چگونگی کشف ۵.۵ تن اشیاء عتیقه قاچاق از دیپلمات آرژانتینی

چگونگی کشف 5.5 تن اشیاء عتیقه قاچاق از دیپلمات آرژانتینی

 سخنگوی گمرک ایران با تشریح جزئیات کامل چگونگی کشف 5.5 تن اشیاء عتیقه قاچاق از یک دیپلمات آرژانتینی گفت: بیش از 90 درصد کالای مکشوفه در این پرونده خلاف اظهارنامه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهبود آهنی امروز در رونمایی اشیاء عتیقه کشف شده گمرک جنوب تهران که قرار بود به صورت قاچاق از کشور خارج شود، گفت: این اشیاء عتیقه به حجم 5 هزارو 800 کیلوگرم( بیش از 5.5 تن) قرار بود توسط یک دیپلمات آرژانتینی از طریق گمرک جنوب کشور به کشور آرژآنتین قاچاق شود.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ارزش این کالاها گفت: کالاهایی که به هویت تاریخی، فرهنگی و ملی یک کشور بازمی گردد، از لحاظ مادی قابل ارزش گذاری نیست، زیرا ارزش آنها بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: کالاهای مکشوفه از طریق دیپلمات آرژانتینی با نام " سباستین زاوالا" که ماموریتش در ایران به اتمام رسیده بود و قصد خروج از کشور را داشت، تحت عنوان لوازم منزل و شخصی وی به گمرک اظهارشده که بر اساس کنوانسیون کالای دیپلماتیک از شمول کنترلها در تمام دنیا مستثنی است.

آهنی اضافه کرد: اما این امر به این معنا نیست که گمرک به محض اینکه احساس کند، مشکلی وجود دارد و یا خبری به گمرک ارسال شود و کالایی مشکوک باشد، اقدامی در این خصوص انجام ندهد و محموله مورد نظر را کنترل نکند.

وی ادامه داد: در این حالتها گمرک بر اساس پیش بینی های قانونی و با هماهنگی مراجع مختلف و با حضور نماینده سفارت محموله را مورد بازبینی و بازدید قرار می دهد که در این مورد نیز چنین بوده است.

بیش از 90 درصد کالای مکشوفه خلاف اظهارنامه

به گفته آهنی کالای مکشوفه در تاریخ 22 اردیبهشت ماه جاری تحویل گمرک شده و در تاریخ 24 اردیبشت ماه نیز اظهار شده است که بیش از 90 درصد کالای مکشوفه خلاف اظهارنامه بوده است و دلیل طولانی شدن زمان اعلام این کشف نیز به پیگیری های و قطعی شدن نتایج باز می گردد.

وی با بیان اینکه این کالا به دلیل اینکه خلاف اظهارنامه بوده، از نظر گمرک قاچاق محسوب می شود، بیان کرد: از لحاظ میراث فرهنگی نیز این موضوع غارت فرهنگی و ملی است و در طول تاریخ کشور این گونه قاچاق به طرق مختلف و با همکاری برخی از افراد داخلی اتفاق افتاده است که این مورد نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

سخنگوی گمرک با اشاره به تنوع کالاهای مکشوفه، اظهارداشت: سکه ها، اسکناسها، تمبرها، ظروف عتیقه، کتیبه ها، کتابها و پوست حیوانات و غیره از جمله این کالاها بودند که از طریق کارشناسان مربوطه هر بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند.

گنجینه ای بسیار نفیس و ارزشمند

آهنی این مجموعه را گنجینه ای بسیار نفیس و ارزشمند توصیف کرد و افزود: کالاهای مکشوفه قابل خرید و فروش نیست، کما اینکه از کارشناسان میراث فرهنگی برای تعیین ارزش اقلام فرهنگی و عتیقه جات دعوت به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیریهای لازم از این پس توسط مسئولان عالیه کشور، وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی صورت خواهد گرفت.

آهنی خاطرنشان کرد: برای اولین بار است که چنین محموله قاچاقی از طریق خبررسانی دستگاههای امنیتی که به گمرک صورت گرفت، در گمرک جنوب کشور کشف شده است، این در حالی است که سیستم خبرگیری گمرک نیز فعال است.

جزئیات دیگری از چگونگی کشف 5.5 تن اشیاء عتیقه قاچاق

همچنین غلامرضا ملکی مدیرکل گمرک جنوب تهران نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به حجم بالای کالای مکشوفه به میزان بیش از 5.5 تن، گفت: با توجه به این امر از نماینده وزارت امور خارجه و نماینده آرژانتین تعدادی از بسته های باز و مغایرت این کالاها با کالای اظهار شده، مشخص شد، در ادامه با برگزاری جلسات دیگری، تعدادی دیگر از بسته ها باز و کالاهای قاچاق کشف شد.

وی دلیل طولانی شدن روند اعلام اخبار مربوطه را اتمام کارهای مربوطه توسط وزارت اطلاعات عنوان کرد و افزود: با کسب اخباری در مورد اینکه این کالا لوازم منزل و شخصی نیست، این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و با توجه به اینکه گمرک نمی تواند مستقیما کالاهای مربوط به افراد دیپلمات را مستقیما مورد بازبینی قرار دهد از دستگاههای مربوطه دعوت به عمل آمد.

وی گفت: تاکنون چنین حجم عظیمی از کالا و محصولات فرهنگی را که بخواهند از کشور به صورت قاچاق خارج کنند، وجود نداشته و این اولین محموله با این حجم وسیع است که قصد خارج کردن آن را از کشور داشتند.

وی با اشاره به تنوع کالاهای کشف شده گفت: دربهای چوبی، کتب خطی، قرآنهای خطی و کتابهای عبری و تمبرهای چاپ شده و نمونه اسکناسها و نقشه های کشورهای همسایه در این کالاها به چشم می خورد.

به گزارش مهر، آثار کشف شده ای که امروز در محل گمرک جنوب تهران به نمایش درآمد، تمام کالاهای کشف شده نبود و تنها بخشی از آنها را در بر می گیرد که برخی از آنها از جمله اسکناسها و تابلوها مربوط به کشورهای همجوار از جمله افغانستان و برخی نیز مربوط به کشورهای آفریقایی بود.

قرآن خطی با قطع رحلی، کتابچه خطبه دلایل خیرات، جنگ روایت حدیث و قواعد موعظه متعلق به قرن 13 هجری قمری، درب چوبی دو لنگه منبت کاری شده و جعبه چوبی ( جعبه تحریر و جواهرات) متعلق به دوران صفویه، تابلوی عقدنامه با نقاشی حاشیه متعلق به سال 1206 هجری قمری، کتابهای خطی اقلیتهای مذهبی قرن 19 میلادی ، سکه های نقره مربوط به دوران ساسانی، سکه های نقره مربوط به دوران اشکانی (پارت)، سکه های قرون اولیه اسلامی (قرن 2 تا 6 هجری قمری)، سکه طلای قرون اولیه اسلامی مربوط به دوران سلجوقی ، آرشیو تمبر ایران، مرقع هندی با نقاشی متعلق به قرن 19 میلادی ، رساله شمسیه ، جعبه ترازو با سنگ وزنه سنگ کتیبه دار و ... از جمله اشیای کشف شده در گمرک جنوب تهران بوده است.

مهرتابان - ایران - تهران
ادیب-ایران-ایران. دوست خوبم ساعت چند؟؟؟؟.
یکشنبه 12 مهر 1388

dannni - سوئد - استکهلم
همش خالی بندیه هروقتی بایکشوری چپ میوفتن انتقامشو از تبعه ان کشور در میارند اخ کدوم ادم عاقل این بار شتر میخواهد از فرودگاه دربیاره ما که 35 کیلو بار قانونی داشتیم تنمون میلرزید تو فرودگاه
یکشنبه 12 مهر 1388

abiabi - انگلستان - لندن
حالا یعنی چی . یعنی احمد وحیدی را از لیست تروریست ها بیارن بیرون . خدای من اینها به هر کاری دست میزنند . این رژیم پست فطرت از اونها هستن که پستان مادر خود را گاز گرفتن . ولی با تمام این حرفها احمد وحیدی حرامزاده باید محاکمه شود مردک تروریست
یکشنبه 12 مهر 1388

darius mis - انکلستان - لندن
سءوال اینجاست که این گنجینه را چه کسی به این مرد فروخته است ؟ جواب هم روشن است .خود مسءولین نظام .و صد آفرین به گا راگاهان با شرف و وطن پرست مربوطه .از شما تشکر میکنیم.ولی تو را خدا مواظب باشید جای دیگر ملا خور نشه .
یکشنبه 12 مهر 1388

iran-azad - ایران - تهران
یه روز اگر خواستید همه اینهایی که توی عکس نشون داده و توی متن نوشته رو بخرید روبروی ساختمان پلاسکو یه پارکینگ چند طبقه است دویست سیصد تا عتیقه فروش روزهای جمعه با مجوز شهرداری بساط می کنند اغلب مشتریان هم از طبقه مرفه جامعه و توریست ها و دیپلمات های خارجی هستند حداقل پنجاه تا بساط عتیقه مثل دو عکس آخر می تونید اونجا ببینید این بد بخت رو در ارتباط باپرونده آمیا گروگان گرفته اند
یکشنبه 12 مهر 1388

bache mahal - بلژیک - هامه
در دوران ریاست هاشمی انقدر خارج شده که برای موزه های اینها هم تمدن ایران بیمعنی شده عزیزانی که از موزه ها دیدن کردن میدونن که حمل تمام این اجناس که حدود 20 سال پیش صورت کرفته همگی بادقت انجام شده از کوه وکمر نیامده اینجاس که احمدی یدرصد ازاکبر تومون بهتره. خاک بر سر خانواده هاشمی کنم کاری کردن که در مقایسه با این احمدی مجبورم اینو بگم .
یکشنبه 12 مهر 1388

Peyman101 - بلژیک - بروکسل
از کجا اورده خدا میدونه.حتما اقا زاده ها بهش داند
یکشنبه 12 مهر 1388

peran33_mar - انگلیس - لستر
فیلمای جیمز باندو زیاد نگا می کرده یا خیلی زبل خان بوده.
یکشنبه 12 مهر 1388

123esfand - ایران - تهران
این اقا که دزد نبوده این کالا هارا از یکی خریده میشه بگین از کدام سر بدار میتونه خریده باشه؟
یکشنبه 12 مهر 1388

habib121 - هند - هند
خدایا باورو نمیشه همه به یه شکلی افتادن به جون این مملکت همه می خوان ایران وغارت کنن اون از روسهای اشغال اون از عراق اونم از بقیه کشورهای عربی که همه افتادن به جون این مملکت .این همه اشیا عتیقه رو از کجا اورده ؟مگه میتونه یه دیپلمات این همه عتیقه خارج کنه دست کدوم اقا زاده پشت این ماجراست خداداند.
یکشنبه 12 مهر 1388

سیاوش ایرانی - ایران - ایران
بابا اینکه داد میزنه برای این بابا پاپوش دوختن و تله گذاشتن براش تا بتونن به آرژانتین سر اون پرونده انفجار فشار بیارن. وگرنه اینها اگر دلشون برای میراث ملی ما سوخته بود که تمام تخت جمشید رو با تریلی نمیفرستادن انگلیس تا توی حراجیهای اشیا عتیقه بفروش برسونن
یکشنبه 12 مهر 1388

123esfand - ایران - تهران
این اقا که دزد نبوده این کالا هارا از یکی خریده میشه بگین از کدام سر بدار میتونه خریده باشه؟
یکشنبه 12 مهر 1388

barbud_daneshmand - بلزیک - گنت
این پدر سوخته ها دارن گروکشی میکنن بخاطر انفجار در بوئنوس ایرس!!!!!!
یکشنبه 12 مهر 1388

ayapir - اتریش - وین
. مهرتابان - ایران - تهران. توجه توجه دوستان بعد از واگذاری سهام مخابرات به سپاه این خاینین به وطن و ملت فرکانسهایی را برای مختل کردن شبکه های ماهواره ای میفرستند که به شدت سرطانزا است به نظر شما این با جنایات صدام علیه مردم خودش در شلمچه فرقی دارد؟؟؟ لطفا اطلاع رسانی کنید. شنبه 11 مهر 1388.
یکشنبه 12 مهر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
حالا چون که بیشتر این عتیقه ها برای دوران اسلامی است جلویش را گرفتند اما اگر برای دوران هخامنشی بود زیاد جدی نمی گرفتند.وقتی از سنگ تخت جمشید برای صندلی توالت عمومی استفاده می کنند رژیم رو چه به عتیقه جات. قضیه ی گم شدن سند تاریخی خلیج فارس رو که یادمونه.
یکشنبه 12 مهر 1388

persian-girl - دانمارک - کپنهاگ
وای بر وطن فروشان مر گ بر ممود بیکله عنتری و اینا خودشان می دزدن هر روز همهچی رو بغارت بردن می گویند بقیه قاچاق میکنند لعنت به اذم دروغگو
یکشنبه 12 مهر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
این نمایشی است برای انتقام از ارژانتین که پیگیر عملیات تروریستی ملایان در انفجار مرکز یهودیان در این کشور است شما که خود در صدد تخریب تخت جمشید بودید و رسوم عربی را جانشین سنتهای ایرانی کرده اید بناگهان طرفدار اثار تاریخی ایران شدید؟؟؟ حمار خودتانید بی وطنها.
یکشنبه 12 مهر 1388

pranses - ایران - تبریز
dannni - سوئد - استکهلم. سلام دنی خوبی؟ من میخوام بیام سوئد.راهنماییم می کنی؟میگن هوا ش سرده.اقامت دایم می دند.؟
یکشنبه 12 مهر 1388

waxy - امریکا - سیاتل
یا پاپوش درست کردن واسه آدم ساده یا شایدم خبر داشته خریدنش , چرا راجع عوامل پشت پرده تیم ایرانیش چیزی نگفتن ?
یکشنبه 12 مهر 1388

ali moosavi - ایران - ایران
ایران و ایرانی سرافراز .پرچم ایرانی سه رنگ شیروخورشید نشان همیشه برافراشته باد
یکشنبه 12 مهر 1388

black chador - امریکا - ولدن
بله قربان اینها همش ارثیه شاهزاده مجتبی هست. بعد از سقط شدن علی چکه ای ایران میشه مال شاهزاده مجتبی.
یکشنبه 12 مهر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
کار خود مارمولکشان است.
یکشنبه 12 مهر 1388

experthoney - بحرین - بحرین
حالا اگه راست میگین این عمو رو ببرین کهریزک یه کم نوازشش بکنین که هر چی حرامزاده اینجوری هست حساب دستش بیاد.
یکشنبه 12 مهر 1388

dannni - سوئد - استکهلم
pranses - ایران - تبریز /هوا خیلی سرد است فردا7 درجه زیر صفر است / اقامه دائمی نمیدن فقد اگر سیاسی باشی/ ساده ترین راه برای امدن از راه درس خوندن یا ازدواج این اخری از همه ساده تره
یکشنبه 12 مهر 1388

Parastoo06 - استرالیا - سیدنی
رژیم اخوندای بیدین همیشه خالی بند بوده
یکشنبه 12 مهر 1388

IQ SEFR - نروژ - اسلو
من یکی از دوستانم در همان قسمت کار میکند. او می گفت که این اسبابها متعلق به یکی ازکارمندان عالی رتبه سفارت روسیه بوده که در مرز جلفا این اتفاق رخ داده است و این وسایل را هم یک سرباز پیدا میکند.که مسئول ان قسمت که یک اخوند بوده میخواسته اجازه خروج بدهد که سرباز پافشاری میکند و سرباز دراین جریان زخمی میشود .که محموله لو میرود.
دوشنبه 13 مهر 1388

PRANSES - ایران - تبریز
مرسی دنی عزیز. امیدوارم نام کاربریتون را درست نوشته باشم.لطف کردی که راهنمایم کردی.
دوشنبه 13 مهر 1388

mehraeen - ایران - تهران
با این حجم قاچاق نباید به آن قاچاق گفت . صادرات و وادرات با مجوز جمهوری اسلامی بوده
دوشنبه 13 مهر 1388

123esfand - ایران - تهران
اگر این سپاه و این بسیج به همین وضع ادامه بدن واین ملت هم به همین وضع به سکوتشان ادامه بدن در فردا ایران نخواهد ماند که به ان افتخار نمود .باید جایی ملت جلوی این حرامیان را بگیرند .امروز بهتر از فرداست که فردا خیلی دیر است. پاینده ایران مرگ بر کودتا .
چهار‌شنبه 15 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.