نقشه جغرافیایی ایران در ۱۹۶ سال پیش

نقشه جغرافیایی ایران در 196 سال پیش

آخرین نقشه بین المللی ایران پیش از جدا شدن سرزمینهای تاریخی آن ، انتشارات تامسون (1814 )

با توجه به تهدید های مرزی موجود علیه تمامیت ارضی ایران بد نیست به این نکته اشاره کنیم که سرزمین کنونی ایران، تنها سی درصد از ناحیه‌ای وسیع است که در تاریخ با نام‌های‎ «ایران‌زمین»،«ایران‌بزرگ » یا «ایرانشهر» و در ‏جغرافیا با نام «فلات ایران» شناخته می شود. ترفند ها و دسیسه های بیگانگان و سستی پادشاهان بی کفایت گذشته بخش های زیادی ازاین سرزمین کهن را در طول فاصله کوتاه 196 ساله از ایران بزرگ جدا نمود که مروری بر چگونگی هر یک از این جدایی ها به رغم تلخی بسیار برای میهن گرایان ایرانی جهت الزام جدیت و حساسیت ما دست کم برای حفظ سرزمین های باقیمانده موجود بسیار آموزنده خواهد بود...

گستره سرزمین‌های جدا شده از ایران در قراردادهای ترکمانچای،گلستان،آخال،پاریس و... به قرار زیر است:

سرزمین های جدا شده قفقاز بر اساس قرارداد های گلستان و ترکمانچای با روسیه(1813 و 1828 م.)
آران و شروان: ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع؛
ارمنستان: ۲۹۸۰۰ ک .م؛
گرجستان: ۶۹۷۰۰ ک.م؛
‎داغستان: ۵۰۳۰۰ ک.م؛
اوستیای شمالی: ۸۰۰۰ ک.م؛
چچن: ۱۵۷۰۰ ک .م؛
اینگوش: ۳۶۰۰ ;ک.م‎
جمع ‏کل: ۲63700 کیلومتر مربع

سرزمین‌های جداشده ایران شرقی براساس پیمان پاریس و پیمان منطقه ای مستشاران انگلیسی

هرات وافغانستان: ۶۲۵۲۲۵ ک.م؛
بخش‌هایی از بلوچستان و مکران: 3۵۰۰۰۰ ک.م؛
جمع کل: ۹۷۵۲۲۵ کیلومتر مربع

سرزمین‌های جداشده ‏ورارود(ماوراءالنهر) بر اساس پیمان آخال با روسیه(1881 م.)

ترکمنستان: ۴۸۸۱۰۰ ک.م؛
ازبکستان: ۴۴۷۱۰۰ ک.م؛
تاجیکستان: ۱۴۱۳۰۰ ک.م؛
‎بخش‌های ضمیمه شده ‏به قزاقستان: ۱۰۰۰۰۰ک.م؛
بخش‌های ضمیمه شده به ‎قرقیزستان: ۵۰۰۰۰ ک.م؛
جمع کل: 1226500 کیلومترمربع


‏‎ سرزمین های جداشده جنوب خلیج فارس بر اساس پیمان منطقه ای مستشاران انگلیس

امارات:83600ک.م:
بحرین:694 ک.م:
قطر:11493ک.م:
عمان:309500ک.م:
جمع کل: 405287کیلومتر مربع

مساحت سرزمین‌های جدا شده از ایران درونی به همراه دو سوم کردستانات (که در دوره صفویه به اشغال عثمانی در آمد و بعد ها در بین سه کشور ترکیه،عراق و سوریه تقسیم شد) به مساحت تقریبی 200000ک.م. و نیز عراق به مساحت 438317 ک.م. در جمع حدود 5/3میلیون کیلومتر مربع بالغ می شود که این مقدار تجزیه یک کشور در کل تاریخ ایران و دنیا بی سابقه است.

lagolas - ایران - طهران
حیف کاش کاش پادشاهان بی عرضه سر کار نمی امدند. مرگ بر خامنه ای
شنبه 21 آذر 1388

baas - هلند - روتردام
و در اخر با درایت مسلمانان حاکم بر ایران در اینده ای نزدیک کشوری نام ایران وجود نخواهد داشت .
شنبه 21 آذر 1388

ارسلان افشارآجین - ایران - همدان
این تراژدی برای ایران هنوز پایان نیافته است این سرزمینها را کشورهای خارجی ازایران جدا کردند ولی تجزیه های آینده مملکت را پان آریایی ها ایراندوست و فارسگرا رقم خواهند زد
شنبه 21 آذر 1388

کلاب - ایران - تهران
هیچ فرقی بین شاهان بی لیاقت قاجار و این ملا مفت خورها نیست. هر کدومشون یک جوری ایران رو به فنا سپردند
شنبه 21 آذر 1388

persianshadow1 - انگلستان - برایتون
قابل توجه جدائی طلبهای خود فروش و بی شرف! آران و شروان نام کشور جعلی جمهوری اذربیجان است.جدیدا عده ای خود فروش به استانهای اذربیجان میگویند اذربایجان جنوبی!
شنبه 21 آذر 1388

niyaz - انگلیس - لندن
واقعا فاجعه است.
شنبه 21 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان. جدا شدن سرزمینهای ایرانی اکثرا در زمان سلسله بی کفایت و خائن قاجار رخ داد، مغول زادگانی که تنها هم و غمشان زن گرفتن و بچه ساختن بوده است. خطر اصلی کنونی نیز به جز ملاهای بی لیاقت و وطن فروش، پان ترکیسم است. جریان ناسیونالیستی و فاشیستی که در ترکیه منشا میگیرد توده های بیسواد و عامی و نادان ترکیه و آذربایجان را تحمیق نموده و به انها قبولانده جزوی از ملت بزرگ ترک! هستند و در رویای ترکیه عثمانی به سر میبرند. این تفکر که با باورهای هیتلر فرق زیادی ندارد بقدری پوچ و ابلهانه است که حتی به این نکته توجه نکرده شباهت بسیار ناچیزی میان چهره مردم آذربایجان و ترکیه با ترکهای آسیای میانه وجود دارد.
شنبه 21 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
در واقع ترکیه امروزی مانند پلی میان شرق و غرب گذرگاه عبور مهاجران از شرق به غرب و وارونه بوده است. ترکیب جمعیتی آن مخلوطی از اقوام و نژادهای گوناگون مانند ایرانی، اروپای شرقی، قفقاز، عرب، کرد و ترکان مهاجر،...بوده است. پان ترکیسم باوری فاشیستی است مانند نازیسم که برای رویارویی با اقوام فارس، ارامنه، کردها، اعراب ابداع شده است. در این میان بیسوادی و نادانی و ساده لوحی انسانها نقش بزرگی را در گسترش این باور پوچ بازی میکند.
شنبه 21 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
سلسله قاجار از بیکفایت ترین حکمرانان ایران زمین بوده است. بیسوادی و ساده لوحی از ویژگیهای اصلی این سلسله بوده است. در این دوران ملاهای متحجر از بیسوادی قاجاریه بهره برده و نفوذ خود را گسترش دادند و مردم ایران هرچه بیشتر غرق در خرافات و نادانی مذهبی فرو بردند. در زمینه سیاست خارجی نیز با دادن باجهای کلان و بخشیدن سرزمین وسیع ایرانزمین به روسیه بدترین ضربه و خیانت را به ایران کردند و باغث ورشکستگی اقتصادی کشور شدند. رضا شاه کبیر با برچیدن دودمان قاجاریه به این دوران سیاه و نکبت بار پایان داد و ایران را دوباره متحد نمود و پیشرفت و سازندگی را ارمغان اورد.
شنبه 21 آذر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
. کسانی که در بدر به جدایی فکر می کنند دارند عشق می کنند. ولی این دفعه این رویا را به قبر خواهند برد.
شنبه 21 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
persianshadow1 - انگلستان - برایتون . دوست گرامی اینها انسانهای ساده لوح و بیسوادی هستند که فریب حرفهای الهام علی اف را خورده اند. در حالیکه او نیز یک دیکتاتور بیش نیست و یکی از افرادی است که افکار فاشیستی را رواج میدهد. تفاوت زیادی میان علی اف و ا.ن وجود ندارد و اکثر مردم ایران آگاه تر از این هستند که خود را به دست دیکتاتور کوتوله دیگری بسپارند.
شنبه 21 آذر 1388

Ario - ایران - اهواز
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان. حرف بی حساب نه مالیات داره نه عوارض.همینجوری الکی یه حرفی میزنی,نه فکری نه تجزیه تحلیلی.بابا ایول داری تو.اگه یه کم به حافظت فشار بیاری میبینی که این قسمت ها بر اثر بیعرضگی شاهانتون(چون من به عنوان شاه قبولشون ندارم ولی شما ها دارید)جدا شدند.بقیه جاها هم غلط میکنن بخوان جدا بشن.سزای خائن مرگه میدونی که(حالا تو هر توجیهی میخوای براش جور کن)
شنبه 21 آذر 1388

*پسر شجاع* - ایران - تهران
تمام افتخار این آخوندها هم همین هست که میگند در 400 سال گذشته ایران هر بار جنگ کرده قسمتی از سر زمین خودش رو از دست داده ولی در جنگ ایران و عراق که به قول خودشون تمام دنیا از عراق حمایت میکردند حتی یک وجب از خاک ایران کم نشد .....البته به بهای کشته شدن صدها هزار جوان ایرانی که هر وقت که به قبرستان میری با دیدن چهره های جوان آنها گریه ات میگیره .....
شنبه 21 آذر 1388

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
خداوند به داد ما در 196 سال آینده برسد چون این روند هنوز پایان نیافته: جدایی دریای خزر در سال 86. جدایی جزایر جنوبی در دوره محمود. حذف نام خلیج فارس از نقشه ایران در همان دوره...
شنبه 21 آذر 1388

Ario - ایران - اهواز
arashbehdin - امریکا - اتلانتا . persianshadow1 - انگلستان - برایتون د. دوستان ناگفته نماند که تعداد این پانترکان فریب خورده اندکه.بسیاری آذری میشناسم که وفاداری کامل به ایرانی بودن و آریایی بودن خود دارند.اونها حتی بیشتر از اصفهان یا خوزستان از اسمهای اصیل ایرانی برای فرزندانشون استفاده میکنند و شاهنامه خونی در بین ایشان بسیار رواج داره...
شنبه 21 آذر 1388

persianshadow1 - انگلستان - برایتون
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان. این تراژدی نه تنها تمام شده بلکه بعد از اینکه انقلاب مردم دلاور ایران به نتیجه رسید و این اخوندهای بیشرف رو بیرون کردیم خدمت شما جدایی طلب ها هم میرسیم اینو بهت قول شرف میدم.
شنبه 21 آذر 1388

jonbeshe sabze - ایران - تهران
همون بهتر که جدا شدن وگرنه الان باید مثل ما بدبختها زیر عبای این آخوندا بودن. خوش به حالشون . کاش من تو تهران به دنیا نیومده بودم؛ مثلا تو ترکمنستان به دنیا میومدم. حیف.....
شنبه 21 آذر 1388

madrid - ایران - قزوین
جالبه!!! اون وقت بعضی ها افتخارشون اینه که از خانواده اصیل و قاجارین. هر چی بد بختی و عقب افتادگی داریم از دست این قاجار هاست . کل تاریخ قاجاری ننگ و بد بختیه با اون شاه های هوسباز و خوشگذران. فتحعلی شاه خدا لعنتت کنه ...ای خداااااااااااااااااااااا دیگه حرصم در اومده
شنبه 21 آذر 1388

kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان
به عنوان یک دو رگه کرد میگویم گوش تجزیه طلبان را هر جا که بگیرمشون خواهم برید.
شنبه 21 آذر 1388

kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان
Ario - ایران - اهواز arashbehdin - امریکا - اتلانتا . باعث افتخار من است که هموطنانی چون شما ها دارم اگر گذرتان به اصفهان افتاد خبر دهید در خدمت شما عزیزان باشم.
شنبه 21 آذر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
شاه هم بحرین رو از دست داد.
شنبه 21 آذر 1388

mardawij - المان - دورتموند
ارسلان فشار خون -ایران -همدان- زر زر زیادی نکن
یکشنبه 22 آذر 1388

minacanada - کانادا - مونترال
خب که چی برویم با همه این کشورها بجنگیم ؟. ما باید همین ایرانی که داریم حفظش کنیم و بسازیمش
یکشنبه 22 آذر 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
با jonbeshe sabze - ایران - تهران موافقم برا مردمش خیلی بهتره که جدا شدند!حالا مثلا اگه جدا نشده بودند آخوند میخواست چه گلی به سرشون بزنه؟؟. .
یکشنبه 22 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان. خفه خون بگیر پان تورک ننگین این قسمت با خیانت اجداد قاجاریه ی ترکت از ایران جدا شد ایران گور امثال تو بیگانه خواهد شد گورت را گم کن به ترکیه.
یکشنبه 22 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
kamyar_p2009 - ایران - اصفهان-مریوان . سپاس بسیار دوست گرامی از ابراز لطف و محبتتان. با آرزوی روزهای خوش برای شما.
یکشنبه 22 آذر 1388

ایران ما - ایران - تهران
دوستانی که دارن به ارسلان افشارآجین - ایران - همدان می توپن .. عرض کنم که به نظرم ایشون حرف بدی نمی زنه تو گذشته شاهان بی لیاقت کشور باعث شدن قسمت عظیمی از خاک پاک وطنمون از دستمون بره حالا هم آخوندها باعث شدن اعتبار کشورمون از دست بره خب ولی مطلب مهمه اینه که بیاین کلاهمون راضی کنیم، اقوام غیر فارس و غیر شیعه ایران مشکلی دارن که شیعیان و فارس ها کمتر می تونن درکشون کنن عده ای از بعد زبان دارن رنج می کشن بعضی ها هم از لحاظ مذهب آیا واقعا سردمداران حکومت چه قبل و چه بعد از انقلاب تونسته اند این عده رو راضی نگه دارن پس لطفا یک طرفه قضاوت نکنیم.
یکشنبه 22 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ایران ما - ایران - تهران. این افشار آجین یک پانترک است و باور به جدایی آذربایجان از ایران دارد. اینکه درباره حقوق اقوام صحبت کنیم یک چیز است و تبلیغ جدایی از ایران نیز چیز دیگر و نباید این دو موضوع را باهم قاطی کرد.
دوشنبه 23 آذر 1388

darvak key miresad baran - ایران - اصفهان
مرگ بر دین وفرهنگ تحمیلی
دوشنبه 23 آذر 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان. من متاسفم که این همه در این پست توهین دریافت کردی. ولی اگر ممکن است به من بگو بدانم فارس ها چه بدی در حقت کرده اند؟
دوشنبه 23 آذر 1388

Kavkaz - ایران - تهران
دوستان عزیز من هم یک ترک زبان هستم اما پان ترک نیستم و با جدایی آذربایجان عزیز از ایران هم مخالفم و معتقدم هویت تمام اقوام ایران در همبستگی و همزیستی در یک کشور واحد است که معنی دارد اما متاسفانه میبینم وقتی کسی حقوق قومی اش را مطالبه میکند به او برچسب پان میزنید بخصوص اگر او یک آذری باشد.وقتی شما دوستان با این شدت با یک ترک زبان برخورد میکنید او مطمعن میشود که شما او را از خود نمیدانید و اگر عقاید جدایی طلبانه داشته باشد تشدید خواهد شد.بنابراین از دوستان خواهش میکنم به جای حمله به یک هموطن سعی کنید او را متقاعد کنید.از آندسته از همزبابانم هم که افکار تجزیه طلبانه دارند خواهش میکنم متوجه این موضوع باشند که تجزیه کشور به سود هیچکس نخواهد بود.
دوشنبه 23 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
Kavkaz - ایران - تهران . دوست گرامی کسی بی دلیل برچسب پانترک بودن به ارسلان افشارجین و آی دی قبلی شاهسون نمیزنه. این فرد یا افراد در هر خبری که راجع به ایران زمین یا تاریخ ایران یا قوم آریایی باشد کامنتهایی در بدگویی از ایرانیان یا بی ارزش کردن تاریخ ایرانزمین میگذارند که نشانه عقده و نفرتشان نسبت به فارس زبانها و ایرانزمین است. کاش دست کم دوکلمه هم درباره حقوق اقوام مینوشتند.
دوشنبه 23 آذر 1388

Ario - ایران - اهواز
Kavkaz - ایران - تهران . دوست عزیز این آقایان نه به دنبال بحث بلکه برای بازی با احساسات فارس زبان ها کامنت میگذارند.ای کاش سایت امکاناتی نظیر دیدن کامنت های قبلی افراد می داشت تا کارنامه این افراد رو میدیدید و پی به مغرض بودن آنها می بردید.جنابعالی به عنوان هموطن با زبانی متفاوت محترمید و فارس زبانها با افراد فهمیده ای مثل شما هیچ مشکلی ندارند.
سه‌شنبه 24 آذر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.