نامه مهم مهندس بازرگان به امام خمینی برای پایان جنگ

نامه مهم مهندس بازرگان به امام خمینی برای پایان جنگ

سایت جمهوریت اقدام به انتشار بخش منتشر نشده خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی کرده که مربوط به سال شصت و پنج است.

در بخش مربوط به یادداشت های روزانه رییس مجلس خبرگان رهبری، که در آن زمان علاوه بر ریاست مجلس، مسوولیت مدیریت جنگ را بر عهده داشته به پیام دبیر کل نهضت آزادی ایران به رهبر انقلاب اسلامی اشاره شده است. مهندس بازرگان در این نامه از امام خمینی خواسته است نسبت به پایان جنگ اقدام کنند.
 
بخوانید:

جمعه ٤ مهر ١٣٦٥ / ٢١ محرم ١٤٠٦ / ٢٦ سپتامبر ١٩٨٦

تا ساعت چهار بعدازظهر در منزل بودم. مطالعه می‌کردم و برای سفر به جبهه، چمدان سفر را آماده نمودم.

عصر گزارش‌ها را آوردند (نهضت آزادی در چند روز گذشته جزوه‌ای ١٦ صفحه‌ای با عنوان «پیام نهضت آزادی به رهبر انقلاب اسلامی ایران» منتشر کرده و کوشیده است که مخالفت خود را با ادامه جنگ «مستدل به آیات قرآن و سیره معصومان (ع) نمایند. روزنامه فرانسوی لوموند این پیام را، که در شماره دیروز چاپ کرده بود، امروز تحلیل کرده است.

لوموند نوشته است: «در این نامه که درباره پایان دادن به جنگ نوشته شده آمده است: «اغلب مسوولان ایرانی با یافتن راه حلی از طریق مذاکره برای این جنگ موافقند ولی تنها امام خواهان جنگ می‌باشد.»

بازرگان در این پیام خطاب به [امام] خمینی می‌نویسد: «هنگام بازپس‌گیری خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، رئیس مجلس آقای هاشمی رفسنجانی، در یک دیدار خصوصی به ما گفته بود که شما [امام] به هیچ‌وجه مایل به وارد شدن نیروهای ایرانی به خاک عراق نبوده و یا هرگونه عقیده‌ای مبنی بر محاصره این کشور مخالف بوده‌اید. لکن اندکی بعد نظر خود را تغییر داده و دفاع مشروع را به تجاوز انتقام‌جویانه‌ای که مغایر کلام قرآن است تبدیل نمودید.»

بازرگان در پیام خود می‌افزاید: «این درگیری نه جنگ اسلام بر علیه کفار است و نه جنگ مظلوم بر علیه ظالم بلکه جنگ بین دو ملت مظلوم است که با یکدیگر قتال می‌کنند.»

وی تصریح می‌نماید: «حتی اگر دشمن، صلح را برای یافتن فرصت پیشنهاد می‌کند، اسلام به ما دستور می‌دهد که آن را پذیرفته و به آزمایش بگذاریم.»

بازرگان در این نامه شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» را در حال تبدیل شدن به «جنگ جنگ تا نابودی کامل» می‌خواند.

نهضت آزادی در پیام خود خطاب به امام همچنین آورده است: «شما از پیامبر که در جنگ با نزدیکانش مشورت کرد، بالاتر نیستید.» نهضت آزادی با توضیح این مطلب که امام تعداد زیادی از مسوولان و نزدیکانش را که برای تشریح تهدیدهایی که ادامه جنگ برای کشور دربر دارد به نزد ایشان رفته‌اند با سردی و بدخلقی تحویل گرفت، از امام خواسته است تا درباره مساله جنگ به ملت رجوع نموده و نمایندگان قانونی مردم و اعضای شورای عالی دفاع را در دادن نظراتشان آزاد بگذارند.

این گروه قبل از این نیز، بعد از عملیات پیروز والفجر ٨ در فاو، جزوه‌ای ٢٣ صفحه‌ای با عنوان «پایان عادلانه جنگ» منتشر کرده بود.

«طارق عزیز» وزیر امور خارجه عراق، طی سخنرانی اوایل مهرماه خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران، به مطالب جزوه «پیام نهضت آزادی به رهبر انقلاب اسلامی ایران» استناد کرده و براساس آن، مسوولیت ادامه جنگ را متوجه امام و نظام جمهوری اسلامی کرده بود).

خبر مهمی نداشت. ساعت چهار بعدازظهر حرکت کردم و نوشتم که همان وصیت سابق معتبر است.

مانند دفعه قبل با لباس بسیجی در اتومبیل غیرزرهی به ایستگاه رباط‌کریم رفتیم. حدود ساعت پنج سوار قطار شدیم. واگن مخصوص برای ما آورده بودند. شب را نسبتا راحت خوابیدم. صبحانه را نزدیک اهواز خوردیم. واگن ما آخرین واگن قطار بود و در عقب بالکنی داشت که قسمتی از وقت را در آن می‌نشستیم و صحرا و بیابان را تماشا می‌کردیم.

Black Chador - امریکا - ولدن
بازهم هی بگید امام خمینی. هیچ فرقی بین صدام و خمینی نبود. هردو تشنه خون جوانان ایرانی بودن.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

lionking - انگلیس - لندن
خب بدون شک خمینی رهبر بزرگ تروریستهای دنیا بود.خمینی جلاد بزرگ تاریخ ایران بود.بزرگترین جنایات او به کشته دادن بیش از یک میلیون نفر مردم بی گناه در جنگ با عراق.و اعدام بیش از نود و چهار هزار نفر انسان بی گناه در زندانهای ایران بجرم عقاید مختلف سیاسی و مذهبی که بدستور مستقیم خمینی جلاد صورت گرفت.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

nasim irani - اتریش - وین
سلام به مسولین سایت.....به نظرمن بااین مطالب گناه امثال بازرگان ازتاریخ ایران زمین پاک نمی شود.این افرادبودند که خمینی راامام وجانشین خدامعرفی کردند.این دجال هندی زاده هیچ احساسی به وطن نداشت.زیرا خودراایرانی نمی دانست..ومردم ما مثل همیشه که دشمن راچون جان عزیزمی دانند ونام اسکندر قاتل راروی فرزندانشان می گذراندو عین خیالشان نیست،این دجال مستبد متحجر رابه مقام خدایی رساندند وسرسجده به درگاهش زمین گذاشتند.این هندی زاده بی احساس نمک نشناس چه دماری ازاین ملت درآورد!!روی مغول راسپیدکردین شما ....غیرایرانی!
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

persianshadow1 - انگلستان - برایتون
این امام جاهل میدانست با ادامه جنگ و ریخته شدن خون جوانان وطن افراد بیشتری را جلب گروه=خودیها= میکند. چون میدانست خانواده های داغدار بهترین طرفدار این نظام خواهند بود و برای همین تا انجا که توانست جنگی را که بعد از 5-6 ماه میتوانست تمام کند 8 سال ادامه داد.این ادامه جنگ جز بدبختی منابودی سرمایههای انسانی و مالی کشور هیچ سودئ برای ما نداشت. خدا بیامرزد تمام سربازانی را که در این جنگ جان باختند.روحشان شاد.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

mhs - ایران - رشت
کسانی که خمینی را به قدرت رساندند نمیخواستند که جنگ به این زودی تمام شود. منافع انها دراین بود که این دو دیوانه با هم بجنگند. امثال بازرگان این وسط کاره ئ نبودند.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

experthoney - بحرین - بحرین
خوب این بیچاره رو کنار زدن باید یه جوری خودنمایی میکرد این می اومده با این حرفها و نوشته ها میگفته که یعنی من هم هستم. یه چیز دیگه، شما وطن فروشها اصلا تاریخ جنگ رو خوندین؟ میدونین زمانی که پیشنهاد آتش بس دادن قسمتهایی از ایران در چنگ عراق بود؟ اینها حاضر نبودن در این عقد عراق رو به عنوان متجاوز معرفی کنند خوب این یعنی شکست ایران. اگه همون یه کم از سرزمین عزیزمون تو دست اون بعثی ها میموند شما الان چی میگفتین؟ اونها رو با وطن فروشان و خائنان قاجار مقایسه میکردید.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

a-h - ایران - کرمان
بارزگان همونی بود که از ترس حزب کمله می خواست به کردستان خود مختاری بده! لابد مثل شاه که بحرین رو بخشید اونم کردستان رو می بخشید! بعدشم آذربایجان ُ لرستان و....
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

aghayed nokanti - ایران - تهران
حتی اگر اینگونه باشد ، صلاح مملکت در اینه که به این موضوع پرداخته نشه . چراکه ممکنه همین عربها مدعی غرامت و عذرخواهی ایران بشوند و .....
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

tehrangeles - امریکا - لس انجلس
انقلاب اسلامی حاصلش کشته شدن جوانان در جبه دزدی اقایون قدرت گرفتن اخوند
هموطن از خواب بیدار شو تا دست به دست هم دهیم تا مملکت خود را اباد سازیم
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

jsard - ایران - تبریز
سلام من عضو جدید هستم
خیلی وقت است که سایت را میبینم ولی فرصت نمی شد که عضو بشم. بهر حال به همه اعضای سایت عرض سلام و ارادت دارم. بنده دکترای شیمی دارم و استاد یکی از دانشگاههای ایران هستم. و با نظراتم در مورد اجبار و مطالب سر همه رو درد خواهم آورد. منتظرم باشید ..
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

souroosh - ایران - ساری
خمینی و امثال خمینی عروسکهایی هستند که که به گارگردانی انگلیس و امریکا و حماقت و جهل مردم بر سر کار امده و خواهند امد. یادم می اید ظریفی از داود میرباقری سوال کرده بود که هدف شما از ساخت سریال حضرت علی (َع) چه بوده که ایشان گفت ؛ نشان دادن جهل در هر زمان؛. با هنرمندی خمینی و گروه های موتلفه و مراجع تقلید حکومتی چهره صداقت و ادیان به شدید ترین وجه خود نزول کرد .البته نباید هرگز از جهل و حماقت این مردم به ظاهر متمدن دور شد که نقش اصلی را در به ایفا رساندن این خیمه شب بازی به راه انداختند و خواهند انداخت.بیچاره بزرگان خدا که هیچ کدام برای حکومت نیامدند ولی این زالو صفتان برای نیل به اهداف خویش خود را وصی اینان قرار داده و توسط یک مشت خرمذهبان به ارزوی خویش رسیدند. فراموش نکنیم بازرگان از اولیای خدا بود. با کمال احترام ( سروش 35 ساله )
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

azadi2000 - فرانسه - پاریس
ما از خمینی دجال بی ...رتریم که دنبال یک پیرمرد خرفت افتادیم.یکی نست بگه رفسنجانی قاتل تو اصلا جبهه رفتی دروغگوی قاتل.زمانی که جوانان بدبخت سر رفتن رو مین دعوا میکردند.آقا زاده شما(آقا محسن)در بلژیک به بهانه درس خواندن عشق و حال میکرد.سر همین مساله هم دستور دادی فریدون فرخزاد را تکه پاره کردند.چون فاش کرد توله شما....
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

آریوبرزن - ایران - ذاکرات
nasim irani - اتریش - وین
کاملاً موافقم و ممنونم از این همه شیوایی سخن
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

parastoo06 - استرالیا - سیدنی
jsard - ایران - تبریز
سلام من عضو جدید هستم
خیلی وقت است که سایت را میبینم ولی فرصت نمی شد که عضو بشم. بهر حال به همه اعضای سایت عرض سلام و ارادت دارم. بنده دکترای شیمی دارم و استاد یکی از دانشگاههای ایران هستم. و با نظراتم در مورد اجبار و مطالب سر همه رو درد خواهم آورد. منتظرم باشید ....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
دکترای شیمی و استاد دانشگاه، در اصل با این مشخصات هویت خود را مشخص نمودید، با این حساب کلمه ای در مخالفت با رژیم نمیتوانید بنویسید(اگه درست باشد)، و اگه در تعریف از اون باشد پس با پیش کشیدن تحصیلات خود به رخ اعضا سعی در گول زدن آنها( در این صورت اعضا تصویری از یک بسیجی موجی و ترسیم میکنند!...)، پس چه نیازی به اینکار(دکترای شیمی و استاد دانشگاه!!) بود. این گوی این میدان ترک هم داریم یهو ترکی چیزی نگی(آنداختنی بود)!
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

babakohi - هلند - هلند
تاریخ نشان خواهد داد که بازرگان یکی از وطن پرستان بزرگ بود اما دریغا که همه با او بد بودند چه افراطیون اسلامی و چه چپ نماهای خاین.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

nas11 - ایران - شوشتر
یک حدیث از امام خمینی اتوبوس از مینی بوس بزرگتر است البته همه امامها مثل هم هستند
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

هلن - ایران - تهران
jsard - ایران - تبریز
سلام ، به این سایت خوش اومدید. خوشحالم که یکی از همکارانم رو در این سایت می بینم چون من هم در دانشگاه ، ادبیات تدریس می کنم و این نشون می ده این سایت به قدری مطالب متنوع داره که افراد مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی و عقیدتی در این سایت عضو هستند و بنا به سلیقه خودشون از مطالب مختلف استفاده می کنند. امیدوارم ما رو از مطالب و نظراتتون بی بهره نذارین.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

omidam - امریکا - کالبفرنیا
jsard - ایران - تبریز
سلام هموطن منتظرت هستیم
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

punisher - ایران - شیراز
چند تا دیوونه یه نفرو کردن رهبر و امام / 6 میلیارد جمعیت نتونستن به این ابله حالی کنن که بابا / تو مهره ای بیش نبودی / جمع کن اون کاسه و کوزه اتو
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

aynaza - ایرن - تبریز
jsard - ایران - تبریز !
سلام همشهری . خوش اومدی ... منتظر نظراتتون هستیم
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

sarab22 - المان - دوسلدورف
اخه چرا شما دوستان وصیتنامه مینویسید در یک کلام مرگ بر جمهوری اسلامی .
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

Azadikhah - هلند - تکسل
امام خمینی امام خون!
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

zpirooz - آلمان - آخن
experthoney - بحرین - بحرین هی پیاده شو با هم بریم اگه تو تاریخ جنگو خوندی من بچه جنگم من با تمام وجودم جنگ رو حس کردم اما می دونم که این جنگ فقط بخاطر احمق بازی خمینی و رفسنجانی و امثال اون ادامه پیدا کرد بعد از آزادی خرمشهر جنگ میتونست با برگردوندن غرامت به ایران تمام بشه
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388

nazanineman23 - فرانسه - پاریس
a-h - ایران - کرمان
اولا من با تجزیه مخالفم ولی نگو ببخشه .مال باباش نیست که سرزمین خودشونه از کیسه خلیفه که نمی بخشه
شنبه 26 اردیبهشت 1388

azadi2000 - فرانسه - پاریس
a-h - ایران - کرمان
شماها چرا اینقدر تعصب خشک دارین.عزیزم برو یه کم مطالعه کن از رو معده حرف نزن.45میلیون کرد در سراسر جهان وجود دارند.من خودم کرد نیستم ولی منطقی باشیم.سرزمین خودشونه .فقط به تبلیغات ایران اکتفا نکن برو بیشتر تحقیق کن
یکشنبه 27 اردیبهشت 1388

Parsiran - ایران - تهران
گر ایران بجز ویران سرا نیست
من این ویران سرا را دوست دارم
اگر اب و هوایش نیست دلکش
من این آب و هوا را دوست دارم
تمام عالم از آن شما باد
من این یک تکه جا را دوست دارم
اطمینان داشته باشید هیچکس جرات دست درازی به خاک میهن مارو نخواهد داشت.این بخاطر دلاوریهای مردان و زنان ایرانی است که از وجب به وجبش خون میدن نه هیچ قدرت دیگه ای.که اگر غیر از این بود اصلاْ حکومتی وجود نداشت.
خداوند خادمان واقعی و دلسوزانی مثل مهندس بازرگان رو قرین رحمت خودش قراربده.
دوشنبه 28 اردیبهشت 1388

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.