هشدار در مورد پروژه اعتراف گیری در ایران

هشدار در مورد پروژه اعتراف گیری در ایران

جبهه مشارکت ایران اسلامی نسبت به احتمال "تسویه حساب گسترده" با "مخالفان سیاسی قانونی" توسط جریان حاکم بر ایران هشدار داد و انتشار بعضی مطالب مربوط به "اعترافات" بازداشت شدگان را تقویت کننده این احتمال دانست.

در بیانیه جبهه مشارکت که روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) منتشر شد، آمده است: "آنها (جریان حاکم) در پی این هستند که حالا که اتهام کودتای انتخاباتی را به جان خریده اند، به سان بی آبرویی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد، یکباره خود را از شر هرگونه رقیب و مخالف قانونی و دیده بان مدنی و هر شخص حقیقی و حقوقی دست و پاگیر دیگری راحت کنند".

جبهه مشارکت که از حامیان اصلی نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، در بیانیه خود نوشته است که طرح اتهام "کودتای مخملی"، بدون سند مطرح شده است و حالا قصد دارند آن را "به هر نحوی" اثبات کنند.

این حزب سیاسی از مراجع تقلید، مقامات مستقل قضایی و رئیس قوه قضائیه، احزاب و گروه ها خواسته است نسبت به وارد کردن "اتهامات سنگین با استفاده از اهرم های فشار غیرقانونی" به "فرزندان صادق نظام و انقلاب" واکنش نشان دهند.

در بیانیه جبهه مشارکت آمده است: "هرگونه اعترافی که در زندان و تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود، قانونی و قابل استناد نبوده و این شیوه نخ نما تنها در این وضعیت گرهی به گره های کور خودساخته اقتدارگرایان برای نظام خواهد افزود".

اظهارات غیرمنتظره

مهدوی: استفاده از نمادهای رنگی و القای نگرانی از سلامت انتخابات که قالب مشترک شکل دهی انقلاب رنگی در برخی کشورها است، منظومه ای از رفتارها که نتیجه آن القای برخی مفاهیم خاص به جامعه بود را به ذهن متبادر می کرد

همزمان، اظهارات غیرمنتظره یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب در رسانه های ایران منتشر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، امیرحسین مهدوی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شده و به تندی از آقای موسوی و سازمان مجاهدین انقلاب انتقاد کرده است.

آقای مهدوی که سردبیری روزنامه "اندیشه نو" را در ستاد مرکزی میرحسین موسوی به عهده داشته، در اظهارات خود از عملکرد اخیر آقای موسوی انتقاد کرده و گفته است که "القای نگرانی در مورد سلامت انتخابات" در حالی صورت می گرفت که ناظران آقای موسوی "در قریب به اتفاق صندوق ها" حضور داشتند و "نگرانی در مورد سلامت انتخابات وجود نداشت".

این در حالی است که آقای موسوی می گوید برگزار کنندگان انتخابات برای حضور ناظران نامزدها در شعبه های اخذ رأی مشکلات بسیار ایجاد کرده و در بسیاری موارد جلوی کار آنها را گرفته اند.

امیرحسین مهدوی در اظهارات روز شنبه خود همچنین از نحوه تصمیم گیری در سازمان مجاهدین انقلاب انتقاد کرده و گفته که "حلقه بسته" تصمیم گیری در این سازمان باعث یأس اعضای آن می شده است.

سایت اینترنتی نوروز نام آقای مهدوی را در فهرست بازداشت شدگان حوادث اخیر آورده است.


هشدار جبهه مشارکت درباره «اعتراف‌گیری» از بازداشت شدگان

جبهه مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اعتراف تحت فشار از بازداشت شدگان را بی‌ارزش و غیرقابل استناد اعلام کرد.

در بیانیه جبهه مشارکت با اشاره به برخورد خشونت آمیز با معترضان و بازداشت شمار زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی آمده است:« ارائه تحلیل های هذیان گونه و رسوا مبتنی بر اعترافات بازداشت شدگانی که معلوم نیست از چه کانالی، چگونه و بر اساس چه قانونی به رسانه های اقتدارگرا رسانده می شود، گذشته از اینکه در صحت وقوع چنین اعتراف هایی تردید جدی وجود دارد و احتمالا هدف انفعال و انشقاق در بین نیروهای فعال در جامعه را دنبال می کند، تایید کننده این مطلب است که اراده جریان حاکم بر گرفتن ماهی های درشتی از آب گل آلود موجود است و به انحصار قدرت در دستان خود رضایت ندارد.»

جبهه مشارکت همچنین در بیانیه خود نسبت به پیامدهای «پروژه اعتراف گیری» هشدار داده و تصریح کرده است:« هرگونه اعترافی که در زندان، تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود قانونی و قابل استناد نبوده و این شیوه نخ نما تنها در این وضعیت گره ای به گره های کور خودساخته اقتدارگرایان برای نظام خواهد افزود.»

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های حامی دولت ایران ادعا کرده‌ بودند، برخی از بازداشت شدگان به تلاش برای « برنامه ریزى براى اغتشاشات» اعتراف کرده‌اند.

روزنامه جوان که وابسته به سپاه پاسداران است، روز شنبه از «اعتراف‌های بسیار مهم عضو مرکزیت یکى از احزاب حامى میرحسین پیرامون گذشته جریان آشوب طلب و برنامه ریزى براى اغتشاشات» خبر داده بود.

روزنامه جوان در ادامه نوشته است:« نامبرده در بخشى از این اعترافات گفته است که ما براى میرحسین موسوى به صورت روزانه در حزبمان نظرسنجى‌هاى ساختگى درست مى کردیم و به او مى دادیم و چنین القا کرده بودیم که موسوى به طور حتم برنده انتخابات خواهد بود.»

جبهه مشارکت ایران اسلامی، به عنوان یکی از بزرگترین احزاب اصلاح طلب در ایران در بخش دیگری از بیانیه خود با بی پایه و اساس خواندن اتهام انقلاب مخملی طرح چنین اتهامی علیه اصلاح طلبان را یادآور «حکایت تکراری» دکمه‌ای دانسته است، که «برای آن به دنبال کت می گردند».

در بیانیه جبهه مشارکت از فعالان سیاسی بازداشت شده به عنوان «پاک‌ترین فرزندان ملت» نام برده شده و «جریان حاکم» به پیروی از «مکتب ماکیاولیستی» شده است که در آن «هدف وسیله را توجیه می‌کند.»

« هرگونه اعترافی که در زندان، تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود قانونی و قابل استناد نبوده و این شیوه نخ نما تنها در این وضعیت گره ای به گره های کور خودساخته اقتدارگرایان برای نظام خواهد افزود.»

جبهه مشارکت ایران اسلامی


جبهه مشارکت در پایان بیانیه خود، خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان اخیر و «احقاق حقوق قانونی ملت» شده است.

در پی اعتراضات روزهای اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، ده‌ها تن از اعضای جبهه مشارکت از جمله محسن میردامادی، دبیرکل این حزب، به اتهامی نامشخص بازداشت شده‌اند.

«اعتراف‌ها فضا را شعله‌ورتر می‌کند»

در همین حال عماد حسینی نماینده قروه در مجلس ایران در گفت و گو با پایگاه خبری پارلمان نیوز با انتقاد از اعتراف‌گیری از بازداشت شدگان اظهار داشت:« اعتراف‌گیری و پخش این اعترافات از بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات فضا را به سمت شعله‌ور شدن پیش می‌برد.»

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی «بازداشت برخی از سیاسیون بعد از انتخابات برای رفع برخی شبهه‌ها» صورت گرفته است اما «نباید با اعتراف‌گیری به شبهات دیگر دامن بزنند.»

همچنین داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام در مجلس شورای اسلامی هم گفته است، پخش اعتراف‌های اعضای ستاد موسوی نتیجه مورد نظر را برای دولت به همراه ندارد.

به گفته این نماینده پارلمان ایران مردم تصور می‌کنند، این اعتراف‌ها تحت فشار صورت گرفته و آنها را باور نخواهند کرد. وی پخش این اعتراف‌ها را موجب تداوم اوضاع جاری و باعث نگرانی دانسته است.

در این میان خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از علیرضا آوایی رییس دادگستری استان تهران اعلام کرد، وضعیت شمار زیادی از بازداشت شدگان که « اتهام کمتری دارند» تا آخر هفته جاری روشن خواهد شد. وی توضیح بیشتری در این باره نداده است.
karkas - ایران - اصفهان
امضا کنید
https://www.petitiononline.com/akcriems/petition.html
یکشنبه 7 تیر 1388

sakar - انگلیس - لندن
پسر شجاع -تهران- ایران

راستش من از این موضوع ایران خیلی‌ ناراحت هستم گاهی‌ خیلی‌ بدو بی‌ راه میگم و مینویسم.باید اعتراف کنم وقتی‌ کامنت شما رو می‌خونم که چقدر با ادب مطلب میفرستی ازتون درس میگیرم به عنوان یک ایرانی‌ به شما افتخار می‌کنم . و من هم سعی می‌کنم کمی‌ مثل شما باشم. باور کن وقتی‌ این تصاویر اینجا می‌بینم و تو ایران دارن به مردم دروغ میگن اعصابم خورد می‌شه چقدر ظلم تا کی دروغ .زندگی‌ این اروپأیی هارو میبینم میگم خدایا چرا بچه‌های ایران اینجوری زندگی‌ نکنن چرا آخه ایرانیها خیلی‌ بافرهنگ با تمدن هستن چرا نمیزارن جوونامون شکوفا بشن چرا؟ تا کی ؟ هر شب تا صبح دعا می‌کنم این رژیم نابود بشه. و دوباره بگم من از شما تو این سایت درس گرفتم درس چگونه آموختن.

یکشنبه 7 تیر 1388

7-aseman - اتریش - وین
خدا به دادشون برسه اینهایی که دستگیر شدند چه بلای به سر بیچاره ها تو بازداشتگاها اوردند .و از این طریق میخواند به زور خودشون را تحمیل کنند . این بیچاره ها تا عمر دارند ذهنشون از نامردی این جنایتکارها فراموش نمیشه .

دیگه بچه ی6 ساله هم اینها رو باور نداره و دست این جانی ها رو خونده و میشناسه چقدر بیرحم و درغگو هستند و کسی باور نمیکنه این اعترافهارو و همه میدونند بهشون زور گفته شده
خدایا هر چه زودتر عمر این نامردان را کوتاه کن
زنده باد ازادی ایران و ایرانی
یکشنبه 7 تیر 1388

hiwwa - ایران - تهران
این مهدوی مشخصه که ستون پنجم تقلبی نژاده قیافش تابلو که از انصار هست
یکشنبه 7 تیر 1388

nahiliتهران - ایران - تهران
واقعا نمی دونم به این رژیم خونخوار چی بگم
یکشنبه 7 تیر 1388

ayapir - اتریش - وین
sakar - انگلیس - لندن
دوست من!شعور وادبت رو ستایش میکنم.اینکه عذرخواهی کردی در واقع منشت رو نشون می دی ولی ادم با دیدن یا شنیدن و یا خوندن بعضی مطالب از خود بیخود میشه.برای منهم بارها پیش اومده .
به قول تو(ببخشید که تو میگم !طبیعتا شما)مگه ما چی کم داریم از این جوونهایی که توی کشورهای اروپایی توی ناز و نعمت دارن زندگی میکنن؟
بخدا توی خیلی از زمینه ها از اونها سرتریم.اگه باهوش تر نباشیم خنگ تر نیستیم .چرا ...؟و صدها چرای دیگر...
یکشنبه 7 تیر 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
داره از دست کارهای اینا کم کم گریم میگیره
به خاطر قدرت دست به چه کاراپی نمیزنن..روانی ها
یکشنبه 7 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.