موسوی: ابطال انتخابات یا تشکیل شورای حکمیت مستقل

موسوی: ابطال انتخابات یا تشکیل شورای حکمیت مستقل

میرحسین موسوی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که به نتایج اعلام شده این انتخابات اعتراض دارد، تأکید کرده که بازشماری آرا راه چاره نیست و تنها راه جلب اعتماد عمومی ابطال انتخابات است.

آقای موسوی روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) با انتشار نامه ای خطاب به شورای نگهبان، 'هیأت ویژه' پیشنهادی این شورا را رد کرد اما گفت که آماده پذیرش حکمیتی مستقل است.

سخنگوی شورای نگهبان یک روز پیش تر گفته بود که این شورا 'هیأتی ویژه' را برای بررسی انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکیل می دهد و از نامزدهای معترض خواسته بود نمایندگان خود را برای حضور در بازشماری معرفی کنند.

اما آقای موسوی عقیده دارد: "منحصر کردن رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی به بازشماری ده درصد صندوق های رأی نمی تواند به جلب اعتماد و اطمینان مردم کمک کند و افکار عمومی را در خصوص نتایج اعلام شده اقناع نماید".

او نوشته است که "حجم تخلفات و اقدامات مغایر قانون" به حدی است که چاره ای جز "ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن" وجود ندارد.

مواردی که در ماده ۳۳ قانون انتخابات جرم تلقی شده است

  • خرید و فروش رأی
  • تقلب و تزویر در اوراق و تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات
  • تهدید و تطمیع در امر انتخابات
  • رأی دادن با شناسنامه جعلی
  • رأی دادن با شناسنامه دیگری
  • رأی دادن بیش از یک بار
  • اخلال در امر انتخابات
  • کم و زیاد کردن آرا یا تعرفه ها
  • تقلب در رأی گیری و شمارش آرا
  • رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد
  • توصیه به انتخاب کاندیدای معین از طرف اعضای شعبه اخذ رأی یا هر فرد دیگر در محل صندوق رأی به رأی دهنده
  • تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رأی و صورت جلسات و تلکس و تلفنگرام ها و تلگراف ها
  • باز کردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوز قانونی
  • جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی
  • دخالت در امر انتخابات با سند مجعول
  • ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات
  • دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیرقانونی

او با اشاره به ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است که تخلفات صورت گرفته در این انتخابات از مصادیق "تأثیر در نتیجه کلی انتخابات" است.

آقای موسوی نوشته است از آنجا که بخشی از تخلفات صورت گرفته "بنابر اعلام شورای نگهبان" خارج از "دایره صلاحیت بررسی" این شورا است و بخشی از اعتراضات به عملکرد تعدادی از اعضای این شورا مربوط می شود، شورای نگهبان یا هیأت منتخب این شورا نمی توانند "داوری منصفانه" داشته باشند.

او افزوده است: "برخی از افراد این هیأت در انتخابات موضع بی طرف نداشته اند و نسبت به نتایج آن، پیش از بررسی، اعلام موضع کرده اند".

با این وجود آقای موسوی نوشته است: "برای اینکه راهی جهت رسیدگی از طریق یک هیأت حکمیت ملی گشوده بماند... پیشنهاد می کنم که موضوع به حکمتی شرعی و قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری نموده اند باشد، ارجاع داده شود".

تخلفاتی که 'مصداق تأثیر در نتیجه کلی انتخابات' است

آقای موسوی در نامه خود به شورای نگهبان، مواردی را برشمرده که به گفته او در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران واقع شده و ابطال انتخابات را "اجتناب ناپذیر" می کند.

او استفاده وسیع از امکانات دولتی و منابع عمومی و همچنین دخالت اعضای دولت به نفع "نامزد حاکم" را از جمله این تخلفات دانسته است.

آقای موسوی همچنین "خرید رأی از طریق توزیع سود سهام عدالت و پرداخت های نقدی به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی"، "پرداخت پول به اعضای شوراهای اسلامی و افراد ذی نفوذ"، "عدم اخذ رأی از بخش قابل توجهی از واجدان شرایط با محدود کردن زمان انتخابات و تخلفات متعدد"، "چاپ حدود ۲.۵ میلیون تعرفه جدید بدون شماره سریال و با مجوز یکی از اعضای شورای نگهبان"، "توصیه به رأی دادن به نامزد مشخص توصط اعضای شعبه و ناظران"، "ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان در هفته منتهی به روز اخذ رأی"، "حمله به ستادها و هواداران و تجمعات قانونی تبلیغاتی"، "ایجاد محدودیت های متعدد برای نمایندگان ناظر ستادها" و "قطع سرویس پیام کوتاه در روز رأی گیری به عنوان ابزار پیش بینی شده برای نظارت" را از جمله دیگر موارد تخلف برشمرده است.

او همچنین به آنچه "طراحی ساز و کار غیر قابل نظارت و مغایر قانون برای تجمیع آرای شمارش شده و اعلام نتایج آرا" خوانده، اعتراض کرده است.

آقای موسوی "بخش هایی از نیروی مسلح" را به "مداخله گسترده" در قبل و حین انتخابات متهم کرده و نوشته است که این کار "خلاف نص صریح" نظر آیت الله خمینی بوده است.

او همچنین نوشته است: "حمله به ستادهای انتخاباتی در شهرستان ها و تهران و پلمپ ستاد مرکزی اینجانب و دستگیری رئیس و اعضای فعال آن موجب اخلال در گردآوری کامل اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی گردید".

این در حالی است که شورای نگهبان و وزارت کشور نامزدها را به طرح "ادعاهای کلی" و عدم ارائه "شواهد و مدارک مستند" در مورد شکایات خود متهم می کنند

خس.و.خاشاک - بلژیک - لیر
یه خواهش : اگه امثال سید اکبر زری زد لطفا حتی یک نفر جوابشو نده. اینا همینو میخوان که ما سر حرفا و نظرای اینا وقتمونو تلف کنیم. لطفا جواب ابلهان خاموشی. حرفها و ایده های بهتر از اینها برای ارائه هست. فدای ایرانی ایرانپرست.
یکشنبه 7 تیر 1388

Kaweh - آلمان - فرانکفورت
آقای موسوی ما شما را سمبل کردیم که به اهداف خود برسیم همانطور که شما الان این ملت را گوشت دم تیغ کرده ای. ما 8 سال دوران نخست وزیری و دزدیهای شما یادمان نمیرود و لی بدانید ما پیروزیم شما هم الان چوب دوسر شده و باید تا آخرش بایستی
یکشنبه 7 تیر 1388

Ghooloo - ایران - آبادان
لطفا به این نامه وزیر کشور دقت بفرمائید:
https://download.omroep.nl/nos/docs/brief_158624a.jpg
یکشنبه 7 تیر 1388

Ghooloo - ایران - آبادان
:لطفا به این نامه وزیر کشور دقت بفرمائید:
https://download.omroep.nl/nos/docs/brief_158624a.jpg
یکشنبه 7 تیر 1388

maziar1 - امریکا - لس انجلس
اقای موسوی: مذاکره با این اقایان بی فایده است. به این اقایون از ما بهترون بیش از این نباید وقت داد. وقت چیزیست که حکومت فعلی غاصب میخواهد بخرد. انان منتظر سرد شدن کوره ها هستن. شما و همه مردم شاهد بی قانونگری این نامردان بوده اید. حکومت و رهبری فعلی هیچ ریشه قانونی ندارند و باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. شما رییس جمهور این مردم هستید پس هر چه سریعتر دولتتان را تشکیل دهید مردم ما منتظرن. به وظیفه تاریخیتان عمل کنید.
یکشنبه 7 تیر 1388

90min - ایران - ابادان
هر کدام از این دلایل برای ابطال کافیه/ما هستیم
یکشنبه 7 تیر 1388

bach abadan - ایران - آبادان
با سلام

میخواستم در مورد دادن مجوز برای راهپیمای بگم که چطور در سال 1366 حجاج را در مکه تحریک به راهپیمای کردن و275 کشته از حجاج ایرانی و85 کشته از پلیس عربستان و45 کشته از حجاج کشورهای دیگر برجاگذاشت وخود دولت وقت ایران این وجوز را آن هم در کشور دیگر صادر کردند کرد ولی برای خود مردم آنهم در ایران برای راهپیمای آرام مجوز نمیدهند وهرگونه تجمع از نظر این دولت غیر قانونی است ؟؟؟؟؟ راستی چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 7 تیر 1388

faramarz65 - ایزان - تهران
توجه توجه

بچه ها یک وظیفه خیلی مهم برای من و شما اینکه به کسانی که به اطلاعات ازاد و درست دسترسی ندارند اطلاع رسانی کنیم .
چون خیلی ها توی ایران توی روستاها فقط این دروغ های اینا رو میبینند
و واقعیت رو نمیدونند و تا وقتی که همه مردم با هم یکی نشوند کاری نمیشه کرد .
یکشنبه 7 تیر 1388

parastoo06 - استرالیا - سیدنی
لعنت و هزاران لعنت بر خمینی ملعون.
یکشنبه 7 تیر 1388

eye - ایران - تهران
ما اهل کوفه نیستیم علی امام ما است
یکشنبه 7 تیر 1388

waxy - امریکا - سیاتل
بعد دیدن خیل عظیم مردم چرا خود احمدی نژاد استعفا نداد
چرا رهبری سریع بهش تبریک گفت و عملا دست همه رو بست
مگه موسوی راخود شورای نگهبان تایید نکرده مگه ایشون مسلمان نیست
حالا اون میامد چی میشد؟ پس چرا گذاشتین کاربه اینجاها برسه؟
مشخصه اهدافی در پس پرده داشتن
حق بر باطل پیروز است
یکشنبه 7 تیر 1388

iran green - iran - تهران
در صورت نا عادلانه بودن شورای نگهبان چه کاری انجام دهیم از دوستان و عزیزان نظر می خواهیم هر کسی نظر خود را تایپ کند
یکشنبه 7 تیر 1388

waxy - امریکا - سیاتل
احسن به این شجاعت گوش دهید
https://haghmosalamma.blogspot.com/2009/06/blog-post_4535.html
یکشنبه 7 تیر 1388

iraneraha - ایران - ایران
اقای فرانکفورت-المان
شما مطمپن باش اگه اقای موسوی 1پرونده دزدی داشت اون بی ابرو احمدی ن‌ژاد تا حالا کرده بود تو بوغ.اون از هر سلاحی که فکر کنی این مدت واسه خراب کردن موسوی استفاده کرده.
یکشنبه 7 تیر 1388

seiied - ایران - یزد
زنده باد موسوی
یکشنبه 7 تیر 1388

kaktous - ایران - تهران
آقای موسوی من شما رو دوست دارم من به شما علاقه مند هستم از شما خواهش میکنم خودتون رو خسته نکنید چون احمدی نژاد برای 4 سال دیگه رفت تو پاچه ملت
یکشنبه 7 تیر 1388

abtin_beo - ایران - اصفهان
آقای موسوی عزیز!
بیشتر از این وقت را تلف نکنید. این حکومت دیکتاتور به دنبال خریدن زمان و کشاندن مردم به خانه هایشان است تا سپس موتور سرکوب را بکار اندازد. شما از نظر خیل عظیم طرفدارانتان رییس جمهور قانونی این کشور هستید. پس با همان سلاحی که خمینی شروع کرد. ابتدا دولت خود را معرفی و به مجلس صالحین به ریاست آقای منتظری و سایر طرفدارانتان از جمله احزاب مخالف مانند ملی مذهبیها و ملی گراها و آحاد بدنه سیاسیون اعلام نمایید و به امید حق و مستظهر به پشتیبانی خیل عظیم ملت کار را جلو برده و قانون اساسی را در نخستین قدم به رفراندوم بگذارید . ما شما را تنها نخواهیم گذاشت و باور کنید این یگانه راهی است که ملت از شما می خواهد و مطمپن باشید که راه رستگاری جز این نیست. در پناه خدا و به یاری این ملت قهرمان شروع کن.
یکشنبه 7 تیر 1388

افسون60 - ایران - شیراز
Kaweh - آلمان - فرانکفورت
خیلی برات متاسفم اون بیشرف احمدی نژادبه ناموسش رحم نکرد وتو تلویزیون اسمش رو اورد وای به حال اینکه پرونده دزدی هم میداشت اون وقت از خوشحالی شلوارشو خیس میکردوبا اب وتاب تعریف میکرد .بگم ...بگم...
یکشنبه 7 تیر 1388

cheshmak1000ta - ایران - خراسان جنوبی
درود بر موسوی
یکشنبه 7 تیر 1388

nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن
Kaweh - آلمان - فرانکفورت
میبخشیدها شما المان نشتستید مثل احمدی نجاد به جای اینکه به فکر حق مردم باشید رفتین دوران موسوی و پرونده هاش رو میاری بیرون!
تو اون زمان رو با حالا مقایسه میکنی !!
زمان اوایل انقلاب به جنگ و به هرحال برای هر دولتی سخته در برابر این چیزها واسه ولی چیزی هست شما به جا اینکه سنگ موسوی و مردم و یا منافع خودتو به سینه بزنی از یه قاره ان بر تر نمیشه به ملت دستور داد!
یکشنبه 7 تیر 1388

hadirm - ایران - خوزستان
اقای موسوی در باتلاقی دست و پا میزنی که خود با اطمینان از وجد ان واردش شدی .
باتلاقی پراز دروغ و نیرنگ و شارلاتان بازی که توسط اطریافیانت برایت دست و پا شد تا شما با جهالت و عدم شناخت از اطرافیانت که مانند کفتار برای تصاحب قدرت دست به هر خونریزی میزنند البته این جزای انسانهای نادان است که باید چوب بی خردیشان بخورند . به گفته اقای مهدوی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از اعضا ستاد انتخابات خودت (موسوی) با توجه به مساپلی که پیش امده دیگر نه راه پس داری و نه ران پیش
یکشنبه 7 تیر 1388

neshat - ایران - تهران
از قرائن و شواهد اینطور بر می اید که موسوی خیلی خوب عمل کرد . البته به نفع نظام .
فارغ از هیجانات یک عده . که قدرت نظام را دست کم گرفته اند .موسوی با کارهایش یک پالایش اساسی جهت نشان دار کردن مخالفیین بالفعلش و شناسایی انها انجام داد .
این اخوند ها خیلی زرنگ هستند . بعضی ها خیلی ساده اند هههه
یکشنبه 7 تیر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
Kaweh - آلمان - فرانکفورت
دوست عزیز، من تا به این لحظه نشنیده‌ام که آقای موسوی دزدی کرده باشد. ولی‌ اگر شما میدانید لطفا به صورت ۳،۲،۱ برای من هم بنویسید تا بدانم. من تا آنجا که میدانم ایشان در ۲۰ سال پس ازنخست وزیری در ایران زندگی‌ کرده‌اند.
دوشنبه 8 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.