم خبرنگاران خارجی دور میمانند اینطوری برایشان فوق العاده خطرناکه و به شدت سرکوب میشوند و هم دیده نمیشوند. چقدر دلشوره دارم.
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

farzad_s - ایران - تبریز
مشایی تو هم با رهبرت تا چهار سال دیگه فکر کنم یا اعدام میشی یا حبس ابد ویا فرای میشی (به غزه یا لبنان ونزوئلا )
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
Sh T - ایران - تهران . دلم اتیش گرفت ما که 31 سال را تحمل کردیم این چند ساعت دیگه هم روش. خدا پشت و پناهتون . سحر با باد می گفتم حدیث ارزومندی/ خطاب امد که واثق شو به الطاف خداوندی/ دعای صبح و اه شب کلید گنج مقصود است/ بدین راه و روش میرو که با دلدار پیوندی/ به امید حق و به امید حضرت حق
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

DADA-S - هلند - آمستردام
به این فکر می‌کنم که اگه خامنه‌ای به امید خدا رختشو ببنده بره حموم عبدی رحیم مشائی بشه رهبر ضایع نژاد هم رئیس جمهور چه خنده بازاری می‌شه یکی‌ از یکی‌ احمق تر . فردا زیر پرچم عدالت فریاد آزادی سر خواهیم داد.
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

fadayeiran - امریکا - امریکا
از این مرتیکه خوشم میاد خول وچل تر از ارباب خرش انتری است
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

black chador - امریکا - ولدن
mnbic - ایران - شیراز. اسم شهرتو عوض کن به .... و ابروی شیرازی هارو نبر. در ضمن وقتی توی اون چاه ... هستی ببین میتونی اون بچه فضول تازی را برای رهبر چکه ایت پیدا کنی?
چهار‌شنبه 21 بهمن 1388

mnbic - ایران - شیراز
-----------------------------------------
کاربر گرامی:

mnbic- شیراز- ایران

بدلیل استفاده از نامهای کاربری متعدد , دسترسی شما به بخش نظرات مسدود شد.

برخی از اسامی کاربری مسدود شده:

crazyforg
mnbic
moh-moh
spirit
Wolf King
------------------------
ایرانیان انگلستان
جمعه 23 بهمن 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.