انتقاد آیت الله موسوی اردبیلی از برخورد خشن با معترضان

انتقاد آیت الله موسوی اردبیلی از برخورد خشن با معترضان

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید در قم، در دیدار با بعضی اعضای شورای نگهبان از برخوردهای خشنی که اخیرا در مقابل اعتراض های خیابانی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شده انتقاد کرده است.

او گفته است که پاسخ به اعتراض ها باید به گونه ای باشد که مردم را قانع کند، "نه اینکه بدون تفاهم و با قوه قهریه بخواهیم اعتراض را ساکت نماییم".

آیت الله موسوی اردبیلی گفته است: "اتفاقاتی که در این انتخابات رخ داد متأسفانه موجب تضعیف نظام شد، در حالی که به راحتی امکان آن وجود داشت که قضایا حل شده و در یک مسیر منطقی قرار گیرد".

او به اعضای شورای نگهبان توصیه کرده است: "اشکالاتی را که معترضین به انتخابات وارد می کنند از آنها بشنوید و بخواهید که آنها را کتبا و همراه استدلال های منطقی ارائه دهند. باید اجازه دهید که مردم حرف خود را بیان نمایند".

آقای موسوی اردبیلی راه جلوگیری از کشانده شدن اعتراضات به خیابان ها را باز گذاشتن "مجرایی جهت بیان اعتراضات معترضین" دانست.


آیت الله موسوی اردبیلی:

نباید با استفاده از قوه قهریه اعتراضات مردم را ساکت کرد

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار با برخی از اعضای شورای نگهبان از رویکرد به کار گرفته شده برای پاسخ به معترضان به انتخابات انتقاد کرده و گفته است:« نباید با استفاده از قوه قهریه اعتراضات مردم را ساکت کرد».

به گزارش وب سایت آیت الله موسوی اردبیلی در این دیدار که روز پنجشنبه با حضور حجت الاسلام عبدالله کعبی و آقایان عباسعلی کدخدایی و مغیثه نیز حضور داشته اند، این روحانی بلند پایه در قم «ضمن ابراز ناراحتی از خشونت‌های رخ داده» تاکید کرده است:« پاسخ‌ها باید به گونه‎ای باشد که مردم را قانع سازد نه این که بدون تفاهم و با قوه قهریه بخواهیم اعتراض را ساکت نماییم.»

پس از آن که وزارت کشور ایران در روز شنبه ۲۳ خرداد ماه محمود احمدی نژاد را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. تجمع های اعتراضی در تهران و برخی شهر های ایران رخ داد. به گفته مقام های دولتی ایران تاکنون ۱۷ نفر دراین تجمع های اعتراضی کشته شده اند.

«راه جلوگیری از کشانده شدن اعتراضات به خیابانها این است که مجرایی جهت بیان اعتراضات معترضین قرار داده شود. باید اجازه داد که مطالب از طریق صدا و سیما یا اجتماعات قانونی مطرح شود و پاسخ آنها نیز از طریق وسائط ارتباط جمعی به سمع و نظر مردم رسانده شود. مطمئن باشید که کلام منطقی از جانب مردم مقبول واقع خواهد شد و کسی که بدون منطق صحبت کند مقبولیت نخواهد یافت.» آیت الله موسوی اردبیلی



میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری، می گویند شورای نگهبان در انتخابات بی طرف نیست و خواهان ابطال نتیجه این انتخابات شده اند.

آیت الله موسوی اردبیلی همچنین در دیدار با اعضای شورای نگهبان گفته است: «اتفاقاتی که در این انتخابات رخ داد متأسفانه موجب تضعیف نظام شد در حالی که به راحتی امکان آن وجود داشت که قضایا حل شده و در یک مسیر منطقی قرار گیرد.»

آیت الله موسوی اردبیلی همچنین گفته است:« «راه جلوگیری از کشانده شدن اعتراضات به خیابانها این است که مجرایی جهت بیان اعتراضات معترضین قرار داده شود. باید اجازه داد که مطالب از طریق صدا و سیما یا اجتماعات قانونی مطرح شود و پاسخ آنها نیز از طریق وسائط ارتباط جمعی به سمع و نظر مردم رسانده شود. مطمئن باشید که کلام منطقی از جانب مردم مقبول واقع خواهد شد و کسی که بدون منطق صحبت کند مقبولیت نخواهد یافت.»

ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی از روز های پس از انتخابات خواهان دریافت مجوز راهپیمایی از وزارت کشور شده اند، ولی تاکنون با هیچ کدام از این در خواست ها موافقت نشده است.

در همین زمینه دفتر ارتباطات مردمی ستاد میر حسین موسوی در روزهای اخیر در نامه ای به وزارت کشور جمهوری اسلامی خواستار صدور مجوز تجمعی برای «پاسداشت یاد شهیدان روزهای گذشته و تأکید بر حقوق قانونی مردم» شده بود، ولی این ستاد می گوید که هنوز چنین مجوزی صادر نشده است.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، « تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

sakar - انگلیس - لندن
انتخابات ریاست جمهوری هم در حقیقت همان محرک لازم بود. برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران مردم خواستار اهمیت قائل شدن برای رای خود هستند نه تصمیم شورای روحانیون. شعار" رای من چه شد؟" عملا به سمبل این مبدل شده است.
نکته جالب توجه سخنان "ابوالحسن بنی صدر" اولین رییس جمهور ایران در این زمینه است که یکی از معماران انقلاب اسلامی سال 1979 محسوب می شود. از نظر وی مهمترین عامل موثر و سرنوشت ساز پیروزی انقلاب اسلامی در آن زمان عامل حضور خودجوش و سیل آسای ملت بود. اوضاع کنونی دقیقا یادآور همان سناریوست. به گفته یکی از مسئولین ستاد "میر حسین موسوی"، آنها خود نیز چنین انتظاری نداشتند و خواستار خاموش کردن شعله خشم ملت هستند. اما چگونه؟ مردم در خیابان ها دیگر به این سخنان توجهی ندارند.
البته حکومت خواستار آن نبود که دعوای خانوادگی به بیرون درز پیدا کند. وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی نیز بر همین اساس رسانه های گروهی خارجی را از تهیه اخبار و گزارش از محل تظاهرات بدون مجوز ویژه از حکومت، بر حذر داشت.
پلیس نیز خبرنگاران خارجی و داخلی را بازداشت نموده و عکس ها و فیلم هایی که آنها از محل تظاهرات گرفته اند را ضبط نموده است. از ابتدای این ناآرامی ها دولت بدون تعلل شروع به بازداشت نمودن خبرنگاران نموده است. در میان آنها رییس انجمن خبرنگاران ایران، خبرنگار کانادایی "نیوزویک" و خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی دیده می شوند که دولت ایران وی را "عنصر نامطلوب" اعلام کرده است. دلیل این بازداشت ها و ممنوعیت ها طبیعتا بدون توضیح باقی مانده است. در حال حاضر همه به یک اندازه از جمله آیت الله خامنه ای، احمدی نژاد، رفسنجانی به نجات رژیم تمایل دارند. اما دلایل شخصی آنها و دافعه های موجود میان ایشان، اتحاد و یافتن راه های سازشکاری میان آنها را غیر ممکن ساخته است.
به گفته یکی از منابع آگاه در قم، رفسنجانی نظر مساعد شورای تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برای بررسی مسئله خلع رهبری در مجلس خبرگان را جلب کرده است.
رفسنجانی احتمالا از سوی آیت الله سیستانی یکی از رهبران بانفوذ شیعه که همزمان در ایران و عراق مورد احترام قرار دارد، نیز جلب حمایت نموده است. بر اساس اطلاعات موجود فعلا مسئله وجود جانشین برای وی مطرح نیست. حداقل به طور موقت به جای رهبر قرار است که شورای رهبری انجام وظیفه کند. اما بر اساس گزارشات دیگر، قرار است که یکی از چهره های قدیمی در میان روحانیون یعنی "آیت الله صانعی" بعنوان فرد مورد نظر معرفی شود.
تغییر خامنه ای بدون تردید استعفای احمدی نژاد از پست ریاست جمهوری را به همراه خواهد داشت. البته ممکن است که این مسئله به آرامش خیابان ها منجر شود، اما بحث دیگر آنست که آیا این مسئله مدت زیادی ادامه پیدا خواهد کرد؟ حال بعید به نظر می رسد که رژیم ولایت فقیه بتواند به احیای ظاهری "مردمسالاری دینی" بسنده کند.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 3 تیرماه.
یکشنبه 7 تیر 1388

nAZANIN 2009 - ایران - ارومیه
جونای مردمو کشتن.این هنوز به فکره تضعیفه نظامشونه
یکشنبه 7 تیر 1388

bluestar - ایران - تهران
ک ر و ب ی در واکنش به گریه آغا در نماز جمعه:
((شاه هم در سال آخر سلطنت خود گریه کرد))
به نقل از روزنامه اعتماد ملی
یکشنبه 7 تیر 1388

black chador - امریکا - ولدن
sakar - انگلیس - لندن

هر کاری کنند این جنبش را نمتونن ارام کنند. شاه هم در دوسال اخر از این کارها زیاد کرد ولی بجایی نرسید. مردم از داشتن رژیم اخوندی دروغگو و دزد خسته شدن.
یکشنبه 7 تیر 1388

sakar - انگلیس - لندن
دوستان عزیز مطلب بالا از پیک نت بود البته کامل نفرستادم شاید خسته کننده باشه براتون ولی‌ اگر راست باشه ما جز آزادی بیان رشد اقتصادی و اجتمأعی چیزی نمی خوأیم چرا ؟ نسل جوون ایران و نابود می‌کنن چرا ؟
..
یکشنبه 7 تیر 1388

sahar_v85 - کانادا - تورنتو
احمدی چرا خفه خون گرفته....معلومه که حسابی خیس کرده....
یکشنبه 7 تیر 1388

7-aseman - اتریش - وین
حاج اقا بعد از دو هفته خسته نباشید .
یکشنبه 7 تیر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
به درک که نظامشون ضعیف شده.ما می خواهیم از ریشه بیفته. "آمین".
دوشنبه 8 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.