پاسخ فیفا به سوال فدراسیون فوتبال ایران : فدراسیون جهانی ، تنها مرجع اعمال محرومیت

پاسخ فیفا به سوال فدراسیون فوتبال ایران :

 فدراسیون جهانی ، تنها مرجع اعمال محرومیت است

پس از ارسال نامه مقامات فدراسیون فوتبال کشورمان به فدراسیون جهانی فوتبال در توضیح اتفاقات مسابقه ایران- کره جنوبی، این بار نوبت به فیفا رسید تا پاسخ فدراسیون ایران را بدهد. در این نامه فیفا ضمن تشکر از پاسخ سریع و توضیحات فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده با توجه به اینکه مسوولیت برگزاری مسابقاتی چون بازی ایران و کره جنوبی برعهده فیفاست، بر همین اساس مسوولیت رسیدگی به این گونه مشکلات نیز به طور کلی با فیفا است. فدراسیون بین المللی فوتبال با توجه به درخواست فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر توجه فیفا به حقایق خبری به جای شایعات، مجدداً از همکاری فدراسیون فوتبال ایران در این موضوع مراتب تشکر خود را اعلام داشته است.

ماجرای نامه نگاری های فدراسیون فوتبال ایران و فیفا هفته گذشته و از وقتی آغاز شد که برخی رسانه های معتبر خارجی براساس نوشته های یک روزنامه ورزشی چاپ تهران از محرومیت شش ملی پوش خبر دادند که در مسابقه تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی با مچ بند سبز به میدان آمده بودند. پس از رسانه یی شدن این شایعه فدراسیون بین المللی فوتبال- فیفا- بلافاصله با ارسال نامه یی رسمی با مقامات فدراسیون فوتبال ایران صحت و سقم ماجرا را جویا شد.

در نامه فیفا آمده است؛ «با توجه به اخبار دریافتی از رسانه های خبری مطلع شدیم برخی از بازیکنان تیم ملی ایران بعد از دیدار ایران- کره جنوبی به دلیل بستن مچ بندهای سبز که حاکی از یک حرکت سیاسی است، تعلیق شده اند. در این راستا از آنجا که فیفا نمی داند اخبار دریافتی از رسانه های گروهی دقیق و درست است یا نه، خواهشمند است اطلاعات لازم در این مورد به فیفا منعکس شود و فیفا علاقه مند است چنانچه بازیکنی محروم شده، مبانی و مرجع محرومیت در این باره اعلام شود.»

فدراسیون فوتبال ایران هم در پاسخ به فیفا تاکید کرد هیچ محرومیتی برای بازیکنان در نظر گرفته نشده است. در نامه ایران از فیفا به خاطر دقت در آنچه «جزییات فوتبال ایران» خوانده شده، قدردانی و از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته شده به حقایق توجه داشته باشند، نه به شایعات. البته در پاسخ فدراسیون فوتبال برای نخستین بار مقامات ایرانی به جای توجیهاتی چون مذهبی بودن حرکت بازیکنان تیم ملی، بسته شدن نوارهای سبزرنگ بر مچ ملی پوشان سیاسی عنوان شده است.مهدی تاج رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال به همراه منصور پورحیدری سرپرست تیم پیش از این حرکت مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، حسین کعبی، جواد نکونام، مسعود شجاعی و محمد نصرتی را در راستای اعتقادات مذهبی و نذر توصیف کرده بودند. فدراسیون فوتبال ایران همچنین در نامه یی به فیفا از بالاترین نهاد ورزش فوتبال جهان درخواست می کند براساس بند 6 کدهای اخلاقی این فدراسیون چه جریمه یی برای این بازیکنان می توان در نظر گرفت. علی کفاشیان در مصاحبه های پیشین خود نیز اشاره کرده بود «تاکنون» برای این ملی پوشان محرومیتی در نظر گرفته نشده است. رئیس فدراسیون در گفت وگو با مطبوعات و رسانه ها بر ضرورت در نظر گرفته شدن محرومیت برای این شش بازیکن تاکید کرده بود؛ «پس از بازگشت تیم ملی از کره جنوبی گزارشی درباره اتفاقاتی که در آنجا رخ داده بود دریافت کردیم، اما به دلیل شرایطی که وجود داشت صلاح ندیدیم آن گزارش را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر این حرکت سیاسی باشد، امکان برخورد با بازیکنان هم وجود دارد.» این در حالی است که در بند 6 کدهای اخلاقی فیفا آمده است به همراه داشتن نشانه های سیاسی، نژادی و مذهبی در داخل زمین فوتبال ممنوع بوده و می تواند موجبات محرومیت متخلفان را فراهم آورد. در ادامه روند نامه نگاری های فیفا و فدراسیون فوتبال ایران سرانجام دیروز فدراسیون جهانی فوتبال ضمن تشکر از همکاری ایران در این زمینه مسوولیت رسیدگی به چنین اتفاقاتی را در حوزه اختیارات خود دانست و به طور رسمی از مقامات ایرانی خواست حتی در صورت قطعی دانستن انگیزه های سیاسی در بستن مچ بندهای سبز از اعمال هرگونه محرومیتی در مورد ملی پوشان فوتبال خودداری کنند.

کفاشیان؛ ما فقط سوال کردیم

رئیس فدراسیون فوتبال روزهای پرکاری را پشت سر می گذارد؛او که پس از ناکامی تیم ملی فوتبال در راهیابی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از یک طرف سخت درگیر تمدید قرارداد احتمالی با افشین قطبی است، از سوی دیگر هر روز از جانب خبرنگاران رسانه های گروهی در مورد ماجرای مچ بندها سوال پیچ می شود. یکی از آخرین مصاحبه های علی کفاشیان در روزنامه «اعتماد ملی» انجام شده و در آن رئیس فدراسیون فوتبال واکنش فدراسیون جهانی فوتبال- فیفا- به ماجرای مچ بندهای سبز را ناشی از دروغ پردازی یک روزنامه ورزشی دولتی خوانده است.

کفاشیان با اشاره به خبر دروغ منتشرشده در این روزنامه دولتی یک بار دیگر محرومیت ملی پوشان را تکذیب می کند. او در ادامه البته به صراحت عنوان کرده است فدراسیون فوتبال به دلیل این دروغ پردازی از این روزنامه هیچ گونه شکایتی نخواهد کرد. کفاشیان در این مورد به «اعتماد ملی» می گوید؛ «به هیچ وجه برنامه یی برای شکایت از این روزنامه نداریم چون فشارهایی که به وجود آمده لزوماً مربوط به نوشته این روزنامه نیست. این خبرگزاری های خارجی هستند که پیگیری کرده اند و فیفا را به عکس العمل واداشته اند. فیفا هم از ما سوال کرده اگر بازیکنان محروم شده اند به چه دلیل بوده یا چه مدت زمانی بوده است. ما هم اعلام کردیم هیچ بازیکنی محروم نشده است.»

درست پس از نامه ایران به فیفا این شائبه به وجود آمد که فدراسیون فوتبال ایران به واسطه فشارهای سیاسی یا فشارهای سازمان تربیت بدنی چندان نسبت به محرومیت ملی پوشان بی میل نیست. ارائه کدهایی خاص در این نامه احتمالات را در این زمینه افزایش می دهد. علی کفاشیان در مورد این شائبه می گوید؛ «نه اصلاً این طور نیست. سازمان تربیت بدنی نمی تواند در این موارد به ما فشار بیاورد. اما فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد باید قانون رعایت شود. ما از فیفا سوال کردیم اگر این حرکت بازیکنان سیاسی بوده باشد چه محرومیت و تنبیهی باید برایشان در نظر گرفته شود. به طور مثال آقای رضازاده برای نوشته های روی پیراهنش چند بار با تذکر مواجه شد. قانون فیفا و کلاً ورزش این است که نباید مسائل مذهبی و سیاسی با ورزش قاطی شود. بازیکنانی که در موردشان صحبت می کنیم همگی برای فوتبال ایران زحمت کشیده اند اما این دلیل نمی شود قانون را رعایت نکنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد برای بازیکنان بعدی تیم ملی هم روال می شود که وقتی وارد زمین می شوند، هر کاری بکنند.» علی کفاشیان در پایان یک بار دیگر با تاکید بر موضوع قانونمداری فدراسیون فوتبال در ارائه برخی کدها به فدراسیون جهانی فوتبال- فیفا- که می توانست مسبب برخی محرومیت ها برای فوتبال ایران شود، می گوید؛ «اصلاً علاقه ما مطرح نیست. بازیکنان باید قانون را رعایت کنند. آنها باید بدانند نماینده یک ملت هستند و باید برای یک ملت به زمین بروند، نه اینکه به آن شکل از دسته و گروهی خاص حمایت می کردند.» به این ترتیب علی کفاشیان حاضر نشد به هیچ وجه مسوولیت محرومیت های احتمالی در نظر گرفته شده توسط فیفا برای فوتبال ایران را بپذیرد.

قطبی؛ تاکنون تصمیم رسمی گرفته نشده است

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان که این روزها در امارات به سر می برد از جمله افرادی است که هر از چند گاه از سوی رسانه های خارجی در مورد ماجرای مچ بندهای سبز سوال پیچ می شود. او در گفت وگو با وبلاگ فوتبال نیویورک تایمز خبر محرومیت ملی پوشان را تکذیب می کند؛ «این داستان ها درست نیست و شایعه است. فدراسیون فوتبال تا به حال تصمیمی رسمی درباره این موضوع اتخاذ نکرده است و ما تنها این داستان ها را در رسانه های بین المللی دیده ایم.»

fanta - فرانسه - استراسبورگ
آفرین بر این شش بازیکن دلیر و افتخار آمیر که با این کارشون نذاشتن جنبش سبز از سر زبونها بیفته. اسم اینها مطمئناً در تاریخ فوتبال ایران و خودشون نزد مردم ایران برای همیشه جاودانه خواهند بود.
یکشنبه 7 تیر 1388

darva - مالزی - سایبرجایا
مرگ بر دیکتاتور(ربطش به محمود بر می گرده !!!!!)
یکشنبه 7 تیر 1388

افسون60 - ایران - شیراز
بنازم غیرتشونو که میدونستن چی میشه ولی از این لاشخورا نترسیدن وقتی عده ای جونشونو از دست میدن چرا عده ای کارشونو از دست ندن؟
دوشنبه 8 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.