روسپی گری، زیر پوست شهرهای ایران

روسپی گری، زیر پوست شهرهای ایران

براساس آخرین تحقیقات که در رسانه های رسمی در ایران به چاپ رسیده، سن آغاز روسپی گری در این کشور به ۱۲ سال تقلیل یافته است .

روسپی گری زنان از قدیمی ترین شغل های جهان محسوب می شود که قدمت چند هزار ساله دارد، اما مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۹ میلادی به قطعنامه ای رای داد که در آن روسپیگری خلاف کرامت انسانی نامیده شد. با این همه، این شغل در برخی از کشورها آزاد است و در کشورهای دیگری نیز ممنوع است و جرم محسوب می شود. ایران در زمره همین کشورها است.

سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی شایع ترین سن روسپی گری در ایران را ۱۸ تا ۲۵ سال عنوان می کند و می گوید هر قدر سن شروع روسپی گری پائین باشد خطر برای زنان و دختران بیشتر می شود.

آقای مدنی اضافه کرد "طی یک دهه اخیر به تدیج مسئله شیوع تن فروشی در ایران مورد توجه وزارت بهداشت ودرمان قرار گرفت. علت آن هم نگرانی از تغییر الگوی شیوع ایدز در ایران است. اقدامات درمانی و تشخیصی هم انجام می شود. مانند انجام تست اچ آی وی رایگان، مشاوره، توزیع سرنگ و کاندم رایگان. به هرحال حجم خدمات بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است."

دختر شانزده ساله ای که از ۱۴ سالگی روسپی گری می کند، می گوید خانواده های این افراد اکثرا از هم پاشیده اند. او ادامه می دهد "ساعت کار ما متفاوت است، صبح کاری، شب کاری که درآمدش هم بیشتر است و ما "وسط کار" یعنی غروب ها هم کار می کنیم.. پوشش هم به سبک کار بستگی دارد و آنهایی که بیشتر دنبال مشتری هستند، لباس مارک دار می پوشند، البته ما پول لباس مارک دار نداریم، مارک رو از بیرون می خریم، رو کفش می زنیم."

این دختر در مورد افرادی که به او مراجعه می کنند می گوید "مشتری ها هم فرق دارند، پولدار و بی پول، اونهایی که من سروکار دارم، اکثرا مجرد و فروشنده یا کفاش هستند. خونه های آنها هم تو مرکز شهر است، ونک، سلسبیل، بهارستان."

برخی کارشناسان بر این باورند که این پدیده در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی است، اما آقای مدنی نظری متفاوت دارد و می گوید "به تدریج گروه دیگری هم به این زنان افزوده شدند آن هم کسانی هستند که به دلیل دست یابی به شرایط زندگی بهتر به روسپی گری روی می آورند. "

"م "یکی دیگر از روسپی ها در تهران است که ۲۱ سال دارد و هفت سال است که به این کار مشغول است و توضیح می دهد "من روزها از سالمندان پرستاری و شب ها کار می کنم. الان اکثرا همه از روی ماهواره هر خدماتی که اونجا می دهند را می خواهند. راه جلب مشتری از طریق تلفن و یا در خیابان و پاساژ است. آنهایی که در خیابان می روند تازه کارند، اما تلفنی ها امن تر و هم گرونتر هستند. خانم هایی هم هستند که محلی دارند که برای حفظ امنیت آنها است."
روسپیگری در ایران جرم است اما مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می شود در موارد مختلف متفاوت است به اعتقاد کارشناسان باید برای این پدیده در ایران راهکاری اندیشیده شود، چون حتی در شرایطی که فرد مجرم محسوب می شود، یک انسان و نیازمند دریافت خدمات است.

سعید مدنی در این مورد می گوید "نگاه قانون گزار ایرانی به این پدیده نگاه جرم انگارانه است. رویکرد مقابل آن هم جرم زدایانه است. به این معنی که در بعضی کشورها جرم تلقی نشده است. رویکرد میانه ای هم وجود دارد که در عین جرم بودن خدماتی به این زنان ارائه شود تا وضعیت آنها و مشتریانشان وضعیت پر خطری نباشد."

خانم ۳۸ ساله ای که دو سال است تن فروشی می کند، می گوید "شبها برای کار موقعیت خوبی است. قیمت هم براساس زیبایی، هیکل و بلد بودن فرق دارد. داشتن مکانی برای زنان بسیار مهم است چون احساس امنیت می کنند. ضمنا در مبلغ و کلاس کار هم تاثیر دارد. ولی اگر شرایط اقتصادی بد باشه تاثیرش هم منفی خواهد بود، از وقتی ماهواره و فیلم سکسی آمده تقاضا بالاتر رفته. مردان متاهل بیشتر متقاضی هستند محل سکونتشان را هم نمی دونیم، چون اکثرا جاهایی می برند که خطر نداشته باشد."

روسپی گری پدیده ناهنجار اجتماعی است و کارشناسان برای رسیدگی به شرایط و وضعیت این افراد به دلیل قوانین مختلف و نگاه های سنتی با مشکلاتی روبرو هستند. گروهی از کارشناسان بر این باورند که باید به این زنان خدماتی ارائه شود تا بتوان به نوعی از پیشرفت این پدیده جلوگیری کرد اما در عین حال برخی دیگر معتقدند که هر نوع خدماتی به این افراد به منزله تشویق به فعالیت آنهاست.

نیکی محجوب - بی بی سی فارسی

shekvegar - ایران - تهران
من با آزادی جنسی موافقم. معنی نداره جلوی شهوتو بگیریم. این دین و فرهنگ تابع اندیشه ی دینیست که با آزادیهای شهوانی مخالفت میکنه. البته فقط برای زن محدودیت قائل میشه. اتفاقا اسلام دست مرد را برای هر گونه لذت جویی با زنان باز گذاشته . 4 زن دائم و بیهنایت صیغه ای. ضمناا کنیز نیز در نزد مولا حکم ملک را ارد و مولا میتواند از او کام جویی کند. بنابراین اگر تماسهای جنسی مکرر با چندین مرد برای زن زشت و نکوهیده است باید برای مرد نیز به همین گونه باشد. در غیر اینصورت دچار یک تبعیض و بی عدالتیه بزرگ شده ایم. . خسته ام اما امیدوار..
جمعه 27 شهریور 1388

xosrov - انگلیس - منچستر
به امید روزی که تنها روسپی های ایران افراد مونث خانواده اخوندها و انتری نژاد باشد.
جمعه 27 شهریور 1388

bardia_shiraz - ایران - شیراز
ما هممون فقط بلدیم شعار بدیم ایا ما حاضر به دادن ازادی جنسی به خانواده خودمان هم هستیم؟ یا....
جمعه 27 شهریور 1388

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
مردان متاهل بیشتر متقاضی هستند محل سکونتشان را هم نمی دونیم، چون اکثرا جاهایی می برند که خطر نداشته باشد. اسم اینو چی میشه گذاشت؟؟
جمعه 27 شهریور 1388

parvin ariya - ایران - اصفهان
shekvegar - ایران - تهران به شکایت شما رسیدگی خواهد شد. مشگل اینجا است که اگر یک ماده با چند نر باشد چه کسی از نرها مسئولیت بچه را قبول خواهد کرد با توجه به خرج به این گرونی. ثانیا اگر پدر فرزند معلوم نباشد که چه کسی هست شاید یک دختر و پسر از یک پدر ندانسته با هم وصلت کنند!!!!
جمعه 27 شهریور 1388

Aryan33 - انگلیس - لندن
خدمت اسلام و محمد به ایران ....ه وکنیز کردن دختران کم سن ایرانی برای اعراب. حالا هی یا حسین بگید که کلی کنیز ایرانی داشت از جمله شهربانو دختر شاه ایرانی یزدگرد.
جمعه 27 شهریور 1388

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
روسپیگری در همه جای دنیا وجود دارد و ربط چندانی به مسائل اقتصادی و دینی ندارد. هیچ چیز هم جلودار آن نیست نه شلاق و نه سنگسار. سری به کتاب نظام حقوقی زن در اسلام نوشته مطهـری بزنید و نظر او در باره روسپیگری را بخوانید. اگر هم میتونید یه گشتی هم در آمستردام بزنید!
جمعه 27 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
مردان متاهل بیشتر متقاضی هستند/ مگر متاهل زن دار نیست
جمعه 27 شهریور 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
خوشا بحال این حکومت.که باعث همه گرفتایها در ایران و دنیا است.اگر این افراد در تامین باشند.دست از این کار می کشند.پس نا بود باد این حکومت اسهالی.
جمعه 27 شهریور 1388

marjanrasool - آلمان - هانوفر
shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی . اسم این کارو دروغ مصلحتی میگن
جمعه 27 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
مرگ بر جمهوری (اسلامی)
جمعه 27 شهریور 1388

shekvegar - ایران - تهران
parvin ariya - ایران - اصفهان-- یک ماده با چند نر باشد چه کسی از نرها مسئولیت بچه را قبول خواهد کرد با توجه به خرج به این گرونی /// یعنی اگر ارزونی بود مشکل حل میشد . این چه حرفیه عزیز؟ نباید وضعیت اقتصادی جلوی آزادیهای انسانو بگیره . ما هرچه مشکل داریم مسبب خودمون هستیم . ادم فضائیها که برامون دردسر درست نمیکنند . صحبت از فرزندان و مراقبت از اونها کردید. من که منافاتی نمیبینم. همه ی اینها را میتوان با قانون و برقراریه نظم برطرف کرد. اصلا شاید زن قبل از ازدواج بخواد با چندین مرد همخوابگی داشته باشه. اینجا که دیگه بچه ای در کار نیست. ضمن اینکه با تکنولوژیه امروز براحتی میشه فهمید چه کسی پدر کودک است. هر چه گفتیه اید مغلطه هاییه که مطهری تو کتابهاش مینوشته. فراموش نکنید مشکلی نیست که بشر مسببش باشه و نتونه خودش برطرفش کنه. خسته ام اما امیدوار..
جمعه 27 شهریور 1388

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
xosrov - انگلیس - منچستر . . یعنی فکر می کنی اینها مشتری داشته باشند!بعید میدانم
جمعه 27 شهریور 1388

gol222 - سوپد - هلسینگبوری
استبداد حاکم درایران واینکه بلطف خمینی قاتل نسل مردها کم شدومیگویند به هرمرد 2 یا3زن میرسد.گرانی ونداشتن شرایط مالی متوسط واینکه اخوندها ومذهبی بیشترین خطررابرای زنها دارند.صیقه مشگل بدیست.دست ملاودیگران راباز میگزارد.جانبازی رامیشناسم که سه صیقه ای داره تمام بدنش پرازترکش است وبزودی سقط خواهد به همراه بقیه ادمخواران تاریخ.
جمعه 27 شهریور 1388

atoosairan - بلژیک - کنوکه
parvin ariya - ایران - اصفهان . پس آزمایش خون واسه چیه؟
جمعه 27 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
atoosairan - بلژیک - کنوکه - منظورت آزمایش DNA بود؟ در هر صورت حتی اگه پدر هم شناسایی بشه اثرات مخرب بی بند و باری جنسی در فروپاشی خانواده را نمیشه انکار کرد.
شنبه 28 شهریور 1388

anita14 - هلند - دهانهاخ
مرد روسپی هم است زیاد اقایون ناراحت نباشند احمدی ودارودستش
شنبه 28 شهریور 1388

valentine - ایران - تهران
زنان پلید براى مردان پلیدند و مردان پلید براى زنان پلید و زنان پاک براى مردان پاکند و مردان پاک براى زنان پاک اینان از آنچه در باره ایشان مى‏گویند بر کنارند براى آنان آمرزش و روزى نیکو خواهد بود (سوره نور آیه26)
یکشنبه 29 شهریور 1388

khalije hamishe fars - ایران - خارگ
این پدیده رو میشه کمش کرد ولی ریشه کن هرگز...
یکشنبه 29 شهریور 1388

fredoparto - انگلستان - آکسفورد
دوستان من در یکی از مقالاتم بطور مختصر یادآوری کردم که فحشا و پرونوگرافی را نمی توان صد در صد عامل فقر دانست. فقر در سوئد، سوئیس، اتریش، و .. معنی آنچنانی ندارد اما فحشا در آن غوغا می کند. افراد و سازمانهائی که به این شغل روی آورده اند درآمد سالانه چند صد میلیون دلاری دارند. البته یادآوری می کنم که تمام این زنها ثروتمند نیستند اما درآمدشان بسیار بیشتر از کسانی است که با شغلهای آبرونمدانه مانند کار در رستورانها و تمیز کردن خیابانها و خانه ها امرار معاش می کنند. بنابراین تقریباً 70 درصد ریشه فحشا در حرص و طمع و مال اندوزی است تا فقر. متأسفانه هیچ مقام و مذهبی نتوانسته و نمی تواند از این شغل هزاران ساله جلوگیری کند، حتی اسلام، که به بهانه صیغه سرپوش روی آن می گذراند و فحشا را قانونی می کند. ببینید افراد برای ارضای خود به چه حیله هائی که متوسل نمی شوند.
یکشنبه 29 شهریور 1388

سپیده صبح - ایران - تهران
shekvegar - ایران - تهران . به این نمی گن آزادی جنسی روسپی گری یعنی کسی که مجبوره از روی ناتوانی مالی خود فروشی کنه که این خیلی اثرات مخربی روی جامعه می گذاره این که یک نفر با دوست پسزش رابطه جنسی داشته باشه فرق می کنه تا اینکه کسی از روی اجبار با هر کسی هم بستر بشه هر رفتاری رو فقط به خاطر فقر تحمل کنه این جدای آزادی جنسیه
دوشنبه 30 شهریور 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
valentine - ایران - تهران عزیز من گرفتاری!! اگه این آیات و روایات میتونستند مشکلیو حل کنند که ما اینقدر گرفتاری نداشتیم!!
سه‌شنبه 31 شهریور 1388

geerin428 - ایران - ایران
از دوستان خواهشمن است به اسلام تمهین نکنند اسلام اهل سنت یکی از مصداقهای مهم انسان شناسی و احترام به کرامت انسانی است
سه‌شنبه 31 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.