فیلم ملکه و من The Queen and I , فیلم مستندی در باره زندگی فرح پهلوی

فیلم ملکه و من The Queen and I ,

 فیلم مستندی در باره زندگی فرح پهلوی

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در شماره روز جمعه، 9 ژانویه گزارشی در مورد ساخت یک فیلم مستند در باره زندگی فرح پهلوی، همسر شاه سابق ایران، چاپ کرده است.

در این گزارش که با عنوان "شورشی و شهبانو" و به قلم جفری مک ناب انتشار یافته، آمده است که فرح پهلوی، ممکن است به شکلی دور از انتظار یکی از ستارگان فستیوال فیلم ساندنس باشدکه در ماه ژانویه در آمریکا برگزار می شود. در این گزارش آمده است که فرح پهلوی پس از اصرار زیاد، با درخواست های مکرر این روزنامه برای گفتگو پیرامون فیلم مستندی در باره خود موافقت کرده است.

گزارش روزنامه ایندیپندنت :این فیلم به کارگردانی ناهید پرسون تهیه شده که از کمونیست های سابق ایران است که در سال های نو جوانی خود برای سرنگونی حکومت شاه مبارزه می کرد.

ایندپندنت می نویسد که قاعدتا باید انتظار داشت این دو زن - یعنی همسر یک پادشاه سابق و یک انقلابی سابق - از یکدیگر متنفر باشند اما در واقع، این دو وقتی با یکدیگر روبرو شدند دریافتند که وجوه مشترک آنان به مراتب بیش از آن است که تصور می کردند.

هر دو زن مادر هستند، در تبعید (شهبانو فرح در پاریس و پرسون در سوئد) زندگی می کنند، زنانی مصیبت دیده اند (برادر نوجوان پرسون در روزهای اول برقراری حکومت اسلامی در ایران اعدام شد)، هر دو دلتنگ سرزمینی هستند که ترک گفته اند و از شرایط جامعه ایران تحت حکومت محمود احمدی نژاد، سی سال پس از انقلاب و جمهوری اسلامی، احساس یاس می کنند.

فرح پهلوی در مصاحبه با گزارشگر ایندیپندنت گفته است که "ناهید پرسون یک ایرانی و یک زن است و اگرچه می دانستم که دیدگاه سیاسی او با من تفاوت دارد، فکر کردم که لازم است در مقطعی با یکدیگر گفتگو کنیم و اختلاف و تلخکامی خود را برای ابد نگاه نداریم و به همین دلیل بود که دعوت او برای شرکت در این فیلم را پذیرفتم."

ایندپندنت می نویسد که فرح پهلوی در سال 1979 همراه با همسرش از ایران خارج شد و برای بسیاری از مخالفان حکومت سلطنتی سابق، نماد رژیمی متهم به نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان است در حالیکه برای هوادارانش، حلقه ارتباط با نظامی محسوب می شود که امید دارند بار دیگر به ایران بازگردد.

به نوشته این روزنامه، در بخش هایی از فیلم، کارگردان از فرح پهلوی تصویری شبیه به یک نوعی ماری آنتوانت معاصر ترسیم می کند و عکس ها و فیلم های مربوط به تاجگذاری را در کنار فیلم های خبری راجع به تبعید اجباری به خارج و تظاهرات خیابانی و به آتش کشیدن تصاویر ملکه سابق ایران قرار می دهد تا به این ترتیب، تغییرات شگفت در زندگی ستاره فیلم را به تصویر بکشد.

در ادامه این مطلب آمده است که فرح پهلوی می دانست که به محض موافقت با شرکت در فیلم ناهید پرسون، قادر نخواهد بود چگونگی ارائه تصویری را که از او ساخته می شود کنترل کند و خود او می گوید که کارگردان دوربین و اختیار تدوین فیلم را در دست داشت.

تردید اولیه و علاقه متقابل

 

فرح پهلوی همچنان به خاطرات همسرش وفادار است
به نوشته ایندیپندنت، فرح پهلوی حتی پس از آغاز فیلمبرداری هم تردیدهایی داشت و در طول این فیلم، گاه به نظر می رسد که مایل است کار را قطع کند و خود در این مورد می گوید "پس از همه این سال ها و فراز و نشیب های زندگی و مصاحبه هایی که داشته ام، بازهم کاملا نسبت به نتیجه فیلم مطمئن نبودم و همانطور که در فیلم هم دیدید، در یک مرحله خسته شده بودم و اطمنیان نداشتم که کار درستی کرده ام اما بعد تصمیم گرفتم به کار ادامه دهم زیرا، در نهایت، من برای بیست سال ملکه کشورم بودم و هرچند سی سال را در خارج زندگی کرده ام، هنوز هم احساسم برای کشورم برجاست."

فرح پهلوی می دانست که ناهید پرسون به شدت با رژیم شاه مخالف بود اما می گوید که کارگردان در زمان انقلاب تنها یک نوجوان بود و می افزاید که پرسون "از یک خانواده بسیار فقیر است و جوانان در آن سن و سال، معتقد بودند که کمونیسم به آنان خوشبختی و برابری می دهد و به همین دلیل من هنوز هم نسبت به جوانان در ایران احساس همدردی می کنم."

ایندیپندنت می افزاید که فرح پهلوی همچنان به خاطره همسرش وفادار است و در نظر ندارد برای آنچه که برخی زیاده روی های رژیم شاه دانسته اند عذرخواهی کند اما در این فیلم، ناهید پرسون مردی را نشان می دهد که در زندان های زمان شاه شکنجه شده بود و می گوید "اگر کسانی که فریاد زنده باد فرح سر داده اند واقعیت را بدانند، چنین شعاری نخواهند داد."

کارگردان فیلم همچنین مصاحبه مطبوعاتی ملکه سابق ایران در برلین را در فیلم گنجانده است که می پذیرد که در زمان شاه، در ایران فقر وجود داشت و می گوید که "زندگی در ایران آن زمان بی عیب و نقص نبود" اما هم او و هم کارگردان تایید می کنند که نقض حقوق بشر در ایران امروز به مراتب بدتر از زمان شاه است.

نویسنده گزارش ایندیپندنت می نویسد که آنچه که فیلم "ملکه و من" را به اثری تاثیر گذار تبدیل می کند دوستی غیر متعارفی است که در جریان ساخت آن، بین این دو زن فیلم شکل می گیرد، و هرچند فیلم ساز نگران آن بود که تحت تاثیر حسن سلوک فرح پهلوی قرار گیرد و در مقابل، فرح پهلوی نیز می دانست که این فیلم به سادگی می توانست به یک وسیله تخریبی مبدل شود، اما هر دو نفر بر سوء ظن متقابل خود غلبه می کنند و هنگامی که رو در رو قرار می گیرند، نمی توانند از احساس علاقه متقابل بگریزند.

پرسون در جریان ساخت فیلم دریافت که فرح پهلوی از آثار قبلی او (از جمله مستندهایی مانند "خودفروشی در پشت حجاب" و "یک مرد - چهار زن") آگاه است و می گوید "زمانی که او [فرح پهلوی] را ملاقات کردم، دیدم که او هم یک فرد عادی است."

ملکه سابق ایران در مورد برداشت خود از این فیلم می گوید "تصور می کنم که فکر نویی است و مهمتر از همه اینکه در نهایت، پیامی مثبت را در بر دارد" و می افزاید "فکر می کنم که فیلم، منصفانه تهیه شده است اما البته، ناهید امکان آن را داشته تا به تنهایی در فیلم صحبت کند و نظرش را بیان دارد در حالیکه همین فرصت به من داده نشده است."

نویسنده گزارش ایندیپندنت می افزاید که مستند "ملکه و من" قطعا باعث قطبی شدن افکار عمومی خواهد شد زیرا احتمالا طرفداران فرح پهلوی شرکت نماد نظام مورد حمایت خود در فیلم یک کارگردان کمونیست را با سوء ظن تلقی می کنند، و در مقابل، همکاران ناهید پرسون هم ممکن است بپرسند به چه دلیل در این فیلم نسبت به نماد رژیمی که مورد نفرت آنان است همدردی نشان داده است.

فرح پهلوی خود نسبت به دیدگاه های متضاد نگرشی فیلسوفانه دارد و می گوید "باید به نظرات هم وطنانم گوش بدهم و نمی توانم از طرف آنان اظهار نظر کنم" و می افزاید که از شخصی پرسیدند رمز موفقیت چیست و او گفت که رمز موفقیت را نمی داند اما رمز شکست این است که بکوشیم رضایت همه را به دست آوریم.

فرح پهلوی می گوید در نظر ندارد برای دیدن این فیلم در فستیوال ساندنس حضور یابد و توضیح می دهد که "این فیلم ناهید است و واقعا فکر نمی کنم که مناسب باشد در این فستیوال ها حضور یابم اما برای ناهید آرزوی موفقیت دارم."

 

shad - فرانسه - نیس
درود بر شهبانوی شایسته ایران و به امید ازادی ایران میهن عزیز ما که متعلق به همه ایران دوستان خواهان دموکراسیست.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
اینم یه .. که الان فیلش یاده هندستون کرده .... 
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
parvaz39 - آلمان - هامبورگ
فرح پهلوی در مصاحبه با گزارشگر ایندیپندنت گفته است که "ناهید پرسون یک ایرانی و یک زن است و اگرچه می دانستم که دیدگاه سیاسی او با من تفاوت دارد، فکر کردم که لازم است در مقطعی با یکدیگر گفتگو کنیم و اختلاف و تلخکامی خود را برای ابد نگاه نداریم و به همین دلیل بود که دعوت او برای شرکت در این فیلم را پذیرفتم."
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
وروجک - ایران - تهران
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
برای نشان دادن سطح. ...همان کلمه ایلام کفایت می کند لازم به توضیحات اضافه نبود
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
خاک تو سر علی چلاق وانترینژاد و خمینی ملعون گور به گور شده!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
inspect0r - ایران - تهران
حس غربت این آدم واقعا منو داغون کرد.حیف از شاه و شهبانو که اینطوری باهاشون برخورد شد.شاه گفته بود که بزودی اشک این ملت رو خواهم دید.روحش شاد.هیچ کس نمیتونست اینقدر دلسوز این مردم باشه.رسیده ها چه غریب و نچیده می افتند به پای هرزه علفهای باغ کال پرست...
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
ننگ بر تو که ایران را بروز سیاه افکندید و قربانگاه و با کمال وقاحت توهین به خاندانی که ایران را ساختند //با تمام نقائصی که وجود داشت ایران رو به سوی اینده داشت/// نه مثل شما کوردلان که ایران را به 1400 سال قبل عربستان سوق دادید.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
rezanl - هلند - امستردام
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
نمونه بارز جهل و بیسوادی و خرف توی اصل اسلام به رهبری محمد...
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
emroz.1979 - سوئد - یوله
این همه به هم سر کوفت نزنین تو رو خدا بیاین کاری کنیم ایران رو اباد کنیم بیاین دست در دست بریم بسوی ابادی اران عزیز دیگه داره دیرمیشه
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
من با وجود اینکه رضا شاه کبیر را می پرستم ولی از پسرش به خاطر بی عرضه بودنش ناراضی ام . از این زنیکه عرب (سید) سوسمارخور که یکی از ستون اصلی به گند کشیدن دربار بود اصلاً خوشم نی اید. گور به گورشم کنند عرب سوسمارخور چون خون تازی تو رگهاشه. ناهید پرسون، خنده داره رفته اونجا پرسون شده همین شماها بودید که مملکتو به آشوب کشیدید خیانت کارها حالا دلتون واسه ایران تنگ شده .تنها کار خوب آخوند ها این بود که پدر شما خیانت کار ها را در آوردند توده ای خیانت کار
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ghost197 - هلند - امستردام
ستاره مشرقی-ایزان-ایلام
اگه پرخاشی به تو نمیکنم به این خاطر است که تو نادن شاید بفهمی که دمکراسی و حق ازادی بیان یعنی چه.
امثال تو روزی از خواب غفلت بیدار خواهد شد که طناب دار را بر گردنتان انداخته اند. بدست همین رژیمی که تو و امثال تو دارید از ان پشتیبانی میکنید. از قدیم گفته اند-نیش عقرب نه از ره کین است بلکه نشان طبیعتش این است. پاینده باد ایران - و سلامت باد شهبانو فرح-و زنده باد ازادی
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
bache mahal - بلژیک - هاممه
خودمونیم حالا سنگی که تو چاه انداختیم در اوردنش شده رویا
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
همه ی دانند من ضد اسلام هستم و جواب توهین مزدوران را با توهین می دهم وقتی از ملا دفاع میکنند اما..شما یک تندرو هستید و کامنتهای شما اب به اسیاب انها.
قصد من دفاع از شهبانو نیست ولی یک لقب سید این همه توهین؟؟؟؟اسلامی بودند بله. شاه مذهبی بله.کمک ساواک به ملایان بله اشتباه بود و دروس دینی در مدارس ولی کسی مجبور نبود حجاب بگذارد و هزار ننگی که بعد از این شورش بوجود امد. اگر سید بودن جرم است پس////سید احمد کسروی که ضد خرافات مذهبی بود//// و فدائیان اسلام او را ترور کردند مستحق مرگ بود!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
andishe2 - ایران - کرج
خاک تو سرتون اگه می خواین دوباره ایناحکومت در دست بگیرن یا انقلابی دوباره بشه
باید خودمون این مملکت درست کنیم
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
ستاره مشرقی من خیلی حرفها با شما داشتم.ولی اینجا مجالی نیست. فقط به طرز فکرت افسوس ....
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
چه خرفتی در او دیدی ؟! پیری او ارزش دارد به هزاران کله خام جوان مانند امثال تو . که به قدری منجمد شده که قادر به کوچکترین درکی از گرمای حقیقت و روشنایی نیست . پیر خرفت کسانی هستند که ایران را به وضعیت کنونی رساندند .
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
hanivan - سوئد - مالمو

ستاره مشرقی - ایران - ایلام
ضمنا لیاقت تو همون فاطمه رجبی است نه شهبانو فرح با شخصیت باسواد فهمیده خوش سلیقه با کلاس ...
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
دیااکو - ایران - تهران
واقعادستاوردهای این نظامو نبایدزیر سوال بردوقتی شهری مثل ایلام اینترنت داره وسطح فرهنگ مردمش اینقدربالارفته که شخصی مثل ستاره مشرقی پیدا می شه ونظرمی ده آیا این معجزه نیست وما نباید که هاله نور احمدی نژادوباور کنیم؟
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
omidfr - فرانسه - پاریس
باوجودی که من طرفدار خودم و مطالبات مردمی هستم،ولی خانواده پهلوی رو دوست دارم ،خانواده که ایران را از دوره بد قاجار نجات داد
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
majidcopenhagen - دانمارک - کپنهاگ
برای ما خیلی زیاد بودند.مدیونشون هستیم.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
sarbaz59 - سوعد - گوتنبرگ
دیگه از ناهید پرشون ادم حسابی تر کسی نبود با فرح دیبا مصاحبه کنه. سوابق وبه شهرت رسیدنش رو اگه تعریف کنه که چطور با مردی که 35سال از خودش بزرگتر بود ازواج کرد تا فامیلی سوئدی بگیره اقای پرشون شوهر سابق این خانوم رئیس بخش فیلم مستند تلوزیون سوئده برادر این خانوم هم که در گروه سربداران بود وبجرم چندین فقره قتل عمد اعدامش کردن.یک همچی ادمی که بخاطر پول وشهرت از هیچ کاری عبا نداره اقلا اسم حتی کمونیست سابق هم جز دروغ ومنفعت طلبی.......حال سوال اینه که فرح پهلوی هیچ تحقیقی راجع به این ادم نکرد فقط به خاطر اینکه میگه من مبارزه با رژیم میکنم نشست جلو دوربینش .
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
hanivan - سوئد - مالمو
وروجک - ایران - تهران
دوست عزیز می شه لطفا بگی چرا توهین می کنی؟!
من هم یک ایلامی هستم.
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
خاک بر سر خودت که هنوزم بعد 30 سال نمیدونی شهبانو فرح چه خدماتی برای فرهنگ ایران وشناساندن ایرانی در سراسر دنیا برای ارتقا ارزش زنان ایران و احقاق حقوق انها انجام دادند تو و عقب ماندگانی همچون تو هیچگاه قدرخدمات ایشانرا نخواهددانست. لیاقت تو همین رژیم کنونی است.لطفا کلمه ایلام را از نام کاربری خودت حذف کن چون با این ذهن عقب مانده ات ابروی همه ایلامیها را خواهی برد.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
saeed1 - کانادا - تورونتو
ستاره مشرقی-ایزان-ایلام
توهین شما عمل بسیار زشتی بود. من خودم خیلی به حکومت شاه انتقاد دارم ولی هیچگاه توهین نمیکنم به کسی. البته اون دوستانی هم که در ازای
عمل زشت شما عمل زشت دیگری انجام داده و به شما توهین کردند هم کار بدی انجام دادند. امیدوارم در کامنت بعدی ات از اهالی این صفحه عذرخواهی کنی!
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
saeed1 - کانادا - تورونتو
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
واقعا اینطور نیست که شما فکر میکنید. انقلاب ایران عوامل بسیار زیادی داشت که اشتباهات شاه یکی از مهم ترین آنها بود. مردم فقط واکنش نشان دادند و نمیتوان آنها را مقصر دانست
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
mazear - انگلیس - لیدز
افسوس
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
دوستان بی زحمت یکی بره تو گوگل پرشن و تایپ کنه: سخنرانی خمینی در نوفل لوشاتو. در اونجا وعده وعیدهای بسیار جالب خمینی که هیچکدام عمل نشد و نشان میدهد که این پیر اسیر شهوت قدرت برای بدست گرفتن این عفریته قدرت حتی حاضر به دروغگویی و دادن وعده وعیدهای سرخرمن به مردم ایران برای فریب انها شد وجود دارد در اونجا شما با جملات قصاری از این وعده ها روبرو میشوید انها را یادداشت و همواره برای همگان و بخصوص نسل اینده بازگو کنید تا بدانند که بخشی از پدران ما و مردم ایران با چه وعده و وعیدهایی به خمینی اری گفتند که هیچگاه عملی نشد هرگاه در هر سایتی( من جمله همین سایت) صحبتی از پهلوی ها شد انها را تکرار کنید تا انها که نمیدانند بدانند اینکه من این زحمت را به شما واگذار میکنم بدلیل این است که واقعا ضیق وقت دارم.
نگاهبان ایران یار و یاور ایران باد
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ukguy4u - بریتانیا - لندن
خیلی دلم سوخت چه کشوری داشتیم و به کجا میرفتیم و ... چه به روزمان آمد .
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
اکنون فاش شده که عدم قبول تجدید قرار داد 25 ساله ی نفت که در سال 1979--1357... پایان می یافت علت این بود که غرب جهانخوار شعله ی انقلاب را افروخت و با خرج صدها میلین دلار با سکوی تبلیقاتی..بی بی سی....خمینی شیاد و قاتل را از نجف به فراسه برد و با اتکا به قشر مذهبی و مجاهدین مذهبی توده ایها و چپی های مائوئیست و استالینیست وخرافات حاکم بر مغر ایرانی این انقلاب را برای سیه روزی ملت افریدند اگر کسی ادعا می کند نقائص زمان شاه و اختناق عامل انقلاب بود اکنون که بعد جنایت.اعدام.فقر.فحشا. در حد نجومی رسیده چرا شورشی نیست؟؟؟؟
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
teena - کانادا - تورنتو
وروجک - ایران - تهران
کاملا با شما موافقم!
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
گروهبان قندلی - ایران - تهران
ستاره مشرقی - ایران - ایلام
عقب مونده هستی کاریت نمیشه کرد نادان
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
farhad_uk - اینگلیس - لندن
الاهی قربون اون شوهرت برم من ایشلا
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
satelite - ‫امارات - ابوظبی
وروجک - ایران - تهران ‫خوب اومدی دمت گرم ایول زنده و پاینده باد خاندان جلیل پهلوی − که با وجود اونهمه خدمات ارزنده پایدار هستن− امثال این خرفتایی شبیه وروجک چه میدونن که رضاه شاه کبیر چی تحویل گرفت و چی تحویل این جمهوری اسهالی داد هنوز اون گریه های محمدرضاه شاه بزرگ در لحظه خروج از ایران دل هر دردمندی رو به درد میاره بزرگ مردی که حاضر نشد به قیمت ادامه حکومت خون مردمشو بریزه− اگرچه معتقدیم صدهزار از اون ا... میریخت به هیچجا بر نمیخورد دیگه بیشتر از کشتو کشتار رزیم منحوس اسلامی نمیشد− زنده باد ایران
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
خانم فرح دیبا باید حقیقت را بگوید که به خاطر حکومت دیکتاتوری که داشتند شوهر ایشان محمد رضا شاه باعث بوجود امدن انقلاب اسلامی شد!! خیلی از دانشجویان و فعالان سیاسی در قبل از انقلاب توسط ساواک کتک خوردند و شکنجه شدند! هیچ حزب مردمی در اون مملکت وجود نداشت! ازادی مطبوعات هم نبود روزنامه ها صبح تا شب مجبور به مدح شاه بودند عین وضعیت فعلی رژیم اخوندی!!! خاندان پهلوی اینقدر مغرور هستند که کشور ایران را ارث پدری خود می دانند رضا شاه کبیر هر کاری برای ایران کرد وظیفه اش به عنوان یک سرباز ایرانی در قبال کشورش بوده است البته تاریخ نشان داد او هم یک دیکتاتور بود! رضا شاه کبیر به هیچ عنوان یک لیبرال نبود! اون وقتی که بعضی زنان ایرانی از فقر تن فروشی می کردند تا نون بگذارند در دهان بچه هایشان خانم فرح دیبا با فریدون جوادی در کاخ شاه با هم ....و ....بودند!!! خانم فرح دیبا خیلی..تشریف دارند و تو دهنی هم از ملت ایران خوردند و همراه محمد رضا شاه .. از مملکت فرار کردند! من طرفدار رژیم فاسد جمهوری اسلامی نیستم ولی مخالف سیاستهای محمد رضا شاه دیکتاتور در قبال ملت ایران هستم. فرح دیبا باید از ملت ایران عذرخواهی کند و قبول کند که سیاستهای شوهرش در قبال مردم ایران اشتباه و خصمانه بوده است.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
freedomforiran - انگلستان - لندن
درود به علیاحضرت عزیزم و درود به روان پاک پادشاه عزیزم که همیشه بفکر ایران و ایرانی بودند و لی ماملت بی لیاقت دیر متو جه شدیم و لیاقت ایچنین پادشاهی را نداشتیم.
من هر روز آرزو می کنم که ای کاش می مردم و نابودی مملکتم را نمی دیدم.
همچنین درود به روان افسران ارتش شاهنشاهی که جانشان را در راه نجات ایران و سوگند به پادشاهشان از دست دادند. تاریخ همیشه شاهنشاه عزیزم و این افسران دلیر را فراموش نحواهد کرد. یادشان گرامی باد.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
درسته من تند رو هستم که اون هم تنها به دلیل عشق عمیقم به ایران.شاید شما هم سید باشی که برافروخته شدی. من به این اشتباهم اقرار می کنم که نباید همه سید ها را یکی دانست و بزرگانی چون کسروی و حسابی سید بودند. با این حال به این بزرگان احترام میگذارم ولی به چشم هم میهن بدینان نمی نگرم. اگه یک کم مطالعه داشته باشی به نقش ننگین فرح سوسمارخور در حرکت رو به جلوی انقلاب پی میبری اگرچه اکثراً می دانند انقلاب زیر سر آمریکا و انگلیس بوده است.زنده باد ایران و ایران پرستان. زنده باد نام زرتشت گرامی، کوروش، داریوش،و....... تا رضا شاه کبیر
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
satelite - ‫امارات - ‫ابوظبی
shanul - المان - هامبورگ ‫مرد حسابی اگر قرار بود با کتک چندتا دانشجو انقلاب بشه که پس از فتنه اخوندا تا حالا باید سیصد بار انقلاب شده بود − الان تازه میفهمیم اون کسایی که اونموقع کتک خوردن یا شکنجه شدن حقشون بود چون این بلا رو سر مردم و مملکت میخواستن بیارن− تحلیلهای ابدوغ خیاریی که از یکعده پایبند به کمونیست ورشیکسته و جوجه بسیجی در میاد حالا اون خدابیامرز دیکتاتور بود یا این دسته گالهای شما؟ اونهمه کنفدراسیون دانشجویان و ادعای حقوق بشری چی شد؟ همه این کشورهای اروپایی که اونموقع دم از حقوق بشر میزدن کجان؟ دولت برادر المان که تروریستهای جمهوری اسلامیرو ازاد میکنه؟ در مهد دموکراسی− فرانسه− به راحتی اب خوردن یک انسان رو بین چند پلیس مثله میکنن و بعد هم سوار هواپیما میشن و فاتحانه بر میگردن به اغوش رهبرشون؟ ووو... عموجان یک عمر باهمین حرفا گولمون دادن تو دیگه تفاله اونارو نشخوار نکن خواهشن شما بشین تو دیسکوتک ابجوتو بخور لطفا.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
گروهبان قندلی - ایران - تهران
واقعا ببینید سرنوشت چه میکند با زندگی انسانها . در این فیلم هم فرح عزیز دچار این بازی سرنوشت شد و شهر پاریس هم مهمترین نقش را در زندگی فرح دوست داشتنی داشت در واقع پاریس شهر مرموز دنیا هست مخصوصا برای زندگی فرح . فرح تحصیلاتش را پاریس گذراند و بعد از سالها دستهای پشت پرده دولتهای زورگو در پاریس با خمینی مذاکره میکردن بعد سقوط سلطنت شاه و فوت لیلا در پاریس و در اخر زندگی کردن فرح در پاریس .واقعا عجب این پاریس تو زندگی فرح نقش داشته حتما اگر قرار باشه رژیم جمهوری اسلامی برانداز بشه مطمئن باشین از شهر پاریس اتفاق میفته . هیچ خود فرح هم به این موضوع فکر نکرده.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
fajeh - سوئد - یوتبوری
با تشکر ازهمگئ برای کومنتهایی که برای فیلم ملکه فرح دادید.برای گرفتن لینک دانلود همین فیلم در یک فایل با فورمات دایواکس باکیفیت بهتر به من میل ارسال کنید
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
babak derikvandi - مجارستان - سگد
چنان بغض در گلویم فشرده شد که دیگر تاب تحمل انرا نداشتم و گریستم.چه غم انگیز و دردناک بود
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
babak derikvandi - مجارستان - سگد
راستی اگه دقت کرده باشید خانمی که در مراسم المان با فیلمبردار صحبت میکرد.اشاره داشت که 3 کشور بزرگ اون زمان باعث اون اتفاقات بودند.و ما اکنون میبینیم که چقدر به واقعیت نزدیک است!!!!!!!
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388
 
babak derikvandi - مجارستان - سگد
تنها جمله ای که بر زبانم می اید اینست:ای کاش بجای نفت اب میداشتیم.و حتم داشته باشید تا این کشور نفت دارد.همین اش وهمین کاسه.پس دعا کنید برای روزی که در خبر ها بگویند نفت تمام شد! و چقدر زیباست ان روز
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
kili_patilaki - قطر - دوحه
نظام های دیکتاتوری در جهان محکوم به سرنگونی هستند.
مرگ بر شاه را عملی کردند و الان مرگ بر حیوانات در پوست آخوند..
پاینده ایران.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
satelite - ‫امارات - ‫ابوظبی
اگر شاه محبوب دل مردم ایران بود و مردم او را دوست می داشتند بعد از فرار از کشور ملت ایران جشن تو خیابونها نمی گرفتند شما سلطنت طلبها چرا نمی خواهید مردم ایران را در براندازی رژیم شاه تاثیر گذار بدانید و تمام نتایج انقلاب را گردن امریکا و کشورهای غربی می اندازید؟
درست است که دخالت غرب کمک کرد به بر اندازی رژیم شاه ولی سیاستهای غلط شاه در قبال مردم عاملی شد سطح نارضایتی مردم بالا برود بر علیه شاه و نتیجه ان بشود که دیدید!! حقوق مردم نادیده گرفته شده بود شاه بر اساس قانون اساسی مشروطه عمل نمی کرد! همون دولت برادر المان را دیدی که در جریان فاجعه رستوران میکونوس ایستاد
و سران رژیم اخوندی را به عنوان متهمین اولیه تشخیص داد و دادگستری المان استقلال قضایی نشان داد و با تمام توطعه های رژیم اخوندی پرونده را تا اثبات جرم رژیم ایران پیش برد و ثابت کرد!
برپایی دیسکو و کاباره و اجباری نبودن حجاب را در زمان شاه را شما نشان دهنده ازادی برای مردم ایران می دانستید؟ در همان زمان شاه ما منطقه ای به نام حلبی اباد داشتیم که مردم اونجا در تهران با فقر و فلاکت زندگی می کردند و فرح و شاه در حال ویسکی خوردن و عشق و حالشون بودند! شاه یک ادم ضعیفی بود که مسئولیت سنگینی رو دوش او گذاشته بودند! اگه اسدالله علم نبود تا انقلاب ایران شاه 10دفعه تا حالا فرار کرده بود! همیشه چمدان شاه دستش بود تا تقی به توقی می خورد می خواست از کشور فرار کند! اگر شاه به جای تکیه به غرب به ملت ایران تکیه می کرد به نیاز مردمش و ازادیها و حقوقشان احترام می گذاشت نتیجه این نمی شد که الان شاهد ان هستیم!!!!
این رژیم اخوندی هم رفتنی است هیچ حکومت دیکتاتوری دوام نداشته است چون پشتوانه مردمی نداشتند. واگذاری بحرین و رودخانه هیرمند از کشور ایران بزرگترین اسنادی است در رد وطن پرستی محمد رضا شاه پهلوی!! وطن پرست کسی هست که نگذارد یک وجب از خاک وطنش کم شود!!!!!!!!
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان - هامبورگ
من از شما توقع نداشتم که این کامنت سخیف و نااگاهانه رو بگذارید و رو شما حساب دیگه ای باز کرده بودم حداقل ما این همه در باب دلایل سختگیریهای( شما اسمشو بگذار دیکتاتوری) محمد رضا پهلوی در مورد احزاب و برخی فعالان سیاسی اون موقع توضیح دادیم اما انگار اب به هاون کوفتیم. کاشکی حد اقل وقت بگذارید و شمایی که این همه اعتراض به شاه داری کامنتهایی مخالفان خودتون رو بخونید تا شاید کمی ذهنتان در مورد اون زمان هشیار و بیدار بشه و اینجوری طوطی وار حرفهای یک عده معلوم الحال رو تکرار نکنی کاشکی میدونستم چند سالتونه و یا خانم هستید و یا اقا تا پاسخ در شان و خور خودتون رو بهتون بدم تا خوب براتون مطلب جا بیفته اما خوب کلی توضیح میدم تا شاید کسانی که چون شما هنوز در خواب هستید بتوانید افتاب رشد و ترقی رو که در طول 53 سال بر سرزمین عقب مانده و فلک زده ایران و به برکت خاندان پهلوی تابیده شد رو ببینید در هر صورت حتی شما هم اگر به خاطر وابستگی های جناحی و شخصی و یا هزچیزی دیگر نخواهید این واقعیت هارا ببینید کسانی از نسل اینده جوانان ایران پیدا خواهند شد تا این حقایق را از پشت ابر جهل بیرون اورده و به شما و امثال شما بگویند که در مورد تاریخ ایران قضاوت درستی نداشتید. بله عزیز ما فقط به این دلخوشیم که حقیقت چیزی نیست که با گفته های نادرست کسانی چون شما پنهان شود و اما د رمورد کامنتتان این هم پاسخ برای هزارمین بار: ( در کامنت بعدی)
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
sami_rad - انگلیس - لندن
درود بی پایان به ملکه زیبای وطنم.شما عزیزان وارثان 2500سال هویت وطنم هستید.دستانتان را دورادور می بوسم.پاینده باد پهلوی.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان - هامبورگ
خیلی از دانشجوها توسط ساواک کتک خوردند؟ میشه بگی از کدوم دانشجو سخن میگی؟ فعالان سیاسی از ساواک کتک خوردند؟ مرد حسابی یا زن حسابی مگه تو ساواک ابنبات قیچی نذری میدن که به اونها هم بدهند؟ اینها حتما یک کاری کرده بودند بی حساب که ساواک کسی رو نمیزد. ساواک دنبال امثال کسانی میگشت که میخواستند این روز سیاه رو برای کشور رقم بزنند که صد البته موفق نشد و مطمینا اگر مثل ساواک اخوندی عمل میکردند موفق میشدند اما نکردند. کاشکی بجای کتک یه راست همشونو گردن میزد تا تو الان به جای المان تو خونه و کشور خودت بودی. خاندان پهلوی کشور رو ارث پدری خودشون میدونند؟ اخوی تو انگار حالت خوب نیست کدومشون یک همچین ادعایی رو داشتند که شما اونو مطرح میکنی تازه به نظر من همه این مملکت و مردمش مدیون این خاندان هستند. شما قبل از اینکه اینجوری به اظهار فضل بپردازی برو یه مطالعه ای در مورد اوضاع کشور درست در زمانی که رضا خان مملکت رو تحویل گرفت با زمانی که مجمد رضا اونو تحویل خمینی داد بکن تا ببینم باز هم روت میشه که این نظرای پرت و پلا رو بدی. اره داداش هر پادشاهی که برای ایران خدمت کنه وظیفشه اما وظیفه تو چیه تو اصلا به خودت زحمت یه تشکر خشک و خالی رو هم نمیدی؟ نه تنها نمیدی بلکه دوقورتو نیمتون هم باقیه بابا عجب ملت نمک نشناسی هستیم ما ایرانیها بخدا. انتظار داری که رضا خان لیبرال باشه بابا امر یا فرمایش دیگه ای نبود چلوکباب برگ سلطانی بگم بیارن خدمتتون. بخدا وقتی نظر امثال شماها رو میبینم میگم این ملت بهشون خدمت نیومده همون خمینی و خامنه ای و احمدی نژاد از سر ماها هم زیاده بابا زنده باد احمدی نژاد .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
dorood persia - انگلستان - گلاسگو
در طول تاریخ هیچ ملتی چنان خیانتی که مردم ایران با انقلاب جمهوری اسلامی به خود کرد را مرتکب نشده بود. تیشه به ریشه خود زدیم و هم اکنون باید قارچهای سمی و بی ریشه ای چون احمدی نژادها و خامنه ای ها را در خود به پرورانیم.درود بر امپراتوری کبیر پارس تا خاندان پهلوی یادتان جاوید نامتان همیشه گرامی باد.خداوند مقبره انان را با نور الهئ جاودانه سازد.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
babak derikvandi - مجارستان - سگد
هر شخصی عقیده خودش رو داره.پس جواب دادن به هم کار شایسته ای نیست.این دوران ها هم خواهد گذشت پس چه بهتر که با خوشی و صفا بگذره هر چند کار سختیه!!!!.بی خیال این دنیا ی بی رحم و کثیف.بهتره همون حداقل زیباییها که مونده رو ببینید و لذتشو ببرید.شک نکینید رنسانس واقعی به برکت حکومت اسلامی در کشورمون ایجاد شده .اینو بدونید که همین اوپا و امریکا هم چنین دورانی رو گذروندند و بسادگی این ازادی بدست نیومده.ما هم محکوم به گذر این دوران هستیم.و شک نکنید اینده ایران از نسل ما به عنوان دوران رنسانس ایران یاد خواهد کرد.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
kili_patilaki - قطر - دوحه
shanul - المان - هامبورگ موافقم.
شاه خائن بود.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
ببینید اقای محترم بنده پای حرفم هستم که رژیم محمد رضا شاه پهلوی یک دیکتاتوری بود چون حاکم دیکتاتور یک تعریفی دارد که در زیر شرح ان را می نویسم:
در مفهوم سیاسی و بنا بر تعریف و ضوابط نوین جوامع انسانی دیکتاتوری را به رژیمی نسبت می دهند که تمامی قدرت در دست یک نفر یا یک گروه و یا یک حزب متمرکز بوده و سرشتهای پنجگانه زیر را دارا باشد:
سرشت نخست رژیمهای دیکتاتوری عدم نظارت دموکراتیک شهروندان و نهادهای اجتماعی و سیاسی بر قدرت یعنی عدم انتخابات آزاد است، که نتیجه‌های آن در جامعه عبارتند از: اختناق، زندان، شکنجه و اعدام مخالفین و
اقلیت‌ها. در مورد این مطلب این سئوال در رابطه با رژیم شاه نیز مطرح است که آیا مردم ایران صرفنظر از وابستگی گروهی و سیاسیشان در آن دوران از حقوق قانونی خود حقوقی که قانون اساسی مشروطیت برای مردم ایران در نظر گرفته بود بهره مند می شدند و از آن طریق می توانستند بر نهادهای اجتماعی و سیاسی قدرت نظارت داشته باشند یا نه؟؟؟
آیا در دوران رژیم شاه، انتخابات مجلس شورایملی آزاد بود؟ بنا بر مدارک و اسناد تاریخی انتخابات مجلس شورای ملی در دوران رژیم شاه بهیچوجه آزاد نبود اگرچه خواست انجام انتخابات آزاد یکی از خواست های محوری تمام نیروهای آزادیخواه آنزمان ایران بود!!!!
2- دیگر سرشت یک رژیم دیکتاتوری قدرت مطلقه است که بوسیله عدم رعایت حکومت قانون یعنی تجاوز به قانون اساسی و برقراری قوانین اضطراری اعمال می شود.
حالا ایا در رژیم شاه قدرت دیگری جز قدرت شخص شاه و دربار وجود داشت؟
آیا در دوران رژیم شاه اصول قانون اساسی مشروطیت در رابطه با حقوق ملت پایمال نمی شدند؟
آیا بخاطرزیرپا گذاشتن اصول قانون اساسی نبود که جبهه ملی و دانشجویان طرفدار دکتر مصدق در رابطه با رفورمهای شاه که بنام های « انقلاب سفید» و یا « انقلاب شاه و ملت» نامیده می شد، شعار معروف « اصلاحات آری ، دیکتاتوری نه » را مطرح کردند ؟ همان تظاهرات سرکوب شده ای که با خود دستگیری بسیاری از مبارزین و فعالین جبهه ملی ایران را بهمراه داشت!
آیا هویدا نخست وزیر شاه ، فردی که حدودأ بمدت 13 سال سمت نخست وزیری شاه را بعهده داشت ، در پاسخ به سئوال خبرنگاران که از او بعنوان شخص دوم مملکت نام بردند، بیان نداشت که ما جز فرد اول مملکت شخصیت سیاسی دیگری نداریم؟
آیا نخست وزیرانی همچون دکتر منوچهر اقبال و اسدالله علم که خود را چاکر جان نسار و غلام خانه زاد محسوب نمی کردند؟
آیا بنا بر فرمان شاه تمام احزابی که بنا بر دستور شاه ساخته شده بودند ، منحل اعلام نشدند و «حزب رستاخیز» تشکیل نشد، حزبی که تمام ملت ایران می بایستی به عضویت آن درآیند و هر ایرانی که با آن حزب مخالف بود ، می بایستی پاسپورت خود را می گرفت و وطن خود را ترک می نمود؟
3-سرشت سوم رژیم دیکتاتوری عدم رعایت جدایی قوای سه‌گانه (قانونگذاری، قضائی و اجرایی) می باشد.
حالا آیا بعد از کودتای امپریالیستی 28 مرداد 1332 اصولا می توان از جدایی قوای سه گانه در وطنمان ایران صحبت بمیان آورد؟
آیا اصولا آن قوای سه گانه می توانستند بطور مستقل عمل کنند؟
در زمان شاه اصولا ملت ایران از این حق قانونی خود بهره مند نمی شد که در رابطه با مسائل مختلف سیاسی ـ اجتماعی نظراتی جز نظرات مورد نظر شاه داشته باشد ، چه رسد به تبلیغ نظرات مخالف. تمام نیروهای سیاسی وابسته به اپوزیسیون بعد از کودتای 28 مرداد سرکوب و غیر قانونی اعلام شدند!!
اسناد و مدارک دوران سلطنت محمد رضاشاه پهلوی بخصوص بعد از کودتای سازمانهای جاسوسی انگلیس و ایالات متحده آمریکا و دربار و دیگر نیروهای ارتجاعی و وابسته در 28 مرداد 1332 بیانگر این واقعیت تلخ هستند که ملت ایران کوچکترین نقشی در چگونگی شکل گرفتن مجلس قانونگذاری و تعیین هیئت حاکمه نداشته اند و قوه قضائی بخصوص در رابطه با مسائل سیاسی و در برخورد با شخصیت های سیاسی ، همیشه بنا بر دستور و فرمان محمد رضا شاه و دربار و سازمان امنیت هیچ کاره بوده است و بجای قوه قضائیه و دادگستری، دادگاه های فرمایشی و غیر قانونی نظامی که کوچکترین توجهی به موازین حقوقی و اصول قانون اساسی مشروطیت نداشتند ، آزادیخواهان و طرفداران حاکمیت قانون را به تبعید، زندان و اعدام محکوم می کردند!!!!!!
ادامه مطالب در کامنت بعدی...
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
ادامه مطلب:
4-سرشت چهارم زیرپاگذاشتن منشور جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن است.
(در زمان رژیم شاه بهیچوجه به « منشور جهانی حقوق بشر » توجه نمی شد. سرکوب ، زندان ، شکنجه و اعدام مخالفین و منتقدین در دستور کار رژیم محمد رضا شاه قرار داشت. بی حرمتی به دگراندیشان یکی از خصوصیات رژیم شاه بود)
اقای babaktoronto مگر سازمان عفو بین الملل در گزارش 1974 و 1975 خود در باره پایمال شدن حقوق بشر در ایران ننوشت: در نقض حقوق بشر، کارنامه هیچ کشوری تیره تر از ایران نیست.؟؟؟؟
5-سرشت پنجم یک رژیم دیکتاتوری عدم رعایت آزادی مطبوعات و آزادی بیان می باشد.
در دوران رژیم محمد رضا شاه اصولا به آزادی مطبوعات و آزادی بیان توجه نمی شد، فعالیت های سیاسی افراد و نیروهای سیاسی غدغن بود. حتی اعضای « کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی » که در خارج از مرزهای ایران فعالیت داشتند از پیگرد ، تهدید و زندان در امان نبودند!
اقای babaktoronto اسناد و مدارک تاریخی دوران معاصر ایران حکایت از این فاجعه دارند که بعد از کودتای 28 مرداد 1332 از مشروطیت فقط اسمش و برگزاری جشن روز 14 مرداد ، بعنوان روز سالگرد انقلاب مشروطیت، باقی مانده بود!!!
بهتر است جدا از مسائل احساسی و شاه دوستی واقعیت ها را هم اقای
babaktorontoبپذیریم برای داشتن ایرانی بهتر و ازاد با قوانین دمکراتیک!!
شاه اگر خدماتی هم برای ایران انجام داده وظیفه اش در قبال مردم و کشورش بوده است.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
parvaz39 - آلمان - هامبورگ
ضمن درود به شهبانو پهلوی، بانوی اول کشورم ایران
تشکر میکنم از شما هموطن عزیز خانم ناهید پرسون. در فیلم خودتان هم گاهی خودتان را به نوعی غریب حس میکردید. من به عنوان یک هموطن عادی ( که طرفدار دمکراسی ضمن پاسداری از ارزشها و شناسنامه کشورم هستم ) نظرم این است شما با این فیلم کاری بزرگ و درسی بزرگ به فضای سیاسی کشورم ایران دادید. اراده تان قوی تر عزم تان راسخ تر تا فانوسی که در این فیلم بدست گرفته شد وبه طرف آسمان تاریک کشورم نشانه رفت اگر پاس بداریم نقطه عطفی خواهد بود برای رسیدن به آرزوهایمان.از هر گروه و قشری.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
Sohane Qom - ایران - قم
اگر خانم فرح دیبا دلش برای ایران تنگ شده و می خواد بیاد ایران حق ایشان است و میتونند بیان و هیچکس بهش کاری نداره چون ایشون گناهی نکرده .من هم براش سوهان عسلی هدیه میخرم.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
فرانک - تورنتو - کانادا - تورنتو
ستاره مشرقی - ایلام - ایران
اگه تو ستاره مشرقی این کشور هستی باید این کشور را به گند کشید.
... بر سر ...ی تو نیازی نیست نظر بدی ایلامی ...هم. هر چیزی لیاقت میخواد. تو و امثال تو این مملکت را به گند کشیدید ما که اینجا هستیم تاوان امثال شما را پس میدهیم. مرگ بر تو و ...ت .
درود بر شهبانو و خاندان پاکش.زنده باد رضا شاه آینده
کور شود هر کس نمیتواند ببیند
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
andishe2 - ایران - کرج
درسته که اینجا روحانیون مال مملکتو خوردن تو این شکی نیست اما فکر نمی کنین که شاه هم همین کارو داشت می کرد؟ افسوس که متفکرهای ما مثلا شماپید! بیایید همین دولت و اصلاح کنیم.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
من نمی دانم شما آن رژیم را درک کردید یا خیر ؟ کمانم براین است که کرده اید و جز فعالان سیاسی بوده اید . اگر آلمان به ماجرای میکونوس رسیدگی کرد چرا مانند فرانسه که با پذیرایی از خمینی شاه را سرنگون کرد اینکار را با رژیم ایران نکرد . بروند آن رای را در کوزه گذاشته و آبش را بخورند تا دنیا به آنها و لیاقتشان بخندد . شما که بسیار با تجربه هستید که نباید فریب این بازی ها را بخورید مگر اینکه بقدری متعصب نسبت به افکار و عقایدتان باشید که هر حقیقتی را که بخواهد خدشه ای به این روند بزند را زیر پا له کنید .
که من در وجود شما عدالت و انصافی دیده ام که آن عدالت خواهی بر تعصب چیره می شود . شهبانو یکی از معدود زنان و نوادر ملکه های دنیا ست . او در درباری که هر کس سنگ خود را به سینه میزد هم مرهمی برای قلب همسرش بود و هم مرهمی برای قلب ملت . اگر حکومت شاه بدون اشکال بود که انقلاب نمی شد . شما به نظر می رسد خیلی اهل تحقیق هستید اینرا از نحقیقاتتان در مورد اسلام همه متوجه شده اند . لطفا برای حرفهایی که گفتید مدرک و دلیل بیاورید . لطفا غیر از زندانی سیاسی که اصلی ترین علت و هیاهو بود و بحرین که هزار بار توضیح داده شده موارد دیگر اشکالات حکومت شاه را لیست کنید تا به آنها بپردازیم . سه نسل که سوختند آیا باید همواره به تاریخ خود خیانت کرده و واقعیتها را کتمان کنیم ؟
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
naz gole - آمریکا - اگوراهیلز
اگر شاهنشاه ایراداتی در نحوه اداره کشور داشت لااقل فوایدی هم داشت ولی این رژیم چطور؟ هیچ آبرویی در هیچ جای دنیا برای ما باقی گذاشتن؟وضعیت مردم ایران چه در داخل و چه در خارج واقعا ناراحت کننده هست . زمان شاه هر کسی میآمد خارج برای تحصیل برمیگشت وطنش ولی حالا چطور؟ حتی نورچشمی ها هم که بورس دولتند خودشون رو به آب و آتیش میزنن که برنگردن ایران .چرا؟ ..
یادمه روزی مادر یکی از بچه ها که از ایران آمده بود دیدن بچه اش تعریف میکرد از آمدن شاه به آمریکا که اینها تظاهرات میکردن و مرگ بر شاه میگفتند حالا بورس خود دولت ایران هم بودن بعد هم برگشتن ایران کلی از دوستان این خانم توسط دولت اسلامی اعدام شدن حالا خانم تازه میگن چه غلطی کردیم مملکتی درست کردیم که حالا بچه خود من حاظر نیست توش بمونه خوشی زده بود زیر دلمون فکر میکردیم شاه هست زندگیمون اینه نباشه دیگه بهشت برین میشه .....
دلم میخواست خفش کنم با نفهمی و ..خودشون نسل ما رو که چه عرض کنم چند نسل بعد از ما رو هم به آتیش کشیدن فقط افسوسش برامون مونده...
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
اقای محترم محمد رضا شاه کارمند متفقین بوده است ما باید بدانیم از کجا خوردیم تا مملکتمان به این روز افتاده است!
محمد رضا شاه، همانند پدرش رضا شاه، به قدرت رسیدن و بقای حکومت خویش را مدیون بیگانگان می‏دانست. روزنامه نیویورک تایمز می‏نویسد: پس از کودتا، شاه گیلاس خود را با تعارف به روزولت، رئیس بخش سیا در خاورمیانه برداشت و گفت: من تاج و تخت خود را به خدا، مردم کشورم، ارتشم و به شما مدیونم!
در حقیقت کشور در دوره پهلوی حیات خلوت و منطقه نفوذ قدرت‏های جهانی بود. آنها در عزل و نصب مقامات ارشد، نمایندگان مجلس، تصویب یا رد لوایح و قوانین، امضای قراردادها و پروتکل‏ها، سیاست گذاری‌ها و...، نقشی آشکار و پنهان داشتند.آماری که از وابستگی‏های افراد شناخته شده هیئت وزیران هویدا، آموزگار، شریف‏ امامی و ازهاری به دست آمده، حکایت از آن دارد که 38% آنان فراماسون،24% عضو سیا و 21% عضو ساواک بوده‏اند.
محمد رضا شاه فقدان اعتماد به نفس داشت ماروین زونیس در کتاب «شکست شاهانه» با توجه به محور بودن شخص شاه در حکومت و نقش تعیین کننده تصمیمات فردی او، به بررسی روان شناسی شخصیت شاه پرداخته است. به نظر وی محمدرضا به دلیل نحوه تربیت دوران کودکی و نوجوانی ناشی از تربیت او در یک محیط زنانه و سپس قرار داشتن در کنار پدری مستبد، فردی مردد و فاقد اعتماد به نفس، بار آمده بود و به همین دلیل، فاقد اراده لازم و قدرت تصمیم گیری صحیح در مسائل مهم کشور بود.
فردوست در مورد استعداد شاه، چنین می‌نویسد: «محمدرضا در ریاضیات، بسیار ضعیف بود و اصولاً حوصله فکر کردن نداشت. او از همان کودکی، اهل تفکر عمیق و همه‌جانبه نبود؛ زود خسته می‌شد و بیشتر علاقه داشت پیشنهادات را بپذیرد!! اسدالله علم نیز در خاطرات خود می‏گوید: «شاه از هر چه مطالعه است، متنفر است! (اقای babaktoronto توجه کردید شاه مطالعه عمیق نمی کرد کلی گویی می کرد).
فریدون هویدا، در کتاب سقوط شاه می‏نویسد: «توهمات عظمت‌گرایانه شاه به قدری او را از حقایق دور ساخته بود که حتی سازمان «سیا» نیز ضمن گزارش محرمانه‌ای در سال 1976.1355ش. شاه را به عنوان مردی که خطرات ناشی از عقده خود بزرگ‌بینی او را تهدید می‏کند، توصیف کرده بود.
( اشتیاق و تمایل زیاد به تملق و چاپلوسی و تعریف از وی نیز سبب می‏شد که وی درک صحیحی از حقایق جامعه نداشته باشد و واقعیات کشور را به خوبی نشناسد)
اقای babaktoronto شما دیدید بیل کیلنتون بخاطر رسوایی اخلاقیش در یک
کشور دمکرات تا پای بازجویی کشیده شد و موقعیتش از ریاست جمهوری داشت بهم می خورد! ولی چون رژیم شاه دیکتاتوری بود کسی حق نداشت
به رسوایی اخلاقی شاه حتی اعتراض کند! تاج‌الملوک، مادر محمدرضا شاه، ضمن بیان خاطراتش از هوس‌بازی‌های فرزندش دفاع کرده، ضمن تأیید وجود روابط میان شاه و طلا، آورده است: «این، حق پسرم بود که همسر و معشوقه را توأمان داشته باشد. اگر انسان شاه باشد و نتواند از پادشاهی خود لذت ببرد، پس چه فرقی با یک رعیت ساده دارد.!!!!!
به گفته ژان لوروریه، روزنامه‌نگار فرانسوی، «اگر در کوچه و خیابان از ایرانیان بپرسید که چرا رژیم را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند و جواب آنها را جمع کنید، فساد و انحطاط اخلاقی رژیم، در ردیف اول پاسخ آنها خواهد بود.
شاه فقدان پایگاه مردمی نداشت فریده دیبا، مادر فرح دیبا، در مورد خصوصیات دامادش می‌گوید: «محمدرضا، به دلیل تربیت غربی‌اش، مردم را کوچک و ذلیل و زبون می‌انگاشت و جان کلام این‌که افراد مقابل خود را فاقد شخصیت می‌خواست! اگر کسی در برابر او خودی نشان می‌داد، درجا، کنار گذاشته می‌شد.!!
در حکومت پهلوی، مردم و نهادهای مردم سالار، کوچک‌ترین جایگاهی نداشتند، شاه می‏کوشید طی دوران حکومت 37 ساله خود، با تکیه بر پول نفت، ارتش 700 هزار نفری، دستگاه‏های مخوف امنیتی،همانند ساواک، ایجاد حکومت ترور، وحشت، شکنجه، اعدام و سرکوب گسترده و بیرحمانه مخالفین، منحصر نمودن قدرت و امکانات کشور به گروهی خاص، مانند شبکه هزار فامیل و بهره‌مندی از حمایت بی‏دریغ بیگانگان، به طور دائم، کنترل خود را بر جامعه و سیاست ایران، افزایش دهد. به این ترتیب، بحران نارضایتی مردم
را بالا برد!
اقای babaktoronto شاه ترسو به چه درد ملت می خورد؟ ثریا اسفندیاری، همسر دوم شاه، می‌نویسد: «در دوران سه‌ساله حکومت دکتر مصدق، محمدرضا، هنگام خواب، سلاح کمری زیر بالشش می‌گذاشت و شب‌هنگام، مرا بیدار نموده، اتاق خوابمان را عوض می‌نمود و نیز در خوردن غذا، دچار دلهره می‌شد؛ زیرا می‌ترسید در آن سم ریخته باشند!!!
وودهاوس، یک مقام امنیتی و بلند‌پایه اینتلیجنس ‌سرویس انگلستان و طراح اصلی کودتای چکمه یا آژاکس - که علیه دکتر محمد مصدق برنامه‌ریزی و اجرا شد - می‌نویسد: «در طرح کودتا، فرار شاه از ایران، پیش‌بینی نشده بود؛ اما خود محمدرضا اصرار کرد که برنامه فرار از ایران، در صورت شکست، به طرح اضافه شود!! (توجه کردید چمدانش همیشه دستش بود)
ادامه مطلب در کامنت بعدی...
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
ادامه مطلب:
محمدرضا شاه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی- 26 دی ماه 1357 - نیز فرار را بر قرار ترجیح داده، و در آخرین دقایق عمر خود، ملت ایران را به پسرش رضا ( ربع پهلوی) که با ثروت بی‌حساب که از ایران دزدیده و در نقاط خوش آب‌وهوای اروپا و امریکا، به خوش‌گذرانی می‌پردازد می‏سپرد.!
رضا پهلوی که خودش را رضا شاه دوم و شاهنشاه ایران می‌داند، با دارابودن صفات و ویژگی‏هایی مانند فساد اخلاقی و مالی، خیانت به ملت، بیگانه پرستی، ترس و بزدلی، روی پدران خویش را سفید نموده است! در مورد این
ادعا توجه شما اقای babaktoronto را به این نقل قول جلب می کنم:
احمدعلی مسعود انصاری، مسئول سابق امور مالی رضا پهلوی در خارج از ایران می‌نویسد: در سال 1986م. چندتن از دوستان از طریق نیکسون و یارانش به فکر پیاده‌کردن طرحی ضربتی برای به دست گرفتن حکومت ایران افتادند؛ نخست به دیدار نیکسون رفتند. با حمایت جان کانلی و جمعی از مقامات نظامی امریکا، طرحی با عنوان کیش تهیه شد. بر طبق طرح، قرار بود که با حمایت نیروهای امریکا در منطقه، رضا، غافلگیرانه در جزیره کیش پیاده شود و به جمهوری اسلامی اعلام جنگ کند. این طرح... را با رضا در میان گذاشتند. وی بی‌آنکه در مورد طرح و جزئیات و اهدافش بپرسد، اولین سؤالی که مطرح کرد، این بود که خوب برای فرار چه فکری کرده‌اید و اگر موفق نشدیم، چگونه می‌توانم از آن جا فرار کنم؟ به او گفتند: قربان! شما قرار است بروید ایران را بگیرید و از همین ‌حالا به فکر فرار و نجات جان خودتان هستید؟ بدین‌ ترتیب، بار دیگر طرحی قبل از اجرا، در مرحله اولیه خود عقیم ماند؛ البته کسانی که با روحیه پدر وی آشنا هستند، می‌دانند که او هم همین خصوصیت را داشت... پهلوی‏ها علاوه بر خست، عموماً نمک‌نشناس و ضمناً ترسو هستند. از آدم‌های فاسد هم خوششان می‌آید و محبتی نسبت به آدم‌های سالم ندارند. مردم را هم داخل آدم حساب نمی‌کنند. عموماً هم خارجی‌پرست هستند و در برابر خارجی، به‌گونه عجیبی، مرعوب و مجذوبند و اگر یک ایرانی درباره مسئله‌ای هزار دلیل منطقی بیاورد، به ‌مجردی که یک نفر خارجی اظهارنظر غیرمنطقی درباره آن مسئله بکند، آنها تمام استدلال شما را فراموش می‌کنند و فقط به همان نظر خارجی می‌چسبند. نمک‌نشناسی، یکی از خصوصیات آنها بوده و هست!
خود رضا پهلوی شاهزاده گفته هیچ کس ما را آدم حساب نمی‌کند!!
اگر کارهای مهمی محمد رضا شاه پهلوی برای کشور کرده نور به قبرش ببارد و روحش شاد باشد ولی اگر خیانتی به ملت و کشور ایران کرده قضاوت با مردم!!!
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
قطر-دوحه من فکر کنم مزاح می فرمایید تا خلقی را بخندانید.خوب بود خوشم امد.اگه قطر سو سمار پلو نخوری دلقک خوبی می شوی.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
marham - ایران - تهران
اگه دقت کنید که فرح به سوالات چی جواب میده حساب کار دستتون میاد مثال وقتی ناهید میگه شرایت زندگیشون در کودکی در جواب میگه یه نامه به من میدادی....اخه چشم نداشتید شرایط مردم بدبختو ببینید ....من اون دوران نبودم اما از زبان خیلی هاشنیدم مردم چه قدر در فقر بودن اینم به گم با رژیم حالا هم موافق نیستم.اما خوبه کمی انصاف داشته باشیم و قضاوت کنیم.اون زمان با زور حجاب بر می داشتن این زمان بازور حجاب میزارن وخیلی مثال های دیگر....ما هیچوقت حق انتخاب نداشتیم
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
sami_rad - انگلیس - لندن
لعنت به رژیم کثیف اسهالی.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shad - فرانسه - نیس
shanul - المان - هامبورگ

از شما بعیده. شما فقط تبلیغات منفی و خاطراتی را که چندان مورد اعتماد نیستند رو مطالعه کردید. اما توجه نکردید که بعد از قاجار چه اصلاحاتی در ایران شد : زنان از حرمسراها به اجتماع راه پیدا کردند و با انها همانند یک انسان برخورد شد. اموزش و پرورش رایکان و غیره
پهلویها مانع زیادی سر راهشان داشتند تا بتوانند ایران رامدرنیزه کنند.
از نطام فئودالی گرفته تا سمپاشیهای اخوندی و مهمتر از همه موقعیت جغرافیایی ایران و نفت به پهلویها اجازه نداد تا مانع از نفوذ سیاست استعماری و خیانت مزدوران شرق و غرب بشوند!!
خیر دوست عزیز محمد رضا کارمند متفقین نبود. این متفقین بودند که نقض حقوق ملت ایران را کردند. بودن یا نبودن شاه برای انها مهم نبود. در دوره ای که جنگ جهانی کشورهای توسعه یافته را تهدید به سقوط می کرد متفقین به فکر کارمند نبودند چون تفکر استعماری کارمند نمی پذیرد!!

من هم بازگشت دوباره سلطنتی به شکل سابق رو احتمال نمی دهم. اما اقای رضا پهلوی تنها گزینه مناسب برای انسجام همه مخالفان خواهان دموکراسی و لائیسیته ست. من هیچ گزینه دیگری را : جمهوریخواه یا سوسیالیست لائیک رو قابل اعتماد تر نمی دونم. پس به جای ساز مخالفت با طرفداران پهلوی و سلطنتی مشروطه که همان اهداف دموکراسی و لائیسیته رو دارند با هم متحد باشید تا این رژیم اسلامی با ماهیت مذهبی و قرون وسطایی ادامه پیدا نکند.
من نمی دونم شما واقعا طرفدار جمهوری هستید یا نه. امروز طرفداران جمهوری با طرفداران سلطنتی مشروطه در جدال و منازعه نیستند. دموکراسی و لائیسیته هدف هر ایرانی خواهان دموکراسیست . مگر اسپانیا با سلطنتی صاحب دموکراسی نشد؟!
موفق باشید.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
kili_patilaki - قطر - دوحه
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
دلقک تویی.فکزن جون.کور خوندین که دوباره نظام شاهنشاهی در ایران حاکم بشه.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
raha_99 - انگلیس - لندن
ببینید پرونده دادگاه میکونوس برای اجرای صریح عدالت و مجازات عاملین اصلی ان جنایات با مشکلاتی مواجه بود که عرض می کنم:
1-مشکلات عملی:یعنی در ایران باید می توانست عالیجنابان فلاحیان وزیر اطلاعات و رفسنجانی و ولایتی و خامنه ای را به سیم جین بکشد که رژیم ایران این اجازه را به دولت المان نمی داد!!!!!
2-مشکلات حقوقی:طبق ماده 153بند پ قانون جزای عمومی کشور المان اگر تعقیب جرمی یا مجرمینی به منافع کشور صدمات زیاد و جبران ناپذیری بزند دادستان می تواند پرونده را تعقیب نکند!! ولی با این حال افرین باید گفت به سیستم قضایی المان که دادگاه میکونوس را تشکیل داد و قاتلین را جز یک نفر را همگی را بازداشت کرد و در اخر هم
مسئولین رژیم ایران را مجرم اصلی تشخیص داد و ثابت کرد. کاری که کشورهای دیگه مثل اتریش و فرانسه انجام ندادند! ولی خوب قدرت دولتی بر عدالت غالب شد! بهرحال وجود معاملات اقتصادی بالای اینگونه کشورها با رژیم جمهوری اسلامی مانع از برقرای کامل عدالت هم می شود! مگر در رژیم شاه مستعشاران امریکایی در ایران مصنوعیت قضایی نداشتند؟ مگر زندانی کردن فعالان سیاسی در رژیم شاه چیز کوچکی بوده است؟ خفقانی که ساواک به دستور شاه در کشور ایجاد کرده بود و با هر مخالفی برخورد شدید می شد از قبیل شکنجه کردن مگر چیز کمی بود؟ این که سه نسل سوختند مقصر اصلی بوجود اوردن این اتش سوزی که بود؟ ان زمان که قدرت در دست شاه بود چرا با خودخواهی و خود محوری خود و دخالت کردن در همه امور مملکت باعث اعتراض مردم شد قوام السلطنه به محمد رضا شاه گفت اقا خودت را در تمامی مسائل مملکتی دخالت نده که مردم تو را موقع نارضایتی ها مقصر اصلی بدانند و نظام سلطنت سقوط کند بنشین پادشاهی کن طبق قانون مشروطیت ولی شاه گوش نکرد لطمه ان را هم خودش خورد و هم کشور را دو دستی تقدیم خمینی کرد!! وقتی بنده می گویم شاه دیکتاتور بود بعضی ها ناراحت می شوند و زود جبهه می گیرند!!
شاه فکر می کرد خطر اصلی برای نظام سلطنت چپی‌ها هستند و می‌خواهند ایران را به دامن شوروی بیاندازند و آخوندها دارند حرف‌های اسلامی و احساسات مذهبی‌شان را بیان می‌کنند! خطر اصلی حرکت اسلامی تندرو بود همراه با نارضایتی مردم ایشان عکسش را توجه داشت!
اگر دو یا سه سال پیش از انقلاب شاه کاری را که در سال آخر کرد انجام می داد و قولی را که به مردم داد که انتخابات را آزاد می‌کند یا آن روز که گفت من صدای انقلاب شما را شنیدم اگر دو سال پیش یا سه سال پیش از آن به این مسئله توجه می‌داشت یک تغییراتی می‌داد که یک مقدار جو را آرام‌تر می‌کرد و سعی در اصلاح وضع می کرد این بدبختی فعلی گریبانمان را نمی گرفت!
در مورد بحرین در مصاحبه ای مسعود صدر در کانال پارس تیوی با اردشیر زاهدی انجام داد ایشان اعتراف کرد که واگذاری بحرین تقصیر من بود!!! می توانست انجام نشه این کار ولی شد! حالا مقصر کی هست؟
اگر محمد رضا شاه خدمتی هم به ایران کرد که بنده منکر ان نیستم از ایشان
به عنوان یک ایرانی تشکر می کنم ولی جنایات شاه همراه ساواک و ایجاد فضای بسته سیاسی در کشور توسط شخص ایشان را بنده نمی بخشم واگر معتقد به انصاف گویی و عدالت هستیم باید سیستم دیکتاتوری شاهنشاهی ایشان را نقد کرد و جنایات ایشان را محکوم کرد! حق نداریم که خونهای ریخته شده توسط ایشان را نقد کنیم چون که ایشان لقبشان شاه بوده؟؟؟
خانم فرخ دیبا ارتباط جنسی داشته در زمان حیات شاه با فریدون جوادی سند ان هم موجود است رجوع شود به کتاب خاطرات علم!!!
خانم فرخ دیبا کجا مرهم درد شوهرشان بودند که یواشکی با مرد یا مردان دیگر ارتباط جنسی برقرار می کردند و به شاه خیانت می کردند؟؟ از بانوی اول مملکت اینگونه رفتارها چه رو می رساند در تفکر مردم؟؟ البته شاه هم به فرح خیانت می کرد یعنی دو طرفه بوده قضیه! ادم دیگه چی می تونه بگه؟
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
بسیار خوب کردید که این مطالب را باز کردید تا مردم بدانند چگونه سی سال پیش خام شدند و به سر خود اینگونه بلایی دادند . با این همه بدبختی در سی سال گذشته اینقدر حرف و حدیث و اطلاعات رسانی و درج نظرات و کتاب و حرف و حدیث . کسی مطالب شما را بخواند چقدر هم افتخار می کند که عجب کاری کرد و چقدر بزرگ بود که انقلاب کرد . شکی نیست آن مردم بزرگ بودند و دیگر ایران مانند آنها را نخواهد دید مگر در سالیانی دور که باز هم آنها نخواهند شد . اما خدا که جای حق نشسته است کسانی که شاه را از حکومت به زیر کشیدند هم سرشان بی کلاه ماند و غیر از لعن و نفرین مردم چیزی نصیبشان نشد .
شما کلینتون و دمکراسی پخته امریکا را با شرایط سی وهفت ساله حکومت شاه با مردمی آنچنانی و وضعیت آنچنانی یکی می دانید . ریس جمهور در امریکا تنها یک مهره است سیستم او را می گرداند چطور شما این را متوجه نمی شوید ؟! شاه تنها بود با آن روحیه شکننده شق القمر کرد او زندگی آرامی می خواست ٬ جبرا به شاهی پرداخت و الحق که دوستانی در حد امریکا و اروپا پیدا کرد نه اسماییل هنیه ! و چاوزز ٬ آنها هم بنده خدا هستند اما در شان دوستان اول ملت بزرگ ایران نیستند . چه اشکالی دارد اگر از دوستان قدرتمند خود تشکر کند دروغ نگفته بود . دیدید که تا خواست مستقل شود او را کله پا کردند . اما او هیچ گاه در برابر آنها سرخم نکرد ولی رژیم ایران در برابر پوتین و چین و هزار نخاله دیگر مردم و کشور را فروخت اقتصاد را از بین برد ٬ اعتبار ایران را زیر سوال برد ٬ دنبال یک ترقه اتمی افتاد که تا کسی پایش را روی دمش بگذارد آن را بترکاند و اسم این ملاحظه دیگران را قدرت نامید . شاهزاده رضا عاقلانه ترین کار را کرد ٬ دم او گرم که مانند پدرش خام نشد و فریب این مردم هردم بیلی که باد به هر سو بوزد را نخورد . چطور بود مانند عملیاتی که مجاهدین انجام دادند عقلش را به دست عده ای که خودشان را نمی توانند جمع کنند و تنها ادعا دارند می سپارد . در آن عملیات اینطور که شنیده ام اگر اشتباه نکنم ! چهار هزار نفر کشته شدند و دخترانشان را پس از گرفتن باکرگیشان تیر باران کردند .
مگر او پیامبر است و یا چه گوارا ست که قهرمان بازی در آورد . نمی دانم این چه کینه ای ست که اگر صد سال دیگر مردم از این سیاه روزتر شوند هنوز حرف کارهای بد شاه است و پا گذاشتن روی تمام حقایق موجود . خداوند کمی انصاف به ما بدهد .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
shanul - المان - هامبورگ
kili_patilaki - قطر - دوحه
امثال شما ها از قدیم الایام در ایران بوده اند از زمان آریوبرزن گرفته تا لطفعلی خان زند و رضا شاه و محمد رضا شاه . شما خیانت کاران دوروئی هستید که مایه ننگ ایران زمینید همان بهتر که وجود نحستان در ایران زمین نیست . به امید روزی که ایران از امثال شماها پاک شود
در ضمن شاه اگه قرار بود کسی را بکشد که این سرنوشتش نبود اشتباهش این بود که خیانت کارانی چون شما را نکشت، شما هم که بر او خرده می گیرید اگر یه زمانی مملکت دست شماها بود به خرد و بزرگ رحم نمی کردید.روح شاه شاد باد به کوری دشمنانش
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shad - فرانسه - نیس
شانول از المان

این حرف از طرف شما که از اقلیتهای مذهبی محسوب می شدید بعید بود. فراموش کردید که یکی از تفریحات شاهان قاجار بی حرمتی به اقلیتهای مذهبی بود. به عنوان نمونه ناصر الدین شاه برای تفریح عادت داشت که یهودیان را بدهد فلک کنند و در حوض اب بیندازند.
خوب پهلویها بد کردند که به اقلیتها ازادی دادند تا تحصیل و کار کنند. اگر هم چند نماینده از اقلیتهای مذهبی در مجلس هست به لطف همان قوانین گذشته است نه جمهوری اسلامی.
باید واقعیتها را دید! تعصب در ایدئولوژی و وابستگی حزبی مانع از رشد فکری و انسجام ایرانیهاست.
بدرود
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
zahra50 - دانمارک - کپنهاگ
.... ماقبل تاریخ سی ساله با سرمایه دزدی داره زندگی میکنه واسه اینا انقلاب 57 نعمت بود. یه مشت ... بی عرضه...همه اونایی که هنوز از استبداد حمایت میکنند یه مشت بی سواد هستند که بیشتر از نوک دماغشونو نمی بینند .آخرشم یه .. میکنن بد تر از بهمن 57.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
Sohane Qom - ایران - قم
دم شما هموطن باصفا گرم . من عاشق سوهان فوم هستم و گز بلداجی یا آردی اصفهان اما چه فایده دیگه نمی تونم بخورم . اما دروغ گفتم اگه باشه می خورم نمی تونم خودم دو کنترل کنم اما سعی می کنم دور و برم نباشه .
اگر هم باشه یک قرص روش می خورم .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
shad - فرانسه - نیس
ببینید هموطن محترم بنده نه طرفدار رژیم فاسد جمهوری هستم و نه رژیم دیکتاتور محمد رضا شاه! بنده طرفدار یک حکومت سوسیال دمکرات در ایران
هستم و این نوع حکومت را بهترین راه برای اداره کشور می دانم.
ایدئولوژی من ازادی و دمکراسی برای کشورم ایران است.
اقای رضا پهلوی در یک مصاحبه تلوزیونی اعلام کرده در الفبای من براندازی وجود ندارد!!! اپوزیسیون ایشان هر روز از روز قبل غیر فعال تر می شود! روزگاری بود سلطنت طلبها در این خیابونهای اروپا چند وقت یک بار تضاهرات داشتند بر علیه رژیم الان دیگه خبری از ان کارها نیست فقط اپوزیسیون ایشان
شده سمینار گذاشتن و حرف زدن وقت پر کن برای عده ای پناهنده ایرانی!
نظام شاهنشاهی برچیده شد 30سال هم گذشت 30سال یک تاریخ هست
کم نیست! هنوز سلطنت طلبها فکر می کنند دیروز انقلاب شده باورشان نشده است.
من مخالفم چون رضا پهلوی ولیعهد اون زمان بوده بعد از بر اندازی رژیم دوباره
استعمار انگلیس بیاد ایشان را بر مردم ایران تحمیل کند! باید رفراندم گذاشته
بشود در یک فضای باز در ایران و ملت خودشان حاکم کشور خود را انتخاب کند!
می دانید از بس بعضی هموطنانمان تو سری خوردن از استبداد عادت کردن
به خوردنش! حالا که 30سال رژیم خمینی تو سری بهشان زده خسته شدند دنبال یک مستبد دیگه می گردند که کت و کروات داشته باشه(نظام پهلوی) اون شروع کند به کتک زدنشان! نمی خواهند قبول کنند بین بد و بدتر
میشه گزینه بهتر را انتخاب کرد!
در زمان محمد علی شاه هم در مملکت کسی به نام شاه وجود داشت پس
چرا ملت بلند شدند بر علیه حکومت چون استبداد بود! شما از کجا می توانید
تضمین دهید که رضا پهلوی بر اساس قانون مشروطیت عمل کند؟
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
خودتان می دانید که سیاست چقدر پیچیده است و بازیگر . اگر بنا بود رای دادگاه میکونوس به سرانجام و اجرا برسد . تمام این اتفاقها می افتد .
در مورد اشکالات زمان شاه می بینید همواره چاره ای غیر از این نیست باید تنها از زندانی سیاسی گفت . چون اشکال دیگری غیر از این اینقدر تو چشم نبود . همه چیز به مرور درست میشد . زمان نیاز داشت . تفاسیر سیاسی
آن زمان آرمان گرایانه بود من از نزدیک آن افکار را لمس کرده ام و قدرت آونالیزم هم از آنها سیاسی تر بود . من خانواده ای را می شناختم که از
همسایگان ما بودند و اسمشان به خرابکار در رفته بود . دوازده بچه داشتند و تقریبا همه آنها تحصیلکرده غیر از کودکانشان که دوران ابتدایی را می گذراندند و یا بالاتر حداقل پنج نفر از آنها سیاسی بودند و تمام آنها زندان و شکنجه شده بودند . گرایش چپ داشتند . کجایند آنها ؟! نگویید که چرا باید خون آزادی خواهان پای مال شود ! آیا اگر شما در یک معامله نادرست وارد شوید و ورشکست شوید چه کسی مقصر است ؟ آن زمان بسیار با اکنون
فرق می کرد ٬ کلاس آن زمان ٬ افکار عمیق ٬ صداقت ٬ عدالت خواهی ٬ قهرمان بازی ٬ مصلح گری دنبال منجی رفتن ٬ شکم های نسبتا سیر که باعث شکوفایی اندیشه شده بود و فکر کردن به کاستیهای موجود ٬ تغییرات عظیم کشور و بسرعت نور رسیدن جامعه به حدی نزدیک به امریکا و دوستی با آن ٬ بله مستشاران امریکایی صاحب حقوقی بودند اما مگر ایرانیان حق نداشتند . شاه همواره از ایرانیان دفاع می کرد .
در مورد شهبانو ٬ دختر جوانی که قبل از آن قرار بود به نامزدی کسی که علاقه داشت در بیاید با همسری که دلش در پیش کس دیگری بود با افراد دربار بر فرض که این اتفاق هم افتاده باشد من هیچ چیز از آن نمی دانم و
نمی توانم قضاوتی کنم . چون او شخصیت خاصی دارد . اما آیا برای بقای خود این حق را نداشت ٬ مگر ما از درون دربارهای دیگر باخبریم . گاهی کنار گوش خودمان نسبت به همسر و فرزندان بی اطلاعیم . پس این وارد زندگی شخصی ایشان است و به تنها کسی که مربوط است او و همسرش می باشد . ایشان که ادعای قداست مریم مقدس را که نکرد . انسان جایزالخطاست . پیامبران خدا خطا کردند دیگر چه رسد به انسانهایی مانند ما . مگر حضرت موسی دستش به خون یک سبطی به خاطر یک قبطی آلوده نشد مگر حضرت داوود برای تصاحب زن مردم پس از نو ونه زن که داشت نقشه کشتن شوهرش را در جنگ نکشید و او را تصاحب نکرد ؟
حتی در زنای محصنه در قوانین اسلامی می گویند باید چهار شاهد باشد و کاملا مشخص و ثابت شود که زنا صورت گرفته و هزار اما و اگر این نیست که مانند کنوتر همیمطور سر مردم را ببرند . متاسفانه علت تمام این مسایل تعصب و نا آگاهی ست .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
من حوصله بحث با شما ندارم ولی اینکه میگی ( شاه اگه قرار بود کسی را بکشد که این سرنوشتش نبود) بروید تحقیق کنید چرا اسم میدان ژاله در تهران را گذاشتند (میدان شهدا)!!! ما خونمون خیابان شهباز سابق بود که الان شده خیابان 17شهریور اینقدر مردم را تو خیابان با شلیک گلوله سربازان شاه کشتند تو یک روز که جنازه مردم ریخته بود تو جوبهای خیابان شهباز این فقط یک مورد از کشتار مردم توسط رژیم شاه بود!
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shad - فرانسه - نیس
shanul - المان - هامبورگ

هموطن عزیز تنها خواهش من اتحاد با سایر هموطنان خواهان دموکراسی بود.اشتباهات گذشته را من هم مید انم اما نه با قضاوت شما. من هم به رفراندوم اعتقاد دارم و توقع دارم محقق شود. به رای و نظر مردم احترام می گذارم و خواهم گذاشت.

اما فراموش نکنیم که اقای رضا پهلوی نه به عنوان پسر شاه سابق ایران بلکه به عنوان یک ایرانی سیاستمدار تحصیل کرده باید شنیده بشه.
مخاطب او فقط سلطنت طلبها نیستند!! تضمین رو ملت ایران با انتخاب خود خواهند داد نه من و شما!
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
raha_99 - انگلیس - لندن
shad - فرانسه - نیس
بنده امیدوارم ایرانی داشته باشیم ازاد همراه با قوانین دمکراتیک و همه قومهای ایرانی به حقوق خود برسند و نارضایتی در کار وجود نداشته باشد.
موفق و سلامت باشید.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
shanul - المان - هامبورگ
یکی از عجیب ترین کامنت ها بود که تا کنون دیده ام!!!!
1 نوشته های شما بیشتر شبیه یک اسلامی و طرفدار رژیم هست تا یک مبارز
2...اعدام غلط.ولی فراموش کردید اعدام در فرانسه در سال 1980 ممنوع شد.
3.. با تحقیقات انجام شده در 17 شهریور حکومت نظامی بود و نباید ملت بیرون نمی امدند و 86 کشته که چون سینما رکس که گفتید شاه مقصر است //ولی می دانستید ملاست گفتید شاه!!!!!86 نفر شد 4000 نفر.
4.. شریعتی روزی 2 پاکت سیگار سکته در لندن گفتید ساواک....بهرنگی به گفته ی برادرش شنا نمی دانست غرق شد گفتید ساواک..تختی بر اثر اختلافات خانوادگی خود کشی به گفته ی پسرش..گفتید ساواک.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
من هم امیدوارم حکومتی بر سر کار بیاید که بتواند توقعات مردم و شان ایران را بشناسد و ایران را در جایگاه لایق خود بنشاند . من به شخصه جز هیچ حزب و گروه و دسته ای نیستم . اما با دیدگاههای خود انتخابی دارم که گفتم . ممنونم از شما که به خود فرصت تامل و تعمق را می دهید . در پناه خداوند باشید .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
قطر دوحه .عاقلان دانند.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
زندانیان سیاسی در سراسر ایران اکثرا.مذهبی .مجاهد.و مارکسیت اسلامی و توده ای 3500 نفر گفتید 350000 نفر
5.. اوردن امعا و احشا از پزشکی قانونی به اسم شکنجه گاه ساواک.
6.. فراموش کردن اینکه چپ های ایران 95 در صد مارکسیست اسلامی بودند مثل گلسرخی که رهبرش امام حسین و علی بود!!!!!
7 اقلیتها ی مذهبی به نسبت بقیه کشورهای اسلامی بهترین وضع را داشتند و برای رسیدن به مقامات بالا نه قومیت مطرح بود نه مذهب!!
8..ایده ی مارکسیسم بزرگترین جنا یات تاریخ صد ساله را بوجود اورد که بعد ان با هیچ حکومت پادشاهی و مذهبی قابل مقایسه نبود///تنها 20 میلیون در انقلاب فرهنگی چین و یک چهارم مردم کامبوج در زمان پول پوت.
9..شما برای پیروزی انقلابتان به دام غرب و امریکا افتادید که قصدشان تنها تاراج ثروتهای ایران بود.
نتیجه ی شاهکار شما 6 میلیون اواره.1 میلیون کشته جنگ و اعدام..فحشا فقر در بعد میلیونی از دست دادن قسمت بزرگی از دریای خزر و کنترل خلیج فارس.
10.. با تمام کاستیها!!!!!!کشور رو به پیشرفت بود///و نکته ی مهم اگر اختناق به صورتی بود که گفتید چرا نه پناهنده ای بود//// نه مهاجرت در حالیکه رفتن و اقامت در کشورهای دیگر بدون ویزا انهمه اسان بود
چگونه میتوانید این انتقادات را بنویسید که می بینید چه جو وحشت انگیزی را در ایران بوجود اوردید...در ضمن تمام کشورهای چپ و سوسیالیست دنیا که بهترین دوست ملایان!!!!!سفر کاسترو و فرزندان چه گوارا به ایران و گل سر گور خمینی ...ر اسلامی گذاشتن.
اینهاتنها قسمت کوچکی از واقعیت بود و همین
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
بزرگترین کشتار در زمان شلوغی ها ٬ همان میدان ژاله بود که زیر صد نفر بوده . یک نفر هم زیاد است . اما شرایط آن زمان کاملا خاص بود علاوه بر اینکه خود جریان میدان ژاله نحریک و توطئه بود مانند سینما رکس . اگر شاه کشتار می خواست که تمام ابزار و ادوات در دستش بود . دیگر اینکه
او نیاز به یک رفیق همراه روانگاو که مشاور او باشد داشت . باور نمی کنید که بار او چقدر سنگین بود و تا چه حد درک نمی شد و خود را می آورد . من کیفیت آن زمان را لمس کرده ام . باور کنید سواد یک دبیر راهنمایی اندازه استاد دانشگاه الان بود . نمی دانم لمس کرده اید یا نه . کیفیت به سرعت نور پیش می رفت و توقف نداشت کار زیاد بود . مطبوعات فوق العاده بودند .
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها پیدا میشد . تنها مسایل سیاسی در آن نبود . شاه نیاز به آرامش خاطر داشت تا خود را پیدا کند . او حق داشت بترسد سه بار به او از جلو سو ء قصد شده بود . چرا اینقدر به خدا و معصومین ارادت داشت . چون با تمام وجودش خدا و مدد عزیزان را لمس کرده بود تنها یاور حقیقی او آنها بودند . به نظر من اگر شاه کمک میشد و قدرت باطنی بیشتری داشت سلطنتش سقوط نمی کرد . او لیاقت پادشاهی ایران را داشت . هم مانند پدرش مستبد نبود و هم روحیه ای عاطفی داشت . چه اشکال داشت اگر شاه ایران عاطفی بود ؟ ما که به عاطفه و شعر و اهل دل بودن ید طولانی داریم . حتما باید یک آدم خشک رسمی به ما حکومت میکرد . او خود را خشن نشان میداد . یک نفر که دارای مقام بالایی بود سوگند می خورد در عمرش چشمانی به مهربانی شاه ندیده است . او در بین ملت خودش هم غریب بود و بعد در دنیا آواره و غریب شد . انصاف نیست ما با این بی رحمی قضاوت کنیم . شما یک لحظه با شرایط او خود را جای او بگذارید . باور کنید در توان هیچ کس چنین بار سنگینی نبود . او با هرکس باید یک گونه عمل میکرد . دم شهبانو گرم که بانویی با این افتخار و فداکاری ست که در جوانی که همسرش را از دست داد سی سال به حرمت او تنها و بدون شریک نشسته است و لحظه ای کلامی بر خلاف حرمت بر زبان نرانده . مگر ژاکلین کندی نبود . درست است که کندی خیانت میکرد و به ژاکلین توجه زیادی نداشت اما ژاکلین هم بد کسی را نداشت کندی یکی از جذاب ترین و محبوبترین روسای جمهور امریکا
بود . تازه یک جورایی اوناسسیس قبلا با او رابطه داشت حالا نه تنگاتنگ اما
گلوش هم پیش او گیر کرده بود . ژاکلین بدون توجه به همه چیز با او ازدواج کرد . کار بسیار خوبی کرد اصلا زندگی خودش بود دلش خواست . مردم در هر حال حرف می زنند . اما این درست نیست که ما اینگونه خود تاریخمان را به ننگ آلوده کنیم و در دهان دوست و دشمن بیاندازیم . ما انها را در دنیا رسوا کردیم هنوز دلمان خنک نشده است .
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
آریوبرزن - ایران - ذاکرات
shanul - المان - هامبورگ
من هم حوصله بحث با خیانت کاری چون تو را ندارم . برو خاطرات عمادالدین باقی و سایر اسناد را بخوان تا بفهمی شاه چند نفر را کشت. اونهایی هم کشته شدند توسط مجاهدین خلق و توده ای ها کشته شدند. سایر جنایت کاران هم چریک های فلسطینی بودند. آدم نا آگاه تو پشیزی نمی ارزی که بخواهی حرفی از شاه بیاری
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
satelite - ‫امارات - ابوظبی
shanul - المان - هامبورگ ‫باید به جای این آ ی دی ..... انتخاب میکردی با اون کامنتای سابقت حدس زده بودم چه ... هستی و با این اخریه− میدان زاله− مطمین شدم تو اصلا بدرد جرو بحث نمیخوری برو تو همون ...قدمتو بزن فقط بگو بزرگتری دستتو بگیره گم نشی. ..
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
khorsheed - ترکیه - انکارا
ممنونم ممنونم ممنونم خیلی مستند جالب و کاملا بی طرفی بود.ممنون که این مستند را توی سایت گذاشتید .از زحمات شما کمال تشکر را دارم .شب و روزتان خوش پاینده ایران ازاد پاینده باد
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
dokhteiran - دانمارگ - وایله
raha_99 - انگلیس - لندن

دوست عزیز ممنون که جواب shanul - المان - هامبورگ رو اینقدر قشنگ دادی .این بنده خدا فقط با تعصب های گرو ه های سیاسی استدلال می کنه هر کس حتی اگر مطالعات زیادی هم نداشته باشه و فقط از قدیمی ها شنیده باشه که حکومت پهلوی چه اشفته بازاری رو تحویل گرفت با کمی چاشنی انصاف انقدر مغرضانه انتقاد نمی کنه. خیلی برام جالبه بدونم چطور بعضی ها با این وقاحت به خودشون اجازه می دن به مسایل خصوصی افراد تا این حد وارد بشن وبه حودشون اجازه عنوان کردن چنین اراجیفی در مورد شهبانو بدن هر ادم عاقلی که فقط یک جو عقل داشته باشه و کمی قدرت فکر می فهمه که این حرفها اراجیف و تهمتی بیش نیست که شهبانو به شاه خیانت می کرده الان که شاهنشاه عزیز به رحمت خدا رفته و شهبانو تعهدی هم به کسی نداره چرا با کسی ارتباط نداره عقل هم خوب چیزیه جای این که اراجیف دیگران رو بدون فکر بلغور کنی اول بد نیست کمی حرفهات رو مزه مزه کنی بعد نظر بدی جناب shanul - المان - هامبورگ.
دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان - هامبورگ
دوست عزیز شرمنده که اینو میگم اما چون مطالبی رو که نوشتی همه اونها رو تو مدرسه و دانشگاه جمهوری اسلامی هم بهمون تدریس میکردند و یاد میدادند و شما عین اونها رو تکرار مکررات کردی دیگه وقت نذاشتم که اونها رو بخونم شما درست از عبارات و تعابیر جمهوری اسلامی و یا مجاهدین و یا کمونیستها در مورد این خاندان استفاده کردی( چون ربع پهلوی که از تکه کلامهای روزنامه کیهان حسین شریعتمداریه). اگر از مغز خودت کمک میگرفتی و مینوشتی مخلصتم بودم حد اقل کاشکی شهامت اینو داشتی که میگفتی جزو کدوم یکی از اون سه دسته بالایی هستی. من نمیدونم چرا اصولا کسانی که طرفدارای اون سه دسته بالایی هستند روشون نمیشه که این طرفداری رو علنا فریادبزنند و بهش افتخار کنند( احتمالا میدونند که هیچ افتخاری توش نیست)
اما یه چند مطلبی رو بهتون میگم دوست عزیز.
اولا اینکه یه کتابی رو بذاری جلوت و از روش بنویسی که هنر نشد از خودت و تحلیلهای خودت چیزی بنویس این یک دوما پسر خوب حد اقل معرفت میداشتی و خوبیهای شاه رو هم مینوشتی تو چطور تا رخت خواب شاه هم رفتی اما این همه ابادانی تو این 53 سال که شد رو نمیبینی و با یک جمله وظیفه شون بوده قال قضیه رو هم میاری. نخیر اقا جان اصلا هم وظیفه اشون
نبود. وظیفه در صورتی هست که مردم هم ارزششو داشته باشن وقتی یکی عین شما میاد اینجوری و با بی انصافی مطلق در باره تاریخ کشور خودش قضاوت میکنه اصلا هم وظیفه ای در قبال امثال شماها وجودنداره درست چیزی که اخوند جماعت اونو درک کرده و برای همین هم هست که حتما پیش خودش میگه برای این مردم کار کنیم که چی بشه که ما رو هم عین شاه بندازن بیرون شما حتما اون ضرب المثل معروف رو شنیدی که میگه: مردم ایران رو گرسنه نگه دار و اعراب رو سیر. ما ایرانیها وقتی سیر میشیم همینطوری عین شما قضاوت میکنیم.
بقیه تو کامنت بعد
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان - هامبورگ
فقط همین دومورد رو برات میگم تا حساب کار بیاددستت
اولا خیلی دم از مشروطیت و قانون اساسی مشروطیت میزنی. تو اصلا میدونی که قانون اساسی مشروطیت چیه و توش چی نوشته شده؟ پسر خوب این قانون اساسی مشروطیت فرقی با قانون اساسی جمهوری اسلامی نداره و توش قران و حجج الاسلام و شریعت اسلام مقدم بر هر چیزی در نظام قانون گذاری کشور ثبت شده بود. شما که مخالف جمهوری اسلامی هستی چطور موافق قانون مشروطه ای؟ ما باید سپاسگذار پادشاهان پهلوی باشیم که به این قانون مزخرف وقعی نگذاشتند برای همینه که میگم برو مطالعه کن اما نه کتابهای کمونیستی و جمهوری اسلامی کتابهای بیطرف رو بخون تا بفهمی که دنیا دست کیه.
ضمنا این همه صغری کبری نکن هر پادشاهی یک نقاط ضعف داره یک نقاط قوت شما برو ببین در یک مقطع تاریخی ایران رو با دیگر کشورهای منطقه مقایسه کن ببین اوضاع چطور بوده مثلا در سال 1355 ایران رو با تمام کشورهای دورو بر خودمون مقایسه کن. شما یه طوری قضاوت میکنی و توقع بی جا داری که انگار شاهان پهلوی خدا بودند و نباید مو لای درز کاراشون هم بره. اخوی مردم در زمان قبل از رضا خان یونجه میخوردن اخه چرا اینقدر بی انصافی شما همچین رضا خان و محمد رضا پهلوی رو بردی زیر ذره بین که انگار در اون مقطع دنیا گل و بلبل بوده فقط مونده بوده ایران.
ادامه در کامنت بعدی
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
dokhteiran - دانمارگ - وایله
عزیزم من نخواستم در موردی که اطلاعات کامل ندارم قطعی نظر دهم . همواره نظراتم را در مورد شهبانو داده ام . من برای او احترام بی نهایتی قایلم . در هر قالی هم که قرار گرفته و یا بگیرد از ارزش او برایم کم نمی شود . دختری که درسن بیست یا بیست ویک چنین مدبرانه و بزرگوارانه رفتار کند و جای ملکه ایران بنشیند احترام بی نظیری دارد و به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست . من به شخصه خود بر این اعتقادم که بانوی نمونه و فهمیده ای مانند او هیچ گاه اعتبار همسرش که در مقام پادشاهی ست و کشورش که ایران است را به خاطر دل خود خراب نمی کند آنهم برای
یک عشق ممنوعه . در مورد هموطنمان هم اینگونه قضاوت نکنید . به نظر من ایشان فرد بزرگی ست که شهامت گذر از سوء تفاهم ها را دارد و ما باید این را مد نظر قرار دهیم . من برای ایشان احترام قایلم و اینقدر هم راحت هستم و راحت گذاشته است مرا که از او انتقاد کنم . چه اشکالی دارد ؟ اتفاقا اگر ایشان این مسایل را مطرح نمی کرد خیلی از حقایق باز نمی شد .
ایشان عملا با ابراز با شهامت نظراتش به کشف حقیقت کمک کرد .
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان - هامبورگ
از حرفات اینطور بر میاد که عقاید سوسیالیستی داری. شما که اینقدر از کتابهای جمهوری اسلامی بر علیه شاه استقبال میکنی و میخونی حد اقل برو کتاب نسیم دگرگونی شاهزاده رضا پهلوی رو بخون تا با افکار و عقایدش اشنا بشی تا دیگه اونو خواهان بازگرداندن سلطنت ندونی. اخوی شما اینگار خواب خوابی کی گفته که طرفداران رضا پهلوی سلطنت طلبند؟ کی گفته که رضا پهلوی در صدد اوردن نظام سلطنتیه؟ ایشون حتی در همین مقطع هم هیچ ادعایی نداه و طبق گفته خودشون ماموریت خودشون را تا جایی انجام شده میدونند که رفراندوم در کشور برقرار بشه همین و بس. ایشون که ادعایی نداره که ضمنا بهتره که به رهبران موجود اپوزوسیون احترام بذاریم شمایی که ادعات میشه و از عدم وحدت شکوه داری چرا به رضا پهلوی میگی ربع پهلوی؟ واژه ادب در گفتار که میدونی معنیش چیه ؟دیدی حالا که اشکال کارمون کجاست ؟ اشکال کارمون خودمونیم داداش.
و اما اخرین کامنت:
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
اقای شانول - المان
همانطور که گفتم تک تک جملات کامنتت براش میشه با یه کتاب پاسخ گفت اما چون از خودت نبود این کامنتها و همه برگرفته از کتابهای فاقد ارزشه من هم بی خیالش میشم اما در این اخرین قسمت توجه شما رو به یکی از موارد ذکر شده اتون جلب میکنم
ما تو دبیرستان که درس میخوندیم از کشتار میدان 17 شهریور به دهها کشته یاد کردند. درست چند سال بعد عدد صدها رو دیدم. درست همین اخرین بار که رفتم ایران عدد رسیده بود به هزاران کشته(مدرکشو دارم) حالا شما که گفتی کشته ها توی جوب ریخته شده بود یاد این عددهای من دراوردی افتادم.
دوست عزیز با دکتری که اتفاقا در همون روز در بیمارستانی در نزدیکی میدان ژاله کار میکرد اقای میبدی تو شبکه پارس یه مصاحبه ای انجام داد تمام مجروحین و زخمی ها رو برده بودن به همون بیمارستان( متاسفانه اسم اون دکتر الان یادم نیست اما پیداش میکنم) این دکتر میگفت من اون روز کشته ای ندیدم و همه تنها زخمی بودند و معالجه شدند ضمنا این رو هم بگم که خبر نگار اشپیگل چند سال پیش فاش کرد در اون روز در بالای ساختمانی در همون میدان ژاله درست قبل از تیر اندازی سربازان شاه توسط عده ای که بعدها کاشف به عمل اومد که مبارزان فلسطینی بودندشروع به تیر اندازی کردند که سربازان مات و مبهوت بودند که این تیرها از کجا میاد. چون اسلحه دست سربازان ژ3 بوده که اگه شلیک میشد طرف تیکه بزرگش گوشش بود اما تیرهای اصابت شده به مردم از نوع غیر از ژ3 بوده که در اون مقطع اصلا در ارتش و ژاندارمری نبوده اون اسلحه. ببین همینطوری شماها گول میخورید و عقلتون رو در بست میدید به دست اراجیفی که تو کتابهای بی ارزش نوشته شده.
اقای شانول در قضاوت تاریخی از وجدانتون هم کمک بگیرید. دوست دارم براتون زیاد بنویسم اما نه وقت دارم و اگر گوش شما بده کار باشه همین مقدار هم کفایت میکنه.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
kili_patilaki - قطر - دوحه
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
اوه ..نگو...من گناهی نکردم داش فکزن ..از شاه و نظام شاهنشاهی متنفرم...نباید اینطوری باشم؟
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
dokhteiran - دانمارگ - وایله
شما می خواهی با تاریخ مقابله کنی؟ فرح دیبا به شاه خیانت می کرده بنده سند به شما نشان می دهم: از قول کتاب خاطرات تاج‌الملوک، همسر رضاشاه ایشان خودشان از خاندان پهلوی بوده و از نزدیک شاهد قضایا بوده است ایشان نقل می کند:
فرح متاسفانه رعایت آبرو و پنهان‌کاری را نمی‌کرد وعمدا و عالما کاری می‌کرد که به محمدرضا لطمه بخورد. یک روزآقای صاحب اختیار که از زمان پدر خدا بیامرزش درکاخ بزرگ شده و پدرش هم خادم ما بود و با من صمیمیت داشت پیش من آمد ومن دیدم خیلی این پا و آن پا می‌کند و مثل این است که می‌خواهد چیزی بگوید ولی نمی‏تواند! بالاخره زیر زبانش را کشیدم و با ترس و لرز و خجالت و هزاراما و اگر و ببخشید و جایی نگوئید و
اینگونه مقدمات گفت: قربانت گردم. آیا این درست است که شهبانوی مملکت دوست پسرداشته باشد و او را با خود به داخل کاخ بیآورد؟
البته ما می‌دانستیم که فرح با فریدون جوادی قاطی شده اما نه اینکه او را به کاخ بیاورد!
2- احمدعلی مسعودانصاری از اقوام فرح (همسرشاه) و فرزند یکی از مسئولین وزارت خارجه در دوره پهلوی بوده است وی سالها از یاران و نزدیکان دربار شاه بود که در حلقه خصوصی جلسات شاه در دربار حضور داشت وی در خاطرات خود نوشته است: در فرصتی که در این سفر پیش آمد مسئله روابط غیرعادی فرح با جوادی را با خانم دیبا در میان گذاشتم و این را بیشتر یک مسئله فامیلی می‌دانستم که صلاح را در آن دانستم که آن را با خاله‌ام در میان بگذارم. خانم دیبا حقاً ناراحت شد و ظاهراً بعد از سفر، با عتاب و خطاب مسئله را با فرح در میان گذاشته بود.(پس از سقوط، چاپ اول، ص 74)
آقای انصاری دراین زمینه می‌افزاید: «مسئله مهم دیگری که هنگام اقامت در مکزیک پیش آمد و فوق‌العاده موجب تکدر و افسردگی بیش از پیش شاه شد ماجرای روابط فرح و جوادی بود که از پرده بیرون افتاد و به گوش شاه رسید.»(همان ص 166). محافظ شاه، خاطرات علی‌شهبازی می گوید: علت صمیمیت فرح با پنجه شیر (مامور اسکورت فرح) هم این بود که پنجه شیر یک بار فرح را در حال معاشقه با مربی سوئیسی‌اش که یک نجار بود دیده و به روی خودش نیاورده بود! (ص 206). یک سری هم به کتاب خاطرات اسدالله علم بزنید و در مورد روابط جنسی فرح با فریدون جوادی را بخوانید! زنی که شوهر دارد و با مردان دیگر سکس می کند را شما اسمش را خیانت به همسر نمی گذارید؟
استدلال من از روی تاریخ است!
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان
بابا گیریم که فرح یا شاه با کسی هم سکس داشته بابا تورو سننه تو مگه داروغه شهری ؟ به یه زن باشخصیتی مثل فرح نمیخوره این حرفا بابا خجالت بکشید. شما حداکثر میتونی قضاوت کنی که وضع ایران در اون موقع چه جوری بوده به مردم و کشور که میرسیدن عجبااااااااااا بابا شماها دیگه کی هستید.!!!!! جواب اون کسی رو که ناظر بر این جهان و طبیعته حالا اسمشو هرچی که میخواهی بذار چی میدید با این همه گناهی که در توهین و افترا به مردم میبندید؟ اون کسی هم که این چرندیات و تو کتاباش نوشته غلط بی جا کرده خواننده باید عاقل باشه. ادم که هر چرندی رو نمیخونه بابا تو بری کتاب بابا لنگ درازو بخونی که سودش برات بیشتره تااین خوزعبلات.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
fak zan_uk - انگلیس - لیور پول
قطرـدوحه-----این عقیده شمااست و من به ان احترام قا ئلم.ولی این احترام باید دو طرفه باشه که نیست. دلیلش هم همان زندانیان سیاسی هستند.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
Sohane Qom - ایران - قم
لطفا اگر کسی ایمیل ادرس شهبانو فرح را میدونه بنویسه. تشکر
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
بابک خرم دین - آلمان - هامبورگ
من شخصا به عنوان یک ایرانی .به عنوان یک جانباز جنگی به روح بزرگ شاهنشاه آریامهر درود می فرستم وامیدوارم روح ایشان غرق درنور ورحمت باشد و به شهربانویی ایران ادعایی احترام میکنم .واز بابت اینکه ما گول این مردک احمق دجال خمینی را خوردیم وایران را پنجاه سال به عقب بازگرداندیم شدیدا متاسفم .شاهنشاها ما را ببخش .ایران ما را ببخش. ای فلک ما را ببخش .مرگ بر خامنه ای مرگ بر استبداد ولایت وقیح.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
به نظر من این مطالبی که شما عنوان میکنید و چقدر هم خوب است که عنوان میشود . حالا که سفره دل همه ما به اندازه تمام دنیا پهن شده است پس دیگر لاپوشانی برای چه ؟ شاید تمام این اتفاقات برای همین افتاده که ما جسارت انتقاد توی روی هم رو نداریم اما باخودمان و بقیه تا جاییکه که بخواهید جنبه داریم و دل دریایی . دلیلمان هم این است که بهمان برنخورد . ببخشید من رویم به شما نیست چون جسارت تو رو صحبت کردن را دارید . اما با بقیه ای که این ملاحظات و تکه پاره کردن تعارف بیخود را دارند می گویم به جهنم که به ما بر بخورد ! کاش تمام عمر به ما بر می خورد اما اینگونه سینه هایمان را مخزن کینه و بخل و دلخوری از هم نمی کردیم و تنها لبی خندان داشته باشیم و قلبی از خشم و کینه افروخته .
قضاوت کار بسیار حساسی ست و نمیتوان به این راحتی هتک حرمت کسی را کرد . قصه ای هست که نه حوصله کامل گفتن آن هست و نه جاش . اینه
که زنی روسپی در شب آخر عمرش که جوان هم بوده به خانه زن مسنی پناهنده میشود چون مردم شهر او را به خود نمی پذیرفتند . زن مسن هر در اتاق کناری که بوده است تا صبح بارها صدای باز و بسته شدن در را می شنیده و با خودش گمان میبرده که او از مهمانهای بسیاری پذیرایی می کند . و او به جای زن روسپی به درگاه خداوند استغفار میکرده است . تا اینکه صبح زن میرود و ماجرای زیادی دارد همان روز زن می میرد و زن مسن
می فهمد که او تا صبح با خدا راز و نیاز میکرده و نماز میخوانده و از حال خراب خوابش میبرده به محض بیدار شدن برای تجدید وضو بیرون میرفته که نماز از سر بگیرد . حال در آن زمان که همه چیز دست به هم داده بود که شاه زودتر از پا بیندازد . آیا گمان ندارید این حرفها میتواند صد تا یه غاز باشه . یا شاید تنها محبتی بین آنها بوده در باره معاشقه او با افسر و غیره هم همینطور . حکایت یک کلاغ چهل کلاغ را شنیده اید . دیگر اینکه نه ملکه مادر و نه اشرف از روان سالمی برخوردار نبودند . بلاخره شاید آنها هم خواسته اند شهبانو خیلی جایگاه بالایی پیش شاه نداشته باشد . من گناه آنها را پاک نمی کنم و به من چه ! اما این هم یک گمان است . قضاوت کار وحشتناک حساسی ست . از قضاوت نادرست همه باید بپرهیزیم . مگر علم داشته و یا علتی درست و پاک آنهم در حد معقول و تا جاییکه اجازه آن را داریم .
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
اقای محترم بنده انتقاد داشتم نسبت به سیستم دیکتاتوری محمد رضا شاه نسبت به مردم ایران و ندیده گرفتن حقوق ملت و چون ما یک تاریخی داریم از ان دوره بر اساس ان بنده کامنت انتقادی گذاشتم! شما کاری به این نداشته باشید اون انتقاد از قول جمهوری اسلامی و یا مجاهدین و یا کمونیستها است شما دوست داری جواب انتقاد را بدهید!!!
بنده از خودم تحلیلی ندارم من بر اساس اسناد صحبت می کنم شما سندی داری در جهت رفع اتهام از محمد رضا شاه نظرتان را بگوید! شما از قول و تفسیر خودتان صحبت بکنید اتفاقا هنری نیست نظر باید قابل استناد باشد! شاهی که ادعا می کند وطن پرست است وظیفه اش است در جهت رشد و پیشرفت مملکت تلاش کند بدون چشم داشت به تشکر کسی!! ملت که رعیت محمد رضا و نوکر ایشان نبودند! شما چرا اصرار داری سر ملت را خم کنی تا روی زمین جلوی شاه؟؟؟ ما فرض بر این می گیریم که این دو تا پادشاه گذشته پهلوی سر تا پای ملت و کشور ایران را طلا گرفتند از سال 1355هم بالاتر خوبه! وقتی ازادی نباشد این طلا گرفتن چه ارزشی دارد برای مردم؟ اگر اقای رضا پهلوی ادعایی برای سلطنت نداره واژه رضا شاه دوم را هم از روی خودش و از توی دهان طرفدارانش بر دارد ملت ایران خودشان بالاخره یک راهی برای ازادی پیدا می کنند احتیاجی به نخود اش شدن ایشان نیست! شاهزاده می خواهد صحنه را خالی نکند پیش خودش فکر می کنه بعد از براندازی تاج پادشاهی را روی سرشان بگذارند هر چند که جیگر براندازی هم ندارد! شما تمامی کتابهای را که جوابی برایش نداری را فاقد ارزش می دانی؟ فقط کتاب کتاب نسیم دگرگونی را حقیقت محض می دانی؟ شما هر حرفی را که اقای میبدی می زند را حجت می دانی؟ من معذرت می خواهم ولی از استدلال های شما خندم می گیرد! این شما هستید اقای babaktoronto که خودتان را دارید گول می زنید شما چشمتان را بر روی جنایات و خفقانی که محمد رضا بر ایران ایجاد کرده بودید
بستید و فقط تاج سر شاه چشمتان را گرفته است شما نیا مقایسه کن اون رژیم با این رژیم فعلی را!! شما در دوران قبل از انقلاب را بررسی کن فضای بسته سیاسی را و نادیده گرفتن حقوق ملت را! شما حتی نتوانستی یک انتقاد کامنتهای بالا را جواب بدهید و با یک جمله (همانطور که گفتم تک تک جملات کامنتت براش میشه با یه کتاب پاسخ گفت) از جواب دادن فرار کردید!!!
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
LARA_87 - کالیفرنیا - امریکا
بازم یه بحث بی نتیجه ی تکراری ... من همیشه تو این بحثا شرکت میکردم !!! اما بعد از گذشت 8-9 ماه حرف تکراری زدن خسته شدم !زنده باد ایران شاهنشاهی... زنده باد پادشاه... زنده باد پادشاه زنده باد پادشاه
 
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
amirpersia - سوئد - استکهلم
shanul - المان - هامبورگ
دوست عزیز/ این وصله ها به شهبانو نمیچسبه. لطف کنید مثل کمونیستها و همچنین مذهبی ها ایدئولوژی های پوسیده و افکار یکبعدی تحویل ملت ندین. فرح دیبا زنی نجیب و عاشق خانوادش بود وتا اخرین لحظات بر بالین همسرش که همواره به همسری ایشون افتخار میکرده حاضر بوده. کسی که پس از همسرش تقاضای ازدواج با پادشاه موناکو رو رد میکنه نمیتونه خائن باشه. در مورد شاه هم خواهش میکنم اخرین جملات ایشان رو در واپسین لحظات زندگیش/که توسط خود شهبانو خوانده میشه/ در سایت
youtube با عنوان shah's last words بشنوید و بعد با وجدان پاک قضاوت کنید.
پاینده باشید
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
ببخشید که من در بحث دخالت می کنم چون مخاطب این بحث عموم است .
تنها خرده ای که میتوان به شاه گرفت آزاد نکردن احزاب آنهم به خاطر اشکال تراشی هایشان و قد افرازی هایشان برای سقوط او و رساندن مملکت به اینجا بود . وگرنه کدام حق مردم را او خورد حتما منظورتان شکوفایی ایران بود . حتما اصلاحات ارضی بود . حتما تغذیه رایگان بود که در خیابان زیر دست و پا می ریخت . حتما رساندن ایرانی به جایی بود که دنیا به او می گفت ریچ ! حتما نیاز نداشتن به ویزا برای تردد در بیاری از کشورهای غربی بود . که بقدری راحت بود و تعطیلات تابستانی که به شوخی مرسوم شده بود که تعطیلات را می خواهی کجا بروی ؟ می گفتند
: او رو پا ! یعنی یا یک پا انداختن روی پای دیگر اروپا رفتن راحت بود . نه اینکه سی سال مردم ما طعمه قاچاقچی شوند و مال و جان بدهند تا جوانانشان بیایند اروپا و ظرفشویی کنند . می دانید من چه کسانی را می شناسم که ابتدا از کارهای پست در اروپا شروع کرده اند .
دیگر اینکه اگر رضا پهلوی عاشق تاج بود که خیلی کارها میکرد . به نظر من از او دمکراتتر نمی توانید پیدا کنید او بشدت مردمی ست و اصلا به ژن و نوع تربیتش نمی خورد که خود را در قالب یک شاه مستبد و دیکتاتور تحمیل کند . اصلا او اینکاره نیست . او تنها منتظر است که مردم اینقدر آگاه بشوند تا قدرت تشخیص برای حکومت او داشته باشند . او تنها یک هما هنگ کننده است و قدرت اصلی در دست مردم و متخصصین خواهد بود . شما می دانید
که مردم ما هر چقدر در این سی ظلم را خورده و مخفی کردند برای او سر در می آورند و توقعشان به ارش می رسد . چون می دانند او از جنس رژیم نیست که مدافع بیگانگان باشد بلکه ایرانی اصیل است . مردم ایران از ابتدا تا اکنون اصلا رژیم را از خود ندانستند و بیگانگانی دیدند که بر مملکت حاکم و غالب شدند اما شاه را از خودشان می دانستند و همین امر باعث شد که
به اعتراض کنند و بشورند .
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
raha_99 - انگلیس - لندن
amirpersia - سوئد - استکهلم
babaktoronto - کانادا - تورنتو
بنده اون کامنت در مورد روابط جنسی فرح دیبا را نگذاشتم که اعلام کنم پدر کشتگی با فرح دارم! در جواب (dokhteiran - دانمارگ - وایله) بود که بنده را متهم به اراجیف گویی کرده بود من خواستم با سندهای موجود به ایشان ثابت کنم که نه تنها اراجیف نگفتم بلکه واقعیت های موجود در کتابهای خاطرات خود خاندان پهلوی و دیبا و نزدیکان ایشان گفتم!!! شما یخه من را نگیرید بروید یخه خاندان پهلوی را بگیرید من فقط نقل قول کردم همین!
البته یک ضرب المثل فارسی داریم که میگه تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!!!!!
یعنی به قول شما همه خاندان پهلوی دروغ در مورد روابط جنسی فرح می گویند؟ چون شما عزیزان فرح و شاه را دوست دارید هر کس انتقادی بکند و واقعیتهای موجود در مورد این دو نفر و نظام شاهنشاهی بکند متهم به اراجیف گویی می شود!!!!
اگر مردم ایران این خاندان را دوست می داشتند جونشان را هم پای اینها می دادند نه این که کاری کنند که این خاندان پهلوی از ترس جانشان از مملکت فرار کنند! اقای babaktoronto - کانادا - تورنتو من واقعا متاسف شدم از ادبیات زشت شما در بحث کردن و فکر می کردم با ادب بیشتری نسبت به من صحبت کنید.شما که خودت را جانثار خاندان پهلوی می دانی فکر نمی کنی با این ادبیات حرف زدنتان چهره پهلوی ها را جلوی همه خراب می کنی به عنوان طرفدارشون؟ طرز صحبت کردن شما من را یاد برخورد پهلوی ها با ملت ایران می اندازد که نظر و انتقاد ملت را پچیزی برایش ارزش قائل نبودند و رابطه خان
و رعیتی با ملت داشتند خودشان را عقل کل می دانستند و ملت را گله گوسفند!!!
اقای babaktoronto اگر ادمهای مثل فروغی و قوام السلطنه دور و بر محمد رضا شاه نبودند الان نصف ایران دست روسها بود و این جاباید به روح قوام السلطنه درود بفرستم!
اقای babaktoronto برو کتاب خاطرات علم را بخوان که نوشته در زمان نخست وزیری هویدا تهران که تازه پایتخت بوده مشکل بی برقی داشته و علم نامه می نویسه به شاه که من خانه ام برق ندارم و کشور این همه مشکل داره بعد اقای هویدا میره پیپش را می زاره رو لبش ژست میگیره برای مجلات خارجی!
این که می گویند مردم ایران در زمان شاه عشق و حال می کردند و در رفاه بسر می بردند دروغی بیش نیست! این حرفهای سلطنت طلبها است! تو خود تهران جاهای بوده مثل حلبی اباد که مردم نون نداشتند بخورند حالا دیگه از وضعیت روستاها بگذریم که هیچ امکانات رفاهی نداشتند! یکی طوری این سلطنت طلبها در مورد زمان شاه صحبت می کنند که انگار مردم تو بهشت زندگی می کردند! حالا بنده به موقعش فساد مالی و رانت خواری خاندان پهلوی را اینجا رو می کنم که قدیس کسی از این خاندان نسازد. خوردند و بردند و کاری کردند این خاندان پهلوی با ملت که ما را به خاک سیاه نشاندند و حالا رفتن امریکا و اروپا و دارند مظلوم نمایی می کنند.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
asir_dk - دانمار - آرهوس
سلام درود به شهبانو ایران زمین امیدوارم به زودی توایران ببینمتون و روح شاهنشاه ولیلا عزیز شاد خلیی عذاب کشیدم این فیلم رو دیدمدد
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
shekamo - نورو - اوسلو
ابهت شهبانو کجا و شکل و شمایل زن احمدی نژاد کجا
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
من فکر میکنم اورندگان ملایان چون شرمنده هستند از این همه فاجعه که ببار اوردند از کتابهای پر از چرندیات و پر از دروغ استفاده می کنند برای حقانیت این شورش ننگین//جز طرفداران رژیم انها که قبل از این شورش ایران را بیاد دارند می دانند با انها کشورشان چه کردید.بس کنید لجن پراکنی در مورد پهلویها و اب به اسیاب ملا و طرفدارانش در این سایت نریزید.90 ٪ کتب منتشر شده پر از دروغ.تناقضات و دروغهای شرم اور است.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
به قول شما و خودم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها ! اصلا شما گمان کنید که شاه دون ژوان بوده و شهبانو هم خیانت کار ! مگر ناپلئون نبود . مگر شاهان دیگر نبودند . مگر رژیم ملایان نیستند . به مردم ربطی ندارد این زندگی شخصی آنهاست . مگر آنها کنفسیوس یا سقراط بودند . تازه شاه به نسبت بسیاری دیگر تنها طلا را داشت . اصلا یک عالمه دیگه هم داشت شما مسایل را با آن زمان بسنجید نه با اکنون که دنیا شده است دهکده جهانی . آن زمان حاکمان خدا را به خدایی قبول نداشتند . از نظر مذهبی نمی گویم از نظر توانایی می گویم . آن زمان امریکا امپریالیزم امریکا بود نه بره
کنونی . آن دوره هنوز عیش و عشرت بسیار مرسوم بود و افتخار نه اینکه الان نیست . الان هزار برابر شده . اما تنها برای تخلیه هیجان و فراموشی پوچی خود است . آن زمان عیش و عشرت یک مطلوب و هدف واقعی بود نه مجازی . دنیا از این مرحله گذر کرده است و همه چیز مصنوعی در حال پیش رفتن است به همین علت حقیقت دارد کم کم جایگزین می شود . من با شما موافقم در مورد نحوه دیالوگ آقا بابک . این نوع دیالوگ هر چند که در آن پر از واقعیت باشد اما مخرب است و نتیجه عکس می دهد . همین اتفاق هم در گذشته افتاد . اگر واقعیت را مد نظر بگیرید خیلی از مسایل فرق می کند . منظور من این است . رضا شاه که یک قزاق ساده بود و خانواده خیلی اصیل و آنچنانی نداشت با درک شرایط ایران به جای خدمت معجزه کرد . شما او را با خودش بسنجید نه با پادشاه سوئد . پسرش محمد رضا را با خوش بسنجید نه با کندی . کندی را بزرگترین کشور سرمایه داری جهان می چرخاند . شاه با شرایط خودش ده برابر پدرش معجزه کرد . من اگر در مورد رضا پهلوی می گویم . تنها از منظر دیدگاه خودم می گویم نه مسایل باطنی که تاییدی بیشتر شده است . او هم از همان نسل است با این تفاوت که مادر او شهبانو با مادربزرگش ملکه مادر غیر قابل قیاس است . تجربه ای ژرف دارد . عاقل است . تعلیمات دیده تحصیلات دارد دنیا دیده است سختی و سستی دیده است و رنج کشیده که درد را می شناسد . تحقیر را می شناسد . عزیزی بوده که خوار شده است نه اینکه خواری بوده که عزیز شود و خود را گم کند . مردمی ست . سلامت رفتار و روان دارد . مرد خانواده و زندگی ست . هدف دارد . خود زندگی جمعی به او یک دنیا تجربه داده است . سیاست را می شناسد . امور روابط بین الملل را می شناسد . سعی در وحدت همه دارد . بارها گفته من یک شهر وند هستم که مورد تمسخر واقع شده اما عاقلان رمز آن را دانسته اند .
دیگر اینکه اینگونه نیست که خوردند و چاپیدند و بردند . نگر مردم ایران چه داشتند قبل از آن ؟ کشور را به آن حد رساندند خود هم سهم بردند . فساد
مالی و خاندان و غیره هم که دیگر از شدت تکرار خسته کننده شده است .
احمدی نژاد همه و خواهر و پدر زن و نوست و رفیق را به کار گرفته ٬ رفسنجانی ٬ و هر کدام دیگر چطور است چشمها بسته شده و همه ساکتند اما هنوز انقلاب کردید ٬ پدر صاحب این خاندان و مردم و کشور در آمد هنوز این موضوع تازه است و نقل مجلس . گمان من براین است حرفهای شما دفاع از عملکرد احزاب سیاسی ست و علل مخالفت آنها و تبرئه شان و راحتی وجدانشان . اینطور نیست ؟!
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
shanul - المان - هامبورگ
روابط جنسی ملکه؟؟؟؟؟؟؟ با این جمله نشان دادید به حق اسلامیون ایران و طیف چپ ایران دست در دست هم دارند همین چرندیات از روابط این و ان در مورد دربار دقیقا در کتب منتشر شده ی ملایان هم هست افکار چپی های ایران مایه ی ننگ احزاب چپ دنیاست////با این ملت 1000 چهره ملا ماندنیست و جنایاتش بر قرار.
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
dokhteiran - دانمارگ - وایله
shanul - المان - هامبورگ
دوست عزیزمن ترجیح میدهم که به جای گوش کردن به ادعا های دیگران از عقل خودم استفاده کنم و از اون جایی که خودم یک زن هستم وبه اصول خانواده گی پابند قبول چنین مطالبی در مورد زنی که همسر و مادراست به این راحتی و فقط به ادعای دیگران برایم مشکل است من از روی وجدان خودم در مورد دیگران قضاوت می کنم نه از روی ادعای گروهی افراد مغرض شما هم مختارید هر طوری که دوست دارید قضاوت کنید
سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
dokhteiran - دانمارگ - وایله
چون شما زن هستید وبه اصول خانواده گی پابندید فکر می کنید همه زنهای متاهل مثل شما فکر می کنند؟ اگر قرار بود همه فقط به استناد عقل و باورهایشان استناد و قضاوت کنند و تحقیق و مطالعه را کنار بگذارند پس احمدی نژاد هم راست میگه که هلوکاست وجود نداشته درسته؟ خود فرح پهلوی در جواب تاج‌الملوک، که اعتراض کرده بوده بهش که تو شوهرت شاه هست چرا دوست پسر گرفتی بهش گفته هر کس اختیار پائین تنه خودش را دارد! یعنی فرح رد نکرده این ادعای ارتباط با فریدون جوادی را !!! چون فرح دیبا زن همسر و مادر بوده هیچ خطایی انجام نداده گل بی عیب بوده فرشته بوده؟ به نظر من نظر شما منطقی نیست! شاید هم از نظر فیمینیستی به قضیه نگاه می کنید!
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ببیند تاریخی که در مورد خاندان پهلوی وجود داره مثل نون داغی می مونه که
از تو تنور در امده خرافات هم مثل تاریخ اسلام قاطی ان نشده است!
بله فرح دیبا ملکه سابق ایران رابطه جنسی داشته شما شک دارید؟ خود فرح رد نکرده این موضوع را شما رد می کنی و تعجب می کنید! یک سری مسائل هست قضیه ان روشن است کافی است کمی تحقیق کنید.
انتقاد از سیستم شاه باعث نمی شود کمکی به جمهوری اسلامی بشود هر
سیستمی تاریخ خودش را دارد! پرونده سیستم جمهوری اسلامی هم باز است و من خودم مبارزه می کنم بر علیه این اخوندها! ولی چشمم را هم هیچ وقت از گند کاری خاندان پهلوی نمی بندم نگاه به هر مسئله ای بحث
خاص خودش را داره و من مسائل را با هم قاطی نمی کنم! بهتر ما همیشه
فریاد زنده باد ازادی را بدهیم به جای جاوید شاه! که تازه دیدید جاوید هم نماند چون یک شعار تو خالی و فقط دهن پر کن الکی بود! ولی لغت ازادی روح
ادمی را جلا میده و امید برای پیروزی و زندگی باقی می گذارد.
-----------------------
کاربر گرامی:
از درج نظرات به صورت خطوط کوتاه خودداری نمایید.
با تشکر
ایرانیان انگلستان
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
baran shomal - نروژ - اسلو
خیلی خوشحالم که اون خبرنگار وهمه مردم ایران تقاص اوارگی وسوز دل این زن را دادند. همین کافیست پس جرا عرضه ندارید حالا رژیم تغییر بدید ها
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
dokhteiran - دانمارگ - وایله
shanul - المان - هامبورگ
dokhteiran - دانمارگ - وایله
شما می خواهی با تاریخ مقابله کنی؟ فرح دیبا به شاه خیانت می کرده بنده سند به شما نشان می دهم: از قول کتاب خاطرات تاج‌الملوک، همسر رضاشاه ایشان خودشان از خاندان پهلوی بوده و از نزدیک شاهد قضایا بوده است ایشان نقل می کند:

نه جانم من با تاریخ مفابله نمی کتم من وقتی رفتار موقر شهبانو رو می بینم همین برای قضاوتم کافیه من فقط با ادعای دیگران نظرم رو تغییر نمی دم از عقلی که خدا بهم داده استفاده می کنم شما همچین می گی استدلال من تاریخه که انگار افرادی رو که نام بردی مورخ های بی غرض هستند در مورد ملکه مادر که رهای عزبز جوابتون رو داد در مورد احمد علی مسعود انصاری (مسئله روابط غیرعادی فرح با جوادی را با خانم دیبا در میان گذاشتم و این را بیشتر یک مسئله فامیلی می‌دانستم که صلاح را در آن دانستم که آن را با خاله‌ام در میان بگذارم. خانم دیبا حقاً ناراحت شد و ظاهراً بعد از سفر، با عتاب و خطاب مسئله را با فرح در میان گذاشته بود.(پس از سقوط، چاپ اول، ص 74)) ایشون که مثلا پسرخاله شهبانو هست وعمری توی دربار بوده و از صدقه سر دخترخاله مقام و موقعیتی بهم زده مثلا خیلی حرمت خانواده رو نگه داشته که قضیه رو با عرض خاله جانشان رسوندن اما بعد که لفت و لیس ها تمام شد اشکال نداره که اسم کسی رو که سر سفره اش و از صدقه سرش به جایی رسیده به لجن بکشه ایا این فرد از نظر شما قابل اعتماد و ادعا هاش نمی تونه نشون عقده حقارتش باشه و اما در مورد اسدالله اعلم حتما حضرت والا هم کار چاق کن دربار تشریف داشتن شما در قسمتی از نوشته هاتون مرقوم فرمودید: زنی که شوهر دارد و با مردان دیگر سکس می کند را شما اسمش را خیانت به همسر نمی گذارید؟ نه تنها من بلکه همه دنیا این کار رو خیانت می دونه ومن هم اون قدر شعور دارم که این کار رو خیانت بدونم اما بین من وشما فرقی هست و اونم اینه که من با ادعای این افراد معلوم الحال حاضر نیستم به کسی تهمت بزنم. می شه شما که عاقلی به من ناقص العقل توضیح بدی که چرا شهبانو با وجود داشتن همسر و فرزند به ننگ خیانت به همسرش تن داد (البته طبق ادعای مورخین مورد اعتماد شما) اما الان که تنهاست چرا در عرض ابن 30 سال هم چنان تنها مونده.ممنون می شم من رو روشن کنید
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
شهبانو بارها گفته اند کتاب خاطرات مادرشان فریده ی دیبا.... و کتاب مادر شاه فقید هر دو جعلی است هر دوی این کتابها در سایت توده ایها هست و گیرم که شهبانو چنین روابطی را داشته باشند به کسی چه مربوط؟؟؟این کتابها مثل کتاب پورپیرار که به تاریخ قبل از اسلام ایران لجن پراکنی کرده بوسیله ی چپی ها و اسلامیون نوشته ی شود برای بقای ملا و حقانیت بخشیدن به شورش 57.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
babaktoronto - کانادا - تورنتو
شانول - المان
اخوی تو اگه تازه اینجا پیدات شده ما یک سال و اندیست که تو این سایت داریم در مورد شاه مطلب مینویسیم دیگه هم وقت ندارم که اونها رو دوباره برای شما بنویسم . من نه با شاه نسبتی دارم نه پدرم شاه دوست بوده من فقط با وجدان بیدار در موردتاریخ قضاوت میکنم همین. شاه اگه خفقان درست کرد اگه ساواک درست کرد دلیل داشت نمیخواست کشور به دست کمونیستها و مذهبیون بیافته. دستش هم درد نکنه که این خفقان رو ایجاد کرد کاشکی بیشترش میکرد که امثال ملی مذهبیهای روشنفکر پدر این مملکت رو در نمیاوردند. باز هم میگم این کتابهای چرند رو که توش یه مشت دروغ نوشته بنداز دور برو از کسانی که اون دوران رو درک کردند بپرس که اون دوران ما چی بودیم و چی شدیم کتاب و لش کن. ما در صنعت حرف اول رو تو تمام اسیا میزدیم در کنار ژاپن . این چیز کمیه؟ حالا چسبیدی به یه جلبی ابادی که کنار تهران بوده؟ چرا کارخانه ذوب اهن اصفهان رو نمیگی که هنوز هم افتخار ایرانه؟ چرا این همه ابادانی و سازندگی رو نمیگی؟ اخوی حلبی اباد که خود امریکا هم داره تازه همین الان که تو هزاره سومیم اون موقع که دیگه 40 سال پیش بوده و تو ایران. همون موقع اعراب و ترکیه ماشین نداشتن با الاغ تو شهراشون راه میرفتن اونوقت پادشاه ما برای ایران داشت انرژی هسته ای بوشهر و متروی تهران رو طرحش رومیریخت. ادم بایدخیلی بی چشم و رو باشه که اینها رو نبینه البته میدونم که میبینید اما نمیخواهید بازگو کنید. واقعا گفتن این جرفها نه تنها خجالت اوره که تهوع اوره. دیگه هم جواب ادم دگمی مثل شما رو نمیدم چون این حرفها اگه تو سر سنگ میرفت اثر میکرد در هر صورت طلا که پاکه چه منتش به خاکه اینقدر خاندان پهلوی سربلند هستند که تاریخ خودش این سربلندی رو فریاد میزنه همانطور که داره میزنه شماها هم دارید میبینید که مردم همه کوروش رضا پهلوی رو صدا میزنند و اونو میخواند زورتون گرفته. عزت زیاد
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
dokhteiran - دانمارگ - وایله
شما که حرف هیچ کس را در مورد خیانت فرح به شاه را قبول نداری حتما توقع دارید خود فرح دیبا بیاد جلو تلوزیون و بگوید با صدای بلند که من به شوهرم خیانت می کردم؟ از نظر شما تاج‌الملوک و احمد علی مسعود انصاری
اسدالله اعلم و علی‌شهبازی و... همه ناقص العقل بودند و نمک نشناس و دروغگو انوقت سرکار خانم فرح دیبا راستگوترین زن دنیا بودند؟ اگر من به همسرم خیانت کنم و جلوی شما سالها به دروغ از خودم رفتار موقر نشان بدهم و رول ادم بیگناه ها را بازی کنم شما با عقل و شعور خودتان قضاوت می کنید بدون تحقیق که من خیانتکار نیستم؟ یک ادم نمی تواند به نظر شما
گرگ باشد و جلوی دیگران لباس میش بپوشد؟ هیچ مورخ بزرگی با چشم خودش و از نزدیک واقعه ای را ندیده که ان را بنویسد از شواهد و شنیده ها و
تحقیق فراوان یک کتاب تاریخی می نویسد! بزرگترین تاریخ نویس در مورد تاریخ
اسلام طبری است به عنوان مثال و حدود 400سال بعد از ظهور اسلام تاریخ
صدر اسلام و محمد و... را نوشته است! تو این دنیا خیلی زنها هستند و بودند که بعد از مرگ همسرانشان ازدواج نکردند ولی دوست پسرهای زیادی
دارند که مرتب عوض می کنند به خاطر سکس کردن و ایجاد تنوع و لذت بردن
از زندگیشان و قصد ازدواج مجدد هم ندارند با هیچ مردی!! فرح هم کار عجیب
و غریبی نکرده که بعد از فوت شاه ازدواج نکرده است! ازدواج نکردن ایشان نمی تواند دلیلی بر پاک دامنی ایشان باشد!
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
babaktoronto - کانادا - تورنتو
میگم چقدر هم اربابت توانست با ایجاد ساواک و درست کردن خفقان کشور را
در دست مذهبیون نیندازه! چه استدلال جالبی فرمودید استاد!
اون چیزی که پدر مملکت را در اورد جهالت و استبداد شاه بر تمام طیف های
ملت ایران بود کسی تو اون مملکت صدایش نمی توانست بیاد برو خدا امواتت
را بیامرزه هنوز تو فکر دوتا کارخانه اون زمانی! جمهوری اسلامی که صدها برابر زمان شاه کارخانه و امثالهم ساخته! جمهوری اسلامی که الان چندتا نیروگاه هستی ساخته تازه تکمیل هم داره می کنه! شاه هر کاری هم که
کرد چه فایده 37سال سلطنت کرد با حماقتش ایران را چند صد سال عقب انداخت! ارباب شما خیلی کارها می خواست بکنه ولی ارزوهایش را بگور برد
چون عقده بزرگ بینی تخیلش را پر کرده بود ایشان تو رویا زندگی می کردند
چهار روز پول نفت زیاد شده بود ادعای خدایی کرده بود جو گرفته بودش! والا ما مترو ندیدیم در حد حرف همه این حرفها قشنگه!
احتمالا شما خواب دیدی کسی رضا ربع پهلوی را صدا زده باشه.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
rushid - امریکا - لاس و گاس
با درود بر تمامی هواداران ایرانی آزاد
چه بگم. این هم واقیتی است که بر سر ملت ایران آمد.
بر همه سخت گذشت این 30 سال .
بعضی ها شهید دادند بعضی ها مالشان را از دست دادنند و بعضی ها فراری شدند از وطنشان.
بهرحال بر همه سخت گذشت و باید این را بدانیم که گذشته میتواند درس خوبی باشد تا در آینده با مشکلاتی که در گذشته برایمان ...
بهر حال چه این و چه آن باید این را بدانیم که ایران هرگز نخواهد مرد.
هر ایرانی در هر کجاپی از دنیا که با شد ایرانی خواهد بود .
زنده باد ایران
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shad - فرانسه - نیس
شانول

صحبتهای شما و خصوصا تکرار سخنانتان در باره زندگی شخصی فرح یک نقد سیاسی هوشمندانه نیست. باعرض معذرت حرفهای خاله زنکی ست.

کاش تاریخ سیاسی اروپا در قرن 20 رو از محققان معتبر اروپایی مطالعه کرده بودید تا متوجه می شدید که پهلویها قربانی سیاست استعماری غرب شدند. کسی منکر اشتباهات گذشته نبود منتها قضاوت توده ایها و مارکسیستها و اسلامیون قضاوت قابل اعتمادی نیست.

کمونیسم در شوروی بیشتر از 20 میلیون قربانی گرفت! منتقدان کمونیست در مقامی نیستند که دم از اخلاق و خفقان سیاسی دوران سابق بزنند.

شما به عنوان یک سویالیست مسلما حق انتقاد از هر حکومتی را دارید اما فراموش نکنید که زندگی خصوصی افراد باید خصوصی بماند. در غیر این صورت انتقادات شما فاقد اعتبار خواهد شد.
شما حتی نظر افراد رو نسبت به شایستگی سیاسی سوسیالیستها تغییر خواهید داد.
بدرود و ممنون از توجه شما.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
babaktoronto - کانادا - تورنتو
هموطن گرامی انتقاد من از شما به این علت است که در حد شخصیت شما اینگونه برخورد جالب نیست هر چند که ادامه این نوع دیالوگ را shanul به همین گونه ادامه داد هر چند خود معترض شد . در حال حاضر شما شناخته شده ترین فردی ست که اطلاعات موثق و حقیقی از شرایط خانواده پهلوی و یا خرابکاری های رژیم دارید . بنا براین خیلی ها از نوع بر خورد شما آنها را محک می زنید . خود می دانید که من آدم معتقدی هستم که بالطبع باید موافق حکومتی باشم که به سمت اعتقاد نزدیک تر است تا بی دینی یا بی بند و باری بر فرض ! اما همانگونه که خداوند بر حق خود اینقدر حریص نیست که بر حق مردم منهم این را از او آموخته ام . اگر حق مردم ادا میشد آزادی نسبی و در شان مردم و فرهنگ ما زیر چتر قانون به مردم داده میشد و نام ایران را به نیکی بلند می کردند بنده کوچکترین مخالفتی نداشتم و بسیار هم خوشحال بودم که حداقل در این دنیای وانفسا کشورم و مردم ما به سوی تنها روزمرگی و پوچی پیش نمی روند و معنویات و تعالی هم در زندگیب آنها جایی برای خود دارد . اما ظلم و بیگانه پرستی و گرفتن آزادی ایجاد شده در حکومت و مغایر با اهداف ایرانیان که دقیقا آزادی و استقلال و دین مداری را طلب می کردند باعث اعتراض حداقل امثال بنده است . و یک بام و دوهوا بودن رفتار رژیم که حق هر گونه فساد و ظلم و اجحافی را به خود با دست و دلبازی داده و از سر شوزن اشکالات مردم آنهم با تعریف خودشان نگذشته دل هر عدالت خواه و آزاده ای را بدرد میاورد که وادار میشود حداقل با گفتار بر علیه این ستم قیام کند .
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
shad - فرانسه - نیس
ببینید من انتقاد منطقی را نسبت به شاه و اون سیستم هر کس بکند می پذیرم حالا می خواهد اون انتقاد را توده ایها و مارکسیستها و اسلامیون یا عباس اقا بقال بکند مهم برای من انتقاد درست است.
من زندگی شخصی فرح را بهش کاری ندارم سئوال از من کسی کرد من نظرم را طبق تاریخ مربوط به پهلوی ها در مورد روابط جنسی فرح با فریدون جوادی و... گفتم همین! پهلویها قربانی سیاست استعماری غرب شدند در ابتدا یعنی کارمندشان بودند استعمار انها را استخدام از ابتدا کرد ولی می توانستند مردمی بشوند و به ازادیهای ملت احترام بگذارند و رو دست به استعمار بزنند تا جایی که می توانند ولی ترسو بودند فقط ادعای وطن پرستی داشتند همین! اگر ایشان واقعا طن پرست بود جونشم تو ایران به خاطر مبارزه با استعمار از دست می داد و مجسمه اش هم الان تو میدان شاه اون بالا بود یعنی مردم احترامش را داشتند! این اقا جونش را بیشتر از
وطنش دوست داشت وقتی هم دید اوضاع خراب فرار کرد دیگه مگه غیر از این است؟ یک مثلی چینی هست میگه: خیلی ها در زمان حیاتشان می میرند. وقتی شاه فوت کردند خدایی چند درصد مردم ایران ناراحت شدند؟ برای مردم مهم نبود مرگ ایشان و خیلی ها هم خوشحال شدند دوتا فحش
هم به روح ایشان دادند! اون زمان مردم شاکی بودند از دست این اقا و اطرافیانش! شما چرا نقش نارضایتی مردم را حساب نمی کنید فقط می چسبید به مارکسیستها؟ بابا تو اون مملکت مردم عادی هم فارق از هر دسته ای هم بودند که دلشون از شاه خون بود! حالا تو جمهوری اسلامی این توده ایها و مارکسیستها کجا هستند؟ اگر اینها به تنهای قدرتی داشتند
این گروها الان هم باید هر روز خراب کاریهاشون می دیدیم اثری از اینها دیگه
باقی نمانده چون مردم بودند که به علت نارضایتی از سیستم شاه پشت اینها می ایستادند! نقش مردم را نباید نادیده گرفت!
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
taraneh2008 - المان - هامبورگ
شانول-المان-هامبورگ
هم میهن عزیز شما فراموش کردید که 98 در صد مردم از عوام هستن.منظور از عوام گروهی که با سیاست کاری نداره و فقط میخواد پولی دربیاره و خوش زندگی بکنه.من منکر این نیستم که بعضی از تصمیمات شاه متکبرانه بود.ساده ترینش سرود ملی ایران که تماما در مدح شاه بود.ولی در بین مخالفان شاه دلسوز ایران و ایرانی وجود نداشت.یا توده ای و کمونیست بودن و بیشتر از ایران دلشون برای شوروی پر میزد یا اسلامی بودن که دستاورد گوهر بارش در این 30 سال گذشته نمایانه.از ناسیونالیست ها هم که اکثر قریب به اتفاشون گرایش اسلامی داشتند.شما یه مخالف شاه معرفی کنید که چنین نبوده.
اما شاه دوتا اشتباه جبران ناپذیر کرد.اول که سعی نکرد سواد مردم را به زور چماق و کتک بالا ببره .
دوم اینکه سعی نکرد جنبه وحشیانه اسلام را به مردم بشناسونه.اگه این دو تا اشتباه را نکرده بود ملت بیسواد دنبال یه اخوند بیسوادتر از خودشان که گنجینه لغتش از دو کلمه لاکن و این چنین نباشد بیشتر نبود راه نمیفتادن و جمهوری اسلامی ارمانشون نمیشد.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
raha_99 - انگلیس - لندن
shanul - المان - هامبورگ
خوبه که پایه نیروگاه اتمی از زمان شاه گذاشته شد . بسیاری از پلها و حتی مترو از زمان شاه پبیه گذاری شد و اینها ادامه کار را با بخور بخور و دزدی مهندش و طراح که فرار کردند . در موردی ژاپن عنوان کرده بود که بزرگ راهی را بدست من بسپارید تا پل هوایی زده و روی آن ترن گذاشته اما چون نمیشد توی آن بخور بخور باشد طبیعت را خراب کردند و چند سال همه را علاف کردند . هیچ کاری از روی اصول خود پیش نرفت . شاه نمی توانست
معجزه کند که کرد اما برای آن هم زمان می خواست . با تمام بی تجربگیها
ایرانیان به خاطر گذشته خود و هم چنین ژنشان سریع خود را به حد جهان رساندند البته با باز بودن محیط و احترام اجتماعی . خیلی سخت نیست درک این موضوعات که با این شفافی و صراحت مطرح میشود نمی دانم چرا
نمی خواهید یک قدم از موضع خود عقب نشینی نکنید . چیزی که لازم باشد خداوند به هر سو که بخواهد آن را میبرد کار از دست خلق خارج شده است .
بنابراین بیایید منصفانه و منطقی بحث را دنبال کنید . منظورم به شما نویی ست و یا در اصل تفکر پشت سر شما و مانند شما . این برای ما بد است که به خاطر شرایطی که برایمان پیش آمده حقیقت را نبینیم . آزادی همراه با اعاده حق است بدون آن ان تنها لفظی دهان پرکن است .
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
taraneh2008 - المان - هامبورگ
پادشاهی که مردم یک بار بیرونش کنند از مملکت(جریانات 28مرداد) بعد دوباره با کمک استعمار برگرده به زور به کشور دیگه محبوبیتی نداره برای مردم! ببخشید شاه وطن پرست بودند و دلشان برای ایران و ایرانی می سوخت که با انگلستان کنار امدند بحرین را داد رفت؟ رودخانه هیرمند را هم
همینطور؟ شما اگه تو زندان ساواک باهات کارهای میکردند که من شرم دارم بگم اونوقت دیگه اسمی از شاه نمی اوردی! (البته بخاطر ازادی بیان)!
اگر شاه خدمتی به ملت کرده که مردم از او راضی هستند روحش شاد باشه.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
mohsenkmp - هلند - ماستریخت
درود بر مادر دلسوز ایران زمین.
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
taraneh2008 - المان - هامبورگ
دوست عزیز متاسفانه نکته ای را که کسی در نظر نمی گیرد بعد زمانی .30 .40.سال پیش... بعد مکانی.. در کجا بودیم... و اینکه تنبلی و کاهلی خود را در مطالعه به حساب شاه و ملا می گذاریم.. ایا ترجمه ی فارسی قران نبود؟؟؟؟ مجله ای به اسم دانشمند منتشر می شد حاوی مطالب بسیار جالب.. من تمام کتابهای موریس متر لینگ و اریک فن دانیکن.. اسپینوزا را در ایران قبل از انقلاب خواندم در ضمن همین کشوری که در ان هستم خدمات اجتماعی ان برپایه ی مالیات سنگینی است که میگیرند و در انسو چه ایرانی چه از ملیتهای دیگر تعدادی در حال سوئ استفاده از قوانین اینجا و نقائص دیگر البته روابط دربار و ساواک با روحانیون نکته ی غیر قابل درک ولی ایران می رفت که بدروازه های پیشرفت برسد که منافع مادی غرب انقلاب را افرید و جوابshanul - المان - هامبورگ نوشتید ازادی خواهان؟؟؟؟؟؟؟ در زندان////مجاهدین اسلامی!!!!گل سرخی مارکسیست اسلامی!!!!تعدادی همچون رفسنجانی و گروهی از جبهه ملی اسلا می!!!! اری اعدام 100٪ غلط ولی 90٪چپی ها توده ای که قصدشان این بود که ایران جزو اقمار شوروی شود.. و ساواک اشتباهات زیادی کرد و کارهائی که نمی بایست ولی..نکات غیر واقعی که ذکر می کنید دقیقا در جهت منافع ملاست که دانسته یا دانسته می نویسید.. اصلا فرض کنیم تمام حرفهایتان حقیقت وقتی این شودش ننگین این همه مرگ را به ایران هدیه داد و وضع وحشتناک و تحجر اسلامی چطور ی توانید از این حرکت نفرت انگیز دفاع کنید و مثل اینکه فراموش کردید همین شما چپی ها چگونه امام اامام کردید به طمع گرفتن قدرت..بس کنید!!
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
fajeeh - سوئد - یوتبوری
1- نمی دونم شهبانو فیلمهای قبلی خانم پرشون را در باره زنان خراب دهات های شیراز دیده بودند یا نه؟ این خانم با شهبانو همانطوری حرف میزد که با اون زنان خراب دهاتی حرف میزد.
2- این خانم زمانی کمونیست بودند که فقیر و بدبخت بیچاره بودند ولی حالا که پولدار شدند و ویلای 18 میلیون کرونی در استکهلم خریده اند (ویلای اول فیلم منزل خود ایشان است) دیگه کمونیست نیستند چون کمونیستها معتقد هستند که پولدار ها باید ثروتشون را با فقرا تقسیم کنند.
3- اول میگه بابام مریض بود ما بدبخت بودیم مادرم فرش می بافت نیم ساعت بعد می گه برادر 17 ساله ام را اعدام کردند چون به کمونیست ها کمک مالی میکرد! بچه 17 ساله خانواده فقیر به کمونیست ها کمک مالی میکرده!
فکر کرده آی کیوی شهبانو هم مثل همون زنان در و دهاتی فیلمهای قبلی شه. زن بی ادب دهاتی بی فرهنگ!
چهار‌شنبه 23 اردیبهشت 1388
 
shanul - المان - هامبورگ
taraneh2008 - المان - هامبورگ
شما فراموش کرده اید که همون توده ایها همه از جوانان و قشر تحصیل کرده
بودند! دانشجوها بیشترشون مخالف رژیم بودند! یا همون مارکسیستها هم همینطور! اتفاقا سواد داشتند که فهمیدند دیکتاتوری تو مملکت است.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388
 
nasim_nana - فرانسه - استرازبورگ
چرا انقدر زود فیلم رو برداشتین خواهشمی کنم دوباره بزارید من هنوز کامل ندیدم فرانسه
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388
 
taraneh2008 - المان - هامبورگ
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
دوست عزیز من نه چپی هستم نه اسلامی .شما متوجه کامنت من نشدید.تمنا دارم دوباره بخوانید.منظور من 70 درصد بیسوادی بکه حاضر نبودن در کلاسهای سپاه دانش شرکت کنند.
shanul - المان - هامبورگ
تحصیلکرده ای که داد سر میده ما دیکتاتور نمی خواهیم ولی سعی میکند وطن را به دامان شوروی بیاندازد از نظر من ازادیخواه نیست بلکه فرصت طلب و خائن است.
صحبت من همین بود اگر مخالف کسی هستید ایا الترناتیو مناسبی برایش دارید؟شاه وطن پرست بود .اگر اشکالاتی داشت امید میرفت با گذشت زمان اشتباهاتش را اصلاح کند.ولی مخالفین فقط یک هدف داشتند.قدرت مطلق.در واقع نه ازادی بدست اوردن بلکه فقط جای شاه را رفتن هدف انها بود
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388
 
dokhteiran - دانمارگ - وایله
fajeh - سوئد - یوتبوری
با تشکر ازهمگئ برای کومنتهایی که برای فیلم ملکه فرح دادید.برای گرفتن لینک دانلود همین فیلم در یک فایل با فورمات دایواکس باکیفیت بهتر به من میل ارسال کنید
دوست عزیز اگر ممکنه لینک دانلود فیلم رو برای من ارسال کنید سپاسگزار شما میشم من به همه دوستانم گفتم که فیلم رو ببینن اما متاسفانه خودم نرسیدم همه فیلم رو ببینم و الان هم دیگه امکان دیدن وجود نداره.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388
 
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
taraneh2008 - المان - هامبورگ
عزیز من مقصودم دیگران بود نه شما بانوی ایرانی و عزیز من زندگی من تو و میلیونها نفر برباد رفت با ننگینترین انقلاب تاریخ ایران.
پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.