سخنرانی آته ایست( بی خدا) مشهور، ریچارد داوکینز + ویدیو و ترجمه سخنرانی

سخنرانی آته ایست( بی خدا) مشهور، ریچارد داوکینز

 ویدیو و ترجمه سخنرانی 

ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) زیست‌شناس بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد است. وی از مروجان داروینیسم و یک بی‌خدای مشهور است. داوکینز در کتاب پندار خدا صراحتا عنوان کرده است که خالق ماوراالطبیعه به احتمال قریب به یقین وجود ندارد و ایمان دینی یک پندار غلط جا افتاده است.
فیلم سخنرانی داوکینز در مرکز تد (TED) و نیز گزیده ای از متن آن در پی می آید  

 

حتی آته ایستها هم از افرادی مثل من که جرات می کنند و می گویند ما علاوه بر باور به تکامل، یک آته ایست هم هستیم ناراحت می شوند. من نمی توانم بفهمم چرا؟ این درحالی است که خداباوران هیچ مدرک قابل استنادی برای باورهایشان ندارند.

امروز من صحبتهایم را با سخنانی از دوست عزیز درگذشته ام، داگلاس آدامز ادامه می دهم.
او در سخنرانی خود صحبتش را این آغاز می کند که علم چگونه کار می کند. علم از طریق آزمایش کردن نظریه های مختلف در برابر آنچه که می تواند نقضش کند جلو می رود.
حال آن که دین بر اساس این فرمول کار نمی کند. حقایق دین حول دایره ای شکل گرفته است که مقدس است و ما اجازه نداریم درمورد آن صحبت کنیم. ما اجازه نداریم! چرا اجازه نداریم؟ برای اینکه اجازه نداریم! [خنده حضار]
چرا ما اجازه داریم درمورد همه چیز بحث کنیم، درمورد این که جمهوریخواهان را انتخاب کنیم یا دموکراتها را؟ می توانیم درمورد مکاتب مختلف اقتصادی بحث کنیم. درمورد اینکه ویندوز بهتر است یا مکینتاش می توانیم صحبت کنیم. اما صحبت درمورد چگونگی پیدایش خلقت و اینکه چه کسی آن را به وجود آورده است ممنوع است. چرا؟ چون یک امر مقدس است. ما عادت کرده ایم که آموزه های دینی را به چالش نکشیم. تنها یک دلیل برای این امر وجود دارد. آن دلیل این است که خود ما توافق کرده ایم درمورد این مسائل صحبت نکنیم. این انتهای سخن داگلاس است.

تضاد علم و دین

به نظر من نه تنها علم می تواند تخریبگر دین باشد، بلکه دین هم می تواند مخرب علم باشد. دین به مردم می آموزد که به شادمانی ناشی از نیروهای مافوق طبیعی غیرقابل توضیح دلخوش باشند. شادمانی ای که چشم آنان را در برابر توضیحات زیبایی که قابل فهم هستند می بندد. دین به ما یاد می دهد که به جای اصرار بر پذیرش مسائل بر اساس برهان، آنها را بدون دلیل و تنها از روی ایمان بپذیریم.

من برای شما یک مثال می زنم. این یک مقاله علمی است که با دلیل و برهان توضیح می دهد که [برخورد] یک سیارک باعث انقراض  دایناسورها شد. حالا اینجا را ببینید!
[تصویری از جرج بوش پدر که از قول او می نویسد: معتقدان به نظریه انقراض دایناسورها توسط سیارک نمی توانند شهروندان وطن پرست امریکا باشند]
در سال ۱۹۸۷ یک گزارشگر از جورج بوش پدر پرسید که آیا او اعتقاد دارد شهروندان امریکایی آته ایست دارای حقوق شهروندی یکسان و حس وطن پرستی برابر با بقیه مردم هستند یا خیر؟ پاسخ جورج بوش این بود:

من فکر نمی کنم آته ایستها می توانند شهروندان امریکاباشند. من حتی آنان را امریکاییان وطن پرستی نمی دانم. چرا که ما یک ملت هستیم، زیر سایه خداوند.

البته این نظریه توسط دموکراتها هم تایید شد. چیزی که توماس جفرسون بر آن تاکید کرده بود.
من شخصا دلیلی برای افتخار به بریتانیایی بودنم ندارم، اما وقتی می بینم بر روی اسکناس ده پوندی تصویر داروین نقش بسته است و بر روی دلار جمله “توکل ما به خدا است”، نمی توانم در برابر مقایسه مقاوت کنم! [خنده حضار]

در واقع اکثر ما آته ایست هستیم، منتها در برابر اکثر خدایانی که بشر تا کنون به آنها ایمان داشته است. فقط بعضی از ما منکر یک خدای اضافی دیگر هم می شویم [خنده و تشویق حضار]

ارتباط هوش و مذهب چگونه است؟

حال به دنبال پاسخ این سوال می گردیم که آیا ارتباط منطقی بین مذهبی بودن و هوش وجود دارد یا خیر؟
[در این لحظه حضار از دیدن تصویر جورج بوش پسر می خندند]

بررسی ۴۳ مقاله منتشر شده از سال ۱۹۲۷ در این زمینه نشان می دهد که هرچقدر فرد باهوش تر باشد، احتمال دیندار بودنش کمتر است.

حال اجازه بدهید درمورد اطلاعاتی صحبت کنم که به طور علمی تهیه و منتشر شده اند. این مطالعه درمورد گروهی تحت عنوان دانشمندان برتر (Top Scientists) انجام گرفته است. در سال ۱۹۸۸ مطالعه ای که بر روی دانشمندان برگزیده امریکا انجام شد نشان داد که درصد افرادی که به یک خدای شخصی اعتقاد دارند به عدد ۷% سقوط کرد. حدود ۲۰% جزء شکاکان هستند و بقیه (۷۳%) آته ایست بودند.
من گفته ام که اگر یک دین باور بودم، از نظریه تکامل وحشت داشتم. علاوه بر این حتی از علم هم در هراس بودم. چون دنیای علم جذابتر و شاعرانه تر از دنیای دین است.
از آنجایی که مخاطبان این سخنرانی افراد فرهیخته ای هستند، انتظار دارم که حدود ۱۰% شما مذهبی باشید. بسیاری از شما شاید به فرهنگی که می گوید به حکم ادب باید به دین احترام بگذاریم، پایبند باشید. اما در عین حال فکر می کنم تعداد تقریبا زیادی از همین افراد از دین متنفر باشند، مثل خود من! [خنده حضار] اگر شما جزء این دسته هستید، از شما می خواهم که از این مودب بودن دست بکشید و نظر خود را با صدای بلند اعلام کنید.
خیلی از شما از خودتان سوال می کنید که ماجرای ۹/۱۱ چگونه شما را عوض کرد. بگذارید من در یک جمله بگویم این ماجرا چطور نظر من را نسبت به مسائل عوض کرد:

بیایید دست از این مودب بودن لعنتی برداریم!

با تشکر.

jacopo - ایتالیا - میلان
ممنون از مسولان سایت-جالب بود
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

mnm - کره - کره
یک روانی کامل با دنیای از حرفهای....مردتیکه دلقک وکودن
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

mohsen- - انگلستان - لیدز
این آقا هنوز نفهمیده که دین با خداپرستی متفاوت است.
دین ساخته نیاز بشر و ما ساخته خداوند هستیم
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
عجب دروغی : خداباوران هیچ مدرک قابل استنادی برای باورهایشان ندارند. احتمالاْ ایشان تا حالا هیچ کتاب فلسفه ای نخونده که بصورت عقلی و منطقی وجود خداوند را اثبات کرده اند .
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

paiiz - ایران - تهران
من هم یک آته ایست به تمام معنا هستم زیبا گفتی لذت بردم
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

mardin8 - انگلستان - لندن
یکی از عا قلترین انسانهای موجود
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
با سلام خدمت همه عزیزان
در اکثر افرادی که خداوند را نفی و یا قویا تائید میکنند یک مشکل اساسی وجود دارد و آن نگاه به خداوند از پنجره و دریچه دین یا مذهب است بدین معنی که اگر خدا را تائید میکنند این تائیدیه به جهت دینی یا مذهبی است که بدان اعتقاد داشته و این دین یا مذهب را کاملترین شمرده و دیگر خداناباوران و حتی سایر ادیان و مذاهب و پیروانشان را نفی و یا حتی کافر میشمارند و از توهین به آنان نیز روا نمیدارند و عکس این نیز اتفاق می افتد یعنی افرادی که به خداوند باور نداشته و این عدم اعتقاد ناشی از نفی دین یا مذهب بوده و آنان را ساخته دست بشر و ناشی از جهل و نادانی مردمان و فرصت طلبی بعضی از افراد دانسته و چون جوهره اصلی دین اعتقاد به خداوند است لذا او را نیز نفی میکنند و متاسفانه این دسته نیز به باورها و عقاید سایر افراد مذهبی و یا خدا باوران توهین نموده و حتی در بعضی از این توهین کردن ها از افراد مذهبی نیز پیشی میگیرند اگر دقت کرده باشید عامل اصلی در هر دو دسته در اعتقاد یا عدم اعتقاد به خداوند دین یا مذهب است باید بگویم که این دو دسته غافل از اینند که حالت سومی نیز وجود دارد و آن اعتقاد به خداوند فارغ از دین یا مذهب است یعنی نگاه به خداوند به طور مستقیم و بدون واسطه گانی مانند دین و مذهب و یا افراد خاص , دسته اول به چاپلوسی خداوند میرسند و دسته دوم به توهین به آن اما افراد دسته سوم به همه افراد و عقاید احترام گزاشته و همه محترمند چه مذهبیون و چه خدا ناباوران , کسی که به خداوند اعتقاد ندارد در نزد او همان قدر عزیز است که افرادی که به او اعتقاد کامل دارند خداوند برای انسانها تنها و تنها نسبت به خود انسان و سایر مخلوقین وظیفه و روش تعین کرده است نه نسبت به خداوند و چگونگی پیدا کردن این وظیفه و روش نیز به وسیله دو گوهر عقل و انسانیت است که منجر به عقل فردی و جمعی میگردد و به نظر شخص بنده کمال این عقل جمعی به دمکراسی ختم میگردد
در این غوغای کشمکش و جنگ عقاید و اندیشه های مذهبی و دینی و دین ستیزی
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون حقیقت ندیدند ره افسانه زدند
با تشکر از همه دوستان
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

kasrino - ایران - تهران
بهرام راشاد - ایران - تهران
بسیار عالی اشاره کردید.عقیده ی شما deism نام دارد.بنده هم به مخلوطی از deism و شکاک بودن و انسان گرایی اعتقاد دارم.و به نظرم مذهب و ملیت و عقیده و جنسیت و سن و رنگ پوست و زبان و... نباید باعث مرز بندی بین انسانها بشه.
بحث بر سر بودن یا نبودن خدا چه فایده ای برای بشر دارد و کدام گره را از مشکلات بشری باز و کدام درد را از آلام بشری درمان میکند.بیایید با هر عقیده و مرام و مسلک(یا خدا و بی خدا و شکاک و بی دین و بادین و...)به همنوع خود صرفنظر از نژاد وزبان و ملیت و دین و عقیده و جنسیت و طبقه اجتماعی و... کمک کنیم.مشکل انسانها اینست که مسلمان و یهودی و مسیحی و زرتشتی و بهایی و بودایی و بی خدا و بی دین و... عقیده ی خود را برتر می داند و عقاید دیگران را غلط یا ناقص می شمارد بنابراین کسانی را که با او هم عقیده نیستند را یا از دایره انسانها خارج می کند و یا ارزش کمتری نسبت به هم عقیده هایش برای آنها قاپل می شود.این پافشاری که حتماْ اندیشه ی من صحیح است و دیگران در اشتباهند آفت جهان و بشر است.بیایید نخست انسان باشیم.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

tamoz - انگلیس - نیوکاسل
خیلی جالب بود.درود بر تفکر.....
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

truth - یونان - اتن
من واقعا متاسفم که دانشمندی مانند داوکینز حتی الفبای فلسفه را هم نمی داند چه رسد به درک حضور خداوند تمام صحبتهای ایشان بر مبنای ایمان عمیق ایشان به اصول و روش علمی است یعنی ایشان در درون خود یک شخص بسیار مذهبی می باشد ولی اشان بدلیل داشتن ضریب هوشی معنوی بسیار پایین قادر به درک ایمان خود نمی باشد ولی امید دارم که ایشان هم مانندسایر منکرین خدا در اخرین ایام عمر خود به خدا ایمان بیاورد
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

rezanl - هلند - امستردام
mnm - کره - کره

چرا جوابهای امثال شما سرشار از دینه؟!!
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

مسلمان ایرانی - استرالیا - سیدنی
کسی از دوستان آدرس سایت این آقا رو نداره؟ من مدتیه هر چی سوال از بی خدایان میکنم جوابی پیدا نمیکنم. اگر کسی داشت ممنون میشم به من بدهند.
یا خدا
با تشکر
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

arvin314 - انگلستان - برادفورد
اگه خدا همان موجودی است که ناگهان تصمیم گرفت که تمام کاینات و انواع را در شش روز خلق کنه و برای ثابت کردن بعضی چیزها به فرشتها از یک مشت خاک ادم رو خلق کرد و از دنده اون حوا را بیرون کشید و بعد هم بخاطر خوردن سیب انها رو به زمین تبعید کرد و بعد شیطان و هابیل و قابیل و بقیه ماجرا تا بعد روز قیامت بیاد و بهشت و جهنم و کشت و کشتار و انتقام گیری و از اینجور اراجیف بنده اصلا اعتقادی به وجود اون ندارم .
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

مسلمان ایرانی - استرالیا - سیدنی
تشکر از شما دوستان عزیز. خودم سایتش رو پیدا کردم. جالب اینجاست که این افراد میگن احتمالا خدا وجود ندارد!!!!!
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

AsaL Barbie - کانادا - ونکور
درک کارهای خدا با عقل و منطق ناقص انسانی غیر ممکنه. ولی میشه با قلب و احساس او رو حس کرد. چه بدبختن اونائی که بی اعتقادن. درضمن بحث دین و اعتقاد به خدا، دو بحث از هم جدا هستن.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

aashkan - ایران - تهران
بررسی ۴۳ مقاله منتشر شده از سال ۱۹۲۷ در این زمینه نشان می دهد که هرچقدر فرد باهوش تر باشد، احتمال دیندار بودنش کمتر است
در سال ۱۹۸۸ مطالعه ای که بر روی دانشمندان برگزیده امریکا انجام شد نشان داد که درصد افرادی که به یک خدای شخصی اعتقاد دارند به عدد ۷% سقوط کرد. حدود ۲۰% جزء شکاکان هستند و بقیه (۷۳%) آته ایست بودند.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

atheist - هند - هند
با درود و تشکر فراوان از مسئولین وب سایت به خاطره درج این مطلب
کتاب پندار خدا از ایشون بینظیر هست حتما بخونیدش
لینک دانلود این کتاب به زبان فارسی‌ فرمت پی‌ دی اف
دریافت کتاب پندار خدا:
https://secularismforiran.com/Pendaar_e_Khoda_Richard_Dawkins.pdf
https://hostfile.org/GodDelusionRichardDawkinsfarsi.pdf
معرفی کتاب پندار خدا نوشته ریچارد داوکینز The God Delusion
https://www.youtube.com/watch?v=d7LXjWnopdg
شاد و پیروز باشید.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
جای انتی اسلام خالی اگه بود خیلی حال می کرد . راستی کجاست چندوقته که نیستش .
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
mnm - کره - کره
کودن تویی عقب مانده ذهنی که در عصر اینترنت و فضا همچنان به موهوماتی مثل خدا و شیطان و فرشته و بهشت و دوزخ اعتقاد داری! کسی که یک دانشمند را روانی میداند خود دچار توهماتو و عقده ای شدید روانی است!
شما و سایر متعصبین مذهبی و خدا گرایان باید زیر نظر روانپزشک به درمان بیماری موهوم گرایی و توهمات مالیخولیایی خود بپردازید! تو هم با بوش پدر هیچ فرقی نداری! مذهب یعنی انکار علم و سرکوب افکار و پرورش دروغ و جهل و خرافه و موهومات!
برای پدیده های طبیعی توضیح علمی وجود دارد. هر قدم که علم پیشرفت میکند مذهب ده قدم عقب مینشیند.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

sarab22 - المان - دوسلدورف
راجع خدا بحث نکنید سوسک میشد ها.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

aashkan - ایران - تهران
mnm - کره - کره
میشه بگید این اقای ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) زیست‌شناس بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد چطور در مقابل شماکودنه.شرط میبندم تو تمام عمرت یک هزارم این ادم مطالعه نکردی
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

milupa - ترکیه - استانبول
ایشان حرف دل من رو زد .دین و خدا و شیطان و بهشت و جهنم همه ساخته ذهن بشر هستند که از قبل تاریخ با ما هستند.اگر شما سیر تکامل دین و تاریخ را نگاه کنید به وضوح می بینید که هر چه هوش انسانها بیشتر می شود نوع خدا هم عوض شده و تکامل می یابد
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

Black Chador - امریکا - ولدن
هیچوقت به این قضیه فکر کردید که کسانی که طرفدار جنگ و شکنجه هستند همه خودرا بادین میدانند؟ همین حالا در امریکا کسانی که طرفدار شکنجه دادن زندانیان سیاسی هسنتند همگی ریپابلیکن و خود را مسیحی واقعی میدانند. نگاهی به زندان اوین به شما همین را در مورد این رژیم اسلامی ثابت میکنه. اگر کسی واقعا بخدا اعتقاد داشته باشه پس باید
بتونه این سوال را جواب بده:
چرا خدا یکدفعه حدود 2000 سال پیش یادش اومد که باید برای انسانها پیغمبر و کتابهای اسمانی بفرستد؟
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

amirpro - بلزیک - استنده
بهرام راشاد - ایران - تهران
افرین بر تو.کاملا درست گفتی
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

rabi - ایران - تهران
خیلی خوب بود. ایکاش می شد٬ کلاس این اقا می رفتم. خیلی جذاب حرف می زنه ادم لذت می بره دوست دارم ودیو سخرانی شو دانلود کنم. دوستان لطفا راهنمایی کنید.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

farman666 - ایران - تهران
کاملا نظر دوستان را تایید می کنم . دین با خداپرستی تفاوت بسیار دارد . اما متاسفانه اکثر مردم دنیا به جای خداپرستی به سراغ دین پرستی رفته اند
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
در یک جمله{ ننگ بر بیخدایان } ننگ و نفرین خدا به کسی که این همه نعمت خدا رو ببینه و منکر خدا بشه!!!!امیدوارم خدا یه دردی به این بیخدایان بده که درمان نداشته باشه٬تا یه حساب کتابی دستشون بیاد و بفهمند که چنین دنیای بزرگی که با این نظم افریده شده خالقی چون پروردگار دارد.چنین ... چند ..جمع کردن دور خودشون و به...به به ٬ چه چه میکنن فکر میکنن چه خبره.تازه اسمشونم گذاشتن {باخرد}ها ها ا ها
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

nasim irani - اتریش - وین
سلام به مسولین سایت..ممنون ازاین مقاله ایی که درج کردید.البته جایی خواندم که این آقااعتراف کرده به خداامان آورده.به نظرمن علم هرگزقادرنخواهدبودباعوامل ماورالطبیعی مقابله کند.دستگاه عظیم طبیعت باتمام محصولاتش ساخته دست پروردگار بزرگ وسبحان است.یک دانشمندبهترازهرکسی می تواندازقدرت وعظمت خدای عالمیان حرف بزند وبه یقین وقتی این همه بزرگی رادرک می کندغیرازسجده وشکربه درگاهش نمی کند.متاسفانه امروزه دین رابراساس دکانداران مذهبی معرفی می کنند.درصورتیکه دین جدای هرشخص ونهادی است.دسن رابطه خداوند سبحان وبندگانش است.وامروزه قرآن کلام خداکافی است که رابطه انسان وخداباشد.اگرقرآن بدون بغض خوانده شودبه راحتی به دل مخاطب می نشیند وانسان می تواندبادرک مطالب راه تاریک زندگی راروشن دارد.قرآن کتاب ریاضی ویافیزیک نیست این کتاب الهی راهگشایی اخلاقی زندگی است.که هیچ ربطی به هیچکسی ندارد.امثال خمینی وبقیه دکانداران دینی دنبال مقاصدشوم خودبودند ومتاسفانه به دلیل ناآشنا بودن مابه قرآن توانستند برما غلبه کنند.به خدارسیدن نیازبه شخص ندارد.جاییکه خداوندسبحان فرموده:من ازرگ گردن به شمانزدیکترم وجایی دیگر که خداوند سبحان فرموده این کتاب به زبان ساده برای شمافرستاده شده تادرهای برکت رابه رویتان بگشاید.بخوانید مراتااجابت کنم دعای شمارا.خداوندبه این صراحت فرموده بخوانید مرا!منتهی مشتی دکاندار ازعلاقه انسان به معبودش سوآستفاده کرده وخودرارابط این رابطه قرارداده.به امید بیداری انسان ورهایی اش ازدست سوداگران دین ومذهب وآزادی بدون شرط ..
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

arman_keyvan - کانادا - کالگری
واقا عالی بود !
البته برای اونهایی که کر و کور نیستند !
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

bardia25 - ایرلند - دوبلین
ما یک فامیل داشتیم همیشه میگفت خدا دروغه و کفر میگفت اخر خدا سزای کفر گفتنش رو داد و مرد البته بعضیا میگفتن چون سنش بالا رفته بود و 93 سالش شده بود مرد من که نفهمیدم حالا شما پیداکنید پرتغال فروش را !!!!!!
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

xerxes - لندن - بریتانیا
یک سوال از دوستانی دارم که ادعا می کنن دین و خدا پرستی دو موضوع جدا از هم هستند.
اگر دین و همینطور پیامبرانی که ادعا می کردند از طرف خدا مبعوث شدند نبودند ایا مفهومی به اسم خدا به وجود می امد یا خیر؟
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

ashoor - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - استرالیا - سیدنی
درست متوجه شدی داوکینز به اون صورت که شما فکر میکنی منکر خدا نیست بلکه مثل خیلی های دیگه حرفش اینه که موضوعاتی مانند زمان - ماده و . . . نگاه عمیق تری را برای توضیح میطلبد و این موضوعات به این غایت پیجیده را نمیشود با داستانهای بچه گانه ای مانند هابیل و قابیل و آدم حوا و امثال اینها توضیح داد.

قسمتی از حرفهای داوکینز که چند وقت پیش در همین سایت درج شده بود:
میخواهیم بگوییم.خدایان المپ یا مرگ عیسی بر صلیب را شایسته آن جلال و شکوه نمی بینم. اینگونه امور به نظر من محدودیت بخشی (به آن بی نهایت) است. اگر خدایی وجود دارد ماوراء این حرف ها و فراتر از آن چیزی است که خداشناسان مذاهب ارائه داده اند.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
اگر خدایی هم وجود داشته باشه انخدایی با خصوصیات انسانها که مذهبیون میگن نیست و برای من ثابت شده خدا قدرت کنترل انسانها را ندارد مثلا خمینی-هیتلر- صدام-بوش وغیره اگر میتوانست مانع جنایت هولناک این جور ادمها میشد.و ماورالطبیعی و جادو هیچ ربطی خدا نداره در دنیا خیلی از انسانها هستد کارهای باور نکردی انجام میدن مثلا باعث امدن باران یا بند امدن باران میشوند و اصلا هم بخدا اعتقاد ندارند مثلا مرتاضها.و عقاید تمام انسانها برای من قابل احترامه تا زمانیکه نخواهند عقایدشان را برای دیگران تحمیل بکنند
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

Black Chador - امریکا - ولدن
bardia25 - ایرلند - دوبلین
باحال بود.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

p.a - بلژیک - لیژ
بهرام راشاد-ایران-تهران
میتونم خواهش کنم کمی بیشتر توضیح بدی یا اگر از مرجع خاصی صحبت میکنی بهم آدرس بدی ، توی ایران ازین خبرا نبود مسلمون بودیم و فکر میکردیم آخر دینه . من واقعاً با این همه تبلیغات دینی و مطالعه در اینجا گیج شدم ولی نظریه ای که از شما خوندم خودم بهش اعتقاد داشتم و نمیدونستم که اسمی داره فکر میکردم کاملاً شخصیه .
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

pejman-khafan - کانادا - تورنتو
این دلقک خیر سرش استاد دانشگاه آکسفورده احتمالا کردان هم که اونجا درس میخونده شاگرد همین مجنون بوده!
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

atheist - هند - هند
rabi - ایران - تهران
خیلی خوب بود. ایکاش می شد٬ کلاس این اقا می رفتم. خیلی جذاب حرف می زنه ادم لذت می بره دوست دارم ودیو سخرانی شو دانلود کنم. دوستان لطفا راهنمایی کنید.

لینک دانلود ویدئو سخنرانی مشهور، ریچارد داوکینز
https://rapidshare.com/files/226855552/richard.mp4.html

لینک دانلود این کتاب به زبان فارسی‌ فرمت پی‌ دی اف
دریافت کتاب پندار خدا:
https://secularismforiran.com/Pendaar_e_Khoda_Richard_Dawkins.pdf
https://hostfile.org/GodDelusionRichardDawkinsfarsi.pdf
معرفی کتاب پندار خدا نوشته ریچارد داوکینز The God Delusion
https://www.youtube.com/watch?v=d7LXjWnopdg
شاد و پیروز باشید.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

aashkan - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
دمت گرم حال کردم. مرسی
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

کاوه 42 - دانمارک - کپنهاگ
دستتان درد نکند ....واقعا دین افیون توده هاست
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

aashkan - ایران - تهران
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
من پیشنهاد میکنم با یک ...پزشک حتما وقت ملاقات بگیرید
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

punisher - ایران - شیراز
سپساسگزارم از مسئولین سایت که با درج اینگونه اخبار باعث تفکر و تامل دوستان میشوند.بالاخره میبایستی واقعیت قضیه دین برای عموم مردم روشن بشه.امیدوارم که دوستان دیگر هم به این خبر سری بزنن و نظر خودشون رو بدن.فقط میدانم که وجود دین در جامعه / جز سو استفاده توسط مروجینش / چیزی را عاید مردم نکرده است.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
دست بچهای سایت در نکنه .خیلی بموقع این مطالب را در اینجا درج کردند.
معلوم شد که بچهای سایت هم دیگر از دست ...رف گویهای بعضی از ادمها در رابطه با خدا ومحمد وعلی فا طمه حسن وحسین . جانشان بلب رسیده .واقعا که عجب طاقتی وعجب صبری دارید شماها که مجبورید ....یک مشت مالیخولیای را بخوانید. در میان شما دوستان سایت جای
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه بسیار خالی میباشد. چرا که میتوانست با یک پاکسازی انقلابی درد سرهای شما را کمتر کند.
بعضی از این اسلامیون رادیکالی من را یاد (دن کیشوت)می اندازند.

من بتمام دوستانم ودشمنانم اعلام میکنم .که خودرا یک آته ایست( بی خدا) میدانم تا زمانیکه زنده هستم.من خودم را از دست دین(رها )کردم و از این( رهای) کمال ارمش و رضایت را هم دارم. انسانی هستم که به قوانین بشری احترام میگذارم .
ودر امور خصوصی دیگران دخالت نمیکنم. با سنگ سار مخالفم.با شلاق زدن مخالفم. با تراشیدن موی جوانان مخالفم. با تبعیض نژادی زن و مرد مخالفم.من با هرچه که محمد علی وامامان وتمام ادیان گفته اند مخالفم.
قانونی که من بان احترام میگذارم قانون انسانها میباشد . قانون( روز) و(نو)
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

رها.مزدا - ایران - مشهد
به تاریخ نگاه کنید ! به چند میلیون سالی که گذشت ؛ به اعتقادی که بنا به گواه بلا رد تاریخ ، جان میلیونها انسان آزادیخواه ، دگراندیش و مظلوم را در سراسر گیتی به بی رحمانه ترین وجهی گرفت : "اعتقاد به خدا" !
اعتقادی که بالقوه این توانایی در آن نهفته شده که به صاحبش همه توجیهات لازم برای سرکوب ، استثمار ، برده کشی ، تجاوز ، طبقاتی کردن و حذف بلامانع هر جریان فکری یا گروه انسانی "غیر خودی - منتقد - منکر و دگراندیش " را با هر ابزار ممکن و متاسفانه به پشتوانه هرگونه توجیه و تفسر به رای ! لازم و دلخواه ، ارائه کند .
اعتقادی که در ذات وجودیش ، تفسیر به رای شخصی کاملا نهادینه شده هیچگاه نمیتواند و نباید مقبولیت اجرایی بیابد آن هم در سطحی جهانی ، اتفاق شومی که برای جامعه انسانی به وقوع پیوست و زمینه ساز تراژدی غم انگیز حذف بسیاری از طبقات بشری در طول تاریخ شد .
خود ساخته های موهوم تاثر انگیزی که از اذهان بیمار ، متعصب و دچار اوهام اکثریت صاحبان این اعتقاد با عناوین : کافر ، مرتد ، نجس ، مهدورالدم و ... تراوش شده ، از قدرت بالایی در "نابود" کردن هر نوع نگاه سازنده و مخالفی برخوردارند و همه این بیماریها از " آتش خدا باوری به اجرا رسیده در سطوح مدنی " نشات گرفته اند .
مشکل امروز بشر ، اثبات وجود یا عدم وجود خدا نیست ؛
مشکل امروز و دیروز و همیشه ما این بوده که به یک نگاه ، حس ، الهام یا دریافت صد در صد "شخصی" آن قدر آزادی داده ایم که میتواند به هر تفسیر و توجیه لازمی متوسل شود تا "زندگی ما را ، آزادیمان و اساسی ترین حقوق مدنی و شخصیمان را " پایمال و حذف کند و بر سر مزار اندیشه ها و افکار و اجسادمان ، گردن افتخارش را به "تقدسی" خود ساخته و موهوم بر افرازد .
ننگ بر چنین اعتقادی !
اعتقاد به وجود خدا اگر از چهار دیوار خانه خصوصی هر فرد خارج شود و به خود اجازه دهد جلوی سایرین را بگیرد و آنانرا مورد بازخواست "چرا و چطورها" قرار دهد ، اعتقاد به خدایی که مرا نجس قلمداد کند و دیگری را جایزالدم ! ، اعتقاد به خدایی که ناعادلانه ترین قضاوتهای تاریخ را در جهت طبقاتی کردن نظام انسانی به "مرحله اجرا" درآورد ، از هر سم مهلکی برای "جامعه بشری" خطرناک تر است ولو در حریم خصوصی هر فرد ، دنیایی از زیبایی ، اعجاز و لطافت به همراه داشته باشد .
"اعتقاد" به وجود خدا همانند بسیاری ار "اعتقادات"ما ! اگر دارای "قدرت اجرایی و قضاوتی در سطحی اجتماعی و فراگیر" باشد ، مهلک ، منحرف و در نظر فرهیختگان ، بی اعتبار خواهد بود و "باید به هر طریق ممکن این روند ویران ساز را مانع شد".
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما

در یک جمله:
تتگ بر شما بینوایان فکری و عقب ماندگان عصر تحجر مذهبی. جای تعجبه که امثال شماها که تنها کتابی که آن هم سرسری خوانده اید احتمالا تازینامه محمد و ..مل البلاغه علی است، استدلالهای علمی افراد آتئیست برایتان شگفت آور مینماید! کسی میتواند تعجب کند و به این استدلالها خرده بگیرد که خود با استلالی برتر به آن پاسخ بگوید! آن بدبختی که مثل تو به عذاب دوزخ و الله و شب اول قبر و نیش مار قاشیه و نکیر و منکر و سایر دورغهای ساخته و پرداخته مشتی بیمار ذهنی و عرب عقب مانده 1400 سال پیش اعتفاد دارد و دیگران را هم از عقوبت اللهی میترساند باید به حالش گریست!

برای همین است که آخوند جماعت نه 30 سال نکبت بار انقلاب اسهالی بلکه 1400 مصیبت بار کارش را به جلو برده! تا مشتی ابله و ساده لوح و بی دانش مثل شما حامیان این نظریات احمقانه هستند سرنوشت ملت ایران تغییر نخواهد کرد!

آن یکی ناقص عقل دیگر nasim irani - اتریش - وین میگوید خدا فرموده ...
چه کسی گفته خدا فرموده؟ میگویید محمد! در کجا چنین چیزی گفته شده؟ میگویید در قرآن! می پرسند از کجا معلوم که قرآن کلام خداست؟‌ میگویید چون محمد گفته! میپرسند از کجا معلوم که چنین خدایی وجود دارد؟ میگویید چون قرآن گفته! میگویند از کجا معلوم که پیغمبر راست گفته؟ میگویید چون قرآن میگوید! (عجب استلالی!!!)

این تمام استدلال شما عقب ماندگان ذهنی است! یعنی برای اثبات چیزی از خود آن چیز مثال میاورید که خود نیاز به اثبات دارد!
آن وقت جالب است که حرف چنین دانشمندی برای شما عجیب است! ننگ بر شما عرب پرستان مزدور و بی وطن که حتی به خود زحمت مطالعه نمیدهید!
کتاب تاریخچه مختصری از زمان نوشته استیون هاوکینگ را که به زبانی بسیار ساده نوشته شده بخوانید تا بفهمید خدا و زمان و امام زمان و این مفاهیم ...نه اختراع مشتی رمال و ...اتان مانند پیامبران و امامان جعلی شیعه و پیروان مخبط آنهاست!
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
آیا این فرد که ادعا ی فهم وشعور دارد اگر تمام دانشمندان جهان را جمع کند می تواند بدون اینکه دست به چیزی بزند از هیچ -نیستی-موجودی را خلق کند یا حتی یک مولکول به میلیارها میلیارد مولکولهای جهان اضافه کند وقتی از اینها که ادعای دانشمند بودن را دارند پرسیده می شود که دنیا چگونه بوجود آمده است می گویند در اثر یک انفجار عظیم این دنیا بوجود آمده است ولی هیچ وقت از خود نمی پرسند مواد اولیه این انفجار را چه کسی بوجود آورده است یاوقتی از آنها پرسیده می شود موجودات زنده چگونه بوجود آمده اند می گویند یک موجود تک سلولی بر اثر تصادف بوجود آمده وبر اثر گذشت زمان وبر اثر تکثیر -زیادشدن-وتکامل وتصادف موجودات دیگر بوجود آمده اند آنها فکر می کنند اگر بر فرض بنا به گفته آنان چون همه موجودات جهان از یک موجود تک سلولی بوجود آمده پس آن موجود تک سلولی زیاد مهم نیست و می تواند بر اثر تصادف بوجود بیاید در حالیکه عظمت آن موجود تک سلولی کمتر از دیگر موجودات نیست چون همه دانشمندان جهان هم جمع شوند نمی توانند بدون استفاده از اجزای موجودات زنده دیگر -مثل دی ان ای یاسلولهای بنیادین-یک موجود زنده کوچک مانند مورچه را بوجود بیاورند در پایان باید بگویم که بجز قدرت عقل که میتوان با آن وجود خدا را ثابت کرد با احساس درونی هم می شود وجود خدا را فهمید همه ما در زندگی وقتی در وضعیتی دشوار قرار می گیریم بطوریکه احساس می کنیم هیچ کس بجز یک قدرت عظیم نمی تواند بما کمک کند و وقتی مشکل ما حل می شو د وجود آن قدرت عظیم را درک می کنیم وبی اختیار از آن قدرت عظیم ومهربان-خدای بزرگ-تشکر می کنیم /بسیار خوبان دیده ام /مهر بتان سنجیده ام /اما تو چیز دیگری
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

masoud991 - پاریس - فرانسه
man iraniam1 - هندوستان - بنگلور ..انتی ااسلام تو این مطلب کامنت گذشته ...... واکنش تربیت بدنی به درخواست گستاخانه اعراب....فکر کنم یکی دارد به اسم انتی اسلام کا منت میده ... وچند جای که خیلی کم کاربر دارد کامنتش گذشته .والله واعلم
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

mohsen- - انگلستان - لیدز
..کسی که یک دانشمند را روانی میداند خود دچار توهماتو و عقده ای شدید روانی است
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
mnm - کره - کره
نه اون لقب پروفسوری نشان برتری او به ماهاست و نه عمامه و تاج.
آره ممکنه دوست ما از کره بیشتر از اون بدونه. همین اشتباه رو ما تو انقلاب کردیم. فکر کردیم هر که عمامه بذاره خوبه و دیدیم چه شد.این طرز تفکر افرادی است که در شکل دیگری در ایران پیرو ولایت مطلقه فقیه هستند. هرهری مذهب ها که البته شما گویا هرهری لامذهب هستید
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

ario1 - ایران - تهران
نیوتون گالیله اینشتین ادیسون و و و ...
بوعلی سینا وابو ریحان و و و ...
و همون دانشمندی که دی ان ای رو رمز گشایی کرده بود وبسیاری دانشمندان وفیلسوفان وشاعران وبزرگان دیگر همه به وجود خدا ایمان داشته اند و حال برخی سطحی نگران سبک مغزی که می خواهند به شهرت برسنداین گونه انکار می کنند!
تنها برای دو چیز نمی توان حدی تصور نمودجهان وحماقت بشر.البته در مورد اول خیلی مطمین نیستم! آلبرت اینشتین
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
فراموش نکنید بزرگترین فجایع تاریخ بشر به وسیله ی ادیان بوجود امد از جنایات کشیشهای مسیحی و سوزاندن مخالفان به عنوان جادوگر.... کشتار یهودیان بوسیله ی المان مسیحی و چند دهه ی اخیر جنایات وحشتناک اسلامیون بر ضد کفار!!!بگذریم از کشتار دگر اندیشان در صدر اسلام در ایران مصر افریقا و و
1 عمر زمین بیشتر از 5 میلیارد سال است خدای شما این مدت اعجاب اور را صبر کرده تا در این 4000!!!!سال 3 دین بیاورد که بداند نه تنها کمکی برای بشریت نبوده بلکه جز سیاهی.تباهی... مرگ و نفرت بین افراد بشر نیافرید...اگر به جای این خدایان دروغین و رسولان او... تکیه بر وجدان بشریت و اتکا بر نوع دوستی و احترام متقابل بود و روی پتانسیل معنوی بشر فعالیت می شد به جای موهومات و وعده های دروغین مثل///برای خدایت بکش تا در ان جهان جایزه بگیری و و--- جهان دیگری می شد بدور از جنگ و نفرت بین انسانها!!!
دقت کرده اید ادیان سامی و دیگر ادیان چنان تفرقه ای بین انسانها افریده اند که حتی در......گورستانها...... راه انسانها جداست!!!! گورستان هر دین و مذهبی جدا.
سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388

farhad_swIss_zurich - سوییس - زوریخ
mohsen- - انگلستان - لیدز
این آقا هنوز نفهمیده که دین با خداپرستی متفاوت است.
دین ساخته نیاز بشر و ما ساخته خداوند هستیم
عزیز جان اشتباه نکن و 100در 100 مطمئن باش اگر دین نبود خدا هم نبود کمی فکر کردن اشکالی ندارد.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

mohsen- - انگلستان - لیدز
xerxes - لندن - بریتانیا
حتما بخاطر اینکه قبل از اینکه افرادی بنام پیامبر خود را معرفی کنند. انسانها به وجود خداوند پی برده بودند. این را از روی سنگ نوشته ها و آثار بجا مانده از انسانهای پیش از پیامبران دیده میشود.
حتی بت پرستی نوعی از خداپرستی است . بت پرستان خود سنگ را نمی پرستند همانطور که زرتشتیان خود آتش را نمی پرسدند.
همه به وجود خداوند با اسامی مختلف صحه گذاشته اند.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

atet_8oo8 - آمریکا - کنزاس
شما خداپرستا اصلا اجازه استفاده کردن از مغزتون رو ندارین چون دینتون بتون اجازه نمیده. چون اگه میکردین که دیگه خدا پرست نبودین. پس ساکت بشینید و سعی کنین یه چیزی یاد بگیرین بجا قدقد کردن
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

truth - یونان - آتن
عزیزان نیازی به بحث نیست چراکه آقای داکینز یک اشتباه متودولوژیک مرتکب شده و پایش را از گلیم علم تجربی فراتر گذاشته و در مورد مسایلی صحبت کرده که در حیطه درک و تخصص او نیست.
ولی من یک سوال مطرح می کنم و از اقای داوکینز می خواهم که جواب دهد:
من یک مسیحی معتقد هستم و حاضرم 200 نفر انسان را بیاورم که قبلا دزد یا تیه کار یا بیمار روانی یا مجرم خطرناک بوده اند و بعد تحت تعلیم و محبت مسیحی تبدیل به انسانهایی شریف درستکار انسان دوست و مفید برای جامعه شده اند که حتی باعث افتخار کلیسا می باشند. ولی از آقای داوکینز می خواهم که فقط 2 نفر را به من نشان دهندکه قبلا مسیحی خوبی بوده اند ولی الان با پذیرفتن عقاید آقای داوکینز تبدیل به انسانهای بهتری شده اند؟
خلاصه کلام اینکه هر چیزی را باید از میوه اش شناخت و میوه تفکر آقای داوکینز انسانی نا امید و در مرز خوکشی است ولی میوه مسیح انسانی است که با شادی و امید و ایمان و عشق باعث برکت خود و دیگران است.
دوستان عزیز خواهش می کنم یک تابلوی زیبای نقاشی را با دانش مهندسی نقد نکنید و یا تلاش نکنید یک بیت شعر حافظ را با دانش شیمی درک کنید همچنین تلاش نکنید که حقیقت وجود خداوند را با عقل محدود خود درک کنید بلکه با چشم ایمان و دلی پاک می توان خدا را دید و با عشق می توان خدا را به دیگران نشان داد. خدا واقعی ترین دوست زندگی من است حتی واقعی تر از شما دوست عزیزم. خدا به همه شما برکت دهد آمین
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
خیلی جالب بود!!!
نه اشتباه نکنین! منظورم نظرات افرادیه که نظر دادن!!! مخصوصا اونایی که خیلی اهل علمند و ارادت خاصی! به دانشمندان اینچنینی دارند!!!
انسان موجود بی جنبه ایه. اینو از نظریه های علمی!!! اثبات عدم وجود خالق (در اینجا خدا) و طرفداری دانش پزوهان عالم مخصوصا از نوع ایرانی از سراسر گیتی از سن خوزه امریکا تا مالموی سوئد میتوان دید!!!
وقتی انسان امواج الکترومغناطیس رو کشف کرد و تونست از اونا برای بهره برداری در سیتمهای مخابراتی بی سیم استفاده کنه، خیلیها فکر کردن چقدر چیزی میدونن!!! و چقدر دانشمند شدن!!! در صورتی که توجه نکردن که این امواج وجود داشت و فقط کشف شد!!!
طرف بیولوژیسته! میبینه که دی ان ای هر موجودی با هم متفاوته (فکر میکنین چند تا و چند گونه از موجودات زنده روی کره زمین وجود داره؟) و اگر کوچکترین تغییری در یکی از اونها ایجاد بشه، موجود دیگری خواهد بود با خصوصیات متفاوت، ولی باز میگه اینها اتفاقی بوده و در اثر بیگ بنگ بوجود آمده! خوب این بیگ بنگ چه جوری اتفاق افتاده؟ و کی باعثش بوده؟ یا همین کره زمین خودمون! فکر میکنین اگه سرعت چرخش زمین به دور خودش یا دور خورشید کم یا زیاد بشه و یا زاویه محور زمین تغییر کنه چه اتفاقاتی میافته؟ ماشالا همه اینجا دانشمندن و فکر میکنم میتونن تجسم کنن چی میشه! ولی خوب کلاس و پرستیژ و ادا و اطوارای دانشمند بودن چی میشه؟
کمی فکر کردن ضرر زیادی به مغزتون نمیزنه! نذارین این مغزها آکبند برن زیر خاک خوراک مار و عقربا بشن! حیفه به خدا به اون جونورا خوراک مغز دست نخورده بدین!

افرادی که همیشه نسبت به دین مخصوصا اسلام نظر مخالف دارن بهتره کمی فکر کنن. هیچ دینی مثل اسلام به علم و علم پروری توصیه نکرده. اگه میایین چهار تا روایت و حدیث میارین در مورد صیغه و حقوق زن و مرد و چیزای دیگه و بهش اعتراض میکین، اینا اسلام نیست، بلکه درک افراد و تفسیر اونهاست بر اساس این درک که بهش میگن فقه! اگه اسلام میگه زن باید همزمان یه شوهر داشته باشه، این به نفع خودشه و گر نه بره همزمان 1000 تا شوهر کنه که بر خلاف اسلام رفتار کرده باشه و ثابت کنه که مشکلی براش پیش نمیاد (قابل توجه ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو). اگه از دین و نام خدا سو استفاده میشه، همه اینها به دلیل حرص و آز انسانه که در اینجا به صورت روحانی مذهبی از دین و مذهب سوء استفاده میکنه و باری خودش و همپالگی هاش منافع جدید خلق میکنه! وگر نه کدام دین و مذهی رو دیدین که آورنده به دنبال جاه و جلال و ثروت و مکنت بی حد و حصر باشه؟ ولی بعد از رفتن اون پیامبر، میبینین که جانشنینان اون هستن که شروع میکنن به بحث و اختلاف و هر کسی به رای خودش دین رو تفسیر میکنه! اونایی که میگن اسلام دین کشتاره! آیا تا حالا توجه کردن و اصلا میدونن که وقتی پیامبر اسلام مکه رو فتح کرد، دستور عفو عمومی داد؟ حتی اونایی رو که کثافت رو سرش میریختن؟ و یا حضرت عیسی کی خشونتی رو که در قرون وسطی به مردم اعمال میشد انجام داد؟ و همینطور حضرت موسی؟
ممکنه بگین من ایرانی نیستم و عرب (تازی) پرستم و از حمله اعراب به کشورم طرفداری میکنم، ولی دلیل اصلی که باعث پیروزی اعراب بر ایران شد، ایده ئولوژی ای بود که در دین زرتشت با عنوان «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» بیان شده بود و در اون زمان اثری از اون باقی نمونده بود و مغان و روحانیون زرتشتی مردم را عاصی و بیچاره کرده بودند و جامعه یک جامعه طبقه بندی شده بود! (مثل حالا و لی به اسم اسلام). به نظر شما آیا این شرایط قابل تحمل بود و آیا ایرانیان نمیبایست به دنبال یک ایدئولوژی که صحبت از برابری و برادری و نیک کرداری میکرد بروند؟ اسلامی که الان ارائه میشه بیان اون اسلام نیست. توصیه میکنم کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی دکتر شریعتی رو بخونین، متوجه میشین.
بهر حال بسیار مشعوف شدم از خواندن این همه نظرات پر مغز و نغز! خداوند ما را به راه راست هدایت فرماید که به گفته زرتشت: راه یکی است و آن راه راستی است!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

ramin_farvahar - امریکا - جکسونویل
احمقا اگه این اقا روانی بودند استاد دانشگاه اکسفورد نمیشدن.. همینطور سلمان رشدی که بنده دست ایشون رو به نشانه احترام میبوسم چراکه کتاب تخیلی و ضد بشری قران رو نقض کرده..
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
اولا ممنون از اینکه سخنرانی ایشون را اینجا گذاشتید. اما من همینکه سخنان ایشون تمام شد صحبتهای اقایان دینمدار و خداباور را تماما خوندم، یکی فحش داده، اونیکی مسخره کرده، دیگری به مغلطه و دروغ رو اورده وتا اونجا جلو رفتن که بدون دادن ادرس میفرمایند: nasim irani - اتریش - وین
سلام به مسولین سایت..ممنون ازاین مقاله ایی که درج کردید.البته جایی خواندم که این آقااعتراف کرده به خداامان آورده. !!!!!!!
خوب وقتی از پایه مخاطب شما هیچ اصول اخلاقی و وجدان را قبول نداره و هیچ معیاری در ضد اخلاقیات نداره دیالوگ فایده ای نداره. اقای مسلمان ایرانی وقتی میاد در صحبتهای خودش استناد به نامه اینشتین میکنه و میگن اینشتین در نامه بدوستش نوشته بخدا ایمان داره و غیره اما شما که میری نامه را میخونی و میبینی که این اقا از پایه دروغ گفته و در نامه دقیقا عکس این مطلب و ابلهانه بودن باور به ان داستانها را عنوان کرده، دیگه چه جای بحث و دیالوگه؟!؟ در مناظره و بحث دستیابی و رسیدن به حقایق اولین هدف ماست.اما اقایان دین باور از قبل بدون هیچ مدرکی میفرمایند ما بوسیله ایمان حقیقت را پیدا کرده ایم و هیچ چیز دیگری را هم نمیپذیریم. در این باور پافشاریشون تا جاییست که حاضر به اعمال خلاف هم میشن. از جمله قتل کسروی و دشتی و فتوای قتل و هزاران کار و روش زشت دیگر. میگویند خدا را شما با عقلتان نمیتوانید ببینید!!!خودشان احتمالا با ارنج دست یا کف پایشان دیده و درک کردن!
مثلا کامنت جناب : ario1 - ایران - تهران میفرمایند :نیوتون گالیله اینشتین ادیسون و و و ...
بوعلی سینا وابو ریحان و و و ... همگی خدا را قبول داشتن ... خوب اسم این کار غیر از دروغگویی در روز روشن چیه؟ حتا اریو1 به متن سخنرانی توجه نکرده که چند بار از اینشتین و هاپکینز اسم برده شده . عزیزان اون چیزی که موجب ترویج و رشد این خرافات و دکان دین و خدا شده فقط محمد و ایین برده داری نیست بلکه منافع مادی و زندگی از دسترنج دیگرانه که تعصب و پافشاری در نادیده گرفتن اسناد و شواهد را موجب میشه.
و تا جایی پیش میبرن مغلطه را که جناب pejman-khafan - کانادا - تورنتو
استاد دانشگاه اکسفورد را با شخصی مثل کردان که اتفاقا انسانی مذهبی و خداباور است مقایسه میکنه :این دلقک خیر سرش استاد دانشگاه آکسفورده احتمالا کردان هم که اونجا درس میخونده شاگرد همین مجنون بوده!
اما اقا پژمان توجه نکردن که کردان مذهبی و معتقد بخدا رفته مدرک و جایگاهی را که پروفسور داوکینز سالها براش زحمت کشیده و رنج برده را یکشبه با پرداخت چندصد دلار جعل کرده و خریده. و اتفاقا این جعلیات را برای این کرده که به خودش شکل و شمایل حقیقی بزنه!!! البته با جعل!!
من با کمال میل از مناظره و بحث ازاد استقبال میکنم، اما باین شرط که مخاطب به یک معیارهای اخلاقی پایبند باشه و تنها هدفش این نباشه که بهر صورت باید چیزی در مقابل گفت حتا اگر دروغ باشد!!! مثل کاریکه این برادر دینی مسلمان ایرانی میکنن، یعنی دروغ و حرف نادرست گفتن. اقایون و خانومها همگی گمان میکنم یادشون باشه که ایشون چند بار در مورد پست ترین نقطه زمین و نامه اینشتین اینجا مطلب نوشتن و ما هم جواب نوشتیم و ترجمه های مختلف از قران را نوشتیم.در هیچکدام تفسیری که ایشان عنوان میکرد نبود و دست اخر بدون اینکه ایشون از دروغ گفتن پوزش بخواد، فرمودن این ترجمه بنده است که برای علما هم ارسال کردم تا قرانهای قبلی جمع اوری بشوند و تعبیر منرا بجای ان بنویسند!!!!!
بنابراین گذاشتن شرطی در مورد صداقت فکر میکنم از اولین اصولی است که در دیالوگ با مذهبیون لازم است. در مورد جدایی دین و خدا هم از همدیگر والا بنده که کلی خندیدم شما را نمیدانم. ولی از یکی از این دوستان میپرسم و امیدوارم جواب شفاف بشنویم.( گرچه از غیر ممکنهاست) کاش بما میگفتند اگر دین را نه ولی خدا را قبول دارند، انرا از کجا شناخته اند؟ ولی همین مقدار هم جای امیدواریست. چون حداقل از تحجر دینی بیرون امده ولی نمیتوانند بخاطر ترس از مرگ تنهایی و پوچی بواقعییت عدم وجود چیزی بنام خدا، گاد و یا یهوه پی ببرند.
با پوزش از طولانی شدن مطلبم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

gggfff - ایران - ایران
نمیتوان منکره خدا شد چون نظم در کائنات وجود خدا را نشان میدهد ولی دین ساخته دسته بشر استفاده از عقل و تفکرات یک نفر برایه عموم است و خدا در کلیات خلقت است و خدایی به شکلی که در ادیانه ابرهیمی امده وجود ندارد
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

farhad1124 - امارات - دبی
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
تو که حالت خیلی خوبه برو به زندگیت برس کافیه یه کسی یک کلمه از دین یا خدا بگه اونوقته که تو با کامنتهای لبریز از تنفرت به شدت میکوبیش آقای فرهیخته شما که از هر رادیکالی رادیکالتری .
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

سپیده صبح - ایران - تهران
kasrino - ایران - تهران
بهرام راشاد - ایران - تهران
با نظرتون کاملا موافقم
و در ادامه به صبحتهای شما دو دوست عزیز اضافه می کنم.
دعوای بین انسانها از ابتدا همیشه بر سر زمین و دین بوده
اگر از بحث این زمین بگذریم که گاهی هم به همان دین هم می رسیده افراد برسر چیزی دعوا می کردند که در واقع ازیک جا بر می خواسته یعنی حرف تمام ما یکی است و به خاطر نوع نگرشمان تفاوت دارد من ازیک سوبه زاویه نگاه می کنم و دیگری از زاویه دیگر اصل تغییر نمی کند این ماهستیم که متفاوت می نگریم. خداوند را اگر نه به عنوان پادشاه مستبدی که انسانهای مستبد علمشان کردند بنینید هیچگاه نیازی به حذف آن نمی بینید
اگر در هر دین مذهب وکتب مذهبیشان به عنوان کتابی که مطالعه می کنیم و می توانیم نکات مثبتی درآن نیز بیابیم استفاده کنیم هر آنچه که درست است را رعایت وهر آنچه نادرست است را کنار بگذاریم چه بحثی باقی می ماند؟
با تشکر از مسولین سایت
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
زیبا نوشتی
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
ممنون از کامنت
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

sara-j - سوید - استگهلم

arvin314 - انگلستان - برادفورد
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
shahin 12 - انگلیس - چشر
hamidTANTAN - اتریش - وین
رها.مزدا - ایران - مشهد
Black Chador - امریکا - ولدن

درود بر همه شما.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

moeinyoutub - مالزی - کوالالامپور
از دوستانی که به خا اعتقاد نارن.خواهش میکنم معجزات قران را مطالعه کنن
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

pokalu - المان - دورتموند
sarab22 - المان - دوسلدورف
آفرین.قشنگ ترین کامنت از شما بود...کلی خندیدم :))
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

pokalu - المان - دورتموند
atet_8oo8 - آمریکا - کنزاس
بی ادب!!!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

agha hamid - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
عصبانی نشو. زیاد خودتو ناراحت نکن. همه دانشمندانی که میگن خدا هست نمیفهمند فقط ایشون میفهمن. شاید هم فقط ایشون دانشمندن.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

Emam Zaman - ایران - قم
حتی اگر فرضا خدا وجود نداشته باشه؛امام حسین و امام زمان که وجود دارند.یا زهرا
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

m.a.jahan - ایران - تهران
این آِدم اصولا فاقد هرگونه مغز می باشد چرا که هزاران کتاب ( غیر از فلسفه ) در اثبات وجود خدا با ادله محکم و غیر قابل رد نوشته شده . چطوره که میگه هیچ دلیلی دین باوران ندارن. دست گوسفند رو از پشت بسته این موجود دو پایی که هیچ قدرت و توانی نداره . موجودی که نمی تونه از مرگ خودش جلوگیری کنه .
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

fall - ایران - تهران
می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن !
خدا توی قلب آدمهاست . و هیچ قالبی برای خدا قشنگ تر از دل همسایه و دوست و همنوعمون نیست که بدست بیاریم . و بزرگترین آیین دنیا آیین دوستی و محبته .
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

farhad_swIss_zurich - سوییس - زوریخ
odin - بلژیک - انتورپن
در مورد جدایی دین و خدا هم از همدیگر والا بنده که کلی خندیدم خنده دار تر از همه اینکه حقایق دین حول دایره ای شکل گرفته است که مقدس است و ما اجازه نداریم درمورد آن صحبت کنیم. ما اجازه نداریم! چرا اجازه نداریم؟ برای اینکه اجازه نداریم
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
در یک جمله{ ننگ بر بیخدایان } ننگ و نفرین خدا به کسی که این همه نعمت خدا رو ببینه و منکر خدا بشه!!!!امیدوارم خدا یه دردی به این بیخدایان بده که درمان نداشته باشه٬تا یه حساب کتابی دستشون بیاد و بفهمند که چنین دنیای بزرگی که با این نظم افریده شده خالقی چون پروردگار دارد.چنین ... چند ..جمع کردن دور خودشون و به...به به ٬ چه چه میکنن فکر میکنن چه خبره.تازه اسمشونم گذاشتن {باخرد}ها ها ا ها
فکر می کنی تو کی هستی اقای خدا پرست.همان بهتر که در خرافات کتابهای دینی بمانید.و عشق کنید با داستان پیدایش.که خدا در 6 روز این جهان بسته را بوجود اورد.من باید به تو بگویم.ها ها ها.اتفاقاتی که در گهکشانها در حال وقوع است حتما کار خدای شماست.اگر خدا اینکار بود امثال شما خرافات پرستان را چنان از بین می برد که دیگر با اسم او باعث بازی با زندگی دیگران نشوید.برو جلو بوق بزن.
mnm - کره - کره
دانشمند.تو و امثال تو خیلی گوته فکر تر از این حرفها هستید.برو بچسب به داستان ادم وحوا .که چگونه خدایت حوا را از دنده چب ادم ساخت.خدایت وقتی ادم را ساخت از لحاظ عددی اشتباه کرده بود چون یک دنده به ادم زیادی داده بود.یعنی گودن.وقتی ادم می ایستاد باید ب سمت راست گچ می شد.همان خدائی که در کتابهای قصه اسمانی شما امده به شما با خدایان عقل بده.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

masoud-alman - المان - بن
Emam Zaman - ایران - قم
خیلی بانمک بود. کلی خندیدم. یاد اون ادم گرفتار و درمونده ای افتادم که ضریح امام حسین رو چسبیده بود و با گریه میگفت یا امام حسین بیا از دست خدا نجاتم بده !!!!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

arvin314 - انگلستان - برادفورد
ادین-بلژیک-
کارت درسته عزیز واقعا از صمیم قلب بهت افتخار میکنم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

sorour - امریکا - سن آنتونیو
بدبخترین انسانها روی زمین انسانهائئ هستند که به خدا ایمان ندارند اصلا یه ا حساسی درون انسان هست که در موقعی که تنهاست و کمک بزرگی میخواهد سراغ خدای بزرگ و مهربان برود از همینجا دعا مکنم که خداوند نور ایمان را در دل همه انسانها بکذارد انسان به هر چیزی نگاه کند یک نشانه ای از خداوند میبیند مطمین باشید این نظمی که در هر چیزی وجود دارد یک کنترل کننده خیلی قوی و افریدگار قوی دارد
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

Ya_Ali - المان - کلن
بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام علیکم .

"داوکینز در کتاب پندار خدا صراحتا عنوان کرده است که خالق ماوراالطبیعه به احتمال قریب به یقین وجود ندارد و ایمان دینی یک پندار غلط جا افتاده است."
برای یک استاد دانشگاه آکسفورد بسیار تحقیر آمیز است که مسئله ای را بدون علم کامل و تحت عنوان "قریب به یقین" بازگو کند .

"خداباوران هیچ مدرک قابل استنادی برای باورهایشان ندارند."
این مسئله را در انتها جواب می دهم .

"حال آن که دین بر اساس این فرمول کار نمی کند. حقایق دین حول دایره ای شکل گرفته است که مقدس است و ما اجازه نداریم درمورد آن صحبت کنیم. ما اجازه نداریم! چرا اجازه نداریم؟ برای اینکه اجازه نداریم!"
"اما صحبت درمورد چگونگی پیدایش خلقت و اینکه چه کسی آن را به وجود آورده است ممنوع است."
إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ
سوره یونس آیه 3 .
در اینجا خداوند می فرماید زمین و آسمان زمین(جو) در شش روز و
قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿۹﴾
وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿۱۰﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿۱۲﴾
سوره فصلت آیات 9 و 10 و 12
در اینجا می فرماید چهار روز شکل گیری زمین از ابتدا تا مهیا شدن برای زندگی انسان و دو روز برای شکل گیری جو زمین .
این مسائل را خداوند بی جهت نفرموده است . بلکه دقیقاً برای آن است که از خود سوال کنیم "چرا" . تا به چهار دوره زمین شناسی و دو دوره تشکیل جو که از مسائل علمی تائید شده هستند برسیم . و بدین وسیله خداوند انسان را تحریک می کند تا به دنبال سوال و جواب و سپس رسیدن به علم برود .
از این قبیل موارد در قران زیاد هستند که به یک عدد بسنده می کنیم .

"به نظر من نه تنها علم می تواند تخریبگر دین باشد، بلکه دین هم می تواند مخرب علم باشد."
دین اسلام که پیوسته به تعلم و تعقل و تدبر امر می کند . اوامری همچون "افلا تعقلون" افلا تتدبرون" و مشابه که بارها و بارها انسان را به اندیشه و تفکر و تعقل دعوت می کند .
یا اینکه پیامبر اسلام(ص) برای یادگیری علم هیچ گونه محدودیتی برای ما در نظر نمی گیرد و از ما می خواهد در تمام عمر یعنی ز گهواره تا گور و در طلب آن به تمام دنیا حتی در چین به دنبال علم آموزی باشیم .

"دین به ما یاد می دهد که به جای اصرار بر پذیرش مسائل بر اساس برهان، آنها را بدون دلیل و تنها از روی ایمان بپذیریم."
کاملاً برعکس . دین از ما می خواهد همه چیز را با آگاهی و با معیارهای علمی و عقلی بپذیریم .
وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ
سوره الاسراء آیه 36 .
یعنی آنچه را که علم ندارید تبعیت نکنید . بدون علم چیزی را نپذیرید .
این پذیرش را حتی برای یگانگی خداوند که مبنا و اولین اصل دین است را نیز علمی و با عقل به ما توصیه می کند .
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
سوره محمد آیه 19 .
یعنی علم به یگانگی خداوند پیدا کنید . نمی فرماید "قل" . نمی فرماید "بگویید" . بلکه می فرماید "بدانید" با آگاهی و علم به یگانگی الله پی ببرید .

"خداباوران هیچ مدرک قابل استنادی برای باورهایشان ندارند."
این مسئله را در انتها جواب می دهم . اکنون به انتها رسیده و این سخن این آقا . با نگاهی به اشتباهات این شخص بی اطلاع از اصل دین . انتظاری نمی رود که ایشان مطالعاتی در زمینه های مذهبی و نوشتار های عالمان با خدا داشته باشند . تا ادعای باز هم نادرست و بدون سند هم از ایشان جایز باشد .
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
فاتح - ایران - تهران

اتفاقا ایشان بیشتر از امثال شما کتاب خوانده! اثبات وجود خدا به لحاظ فلسفی و منطقی تلاشی بوده که صدها فیلسوف از زمان ارسطو معلم اول تا فارابی معلم ثانی و تا عصر حاضر سعی در انجام آن داشته اند و باید به عرض جنابعالی و بقیه دوستانی که با فلسفه و منطق بیگانه هستند برسانم که این تلاش ناموفق بوده است و افرادی مزبور در نهایت یا دچار سفسطه شده و یا به دور باطل رسیده اند! شرمنده که شما را نا امید کردم. (بیشتر در این باره توضیح خواهم داد)

mohsen- - انگلستان - لیدز

احتمالا خود شما هم متوجه نشدید که چی گفتید! جمله نادرست شما را اصلاح میکنم:

خداباوری محصول دین است و دین ساخته و پرداخته ذهن بشر و خدا اختراع موهوم ادیان است.

اما گفتید که: همه به وجود خداوند با اسامی مختلف صحه گذاشته اند!

جواب این یکی را نمیدهم چون این جمله به لحاظ منطقی فاقد بنیان درستی است و ارزش پاسخگویی ندارد. بشر همواره جواب سوالات خود را در خارج از بدن خود جستجو میکرده و ار هر چیز غیر قابل توضیح وحشت داشته و این وحشت باعث میشده که به ان چیز مثلا رعد و برق یا حیوان وحشی و غیره
با دیده ترس و احترام بنگرد تا شاید به او گزندی نرسد!

gggfff - ایران - ایران

یکی از قیاسهای سفسطی آخوندها و سایر ملایان ادیان مختلف برای اثبات وجود خدا همین برهان به اصطلاح نظم است که تصادفا یکی از سست ترین استدلالهای سفسطی برای اثبات وجود ناظمی هوشمند بنام خداست!

جهت اطلاع شما و سایر دوستان نا آشنا به دانش و منطق و فلسفه که صرفا بدنبال هر حرفی براه میافتید و آنرا بسادگی مبنای باور های خود قرار میدهید عرض میکنم که میزان بی نظمی در عالم با گذشت زمان رو به افزایش است و چنانچه نظم عالم را گواه بر وجود خدا بنامید در توضیح بی نظمی رو به افزایش جهان خلقت دچار مشکلات اساسی میشوید!
(در این باره بیشتر توضیح خواهم داد)

ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
واقعا مغز انسان درد میگیره از این همه بینوایی فکری و سطح پایین مطالعه در بین هموطنان آنهم کسانی چون شما که در مهد علم زندگی میکنید و به همه منابع مطالعاتی دسترسی آزاد دارید!
جنابعالی که بنظر میرسد نه تنها با متطق و فلسفه بیگانه هستید بلکه با علم و دانش هم سر ناسازگاری دارید و سعی دارید مطلبی را که آن دانشمند به آن اعتقاد ندارد در دهانش بگذارید!
(جواب مستدل من را در این باره خواهید شنید و در باره دی ان آ و تنوع موجودات و معنی آن توضیح خواهم داد)

truth - یونان - آتن

دوست عزیز! شما علاوه بر سفسطه و مغلطه دچار بیماریهای ذهنی و حس احمقانه خود بزرگ بینی نیز هستید! اگر دانشمندی که استاد یکی از بزرگترین و معتبر ترین مراجع علمی جهان است به زعم شما دارای بهره هوشی بسیار پایین است امثال جنابعالی را باید در یک تیمارستان روانی غل و زنجیر کنند چون بهره هوشی شما در مقایشه زیر 100 است!
شاید هم شما استعداد علمی هستید که جهان خلقت هنوز شما را کشف نکرده! زودتر خود را به آشنای دکتر کردان در آکسفور معرفی کنید تا یک فوق دکترای جنون برای شما فراهم کند!
اما در جواب مهملاتی که سر هم کرده اید باید بگویم که اتفاقا کار علم تببین نظام خلقت و تعیین نحوه پیدایش آن است و جهت اطلاع شما و سایر کسانیکه با یافته های اخیر علمی بخصوص دانش اختر فیزیک بیگانه هستید میرسانم که دانشمندان اکنون قدمی کوتاه تا کشف علت بیگ بنگ و نحوه پیدایش جهان خلقت فاصله دارند و در حال حاضر به طور کامل و دقیق میدانند که از کسری از ثانیه پس از آفرینش چه اتفاقاتی در عالم رخ داده و تمام کائنات چگونه شکل گرفته و موجودات چگونه بوجود آمده اند!
(در این باره بیشتر توضیح خواهم داد)

ario1 - ایران - تهران

کم نیستند دانشمندانی که دچار تفکرات مذهبی هستند و احتمالا دانشمند نماز خوان هم زیاد داریم! اما دانشمندانی که شما به آنها اشاره کردید بجز آلبرت انیشتن بقیه در مقام تببین علمی وقایع جهان خلقت بر نیامده اند و آن فیلسوفان و شاعرانی هم که نام نبردید مشمول همان پاسخی اولی است که به فاتح - تهران ایران داده ام و بیشتر در این باره خواهم گفت.

parastoopeak - ایران - تهران

جنابعالی حداقل یک قدم از بقیه خدا باوران جلوتر هستید چون سوالی منطقی و علمی مطرح کرده اید که به شما پاسخ خواهم داد هر چند که در درک بقیه مسائل همچون سایر خداباوران مشکلات جدی دارید اما اشکالی هم ندارد چون به نظر یرسد در جستجوی سوال اصلی و پایه هستید.

(در این باره بیشتر توضیح خواهم داد)

بهرام راشاد - ایران - تهران

دوست عزیز! اعتقاد به خدا حالت دوم ندارد! زمانی که به خدا اعتقاد پیدا کردی هزاران مشکل لاعلاج دیگر را همچون یک بسته یا پکیج تحویل میگیرید که بعضی آن بسته را بطور کامل استفاده میکنند و تبدیل به خمینی و بن لادن و غیره میشوند و برخی مثل شما فقط خدا باوری را دریافت میکنند و بقیه بسته را دور میریزند یا در گوشه ای نگه میدارند شاید بعدا به دردشان بخورد. احتمالا در هنگام مرگ و ترس از وقایع پس از مرگ که عده ای را وادار به آویزان شدن به مسائل موهومی میکند. (‌به توضیحات بعدی من توجه کنید)

بحث وجود یا عدم وجود خدا را ادامه میدهم ...
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
از مسئولین محترم وب سایت خواهش میکنم که مطالب علمی و دنباله دار بنده را به ترتیب درج کنند و قبل از بستن این مقاله به روی کامنتها فرصت بیشتری بدهند چون موضوع جذابی است. من هم سعی میکنم کوتاه بنویسم.

با تشکر فراوان.

قسمت اول از دلایل عدم وجود خدا:
--------------------------------------------
مقدمه: جهت اطلاع تمامی دوستان و علاقه مندان به این بحث میرسانم که مطالبی که در اینجا بیان میکنم نظرات بنده نیست و من فقط ناقل این مطالب هستم و آخرین یافته های علمی را به عرض شما میرسانم. از آنجا که به نظر میرسد سطح مطالعه بسیاری از هموطنان بخصوص در منطق و فلسفه و علوم پایه بسیار پایین است،‌ بعضی مطالب پایه را که در جهان علم کسی شکی به صحت آن ندارد بعنوان مبنای بحث قرار داده، توضیح خواهم داد.

همچنین در جواب بعضی از دوستان عرض میکنم که بنده عاشق ایران و هموطنان با شعور و فرهیخته و آگاه هستم و از کسی نفرت ندارم ولی از هالوها و متعصبین مذهبی بیزارم. یعنی انسانهای تک کتابی که فکر میکنند علم اول و آخر جهان در کتابی بشری و سراسر مهمل و پر از اشتباهات مسلم صرفی و نحوی و علمی بنام قرآن نهفته است!

الف - چند توضیح ساده

- در وجود بیگ بنگ (مهبانگ) یا انبساط بزرگ عالم (که به غلط انفجار بزرگ) نامیده میشود هیچگونه تردیدی وجود ندارد و اکنون نظریه ادوین هابل (اولین کسی که به انبساط عالم و وجود نقطه شروع اشاره کرد) به کمک تلسکوپ هابل و سایر یافته های علمی از جمله اندازه گیری طول موج کوتاه پس زمینه کیهانی به تایید رسیده و جنبه های دیگر آن نیز برای دانشمندان بازتر شده و خواهد شد که در ادامه توضیح بیشتر در این زمینه خواهید یافت.

- حتی خدا باوران اعتقاد دارند که جهان خلقت به یکباره آفریده نشده و طبق رساله آفرینش تورات و سوره هود در تازینامه جهان در شش روز آفریده شده که مفسرین مذهبی آنرا به 6 دوره تفسیر کرده اند. (در این لحظه کاری به درستی یا نادرستی این مطلب ندارم)‌
بنا بر آخرین مشاهدات علمی و محاسبات نجومی،‌ جهانی که ما در آن زندگی میکنیم که شامل تمام سیارات و کهکشانها و ماده سیاه کیهانی و غیره میشود (و تنها یکی از میلیاردها میلیارد جهان قابل تصور است) در زمانی حدود 15 تا حداکثر 20 میلیارد سال نوری قبل از یک بیگ بنگ یا مهبانگ بوجود آمده. (این بیگ بنگ خود یکی از میلیاردها بیگ بنگ قابل تصور است!)

بنابر این عده ای که ادعا میکنند اگر دانشمندان میتوانند یک سلول یا یک موجود زنده را خلق کنند (که البته کرده اند و بیشتر هم خواهند کرد) با سفسطه سعی دارند فاکتور زمان را حذف کنند و از یک دانشمند میخواهند که مثلا فوتی بکند و همچون خدای خیالی آنان جهانی را (بر اساس نظم و ترتیب ظاهری که می بینند و آنرا مبنای وجود خدا قرار داده اند) ایجاد کند!

- این نظم و ترتیب ظاهری عالم که مبنای برهان سفسطی نظم قرار دارد و خدا گرایان آنرا وسیله اثبات خدا قرار داده اند نیز مشمول قانون زمان است.

به این ترتیب که طبق قوانین ترمودینامیک و بویژه قانون اول ترمودینامیک، جهان خلقت داری یک توالی رو به بی نظمی است. یعنی بی نظمی در عالم با گذشت زمان رو به افزایش است که این موضوع استدلال سفسطی برهان نظم ارائه شده از سوی خدا باوران را دچار درد سرهای جدی میکند از جمله اینکه وجود خدای ازلی و ابدی به دلایلی که بعدا خواهم گفت زیر سوال میرود.

- بر خلاف تصور خدا باوران آفرینش هدف دار جهان خلقت با توجه به میلیاردها میلیارد احتمال پیدایشی یا عدم پیدایش امری بی معناست و بر خلاف سفسطه های مذهبیون تصادف با گذشت زمان توانسته هم به نظم و هم به بی نظمی بیانجامد و این تصادفات بی هدف که از ابتدای خلقت (مهبانگ) آغاز شده همچنان ادامه دارد که توضیح کامل خواهم داد.

- وجود انرژی حیاتی یا روح ارتباطی با خدا و قرآن و غیره ندارد. در حال حاضر به کمک دوربینهای دیجیتالی حساس به طیف حرارتی توانسته اند انرژی حیاتی یا به اصطلاح مذهبیون ارواح را مشاهده کنند که در آمریکا حتی سریالهای مستند تلویزیونی متعددی به این قضیه میپردازند. اینکه مذهبیون وجود انرژی حیاتی یا روح را دست آویزی برای تایید قرآن یا تورات قرار داده و ادعا میکنند که حتی پیش از آنکه کسی به وجود روح اشاره کند کتب مذهبی به روح اشاره کرده اند نیز دلیل بر اثبات وجود خدا و درستی مطالب کتب مذهبی نیست. در این باره اگر فرصت باشد به تفصیل برای شما خواهم گفت که این مسائل از کجا وارد کتب به اصطلاح آسمانی شده!
ادامه دارد... ‌
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

arvin314 - انگلستان - برادفورد
از همه دوستان گرامی پوزش میخواهم یه چند نکته به ذهنم رسید خواستم با شما در میان بذارم اگه اشتباه میکنم لطفا منو راهنمایی کنید: وقتی گفته میشه که خدا تصمیم به افرینش گرفت در قدم اول؛ چیزی که به ذهن میرسه اینه که تا قبل از اون لحظه از زمان کار دیگه ای میکرده {این که چه میکرده خودش یه موضوع قابل بحث دیگه است که فعلا کاری بهش نداریم }در نتیجه این موجود شامل بحث زمان میشه که متعاقبش بطور غیر قابل اجتنابی احتیاجش به مکان مطرح میشه و پر واضح است که هر چیزی که زمان و مکان داشته باشه دارای بعد خواهد بود و هر چیزی هم که دارای ابعاد باشه نا محدود نخواهد بود چیزی هم که محدود باشه خدا نمیتونه باشه.اینها جز ابتدایترین پرسشهایست که هیچ دینی جوابی براشون نداره جز یک مشت مغلطه و متاسفانه بر عکس علم دین به هیج وجه اعتراف به چیزی که نمیدونه نمیکنه و فقط از شما میخواهد که اقرار به ایمان به چیزی بکنی که اون هیچ وقت به ندانستنش اقرار نمیکنه.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
Ya_Ali - المان - کلن
دوباره سفسطه های این آیت الله بی منطق شروع شده! حضرت آیت الله! اولین چیزی که شما باید ثابت کنی همین الله و قرآن و سایر مهملات مذهبی است که آنرا مبنای اثبات بقیه سفسطه ها و مغلطه های خودت قرار میدهی!
برای اثبات ادعاهایت نمیتوانی از کتابی سراسر دروغ و غلط و اشتباه علمی مثال بیاوری که خود نیاز به دفاع و اثبات دارد.
بارها گفتم و گوش نکردی و باز سفسطه میکنی!
1- باید وجود الله را بدون استناد به گفته های محمد و قرآن اثبات کنی (که هرگز نمیتوانی)
2- باید ثابت کنی که قرآن کلام محمد نیست و کلام الله است که آنرا اثبات میکنی (‌که البته نمیتوانی و نخواهی کرد). تنها یک کتاب (بیست و سه سال) راد مرد ایران علی دشتی برای دور انداختن قرآن کافی است!
3- شما انسانهای تک کتابی کودکانه و ا...ه فکر میکنید که جواب تمام سوالات عالم در این تازینامه و غلط نامه محمد نهفته است! زهی خیال باطل.
4- بقول یک ضرب المثل:‌ مغز انسان مثل چتر نجات است. تا آنرا باز نکنی به دردت نخواهد خورد! مغز امثال شما متعصبین مذهبی همچون یک صندوقچه است که به در آن قفل زده اند و شبیه چتر نجاتی است که هرگز باز نخواهد شد و یدک هم ندارد!
برای افرادی مثل تو که دچار جمود مغزی هستند باید بقول خودتان یک فاتحه خواند!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
Ya_Ali - المان - کلن
خجالت نمیکشی اینقدر مزخرف سر هم میکنی ..! عجبا! یکی از بزرگترین زیست شناسان جهان و استناد دانشگاه آکسفورد بدون مطالعه حرف میزند اما فردی بنام آیت الله یا علی از کلن که آخوند زاده عرب پرستی با تحصیلاتی به مراتب کمتر از سطح حوزه میباشد معلومات و مطالعات ایشان را بسادگی زیر سوال میبرد چرا که ایشان کتابی دارند بنام تازینامه!
در این تازینامه از مسائل اتاق خواب و حیض نفاس و کتک زدن زن گفته شده تا راز خلقت که در شش روز آفریده شده و اینکه عرش خدا بر آب قرار دارد! این خدای تو مگه دیوانه بوده که اینقدر پرت و پلا گفته! که چه کسی رو وادار به فکر کردن کنه؟ تو که با داشتن 6000 تا از این آیات هنوز بلد نیستی فکر کنی اما دانشمندان بدون توجه به این مزخرفات فکر میکنند و رازهای خلقت را یکی پس از دیگری کشف میکنند و میلیونها اختراع و اکتشاف برای پیشرفت بشر انجام داده اند! امثال تو چه کار کرده اید جز بلغور کردن این آیات سخیف و مهمل!
واقعا شما مذهبیون از داشتن عقل سلیم محروم هستید و دچار انواع توهمات و عقده های روحی و روانی!
دوستان عزیز! بخشی از نبوغ این بیمار روانی یعنی یا علی را توجه بفرمایید!
--------------------------------------------------------------------------------------------
یا علی:‌"حال آن که دین بر اساس این فرمول کار نمی کند. حقایق دین حول دایره ای شکل گرفته است که مقدس است و ما اجازه نداریم درمورد آن صحبت کنیم. ما اجازه نداریم! چرا اجازه نداریم؟ برای اینکه اجازه نداریم!"
"اما صحبت درمورد چگونگی پیدایش خلقت و اینکه چه کسی آن را به وجود آورده است ممنوع است."
جالب است! عجب استدلالی! اجازه نداریم! چرا اجازه نداریم! برای اینکه اجازه نداریم! ...! اونوقت بعضی از دوستان به من ایراد میگیرند که چرا به این...مغزان اهانت میکنی!

..! تو داری با بیسوادی خودت بدترین دفاع رو از اسلام میکنی! مگه مجبورت کردند که اینقدر مزخرف بگی! اگه این چند آیه رو از تو بگیرن اصلا چی داری بگی؟!
اگر تمام دانشمندان جهان بجای کشف قوانین علمی و شناخت خلقت و اختراع و اکتشاف به این نظرات مسخره جنابعالی توجه میکردند الان تو داشتی در یکی از چادرهای عربی شیر شتر میدوشیدی و سوسمار نوش جان میکردی و روزی هزار دفعه آرزوی مردن میکردی که زودتر به بهشت خیالی بری و از این درد و رنج نجات پیدا کنی چون به انواع بیماریها دچار میشدی و دکتری نبود که ترا شفا دهد هر چند که الان هم برای تو شفایی نیست!
ننگ بر بی مغزان مذهبی .. که حتی سواد حرف زدن منطقی ندارید و تمام سواد شما نقل ناشیانه چند آیه مهمل از تازینامه است!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

mujtaba13 - انگلستان - منچستر
دلم به حالش میسوزه فکرمیکنه خیلی دانشمندو شجاعه ولی مثل همه بی دینها ازقلب وازاحساس تهی هست
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

rabi - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
بی خیال٬ ارزش جواب دادن رو ندارن٬ زنده باد شما.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
arvin314 - انگلستان - برادفورد
در تکمیل پرسش
خدا چگونه بوجود امده؟؟؟؟
این سوال رو هیچ دین و مذهبی قادر نیست پاسخ بده
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

shiva_hr86 - -
چه انسان بیچاره ایست کسی که در طول زندگیش حتی برای یک بار، حضور روشن خداوند را در قلبش حس نکرده است
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

shad - فرانسه - نیس
درود و با تشکر از زبل خان عزیز در تشریح سفسطه برهان نظم.
با پیشرفت علم دین و خرافات عقب نشینی می کند.

در یک نظر سنجی از کاتولیکهای فرانسه انجام شده توسط CSA و لوموند دنیای مذاهب از 18 تا 25 اکتبر 2006 :

55درصد از انها اعلام کرده اند که مسیحیت را به طور ارثی کسب کرده اند. 48 درصد کاتولیکها به وجود خدا اعتقاد ندارند یا اعلام کرده اند که در این مورد چیزی نمی دانند و احتمال وجود خدا خیلی کم است.
65 درصد از کاتولیکهای معتقد به خدا به شیطان اعتقاد ندارند.
57 درصد از کاتولیکهای معتقد به خدا به ترینیته یا پدر و پسر و روح القدس اعتقاد ندارند.
--------------------------------------------------
31 درصد فرانسویها اتئیست و بدون مذهب و اگنوستیک هستند.51 درصد فرانسویها کاتولیک هستند و 48 درصد کاتولیکها به وجود خدا اعتقاد ندارند ! این تعداد را که تقریبا 25 درصد تعداد فرانسویها یا نیمی از کاتولیکهاست را با اتئیستها جمع ببندیم حاصل55 یا 56 درصد می شود.

امیدوارم روزی برسد که مسلمانان هم به این درجه از اگاهی برسند و بدانند که شیطان و الله و جهنم و بهشت و جن و پری و حوری همه زاییده تخیل انسانهاست نه چیزی فرضی به اسم خدا. چند هزار سال قبل از ظهور الله بیشتر از 700 خدا در مصر پرستش می شد. امروز اثری از انها نیست.
ایندگان در باره خداباوران و متعصبان امروز همان چیزی را خواهند گفت که ما امروز در باره خدایان گذشتگانمان می گوییم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
درود بران شرفت. افرین برتو
تو که بابا دست ریچارد داوکینز را از پشت بستی .
ببینم تصمیم گرفتی بازهم پاکساسی کنی.؟
اخه عزیزمن یکی یکی. تو داری تما مشون را تو گونی میریزی وبعدش(سانسور) .اخه یکی دوتاشون را نگهدار بگذار تو این سایت باشند. بلکه ما کمی بخندیم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

arvin314 - انگلستان - برادفورد
جاکوپو-ایتالیا
مرسی
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
odin - بلژیک - انتورپن
اگر ابو علی سینا و ابوریحان مسلمان ومعتقدبه خدا نبو دند پس چه بودند حتما کتابهایی در باره زندگی آنها و اعتقاد عمیق آنها به خدا مطالعه کنید ابو علی سینا در فلسفه شیوه مشهوری در اثبات خداوند وبحثهای دیگر دارد که در میان فیلسوفان معروف است درآخر گرچه انسانهای فرومایه زیادی بودند که از نام دین برای بردگی وغارت وظلم به انسانهای دیگر استفاده کردند اما انسانهای زیادی هم بودند که با ایمان واقعی به خداو جوهره اصلی دین همواره موجب افتخار بشریت بودند 1-ایمان به خدای یگانه 2-ایمان به جهان اخرت وزندگی ابدی 3-ایمان به پیامبرانی که از جانب خداوند برای هدایت انسانها فرستاده شده اند وجز صلاح انسانها چیز دیگری نمی خواستند وخود زندگی ساده ای داشتند 4-خدمت به انسانهای دیگر ورفتار عادلانه با آنها -هر آنچه که برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد وهر آنچه که برای خود نمی پسندد برای دیگران هم نپسندد در ضمن از شما سوالی دارم که امیدوارم صادقانه به آن جواب دهید من انسانهای زیادی دیده ام که هیچ ادعای درستکاری نداشتند ولی ایمان قلبی به خداوند داشتند ودرزندگی همواره به انسانهای دیگر کمک می کردند و وقتی از این دنیا رفتند هر کس که آنها را می شنا ختند برای از دنیا رفتن آنها متاسف بودند آیا شما کسی را می شناسید که واقعا به خدا ایمان نداشته باشد ولی انسان درستکاری باشد
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه شما علارغم توضیحات بلند بالایی که دادید هنوز جواب مرا ندادید من پرسیدم جهان که بر اثر یک انفجار بوجود آمده است ماده اولیه این انفجار را چه کسی بوجود آورده است وعامل این انفجار چه کسی بوده است بلاخره طبق قوانین طبیعی برای روشن کردن آتش باید چوبی وجود داشته باشد وکسی کبریت را روشن کرده باشد ولی شما سعی دارید با تبدیل یک انفجار به میلیاردها انفجار آن را مشمول گذر زمان کنید و چون یک انفجار به میلیاردها انفجار تبدیل شده است دیگر لازم نیست به دنبال عامل اصلی این انفجار بگردیم مانند مورد قبلی که چون همه موجودات زنده از یک موجود تک سلولی بوجود آمده است دیگر لازم نیست درباره خالق آن موجود تک سلولی فکر کرد چون کوچک است بی اهمیت درحالیکه عظمت آن موجود تک سلولی بی نهایت است چون بر فرض اگر اینگونه باشد تمام موجودات زنده از آن موجود تک سلولی بوجود آمده اند در پایان تنها آفریننده هست که اولا خود بوجود آورننده خود باشد ثانیا از هیچ-نیستی -عدم... وبدون کمک کسی موجودات دیگر را خلق کند وزمانی که آنها مردند دوباره آنها را زنده کند -«آیا انسان می‌پندارد که ما استخوان‌های پوسیده‌ی او را جمع نخواهیم کرد؟ آری ما حتی سر انگشتان او را که یکی از ظریف‌ترین نقاط بدن اوست بیافرینیم»
قیامه آیه 3-4 دانش:خطوط سر انگشتان 1400 سال پیش
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

truth - یونان - اتن
دوستان عزیزم من هم سالها قبل مانند آقای داوکینزشخصی اتیست و منکر وجود خدا بودم ولی خدای مهربان به من فیض عطا کرد تا توسط شنیدن پیام انجیل به مسیح ایمان آوردم و از آن زمان سعادت و خوشبختی حقیقی را چشیده ام. به چهره ظاهرا خندان آقای داوکینز نگاه نکنید چرا که من به خوبی می دانم که در دل او چه غم و ناامیدی عمیقی نسبت به زندگی و مرگ خود دارد.من درد پنهان دل او را احساس می کنم چون زمانی مانند او زندگی می کردم.من برای او از صمیم دل دعا می کنم تا چشم دل او شفا بیابد توسط دستان شفابخش مسیح. بیا یید برای نجات برادر داوکینز دعا کنیم. من امید دارم که روزی نه چندان دور او را در حال موعظه انجیل و خدمت ه مردم از راه صحیح ببینم.خدا مرا نجات داد و او هم می تواند نجات یابد.دوستان عزیزم بدانید که خدا در جستجوی شماست و شما در جستجوی او نیستید او بدنبال بشر گمشده می گردد تا او را نجات دهد.فقط کافیست لحظاتی خاموش بایستی و به ندای پر مهر او در قلب خود گوش فرا دهید. خدا با همه شما باد آمین
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

farhad1124 - امارات - دبی
parastoopeak - ایران - تهران
آفرین زبون خیلیارو بند آوردی گر چه که خیلیا پرو تر از این حرفان
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
ببخشید بقول شما انفجار نوری نه یک بیگ بنگ یا میلیاردها بیگ بنگ
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
Ya_Ali - المان - کلن کامنتهای بسیار جالبی می نویسید امیدوارم کامنتهای شما رادراینجا باز هم ببینم ودر باره مسایل دیگر باهم گفتگو کنیم درباره برخی مسایل شاید باهم اختلاف داشته باشیم البته نه درباره خدا
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
parastoopeak - ایران - تهران
اگر شما بمن بگید خدا چگونه بوجود امده و هدفش چیه؟ ازت ممنون میشم.(لطفا منطقی)
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
mnm - کره - کره
mohsen- - انگلستان - لیدز
فاتح - ایران - تهران
truth - یونان - اتن
مسلمان ایرانی - استرالیا - سیدنی
shiva_hr86 - -
mujtaba13 - انگلستان - منچستر
sorour - امریکا - سن آنتونیو
pejman-khafan - کانادا - تورنتو
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
(نظریه داروین عوض شد : میمون اولش انسان بوده نه بر عکس )
تعدادی از بازماندگان داروین پس از تماشای چند صحنه از حماسه باشکوه ۲۲ بهمن نظریه داروین را پس گرفتند . به گفته این افراد ظاهراً میمون اول انسان بوده ولی در جریان پیروزی انقلاب در یک سیر کاملاً تکاملی رفته میمون شده . این تئوری بدون نیاز به هیچگونه اثباتی فصل نوینی را در علم زیست شناسی ورق زد و هم اکنون تمام دانشمندان برای تحقیقات تکمیلی در راه قم میباشند . دانشمندان معتقدند که تا پیش از انقلاب شکوهمند ، نوع بشر داشت عین آدم زندگی اش را میکرد حال آنکه ظرف سی سال در جریان یک تحول اسرار آمیز زیستی بشر از طریق تقلید و درآوردن ادا اطوارهای خاص ترجیح داد که میمون بشود . برخی از این اداها از قیبل مشت محکم ، راهپیمائی ، بیعت با آرمانها و نظایر اینها همواره باعث تحکیم ارکان نظام تکامل شده است . گفته میشود بدلیل اینکه بشر برای میمون شدن نیاز به تقلید داشت لذا علما با انتشار رساله نقش عمده ای در تحول جانور شناسی بازی کرده اند !...در جریان این نحول حیوانی تعدادی از اساتید دانشگاه کلمبیا با بازبینی فیلم سخنرانی احمدی نژاد در آنجا به این نتیجه رسیدند که تکامل میمون خیلی سریعتر از سایر انواع تکامل بوده و میمونهای جدید که عموماً هم دکتر هستند هم مهندس هستند هم مکه رفته اند اگر ولشان کنی میخواهند دنیا را هم اداره بکنند.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

tara26 - المان - ف..
hamidTANTAN - اتریش - وین ....ممنون از شما ...من هم دقیقا همینطور فکر می‌کنم..........
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه ....درود و آفرین بر شما....همیشه از سخنان شما استفاده می‌کنم...ممنون
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
parastoopeak - ایران - تهران
البته انفجار بزرگ تنها تئوری موجود نیست، هرچند که معروفترین آنهاست. در عین حال از لحاظ علمی یقینی به حساب نمی رود.
در این تئوری، کار دنیای ما با یک انفجار بزرگ شروع می شود، که شما خداباوران آن را به معنی ازلی نبودن جهان و در نهایت کار خدا میدانید . ولی آیا واقعا چنین است ؟ نه الزاما زیرا مدل انفجار بزرگ هرگز نمی گوید که پیش از انفجار بزرگ جهان وجود نداشته است.

همانطور که گفته شد یکی از سرنوشهای جهان این است که به یک انهدام بزرگ منجر شود. اگر دقت کنیم می بینیم که هر انهدام بزرگ نیز می تواند از سوی دیگر یک انفجار بزرگ دیگر باشد و از این طریق در روندی دایمی قرار گیرد. جهان می تواند به این شکل مطابق مدل انفجار بزرگ عمل کند و در عین حال ازلی نیز باشد.
پس مدل انفجار بزرگ در صورت درستی به معنی ازلی نبودن جهان نیست، در عین اینکه حتا ازلی نبودن جهان هم نمی تواند به نتیجه ی مورد نظر برهانهای جهان شناختی برسد.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

kasrino - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
با تشکر از نظرات شما.من بسیار لذت بردم.با بخش اعظمی از صحبتهای شما موافقم.من آگنوستیک هستم و کلاْ هم خدا باوران و هم خداناباوران نتوانسته اند وجود یا عدم وجود خدا را با دلایلشان به صورت 100 ٪ اثبات کنند.از دید بنده که در کامنت قبلی هم ذکر کردم: بحث بر سر بودن یا نبودن خدا چه فایده ای برای بشر دارد و کدام گره را از مشکلات بشری باز و کدام درد را از آلام بشری درمان میکند.بیایید با هر عقیده و مرام و مسلک(یا خدا و بی خدا و شکاک و بی دین و بادین و...)به همنوع خود صرفنظر از نژاد وزبان و ملیت و دین و عقیده و جنسیت و طبقه اجتماعی و... کمک کنیم.مشکل انسانها اینست که مسلمان و یهودی و مسیحی و زرتشتی و بهایی و بودایی و بی خدا و بی دین و... عقیده ی خود را برتر می داند و عقاید دیگران را غلط یا ناقص می شمارد بنابراین کسانی را که با او هم عقیده نیستند را یا از دایره انسانها خارج می کند و یا ارزش کمتری نسبت به هم عقیده هایش برای آنها قاپل می شود.این پافشاری که حتماْ اندیشه ی من صحیح است و دیگران در اشتباهند آفت جهان و بشر است.بیایید نخست انسان باشیم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
parastoopeak - ایران - تهران
دوست عزیز عجله نکن! بحث من ادامه داره و در باره نقطه شروع و اینکه چه کسی مالک نقطه شروع است صحبت خواهم کرد. صبور باشید...
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

rabi - ایران - تهران
دوستان به تنها چیزی که ایمان اوردم به خودم بود کسی که خودش رو دوست داشته باشه به خودش احترام میزاره کسی که احترام خودش رو داشته باشه قدرت احترام گذاشتن به دیگری رو داره کسی که به دیگران ارزش قائل باشه به خودش ارزش قائله٬ برای من مهم نیست خدا هست یا نیست چیزی که برای من مهمه تعامل و احترام متقابله دوستان تسلسل در علت ابتدایی داره شاید علتی برای وجود داشته باشیم اما نمی شه قبول کرد که این وجود سر تا پا به ما کار داره و باید به ان برگردیم اگر می خواهید اخلاقیات را علت وجود وصل کنید. شما ان را محدود خواهید کرد چقدر جوک نوشتم بی خیال فقط یک چیز را می دانم سعی می کنم ارزش خودم را بدانم و از ان به نحو احسان استفاده کنم و تا جایی که ممکنه خودم را در مردم ببینم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
«مقدمه: جهت اطلاع تمامی دوستان و علاقه مندان به این بحث میرسانم که مطالبی که در اینجا بیان میکنم نظرات بنده نیست و من فقط ناقل این مطالب هستم و آخرین یافته های علمی را به عرض شما میرسانم».
خوبه که خودت هم میگی فقط ناقل این مطالبی!!!
«از آنجا که به نظر میرسد سطح مطالعه بسیاری از هموطنان بخصوص در منطق و فلسفه و علوم پایه بسیار پایین است،‌ بعضی مطالب پایه را که در جهان علم کسی شکی به صحت آن ندارد بعنوان مبنای بحث قرار داده، توضیح خواهم داد.»
مطالعه زمانی مفیده که با تعقل و تفکر همراه باشه، وگرنه میشه رو خوانی. مثل قرآن خونای تو قبرستون بهشت زهرا!!! و کاری که تو میکنی!
«بنا بر آخرین مشاهدات علمی و محاسبات نجومی،‌ جهانی که ما در آن زندگی میکنیم که شامل تمام سیارات و کهکشانها و ماده سیاه کیهانی و غیره میشود (و تنها یکی از میلیاردها میلیارد جهان قابل تصور است) در زمانی حدود 15 تا حداکثر 20 میلیارد سال نوری قبل از یک بیگ بنگ یا مهبانگ بوجود آمده. (این بیگ بنگ خود یکی از میلیاردها بیگ بنگ قابل تصور است!)»
آقای پروفسور! سال نوری واحد اندازه گیری مسافته. یعنی مسافتی که نور در مدت یک سال طی میکنه!!! در ضمن، بر اساس تصورات نتیجه گیری نکن!! چون تمام فرضیات (نه بدیهیات و مسلمات) علم نجوم بر پایه تخمینهایی است که زده شده!!!
«بنابر این عده ای که ادعا میکنند اگر دانشمندان میتوانند یک سلول یا یک موجود زنده را خلق کنند (که البته کرده اند و بیشتر هم خواهند کرد) با سفسطه سعی دارند فاکتور زمان را حذف کنند و از یک دانشمند میخواهند که مثلا فوتی بکند و همچون خدای خیالی آنان جهانی را (بر اساس نظم و ترتیب ظاهری که می بینند و آنرا مبنای وجود خدا قرار داده اند) ایجاد کند!»
میشه بگی اون سلول رو چه جوری خلق کردن این دانشمندان؟ حتما با دست خالی این کارو نکردن و وسایلی لازم داشتن!!! و امکاناتی!!! در مورد زمان هم باید بگم زمان یه چیز نسبی و قراردادیه که بشر اونو برای تشخیص مراحل شروع و پایان یک پروسه (فرآیند) درست کرده. مثلا دور زدن خورشید توسط زمین که یک سال تعریف شده.
«به این ترتیب که طبق قوانین ترمودینامیک و بویژه قانون اول ترمودینامیک، جهان خلقت داری یک توالی رو به بی نظمی است. یعنی بی نظمی در عالم با گذشت زمان رو به افزایش است که این موضوع استدلال سفسطی برهان نظم ارائه شده از سوی خدا باوران را دچار درد سرهای جدی میکند از جمله اینکه وجود خدای ازلی و ابدی به دلایلی که بعدا خواهم گفت زیر سوال میرود»
قانون اول ترمودینامیک میگه که انرژی یک سیستم قابلیت تبدیل به فرمهای مختلف انرژی رو داره و نه از بین میره و نه تولید میشه! اون قانون دوم ترمودینامیکه که مربوط به بی نظمی یک سیستم بسته ترمودینامیکیه به این شرح که: بر اساس قانون جهانی افزایش انتروپی (بی نظمی)، انتروپی یک سیستم بسته ترمودینامیکی که در حال تعادل نمیباشد، بر اثر گذشت زمان افزایش میابد تا سیستم به تعادل برسد. آقای پروفسور! میبینی که این قانون هم برای یک سیستم بسته نا متعادل ترمودینامیکیه و قابلیت تعمیم به سیستم باز در حال تعادل فضای نجومی رو نداره! ضمن اینکه حداقل در مورد منظومه شمسی میتونم بگم در حال تعادله.
«ننگ بر بی مغزان مذهبی .. که حتی سواد حرف زدن منطقی ندارید و تمام سواد شما نقل ناشیانه چند آیه مهمل از تازینامه است!»
هر کسی که کامنت تو رو بخونه اگه کمی مطالعه و سواد و انصاف و عقل و مغز داشته باشه میفهمه که چیزایی رو نوشتی، از روی حرص و عقده ای است که به اسلام داری. من آدم متعصبی نیستم و حتی مذهبی هم نیستم، ولی بی احترامی به دیگران برایم قابل قبول نیست. همه افرادی که اینجا کامنت میگذارند میدونن که تو و چند نفر دیگه همه سعی و تلاشتون برای توهین کردن به اسلام و مسلموناست. به هر عنوان و هر بهانه ای، دائما توهین میکنین. حتی اگه مطلب ربطی به مذهب نداشته باشه یه جوری ربطش میدین و این درست نیست!
در آخر اینکه: این همه رونویسی کردی، یه رفرنس هم بدی بد نیست ببینیم مرجعت کیه! اصلا معتبر هست یا نه؟؟؟
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
hamidTANTAN - اتریش - وین

دوست عزیز و فرزانه! نظریه تکامل شما که به نظریه تن تن نیز معروف است معتبرترین نظریه تکامل انسان تاکنون به شمار میرود چون:

الف - با واقعیت های موجود مطابقت دارد! (احمدی نژاد)
ب - در طول تاریخ از بوته مشاهده و آزمایش سربلند بیرون آمده (شورش 57 تا بحال)
پ - مورد نقض و نقص ندارد (چون این انقلاب تکاملی معکوس، تمامی پیروان آنرا از انسان به میمون تبدیل کرده)
ت - برخی از این انسانها با سرعت بیشتری به میمون تبدیل میشوند مثل برخی مهندسین و دکترها که برای شفا به جمکران قم و زیارت امام .. زاده رضا میروند و از آیات ... تازینامه پی به وجود خالقی بنام الله میبرند.

واقعا عالی بود! دست شما درد نکند و همیشه پیروز و سربلند باشید. بحث دلایل عدم وجود خدا ادامه دارد...
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

clinik84 - سو‌ئد - استهکلم
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
ننگ بر خودت . شما حق نداری به کسی توهین کنی ! جا افتاد جناب بادین
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

Ario1 - ایران - تهران
خواهش می کنم یه بار دیگه این جمله آلبرت اینشتین رو بخونید وکمی بهش فکر کنید همین!
تنها برای دو چیز نمی توان حدی تصور نمودجهان وحماقت بشر!البته در مورد اول خیلی مطمین نیستم! آلبرت اینشتین
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
shahin 12 - انگلیس - چشر اگر روزی یک انسان بداند که خدا چگونه بوجود آمده است من می گوییم او خود خداست که خود را به شکل انسان درآورده است چون فقط خدا خود می داند که چگونه خود را ازنیستی آفریده است -به آن معنایی که ما از نیستی درک می کنیم- ودر مسایل دینی همواره توصیه شده است که درباره دلایل تمام چیزهایی که به شما گفته می شود فکر کنید وسوال کنیدو تا وقتی که قانع نشدید آن را قبول نکنید -البته با رعایت انصاف- ولی فقط درباره چگونگی بوجود آمدن خدا فکر نکنید البته نه به آن دلیل که این یک موضوع ممنوعه است بلکه به این دلیل که خداوند یک موجودی است که در تمام ابعاد بی نهایت گسترده است وعقل انسان قادر به درک حتی ذره ای بسیار کوچک از این بی نهایت نیست -شما این جهان را که مخلوق خداست با میلیاردها کهکشانی که انسان تاکنون کشف کرده و دنیاهای دیگری که در قلمرو انسان نیستند وبسیار بزرگتر از این دنیا هستند را در نظر بگیرید -وبه همین دلیل توصیه شده انسان درباره وجود داشتن وشناخت خدا فکر وجستجو کندکه آن هم با اینکه آسان است -چون در درون همه گرایش بسوی خدا هست -ولی بسیار مشکل است که این بزرگترین راز زندگی انسان است وخداوند بهتر از هر کسی خود را معرفی میکند:ای رسول ما بگو او خدای یکتاست آن خدایی که از همه بی نیاز و همه عالم به او نیاز مند است نه کسی فرزند او و نه او فرزند کسی است و نه هیچکس مثل وهمتای اوست /ودر مورد سوال دوم هدف خدا از آفرینش این دنیا -بحثهای زیادی همواره بوده وخود خدا بهتر از همه می داندو فرموده است این دنیا را بیهوده و عبث نیافریده ولی یک چیز که می توان گفت همانطور که یک مهندس ساختمان اگر نتواند یک ساختمانی راطراحی کند مهندس نیست اگر خدا هم خلق نکند خدا نیست ولازمه خدایی آن است که همواره خلق کند و این دنیا آخرین و تنها دنیایی نیست که خداوند خلق کرده است
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

farhad_swIss_zurich - سوییس - زوریخ
zebelkhan - آمریکا - سن خو
باور کن با کامنت های بالات شبم شب شد ترکیدم از خنده این عمو علی هم عجب پدیده ای هست پیروز باشی.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

sadra121 - ایران - ایران
در دین اجبار نیست
دین یک اعتقاد قلبی ست
البته دین منظورم«« مومن »» است نه ««««مسلمان »»»!
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

رها.مزدا - ایران - مشهد
ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
جناب معتقد به احترام به سایرین که دم از غیر متعصب بودن می زنید ، می تونید بمن بگید شما بر چه اساس و بنا بر کدام دفاعیات همه پسند و ادله تاریخی برای یک جریان واپس گرا ، ضد انسانی و سراسر توهین نسبت به ساحت شهامت و عزت و دینامیک عقلانی بشر ، "احترام" قائلید؟ میتونید بگید دلایل این سفسطه احترام به همگان شما در این مورد به خصوص چیست ؟
لطفا برای خوانندگان این سایت توضیح دهید که چرا و با کدام ادله مستند تاریخی و منطقی از ایدئولوژیی که سراسر تجاوز و قتل و خود پایه گذار بی احترامی به عقاید آزاد و دگراندیشان دنیاست دفاع کرده و برایش "احترام" قائلید؟
hamidTANTAN - اتریش - وین
نظریه کم نظیر و بی نهایت دلنشینی بود ، یقینا داوکینزهای بسیاری در سراسر دنیا در حال کار بر روی این زلزله تکاملی مگا ریشتری نوین شما هستند ، بی صبرانه منتظر سایر ارادتهای جنابعالی نسبت به تکامل این موجود دو پا هستیم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

mlowes - آمریکا - واشینگتن-دی سی
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
درود بر شما دوست عزیز و خردگرا. من شرمندم که در این بحث با این انسان نما ها کاملا تنهات گذاشتم. راستش الان کار بسیار بسیار مهمی دارم (در چند هفته گذشته و تا چند هفته آینده) وگر نه اینقدر بی معرفت نیستم که انسان با خرد و باهوشی را همچون تو در این میان با این همه انسان نماهای ...تنها بگذارم. پاسخهات همگی دندان شکن و خردپذیرند.
موفق باشی.
میکائیل.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

charming_loli - انگلیس - منچستر
parastoopeak - ایران – تهران عزیز
این دومین باره که من در طول مدت ۳ سال که این سایت رو میخونم مینویسم.
دوست عزیزم شما سوالی‌ پرسیدید که من اینجا سعی‌ می‌کنم جوابتونو بدم.
لطفا با صبر و بدون تعصب و با دقت به حرف من گوش بدید و اگر اشکالی‌ منطقی‌ بر اون وارد بود بهم توضیح بدین.
خیلی‌ از ماها اینجا میایم تا چیزی یاد بگیریم یا اگر چیزی میدونیم به بقیه یاد بدیم پس سعی‌ کنیم با هم با احترام متقابل انسانی‌ صحبت کنیم.
سوال شما این بود که دقیقا از متنی که خودتون نوشتین کپی‌ می‌کنم:
“جهان که بر اثر یک انفجار بوجود آمده است ماده اولیه این انفجار را چه کسی بوجود آورده است وعامل این انفجار چه کسی بوده است بلاخره طبق قوانین طبیعی برای روشن کردن آتش باید چوبی وجود داشته باشد وکسی کبریت را روشن کرده باشد”
دوست عزیزم این سوال شما کاملا به جا و منطقی‌ هست و سوالی است که از خیلی‌‌ها که باهاشون صحبت می‌کردم این رو شنیدم.
اگر به ساختار سوال شما دقت کنیم میبینیم که سوال شما از این تفکر ناشی‌ می‌شه که برای وجود هر چیزی نیاز به خالق و علت است. مثلا برای وجود مواد موجود در جهان باید خالقی باشد که آن را به وجود آورده باشد.
تا اینجای سوال شما کاملا منطقیست اما نکته ای که به اون فکر نمیکنین و همین تفکر خودتون رو توش اعمال نمیکنین قسمت بعدی مطلب هست.
اگر شما روی این پایهٔ فکری هستین که وجود هر چیزی نیاز به خلق داره پس باید این نوع تفکر رو دربارهٔ خدا هم اعمال کنین. یعنی‌ اگر جواب سوال اولی‌ که مواد جهان یا موجودات تک سلولی از کجا بوجود آمدن بخوایم بگیم خوب خدا اونا رو به وجود آورد پس باید مطابق همون نوع تفکر بگیم که خوب خدا از کجا به وجود اومده؟
اما همهٔ کسایی‌ که من باهاشون صحبت کردم وقتی‌ به اینجا رسیدن گفتن که خوب خدا از اول بوده و ما نمیدونیم. پس اگر چیزی از اول بوده و ما نمیدونیم که چگونه به وجود اومده پس در باره به وجود اومدن مادهٔ اولی‌ جهان یا موجودات تک سلولی هم باید بگیم که هنوز دلیل پیدایش آنها پیدا نشده و ما نمیدونیم اما دانشمندان سعی‌ در یافتنش دارند.
و اگر که بگیم خدا آنها را بوجود آورد این سوال پیش میاد که خدا رو کی‌ بوجود آورد؟
این مغلطهٔ فکری که خیلی‌‌ها خواسته یا ناخواسته درگیر اون میشن مدتهاست که وجود داره و کسی‌ بدون این که بفهمه سوالش از چه منبع و تفکری میاد بی‌ دلیل سعی‌ می‌کنه که خودشو راحت کنه و به جای گشتن دنبال علت بگه که خدا جواب این سوال است. فارغ از این که خود خدا هم موجود مبهمی است و نیاز به دونستن داره.
پس بد از همهٔ این توضیحات در جواب سوال شما باید بگم که به جای این که جواب سوال شما این باشه که خدا همه چیز را آفریده اما ما از بوجود آمدن خود او چیزی نمیدانیم بهتره سوال بیشتری مطرح نکنیم و بگیم ما هنوز دربارهٔ علت به وجود اومدن مواد عالم و موجودات چیزی نمیدانیم.
با تشکر منتظر جواب متفکر انه و بی‌ غرض شما هستم.
چهار‌شنبه 9 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
parastoopeak - ایران - تهران
اولا از شما ممنونم که بر خلاف همفکرانتون ادب را در مباحثه و دیالوگ رعایت میکنید. دوم اینکه عزیز جان بیگ بنگ یا بفارسی خودمان مهربانگ تا قبل از پروفسور هاپکینز و اثبات برخی نکات نسبیت (تئوری معروف اینشتاین) بصورت یک تئوری و نظریه در مجامع علمی و دانشگاهی مطرح میشد. اما از دوره ادوین هابل تا تعمیر تلسکوپ هابل و پشتیبان تکنیکی ان اسپایتزر این تز دلایل محکمی برای اثبات نداشت. کاریکه هاپکینز کرد محاسبه و تصور نادیده ها و اجرامی بود که نه تنها در هیچ دینی بان اشاره نشده بود بلکه از پایه رد هم شده بود. اما هابل و اسپایتزر کاری را برای بشریت کردند که در انروزگار تلسکوپ گالیله کرد. البته در ابعادی بسیار بزرگتر.و تقریبا 90 درصد فرضیه و محاسبات بوسیله چشم اسمان یا هابل به اثبات رسید و دیگر بیگ بنگ تئوری نیست و تزی ازمایش شده و جواب گرفته ( در نیروگاه اتمی ،،سرن،، در مرز فرانسه و سوئیس) تدریس میشود. اگر به فیزیک ذرات یا پارتیکل فیزیک علاقه مختصری داشته باشید میتوانید در مورد این ازمایش که مدتها مورد بحث دانشمندان و ژورنالیستها بود هزاران صفحه و سایت در اینترنت پیدا کنید. ولی اینکه برای شما قبول انفجاری از بواقع هیچ و بوجود امدن همه چیز کمی مشکل است، کاملا بشما حق میدهم. اما قبول بفرمایید چنانچه کمی حتا در سطح ابتدایی اگر در این مورد مطالعه کنید متوجه خواهید شد که چگونه اجزاء تشکیل دهنده حتا بدنهای ما و سیاره ما از مرز هیچ اینراه دراز را امده اند و در مسیر خود پس از انرژی مکان و زمان را یکی پس از دیگری بوجود اوردند و این سیر تکاملی را ادامه میدهند. بنده اگر الان برای شما از ذرات تشکیل دهنده اتم و اجزاء ان و پائینتر از ان کوارکهاو لپتونها با بارهای منفی و مثبت انها بنویسم مطمئنا نه من نتیجه میگیرم و نه شما متوجه میشوید. چون از سوال و نحوه پرسش شما بنظر میرسه که فقط مطالب کوتاهی در این مورد شنیدین و احتمالا مطالعه نکردین، ولی همینکه میدانید جمع عددهای منفی 1 و مثبت 1 میشود0 تاحدودی کافیست. لپتون منفی 1 با کوارک مثبت 1 میشود 0 یعنی همان هیچ قبل از پیدایش زمان و مکان. ولی جمع کوارک و لپتون خارج از این ترتیب و شماره های فرضی میشود کائنات امروزین ما . اگر مایل باشید شما و هر کدام دیگر از دوستان که سوال و مشکلی دارند در قبول این تز، بنده با اجازه سایت ایرانیان یو-ک با کمال میل در خدمت شما هستم و شفاهی و کتبی( البته کتبی با استفاده از این روش نوشتن کمی مشکل است اما ایرادی ندارد،) البته اگر مابقی همفکران شما هم این استاندارد ادب و احترام به مخاطب را که شما رعایت کردید را محترم میشمارند و صادقانه بدون استفاده از مغالطات باین بحث وارد میشوند، قدمشان روی چشم است.
اگر سایت محترم ترتیبی برای صحبت شفاهی بدهند بسیار مثبت و مفید خواهد بود . ممنونم.
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
از مسؤلین سایت کمال تشکر را دارم که این محیط رو ایجاد کردند تا عده ای عقده های دلشونو نسبت به خدا، در هر موضوعی، خالی کنند. وگر نه این بیچاره ها دیوونه میشدند!
بسیار بسیار ممنون!!!!
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

ice_boy - سوئد - گوتنبرگ
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه دمت گرم عزیز امید موفقیت دارم برات
moeinyoutub - مالزی - کوالالامپور
از دوستانی که به خدا اعتقاد ندارن.خواهش میکنم معجزات قران را مطالعه کنن !
اره لازم به مطالعه نداره معجزهاش =ترویج نادانی وتحجر تلف کردن وقت تبلیغ چپاول تجاوز به ناموس مردم تخریب علم دانش و منبع درامد برای کشیشها اخوندا و خاخامها وسر گرم کردن ادمهای عقب افتاده مثل شماها
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

Ya_Ali - المان - کلن
سلام علیکم .
shahin 12 - انگلیس - چشر
جواب سوال اول شما :
خداوند
آغاز و اول است و قبل از او چیزى نیست .
آغاز است که آخر و نهایتش نیست تا به آخر برسد و آخرى ندارد تا سپرى شود .
هیچ گاه زوال نپذیرد و همواره بوده است ؛ پیش از همه چیز بوده بى آن که او را آغازى باشد و پس از همه چیز هست بى آن که نهایت و پایانى داشته باشد .
هستى دارد اما هستى اش حادث نیست . وجود دارد اما از عدم بر نیامده است .
حالتى و صفتى از او مقدم بر صفت دیگرش نیست ، تا در نتیجه ، اول بودنش جلوتر از نهان بودنش باشد .
صفت یا ذاتش را حد و مرزى نیست و نه از برایش حالاتى متغیر و نه زمانى محدود و مشخص و نه مدتى معلوم و معین .
اول است پیش از هر اولى و آخر است بعد از هر آخرى و به سبب اول بودنش لازم است که او را آغازى نباشد و به سبب آخر بودنش واجب است که او را پایان و آخرى نباشد .
اولى است که پایانى ندارد، تا به نهایت رسد و او را آخرى نیست که پایان پذیرد .
ازلیت او را آغاز نیست و ابدیتش را پایانى نه . او نخستین است و پیوسته بوده و ماندگار است و سرآمدى ندارد .پیش از هر پایان و مدتى و هر شمارش و شمارى بوده است .
نخستین است و هیچ چیز پیش از او نبوده و آخرین است و چیزى بعد از او نیست .
صفتى از او بر صفت دیگرش پیش ‍ نگرفته است ، تا اول باشد پیش از آن که آخر باشد .
مسبوق به هیچ وقت و زمانى نمى باشد .
زمان ها با او همراه نیستند و ابزارها کمک و یارى اش نمى رسانند. بودنش بر زمان ها پیشى دارد و هستى اش و ازلى کلمه (از چه وقت ) از ملک بى آغازى و قدم خارج مى شود .
بوده و هست ، پیش از آن که کرسى یا عرش یا آسمان یا زمین یا پرى یا انسان پدید آمده باشد .
آفریدگان خود را دلیل بر وجود خویش ساخت و حادث بودن آن ها را دلیل بر ازلیتش .
یگانه و تنها بود آن گاه که نه کسى و چیزى بود که با آن خو گیرد یا از نبودنش احساس تنهایى کند .
نهج البلاغه امیر المومنین(ع)
سوال دومتان را نیز در اسرع وقت پاسخ می گوئیم انشاالله .
والسلام .
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
parastoopeak - ایران - تهران
پوزش میخوام از اینکه سوال دوم را در جای دیگه جواب میدم. سوا شما :
امیدوارم صادقانه به آن جواب دهید من انسانهای زیادی دیده ام که هیچ ادعای درستکاری نداشتند ولی ایمان قلبی به خداوند داشتند ودرزندگی همواره به انسانهای دیگر کمک می کردند و وقتی از این دنیا رفتند هر کس که آنها را می شنا ختند برای از دنیا رفتن آنها متاسف بودند آیا شما کسی را می شناسید که واقعا به خدا ایمان نداشته باشد ولی انسان درستکاری باشد ؟
بله عزیز جان تقریبا تمام کسانی را که من میشناسم و برخی از انها پدر تمدن و جامعه بشری امروز ما هستند به خدا و ماوراءطبیعه باور نداشتند. اینشتاین، ابن خلدون، رازی، داوینچی، دکتر حسابی(ایرانی) گالیله، و در این دوران معاصر هم از مرحوم کسروی و دشتی بگیرید تا شکرالله پاکنژاد و کلا اغلب کسانیکه رودر روی رژیم و نظام دینی- الهی ایستاده اند. و حیرتا که همگی انها که کشته شدند از کسروی تا پاکنژاد و سپهری همگی بدست همان دکانداران دینی که در دیالوگ و مناظره چیزی غیر از سرشکستگی حاصلشان نشده بود کشته شدند و بنده هم که عضو کوچک ان خانواده هستم در مرگ تدریجی و غربت نشینی حتا اجازه دیدن و لمس کردن فرزند و خانواده خودم را ندارم. نه بکسی دروغ گفتم و خیانتی به کشور و مردمم کردم و ن جرمی داشتم، بقول خواجه شیراز : جرمش انبود که ا سرار هویدا میکرد. و در عوض شما مقایسه بفرمایید دینمدارها و خدا باورها چه سرقتهای میلیاردی و جنایاتی را از دارفور تا لبنان و فلسطین و ایران و عربستان و اندونزی و غیره مرتکب شده و هر روز میشوند. مثلا زندانی کردن دختری عاشق وطن و خانه پدری اش چطور تاکنون توجیه شده. تجاوز و قتل صدها بانوی باشرف. و از انطرف زندگی دینمدارها: ایت الله گلستانه، مجلس منقل و مواد مخدر رضا هلالی مداح اهل بیت!!! و هزاران هزار دیگر. فکر میکنم اگر بنده همان سوال را اما از جهت مخالف ان از شما بپرسم غیر از چند نفر از اعضای فامیل خودتان که کسی غیر از خودتان انها را نمیشناسد کسی دیگر را نتوانید معرفی کنید. البته موسا و عیسا( موسی و عیسی) تاریخ علمی مستند بر شواهد است و چنین اشخاصی را فقط بصورت داستان و قصه میپذیرد. لطفا شما هم مثل بنده اشخاص حقیقی و حقوقی را نام ببرید. ممنون و پوزش از دو تکه شدن پاسخ.
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
charming_loli - انگلیس - منچستر
سلام - ما در جهانی زندگی می کنیم که جهان زیر عرش نامیده می شود دراین جهان زیر عرش که جهان پس از مرگ را هم شامل می شود ما می توانیم با توجه به قوانینی که در آن وجود دارد چیزهایی را درک کنیم مثل همان مطلبی که شما گفتید یعنی طبق این قوانین اگر تمام موجودات زنده از یک موجود تک سلولی بوجود آمده اند و آ ن موجود تک سلولی هم توسط خدا بوجود آمده پس خود خدا از کجا به وجود آمده؟ ولی نکته اصلی این است اگر خدا ظرفیت قرار گرفتن در این دنیا را داشت که خدا نبود مثلا زمانی انسانها به علت نا آگاهی و عدم اطلاع از دلیل بوجود آمدن بعضی چیزها مثل آتش و باد و خورشید و... آنها را می پرستیدند ولی بعد از آنکه علت بوجود آمدن آتش و باد مشخص شد یا اینکه معلوم شد میلیاردها میلیارد خورشید دیگر مثل این خورشید در جهان وجود دارد که هر روز تعدادی از آنها متولد می شوند ومی میرند دیگر کدام انسان عاقلی حاضر می شود آتش و باد و خورشید را پرستش کند پس خدایی که مجبور باشد برای بودن- توسط عوامل دیگری بوجود بیاید ارزش پرستیدن ندارد و مانند آن خورشیدی است که گرچه الان در دسترس نیست ولی بزودی توسط انسان مکان او پیدا خواهد شد و نحوه بوجود آمدن آن و زمان تولد و مرگ او نیز مشخص خواهد شد ولی آن خدایی که ما می گوییم بینهایت فراتر از این دنیا -جهان زیر عرش-است بنا براین تمام قوانین این دنیا مانند بوجود آمدن وبوجود نیامدن -زمان-مکان و غیره در مورد او صادق نیست این دنیا با همه بزرگی آن در برابر خداوند همانند- عدد در برابر بی نهایت است و طبق قوانین ریاضی عدد تقسیم بر بی نهایت مساوی است با صفر یعنی این دنیا ودنیاهای دیگر با همه بزرگی در برابر خداوندهمانند صفر هستند و به همین دلیل در متون دینی گفته شده ملاک برای پذیرش اعمال خوب انسان از جانب خداوند بزرگی آن اعمال نیست بلکه صداقت وبدون ریا بودن آن اعمال است چون عدد یک و عدد میلیارد در برابر خداوند یکسان است
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
odin - بلژیک - انتورپن سلام
اما قبول بفرمایید چنانچه کمی حتا در سطح ابتدایی اگر در این مورد مطالعه کنید متوجه خواهید شد که چگونه اجزاء تشکیل دهنده حتا بدنهای ما و سیاره ما از مرز هیچ اینراه دراز را امده اند و در مسیر خود پس از انرژی مکان و زمان را یکی پس از دیگری بوجود اوردند و این سیر تکاملی را ادامه میدهند. **دوست عزیز بنده هم با استفاده از تسلسل علتها ومعلولها و بدون قوانین فیزیک و طبیعی به این نتیجه رسیدم که بلاخره تمام این موجودات در انتها باید از هیچ بوجود آمده باشند ولی برای بوجود آمدن از هیچ هم باید خدایی باشد مسلما منظور شما این است که برای بوجود آمدن از هیچ نیازی به خدا نیست ولی ظرفیت مفاهیمی همچون هیچ -بودن یا نبودن -مکان -زمان در داخل این جهان توسط خالقی بوجود آمده که موجودات این مسیر هیچ تا زمان ومکان را پیموده اند مانند دانه ای که بلاخره خاکی بوده که دانه در آن رشد کرده و تبدیل به درخت شده و در مورد اطلاعات بنده در مورد فیزیک ذرات نظر شما کاملا درست است و اطلاعات من در حد چند مقاله علمی و دروس فیزیک متوسطه و تعدادی واحد های دانشگاهی البته نه بصورت تخصصی است ومسلما به اندازه اطلاعات و معلومات شما نخواهد بود ولی با اجازه شما می خواهم درک خود را از این جهان با استفاده از این علم -فیزیک ذرات- بدهم به نظر من این جهان در تمامی ابعاد تا بی نهایت گسترده شده است همانگونه که فضا توسط میلیاردها کهکشان گسترده شده و انتهایی برای این گستردگی وجود ندارد و من آن بی نهایت مثبت می نامم درون هر ذره هم یک بی نهایت دیگری وجود دارد که هر روز فضای جدیدی در آن توسط انسان شناخته می شود ومسلما مولکول -اتم -الکترون و... انتهای آن نخواهد بود در پایان لطفا کسانیکه در صحبت ادب را رعایت نمی کنند هم فکران من نخوانید چون به نظر من همه انسانها بدنبال حقیقت هستند واگر حقیقتی را یافتند بهتر است آن را بپذیرند و اگر حقیقتی وجود نداشت ارزش بی ادبی را ندارد
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

shirmohammadi - ایران - رشت
خداییش خودش هم نفهمید چی گفت.البته لایق مخاطبینش لاطایلات بافته. پیشنهاد دارم هرکسی اعم از فرقه ها و نحله های مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون ادعایی دارد بصورت مناظره با علمای شیعه که حوزه عزیز قم معرفی میکند و پخش زنده از شبکه های رادیو و تلویزیونی پرمخاطب و کاملا آزادانه ارایه شود تا حقایق برای مردم دنیا روشن شود.واقعا اینگونه عقب ماندگی های فکری و بت پرستی های نوین در عصر علم و تکنالاژی مایه شرمندگی بشریت است
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
shirmohammadi - ایران - رشت
نه بابا ...عجب...هنوز کشف نشدی که
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

arvin314 - انگلستان - برادفورد
اقای ای علی اگه بگی نمیدونم خدا چیه خیلی سنگینتری.
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

fardi - کانادا - هانوور
خدا یعنی حماقت محض. کودن بودن به توان 1000 و فاینالی ایمان به خدا یعنی ترس از زندگی و شادی و موسیقی و هنر. در مجموع ایمان به موجودی بنام خدا یعنی نفی هر آنچه زیبایست و باور به همه زشتیها و پلیدیهای موجود.
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
کسانیکه خداوند را انکار می کنند و سعی در فریب دیگران دارند مصداق این آیه هستند : یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ
ترجمه : می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند و حال آنکه فریب ندهند مگر خود را و این را نمی دانند . والسلام
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
ادامه ...
فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ. وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ . أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـکِن لاَّ یَشْعُرُونَ . وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَـکِن لاَّ یَعْلَمُونَ .
در دلهای ایشان بیماری ( جهل و عناد ) است و خدا بر بیماری آنها بیافزاید و برای ایشان است عذابی دردناک به سبب آنکه پیوسته دروغ می گفتند . و چون آنان را گویند که فسا در زمین نکنید گویند : تنها ما کار به صلاح کنیم . آگاه باشید آنها خود مفسدند ولی نمی دانند . چون به ایشان گویند : ایمان آورید مانند دیگران ؛ گویند چگونه ایمان آوریم مانند بیخردان ؟ آگاه باشید که ایشان بیخردند ولی نمی دانند .
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
همانطور که می بینیم حرفهای ناباوران خدا و قیامت از قدیم الایام یکجور بوده و جواب ما معتقدین نیز بر اساس منطق عقل و وحی به آنها ثابت است لیکن آنها هر گاه جوابی ندارند به فحش و استهزا پناه می برند بجای اینکه اندکی فکر کنند و بدانند که ما خیرخواه آنها هستیم !
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

ashayere - ایران - شیراز
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
ننگ بر خودت و هفت....
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
ehsanusa - امریکا - نیوجرسی

پروفسور و قرآن خون توی بهشت زهرا خودتی!

1- تو گفتی که مذهبی نیستی و از اسلام هم نمیخوای طرفداری کنی ولی ظاهرا یادت رفت که چند تا کامنت بالاتر حمایت عمیق خودت رو از فقه اسلامی و توصیه قرآن به علم اندوزی و عدم اعتنا به برخی احادیث اعلام کردی! اگر تو طرفدار اسلام و آخوند و فقهات بلاهت بار شیعه نیستی نمیدونم فرق تو با آخوند چی میتونه باشه! کسی که چنین نظری را در مورد اسلام داره بدیهی است که حتی مفهوم ساده سال نوری رو هم درک نکنه!

من قصد ندارم بحثی را که شروع کرده ام به مناظره با امثال شما تبدیل کنم چون نیت واقعی شما را میدانم و چنانچه این مقاله بسته شود بحث نیمه کاره خواهد ماند و ترجیح میدهم جواب شما را جداگانه بدهم.

2- اما از آنجا که با کپی برداری از ویکی پدیا دچار اشتباهاتی شده اید توضیحاتی را در مود سال نوری میدهم.

اولا رابطه مسافت و زمان رابطه مستقیم است و در بعد فضا زمان شما میتوانید زمان را بر حسب مسافت یا مسافت را بر حسب زمان همان گونه که مفهوم اصلی سال نوری است بیان کنید نه آنطور که شما برداشت کرده اید! چون این مفاهیم به اصطلاح انگلیسی زبانان Interchangeable هستند. مثال ساده ای میزنم:

همانطور که گفتید سال نوری مسافتی است که نور در مدت یکسال می پیماید. اولا خود این عبارت در بر دارنده مفهوم زمان است! چون دارید زمان را بر حسب مسافت قابل پیمایش با سرعت نور بیان میکنید! نمی فهمم کجای این قضیه برای شما مشکل آفرین بوده؟!
یعنی چنانچه ژرفای یک میلیون سال نوری را با یک تلسکوپ نوری مشاهده کنید در واقع دارید وقایعی را مشاهده میکنید که یک میلیون سال قبل رخ داده اند چرا که نور مرئی این وقایع یک میلیون سال در راه بوده که به چشم شما رسیده! بعبارتی دارید گذشته را میبینید. در واقع شما هم مفهوم زمان و هم مفهوم مسافت را در عبارت سال نوری بیان میکنید.
تلسکوپ هابل توانست با تکنولوژی قدیمی خود تا ژرفای چند بیلیون (میلیارد) سال نوری را بکاود. یعنی وقایع جهان آفرینش را که چند بیلیون سال قبل رخ داده بوده و نور مرئی آن اکنون به تلسکوپ هابل رسیده مشاهده کند! در واقع عکسهای تلسکوپ هابل مربوط به روزهای آغازین جهان آفرینش است.(اینجا منظور من از روز میلیاردها سال اولیه است نه روز زمینی - لطفا ملا لغطی نباشید)
به زبان ساده تر زمانی که شما آسمان بالای سر خود را چه با چشم معمولی و چه با تلسکوپهای قوی نوری مشاهده میکنید دارید ژرفای زمان را در مسافتهای قابل کاویدن توسط چشم یا تلسکوپ مشاهده مینماید.

به زبان بسیار ساده تر دارید گذشته را میبینید در مسافتی که قابل دسترسی برای شماست! بزودی تلسکوپهای قویتری جایگزین هابل خواهند شد که تا مرزهای آفرینش و مراحل ابتدایی شکل گیری جهان خلقت را به تصویر خواهند کشید. عجله نکنید! علم برای تمام سوالات شما پاسخ دارد و خواهد داشت.

3- در مورد قانون آنتروپی اول یا دوم ذکر کردن قانون تغییری در بحث من و نتایج آن نمیدهد. مثل اینکه مطلبی را از یک کتاب نقل کنید و شماره صفحه کتاب را به جای صفحه 2، صفحه یک ذکر کنید. بدیهی است که اصل مطلب همان است. من چون عجله در تایپ کردن داشتم و دارم ممکن است چنین اشتباهاتی داشته باشم. الان که این مطلب را مینویسم ساعت 3:30 صبح به وقت آمریکاست!

4- شما برای اینکه مطالب خود را مهم جلوه بدهید که مثلا دارید پاسخی به گفته های من میدهید یک پاراگراف از صحبتهای من را نقل میکنید که یک جمله معترضه مثل برداشت اشتباهتان از سال نوری را بیان کنید!
من البته درس منطق و فلسفه را سالهای قبل آموخته ام و با سفسطه های امثال شما آشنایی کامل دارم. پس سعی در انحراف بحث نداشته باشید.

5- در جواب اینکه دانشمندان کی و کجا و با چه ابزاری توانسته اند چه چیزی را خلق کنند مطالب زیادی دارم که خواهید شنید. میلر زیست شناس معروف توانست با ایجاد شرایط تخلیه الکتریکی و فشار و با ترکیب ملکولهای اولیه شرایطی شبیه به روزهای آغازین خلقت را در آزمایشگاه ایجاد کند و با کمال تعجب پس از مدتی که از کار دستگاه گذشت و پس از تخلیه و آنالیز محتویات دستگاه خود توانست به ترکیبات پایه پروتئینها یا اسیدهای آمینه و دی ان آ که واحد ساختمانی جانوران و بافتهای زنده و مبنای حیات است دست پیدا کند!

کشت و ایجاد سلولهای پایه برای شبیه سازی جانوران و حتی زنده کردن موجودات منقرض شده از طریق استخراج دی آن آ در حال حاضر در بسیاری از آزمایشگاههای جهان دنبال میشود و نتایج شبیه سازی انواع جانوران و پیشرفت در بهبود این روشها را هر روزه در اخبار میشنویم.
لابد خواهید گفت آن سلول اولیه را چه کسی بوجود آورده؟ در ادامه بحثها جواب خواهم داد.

6- بر خلاف تصور دوست عزیزم hamidTANTAN - اتریش - وین و همانطور که دوست عزیز odin - بلژیک بدرستی اشاره کردند تئوری بیگ بنگ اکنون دیگر تئوری نیست و بیشتر مبانی آن به اثبات رسیده و آنچه که ادوین هابل برای اولین بار مطرح کرد توسط تلسکوپ هابل و اندازه گیریهای کیهانی توسط رادیو تلسکوپها به اثبات رسیده و نظریه غالب محسوب میشود.

همانطور که ایشان هم گفتند آزمایشگاه عظیم فیزیک ذرات و شتابدهنده معروف سرن در اروپا بدنبال خلق لحظه آفرینش است! بله کاری که خدای خیالی شما و سایر مسلمین انجام داد یعنی بیگ بنگ یا مهبانگ در ابعاد آزمایشگاهی برای گشایش راز خلقت!

بدیهی است که این اولین قدم در کشف راز مهبانگ و آفرینش است ولی آخرین قدم نیست. در جریان این آزمایش وجود ذره ای بنام ذره هیکس که به غلط توسط برخی به ذره الهی تعبیر شده به اثبات خواهد رسید.

چنانچه وجود آن به اثبات برسد که احتمال آن بسیار زیاد است، دانشمندان را به رسیدن به فرمول جهان شمول خلقت که در بردارنده یا ارتباط دهنده فرضیه نسبیت انیشتن و فیزیک کوانتوم است و توضیح دهنده بسیاری از پرسشهای بنیادین در مورد آفرینش میباشد یاری خواهد داد. یعنی مذهب و اندیشه خدا گرایی و خدای ازلی ابدی را برای همیشه به زباله دان خواهد فرستاد و بشر را به خلق بسیاری از آفریده های جهان رهنمون خواهد ساخت.
این مژده را به شما میدهم که از 10 تا 20 سال دیگر شاهد چنان جهشهایی در دانش فیزیک و سایر جنبه های علوم خواهید بود که هزاران برابر چیزیست که تاکنون بشر با آن نائل آمده.

اما بیش از این برای شما وقت نمیگذارم!

چون از من رفرانس خواستید توصیه میکنم بجای جستجو در ویکی پدیا به مقاله مشترک استیوین هاوکینگ و راجر پن رز در ارتباط با زمان و همینطور به کتاب تاریخچه مختصری از زمان نوشته استیون هاوکینگ رجوع فرمایید. فکر نمیکنم با این نابغه دانش اختر فیزیک مشکلی داشته باشید.

اگر مشکلی بود با دانشمند برجسته جهان اسلام یا علی از کلن تماس بگیرید!
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
فاتح - ایران - تهران
تو مصداق اب..ی... نوش جان
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

charming_loli - انگلیس - منچستر
شما جمله ای گفتین که برای من جالبه که این جمله روی چه ادله فکری اومده. جملهٔ شما این بود که:
“آن خدایی که ما می گوییم بینهایت فراتر از این دنیا -جهان زیر عرش-است بنا براین تمام قوانین این دنیا مانند بوجود آمدن وبوجود نیامدن -زمان-مکان و غیره در مورد او صادق نیست” و همینطور این جمله:
“اگر خدا ظرفیت قرار گرفتن در این دنیا را داشت که خدا نبود”
این جمله‌ها برای درست بودن نیاز به دلیل قانع کننده دارند که اگر میتوانید آنها را برای همه توضیح دهید. با بگویید که طبقه چه دلایلی به این تتیجه رسیدید؟
پس قبول کنین که همونطور که گفتین انسان به دلیل جهالتش هست که خدای بینهایت رو پرستش می‌کنه. تا هر وقت به سوال بی‌ جوابی رسید که از عقلش خیلی‌ دور بود سریع مثل یک فرض خدا رو دلیل همهٔ این کارها معرفی‌ کنه به قول خود شما خدا بی‌ نهایت است. اما همهٔ ما از نظر علم ریاضی میدانیم که عددی مثل بی‌نهایت فقط ساختهٔ دست انسان است و وسیله ای برای آسان شدن حل مشکلات پیچیدهٔ ریاضی.پس مفهوم بی‌ نهایت فلسفی‌ هم همین کاربرد رو داره.و همه میدونیم که بی‌ نهایت ممکن نیست.
پس شما نباید بگی‌ که راجع به همه چیز می‌شه حرف زد اما راجع به خدا نمی‌شود چون با این تعریف در حیطهٔ عقل خط قرمزی کشیدین و به خودتون قبولوندین که عقل تا اینجا باید پیش بره. اما سٔوال جالبی‌ که من دارم رو تکرار می‌کنم و اون اینه که شما از کجا میدونین که خدا با عقل بشر قابل شناخت نیست؟ دلایل تونو از گفتن این جمله میشنوم. به شرطی که نگین چون تا به حال کسی‌ نشناخته پس نمی‌شه شناخت.به من دلیل منطقی‌ ارائه بدین.
در ضمن باز هم با کمال احترام ازتون میخوام که به سوال من جواب منطقی‌ بدین و سعی‌ نکنین دلایلی که بارها شنیده شده رو تکرار کنین.
مرسی‌
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
parastoopeak - ایران - تهران
دوست عزیز جواب شما اخوندی بود اصلا منطقی نبود شما میگید نباید بوجود خدا شک کرد و فقط درباره چگونگی بوجود آمدن خدا فکر نکنید .چرا؟و هنوز جواب سوال دومم هدف خدا چیست را نگفتی.منتظرم منطقی نه اخوندی.Ya_Ali - المان - کلن .جواب خواستم نه شعر
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
فاتح - ایران - تهران
shirmohammadi - ایران - رشت
ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
mnm - کره - کره
mohsen- - انگلستان - لیدز
فاتح - ایران - تهران
truth - یونان - اتن
مسلمان ایرانی - استرالیا - سیدنی
shiva_hr86 - -
mujtaba13 - انگلستان - منچستر
sorour - امریکا - سن آنتونیو
pejman-khafan - کانادا - تورنتو
bahram$hiroshima - ژاپن - هیروشیما
من به شما هموطنان دگر گون شده ام قول میدم اگر با ادب باشید. وخوب حرف گوش کنید. و بیخود با لا و پاین نپرید. واز استادان بزرگی که برای شماها زحمت میکشن تا شماها چیزی یاد بگیریدحرف شنوی داشته باشید.میتوانید بعد از مدت کوتاهی. بموقعیت از دست رفته اتان که همان قبل از انقلاب است برگردید.البته استفاده از دارو های ارام کنده هم توصیه میشود.(به امید انسان شدن)
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
odin - بلژیک - انتورپن
سلام -دوست عزیز شما نیز مانند بسیاری ملاک دینداری را ادعای آنها می دانید نه اعمال آنها به نظر من کسی که معتقد است که باید درستکار بود و درستکار هم باشد اگر بگوید که دیندار نیست ولی در حقیقت او مرتبه ای از دینداری را دارد چون به یکی اصول دین واقعا عمل کرده است یا آن فرد ژاپنی که صادقانه کار می کند و یک کالایی را با کیفیت بالا به مردم تحویل می دهد گرچه به عقیده خیلی ها بت پرست است ولی از آن مسلمانی که با تقلب کالای بی کیفیتی را با قیمت بالا به مردم می دهد بسیار دیندارتر است و یا شما اگر واقعا از ظلم و پایمال شدن حقوق دیگران بیزار هستید از آن مسلمان شیعه ای که فکر می کند اگر هر جنایتی که در حق دیگران انجام دهد با ریختن اشکی برای امام حسین تمام آن گنا هان بخشیده خواهد شد بسیار دیندارتر هستید حتی اگر بگویید دیندار نیستید یا ادیسون را که می گویند برای پیدا کردن ماده درون لامپ برای ایجاد روشنایی از برق بیش از هزار ماده مختلف را آزمایش کرد حتی اگر روحانیون اسلامی هم بگویند که ادیسون انسان خوبی بود وبه بشریت خیلی خدمت کرد ولی افسوس چون مسلمان نبود به بهشت نخواهد رفت بسیار دیندارتر ازعالمان بی عمل بود چون وقتی به پیامبر گفتند حاتم طایی که سخاوتش معروف بود ولی با این که دین اسلام و دین مسیحیت به او ارایه شد ولی او نپذیرفت وهمچنان بت پرست باقی ماند خداوند با او چگونه رفتار خواهد کرد پیامبر گفتند به دلیل سخاوتی که داشتند خداوند عمل او را ضایع نخواهد کرد و او را وارد جهنم نخواهد کرد بلکه بین بهشت و جهنم جایی به او خواهد داد که بسیاری از مسلمانان آرزوی آن را خواهند داشت ومن حتی فکر می کنم آن فردی که ظاهر آراسته ای دارد و احترام دیگران را جلب می کند دیندار تر از مسلمانی است که ظاهر کثیف و نا مرتبی دارد چون پیامبر آراسته ترین و شیک پوشترین انسان زمان خود بود و فقط یک نمونه عرض می کنم که پیامبر دو سوم در آمد خود را صرف خرید عطر می کردند ویا خیلی به مسواک کردن دندانها سفارش می کردند من این مثالها را زدم تا فرق بین ادعای دیندار ی وعمل به دینداری مشخص شود در انقلاب فرانسه که گفته می شود پس از این انقلاب دین از سیاست جدا شد نوشته اند پس از آنکه قانون جدید فرانسه در پارلمان آن تصویب شد پیر مردی که بیش از صد سال داشت به پارلمان فرانسه آمد و از نمایندگان تشکر کرد که قانون برده داری را لغو کرده اند و او پس از صد سال که همواره برده بوده طعم آزادی را چشیده است آن چه دینی بوده است که بیش از صد سال انسانی را به بردگی کشانده و این چه بی دینی است که انسانی را از بردگی آزاد کرده است آیا نباید در معنای مفاهیم دوباره فکر کرد و مانند کلمه استعمار که به معنای آبادانی است ولی آنقدر از این کلمه برای غارت کشورها سوء استفاده شد که اکنون معنایی جز غارت وچپاول ندارد ما در کجای دینمان شغلی بنام عالم دینی داشتیم که کاری جز دستور دادن وفتوا دادن نداشته باشد تمام پیامبران وامامان که الگوهای ما هستند هر کدام برای خود شغلی مشخص داشتند مثلا پیامبر اسلام وحضرت موسی چوپان بودند یا حضرت عیسی نجار بودندو یا امامان ما مانند حضرت علی نخلستانها یی که کاشته یا چاههای قناتی که کنده مشهور است وهنوز اثاری از آنها بجا مانده یا میگویند در زمان خلافت حضرت علی گروهی در مسجد نشسته بودند و وقتی حضرت علی سوال می کنند آنها چه کار می کنند جواب داده می شود که آنها مشغول عبادت خدا هستند حضرت علی می پرسند پس خرج زندگی آنها وخانواده اشان را چه کسی می دهد می گویند مردم عادی خرج آنها را می دهند بلا فاصله همه آنها را از مسجد بیرون می کنند یا امام صادق با آن همه شاگرد و طرفدارانی که داشتند زمانی که در پیری در هنگام ظهر در باغ خود سخت مشغول کار بودند فردی از آن نزدیکی رد می شده است و وقتی می بیند امام چگونه برای بدست آوردن مال دنیا در این سن تلاش می کنند به خیال خود می خواهد امام را نصیحت کند ومی گوید اگر در همین حال مرگ شما فرا برسد چه جوابی برای خدا دارید که اینچنین برای بدست آوردن مال دنیا تلاش می کنید امام جواب می دهند اگر مرگ من در این حال فرا برسد در حال عبادت خدا مرده ام چرا که تلاش برای بدست آوردن روزی حلال عبادت است در پایان در مورد موارد دیگر همچون برده داری در اسلام یا حقوق زن مطالبی داشتم که امیدوارم فرصتی برای آنها باشد از آنکه سخن طولانی شد از شما پوزش می خواهم با تشکر فراوان
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
درود بر زبل خان - حمید تن تن و دیگر دوستان خردگرا.

به خدا پرستان توصیه میکنم فیلم 10000BC به کارگردانی Roland Emmerich را تماشا کنند تا ببینند خدایان و حجره داران خدا پرستی و مذهب چگونه10000 سال قبل از مسیح با رعب و وحشت و تقدیس و تابو کردن مردم را استعمار میکرده اند.هر چند به تصویر کشیدن وقایع هزارن سال پیش امکان پذیر نیست ولی واقعیت ادیان و مذاهب همانی است که در فیلم نمایش داده شده داده شده است.
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
shahin 12 - انگلیس - چشر دوcharming_loli - انگلیس - منچستر دوستان عزیز سلام -شما هر دو عقیده داشتید صحبتهای من درباره وجود خداوند منطقی نبود در ضمن من نگفتم که عقل قادر به شناخت خدا نیست چون عقل با دیدن موجودات و عجایب جهان به سرعت بوجود خدا پی می برد مثلا اگر حیوانی مثل زرافه یا فیل را برای اولین بار از نزدیک دیده باشید عقل بسرعت بوجود خداوند پی می برد وخدا را تحسین می کند چون بلافاصله می فهمد این حیوان بصورت تصادفی بوجود نیامده است وحتما خالقی دارد ومن با قاطعیت می گویم که این عقل است نه احساس من فقط گفتم که عقل قادر نیست بفهمد که خدا چگونه بوجود آمده است چون خدا آنقدر بزرگ است که عقل قادر به دیدن تمام خدا نیست وبزرگی خدا را از جهانی که آفریده براحتی می توان فهمید و واضح است که خدا را با دست نمی توان نشان داد همانطور که دوستمان وقتی می گویند بی نهایت یک عدد فرضی است من به راحتی می توانم بگویم اگر شما آخر این بی نهایت را بمن نشان دادید من هم می گویم که بی نهایت یک عدد فرضی است و واضح است که شما هیچ عددی به عنوان پایان بی نهایت نمی توانید بگویید اینها را من فکر می کردم منطقی است اگر تمام اینها به نظر شما منطقی نیست من سعی می کنم با منطقی که تمام انسانها با آن زندگی می کنند صحبت کنم شاید به نتیجه برسیم ما در زندگی همواره برای تمام تصمیماتی که می گیریم یا کارهایی که انجام میدهیم همواره احتمالات را در نظرمی گیریم مثلا اگر چند نفر که ادعا می کنند کارشناس هستند وعده ای هم حرف آنها را تایید کنند به شما بگویند هواپیمایی که می خواهید با آن سفر کنید به احتمال یک درصد سقوط خواهد کرد شما دیگر حاضر به مسافرت با آن هواپیما نخواهید شد واین کار شما ازنظر دیگران کار بی منطقی نخواهد بود وشما را سرزنش نخواهند کرد که چرا 99درصد را فدای یک درصد می کنید حال اگر تاریخ را نگاه کنیم همواره انسانهای زیادی بودند که می گفتند که خدا هست و هزاران انسان به عنوان پیامبر آمدند که انسانها را بسوی خدا دعوت می کردند وعقل و احساس انسان هم با درصد قابل قبولی وجود خدا را تایید می کند تمام اینها اگر باعث این بشود که حتی یک درصد احتمال بدهیم که خدا وجود دارد که به نظر من بسیار بیشتر از یک درصد است منطقی است آن یک درصد را جدی بگیریم و فکری هم برای زندگی پس از مرگ کنیم البته من فکر می کنم مشکل ما ایمان به خدا نیست مشکل ما این است که فکر می کنیم که فکر کردن به جهان پس از مرگ به معنای از دست دادن این دنیا است در حالیکه خداوند تمام این نعمتها را برای استفاده انسان آفریده است البته با رعایت حقوق دیگران -درپایان ازاینکه با شما صحبت کردم خوشحالم و از شما تشکر می کنم
پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
parastoopeak - ایران - تهران
شما خدا پرستان کم سواد وقتی کم میارین میگین چون خدا بزرگ و نامحدوده پس با عقل محدود نمیشه به جواب رسید.
پس موقع شناختش میشه کوچیک و محدود ؟؟؟؟
تو و امثال تو نمیدونید خدایی که قبول دارید کیه چیه از کجا اومده چطوری بوجود اومده توسط کی یا توسط چی بوجود اومده.
حنات واسه من رنگی نداره.اگه کامنت هزار صفحه بدی هم فقط به کم سوادیت میخندم
جمعه 11 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
parastoopeak - ایران - تهران
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟ چطور با عقلت به شناخت خدا میرسی ولی با همون عقل نمیتونی بفهمی چطوری بوجود اومده؟؟ اگه این خدا که میگی بزرگه پس چطوری شناختیش ؟؟این حرفات مختص اشخاص کم سواد وذهن بسته هست.زیاد به عقلت فشار نیار
جمعه 11 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
parastoopeak - ایران - تهران
هم وطن عزیز من شخصا برای ازادی فکری وعقاید احترام قائل هستم .
و کاری ندارم که اگر کسی بخواد الله را پرستش کند. من همان قدر که بیک گاو پرست هندی احترام میگذارم به اسلامیون هم احترا میگذارم.من حتی به
مسیح که پسر خداست احترام میگذارم. به دین یهود به موسی که با خدا حرف میزد هم احترام میگذارم.به حضرت داود هم که با خدا کشتی گرفت و پشت خدا را بر زمین زد هم احترام میگذارم به حضرت محمد هم که با شمشیر مبارکشان کره ماه را از وسط نصف کردن هم احترام میگذارم.
من بتمام مردم ژاپن و چین که بت میپرستند هم احترام میگذارم.
البته لازم بتوضیح است که این احترام تا زمانی میباشد که پا از حریم خود خارج نکنند. در غیر این صورت افرادی مثل من عکس العمل نشان میدهند
خدا پرستی باید یک مسئله خصوصی باشد.ونباید خود را برتر از دیگران
بدانند. شما میتوانید با دیدن یک فیل یا کرگدن یا یک اسب ابی معتقد صد در صد شوید که خدا وجود دارد . کسی با شماها کاری ندارد.ولی زور نکنید که همه هم باید اینچنین اعتقای را داشته باشند.خلاصه کنم مبارزه انسانهای مثل من وامثال من در کوبیدن دین در اینست که یاد بگیرید که چنین رفتاری را با دیگران انجام ندهید.و دین خود را در حریم خود نگاه داشته
و افکار خودتان را برتر از دیگران ندانید. شماها میتوانید بر سر قبرهای امامان
رفته وزیارت عاشورا بخوانید.بعضیها هم این چنین حال نمیکنند . دوست دارن
برن هاوای ودر طبیعت حال کنند. بعضیها شربت امام حسینی با گلاب فراوان
دوست دارن . بعضیهاهم مثل من عاشق نوشیدن شراب بور گلند میباشند.
خیل ها دوست دارن در کارنوال حسینی شرکت کنند وقمه و زنجیر بزنند.
بعضیها هم مثل من دوست دارن در کارنوال ریو دوژانیرو شرکت کنند .
هم وطن عزیز parastoopeak تو ازادی هر جور دوست داری زندگی کنی و هر خدای را که دوست داری بپرستی .ولی سعی نکنید برای خاطر عقایدتان با همنوعانتان بجنگید. چرا که انسانهای مثل shahin 12 - انگلیس
تولدی دیگر - ایران - تهران zebelkhan - آمریکا - سن خوزه charming_loli - انگلیس - منچستر و ملیونها نفر دیگر سکوت نخواهند کرد ودر این جنگی که
شما اسلا میون بپا کردید کوتاه نخواهیم امد. پس این گوی واین میدان. بچرخید.تا فقط یک نفر مثل شخص بزرگ و فرزانه ای zebelkhan شمارا بسر گیجه دراورد.
جمعه 11 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
parastoopeak - ایران - تهران
ببینید خانم، صحبت کمی بدرازا کشید در رابطه با هر دو نظر اخیر شما بنده در همینجا جواب مینویسم. یکی از بزرگترین مشکلات تفکر دینی که هر از چند گاهی موجب میشه از گفته های قبلی خودش عقب نشینی کنه و یا مجبور به توجیه بشه، همین مطلق گرایی و کلی گویی است. مثلا اینکه من از نیستی مطلق صحبت نکردم و برای بوجود امدن بیگ بنگ به هر حال فاکتورهایی بوده و اونهم دو نیروی متضاد هم یعنی جاذبه و گریز ازمرکز. این دو فاکتور که اصلیترین اجرهای ساخت جهان هستن و ارتباط زیادی هم با ماده سیاه و انرژی سیاه دارن( دو فاکتور که برخلاف دین علم فعلا نتونسته بشناستشون، تفسیر در مورد خواص و اثر و مقدارش که بعد از بیگ بنگ 97 درصد از جهان را تشکیل داده زیاده اما هنوز جزو ده سوال بزرگ منجمین است.) بدون این دو نه بیگ بنگی اتفاق میافتاد و نه ستاره ای بوجود میاد که حیات بدنبال خودش بیاره. ببینید ما اگر بخوایم با کلمات بازی کنیم و نقشی را که ادیان در کار خلقت به خدا دادن را با مثلا انرژی و یا ماده یا دارک متر یا بلک هول یا گرویتی و.... غیره بدیم دچار مشکل میشیم. چون موجودی بنام خدا کارهاش هدفمند و از روی نظمه در صورتیکه در خلقت تمام فاکتورهایی که گفتم و چه بسا فاکتورهایی که من نمیشناسم و یا حتا علم هنوز نشناخته موثر بودن و بدون یکی از انها دیگری این مسیری را که طی شده به گفته دانشمندانی که در ،،سرن،، بیگ بنگ را بازسازی میکردن، نمیتونست طی کنه. اما در مورد درک خودتون از جهان و بینهایت بودن ان کمی اشتباه شده. چون نیست. ببینید جهان یعنی فضا در حال بزرگتر شدن و (احتمالا با سرعت نور از تمام ابعاد سه گانه(حجم) در حال کشیده شدنه خوب اگر حدی نداشت یعنی ثابت بود و دیگر جایی نبود که بخواد در اون بزرگتر بشه .هابل نظریه خودش را با کشف متفاوت بودن طول موج و رنگ ستارگانی که به ما نزدیک میشن و انهایی که دور میشن به اثبات رسوند. و حرکت همه انها را وقتی معکوس کرد ،دید بازگشت اونها همگی به یک نقطه خواهد بود که ان نقطه امروز عدد 13.7 میلیارد سال زمینی را بما میده. (بخاطر این زمینی چون زمان در سرعتهای مختلف حرکت و سرعتش یکسان نیست.) و طبق نظر نیل دگریس تایسون (موزه تاریخ طبیعی امریکا) علت شکسته شدن و درواقع سوراخ شدن زمان و مکان میتونه عبور انرژی از مرز سرعت نور باشه (سینگولاریتی) که انهم فقط در بلک هول یا وارم هولها هستن که بر اثر سرعت غیر قابل تصور ورتکس (ببخشید که من کلمه فارسی ای برای اون بلد نیستم.) امکانپذیره.در غیر اینصورت طبق نسبیت چیزی از سرعت نور رد نمیشه. در هر حال چون در این بحث باید شدیدا از پراکنده گویی و خلط مطالب و معانی پرهیز کرد (چون بناچار به مغالطه کشیده میشه) بنده اینجا این بحث را میبندم و اگر واقعا مشکل یا سوال دیگری در این مورد و پیدایش ماده و جهان هستی داشتید بالای همین صفحه جایی برای نوشتن و گفتگوی مستقیم هست که در انجا میشه رفرنس و لینک تایپ کرد و مستند تر صحبت کرد. بنده برای چندمین بار از هر دو طرف این صحبت و شما دعوت میکنم برای شفافیت و راحتی بیشتر در دیالوگ ساعتی را شما یا هر کدام دیگر از دوستان در یک اخر هفته انتخاب کنند که البته بنده هم در خدمت هستم. اما در مورد مطلب اخیرتون ،ببینید بانوی محترم در بخش قبلی صحبت هم عرض کردم ما باید و ناچاریم برای اینکه دچار مغلطه نشیم معانی کلمات و واژه ها را کاملا درست انتخاب کنیم. تفسیری که شما از بعضی اته ایستها و بعضی مذهبیون کردین درواقع تعبیری از وجدان و صداقت بوده نه خدا. البته دقیقا به منظور بنده اشاره کردین که من برای نتیجه اخر اون جمله ای از برتولت برشت و امیرپرویز پویان مینویسم. ،،برشت مینویسه اگر خدا نباشد اخلاق هم نخواهد بود! پویان جلوی اون مینویسه هستند بیخدایانی که اخلاقیات و صداقت را بدون اینکه از مذاهب اموخته باشن در حد کمال دارند،، و البته برعکس. در مورد نحوه زندگی پیامبر اسلام هم جدا بهتون پیشنهاد میکنم تاریخ طبری،، محمد جریر طبری،، و کتاب طبقات از واقدی را بخونید. اگر بنده امروز به شما همه اعمال و صفات بد و زشت محمد را بگم شما حق دارید که شک کنید و نپذیرین. اما واقدی با ایشون هم دوره بوده و مثل هرودوث که از اگاممنون مینویسه یا مثل کسروی که از وقایع مشروطه مینویسه بعلت همدوره بودن بیشترین و بهترین منبع موثق برای ماست. یعنی با خوندن این کتابهاست که شما میتونید به کاراکتر و اهداف اون اشخاص در اون دوره پی ببرید. و متاسفانه اینطور که اون تاریخها میگن کاراکتر و شخصیت ایشون اصلا این چیزی که اغلب مسلمانها بنا بر میل خود میگن فرق داره. که البته این بسته به بیننده و راوی است. خمینی داد میزد و میگفت اینقدر نگویید اسلام دین رافت و گذشت و غیره است! حضرت رسول در یکروز به علی دستور داد و سر 750 یهودی از بنی غریظه را جدا کرد. در عوض وقتی از شما میپرسیم، احتمالا اسم این قبیله را هم نشنیدین و نمیتونید بپذیرید و یا دنبال بهانه و علتی در این جنایت دسته جمعی میگردین. اینجاست که میگن هر کسی از ضم خود شد یار من. موفق باشید من یکشنبه بوقت ایران ساعت 8 شب به تالار گفت و گوی همین سایت برای ادامه و پاسخ به سوالهای احتمالی شما و هر کسیکه خونده حاضر میشم.
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
jacopo - ایتالیا - میلان
فهمیدن اینکه چیزی وجود دارد با اینکه آن چیز چگونه بوجود آمده خیلی فرق دارد مثلا با این کامنتی که شما فرستادید من به راحتی فهمیدم که شما هستید با اینکه شما را ندیده ام ولی برای فهمیدن اینکه شما کی هستید راه درازی باید طی شود یا اینکه شما -هر انسان -چگونه بوجود آمده اید بسیار سخت است عقل با استفاده از نشانه هایی که وجود دارد تنها می تواند بفهمد که خدا هست ولی فهمیدن اینکه خدا چگونه بوجود آمده برای عقل غیر ممکن است چون انسان با تمام قدرت عقلی که دارد تنها مونتاژ کار است یعنی تنها می تواند چیزی را به چیز دیگری تبدیل کند مثلا آهن وچیزهای دیگر را به ماشین تبدیل کند ولی هیچگاه نمی تواند یک گرم عنصر آهن را به تمام آهن های دنیا اضافه کند چون انسان خالق نیست وکس دیگری است که خلق می کند و آن خداست
جمعه 11 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
خدا بشما رحم کنه که وقتی اراجیف این یاعلی را میخونی مغزت منفجر نشه. ..کارش از مغلطه هم گذشته و تنها راه دیالوگ با همچین شخصی از پشت تورهای فلزی امین اباده. این جناب حسابی بالاخونه را اجاره داده، فکر میکنم بین اینها فقط این خانم پرستو هست که طالب حقیقت و اموختنه. این مسلمان ایرانی و نصف و نیمه و بلو استار و غیره بیشتر برای نشان دادن به مسئولشون در بسیج و مسجد میان چیزی مینویسن که بعد دستمزدها و پرتقالهای اسرائیلی بگیرن. شما جدی نگیرشون. یکشنبه شب اگر مایل بودین بوقت ایران 8 شب در چت روم همینجا در همین مورد البته اگر مایل باشید و بیاید صحبت میکنیم.
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
hamidTANTAN - اتریش - وین
باشماموافقم ولی شما هم لطف کنید کسا نی را که فقط با ادعای دیندار بودن جنایت می کنند به پای دین ننویسید عشق به وطن چیز پسندیده ای است ولی اگر کسی با گفتن این که هیتلر هم عاشق وطنش بود پس همه کسانیکه عاشق وطن هستند جنایتکار هستد بی انصافی است من نیز مانند شما طرفدار این حکومت نیستم چون افراط وتفریط خطر ناک است وبه شکل دینی خطر ناکتر آن دینی که من میشناسم دین تعادل ومیانه روی است در پایان من فکر می کنم این عقب ماندگیها وظلم ها به خاطر سطح پایین فکر مردم ما است نه دین چون در خیلی از کشورهایی که دین وجود ندارد و آن کارهایی که شما گفتید هم آزادانه انجام می شود ولی باز هم عقب مانده هستند و همیشه اکثریت کسانی هستند که از این سطح فکر پایین برای ظلم به مردم استفاده می کنند مانند وقتی که اروپاییها به آفریقا آمدند از سطح پایین فکر آنها برای به بردگی کشاندن آنها استفاده کردند وتعداد کمی بودند که خیر خواه بودند وسعی کردند به آنها آموزش بدهند یا وقتی 90درصد زنان عربستان خود معتقدند که زنان نباید رانندگی کنند طرح این موضوع که ممنوعیت رانندگی توسط زنان نقض حقوق بشر است بی فایده است شما اول باید به آنها بفهمانید که رانندگی چیز خوبی است آن وقت آنها خودشان حق خود را خواهند گرفت مثلا اگر به زنان یک کشور اروپایی گفته شود حق رانندگی ندارند دریک روز شورش می کنند درآخر باز هم با شما موافقم هیچ اجباری در دین نیست
جمعه 11 اردیبهشت 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
parastoopeak - ایران - تهران
من که نفهمیدم چی گفتی!! باعرض معذرت عین نه نه 90 ساله بی سواد من حرف میزنی و وجود خدا را با زرافه و شتر ثابت میکنی!! و هنوز جواب سوال دوم درباره هدف خدا چیست را ندادی؟!
جمعه 11 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
فاتح - ایران - تهران
من تمام چیزهای را که نوشتی خوندم. با عرض تاسف باید بگم تو دیگه هیچ شانسی نداری.چراکه سیر کاملاً شدن تبدیل انسان به .... را گذراندی و همچی دیگر برای تو دیر شده است . فکر کنم از درون گوشهایت هم مثل خمینی ومابقی ملایان پر از مو شده است. که این نشانه اصلا خوبی نیست
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
charming_loli - انگلیس - منچستر
shahin 12 - انگلیس - چشر
با سلام - دوستان عزیز فقط یک سوال از شما دوستان دارم امیدوارم به آن جواب بدید آیا شما یک درصد هم احتمال نمی دید که خدا وجود داشته باشد اگر احتمال می دید پس عاقلانه آن است که آن را خیلی در نظر بگیرید وبه این راحتی نگویید که خدا نیست مثل همان مثال مسافرت با هواپیما که به احتمال یک درصد سقوط می کند و اگر صد در صد می دانید خدا نیست لطفا دلیل خود را بگویید شاید من هم قانع شدم بلاخره خدا هست یا نیست وحالت سومی وجود ندارد درپایان دوست عزیز shahin 12 - انگلیس - چشر اگر بگویم از گردش منظم زمین بدور خورشید یا از یک سلول بنیادین که تمام اطلاعات یک موجود زنده در آن قرار دارد و در صورتیکه کشت شود یک موجود زنده بوجود می آید به وجود خداوند پی بردم به نظر شما مثال خوبی است -در آخر از مدیران سایت برای زحماتشان تشکر می کنم
جمعه 11 اردیبهشت 1388

jacopo - ایتالیا - میلان
parastoopeak - ایران - تهران
داری زور میزنی عقایدت که فقط بر اساس احساس هست ونیز تفکری که از بچگیت بهت حاکم کردن با دلایلی مسخره ثابت کنی. بیشتر از این وقتمو واسه بیسوادهایی مثل تو تلف نمیکنم.از قدیم میگن بی خبری خوش خبری.پس خوش باش. بای
جمعه 11 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
دوستان آیا کتاب دانشمند انگلیسی استفن ویلیام هاوکینگ به نام تاریخچه زمان را مطالعه کرده اید؟ خواندن این کتاب را به همه شما پیشنهاد میکنم با تشکر از همه شما

جمعه 11 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
kasrino - ایران - تهران
با سلام و تشکر از شما به جهت توجهتان
اینجانب من هم با خدایی را تجربه کرده و هم بی خدایی را , هم شیعه بوده ام و هم سنی و در نهایت به این نظرات و این نتایج با تحقیق و اندیشه بسیار رسیده ام و نمیدانم که چند نفر مانند من فکر میکنند به نظر من چاپلوسی خداوند بسیار خطرناک تر از هزاران بمب اتم است و عبادت خداوند بسیار زیباتر از زیباترین صحنه ها در عین حال مهمتر از عبادت خداوند روش درست زندگی است که خلاصه میشود در احترام به حق و حقوق خود و سایر افراد و سایر موجودات زنده یا غیر زنده

amirpro - بلزیک - استنده
همچنین سلام به شما و تشکر از ابراز محبتتان

p.a - بلژیک - لیژ
سلام
دوست عزیز
انسان نسبت به خالق (فارغ از قبول وجود یا عدم وجود ایشان)وظیفه ای ندارد بلکه این وظیفه متوجه به سایر مخلوقات ائم از انسان یا حیوان , زنده یا غیر زنده میباشد و در حقیقت به نظر بنده درجه اول از اهمیت روش درست زندگی است با توجه به اینکه بنده به خداوند فارغ از هر نام و خصیصه اعتقاد کامل دارم همچنین این اعتقاد بر اساس تحقیق بوده است به نظر من خداوند دوست ندارد که به سایر بندگان و مخلوقات ایشان به هر دلیل و عنوان ونیتی ظلمی روا شود
ممنون
سپیده صبح - ایران - تهران
متشکر از نظر و توجهتان بسیار متین و جالب بود
به نظر بنده انسان از اول تا به آخر به دین نیازی نداشته و ندارد چرا که همه ما انسانها توانائی دریافت راه و روش زندکی را داریم .با تشکر مجدد از شماو با تشکر از همه دوستان دیگر.
جمعه 11 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه

با سلام به شما
دوست عزیز و گرامی آرزوی موفقیت برای شما دارم خواهشمندم ملاحضه فرمائید
1.اعتقاد به خدا حالت دوم ندارد=؟
2.چرا شما فکر میکتید اعتقاد به خداوند مشکل می آفریند؟ در صورتی که بنده میگویم مشکلات یا سعادت بشری میتواند فارغ از اعتقاد یا عدم اعتقاد به خداوند باشد
4.اعتقاد بنده به خداوند پس از تحقیقات فراوان بوده است البته مهم نیست که بنده به اعتقاد به خداوند یا عدم اعتقاد به ایشان رسیده ام مهم این است که این نتیجه ناشی از تحقیق و مطالعه و فارغ از تعصبات مختلف یا جهل یا دشمنی با دین و مذهب باشد
3.به نظر بنده اعمال انسان باید فارغ از ترس از جهنم یا رسیدن به بهشت باشد
4.به نظر من شما دین و خداوند را به هم ربط میدهید در صورتی که به نظر بنده این دو ,دو مقوله جدا از هم هستند و اگر میبینید که انسان دین را اختراع کرده است این دلیل بر عدم انصاف نمیگردد
5.شما چه به خداوند اعتقاد داشته یا نداشته باشید باید به عقاید دیگران احترام گذاشته و احترام هم ببینید چیزی را که متاسفانه و افسوس و صد افسوس شاهدش نیستیم چه از جانب شما و چه از جانب مخالفانتان
همچنین در مورد کامنت شما در مورد دلایل رد وجود خداوند شامل بیگ بنگ و یا ....شخصا به نظراتتان احترام میگزارم من هم معتقدم که تئوری بیگ بنگ درست بوده و دنیا شامل هشت هزار میلیارد میلیارد ستاره بوده که همه این ستارگان که خورشید ما یک ستاره متوسط از ایشان است تنها 5 درصد جهان هستی را تشکیل میدهد ,خلقت به یک باره نبوده است بلکه این خلقت تدریجی بوده ,نظریه تکاملی داروین نیز درست میگوید و و و و اما همین ها بالقوه میتواند یکی از دلایل اثبات وجود خالق فارغ از هر نام و خصیصه باشد حتی همین آنتروپی (بی نظمی) نیز میتواند یک دلیل باشد
در انتها از شما برای تحمل نظر بنده تشکر میکنم
جمعه 11 اردیبهشت 1388

Ya_Ali - المان - کلن
سلام علیکم .
shahin 12 - انگلیس - چشر
بنده نیز جواب دادم . قبول دارم سنگین است . اما سعی کنید از مغز و عقلتان استفاده کنید تا بتوانید معنای کلام امیر المومنین(ع) را بفهمید .هر جایی را نیز که پس از تلاش خود نفهمیدید سوال کنید .خداوند اول است پیش از هر اولى و آخر است بعد از هر آخرى و به سبب اول بودنش لازم است که او را آغازى نباشد و به سبب آخر بودنش واجب است که او را پایان و آخرى نباشد .والسلام .
جمعه 11 اردیبهشت 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
parastoopeak - ایران - تهران
اولا مثل احمقی جواب سوال را با سوال نده دوما قران و انجیل و بقیه کیلو چنده. سوما هنوز جواب سوالم درباره هدف خدا چیست را ندادی؟! چهارم شما که ادم مذهبی و تعصبی هستید بهتره از منطق حرف نزنی پنجم برو چندتا ایه عربی تلاوت کن تا جهنم نرفتی
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
دلایل من مسخره نبود اگر من نادان هستم تو که دانا هستی ومی دانی خدا حتما وجود ندارد با دلایل عا قلانه ات ثابت کن
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
shahin 12 - انگلیس - چشر
parastoopeak - ایران - تهران
اولا اگر خیلی اصرار دارید که بفهمید هدف خدا چیست تکامل انسان که حوصله توضیح ندارم دوما عصبانی نشید همین جا تمامش می کنیم ما را به خیر شما را به سلامت
جمعه 11 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
odin - بلژیک - انتورپن
دوست عزیز سلام از اینکه این همه حوصله کردید وبه زحمت افتادید از شما تشکر می کنم ولی با این اوصافی که شما کردید اگر همه اینها درست باشد -که من شک دارم چون علم انسان تجربی است ومسیر آزمون خطا را طی می کند وامروز چیزی می گوید و فردا چیز دیگر مثل داروی ساده آسپرین که دهها مقاله ضد ونقیض درباره مفید بودن یا مضر بودن آن نوشته شده-ولی اگر نظرات علمی شما درست باشد ونتیجه اش این باشد که خدا نیست چه شیوه ای برای زندگی پیشنهاد می کنید آنچه که به نظر من می رسد در آن صورت زندگی انسان دیگر ارزشی ندارد و ما زندگی میکنیم که بمیریم و زیاد مهم نیست که خوش بگذرد یا بد بگذرد مانند غذایی که دیروز خورده اید وامروز برای شما غذای دیروز مهم نیست ولی در اعتقاد به خداست که زندگی انسان معنی پیدا می کند و زندگی این دنیا به عنوان سرمایه ای برای زندگی پس از مرگ است
جمعه 11 اردیبهشت 1388

odin - بلژیک - انتورپن
parastoopeak - ایران - تهران
سلام و درود. ببینید پرستو خانم انسان بواسطه ازاد بودن دستهاش اختیار نه بلکه اجبارآ مغز خودش را بکار گرفت و بجای اینکه در مقابل اعمال طبیعت از خودش عکس العمل غریزی نشون بده، از ان برای فکر کردن و بعد عمل کردن استفاده کرد. و این موجود را به انسان ابزارساز تبدیل کرد.و هر چه بیشتر فکر میکرد و از مغزش استفاده میکرد حکومت و برتریش بر بقیه موجودات دیگه بیشتر تثبیت میشد. هر چه این مغز بیشتر کار میکرد برتریش و بخدمت گرفتن بقیه جانورها اسانتر و در نتیجه زندگی راحت تر و شکمش سیرتر میشد، و در همین دوره مصرفش از گوشت و پختن غذا و پروتئین در گوشت و لبنیات فوق العاده بیشتر میشد. و کسانیکه در رشته های پزشکی و طبیعی تحصیل کردن بهتر از من میدونن که پروتئین باطری مغز است و مثل ورزشکاریکه دوپینگ کرده باشد .مغز اورا به سوال کردن پس از وحشت کردن از اتفاقات طبیعی واداشت.مثلا اگر شما پشت سر یک اسب یا سگ(که به مراتب از بقیه حیوانها باهوش تره) یک ترقه یا تیر بزنید اون دو جانور میترسن و فرار میکنن. اما اگر همون ترقه را پشت سر یک انسان [کرومانیون] ابزار ساز که 150000 سال پیش زندگی میکرد و هنوز زبانی برای ارتباط نساخته، بزنی بعد از ترس و فرار نگاه میکنه و جویای علت میشه. حتا یک بچه 5 ساله هم امروز جویاست و سوال طرح میکنه .مرز و قدم اول جدایی ما از حیوانات.برای اغلب سوالها جواب نداره ولی جاهایی که دنبال راه حل مسائل هست موفق تره مثلا کم کم میفهمه که اگر درختی را هل بده و روی رود بندازه میتونه میان بر بزنه و راه کمتری را طی کنه. ولی در اونجاهایی که سوالها ترسناک بودن نه تنها بجواب درست نمیرسید بلکه منحرف میشد و موهومات را در فکر خودش پروار میکرد.رعد و برق، ابر، باران، سیل برف،تگرگ، سقوط شهاب سنگ، خسوف و کسوف و از این دسته اتفاقات و سر امد همه انها که مرگ است( هنوز هم هست) اینها او را به اختراع تخیلات وا داشت. انقدر انها را تکرار کرد که مثلآ هنگام کسوف روی پشت بام قابلمه زنی به یک سنت و بعدها داخل دین هم شد.ترس از مرگ انسان را به اختراع بهشت و جهنم و برزخ و دوزخ وخلاصه کشاند. بیشتر از چند ده هزار سال انسانهای مختلف فرصت داشتند که این تخیلات و تصورات را غوام بدهند، بپزند، و بپذیرن .با اختراع خط و زبان هم که سرعت ثبت تخیلات بیشتر میشد. در هر بخش جغرافیایی خاصی انسانها روابط ، سنتها ، زبان و اداب خاص خودشان را داشتند. در مناطقی که تمدن و زندگی شهر نشینی سابقه بیشتری داشت، ان سوالهای ترسناکتر و سخت تر حال که زبان هم دارد را تلاش میکرد تفسیر کند.خلقت خودرا بدست و مدیون او میدانست. در شرق بیشتر این تفسیرها شکل مادی داشت چون رفاه و اسایشی نسبی از زندگی شهری و کار بدست اورده بودند و در واقع سر بلند با یک اعتماد بنفس خوبی زندگی میکردن. و رهبران جوامع که معمولآ باهوشتر از بقیه بودند نه میتوانستن و نه جامعه میپذیرفت که خودشون را چیزی بیشتر از پادشاه یا سردار سپاه بنامن. جامعه طبقاتی شده ( طبقه اول دهگانها که زمیندارها و مالکین بودن. رعیت که روی زمین دیگران کار میکردن و این وسط یک بخش کوچکی هم صنعتگر بودن) و البته سپاهیان. پس در این جوامع یک سری اسطوره محترم و یک سری هم خدایان که کمی محترمتر از اسطوره ها بودن و میشه گفت مقدس: میترا، مهر، اهورا مزدا، سوشیانسها و در هند رئا ،ویشنا و خدایان دیگه اما در اینجور جوامع رهبران بزرگ حتا بودا خودش را نماینده یا فرستاده خدا نخوند. همینطور در چین، کنفسیوس. ایران هم در واقع بعلت قدرت زیاد پادشاه و داشتن ارتش اماده (گارد جاویدان) زرتشت با شاهان مخالفتی نکرد فقط رهبری معنوی و تفسیر در سوالهای طبیعی را بعهده گرفت. بعلت رفاه سطح فکر مردم بالا بود و مثل قوم بنی اسرائیل یا اجیپت (مصر) پادشاه و بعدها حتا یونان و رم کسیکه پادشاه بود یا خودش را نماینده خدا و یا خود خدا معرفی میکرد. در این جوامع هم میدونیم که برده داری و فاصله طبقاتی وحشتناک بوده. پس نیاز بخدا در قوم مخصوصا سامی بیشتر بوده. باید پادشاهان و رهبرانشون که دائم در فکر قدرت بیشتر و جنگ بودن مشروعیت از جایی غیر از مردم میگرفتن. کم کم این افرینش خدا بخاطر تکرار و پرهیز از تناقضهای خیلی اشکارتر دین را دور خودش ساخت. همراه با ان قانونهای دین، که همگی بدون استثناء در جهت منافع اون رهبر بالایی بودن را ساخت .خلاصه کنم. علم خود را اصلاح و متکامل میکند اما مغالطه و حکمت دروغین نمی بافد، اعتراف به اشتباه میکند، از خود انتقاد میکند، و با زبان ساده میگوید اگر توانستید پدیده ای را به اثبات برسانید و بوسیله 5 روش علمی مشاهده کنید، (بینائی- شنوایی- بویایی- لامسه- چشایی) پس از ازمایش مکرر و مشاهده نتیجه یکسان انرا میتوان پذیرفت. دین و خدا را شما باید بپذیرید چون از بچگی با شما بوده، و جای شک ندارد. شک یعنی ارتداد ولی علم و پذیرش ان با شک کردن در پدیده ها شروع میشود. بخش دیگر سوالتان هم عزیز جان هیچ زندگی ای و هیچ خوابی مثل خواب از روی وجدان ازاد و صادق زندگی کردن ،شیرین و لذتبخش نیست. باور کنید دوست عزیز،هموطن گرامی برای صادق زندگی کردن و با انصاف و وجدان بودن نیازی به موهومات و خرافات و ترس از خدا نیست. یعنی اگر بخاطر ترس از سوختن در اتش و یا به هوای هوری 80 متری کسی انسان باشد در واقع این ترس و جایزه است که شخص را انسان کرده. نه انسانیت خودش. باور کنید در دنیا لذتی از این بیشتر نیست که بدون فکر معامله، بدیگری کمک و محبت کردن.
از مسئولین سایت بعلت طولانی شدن مطلبم واقعا پوزش میخوام.
شنبه 12 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
استاد شهید مرتضی مطهری حدود 50 سال پیش کتبی در زمینه خداشناسی و دیدگاه های ماتریالسیتی نگاشته است که اگر جویای حقیقت باشیم می توانیم با مطالعه آنها به درکی عمیق و منطقی از خود و جهان اطرافمان برسیم و جای سوال است که چرا بعضی افراد با اینکه جواب سوالاتشان سالهاست که داده شده است متاسفانه باز سوالاتشان تکرار می شود !!! به نظرم این امر ناشی از 2 امرست 1- نا آگاهی 2- دشمنی و عناد .
شنبه 12 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
محصول خدا پرستی چیزی جز بدبختی نیست.مذاهب و خدایان راهی برای تحمیق مردم و استعمار آنها در هر زمانی بوده اند.
آقایان و خانمهای خداپرست وضعیت کشورهای آفت زده مذهبی به خصوص مسلمان را با کشورهای سکولار را در ابعاد زیر با هم مقایسه کنید تا ببینید مذهب چه بر این سر ملتها آورده است.
تحقیقات و علوم و فن آوری
ورزش
پزشکی
رفاه اجتماعی
دموکراسی
سلامت روحی روانی مردم
اعتیاد
فحشا
بیکاری
تورم
رانت خواری
مسولیت پذیری و پاسخگویی دولتمردان
سلامتی انتخابات
جایگاه مجلس و اهمیت رای مردم
و صدها و هزاران مورد دیگر....
------------------------------
یک ملت زمانی نجات پیدا میکند که مذهب و خدا را کنار بگذارد و فقط و فقط به عنوان یک موضوع شخصی به ان نگاه کند.در واقع یک جامعه سکولار .جامعه ای که داشتن ریش و تسبیح و انگشتر عقیق و رفتن به مراسم مذهبی عامل ارتقا کارمند دولت نباشد.جامعه ای که استفاده از امام زمان موهوم گرین کارت و مجوز برای زیر پا گذاشتن قوانین اجتماعی نباشد.در انجا است که چیزی به نام ولی فقیه نمیتواند بر مردم حکومت کند.
و ....
شنبه 12 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
فاتح - ایران - تهران
اگر سوال من را جواب بدید ممنون میشم.
چرا در جامعه ما نمیشود کسانی را مثل خامنه ای - واعظ طبسی .جنتی و ایت الله ها را نقد کرد؟ این افراد چه تفاوتی با من و شما دارند که سزای نقد کردن آنها بند 209 زندان اوین است؟
خوشبختانه من و شما در یک شهر زندگی میکنیم .من هم یک مسلمان زاده هستم و در یک خانواده روحانی بزرگ شدم.نه جاسوس اسراییلم نه مجاهد و نه سلطنت طلب....من یه ایرانی از داخل ایرانم .
لطفا پاسخ دهید.
شنبه 12 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
تولدی دیگر - ایران - تهران
با سلام
دوست عزیز آیا میدانید که آمریکا یکی از مذهبی ترین کشورهای دنیا است؟!!!!!
اما آیا در همین آمریکا مشکلاتی را که ذکر نمودید وجود دارند؟ آیا آمریکا به عنوان یکی از موفقترین کشورهای دنیا اعتقاد به خداوند را به کناری نهاده است؟ بر روی دلار آمریکا این جمله نقش بسته است In God We Trust پس اگر نگاه کنید تنها و تنها دین و مذهب عامل اصلی در رشد و پویایی یا انحطاط یک کشور یا جامعه نیستند به نظر عامل تائثیر گزارتر از مذهب و دین فرهنگ حاکم بر آن کشور یا جامعه است , بنده خود یکی از مخالفان سر سخت دین و مذهب هستم و آنان را ساخته بشر میدانم اما در عین حال میگویم که نمیشود همه مشکلات را گردن آنان بیندازیم
من هم موافق جامعه سکولار و غیر مذهبی هستم اما همین سکولاریسم به ما میگوید که دین و مذهب امریست شخصی و هرکس میتواند دین یا مذهب خودش را داشته باشد
با تشکر از شما
شنبه 12 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
بهرام راشاد - ایران - تهران

دوست عزیز.

در نظر سکولارها، 'خصوصی' بودن دین به همان معنای 'خصوصی' بودن وضعیت حساب بانکی افراد نیست. درمورد 'عمومی' هم، سکولارها آن را به معنای ' تحت حافظت و دارای امتیازات اجتماعی بودن' به کار می برند. به این ترتیب، تمایل به کنار گذاشتن دین از 'زندگی عمومی' به معنای مخفی کردن دین از انظار عمومی نیست. بلکه به معنای حذف حمایت عمومی (بخوانید: دولتی) از دین است. پس خصوصی سازی دین، به معنای حذف دین نیست، بلکه شخصی و اختیاری کردن آن است.

پس می بینیم که روند سکولاریزاسیون یا فلسفه ی سکولاریزاسیون به هیچ وجه مستلزم مرگ دین نیست. سکولارها در مورد نقش مناسب دین در جامعه نظرات و ارزیابی های گوناگونی دارند. برخی سرسختانه معتقد اند که شرّ دین بیش از خیر آن است. این گروه به زوال تدریجی دین امید دارد. اما بسیاری هم از حفظ نقش دین در حیات اجتماعی و اخلاقی مؤمنان خشنود اند. حتی برخی سکولارها از بنیادهای خیریه ی دینی و تلاش های اجتماعی این بنیادها برای کاهش فقر و رنج مردم حمایت می کنند

به عقیده من مذهب بایستی جنبه شخصی داشته باشد مثل مدل مو و لباس و مسواک و لباس زیر هر فرد. تا جایی که به دیگران آسیبی نرساند.
در کشورهای غربی تا انجا که من شنیده ام (نرفته ام) در مقابل یک مسجد ممکن است بار یا کازینو باشد و یا حتی روسبیخانه.ولی هر شخص میتواند خودش در بد یا خوب بودن ان تصمیم بگیرد و به محل مورد علاقه اش برود نه مثل ایران به او دیکته شود.
وظیفه دولتهای غربی کنترل جامعه و احترام به علایق شخصی افراد جامعه است تا جایی که به آزادی و سلامت دیگران آسیبی رسانده نشود.
در حالی که در کشور ما همه با یک نسخه آماده و پیچیده شده از 1400 سال قبل محکوم به رفتن به بهشت موهوم هستند.
سپاسگزارم
شنبه 12 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
تولدی دیگر - ایران - تهران
منم یکی از منتقدین جدی حکومت هستم پس چرا زندان نیستم ؟ انتقاد منطقی امریست پسندیده که باعث رشد و تعالی می شود . ولی وقتی شخصی پا فراتر گذاشت و دست به تخریب زد در هر جای دنیا که باشد مجازات می شود . البته منم منکر وجود بی عدالتی نیستم و معتقدم وضع کشور باید بهتر از حال میشد لیکن خیانت و سوِ مدیریت وجود دارد ولی برای مثال دلیلی ندارد درب مدرسه رو بدلیل وجود تعدادی دانش آموز خلافکار بست .
شنبه 12 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
فاتح - ایران - تهران

ممنون از پاسخ شما هموطن عزیز.
* یعنی منظورتان این است که شما و ارباب جراید آزادانه و بدون ترس آیت الله خامنه ای و ... را نقد میکنید؟ اگر جواب مثبت است پس چرا پالیزدار فرزند انقلاب و جبهه در زندان بسر میبرند؟

*چرا در جوامع غربی به راحتی روزنامه ها بزرگترین مقام دولتی و مذهبی را بدون ترس نقد میکنند.در حالی که در کشور ما چنین نیست!!

*آیا در ایران کارگردانی مثل مایکل مور آمریکایی که با فیلم 11/9 دولت آمریکا را شدیدا نقد کرد میتواند دولت ایران و رهبری را به چالش بکشاند؟ ایا ده نمکی میتواند چنین فیلمی را بسازد؟
* لطفا طریقه انتقاد سازنده را برای من توضیح دهید که چگونه میتوان علمای عظام را از طریق سازنده نقد کرد و از چه راهی این کار امکان پذیر است .

لطفا این را در نظر بگیرید که من یک شهروند معمولیم نه مثل مهدی خزعلی فرزند آیت الله خزعلی.

منتطر پاسخ شما هستم.
سپاسگزارم
شنبه 12 اردیبهشت 1388

بهرام راشاد - ایران - تهران
تولدی دیگر - ایران - تهران
با سلام و تشکر از نظراتتان
دوست عزیز پس اختلاف من و شما در کجاست؟

از طرف من خداحافظ شما و برای شما یک موفق باشید
شنبه 12 اردیبهشت 1388

تولدی دیگر - ایران - تهران
بهرام راشاد - ایران - تهران
پیروز باشید.
---------------------------------
فاتح - ایران - تهران
من منتظر پاسخ شما هستم.
شنبه 12 اردیبهشت 1388

فاتح - ایران - تهران
تولدی دیگر - ایران - تهران
با کمال تاسف باید خدمتتون عرض کنم در کشورهای غربی آنطور که فکر می کنی آزادی بیان وجود نداره و اگر کسی پا فراتر از خطوط قرمز بگذاره بلایی به سرش می آرن که ... !!! البته صدای مظلومین در غرب نیز خفه میشه و این واقعیتی است که وجود دارد لذا لطفاْ به این راحتی از آزادی بیان در غرب دفاع نکن . حالا بریم سراغ قسمت بعد : در غرب افراد نیستند که مهم اند بلکه جریان فکری و خط مشی مهم است بنابراین هر کس از خط فکری رهبران پشت پرده و رسانه های خبری خارج گردد سریعاْ مورد هجمه خبری قرار می گیرد و یا برای ساکت نمودن افکار عمومی اقدام به قربانی کردن یک مقام می نمایند پس بهتره انقدر ساده اندیش نباشیم که مثلاْ با دیدن فلان فیلم ضد بوش فکر کنیم عجب آزادی هست بلکه در غرب از چنین افرادی بعنوان شیر اطمینان استفاده می شود .
البته در این بخش که ظرفیت انتقادپذیری در کشورمان پایین است باهات موافقم ولی خفقان بمعنایی که در کشورهایی مثل مصر وعربستان و ... در کشورمان وجود ندارد زیرا بارها انتقاداتی بر علیه مقامات کشور را در جراید خوانده ام و بی انصافی است که بگوییم هر مخالفتی در کشور توسط حکومت سرکوب میشه .
شنبه 12 اردیبهشت 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
تولدی دیگر - ایران - تهران
افرین بر تو . درود بر ان شرفت. توفرزندراستین کورش هستی.
ایران با بودن ادمهای مثل تو هستش که هنوز داره نفس میکشه
(موفق باشی دوست خوب من)
شنبه 12 اردیبهشت 1388

ehsanusa - امریکا - نیوجرسی
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
hamidTANTAN - اتریش - وین
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه 13 اردیبهشت 1388

parastoopeak - ایران - تهران
odin - بلژیک - انتورپن
سلام حداقل جدا از اعتقاد داشتن یا نداشتن به خدا بر لزوم انسانیت انسان واحترام به ارزش انسان توافق داریم که به نظر من این مهمترین موضوع بشریت امروز است در پایان از اینکه با شما صحبت کردم خوشحالم وصحبت با شما باعث شد به مسایل عمیقتر نگاه کنم امیدوارم موفق وپیروز باشید وروزی در ایران آزادانه زندگی کنید با تشکر
یکشنبه 13 اردیبهشت 1388

+9
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.