موسوی به کمیته ویژه شورای نگهبان نماینده‌ نمی‌فرستد

موسوی به کمیته ویژه شورای نگهبان نماینده‌ نمی‌فرستد

دو نامزد معترض به نتایج انتخابات اعلام کردند که اعضای کمیته ویژه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات معترضان، از یک جناح خاص هستند. علیرضا بهشتی مشاور میر حسین موسوی می‌گوید، موسوی نماینده‌ای به این کمیته نخواهد فرستاد.

در آخرین ساعات روز جمعه پنجم تیرماه شورای نگهبان اعلام کرد که کمیته‌ ویژه‌ای را برای رسیدگی به شکایات معترضان به نتایج انتخابات تشکیل داده است. اعضای این کمیته عبارتند از غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، محمدحسن ابوترابی و محمد حسن رحیمیان که همگی از چهره‌های شناخته‌شده جناح اصولگرا هستند.

 

موسوی: شورای نگهبان مرجع خوبی برای رسیدگی نیست

 

حدادعادل رئیس پیشین مجلس و در حال حاضر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است. علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجه دولت هاشمی رفسنجانی و مشاور کنونی آیت‌الله خامنه‌ای است. قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور و تنها عضو این کمیته است که دو نامزد معترض، خواهان عضویت او در کمیته رسیدگی به شکایات بودند. محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس و از طرفداران سرسخت احمدی‌نژاد است. محمد حسن رحیمیان نیز نماینده‌ی آیت‌الله خامنه‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

 

علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی می‌گوید آقای موسوی معتقد است که شورای نگهبان مرجع خوبی برای رسیدگی به شکایات نیست به همین دلیل کمیته منصوب این شورا نیز نمی‌تواند به اعتراضات رسیدگی کند. بهشتی می‌گوید: «شورای نگهبان اعلام کرده که فقط در مورد مسایل روز رای‌گیری می‌تواند اظهارنظر بکند. در حالی که تخلفات و تقلباتی که صورت گرفته است به صورت مهندسی‌شده تمام فرایند قبل، حین و بعد از انتخابات را در بر می‌گیرد و شورای نگهبان اعلام کرده که فقط در روز رای‌گیری می‌تواند نظر دهد و در حوزه‌های دیگر نمی‌تواند وارد بشود. طبیعی است که پیگیری شکایات نیازمند یک نهاد هیاتی است که ظرفیت‌ها و توان‌های مناسب‌تری برای این کار دارا باشد».

 

موسوی: "شورای حکمیت" تشکیل دهند

 

به گفته‌ی بهشتی به همین دلیل میرحسین موسوی نماینده‌ای به این کمیته نخواهد فرستاد. او می‌گوید پیشنهاد مشخص موسوی تشکیل یک شورای حکمیت است: «شورای حکمیت که پیشنهاد شده، شورایی است که با حمایت مراجع تقلیدی که در قم هستند و علاقمندند نسبت به قضیه فعال باشند شکل می‌گیرد و به صورتی است که هم نامزدهای مختلف نسبت به شکل‌گیری این شورای حکمیت احساس رضایت بکنند و هم این که مردم آرامشی پیدا بکنند و احساس کنند که کار به یک مرجع قابل اطمینان و اعتماد ارجاع داده شده است».

 

علیرضا بهشتی می‌گوید بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌ها که شورای نگهبان قول انجام آن را داده است به هیچ روی نظر آقای موسوی را تامین نخواهد کرد، چرا که به گفته‌ی وی با بازشماری این صندوق‌ها تنها بخش‌های بسیار کوچک از یک روند بزرگ نمایان خواهد شد: «اولا با بازشماری صندوق‌ها اصلا روند تقلب و تخلف آشکار نمی‌شود و ممکن است بخش‌های خیلی کوچکی از این تخلف‌ها و تقلب‌ها روشن شده باشد. اما بایستی کل فرایند را دید. در نامه‌ی اخیر آقای موسوی به شورای نگهبان که نامه‌ی نسبتا مفصلی هم هست، بندهای زیادی آورده شده است. سرفصل‌هایی که مطرح بوده، آنجا طرح شده است و مستندات مفصلی که کمیته‌ی صیانت از آراء در ستاد آقای موسوی تهیه کرده بود، اینجا هم آورده شده است و در پیوست آن ارسال می‌شود».

 

شرط کروبی: ورود افراد مستقل به کمیته ویژه شورای نگهبان

 

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در آخرین ساعات روز شنبه ششم تیرماه در گفت و گو با بخش فارسی دویچه‌وله مواضع رسمی مهدی کروبی در قبال کمیته ویژه شواری نگهبان را تشریح کرد. وی ضمن تاکید بر شروطی که قبلا نیز از سوی کروبی برای پذیرش حکمیت کمیته ویژه عنوان شده بود گفت: «ما ضمن استقبال از اینکه شورای نگهبان در مسیر بررسی انتخابات اخیر گام بر می‌دارد چندین شرط را ذکر می‌کنیم که یکی از آنها این است که این شورا بایستی یک شورای حکمیت و مستقل باشد که اعضای آن، غیر از این اعضایی که الان شورای نگهبان معرفی کرده، باشند به خاطر اینکه برخی از این اعضا در ماه‌های اخیر حمایت‌های کاملا جانبدارانه‌ای را انجام دادند و همچنین اعضای این شورا باید اختیارات کامل برای تصمیم‌گیری داشته باشند».

 

گرامی مقدم دومین شرط مهدی کروبی برای فرستادن نماینده به کمیته ویژه شورای نگهبان را، رسیدگی به تمامی موارد شکایت و نه تنها بازشماری آرا ذکر کرد و گفت: «ما طی شکایتی که به شورای نگهبان فرستادیم، نخواستیم که صرفا آرا بازشماری شود، ادله زیادی در چهار فصل که بیش از ۵۰  مورد شکایت هست آوردیم  که تنها یکی از بندهای آن در مورد وضعیت شمارش آرا در شعب اخذ رای است بلکه غالب شکایت ما به شرایط قبل از انتخابات و روز انتخابات بر می‌گردد».

 

گرامی مقدم در پاسخ به این پرسش که در صورت نپذیرفتن شرایط آقای کروبی توسط شورای نگهبان، آیا ایشان نماینده‌ای به این کمیته نخواهند فرستاد، چنین گفت: «اگر شورای نگهبان این شرایط ما را بپذیرد، ما متعاقبا نماینده‌مان را معرفی خواهیم کرد اما اگر بنا باشد که این شرایط ما که شرایط سهل و آسان و منطقی و کف مطالبات ما برای شرکت در آن شوراست، پذیرفته نشود، ما در آن شورا شرکت نخواهیم کرد چون ما اساسا به ابطال انتخابات اعتقاد داریم اما به دلایل اینکه مسئولان و مقامات اعلام موضع کردند و شورای نگهبان هم در جهت بررسی وضعیت، این شورای پنج نفره را معرفی کرده ما هم گام را پیش گذاشتیم و معتقد هستیم که بایستی این شروط ما ابتدا از طرف شورای نگهبان تایید شود تا ما بتوانیم نماینده‌مان را به این شورا بفرستیم».

bluestar - ایران - تهران
کشته ندادیم که سازش کنیم
صندوق دست خورده شمارش کنیم
یکشنبه 7 تیر 1388

sepideh_j - ایران - تهران
دمت گرم.
یکشنبه 7 تیر 1388

ario-munich-alman - آلمان - مونیخ
خب نفرسته.ما موندیم با کدوم ساز این آقا باید برقصیم.
یکشنبه 7 تیر 1388

karikatur - انگلستان - برایترن
مرد سبز همینطور محکم به ایست . اینها دارند جا می زند .
یکشنبه 7 تیر 1388

parsa.it - ایتالیا - ونیز
مهم...مهم....احمدئ نژاد در حال استیفاع.......افرین بر ملت ایران وشما عزیزان به نازم غیرتتان..
یکشنبه 7 تیر 1388

black chador - امریکا - ولدن
چیه اقای موسوی نمخواهی نماینده بره احوال پرسی خانواده خامنه ای؟


فقط دمکراسی حقیقی بقیش کشکه
یکشنبه 7 تیر 1388

dkdk - ‌د‌‌انمارک - اسلیس
این کروبی نامرد مردم ستیز بی وجدان زمانیکه رئیس مجلس بود در مورد برخورد با مفاسد و بی حجابی و برخورد با بانوان دقیقا 6 لایحه را تائید کرد.حال مردیکه بوی کباب شنیده غافل از اینکه خر داغ میکنند
یکشنبه 7 تیر 1388

you39 - بلژیک - هاسلت
با سلام و خسته نباشید. در این موقعیت و شرایط خاص ایران شاید با این کلیپ بتوانم ذره ای از احساس خودم رو بیان کنم . . . واین رو تقدیم می کنم به صدها ندای خفته در خون.
امیر از بلژیک
https://www.youtube.com/watch?v=iIin_kFm9WM
یکشنبه 7 تیر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
چون میدانم به این قسمت خواهید آمد، خواستم بگویم که از سلامتی‌ شما خوشحالم و امیدوارم در تمام مراحل زندگی‌ موفق باشید
یکشنبه 7 تیر 1388

karkas - ایران - اصفهان
امضا کنید
https://www.petitiononline.com/akcriems/petition.html
یکشنبه 7 تیر 1388

یکی مثل همه - انگلستان - لندن
چادر سیاه عزیز، ضمن احترام به عقاید شما ، فکر میکنم شما هم موافق هستید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
طرح کردن این نظرات در این گونه جاها با اخلاق دمکراسی جور در نمیآید. اگر شما ساکن امریکا هستید باید
خودتان بخوبی بدانید که مردم کشور های ازاد هر حرفی را سنجیده و بجا مطرح میکنند. به نظر من شما ارزش پیروزی جوانان شجاع وطن
را پایین میآورید.
یکشنبه 7 تیر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
karkas - ایران - اصفهان
من از نخستین کسانی بودم که این را امضا کردم ولی نمی دانم که چرا تنها 33 هزار نفر امضا کرده اند.یک کاری کنید که همه امضا کنند.گرچه به یک میلیون هم برسد باز برای خامنه ای اتفاقی نمی افتد ولی باز روشن می شود که چند نفر از این مرتیکه ناراضی اند.
پیروز باشید.
یکشنبه 7 تیر 1388

7-aseman - اتریش - وین
جاسوسهای رژیم به رهبرانتون بگید چرا چرا . چنان چه میدانیم چرا را این بیرحمان نمیشناسند و جوابی ندارند از بس جنایتهایشان بی حد هست

نکته ی کوچکی ازبخش حوادث این سایت... چه طور یک دزد به خاطر فقر و بدبختی و نداری هزار مراحل باید بگذرونه و اعترافاتی غیر از دزدی باید داشته باشه از قانون این نامردها . چه طور یک گدا که یک ملیون پول در میاره باید هزار جواب پس بده و پولش را که خود مردم دادند ازش میگیرند به خاطر قانون بیرحمی این نامردها . چه طور زنی که به خاطر فقر تن فروشی میکنه و دستگیر میشه به خاطر قانون این نامردها باید سنگ سار بشه .وووووو........هزار حوادث دیگر که باعث ان همین نامردها هستند
حالا این مافیا ی دزد دروغگو جنایتکار که در روز روشن جلوی ملیونها نفر دزدی کردند جنایت کردند و میکنند چرا میخواهند سر پوشی کنند . چرا قانون خود شان را برای خودشان به اجرا نمیگذارند و قانون را زیر پا میگذارند . بهشون بگید دوره ی سواری و تازی تان تمام شد . باید الان قانون خودتان را برای خودتان اجرا کنید
یکشنبه 7 تیر 1388

ahura - ژاپن - توکیو
you39 - بلژیک - هاسلت
قربون احساس پاکت بشم عزیزم . بخدا یه چشم خون شد و یه چشم گریه . خدا مگه خوابی ؟‌ کجایی ؟‌ نمیخوای ببینی ؟‌ یا واقعا فقط خدای جلادها هستی ؟‌ ای خدا جوونای مارو نجات بده . بخدا دوستون دارم . از صمیم قلبم . شما عشق رو فریاد زدین . آزادی رو نعره کشیدین . شما به چرا مردن خودآگاهانید - ما به چرا زنده بودن خوبش نا آگاهان .
مرگ بر خامنه ای . نفرین ابدی به خمینی که این مصیبت ها رو به سر ما آورد . تف به شرف اونایی که دشنه جهل و حیوانیتشون تن آگاه و آزاد جوونای مارو سی سال میدره .
یکشنبه 7 تیر 1388

arash_1932 - ایران - مشهد
خدا نگهدارت باشه موسوی قهرمان.
یکشنبه 7 تیر 1388

پریستوک - ایران - تهران
خب معلومه هر آدم عاقلی موافقت نمی کنه ُ اگر قبول کنه همه می دونن نتیجه چیه پس سر این چیزای بی خودی به هم نپرید فقط به آخوندا فحش بدید
یکشنبه 7 تیر 1388

افسون60 - ایران - شیراز
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
برادر عزیزم من شرمنده شما و همه اونایی هستم که در این راه اسیب دیدن منو ببخشیداگه بیشتر از این نمیتونم کاری بکنم اولین بار خوندن نظر شما باعث شد چشمای من باز بشه الان دیگه هدف بزرگ زندگی من مبارزه است من معلمم به کودکانمون خواهم اموخت چگونه ازاد زیستن روبه معنی واقعی و به شیوه مولا امام حسین نه به روش اخوندها.
از ته دل خوشحالم که دیار کهن شیراز دلیر مردانی چون شما دارد شما باعث افتخار همه ما شیرازیها هستیدهمیشه برای سلامتیتون دعا میکنم سربلند باشید
یکشنبه 7 تیر 1388

pouriya - ایران - رودسر
با تمای انگیزه ی پرشوری که جناب میر حسین موسوی دارند یک اشکال بزرگ در کارشان است و آن این است که ایشان خود را در چهارچوب قوانین ارتجاعی جمهوری اسلامی خلاصه کرده اند و خمینی جلاد را الگو قرار میدهد.
جناب موسوی شمائی که بقول خودتان غسل شهادت کرده اید و من شخصا به این حرفتان باور دارم با مردم همزبان و همراه شوید. اینان دیگر خواهان یک حکومت مذهبی دیگر نیستند و در فریادهایشان این به گوش همه جهانیان نیز رسانیده اند. راه مردم را پیشه خود سازید و خود را از چنگال دگمهایتان برهانید که تنها در این صورت پیروزی از آن ما خواهد بود...
در غیر اینصورت این خیزش شوربختانه به تحلیل خواهد رفت.
یکشنبه 7 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.