سقوط و فرو ریختن دبی

سقوط و فرو ریختن دبی

این مقاله در نیویورک تایمز(١١ فوریه ٢٠٠٩) منتشر شده , که نوشته زیر ترجمه بخش های مهم این مقاله است.

سوفیای ٣۴ ساله، خانمی فرانسوی است که حدود یکسال پیش برای استخدام در یک شرکت تبلیغاتی به دوبی نقل مکان کرد. او آن چنان اعتمادی به اقتصاد دوبی که بطور سرسام آوری در حال رشد بود، داشت که آپارتمانی به قیمت ٣٠٠٠٠٠ دلار با وام مسکن ١۵ ساله خریداری کرد.

امروز او مانند بسیاری از خارجیان دیگر که در دوبی کار می کنند از کار اخراج شده و خود را در برابر خطر اخراج از این شهر خلیج فارس می بیند. وضعیت ٩٠ درصد خارجیهای شاغل در دوبی مشابه وضعیت سوفیاست.

او می گوید: "من واقعا از آنچه که در حال وقوع است به وحشت افتاده ام... اگر نتوانم بدهی خود را بپردازم، و اگر نتوانم کار جدیدی پیدا کنم، بمن گفته اند که کارم به زندان مخصوص بدهکاران خواهد کشید."

درحالیکه اقتصاد دوبی در حال سقوط آزاد است، روزنامه ها گزارش می دهند که حدود سه هزار ماشین که صاحبان آنها، آنها را در پارکینگ فرودگاه رها کرده و از کشور گریخته اند، پارک شده است.

گفته می شود که برخی از آنان که از کشور گریخته اند تمام موجودی خود از کارتهای اعتباریشان را نقد کرده اند و یک یادداشت عذرخواهی هم بر روی شیشه جلوی اتوموبیل چسبانده اند.

کسانی که شغل خود را در دوبی از دست می دهند باید ظرف یکماه کشور را ترک کنند... این امر باعث می گردد که میزان خرج کردن در کشور کاهش یابد، خانه ها یکی پس از دیگری خالی شود و قیمت ملک پائین بیاید. بعضی از بخشهای دوبی بر اثر این سقوط مارپیچ اقتصاد که در روزگاری نه چندان دور ابرقدرت خاورمیانه بشمار می رفت به شکل شهر ارواح درآمده است.

هیچکس از عمق فاجعه اقتصادی که در دوبی اتفاق افتاده آگاهی کامل ندارد اما آنچه که مشخص است اینست که دهها هزار نفر دوبی را ترک کرده اند، قیمت ملک در دوبی به نحو خورد کننده ای پائین آمده و پروژه های بزرگ ساختمانی متوقف یا بکلی منحل شده اند. با اینهمه حکومت حاضر نیست که هیچ نوع اطلاعاتی در اختیار جهان خارج بگذارد و باین صورت است که شایعات در دوبی جان می گیرند و بیش از پیش به اعتماد عمومی و اقتصاد دوبی ضربه می زند.

قانون جدیدی که به رسانه ها اعلام شده اینست که اگر رسانه ای شهرت و یا وضعیت اقتصادی کشور را با درج اخبار و یا گزارشهائی به خطر بیاندازد، به مجازاتی تا مرز یک میلیون درهم (در حدود ٢٧٢ هزار دلار)، روبرو خواهد شد. گفته می شود که همین امر باعث شده که گزارش در مورد بحران دوبی به حالت سکون درآید.

گزارش روزنامه های محلی در ماه گذشته حاکی از آن بود که هر روز ١۵٠٠ ویزا در دوبی باطل می شود.

آنچه که مسلم است قیمت ملک که بطور فاحشی ظرف شش سال اوج گیری اقتصاد دوبی افزایش یافته بود، تنها ظرف دو یا سه ماه گذشته، ٣٠ درصد و یا حتی بیشتر هم افت داشته است. شرکت مودیز (Moody's) که شرکتها را درجه بندی می کند هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا شش شرکت عظیم متعلق به حکومت را با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در دوبی تنزل درجه خواهد داد. تعداد ماشین های لوکس برای فروش روز به روز افزایش می یابد، این ماشینها گاه ۴٠ درصد زیر قیمت دو ماه پیش به فروش می روند. خیابانهای دوبی که همیشه مملو از ماشین و ترافیک بود، این روزها خلوت است.

این روزها خارجیهائی که برای یک زندگی بهتر بار خود را بسته و به دوبی آمده بودند، معتقدند که شکوفائی اقتصاد دوبی چیزی جز یک فریب نبوده است. شایعات به سرعت پراکنده می شوند: جزیره مصنوعی پالم جمیره (Palm Jumeira) که نشان افتخار پروژه های ساختمانی دوبی بود در حال نابود شدن است. وقتی شیرهای آب هتلها را باز می کنید به جای آب، سوسک از آنها بیرون می آید..

حمزه صیاب ٢٧ ساله، مهندسی است از عراق که از سال ٢٠٠۵ در دوبی مشغول بکار بوده و شش هفته پیش کار خود را از دست داد. دوبی جای بسیار خوبی برای مهندسین جوان بود، حداقل حقوق برای یک مهندس ساختمان با چهار سال سابقه کار، حدود ۴٠٠٠ دلار در ماه بود.

حمزه صیاب امروز بیکار است و اغلب وقت خود را در یک کافی شاپ در مرکز خرید ابن بطوطه می گذراند. اگر نتواند تا چند روز دیگر کار پیدا کند مجبور است که دوبی را ترک کند. او می گوید، عراق جای خطرناکیست و باید راهی اردن شوم. گرفتاری دیگر اینست که هنوز ١٢ هزار دلار به بانک برای هوندا سیویکی که خریده بدهکار است و باید اول این پول را از پدر خود قرض کرده و بپردازد. او می گوید دوستانش ماشین های تجملی خریده اند، امروز هیچ کدام کار ندارند و برای فروش ماشین ها در حال دست و پا زدن هستند. صیاب هم چنین می گوید، کار ما شده خوابیدن، سیگار کشیدن و قهوه خوردن و بعد احساس سردرد بخاطر شرایطی که در آن هستیم

tahamtan21 - ایران - تهران
به درک کسی که خارج از کشور خودش سرمایه گذاری کند حقش است این بلا هم سرش بیاد :)))
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

آتشکده یزدان - ایران - یزد
چوب خدا صدا ندارد هرکس بخورد دوا ندارد
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

popi900 - ایران - تهران
اون موقع که حقوق میلیرادی می گرفتید یادتون نبود؟
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

iran vatan - کانادا - ونکوور
اخ که دلم خنک شد
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

vahid.sharifi - کانادا - ونکوور
وضع امارات و مخصوصا دبی وحشتناک خراب هست و کلا کشورهای دیگر عربی هم همینطور هستند. یکی از دوستان نزدیک من تمام زندگیش رو جدیدا در دبی از دست داد. من پیشنهاد میکنم اگر کوچکترین سرمایه ای در دبی دارید سریعا اقدام به خارج کردن آن بکنید.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

panahande -norway - نروژ - برگن
tahamtan21 - ایران - تهران
پس تو می گی که همه بیان و تو ایران سرمایه گذاری کنند ؟؟!!!!
عجب!!!!!!!!!!
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

arazel - انگلستان - میدلزبرو
خدایا10000000000000000000000مرتبه شکر
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

zpirooz - آلمان - آخن
وقتی هموطنای عزیزمون توی دبی سرمایه گذاری میکردن باید به این هم فکر میکردند که عاقبت آب به آسیاب عربها ریختن همینه. خدا بگم این احمدی نژادو چکار کنه که همه رو فراری داد. زمان خاتمی خیلی ها داشتند برمی گشتند توی مملکت خودمون کار کنند این احمق همه رو فراری داد.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

silvester - ایران - تهران
دبی پکید.!جهنم که پکید.!!!یک مشت عیاش کلاه بردار فراری ایرانی اونجا بودند که به همه فخر می فروختند
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

golshan - ایران - تهران
آقا سرمایه هاتون رو بردارید بیایید منطقه آزاد انزلی واقع در جاده زیبا کنار .قوانین منطقه آزاد اقتصادی در اینجا حاکم است. آینده درخشانی داره! البته اگر دولتمردان جمهوری اسلامی اونجارو به .... نکشند.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

Faryade_Khamoosh - آلمان - آخن
انقدر خدا رو شکر نکنید بخاطر بدبختی دیگران. 40٪ سرمایه گزاری های دبی از طریق ایرانیان انجام میشه. درضمن وضعیت اقتصادی ایران با 70 میلیون جمعیت خیلی دراماتیک تره که... انقدر بدبختی دیگران را نخواین. فقط بدبختی و سرنگونی ملایان و طرفداراشون را بخواین. صواب داره.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

rabi - ایران - تهران
tahamtan21 - ایران - تهران
iran popi900 - ایران - تهران
vatan - کانادا - ونکوور
آتشکده یزدان - ایران - یزد
امیدوارم چیزی باشه شما را شفا بده. شما ها ادمهایه حسودی و چشم تنگ هستید البته امثال شما کم نیستن سعی می کنم جواب شما را ندهم مدتی مریض هستم در جایه دیگر جواب امثال شما را خواهم داد
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

takht e jamshid - کانادا - تورنتو
بهتر تا شما باشید پول تو حلق این سوسمار خورهای بی ...... نریزید که فقط به دنبال ناموس ایرانیها هستند. خدا نکنه که یک زن یادختر ایرونی تو دبی گیر کنه کارش به این بی نا ....ها بیفته. دلم خنک شد
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

venoosi - بلژپک - ورویرس
ااین هم از دبی شهههههر ارزوها.الان تبدیل شده به شهر ارزوهای بر باد رفته....
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

mona-h - سوئد - استکهلم
برای من عجیبه چرا بعضیها تا پول دستشون میاد اول یک ماشین خیلی گرون میخرن بعد باید کلی ارزونتر بفروشنش تو ایران بعضی هنوز مستاجر هستن میرن ماشین گرون میخرن
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

punisher - ایران - شیراز
رکود اقتصادی / سراسر جهان رو فرا گرفته و بر زندگی تمامی افراد سایه افکنده و همه با آن دست به گریبانند / و تا رهایی از آن / چاره ای جز تحمل نیست.
اینکه در این میان دبی سر زبونها افتاده / تنها بدلیل رجز خونی های اوناست که : تا سال 2012 چنین میکنیم و چنان میکنیم.....!!!!! و تبلیغات بسیار زیاد آنها جهت سرمایه گذاری و ..... در دبی بوده.
اماراتی ها شاید / شاید / الآن بفهمند که ما ایرانی ها در این سی سال چه بلاهایی سرمون اومده / اونهم فقط از نظر اقتصادی....!!!!!

اینکه / ابر قدرتهایی که نبض بازار جهانی را در دست دارند / و در راستای برنامه هاشون / فکر سالیان بعدشون رو هم میکنن / حالا چرا همشون هم به این درد مبتلا شده اند / نیز بوداره .....!
در این خصوص حضور فعال و بازار خراب کن / کشور چین نیز همچین بیدلیل نیست.
کشورهای پیشرفته ی امروزی / قبلا نیز تجربه ی اینچنین مسایلی را داشته اند / پس راهش رو هم بلدند / حال باید دید که برای برگشت به وضعیت قبل / چه ترفندهایی رو بکار میبرند.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

sam116 - انگلیس - لندن
خدارو شکر نه از بابت از دست رفتن سرمایه های هموطنان عزیزم بلکه 3 سال پیش از بس این شبکه های لوس انجلسی تبلیغ دبی را میکردند که باعث شد با یکی از این شرکتهای مسکن از طریق اینتر نت اشنا شوم از بس نامه و ایمیل برام فرستادند که وسوسه شدم برای دیدن ویلا به دبی بروم از خوش شانسی من در ماه سپتامبر به دبی رفتم یعنی در اوج گرما و شرجی هوا و یا بقول خوزستانی ها خرما پزان انقدر از هوای انجا بدم امد که نیامده خواستم برگردم ولی به اصرار بچه ها ماندیم.ولی بچه های اژانس هر چی از پیشرفتهای دبی و سودی که در صورت خرید نصیبم خواهد شد گفتند نتوانستند مشکل هوا و تنفس مرا حل کنند میگفتند احتیاجی نیست به هوای ازاد بروی هر جا بروی کولر گازی و خنک کننده هست مرا به پیست اسکی در حال احداث بردند.ولی هرچه گفتند من فقط منتظر ساعت پرواز و فرار از اونجا بودم درسته که خیلی ها هوای لندن رو نمیپسندند ولی من عاشق هوای اینجا هستم.در ضمن بسیار کشور گرانی هست حتی برای ما که پوند داشتیم.
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
دلم به حال اماراتی های خرد مغز که به لطف ثنار و ده شاهی دلارهای آمریکایی خواب نما شده بودند می سوزد. :-) ولی به ریش هموطنان عزیز که سرمایه های نقدی کشور را به داخل معده بی انتهای اماراتی ها ریختند، صبح و شب می خندم. :-)
چهار‌شنبه 21 اسفند 1387

tamara .s - انگلیس - لندن
116سام.لندن.انگیس
منم هوای ابری رو دوستددارم وهیچ وقت شکایت نکردم از بارش بارون
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
ای بابا دبی تنها آبروی خاورمیانه بود. البته من هم زیاد خوشم ازشون نمیاد ولی دیگه اینقدر ابراز شادمانی نکنید..
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

ehsun - لندن - لندن
حتما اگه به گوش یکی از آخودهای ایران بخوره میگه که این بلای آسمانی بود که به جان دبی افتاد ، چون درش فیلم های بی ناموسی می ساختن و عشق و حال پولکی هم به راه بود .
...
ولی جدا از این من یکی که خوشحال شدم . جدا چشم نداشتم ببینم کشوری که چهل سال پیش خونه نداشتن یهو به جایی تبدیل شده که دخترهای ایرونی برن اونجا و با فروختن تنشون امرار معاش کنن .
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

ferfereh - ایران - تهران
takht e jamshid - کانادا - تورنتو
من هم از عربها متنفرم ولی بی انصافی نباید کرد. همه که مثل شما نمی توانند بیایند کانادا. به نظر من اشکال کار ما ایرانی ها این است که پشت هم را خالی می کنیم در نتیجه این اقوام عقب افتاده رویشان زیاد می شود نه سرمایه گذاری در دبی!
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

sarab22 - المان - دوسلدورف
وقتی ایرانیها سرمایه خودشان را از دوبی به کانادا انتقال بدند خوب مسلما دوبی میشه صفر حالا این عربها برند شکار سوسمار و ملخ .
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

آتشکده یزدان - ایران - یزد
rabi - ایران - تهران
من تا آنجایی که از نظرات شما فهمیدم شما آدم بسیار میهن پرستی هستید در این صورت چرا از کشوری که به بخشی از خاک ما نظر داره (جزایر سه گانه )طرفداری می کنید من از اینکه هموطنان ما و دیگر سکنه خارجی آنجا دچار مشکل شدند بسیار ناراحت شدم ولی از من توقع نداشته باش بخاطر اماراتی ها متاسف باشم و منظور من آنها بودم ومن را با آن دو نفر قاطی نکن که من هم از نظرشان دل خوشی ندارم
آن چنان خوب و عزیزی که به هنگام وداع حیفم آید که تو را دست خدا بسپارم
کامیاب باشید و سرافراز
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

salamiran - ایران - شیراز
قابل توجه آنهایی که پولهای بی زبان مملکتشان را برداشتند و رفتند آن ور آب ریختند توی سیمان و خواب و خیال !
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

mamn - امارات - دبی
باسلام
جهت اگاهی شما دوستان عزیز من به همراه خانواده در دبی زندگی می کنم اصلا از این خبرها نیست که میگن . دبی را یه سری از کلاهبردارهائ فراری از ایران بزرگ کردن و همون ها هم اینجا شکست خوردن . الان داره همه چیز به نرخ واقعی خودش در ایجا بر می گرده .نمی دونید اینجا ایرانی ها چه کلاهی سر هم دیگه می گذاشتن همون کلاه بر دارها دارن می رن.خیلی ها دارن کار می کنند اینجا از همه ملیتها هیچ مشکلی هم ندارند.اونایی که صداشون در امده به خاطر اینه که جلوی دزدیشون گرفته شده و گرنه همه جای دنیا الان دچار بحران شده
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

baranake bahari - دبی - دبی
متاسفم از این همه اظهار نظر های بدور از انسانیتُ یادمون باشه ما هممون انسان هستیم ُ اگه خوشخالین که هموطنانتون در هر حای دنیا ضربه بخورند و شما اسوده باشید کار اشتباهیست...اگه شرایط تو ایران اروم بود مگه کسی دیونه است که خونه و زندگی خودش رو رها کنه و اب به اسیاب بیگانه بریزه...تمام دوستانی که در سراسر دنیابراکنده شدندبه نوعی از خانه و کاشانه شون دور افتادند....به طبع من فکر می کنم از روزی ناچاری همه مجبورند گهگاه کارهای حلاف میلشون رو انجام بدند...خود من برای فرار از سربازی و اعتیاد بسرم رو به اینحا اوردم ...اگر ممکلت درستی داشتیم هیچگاه فکر خارح شدن به سرمون نمی زد
به هر حال بیاید دعا کنیم که اقتصاد دنیا درست بشه و همه از این بحران خارج بشوند
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

basafa - ژاپن - توکیو
دلم به حال هموطنهای خودم سوخت.
ولی کور بشه چشم بعضی از این عربهای هیز که روشون کم شد.
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

saintseraph - ایران - هگمتانه
خوووووووب پس تکلیف این شبکه های ماهواره ای فارسی که خودشونو جر میدن هی میگن دوبای دوبای لند عجمان و ....روشن شد خسته شدیم از بس تبلیغات مشاورین املاک رودیدیم یه کم سکوت هم بد نیست
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

google - امارات متحده عربی - دبی
silvester - ایران - تهران
دبی پکید.!جهنم که پکید.!!!یک مشت عیاش کلاه بردار فراری ایرانی اونجا بودند که به همه فخر می فروختند
*****
تا کور شود آنکه نتوان دید! عیاشهای کلاه بردار و دزدش تهرانی ها بودن که به شکر خدا همه به درک واصل شدن یکی مثل تو! یکی مثل تمامی املاک های تهرانی دبی
صبح کلاه سر مردم میزاشتن شب میرفتن برای کار بد! خدا رو صد هزار بار شکر من از تهرانی خونه نگرفتم از یه شرکت عربی گرفتم که با این اوضاع هنوز هم جوابگو هستند و سر قولشون موندن.
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

MAMN - امارات - دبی
ehsun - لندن - لندن
ّهمه جا بد و خوب وجود داره دخترهائ ایرانی ...واسه این میان اینجاچون اینجا بهتر پول می دن و واقعیت هم اینه که این دخترهای رنگ شده امروزی ما رو هیچ کس غیر از این عربها تحویل نمی گیره وگر نه الان مثلا تورنتو رو می گفتیم دارن دخترهای مارو می فروشن .خیلیها ذاتا این کاره هستن فرقی نمی کنه کجا باشن.
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

atabak - ایران - تهران
ملخ خورا بهتر
پنج‌شنبه 22 اسفند 1387

abiabi - انگلستان - لندن
این کثافتها میدانید با دخترهای جوان ایرانی چه کردن . چوب خدا صدا ندارد. بهرصورت دم اسرائیل گرم . خدا سایه اسرائیل را از سر این عربها کم نکند . اسرائیل ... این عربها را ...
جمعه 23 اسفند 1387

malmsteen - اکراین - کیف
حق شون بود یک سری ادمهای بلند پرواز پوشالی . البته نه همه.
یکی از اونایی که این بلا سرش اومد برادرم بود. گفتم نکن.
ا
جمعه 23 اسفند 1387

shahram_ca - ایران - تهران
مردم رو توی ایران اینقدر ازار میدن که حتی توی قظب هم بری ایرانی پیدا میکنی! ولی خیلی ها دقت لازم رو ندارند و فقط میخواند در برند و همین کار دستشون میده.
جمعه 23 اسفند 1387

Hamoorabi - ایران - تهران
می بینم که هم وطنای عزیز دارن از حسادت می سوزن. بابا دوبی چه خوب چه بد، لاقل خیلی از ایرانی رو ها تو خودش جا داده. خیلی از ماها همین که همه راه ها رو بن بست ببینیم، زود یه لنج روشن می کنیم میریم دوبی جنس میاریم و می بریم و یه عالمه پول پارو می کنیم. تازه مطمئن باشید دوبی هرچقدر سقوط کنه به پای ایران نمی رسه که مردم پول ندارن نون بخرن.
.sarab22 - المان - دوسلدورف شما داداش من بهتره که یخده آب بریزی رو سرت این شوتیت برطرف بشه. الان کانادا و دوبی و تمام کشورهای دنیا که اقتصادشون قبلا خوب بوده، وضعشون همینجوریه و کسی جرات نمی کنه به اموالش دست بزنه، چه برسه به اینکه انتقال بده. ده آخه حرف نزنی کسی نمی گه لالی.
دوشنبه 26 اسفند 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.