رابطه زناشویی پس از زایمان

رابطه زناشویی پس از زایمان

خیلی از همسران تصور می‌کنند پس از زایمان باید تا هفته‌ها رابطه زناشویی نداشته باشند؛ چون ممکن است برقراری چنین رابطه‌ای باعث آسیب به مادر شود. باور غلط دیگری که در این مورد رواج دارد، بهتر بودن سزارین نسبت به زایمان طبیعی برای برقراری رابطه زناشویی بعد از آن است. البته بعضی اوقات هم مشغولیت بچه‌داری باعث می‌شود که زوج‌ها خودشان و یا رابطه زناشویی‌شان را فراموش کنند که این نکته هم می‌تواند در درازمدت عوارض نامطلوبی بر روابط زوجین بگذارد. درباره این موارد با دکتر ملک‌منصور اقصی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه تهران گفتگو کرده‌ایم...



بعد از زایمان، تا چه مدتی محدودیت و منع رابطه زناشویی وجود دارد؟
در یک مدت زمان خاص پس از زایمان، توصیه ما این است که رابطه زناشویی وجود نداشته باشد و علت آن هم این است که می‌خواهیم محل چسبندگی جفت ترمیم پیدا کند چون مثل یک زخم باز می‌ماند. جفت از دیواره کنده شده و خو‌ن‌ریزی‌های معمول بعد از زایمان، از همین محل است. تا این زخم ترمیم پیدا نکرده، بهتر است رابطه‌ زناشویی نداشته باشند. این زمان حدود 3 هفته طول می‌کشد. در قدیم می‌گفتند تا 6 هفته. اما امروز می‌گویند تا 3 هفته هم کفایت می‌کند.

آیا این مدت برای زایمان طبیعی و سزارین فرق دارد؟
مسلما شرایط زایمان طبیعی و سزارین باهم فرق می‌کند. اگر زایمان طبیعی باشد چون در محل، ممکن است برش و بخیه زده شده باشد و این زخم در طول 2 هفته بهبود پیدا می‌کند، چنانچه مشکل خاصی پیدا نکند، همین 3 هفته کافی است.

در مورد سزارین چه طور؟
بستگی دارد به نوع سزارینی که انجام شده است. اگر همراه با چسبندگی زیاد یا بروز عفونت باشد، ممکن است رابطه‌ زناشویی همراه با درد باشد. یعنی پس از رابطه‌ زناشویی، زن یک درد مبهمی در ناحیه لگن خود حس می‌کند. در حقیقت، با حرکت احساس درد می‌کند. بالاخره سزارین یک برش است. شکم باز شده و دست خورده، در بهترین شرایط هم سزارین تا حدی چسبندگی ایجاد می‌کند. بنابراین زایمان طبیعی از این جهت بهتر است و برخلاف تصور عوام که فکر می‌کنند سزارین برای رابطه زناشویی‌شان بهتر است، باید اشاره شود که پس از یک زایمان طبیعی و سالم، رابطه زناشویی در مقایسه با سزارین مطلوب‌تر است.

آیا این چسبندگی، به غیر از درد محدودیت دیگری هم برای رابطه زناشویی ایجاد می‌کند؟
نه، فقط همان درد را ایجاد می‌کند. پس از زایمان نکته‌ دیگری که وجود دارد، زمانی است که مادر شیر می‌دهد. در این شرایط فعالیت تخمدان‌ها متوقف شده و این می‌تواند باعث کم شدن ترشحات واژن و خشکی آن شود. اگر زن چنین احساسی را دارد، بهتر است از ژل‌های لوبریکانت استفاده کند که محلول در آب است.

برخی خانم‌ها تصور می‌کنند بعد از زایمان طبیعی ممکن است نتوانند مثل قبل رابطه زناشویی برقرار کنند. آیا چنین تصوری درست است؟
یکی از تغییرات فیزیولوژیک که در طول بارداری اتفاق می‌افتد هیپرتروفی یا افزایش حجم دستگاه تناسلی است؛ یعنی یک مقداری بافت بزرگ‌تر و متورم‌تر می‌شود. خود کانال زایمانی نیز بازتر می‌شود. رحمی که قبلا 100 گرم بوده حالا می‌شود 1000 گرم. بعد از زایمان، تمام این تغییرات طی 6 هفته بر می‌گردد به حالت عادی. پس تغییرات چندانی برای اندام‌ها برای طولانی مدت اتفاق نمی‌افتد.

در جایی می‌خواندم که برای پیشگیری از تغییر شکل‌های مختصری که ممکن است بعد از بچه‌دار شدن اتفاق بیفتد، تمرین‌هایی وجود دارد. آیا این حرف درست است؟
بله، تمرین عضلات کف لگن، ورزشی است که حتی برای خانم‌هایی که باردار نیستند، می‌تواند رضایت ناشی از رابطه زناشویی را افزایش دهد. برای خانم‌هایی که اختلالات جسمی دارند و یا دیر به ارگاسم می‌رسند، توصیه می‌شود در طول روز مرتب این عضلات را تقویت کنند. برای تقویت، عضلات را باید به صورت متناوب منقبض و منبسط کنند. ابتدا نیز این کار را با دفعات کم شروع کرده و کم کم آن را افزایش دهند. طول مدت انقباض و انبساط را هم می‌توانند افزایش دهند. به عنوان مثال اول 3 ثانیه، و بعد کم کم مدت را تا 10 ثانیه افزایش دهند. این تمرین حتی برای دوران یائسگی که عضلات کف لگن ضعیف می‌شوند نیز مفید است البته توصیه می‌شود که در دوران بارداری نیز خانم‌ها این کار را انجام دهند.

بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان و در زمان شیر دادن، از ترس باردار شدن ترجیح می‌دهند که رابطه زناشویی نداشته و یا در حداقل ممکن داشته باشند. روش درست برای جلوگیری در این دوران چیست؟
توصیه می‌کنیم که خانم‌ها هفته‌ ششم پس از زایمان به مراکز بهداشت مراجعه کنند. مشاور با توجه به شرایطی که زن و مرد دارند روش قابل اطمینانی را برای جلوگیری به آنها معرفی می‌کند چرا که فقط 40 روز اول پس از زایمان احتمال بارداری وجود ندارد و بعد از آن به علت احتمال حاملگی، جلوگیری صورت بگیرد.

خرم - ایران - تهران
خوشا به حال متاهل ها!!!!! افسوسسسسسسسس به ما مجردها!!!!! چه کنیم که نمی دانیم .
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

parijoon - بلژیک - بروکسل
خرم زیاد غصه نخور خیلی از متاهل ها به حال تو غبطه می خورند
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

omidam - آمریکا - کالیفرنیا
وقتی دنیا میاد این شکلیه؟این اندازه ایه؟ دختر و پسر فرقی نمیکنه؟
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

parastoo06 - استرالیا - سیدنی
خرم - ایران - تهران
خوشا به حال متاهل ها!!!!.........
آسوده توئی که خ. نداری از کاه جووش خبر نداری
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

amiromid - سوئد - گوتنبرگ
وقتی فیلمهای زایمان را میبینم حس غریبی پیدا می کنم گویی که که در اتاقکی محبوسم ...بوی ناخوشایندیست...حالت تهوع و ... بهم دست میدهد امید که همسان سازی روزی انسان را از این روند تولد شنیع نجات دهد...
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

niloofarane-96 - ایران - تهران
واقعا مطالبتون مفید بود.متشکر. ولی ما که هنوز یه دونه نی نی هم نداریم. من دلم میخواد 2 تا نی نی بیارم دنیا.
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

totiyah64 - ایران - مشهد
وای بچه ها چه حس خوبیه مادر شدن...البته من هنوز ازدواج نکردم///
خرم جون باهات موافقم!!!!!!!!!!
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

moh333n - ایران - اهواز
ازدواج مثل دستشویی میمونه اینایی که بیرونن هول میزنن برن تو و اینایی که داخلن میخوان بیان بیرون!!
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

pokalu - المان - دورتموند
مفید بود.ممنون
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

mahtab.e.roshan - انگلستان - لندن
moh333n - ایران - اهواز
این چیزی که گفتی در مورد عده ای درسته . خیلی ها هم هستن که برای حفظ و دوام زندگی زناشوییشون حاضر هستن هر کاری بکنن
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

** لاله ** - بلژیک - گنت
مفید بود
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

گل دختر تاج سر - ایران - مشهد
من دلم می خواد ازدواج موفقیت آمیزی داشته باشم یه ازدواج شاد و راحت ویک زندگی با آرامش ایشلا که برای همه اینطور باشه...
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

dokhtare_ tanha - کانادا - تورنتو
amiromid - سوئد - گوتنبرگ
مگه میخوای زایمان کنی میشینی فیلم می بینی؟ چرا فیلم میبینی که حالتم بد بشه. واسه همینکه خدا کارو به کاردون سپرده در غیر این صورت اقایون زایمان میکردن
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

3setareh - آمریکا - ارواین
amiromid از سوئد
مطمئنی حالت سر جاست؟این ....یات چیه میگی‌؟این راهی‌ هست که خدا برای تولد گذاشته!من میگم شاید تو افسردگی داری....برای کمک به خودت دیگه فیلمای زایمان نبین.چون این حرفایی که میزنی برای خانوما قابل درک نیست.زایمان خییییلی سخته،ولی‌ تولد بچه زیباترین حسی هست که یه مادر میتون حس کنه.بله این فرشتهای کوچیک اسون به این دنیا نمیان!اما من به عنوان یک زن هیچ چیز تاریکی‌ در زایمان(هرچند سخت و طاقت فرسا)نمیبینم.
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

toba2 - انگلستان - لندن
گل دختر تاج سر - ایران - مشهد ..امیدوارم به ارزویت برسی ارزوی خوشبختی وزندگی سعادت مندی برای تمام جوانان دم بخت دارم ....
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

pokalu - المان - دورتموند
moh333n - ایران - اهواز
مثال بی ربط و دور از ادبی زدی
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

گل دختر تاج سر - ایران - مشهد
amiromid - سوئد - گوتنبرگ
این چه حرفیه که می زنی بچه ای که تو دل مامانشه احساس می کنه اونجا بهترین جای دنیاست که واقعا هم برای موجودی با اون وضعیت بهترین جاست ُدر حین تولد به بچه فشار میاد اما بعد از تولد در امن ترین و عاشق ترین آغوش دنیا جا می گیره در طول مدتی که بچه تو دل مامانشه هر لحظه چه صبح چه شب همراه مادرشه و هر ثانیه یکی هست که مراقبش باشه اما این احساسات لا اقل با این شدت غیر ممکنه که در شبیه سازی موجود باشه شاید بعضی چیزا مدرنش خوب باشه اما باردار شدن و زایمان و...فقط طبیعیش خوبه البته به نظر من
سه‌شنبه 5 خرداد 1388

mohsen- - انگلستان - لیدز
moh333n - ایران - اهواز
یکی از زیبا ترین مثالهایی بود که شنیده بودم مرسی.
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

timo - ایران - تهران
امیر امید واقعا حالم رو با این نظر دادنت به هم زدی خوب اگه نظری نداری نظر نده دیگه چرا ...شعر میگی (از این روش زایمان متنفرم)خداوند زیباترین حس ها را به مادر داده که با هیچ زبانی قابل بازگو کردن نیست اگه درد زایمان وجود نداشت اگه نه ماه انتظار وجود نداشت هیچ عشقی هم وجود نداشت پس خواهشا عشق را زیر سوال نبر تو خیلی کوچیکتر از اونی که بخواهی عظمت خداوندی را زیر سوال ببری
(ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست )
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

niloofarane-96 - ایران - تهران
moh333n - ایران - اهواز
چه بی ادب.ایششششش
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

Pesare Shoja - گامبیا - آبیجان
moh333n - ایران - اهواز
هیچم اینجور نیست . اولاْ که تشبیه بی ادبانه ای کردی . بعدم بقای نسل انسانی در گرو وجود ازدواج است . ضمن اینکه خیلی افراد که ازدواج کرده اند تا آخر عمر به پیمانی که بسته اند وفادار می مانند و مثل اون چیزی که تو فکر می کنی موقتی نیست . واقعاْ یه لحظه به مطلبی که نوشتی فکر کن . کمال بی ادبی بود .
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

tiam1983 - ایران - اصفهان
20٪ مردها عقل دارند بقیه همگی زن دارند
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

movafeg - ایران - زوریخ
گل دختر تاج سر - ایران - مشهد
هیچ کس تا حالا نبوده که بگه من ازدواج موفقی دارم واز زندگی لذت می برم هرکی هم اینو بگه دروغ گفته چرا که تو ایران نه زن استاندارد داریم نه مرد .
اولا همه یه جور مشکل جسمانی داره یکی چاقه یکی لاغره یکی .....
دوما همه یه جور مشکل اخلاقی داره
سوما همه یه جور مشکل شخصیتی داره چه استاد باشه چه دکتر وچه ...
چهارما همه یه جور مشکل مالی داره
ومشکلات زیاد دیگه
همه اینها باعث میشه که موقع (البته خیلی ببخشین ) نزدیکی وارتباط جنسی مشکل ایجاد بشه و ممکن است طرفین تا حد استاندارد به اوج لذت نرسد
واین باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی می شه وباعث دلسردی وبوجود آمدن مشکلات دیگر وجبران ناپذیر بشه .یک نمونه اینه که موقعی که زن یا مرد از روابط جنسی شان ناراضی باشند خود به خود باعث خواهد شد تا اینها برای ارضای میل جنسیشون به بیرون کشیده شوند وباعث بوجود آمدن فساد در جامعه شوند .
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

irandokht_maryam - المان - هامبورگ
خدایا هر چه قدر ستایشت کنم باز هم کمه من مشکل نازایی داشتم دیگه از دکتر رفتن خسته شده بودم ولی الان حامله هستم واین باورش برام سخته با گرفتن جواب مثبت و حتی موقع سونوگرافی با دیدن طپش قلب بچه ام با چشم خودم هنوز هم باورم نمی شه که بعد چند ماه مادر میشم.خدایا شکرت
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

redoxid - قطر - دوحه
moh333n - ایران - اهواز
شما مواظب باش افتادی تو دستشویی کسی سیفون نزنه بری پایین
دفعه بعد یه مثال بزن که کسی به شعورت توهین نکنه
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
متاسفانه علت خیلی ازدواجهای عجولانه ای که به عاقبت زشت و غم انگیز طلاق میانجامد(در ایران و کشورهای بسته)بیشتر از روی شهوت و نداشتن رابطه قبل از ازدواج و حل نشدن مسایل جنسی است(بیشتر مردها) و همین که ازدواج کردند تازه فکر میکنند همین بود؟تازه میفهمند این مشکل باعث نادیده گرفتن خیلی از جنبه های دیگر زندگی شده
چهار‌شنبه 6 خرداد 1388

گل دختر تاج سر - ایران - مشهد
movafeg - ایران - زوریخ
اهکی چقدر بد بینی
حرفات درسته اما نه صد در صد
toba2 - انگلستان - لندن
ممنون منم برات آرزوی سلامت و خوشبختی و بهروزی دارم
پنج‌شنبه 7 خرداد 1388

dokhtar_ironi_87 - ایران - ایران
randokht_maryam - المان - هامبورگ
واقعا بهت تبریک می گم ایشالا که به سلامتی دنیا بیاد. درسته واقعا خدا یه قدرت ،مهربونی و... نا متناهی داره ولی بعضی از ما بنده ها با کفر گویی های که میگیم قدر این چیزها رو نمیدونیم.خده بازم ممنون که ارزوی یه بنده تو براورده کردی. بازم تبریک مریم خانم
--------------------
کاربر گرامی
در صورتی که نام شهر و کشور خود را به فارسی ننویسید نظرات بعدی شما درج نخواهد شد.
با تشکر
ایرانیان انگلستان
یکشنبه 10 خرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.