بحران ایران در صحنه‌های بین‌المللی

بحران ایران در صحنه‌های بین‌المللی

رسانه‌های گروهی جهان اخبار انتخابات ایران را به طور گسترده گزارش دادند. اینک واکنش به بحران ایران در محافل بین‌المللی بالا می‌گیرد. در نشست‌های ادواری و اظهارات سران کشورها مسائل ایران هر روز جای بارزتری پیدا می‌کند.

 از رفتار خشن حاکمان ایران در رویارویی با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم انتقاد شده است
اتحادیه اروپا اعلام کرده که نمی‌تواند در بحران سیاسی ایران بی‌تفاوت بماند و قصد دارد یک هیئت تحقیق برای رسیدگی به انتخابات ریاست جمهوری به این کشور اعزام کند. این تصمیم به دنبال درخواست شیرین عبادی، ‌حقوقدان ایرانی صورت می‌گیرد. هانس گرت پوترینگ رئیس پارلمان اروپا گفته است که بررسی فرایند انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیار مهم است و او حاضر است شخصاً به ایران سفر کند تا همراهی اتحادیه اروپا را با مردم ایران نشان دهد. از واکنش دولت جمهوری اسلامی هنوز اطلاعی در دست نیست.

مناسبات ایران با کشورهای اروپایی به ویژه با بریتانیا سخت تیره شده است. جمهوری اسلامی دولت بریتانیا را متهم مى‌کند که به نا آرامى‌هاى پس از انتخابات دهم ریاست جمهورى دامن مى‌زند. به نظر ناظران امکان قطع روابط سیاسی میان دو کشور قوت می‌گیرد.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه‌ای گفته است که بین حکومت ایران و مردم آن "بحران اعتماد" وجود دارد. او از رفتار خشن حاکمان ایران در رویارویی با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ابراز تأسف کرد. آقای میلیبند گفت که جمهوری اسلامی با نارضایتی عمیق شهروندان خود روبروست، اما به جای رسیدگی به این مشکل، گناه را به گردن دیگران، یعنی دولت‌های خارجی می‌اندازد.

وزارت امور خارجه ایران تا کنون دو دیپلمات بریتانیایى و یک خبرنگار شبکه بى بى سى را از این کشور اخراج کرده و بریتانیا نیز دستور داده که دو دیپلمات ایرانى خاک این کشور را ترک کنند.

کشورهای بزرگ صنعتی

نخست قرار بود که مسائل حساس بین‌المللی و پیش از همه مسئلۀ افغانستان در این اجلاس به بحث گذاشته شود، به همین خاطر از جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از همسایگان افغانستان دعوت شده بود تا در این اجلاس شرکت کند. اما امروز خبر رسید که با توجه به اهمیت رویدادهای اخیر ایران، بحران سیاسی جمهوری اسلامی بیشتر بحث‌ها را در نشست گروه ۸ به خود اختصاص داده است. منوچهر متکی وزیر خارجه ایران گفته است که قصد شرکت در این اجلاس را ندارد.

نشست گروه هشت طی سه روز از ۲۵ تا ۲۷ ژوئن در ایتالیا برگزار می‌شود. فرانکو فراتینى، وزیر امور خارجه ایتالیا، در سخنرانی روز اول نشست اظهار داشت: «ایران باید انتخاب کند که آیا مى‌خواهد درهاى خود را براى گفت‌و‌گو با جامعه بین‌المللى باز بگذارد یا نه. چرا که دستان باز آمریکا که ما از آن حمایت مى‌کنیم، نمى‌تواند با دستانى که به خون آلوده است مورد استقبال قرار گیرد.»

کشورهاى هشت کشور بزرگ صنعتى شامل آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، روسیه، ژاپن، آلمان، فرانسه و کانادا است.

حمایت متحدان جمهوری اسلامی

از سوی دیگر هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا و متحد نزدیک محمود احمدىنژاد گفته است که سازمان اطلاعاتی ایالات متحده (سیا) در پشت پرده اعتراض‌هاى خیابانى در ایران قرار دارد. گروه حزب الله لبنان نیز که از سوى جمهورى اسلامى حمایت مى‌شود غرب را متهم کرده است که به اعتراض‌ها در ایران دامن مى‌زند.
در ادامه واکنش‌هاى بین المللى به اعتراض‌هاى مردم در تهران که با سرکوب مأموران دولتی روبرو شد، وزیران امور خارجه گروه هشت کشور صنعتى نشست سه روز خود را در ایتالیا آغاز کردند و انتظار مى‌رود که موضع یگانه‌ای براى محکومیت ایران اتخاذ کنند.
zorba - استرالیا - سیدنی
فقط یک دزد کلاهبردار مثل هوگو چاورز و یک سازمان تروریستی مثل حزب الله از این خونخوارها دفاع میکنند
جمعه 5 تیر 1388

black chador - امریکا - ولدن
وای حالا دیگه اینو کجامون بذاریم؟ چاوز و حزب الله علیه دنیا طرفدار نوکرشون رو کردند.

جمعه 5 تیر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
با سلام خدمت دوستان
دوستان عزیز مطلع شدم که پائولو کوئیلو برای "ندا" مطلبی را در بلاگش نوشته است. آدرس بلاگش را در پایین می گذارم. اگر دوست داشتید بابت این کارش از وی تشکر کنید.
موفق باشید

Iran by Neda

https://paulocoelhoblog.com/2009/06/23/iran-by-neda/
جمعه 5 تیر 1388

nara83 - ایران - مشهد
گروه حزب الله لبنان و هوگو چاوز خبیث، هنوز به حد کافی ایران را نچاپیده اند. و مهره ای بهتر از احمدی نژاد احمق پیدا نمی کنند. پس درنتیجه هنوز از این میمون حقه باز حمایت می کنند. به این احمقها هیچ ربطی نداره که در مسایل ایران دخالت کنند. اینها هم یکی مثل انگلی نژاد و خامنه ای جلاد هستند.
جمعه 5 تیر 1388

parnian1712 - انگلیس - لندن
این سید اکبر تازگی عضو شده که بیاد اینجا اعصاب همه را خرد کنه لطفا هر چی مینویسه کسی جوابشو نده
جمعه 5 تیر 1388

وروجک - ایران - تهران
دمت گرم احمدی نژاد
عجب حامیانی هوگو چاوز - حزب الله لبنان - راستی اگه گفتید چرا خبری از پیام تبریک مورالس نیست ؟ چون بانک مرکزی حاضر نشد 700 میلیون دلار مبلغ درخواستی احمدی نژاد رو براش بفرسته گفت باید یا مجلس یا رهبر دستور بده رهبر هم اجازه نداد مورالس هم پیام تبریکش رو گذاشته تو کشو میزش هر وقت چک 900 میلیون دلاری به دستش رسید ارسال می کنه البته چاوز و حزب الله چک هایشان به موقع به دستشان رسیده
جمعه 5 تیر 1388

Nim Rokh - ایران - تهران
نکنه خود اروپا از کشتار مردم خود در جنگ جهانی دوم را از یاد برده اند. نظام والای ایران مشروعیت خودش را از کشورهای دیگر نگرقته است که حالا پاسخگوی انها باشد.
معمولا نظام های دست نشانده مثل افغانستان باید بترسند تا مشروعیتشان زیر سوال برود.
جمعه 5 تیر 1388

mohammadmoradi_tehran - ایران - تهران
در حال حاضر اوضاع مناسب نیست ... صدا سیمای جمهوری اسلامی در یک کودتایی بزرگ کلیه وقایع و اتفاقات را برعکس منعکس میکند مردم ایران به خصوص شهرستانیان به علت فیلترینگ و پارازیتهای گسترده در جریان دقیق وقایع نیستند و کاملا فریب صدا و سیما را خورده اند... کلیه جنبشها و اعتراضات به غربیان نسبت داده شده ... از کشته شدگان هیچ حرفی زده نمی شود ... حکومت نظامی شدیدی حکم فرماست... اگر مهندس موسوی و یارانش نتوانند راهپیمایی دیگری به راه بیاندازند متاسفانه جنبش بسیار ضعیف خواهد شد ... عزیزان خارج از کشور وظیفه شماها سنگین تراست بایستی این موضوع در تمام محافل روشنفکری و انسانی باز شود دنیا بایستی از کودتای ایران به دست مجتبی خامنه ای و مصباح یزدی برای حذف این جمهوریت نیم بند و تبدیل حکومت به دیکتاتوری محض اطلاع پیدا کنند. احمدی نژاد وسیله سرکوب و در واقع اسلحه دست خاندان خامنه ای جهت کودتایی بزرگتر و وسیع تر در آینده است ... اتفاقات بسیار مهم و خطرناکی در پیش است اگر جنبش سرکوب شود پیروزی خطرناکی بدست دیکتاتور در راه است ... سفارت جمهوری اسلامی در کشور های غربی نباید یک روز خوش داشته باشد... موضوع بایستی به دنیا اطلاع داده شود...
جمعه 5 تیر 1388

adlin_2000 - ایتالیا - میلان
کاش ترتیبی داده میشد که همزمان با این اجلاس ایرانیهای مقیم ایتالیا در روم و میلان تظاهراتی بر پا میکردند.البته با اعلام قبلی.چون هر موقع در میلان گردهمایی شده ما روز بعدش فهمیدیم ومتاسفانه نتونستیم شرکت کنیم.
جمعه 5 تیر 1388

bluestar - ایران - تهران
اول اینکه تو جنگ جهانی هیچ دولتی مردم خودش رو نمیکشت. دولتهای متحد آلمان و ایتالیا بر علیه متفقین در حال جنگ بودند. بر خلاف لباس شخصی های مزدور خ * ا * م * ن * ه * ا * ی صهیونیست به روی مردم بی دفاع اسلحه نمیکشیدند.
دوم اینکه نظام والای ایران هم مشروعیتش رو از عضویت در سازمان ملل گرفته و کافیه نهادهای بین المللی یه کم مواضعشون رو تندتر کنند تا همین آقایون تندرو اصولگرا به خوردن بیفتند.
یا سخن سنجیده گو ای مرد نادان یا خموش
جمعه 5 تیر 1388

Avayeh Edalat - سوید - سوید
بخوره تو سر و صورت... NIM ROKH ایرن- تهران : حالا نیم رخ وایستادى دارى حرفهاى گنده تر از تمام رخت میزنى. این چه مشروعیتیه که ملت خودمونرو به خاک خون بکشیم؟ چه کسى به این اباش و اراذل بسیجى و لبس شخصى حق اینرو داده که شهروندان ایرانیرو به زور شتم و قتل مجبور به تقبل دروغگویى و کلاهبردارى در انتخابات که حق همه مردم است اعم از طرفدار شما یا مخالف شما باشد ، بکنند؟ آیا حرف حق دارى بزنى یا اینکه مثل سگ در خونه صاحبت شیرى؟ ننگ بر " ایرانیهاى " پلیدى مثل تو، لایق تو و امثال تو سرب اسرایلى است. که 4 تا عرب پا برهنه رو ورداشتین آوردین تو ایران و با پول نفت من و امثال من که آرزوى مرگ و نابودى شما انگلان بشریت رو داریم، دارین مى پرورینشون.... اینرو بدونین هیچ حاکم خونخوارى که بر ترس مردم حکومت کرده عمر طولانى نداشته، به فکر بار و بندیلتون بشین
جمعه 5 تیر 1388

ستاره سربی - ایران - تهران
چاوز جان آخه تو اگه دم تکون ندی واسه اینا و یکسره پارس نکنی پس کی اینکارو بکنه عزیزم؟؟؟پول مفت نفت ما به جای سفره ما سر از رقاصه خونه های ونزوئلا و تروریست خانه های حزب ا لشیطان در آورده شماها کاسه لیسی این عنترا رو نکین کی بکنه؟؟؟من مهندس با ماهی 250 هزار تومن حقوق؟؟
شنبه 6 تیر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.