شیرین نشاط برنده «شیر نقره ای» فستیوال فیلم ونیز شد

شیرین نشاط برنده «شیر نقره ای» فستیوال فیلم ونیز شد

شیرین نشاط، کارگردان ایرانی، جایزه « شیر نقره ای » فستیوال فیلم ونیز را از آن خود ساخته است.
در مراسم پایانی فستیوال بین المللی فیلم ونیز، شنبه شب، جایزه بهترین کارگردانی به شیرین نشاط بخاطر کارگردانی فیلم « زنان بدون مردان » اختصاص یافت.
فیلم « زنان بدون مردان » که بر پایه رمانی به همین نام از شهرنوش پارسی پور، نویسنده ایرانی ساخته شده است به رویدادهای اوائل دهه ۱۳۳۰ در ایران برای دستیابی به دمکراسی و آزادی میپردازد و شیرین نشاط آنرا به کوشندگان جنبش سبز در ایران تقدیم کرده است.
جایزه شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز به فیلم « لبنان » ساخته ساموئل مائوز، کارگردان اسرائیلی تعلق گرفت که اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲را از دوربین گروهی از سربازان اسرائیلی در یک خودروی زرهی به تصویر کشیده است.


گفت و گو با شیرین نشاط، برنده شیر نقره‌ای ونیز

فیلم "زنان بدون مردان" ساخته شیرین نشاط، کارگردان ایرانی مقیم نیویورک، توانست شیر نقره ای شصت و ششمین جشنواره سینمایی ونیز را از آن خود کند. این فیلم، تنها فیلم از یک فیلمساز ایرانی در بخش مسابقه این جشنواره بود.

خانم نشاط این فیلم را بر اساس داستانی با همین نام نوشته شهرنوش پارسی پور به تصویر کشیده است.

شیرین نشاط در رابطه با اقتباس از این اثر ادبی و اینکه تا چه حد به اصل اثر وفادار مانده می گوید: "پنج شخصیت در کتاب وجود دارد که ما مهدخت را حذف کردیم. ولی چهار زنی که در فیلم می بینید از لحاظ اجتماعی و اقتصادی کاملا بر اساس کتاب هستند منتهی راهی را که طی می کنند تا به آخر برسند را کمی تغییر دادم."

خانم نشاط افزود: " نکته اصلی این تغییر هم این نکته بود که در کتاب خانم پارسی پور، کودتا و تابستان 1332 کاملا در پشت داستان بود و برای من جالب بود که این نکته را بزرگ تر کنم. به همین دلیل هم مونس که در کتاب فقط آدم کنجکاوی به مسائل دنیا بود را مقداری سیاسی کردم."

شهرنوش پارسی پور نویسنده کتاب "زنان بدون مردان" در همین رابطه می گوید: "اینکه فیلم دوران مصدق را نشان می دهد عقیده و ایده شیرین نشاط بود و در کتاب من چنین نیست. اصلا تز من در کتاب این بود که چرا زنان در آن زمان نمی توانستند در مسائل سیاسی دخالت کنند ولی ایشان عوض کرد و زنان در آن دوره فعالیت می کنند. ولی باید بگویم صحنه ها خوب درآمده اند."

خانم پارسی پور افزود: "درباره سازنده باید بگویم مقداری کتاب را عوض کرده ولی من شیرین را دوست دارم و می دانم که این طور برایش راحت تر بود تا بتواند فیلم را بسازد. من هم تابعی از این مساله بودم و به نظر اشکالی ندارد."

شیرین نشاط در کنار شهرنوش پارسی پور نویسنده رمان زنان بدون مردان

شیرین نشاط می گوید برای ساخت فیلم به دنبال کتابی تصویری بوده و به نظر او" زنان بدون مردان" این امکان را برای او فراهم کرده است.

او افزود: "از طرف دیگر با وجود تصویری بودن داستان، رئالیتی هم در آن زیاد است. داستان در تابستان 1332 در تهران با دو شخصیت واقعی است. هم می توانستم در دنیای هنری تصویری خودم بمانم ولی از طرفی می خواستم خودم را به مسائل واقعی هم بکشانم."

خانم نشاط همچنین گفت: "البته نوشتن این سناریو پروسه ای طولانی بود ولی با همکاری دوستان و به ویژه شجاع آذری این کار صورت گرفت."

روند ساخت فیلم "زنان بدون مردان" به گفته شیرین نشاط از سال 2003 میلادی آغاز شده است.

شجاع آذری همکار و همسر شیرین نشاط در فیلم "زنان بدون مردان" است. سالهاست که آقای آذری در کنار شیرین نشاط حضور دارد و نقش پررنگی در تمامی فعالیت های هنری این هنرمند دارد.

شجاع آذری درباره دلیل طولانی شدن ساخت این فیلم می گوید: "چند سال اول به جمع کردن پول و سرمایه برای ساخت فیلم گذشت. بعد از آن هم نوشتن سناریو. به این خاطر که اقتباس از کتاب "زنان بدون مردان" خانم پارسی پور کار بسیار مشکلی بود. کتاب رئالیسم جادویی است که به شکل داستان های کوتاه نوشته و بعد به شکل رمان کنار هم گذاشته شده است."

آقای آذری افزود: "بعد از شروع کار فهمیدیم که ترجمه این کتاب برای سینما مشکل است. در هر حال یکی دو سال طول کشید و اشخاص زیادی روی سناریو کار کردند ولی در نهایت کار مشترکی شد از من و شیرین."

شیرین نشاط را بیشتر به عنوان عکاس و همچنین سازنده چند ویدئو آرت می شناسند. او می گوید به عنوان یک هنرمند دوست دارد کارهای مختلف را تجربه کند.

شجاع آذری به عنوان همکار او در این فیلم درباره تجربه این فیلمسازی می گوید: "زبان فیلمسازی برای شیرین تازه بود و آشنایی زیادی با این زبان نداشت. من تلاش می کردم که این فیلم شبیه کارهای هنری آبستره نشود و روایت و داستان گویی در فیلم قوی باشد و تماشاگر سینما را خسته نکند."

آقای آذری گفت: "بنابراین پیدا کردن راه حلی بود بین دید بصری شیرین و داستان گویی سینمایی."

فیلم "زنان بدون مردان" در مراکش فیلمبرداری شده و سعی سازنده فیلم بر آن بوده تا فضاهای شهر تهران در زمان مصدق را بازسازی کند. به جز نقش های اصلی دیگر بازیگران فیلم از جمله تمامی سیاهی لشگر از ملل دیگر دنیا در این فیلم جمع شده اند.

در هر حال برای عوامل سازنده فیلم، فیلمبرداری و تهیه کردن فیلم خارج از ایران مشکلات خود را داشته است.

شجاع آذری درباره این مشکلات می گوید: "متاسفانه این از بدشانسی ماست که مجبوریم، خارج از کشور، ایران را بازسازی کنیم. البته در ده سال اخیر در مراکش خیلی کار کرده ایم. بنابراین مراکش مانند خانه ای دوم برای ماست. جایی آشنا که مدام به آن برمی گردیم.

در سکانس اولیه فیلم که به اعتقاد برخی از منتقدان یکی از بهترین سکانس های فیلم است. مونس یکی از شخصیت های اصلی فیلم خود از بالای پشت بام به پایین پرت می کند و چادر سیاهی که بر سر دارد به گوشه ای بر زمین می افتد.

شیرین نشاط درباره این سکانس می گوید: "آن لحظه ای که مونس بالای پشت بام ایستاده بود از یک طرف صدای اذان و از سویی صدای تظاهرات و او در این میان ناگهان خود را رها کرد. در آن لحظه مونس می گوید حالا فقط سکوت بود و سکوت و دیگر هیچ و حالا می فهمم که تنها راه آزادی، آزادی از این زمین است."

خانم نشاط افزود: "این فیلم بیشتر حالت سمبیک دارد و برای من این زن در میان آن همه هیاهو وقتی خود را رها می کند و چادرش بر زمین می افتد نشان می دهد که او تنها راه آزادی را در مرگ می بیند."

امکان گفت و گو با شیرین نشاط پس از نمایش مطبوعاتی فیلم و در اتاق او در یکی از هتل های جزیره لیدو فراهم شد. داخل اتاق چندین بسته پر از شال های سبز بود.

شیرین نشاط درباره شال های سبز گفت: "نزدیک به صد شال سبز از نیویورک با خود آوردیم که همگی عوامل فیلم روی فرش قرمز شال سبز بیاندازیم. به عنوان کسانی که همگی آرتیست هستیم ولی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران خیلی برایمان مهم است."

او افزود: "فقط خواستیم به دوستان عزیزمان در ایران و خارج از ایران بگوییم که ما به نوعی از این جنبشی که در ایران به راه افتاده حمایت می کنیم و با همین شال های سبز به دنیا نشان می دهیم که ما هم طرفدار جنبش سبز هستیم."

و شیرین نشاط به همراه دیگر عوامل فیلم همگی برای اکران رسمی فیلم با شال و یا لباس سبز از روی فرش قرمز جشنواره عبور کردند.

مریم افشنگ - محل برگزاری جشنواره


پگاه فریدونی , شیرین نشاط و آریتا شهرزاد در جشنواره فیلم ونیز


جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.

جهت نمایش بدون فیلتر ویدئو در ایران اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود مستقیم و بدون فیلتر ویدئو در ایران اینجا کلیک کنید.

لینک دانلود مستقیم تنها تا ساعاتی پس از انتشار فعال خواهد ماند

جهت دانلود برنامه پخش ویدئوهای دانلود شده اینجا کلیک نمایید.

patomat93 - سوئد - استکهلم
این کار خانم شیرین نشاط واقعا زیبا بود.همشه سبز و سرفراز باشند.
دوشنبه 23 شهریور 1388

Upsy Daisy - انگلستان - لندن
افرین بر پیروزی شما هنرمندان افتخارافرین ایرانی. به امید ازادی و سربلندی ایران و ایرانی.
دوشنبه 23 شهریور 1388

siavashoma - انگلستان - منچستر
باعث افتخاره مائی . با شیر و یا بی شیر نقره ای.
دوشنبه 23 شهریور 1388

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
خیلی دوست دارم فیلم کاملشو ببینم .. به وجود شیرزنی مثل شما افتخار میکنم. موفق و پیروز باشی.
دوشنبه 23 شهریور 1388

farshid15391 - ایران - تهران
چقدرزشته
دوشنبه 23 شهریور 1388

kishmish sabz - آمریکا - لس آنجلس
ماده شیران ایرانی، سرتان سبز و ارزشهایتان پایدار باد.
دوشنبه 23 شهریور 1388

shekvegar - ایران - تهران
این خانم تو تصویر دوم انگار میخواد جایزشو بخوره ! اخه خواهرم ماه مبارکه !جالبه که در چنین مراسمی جایزه طلاییو به کسی دادند که به روایت اشغال لبنان پرداخته بود . به این میگن دموکراسیه واقعی که با کسی تعارف نداره . خسته ام اما امیدوار ..
دوشنبه 23 شهریور 1388

ukguy4u - بریتانیا - لندن
کار درستی کرد با اینکارش اسمشو در تاریخ ایران ثبت کرد. مدل شم کشیدنش هم منو یاد مصریان قدیم انداخت .
دوشنبه 23 شهریور 1388

آپامه - استرالیا - سیدنی
درود بر شما ایرانیان پاک و آزاده
دوشنبه 23 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
از خون هموطنان تو ایران تو زندانها خیلی از کسانی تا بحال یک کلمه فارسی هم بلد نیستن حرف بزنند به نوای رسیدن/ادمها پیدا شدن میخواهند یک اسمی وسه خودشون دربیارند یک مشت جون و هموطن تو زندانهای ایران مورد تجاوز قتل وشکنجه توسط این جنایتکارها قرار میگیرند / یک مشت خارج نشین خوب کاسبی برای خودشون در اوردن/ انگار تو جشن عروسی باباش شرکت کرده/ مرگ بر خامنه ای و احمدی نژاد دیکتاتور که چه ادمهارو معروف کرد کی اینهار میشنخت
دوشنبه 23 شهریور 1388

zayanderood - نروژ - برگن
این شیرین خانم معلومه که ورزشکار هم هست. به بازو هاش نگاه کنید حسابی‌ ورزشکاریه .
دوشنبه 23 شهریور 1388

headman - امارات - ابوظبی
کارشون به کنار جای تقدر و شکر داره که ایرانی ها دارند پیشرفت می کنند. ولی ما ایرانی ها چرا این همه زشتی در می آوریم.چهره مان که قشنگ نیست.بابا یک کلام آخه چرا این همه زشته. می تونست دور چشمش رو ..ای بابا
دوشنبه 23 شهریور 1388

baas - هلند - روتردام
فرشید از ایران .زشت خودتی وافکارته .بی کلاس.
دوشنبه 23 شهریور 1388

SIMIN61 - ایران - تهران
من نمیدونم چرا اینجا همه به فکر سر و صورت طرفن. بابا کارشو ببینین الکی که جایزه نگرفته.
سه‌شنبه 24 شهریور 1388

sarab S - آلمان - کلن
درودک
سه‌شنبه 24 شهریور 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
dannni - سوئد - استکهلم. من یک کم شک داشتم که تو مزدور رژیم هستی الان مطمئن هستم که تو یا آخوند زاده ای یا کلا ن..ی! . شیرین نشاط دختر سرلشکر نشاط است که در اول انقلاب بدست رژیم نکبت بار اسلامی اعدام شد. هرکس دیگری به جای شیرین نشاط بود از شما مردم طرفدار انقلاب متنفر میشد اما این شیرزن با بستن نوار سبز و شال سبز، آرمان آزادیخواهی ملت ایران را دنبال کرد و صدای مظلومیت ملت ایران را در خارج بگوش جهانیان رساند! هنر تو عقب مونده ذهنی چیه؟ ‌تخریب افتخارات ایرانیان مقیم خارج از سر عقده و حسادت و کمبود اجتماعی؟! چقدر بعضی از ما ایرانیان (بلا نسبت ایرانیان با فرهنگ) عقده ای هستیم؟ افتخار شیرین نشاط برای همه ایرانیان است. هنرمند متعلق به جامعه است. هنرمند یک فرد نیست. هنرمند نماد یک فرهنگ و جامعه است!. واقعا جای تاسف است که بعضیها اینقدر بی ... که این مفاهیم ساده را نمی فهمند.
سه‌شنبه 24 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه /ای پیر خ...ت دفعه قبل خوب روت کم کردم الان باز اومدی دیگه حناتون پیش مردم رنگ نداره / فعلا کروبی کاریکه شماها ی تن پرور 30 سال جراتشو حتی خارج از کشور نتونستین بکنند اون تو ایران انجامش داد ما نسل تازه به ادمهای شجاع نیاز داریم که الگو برامون باشه / نه امثال شماها /ورهبراتون تو کشتی تفریحشون نشستن و پشت داته و تلوزیون چطور این مبارزه ای مردم علیه دیکتاتور بزرگ میکنند شماها/ از نظر من و دوستانم تو ایران که تابستون پیششون بودم تو درگیریهای تهران با خامنه ای جنایتکار و احمدینژاد مزدور فرقی ندارید/فعلا مردم برای کروبی و موسوی هورا میکشن ماهم جزئی از این موجیم/همین خانم نشاط مگر سنبل موسوی وکروبی رو شانه اش نیست بس لابد این خانم هم اخوند زاده است از دید تو/بهتره ساکت شین و راه مردم منحرف نکنید/ وحوصله ای شنیدن اراجیفت ندارم/ اخرین اعلامیه کروبی بخوان و خجالت بکش تو وهم رزمات
چهار‌شنبه 25 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه .1- سیاستو رها کن سبزی فروشی واکن... 2-نه شاه میخایم نه دکتر مرگ بر دیکتاتور....3- نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران.... به امید نابودی دشمنان ایران و ایرانی
چهار‌شنبه 25 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه //صمد اقا هم تو یکی از فیلما به نه نه اق میگه من بتو مشکوکم شک برم داشته نه نه اقا
چهار‌شنبه 25 شهریور 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
dannni - سوئد - استکهلم. عجب ...دروغگویی هستی! تو که گفتی بزرگ شده سوئدی و از بچگی اروپا بودی و ننت نروژیه؟ حالا شدی نسل تازه! این شعارهای در پیتی رو کی یادت داده کوچولو؟! حافظه دروغگو همیشه گند آب میده! این روزها هر چی دلقک مثل تو هست شده انقلابی یا داره رد گم میکنه! تو تا هفته پیش همه این چیزها رو نفی میکردی! حالا با دوستات توی صف تظاهرات هستی! ببینم این چیزها رو توی ویلای شمال یادت دادن؟! بدجوری جوگیر شدی! ترمز پاره نکنی؟! از کجا سن منو حدس زدی فیثاغورٍث؟! ..ای شیطون! معلومه که فشار زیادی به مخت اومده که پرت و پلا میگی! بی ... تو اینقدر بالاست که نمیفهمی خود میر حسین و کروبی میگن مردم از ما جلو زده اند! رنگ سبز هم نماد عمومی مبارزه است و سر جهازی ننه ... میر حسین و بقیه نیست! حوصله نداری برو..تا حوصلت بیاد سر جاش! ایران گیر چه عقب مونده های ذهنی افتاده؟ پسره .. با چهار تا شعار در پیتی فکر میکنه شده زاپاتا!!! ..
پنج‌شنبه 26 شهریور 1388

dannni - سوئد - استکهلم
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه /وقتی معنی نسل تازه نمیدونی چرا بحث میکنی/ نسل تازه فرق نمی کنه ایرانی تو اورپا بزرگ شده یا در داخل من چون وطنم دوست دارم شب و روز پیگیرم اخبار ایران / و نمونه اش همیشه تو این سایت حاضرم / کی من تا دوهفته پیش نفی کردم من از تابستون که این انتخابات شروع شود من طرفدار جنبش سبزم حتی با تو و امثالت حدود دو ماه پیش سری این رهبرای اصلاح طلب درگیر شودم /مبارزهایما باشماها فرق میکند شماها از ترستون با اینکه چند قاره باایران فاصله داری کاری که انجام نمیدید هیچ تازه سعی میکنید مردم رو ازاین راه منحرف کنید / لا اقل ما وقتی ایران بودیم تابستون یه 2 ای3 تا تضاهرات رفتیم . فعلا تنها کمکی میتونید به مردم شماها کنید بشینید و ساکت شوید مردم نیاز به اراجیف شماها ندارند
پنج‌شنبه 26 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.