سیل قم: احمقانه‌ترین سیل در جهان + عکس

سیل قم: احمقانه‌ترین سیل در جهان


    تصاویری که از سیل روز 11 فروردین 1388 در شهرستان قم منتشر شده و بر روی بسیاری از سایت‌های خبری داخلی و بین‌المللی قابل مشاهده است؛ بیش از هر چیز یک واقعیت را نشان می‌دهد: این که مدیریت شهری ما تا چه اندازه به آموزه‌های آبخیزداری شهری بی‌تفاوت بوده و همچنان به نابخردانه‌ترین شکل ممکن، فقط تا نوک بینی خود را می‌بیند!


    همه‌ی افرادی که تاکنون گذرشان به شهر قم افتاده، لابد متوجه خشکه‌رود قم‌‌رود و عرض و عمق نسبتاً قابل توجه آن شده‌اند که چگونه از مرکز شهر عبور کرده و از کنار جوار مرقد حضرت معصومه (ع) و ساختمان حوزه علمیه قم می‌گذرد. آن معبر عریض و نسبتاً عمیق بیش از هر چیز یک واقعیت را نشان می‌دهد؛ واقعیتی که البته در شمار اصلی‌ترین قوانین حاکم بر مناطق خشک و بیابانی جهان است. این که حجم رخداد سیل‌های عظیم با میزان قابل توجهی از هرزآب در این مناطق بسیار چشم‌گیر است؛ هر چند که تعداد و فواصل زمانی وقوع رخداد سیل شاید کم و نسبتاً طولانی باشد. با این وجود، تقریباً تمامی مردم بومی ساکن در قم دست‌کم چند بار شاهد وقوع سیل و طغیان قم‌رود در طول زندگی‌شان بوده‌اند و یا از پدرانشان در این باره شنیده‌اند. نگارنده نیز خود به عینه تاکنون دوبار شاهد طغیان رودخانه قم‌رود و پرشدن ظرفیت این رودخانه که از مرکز شهر عبور می‌کند – حتا پیش از احداث سد 15 خرداد – بوده است.


    این مقدمه را گفتم تا شگفتی خویش را از طرح موسوم به درآمدزایی شهرداری قم برای تبدیل حریم رودخانه قم به پارکینگ عمومی اعلام نمایم! شگفت‌آور‌‌تر و تأسف‌بارتر آن که مدیران شهر قم به این هم اکتفا نکرده و بخش دیگری از بستر رودخانه را هم به خیابان تبدیل کرده تا بدین‌ترتیب از گره‌های ترافیکی شهر بکاهند!


    سال گذشته در بازدیدی که به اتفاق همکاران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از منطقه داشتم، به صراحت به این موضوع پرداختم و چندین عکس هم از عملیات ساختمانی نابخردانه‌ای که در بستر این خشکه‌رود در جریان بود – آن هم برای زیباسازی منظر - گرفتم. نکته عبرت‌آموز این بود که ظاهراً اغلب کارشناسان امور آب استان هم با این اقدام شهرداری و استانداری قم مخالفت کرده و هشدار داده بودند که ممکن است، چنین سازه‌ها و موانع فیزیکی سبب افزایش خسارت ناشی از سیل را به بار آورد.

نگارنده خود، وقتی در پاییز سال گذشته با مسئول پارکینگ رودخانه قم! صحبت کرده و به او وقوع چنین روزی را هشدار می‌دادم، با این پاسخ حیرت‌انگیز مواجه شدم: «آقای مهندس! نگران نباش؛ آنقدر پول از محل پارکینگ درآورده‌ایم که اگر همه تأسیسات ما را هم آب ببرد، دوباره بتوانیم با بخشی از آن، مجدداً خسارت‌ها را جبران کنیم!»

حالا آن روز فرارسیده و البته نه‌تنها تمامی تأسیسات شهرداری قم کاملاً نابوده شده است، بلکه دست‌کم دو نفر از هموطنان ما کشته و 4 نفر دیگر هم مفقود شده‌اند. امّا آیا کسی هست که بتواند به انبوهی از زائرین و مسافرانی که در سیل قم، عزیز خود را و یا اموالشان (اتومبیل و تمامی مدارک معتبر و باارزش‌شان) را از دست داده و بعضاً دچار جراحت و ناراحتی‌های روحی شدید شده‌اند، پاسخگو باشد؟! به راستی مقصر اصلی در بروز این احمقانه‌ترین سیل جهان کیست؟!

    روز گذشته با آقای مهندس ادنانی مسئول منابع طبیعی مرکز تحقیقات استان قم صحبت می‌کردم، ایشان می‌گفت: به زودی گزارشی از این واقعه تهیه خواهند کرد و تصاویر مربوطه را برای نگارنده ارسال می‌کنند. همچنین آقای مهندس فتاحی، رییس بخش آبخیزداری همان اداره نیز گفتند که بعد از مشخص کردن دوره برگشت سیل، گزارشی را تنظیم و به ستاد خواهند فرستاد. شب گذشته نیز در گفتگو با آقای مهندس چنانه، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با خبر شدم که متأسفانه ابعاد خسارات وارده به استان بسیار چشم‌گیر و وحشتناک بوده و ایشان گفتند که این سیل سبب ناراحتی اغلب مدیران سازمان را فراهم آورده که چرا نباید به آموزه‌های آبخیزداری و به ویژه آبخیزداری شهری در مدیریت کلان‌شهر قم توجه شود؟ افزون بر آن، خسارات فراوانی به اراضی و سازه‌های کشاورزی استان وارد آمده که میزان آن در یک برآورد اولیه به بیش از 80 میلیارد تومان می‌رسد (16 برابر بودجه سالانه بزرگترین نهاد متولی تحقیقات در حوزه منابع طبیعی کشور) !


    امید است این درس تلخ بتواند سبب خیر شده و از این پس عملاً و عمیقاً یادبگیریم و بپذیریم که برای حکومت بر طبیعت، باید از قوانین آن پیروی کرد و نه گردن‌کشی!


   شاید برگزاری همایش آبخیزداری شهری در بهار امسال در شهر تهران، بتواند فرصت خوبی برای تبیین این دانش و دلایل اهمیت آن را فراهم آورد.

 
   در
تاریخ آمده است که در سال 1352 هجری قمری، سیلی بزرگ در شهر قم رخ داد که منجر به نابودی سه هزار باب منزل مسکونی شد! عجیب است که پس از گذران نزذیک به 80 سال از آن زمان  و با وجود میلیاردها میلیارد هزینه برای این شهر و پیشرفت دانش مهندسی، همچنان خبرها حکایت از آن دارد که در سیل 11 فروردین 1388 هم دست کم به 3 هزار باب منزل مسکونی در مناطق یک و دو شهر قم خسارت وارد آمده و افزون بر آن، منازل بسیاری در شهرک پردیسان قم تخریب شده‌اند. افزون بر آن 4 هزار رأس دام تلف شده، 100 رشته کاریز کور شده، اراضی کشاورزی و گلخانه بزرگ کوثر نابود شده و چندین نفر هم کشته یا ناپدید شده‌اند! راستی چرا همزمان با پیشرفت فناوری و افزایش غنای علمی آدمیان، باید شاهد افزایش خسارت ناشی از سیل باشیم؟ و چرا نعمتی مانند سیل را باید به همین راحتی به نقمت بدل سازیم؟!

منبع : وبلاگ مهار بیابان زایی


این تصاویر را نگارنده در سال گذشته و در حین عملیات ساختمانی برای زیباسازی بستر قم رود توسط شهرداری قم برداشت کرده ام. گمان نبرم نیاز به توضیح اضافی داشته باشد. به هر حال این تصاویر مرتبط است با محتوای این یادداشت: 


   منبع : وبلاگ مهار بیابان زایی

nim negah - ایران - تهران
بعضی مواقع خدا جان و مال مومنان را با بالاهای طبیعی ازمایش می کنند تا ببیند که بنده ان چطور عمل می کند.
قم از زمانی که استان شده خیلی تغییرات داشته است...
دوستان می توانند از هر کجا هستند به کریمه البیت سلام و درود بدهند...
جمعه 14 فروردین 1388

panjere - سوئد - گو تنبر گ
چوب خدا صدا نداره اگه بخوره دوا نداره.ولی چرا مردم بیگناه ؟خونه اخوندها خراب بشه امان از دست کارهای خدا !!!!!
جمعه 14 فروردین 1388

borj - ایران - بوشهر
همچین جای مزخرفی رو نوروز امسال دیدم.خیابونها و پلهای اطراف حرم (همین رودخانه ی خشک) رو اصلا معلوم نیست چطور ساختن.همون موقع تو این فکر بودم که اگه این رودخونه خشک پر بشه چی میشه!!!! اگه گذرتون به شهر قم بخوره خودتون متوجه میشید.
خدایا چی به سر این کشور اومده که ابله ترین و احمق ترین افراد در راس کارها هستند.خودت ما رو از شرشون نجات بده.
جمعه 14 فروردین 1388

odin - بلژیک - انتورپن
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
فتنه از عمامه خیزد نی ز خم.
جمعه 14 فروردین 1388

bidad - آمریکا - آتلانتا
اگر قم را سیل ببرد؛نه تنها مشکل ایران و بلکه شاید مشکل دنیا حل شود!
جمعه 14 فروردین 1388

mazear - انگلیس - لیدز
خاک برسره جمهوری اسلامی با این وضعی که واسه مردم ایران درست کرده
جمعه 14 فروردین 1388

delmorde - سوپد - یوتوبوری
شما از دزد چه انتظاری دارید دزد به غیر از دزدی و چپاول شعورش بیشتر نیست دانشی غیر این نداردغیرتش و شرفش پول است دینش حیثیتش همه چیزش در پول خلاصه می شود حال این دزد را مسند اموری در کشور کنند ذاتش تغییری نمی کند هدفش عوض نمیشود. حتی حاضر است ناموس خود را برای افزایش ان دو دستی تقدیم کند او نه به رفاه و اسایش مردم میتواند فکر کند چون اصلا از فکر وشعور شهرداری مرخص است. شهردارهای ما اکثرا از این قماشند عقل و فهم شهرداری ندارند انتظار نداشته باشید مانند حتی شهرداران افغانستانی فکر کنند حال چه برسد به شهردارهای ترکیه یا کشورهای اروپایی که نگهبانی توالت شان هم برایش پادشاهی است . بد بختها سواد و اطلاعات اداره شهر را ندارند. کاسه لیسی اخوندها طریقه دزدی عوامفریبی چشمشان دنبال نوامیس همکاران . از چه راهی بهتر میتوان چاپید. نماز جعفرطیار چند رکعت است نماز ایات. و... از این مزخرفات یک میلیون یکغاز. در ایران شهردارشدن از راه دانش و اگاهی و تجربه شهرداری فرد نیست که بتوان انتظار داشت. یک علیل فکری که فقط کاسه لیس اخوندهای کوته فکر باشند را که بلد باشد از چه راهی بیشتر چاپید و تبدیل به ارز کرد و به خارج از کشور برای روز مبادا جهت تامین خود و اربابان و بزمجه هایشان باشد پیدا میکنند و شهردارش می کنند بقیه زیر دستان این فرد هم از خودش بی شعورتر و خائن ترند.
جمعه 14 فروردین 1388

afshin_norway - نروژ - بودٌ
خدا رو شکر که عذاب الهی نازل شد بر سر شهر کفار .ای کاش یه سونامی بیاد با خاک یکسانش کنه .
جمعه 14 فروردین 1388

nermin - انگلیس - لندن
کاشکی تمام اخوندها رو این سیل لعنتی با خودش میبرد.
جمعه 14 فروردین 1388

kimia_sweden - سوید - سوید
خوب سیل دیگه عجیب نیست
جمعه 14 فروردین 1388

LiliRose - کانادا - تورنتو
وقتی توی یک شهری از کشورهای دیگه زلزله یا بلاهای طبیعی دیگری می آید آخوندا میرن پای منبر و میگن : اینها نتیجه گناه مردم و ...
حالا که تو شهر خودشون سیل اومده به نظر شما چی می گن؟؟؟؟؟
جمعه 14 فروردین 1388

shahin 12 - انگلیس - چشر
بس کنید دیگه اینقدر خ... خودتون و مسپولان بی کفایت را گردن خدا ندازید.اگر نیم میلیاد یا یه ملیارد خرج میکردند نه کسی میمرد نه اینکه بیشتر از 100 میلیارد خسارت بوجود می امد.
جمعه 14 فروردین 1388

a_bamdad - ایران - تهران
در مورد طوفان نیو اورلئان و یا این اوضاع اقتصادی اخوندا در نهایت خوشحالی(میزان انسان دوستی رو داشته باشید) با افتخار میگفتن اینا مجازات خداست حالا هم روشون میشه بگن اینا مجازات خداست برای اخوندا؟راستی جمکران در چه حاله؟اب نگرفتتش از دست این میتی راحت بشیم؟
جمعه 14 فروردین 1388

farzande koroshe kabir - ایران - تهران
از مسیولان سایت خیلی ممنونم. ولی یادشون رفته بنویسند که چه به سر چاه آقا اومد؟ مثلا نامه ها از توش بیرون نزد ؟ یا شایدم معجزه بشه چاه مبارک همه ی آبها رو ببلعه و شهر رو نجات بده......
جمعه 14 فروردین 1388

hamlet1982 - انگلیس - لندن
دقیقا کاری مشابه به این کار مهندسی در شیراز انجام شده . که از کناره های رودخانه خشک برای ساخت جاده و کم کردن مشکل ترافیک استفاده شده. خدا کنه همچین مشکلی برا شیرازیهای عزیز به وجود نیاد
جمعه 14 فروردین 1388

azadi - ایران - کرج
nim negah - ایران - تهران
شما (وخیلی دیگران)با این صحبت، به خداوند صفت(( نادانی)) را منتسب میکنید.
خداوند یامیداند یا نمیداند،اگر نمیداند که خداوند نیست ،و اگر میداند لزومی به امتحان کردن نیست چون او از قبل نتیجه را میداند،وچون مخلوق او هستیم،
با عرض معذرت صحبتهای شما بیشتر به صحبتهای اخوندهای بی سواد 5 ریالی شبیه است.
در ضمن خداوند قوانین خودش را به خاطر هیچ کس زیر پا نمیگذارد،این سیل نتیجه عمل ما انسانهاست نه خشم خدا و این اراجیف.
جمعه 14 فروردین 1388

nimaaa - امریکا - نیویورک
نمیدونم چرا این حوزه علمیه قم و اخوندارو اب نبرده
جمعه 14 فروردین 1388

iran vatan - کانادا - ونکوور
اخ که چی میشد این حورزه خریت رو هم اب میبرد
جمعه 14 فروردین 1388

neima - انگلیس - کاونتری
دوستمان راست گفت که از بی برنامگی این اتفاقات می افته . ولی چرا همه تقصیرات خود رو گردن اخوند میاندازید.این احمقانه ترین راه برای گریز از نابخردیست.من یه ادم عادی پارسال که قم بودم باخودم گفتم که این مسیر روز پر اب بود حالا خیابان کشی شده پس اب کجا رفته گفتم شاید به فکر ی براش کرده باشن که متاسفانه هیچ فکری پشتش نبوده انگار....
جمعه 14 فروردین 1388

rezanl - هلند - امستردام
nim negah - ایران - تهران
حالت خوبه؟ مگه این خبر واسه زیارته؟! کامنت بذار راجع به اینکه چگونه میشد و میشود این فاجعه طبیعی رو مدیریت کرد.
همه دنیا که با زیارت نمیچرخه که پس سهم شعور ادما چیه؟
جمعه 14 فروردین 1388

syrus - ایران - شیراز
حال احمقی نژاد و رهبر معتادش پاسحگو باشند
درس عبرتی باشد برای آنانکه از مرده های اعراب کمک می طلبند
به جز از گند و کثافت چیزی اندر این شهر ندیدم بنده
هر کجا شهر مسلمانان است از ... و گند بودد آکنده
تا در ایکشور بود ملا و مفتی......به روز بدتر از این هم بیفتی
جمعه 14 فروردین 1388

surrena - ایران - ایران
هی nim negah
بابا تو دیگه. ازمایش خدا کدومه مگه خدا معلم ازمایشگاهست .بیاین بجای زدن این حرفهای بی ربط به خرد و دانش اجدادیمان بنگریم که چگونه با خرد و دانش خویش 2600 سا ل قبل در معماری و صنعت چه می کردند .در ضمن اون مهندسها رو هم به تخت جمشید بفرستیم تا یک دوره کامل معماری ببیند تا دیگه سرمایه ملی اینطور ازبین نرود .
جمعه 14 فروردین 1388

ali3a - ایران - فریدن
دوستان سومدیریت یک عده ودیدگاههای یک عده آدم بی سوادمتملق که با چاپلوسی به سمتی رسیده اند ربطی به دین ومردم شهرقم ویا ...ندارد
همه مسولان ازاین قضیه قطعا بسیارناراحت هستند ولی چاره کار این است که رعایت اصول علمی وتخصص و...درعصرحاضر ازضروریات یک زندگی حتی ابتدایی است مادردین خودمان روایت داریم که خواندن نماز حتی در روز آفتابی در مسیر رودخانه وسیلاب اشکال داره نفهمی مدیران را به دین ربط ندهیم چراکه این مدیران بی کفایت هم با خدعه ونیرنگ وباتمسک دروغین به دین به این جاهارسیده اند ...متشکرم
جمعه 14 فروردین 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
حالا یک به من بگوید.مهدی در چاه مانده در چمگران شنا بلد است یا نه.
جمعه 14 فروردین 1388

pouriya - ایران - رودسر
پس از این حضرت معصومه تازی چه کاری بر میاد؟
جمعه 14 فروردین 1388

maliheh_uk - انگلستان - لندن
کاش اخوندا رو سیل میبرد .راستی چرا هر چی امامزاده است توی ایرانه هر روز هم اضافه می شند مرده شور ملا که خرافه پرستی را ترویج می کنند
جمعه 14 فروردین 1388

nasim_nana - فرانسه - استرازبورک
خوب اینم جواب نماز باران که سال گذشته خوندن خدا جمع کرد از صدقه سر اخوندهای گور بگوری همه رو روانه قم کرد
جمعه 14 فروردین 1388

flexibel - المان - هامبورگ
از فردا کاسه گدایی را داشته باشید و بخور بخور ملاهای مفت خور . یکی به این ..ر مکتبی ها بگه اگر چهار تا مسئول فهمیده سر کار بود از انرزی سیل استفاده میشد نه مصیبتش و احتیاجی به نماز سیل و.....نبود.
جمعه 14 فروردین 1388

Ora - المان - برمن
کاش سیل مدرسه این مولاها رو وتمام اخوندهای این شهر با خودش میبرد و اثری از اینها نمیگذاشت
جمعه 14 فروردین 1388

darvaze_jahanam - ترو ژ - اسلو
به به به به .مهدی کجانی که گاو داری تو اب برد ها ها ها ها
جمعه 14 فروردین 1388

nasim irani - اتریش - وین
نیم نگاه جاهل ایران تهران
سلام وخسته نباشیدبه مسولین وهموطنان
نیم نگاه که به نظرم همان ولایت استخوان.....متحجر ملاصفتی.من به حای سلام لعنت به توو اربابان مزدورت می فرستم که غیرازخرافات و.... چیزی ازوجودتان برنمی آید.به امیدروزی که جهان ازوجودشما ....اپاک شود.یادزندانیان دربندگرامی باد.
جمعه 14 فروردین 1388

nermin - انگلیس - لندن
odin - بلژیک - انتورپن
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
فتنه از عمامه خیزد نی ز خم.
مرسی راست گفتی
جمعه 14 فروردین 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
nim negah - ایران - تهران
پت عزیز حداقل عربی را که زبان رسمی و مادری توست درست صحبت کن. «کریمه البیت» دیگر را از کجای خویش درآوردی؟
جمعه 14 فروردین 1388

sarab22 - المان - دوسلدورف
nim negah - ایران - تهران
عجب؟
شما به دیوانه ها یک سور زدید
با این اوضاع و احوال خدا ظالم تشریف دارند؟ لطفا خودتان را به روانشناس معرفی کنید
جمعه 14 فروردین 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
احمق ترین رهبر+احمق ترین رییس جمهور+ احمقانه ترین قانون اساسی =احمق ترین سیل :-)
جمعه 14 فروردین 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
..... شنا بلد هست؟؟؟شاید هم خانه اش را اب برد رفت پیش ....12 ...طفلک 1200 ساله که تنهاست!!!!!
جمعه 14 فروردین 1388

TAAT - ایران - اردبیل
ایران در زمره کشورهائی است که بیشترین حجم خاکشوئی در آن انجام می پذیرد.علّت آن از بین رفتن پوشش گیاهی در دامنه ها و گسترش کشتزارها به دامنه های پرشیب کوهپایه هاست که عملاً بعداز دِرو کردن محصول،خاک، بی روییدنی به حال خود رها میشود و با اندک بارشی،سیلابها دربخش اعظم ایران روانه میشوند.باید جلوی کشاورزی در دامنه ها را گرفت و با درختکاری و بُته کاری خاک را اصطلاحاً به زمین چسباند.
جمعه 14 فروردین 1388

khorasan_ashegh - ایران - مشهد
nim negah - ایران - تهران
کاه تو مغزته.بامید روزی که همه این خرافات را از ایران بیرون کنیم.
جمعه 14 فروردین 1388

khorsheed - ترکیه - انکارا
nim negah - ایران - تهران جان اینکه با مطالب بالا هنوز چیزی برای گفتن داری قابل ستایشه افرین به این پشتکار .حیف و صد حیف کاش همراه ان در مخیله ی گرامی کمی هم عقل داشتی.تو حتما یه چیزی میشدی فرزند اسلام !!!!!!!اما همین اسلام استعدادهای تو را کور کرده و تو تهی مغز خبر نداری.توصیه میکنم بار دیگر مطالب فوق الذکر را بخوانی بی فکری امثال خود را به نام خدا حدیث نکنید عذر بدتر از گناه شد حرف تو.به هر حال شب و روز همگی خوش.زنده باد ایران همیشه جاودان
جمعه 14 فروردین 1388

artemis.aseman - ترکیه - استانبول
ایوال khorsheed - ترکیه - انکارا خوشم اومد.nasim irani - اتریش - وین با تو هم صد در صد موافقم.بزرگترین ارزوم ازادی ایرانم است از چنگال این شیطان صفت ها.پاینده باد ایران من جاودان باد سرزمینم اباد باد شالی هایش و سرسبز باد ذره ذره ی خاک ایران ما.
جمعه 14 فروردین 1388

solatiann - هند - دهلی
kimia_sweden - سوید - سوید
چقدر خنگی تو....
جمعه 14 فروردین 1388

atoosairan - بلژیک - کنوکه
کاش توحوزشون اومده بود و شر این اخوندها کم میشد.هر چند بادنجان بم آفت نداره.
جمعه 14 فروردین 1388

esta - اتریش - سالزبورگ
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
طبق گفته های خود nimnegah چند وقت پیش که با امام زمان تو چاه بوده امام بهش گفته شما نگران نباشید ما اینجا همه تجهیزات از جمله کپسول اکسیژن رو داریم
جمعه 14 فروردین 1388

esta - اتریش - سالزبورگ
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
البته سو تفاهم نشه که امام زمان با nimnegah شبها تا صبح در چاه جمکران چیکار بکنند؟ هر چند ما کارهای نیستیم خودشان صاحب اختیارند(امام خمینی)
اگر یادتان باشد که بارها فرمودهاند من بسیجی نیستم اما بچه بسیجی هارا دوست دارم
به بم جان nimnegah مارا مستفیذ فرما و بگویید چند سالتان است؟
جمعه 14 فروردین 1388

elora - نروژ - اسلو
azadi - ایران - کرج با نظرتون موافقم.این دوست عزیزمون نیم نگاه جالبه که عین قوزفیش نفراولیه که کامنت میزاره و ادم شک میکنه که یکی از مسئولین سایته که فقط میخواد بحث ها داغ بمونن.
جمعه 14 فروردین 1388

acid_pro - اتریش - وین
azadi - ایران - کرج
با عرض پوزش نظر شما نیز بی شباهت به نیم نگاه نبود چون سیل در اثر فعل و انفعالات طبیعت به وجود میاد نه به خاطر اعمال انسانها!

نیم نگاه -
احتمالا خدای شما باید بیمار باشه که با اینکه از همه چیز باخبره زمینه مرگ و بدبختی انسانها رو فراهم میاره.مثلا در این سیل چه امتحانی به غیر از آسیب و بدبختی مردم وجود دارد!
جمعه 14 فروردین 1388

kili_patilaki - قطر - دوحه
afshin_norway - نروژ - بودٌ
از کدوم وری بیاد؟
شنبه 15 فروردین 1388

kili_patilaki - قطر - دوحه
میگم دوستان این نیم نگاه مشکوک میزنه.خودتون دیدید که..میاد یه چیزی میگه و میره نه جوابی میده نه دفاع میکنه..وقتتونو چرا وااسه ایشون حروم میکنید؟ من حتی فکر میکنم این پسره نظرات منو و شما اصلا نمیخونه! یا شاید هم بشه گفت کار مسئولان عزیز سایته!
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
واقعا متاسفم برای دولت.شما فکر کنید شهر خودشون{شهر تولید مثل} امکانات استاندارد نیست..وای به حال شهرای دیگه!
شنبه 15 فروردین 1388

Sohane Qom - ایران - قم
بخدا قسم خمینی هندی بود نه قمی و این اخوندا هیچکدام قمی نیستند.ما چه گناهی کردیم که تو قم بدنیا امدیم.
شنبه 15 فروردین 1388

siavash1 - انگلیس - لندن
acid_pro - اتریش - وین
به نظر من نظره azadi - ایران - کرج درسته.چون دولت میتوتنه پیشگیری کنه و جلوی خسارت و بگیره.مگه تو کشورهای دیگه فعل و انفعالات نمیشه. اگه مسئولین کمتر چپاول کنن و به فکر مردم و کشور باشند این فعل و انفعالات مفعول نمیشه که فعل خرابی رو صرف کنه!پس باید فاعل بود و فعل خواستن رو صرف کرد تا از شر این ویرگولا راحت بشیم.
شنبه 15 فروردین 1388

shikamo - ایران - قم
با اجازه همه دوستانی که نگران حضرت مهدی بودن طرف جمکران و حضرت اصلا سیل نیومده حالا دماغتون بسوزه
شنبه 15 فروردین 1388

S^YEH - کانادا - تورنتو
قربون خدا برم خواهشن به من بگین اخوندییم این وسط تلف شده یا نه؟
شنبه 15 فروردین 1388

پسر ایران زمین - ایران - تهران
واقعا امان از دست خریت این آخوندا .. میگن اول انقلاب خمینی میخواسته تمام ماشین هارو جمع آوری کنه ... آخه این دایناسورارو چه به مدیریت.
شنبه 15 فروردین 1388

aria_jp - ژابن - توکیو
این کار امام زمان lt; امام فراریgt; بوده که مردم بیشتر به چاه جمکران توجه کنند.و دست از معصومه خانم بکشن.و حالی هم از اخوند گرفته باشه.........
شنبه 15 فروردین 1388

acid_pro - اتریش - وین
siavash1 - انگلیس - لندن
منظورم بارش شدید باران بود که باعث به وجود آمدن سیل میشه.من در نظر قبلی هم گفتم .
شنبه 15 فروردین 1388

ماهونیا - ایران - تهران
من با بیداد خیلی موافقم
شنبه 15 فروردین 1388

azadi - ایران - کرج
acid_pro - اتریش - وین
دوست عزیز قسمت اخر جمله ام تاکید بر همین نکته بوده. نظر من در باره تخریب طبیعت وتبعات این تخریب بوده، که سیل کوچکترین انهاست.
سونامی شرق اسیا به مراتب وحشتناکتر و مخربتر بوده که در نتیجه تخریب محیط زیست و گازهای گلخانهای و.....میباشد که تمام اینها به دست خود انسان انجام شده و میشود نه خدا و غیر.

پاینده باشید
شنبه 15 فروردین 1388

arabicdancer - مصر - القاهره
alireza.ch - سوییس -نوشاتل
nim negah - ایران - تهران
(....عزیز حداقل عربی را که زبان رسمی و مادری توست درست صحبت کن. «کریمه البیت» دیگر ...) این حرف شما توهین به همه اعراب امروزی بود. نمیدونم چرا متوجه نمیشید که اختلاف فرهنگ ربطی به قومیت نداره؟ ایاهمه کسانی که زبان مادریشان عربی هست نگاهی غیر کامل دارند؟!
شنبه 15 فروردین 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
nim negah - ایران - تهران

بسیجی عقب مونده ذهنی! توی ژاپن که تمام خاکش در مقایسه با کشور ما یک وجبه و اون هم روی گسل و فعالترین خط زلزله زمین قرار داره و هر روز هم زلزله های ریز و درشت دارن ، آسمون خراشهای 50 طبقه و 80 طبقه به بالا به وفور دیده میشه و در زلزله های شدید طبقه های بالای ساختمانها تا 5 متر به طرفین نوسان میکنه یا دوران میکنه و ساختمان به راحتی تحمل میکنه. این انسانهای پیشرفته هرگز صحبت از امتحان اللهی نمیکنن و نماز احمقانه وحشت هم نمیخونن! چون با علم و دانش میتونن به طبیعت غلبه کنند!
پس عقل و دانش بر امتحان خدای خیالی تو غلبه میکنه! در ضمن این چه خدای ابلهی است که به ادعای شما همه چیز رو از قبل میدونه باز هم میخواد امتحان کنه؟ نتیجه امتحان خدا چه چیزی رو برای چه کسی ثابت میکنه؟

شما عقب ماندگان متعصب مذهبی را باید به دریا ریخت، ‌میدونی چرا؟
برای اینکه شما بدبختها مزاحم پیشرفت بقیه مردم باهوش این سیاره هستید و زندگی شما بجای سازنده و پیشرونده بودن، انگلی و کند کننده است!
این سیاره جمعیت زیاد داره و اگه یک کم از امثال شماها کم بشه ها به هیچ جایی بر نمیخوره و خدای خرت هم خوشحال میشه جون تو!

- دین نوعی بیماری روانی است در سطح جهانی .... ولتر
- بی خدایی گناه معدودی انسان هوشمند است .... ولتر
- همه دینها ساخته و پرداخته انسانند .... ناپلیون بناپارت
- خدا شناسی دانش دروغهای آسمانی است .... بوکانین
- دین همیشه دشمن علم و پژوهش و اندیشه بوده است .... اینگرسل
- از کسی که خدایش در آسمانهاست بر حذر باش .... جرج برنارد شا
یکشنبه 16 فروردین 1388

milad_mzz - مالزی - کوالا لامپور
ای کاش
یکشنبه 16 فروردین 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
درود بر تو از صمیم قلبم باهات موافقم مثل همیشه گل گفتی
(اسلام دینیست با گفتار بد کردار بدو پندار بد)
یکشنبه 16 فروردین 1388

dany - ایران - تهران
این سیل ربطی به قم نداره همه جای ایران همینطوره
یکی از استاد های من میگفت الان هیچ جای دنیا مرسوم نیست که وقتی باران بیایید از جویهای آب خارج شود و خیابانها را بپوشاند سیستم شهری فاضلاب ما مشکل دارد
یکشنبه 16 فروردین 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
arabicdancer - مصر - القاهره
نه دوست عزیز. من به هیچ وجه چنین سخنی نگفتم. متاسفم که این کاراکتر ناقص العقل را به زبان شما چسباندم. ولی خود آگاهید که این افراد هم فارسی را درست صحبت نمی کنند و هم تکلم به زبان عربی را که به آن نیز مسلط نیستند، جزو افتخارات و داشته های خویش می دانند. و می بینید که با استفاده غلط از آن موجبات خنده و تمسخر این زبان را هم فراهم می آورند. حکایت کلاغی است که نه راه رفتن خویش و نه راه رفتن کبک را به درستی به یاد داشت.
یکشنبه 16 فروردین 1388

filak22000 - ایران - شیراز - ارسنجان
واقا احمقانه بود و مشخص بود که سیستم شهر سازی کاملا مشکل داره که البته مختصص قم تنها نیست بلکه همه شهرها بزرگ و کوچک هم نداره چنین مشکلاتی رو دارن.
یکشنبه 16 فروردین 1388

dokhteiran - دانمارگ - وایله
زبل خان-امریکا-سن خوزه
قربون دهنت گل گفتی مثل همیشه. مرسی
یکشنبه 16 فروردین 1388

ASTARA-KHAZAR - ایران - استارا
ali3a - ایران - فریدن
از ...... گفتنهات خسته نمیشی؟ هنوز داری توی چند صد سال پیش پرسه میزنی!!!! بیدار شو.
یکشنبه 16 فروردین 1388

arabicdancer - مصر - القاهره
alireza.ch - سوییس - نوشاتل
موافقم. البته یک نکته ای که فکر می کنم خیلی از ایرانیها نمیدونند اینه که تظاهر به اشنایی با زبان عربی در اوایل انقلاب بیشتر مد بود که مثلا مسلمونتر دیده بشن و تفاخر کنند. ولی الان ما عربها اخوندهای خائن عرب هم داریم که تظاهر به فارسی دونستن می کنند بازبه همون دلیلی که ذکر کردم. بعنوان مثال کلمات عربی رو که زیر وبم کمی داره بصورت کشیده بیان میکنند که ایرانیتر شنیده بشه. واقعا سواستفاده از قومیت به اسم دین حد وحصر نداره!
دوشنبه 17 فروردین 1388

nim negah - ایران - تهران
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
nasim irani - اتریش - وین
بعضی ها چونکه کم می اورند شروع به توهین می کنند و این نشانه شخصیت انها است. خدا را شکر که ما را از دسته گمراهان قرار نداد.
دوشنبه 17 فروردین 1388

aryagr - -
کاش مرقد معصومه را خراب میکرد ان دعای 1 ایرانی است
دوشنبه 17 فروردین 1388

banoo - امارات - دبی
بعضیهای یادشون رفته که سیل اومده یا ....مقاله در مورد سلیست که 11 فروردین در قم است و بس ....
hamidTANTAN - اتریش - وین تو راست میگی یک فاسدی مثل تو مسلمون نباشه بهتره...
دوشنبه 17 فروردین 1388

royaa - ایران - تهران
خدا رو شکر که سیل اومد و آب بارون این کوره شهر رو شست تا یه کمی از بوی گندش کم بشه !
تنها شهریه تو دنیا که وقتی نزدیکش می شی بوی شاش خشکه می یاد!!
سه‌شنبه 18 فروردین 1388

nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن
میگم اینجا خیلی هاااااااااااااااا 80٪ مشکل روحی و مغزی و فکری باهم دارن...
خدا همتون رو شفا بده هاهاهاه
سه‌شنبه 18 فروردین 1388

hamidTANTAN - اتریش - ویش
banoo - امارات - دبی
1- من در کل زندگیم یک بار زن گرفتم ودارای دو فرزند میباشم
2- جنایت کار نیستم و خون هیچ جانداری را نریختم
3- به مال کسی تجاوز نکردم و به ناموس و مال کسی نگاه نکردم
4- دزدی نکردم وسر گردنه کسی را چپاول نکردم
5- از سادگی مردم سوع استفاده نکردم.
6-حق ونا حق هم نکردم
7- در رابه با زندگی خصوصی مردم دخالت نکردم
من فاسدم یا م..... من فاسدم یا ع...که تمام این هفت مورد را بر عکس انجام دادند . و تو هم طرفداری این فاسدان را میکنی.
سه‌شنبه 18 فروردین 1388

hamidTANTAN - اتریش - وین
arabicdancer - مصر - القاهره
تو جات تو موزه هستش اینجا چکار میکنی مومیای فراری؟
سه‌شنبه 18 فروردین 1388

ROYAA - ایران - تهران
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن
تو که خودت وضعت از همه بدتره ! از سه حال خارج نیست یا IQت خیلی پایینه یا اینکه مشکل روحی روانی شدید داری و خودتو قبول نداری و از کوره دهاتهای ایران هستی و شهر و کشورت رو زدی انگلستان - لندن !! یعنی مرکز زبان انگلیسی دنیا و اونوقت persepolisi رو غلط نوشتی !
و حالت سوم اینکه هم IQت پایینه و هم عقده ای هستی و مشکل روحی روانی داری !!
perspolis نه ! باید بنویسی PERSEPOLIS! فهمیدی ؟ یه E هم داره
خدا شفات بده ! امیدوار باش ، میده !!

چهار‌شنبه 19 فروردین 1388

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
royaa - ایران - تهران
:-)))
چهار‌شنبه 19 فروردین 1388

arabicdancer - مصر - القاهره
اقا چرا بند کردی به من؟ یکبار به ما اعراب بی احترامی کردی با احترام ازت گله کردم نشستی دوتا کامنت بی ربط که ناشی از بی ادبی و بی جنبگیت بود تحویلم دادی. اینجا هم مخاطبم نبودی باز بی ظرفیت بازی در اوردی. پیامبر به این عقده ای نوبره. حداقل تظاهر به اخلاق نیک کن.
چهار‌شنبه 19 فروردین 1388

arabicdancer - مصر - القاهره
مخاطب کامنت اخرم اقای حمید رسول بود.
چهار‌شنبه 19 فروردین 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.