در مورد روز ولنتاین روز عاشقان

در مورد روز ولنتاین روز عاشقان

روز ولنتاین یا روز سینت ولنتین یک روز تعطیل در تاریخ 14 فوریه میباشد که توسط بسیاری از مردم جهان تجلیل میشود.

در غرب مرسوم است که در این روز عاشقان علاقه خود را نسبت به یکدیگر ابراز میکنند. این ابراز علاقه معمولا توسط فرستادن کارت ولنتاین ، تقدیم گل و فرستادن شیرینی انجام میشود.

گلش باید گل رز باشه!

شیرینیش باید شکلات باشه!

معمولا شمع و یک نامه عاشقانه هم میفرستن.

هویت روز ولنتاین مبهم است و 3 روایت در مورد آن ذکر شده:

روایت اول:

جشنواره ای به نام LUPERCALIA که 15 فوریه در رم باستان میان کافران متداول بوده است. لوپرکالیا جشن تطهیر و زمان خانه تکانی بوده است. در این جشن مشرکین از خدای LUPERCUS بخاطر محافظت از چوپانها و گله هایشان از گزند گرگها قدردانی میکردند. در این فستیوال بمنظور بزرگداشت FAUNUS خدای حاصلخیزی، باروری و جنگلها رومیان یک سگ و دو بز نر را قربانی کرده و از پوست آنها شلاق میساختند. مردان با این شلاقها به میان مردم رفته و به هر کسی که میرسیدند ضربه ای با شلاق به آنها میزدند. دختران داوطلبانه برای شلاق خوردن صف میکشیدند. آنها اعتقاد داشتند که شلاق خوردن با تازیانه های ساخته شده از پوست بز باروری آنها را تضمین میکند. همچنین در این جشن طی بزرگداشت الهه ای بنام JUNO FEBRUTA زنان مجرد نامه های عاشقانه مینوشتند و درون گلدانهایی می انداختند. (و یا تنها نام خود را روی برگه ای مینوشتند) مردان مجرد روم نیز هر کدام یکی از این یادداشتها را از درون گلدانها بیرون کشیده و مشتاقانه بدنبال دختر نویسنده نامه میرفتند. (نوعی دوست یابی) این آشنایی ها اغلب به ازدواج می انجامید. این رسم تا قرن هجدهم ادامه داشت اما از آن به بعد مردان رم ترجیح دادند پیش از آشنایی زن را ببینند!

کلیسای کاتولیک حداقل 3 قدیس بنام VALENTINE و یا VALENTINUS شناسایی کرده که هر سه در روز 14 فوریه به شهادت رسیده اند.

ولنتاین مقدس یک کشیش مسیحی بوده که در قرن سوم خدمت میکرده است. زمانی که امپراطور CLADIUS دوم بر روم حکمرانی میکرده. کلادیوس دریافت که مردان مجرد از آنجایی که همسر و خانواده ای ندارند (مردان متاهل حاضر به ترک همسر و خانواده خود نبودند) نسبت به مردان متاهل بیشتر به سربازی روی آورده و سربازان بهتر، کاراتر و جنگجو تری نیز میباشند. از همین رو ازدواج را برای مردان جوان غیر قانونی و ممنوع اعلام کرد. ولنتاین که این حکم را ناعادلانه و ظالمانه میپنداشت از فرمان کلادیوس سرباز زد. ولنتاین مخفیانه عشاق جوان را به عقد یکدیگر در می آورد. هنگامی که این عمل ولنتاین بر ملا گشت کلودیوس حکم اعدام وی را صادر کرد.

خود ولنتاین نخستین فردی بود که برای اولین بار نامه ولنتاین را نگاشت. وی هنگامی که در زندان بسر میبرد دلداده دختر جوانی شد که دختر زندانبان وی بود. این دختر جوان زمانی که ولنتاین در بازداشت بسر میبرد به ملاقات وی می آمد. در انتهای این نامه ولنتاین چنین نوشته بود: “از طرف ولنتاین تو.” این عبارت کماکان در نامه های روز ولنتاین استفاده میشود.

ولنتاین در روز 14 فوریه اعدام شد. تقریبا در سال 269 پس از میلاد. به گرامیداشت وی کلیسایی در سال 350 پس از میلاد بنا گردید که پیکر وی نیز در آنجا دفن شده است. در واقع روز ولنتاین سالروز مرگ و خاک سپاری ولنتاین میباشد.

پاپ اعظم GLASIUS فردی بود که روز 14 فوریه را، در سال 498 پس از میلاد، روز ولنتاین (ST. VALENTINE`S DAY) نام نهاد. در واقع وی این روز را جایگزین آیین کفرآمیز لوپرکالیا که مختص کافران بود کرد. وی در گلدانها عوض نام دختران اسامی مقدسین مسیحی را نهاد. و با این کار به لوپرکالیا تقدس بخشید. در این آیین مرد و زن هر دو یک نام قدیس را از گلدان بیرون میکشیدند که میبایست تا آخر سال خصوصیات اخلاقی آن قدیس را الگو قرار داده و در خود متجلی می ساختند.

روایت دوم:

در دوران کلادیوس مسیحیت به شدت سرکوب میشد. ولنتاین نه تنها کشیش و مبلغ مسیحیت بود بلکه رهبر جنبش زیر زمینی مسیحیان نیز بود. اغلب کشیشها در این دوران زندانی و سپس اعدام گردیدند. ولنتاین پس از به زندان افتادن دختر نابینای زندانبان خود را شفا میدهد. کلادیوس پس از اینکه از این خبر مطلع میگردد به خشم آمده و دستور میدهد سر وی را از تنش جدا سازند.

کهن ترین نامه و شعر ولنتاین توسط چارلز، دوک اورلئان نگاشته شد. وی زمانی که در سال 1415 و در قرن شانزدهم در زندان برج لندن در اسارت بسر میبرد این نامه را برای همسر خود نوشت.

روایت سوم:

روایت دیگر حاکی از آن است که ولنتاین یک مسیحی بوده که عاشق کودکان بوده. اما از آنجایی که وی از پرستش خدایان سر باز میزده به زندان فرستاده میشود. اما کودکان که به وی علاقه مند بودند دلتنگ وی شده و برای وی پیامهای مهر آمیزی مینوشتند. این کودکان نامه ها را از لابه لای میله های زندان به درون سلول ولنتاین می انداختند. وی در سال 14 فوریه 269 پس از میلاد اعدام شد.

برخی هم روز ولنتاین را به باور مردمان انگلیس و فرانسه قرون وسطی نسبت میدهند. آنها اعتقاد داشتند که پرندگان در روز 14 فوریه جفت خود را انتخاب میکنند.

منبع : وبلاگ فلانوس

atoosairan - بلژیک - کنوکه
من در یک نوشته خوندم که ولنتاین امروزی را چندین هزار سال پیش ایرانیها روز عشاق میدانستند.ولنتاین مبارک.
شنبه 26 بهمن 1387

panahi - ثدلمشدی - غخقن
خیلی مامنون مرسی
شنبه 26 بهمن 1387

HALIND - کانادا - تورنتو
جالب بود ممنون
شنبه 26 بهمن 1387

sarab22 - المان - دوسلدورف
هر روزمان باید عاشق باشیم. شاد و خرم باشید
شنبه 26 بهمن 1387

homa50 - ایران - تهران
قشنگ بود...
اما برای عاشقای واقعی هر روز ولنتاینه!...
شنبه 26 بهمن 1387

rezanl - هلند - امستردام
در حوزه هر روز والنتینه و طلاب .....اخیرا هم که رفسنجانی در جائی گفته بود عشق من خامنه ایه ( تو یوتیوب).مبارکشون باشه.
شنبه 26 بهمن 1387

pari-67 - ایران - ماکو
منم در این روز شیرینی و کادو دریافت کردم اما خیلی از روزهارو من و عشقم (همسرم) به اسم روز عشق جشن می گیریم ولنتاین بر همه عاشقان مبارک!!
شنبه 26 بهمن 1387

mahtab.e.roshan - انگلستان - لندن
روز ولنتاین را به همه تبریک می گم . برای من و همسرم هر روز ولنتاین است
شنبه 26 بهمن 1387

yasmin_1982 - انگلستان - لندن
من که هیچکسو ندارم خوش به حال کسئ که عشق واقعئ داره
شنبه 26 بهمن 1387

010 - ایران - شیراز
دوستان عزیر داخل ایران بیاید از غربی ها یاد بگیریم که چقدر برای سنت های خودشون ارزش قائل میشن ما هم میتونیم سپندار مزگان( 29 بهمن ماه) روز عشق و دوستی ایرانی رو جشن بگیریم
شنبه 26 بهمن 1387

mehraeen - ایران - تهران
والنتاین یک کشیش زرنگ و فرصت طلب بود که تا دید عقد سربازان ممنوع هست و مجازات عقد آنها مرگ هست باز جانش را فدای پول کرد و پنهانی سربازان را با معشوقه های شان عقد میکرد و پول خوبی هم به علت ممنوع بودن اینکار میگرفت که در آخر جانش را فدای همین پول کرد . ولی یک مشت احمق و نادان فکر می کنند او شهید عشق شده است و کورکورانه تقلید می کنند در حالی که در روز 29 بهمن برابر با 5 اسفند تقویم ایران باستان بهترین روز برای هدیه دادن عشاق به یکدیگر هست که هم ایرانی است و هم شک و شبه و حقه ای در آن نیست
یکشنبه 27 بهمن 1387

Sh T - ایران - تهران
اگه میشه در مورد روز عشق ایرانیها هم بنویسید که همه بدونند روز عشق در ایران باستان یک فرهنگ بوده و نه بخاطر موضوع و شخص خاصی. به هر حال روز عشق قشنگه
یکشنبه 27 بهمن 1387

setare.asemani59 - ایران - تهران
خوش به حال هر کسی که کادو داد و گرفت ........... ما که تا حالا از این چیزها ندیدیم . منتظر عشق واقعی ام اما انگار وجود نداشته و من بیخود انتظار کشیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکشنبه 27 بهمن 1387

mishulak2000 - ایران - نوشهر
29 بهمن
یکشنبه 27 بهمن 1387

felertishiya - ایران - شیراز
به تازگی از چند زرتشتی شنیدم که روز اصلی جشن عشق در ایران (5 اسفند) است .تفسیرش که چرا این روزه خیلی زیاده . و فهمیدنش برای من مشکل . ولی اینو می دونم که در زمان قدیم هر روز و هر ماه یک اسم برای خودش داشته .وقتی روز و ماه با هم یکی می شدند اون روز رو جشن می گرفتند . مثل روز پنجم و ماه اسفند که هر دو نمادشون عشق بوده . البته روز (29 بهمن ) برای چی انتخاب شده هم تفسیرش طولانیه . فقط همینو می تونم بگم که (29 بهمن همون 5 اسفند هست که بنا به یه سری شرایط روزش تغییر کرده) . هر کس اطلاعات دقیق تری داره خوشحال می شم که راهنماییم کنه . می دونم یه خورده گیج شدین ولی از این بهتر نمی تونستم بگم .
یکشنبه 27 بهمن 1387

samin khamesi - ایران - نوشهر
هر کس که ایرانی و تاریخ ایرانی رو دوست داره به سایت پایگاه تاریخ و تمدن ایران باستان سری بزنه تا بفهمه که ما ایرانی ها 4 هزار سال قبل از اوروپا روز عشق و دوستی داشتیم :
طبق سالنامه زرتشتى، روز اسفند از ماه اسفند یعنى پنجمین روز از این ماه و بنابر تقویم امروزى، ۲۹ بهمن ماه روز سپاسدارى از جایگاه زنان و مادران است که مظهر مهر و پاکى و فروتنى هستند. این جشن مربوط به امشاسپند۱ سپندارمذ۲ است که حامى زنان درستکار و پارسا است.از این رو ماه اسفند و به خصوص این روز (سپندارمذ) جشن زنان بوده و در این روز مردان به زنان هدیه مى دادند. این روز متعلق به سپندارمذ یا سپنته آرمئیتى است و چون نام روز و نام ماه با هم موافق مى شوند، جشن مى گیرند. این فرشته در عالم مینوى نماد عشق، محبت، تواضع، بردبارى، جانبازى و فداکارى است و در جهان مادى پاسبان و حامى زنان نیک و پارسا است و تمام خوشى هاى روى زمین در دست اوست. این فرشته گذشته از پاسبانى زنان پارسا نگهبان و حامى زمین هم است. این جشن را به دلیل نزدیکى کشت و کار و فصل بهار به نام «برزگران» نیز مى گویند. در آیین زرتشت ، به دلیل برخى ویژگى هاى مشترک زمین با زن همچون آفرینندگى و زایندگى، این روز به نام «زن و زمین» نام گرفته است. • دیرینگى و آیین هاى باستانى
ابوریحان بیرونى مى گوید:«اسفندارمذ ماه روز پنجم آن روز اسفندارمذ است و براى اتفاق دو نام آن را چنین نامیده اند و معناى آن عقل و حلم (بردبارى) است و اسفندارمذ فرشته موکل به زمین است و نیز بر زن هاى درستکار و عفیف و شوهردوست و خیرخواه موکل است و در زمان گذشته این ماه به ویژه این روز عید زنان بوده و در عید مردان به زنان بخشش مى کردند و هنوز این مراسم در اصفهان و رى و دیگر بلدان پهله (غرب و مرکز ایران) باقى مانده و به فارسى مزدگیران مى گویند در فرهنگ زرتشتى شش فروزه و صفت بین انسان و خداوند مشترک است به گونه اى که انسان مى تواند با بهره مندى و به کارگیرى هر یک از این صفت ها به اهورامزدا نزدیک تر شود. در بین این ویژگى ها چهارمین صفت و فروزه سپنته آرمئیتى نام دارد. این واژه که فروتنى و بردبارى معنى مى دهد یکى از فروزه هاى اهورایى است که انسان نیز مى تواند آن را در خود پرورش دهد.در باور ایرانى مرد داراى قدرت مردانگى و تفکر و خردورزى بیشترى است، در برابر آن زن نیز داراى مهر ورزى، عشق پاک، پاکدامنى و از خودگذشتگى فراوان ترى است که هر یک از این دو به تنهایى راه به جایى نبرده و حتى روند پویایى گیتى را هم به ایستایى مى کشانند. اگر مردان بدنه هواپیماى خوشبختى اند، زنان موتور آن اند که پیکره بى موتور و موتور بى بدنه هیچ کدام به تنهایى به اوج سعادت نمى رسند بلکه ذره اى حرکت و جنبش هم برایشان ناممکن است.در گاهان ستوده شده، اشوزرتشت خوشبختى بشر را وابسته به میزان دانش و خرد انسان مى داند نه جنسیت و قومیت و رنگ و نژاد و از دیدگاه وى همه انسان ها _ همه زنان و مردان _ داراى حقوق برابرند. او دختران را در گزینش همسر آزاد شمرده و عشق پاک و دانش نیک را دو معیار اصلى مى داند و خوشبختى همسران جوان را در زندگى زناشویى در این مى داند که هر یک بکوشند تا در راستى از دیگرى پیشى جویند.از بین زنان و مردان، کسى که برابر آیین راستى ستایشش بهتر است، مزدا اهورا از آن آگاه است. این گونه زنان و مردان را ما مى ستاییم... این زمین را با زنانى که بر روى آن زندگى مى کنند مى ستاییم. اى اهورامزدا، مى ستاییم زنانى را که در اثر درستکارى و راستى نیرومند شده اند... ما مى ستاییم مردان و زنان نیک اندیشى را که در هر کشور با وجدان نیک بر ضد بدى قیام کرده یا مى کنند... کدبانوى خانه را که اشو و سردار اشو هستند مى ستاییم. زن پارسایى را مى ستاییم که بسیار نیک اندیش، بسیار نیک گفتار، بسیار نیک کردار، فرهیخته و یارى رسان شوهر خود و اشو باشد. اى اهورامزدا ما مى ستاییم زنان یارى رسان را این هماهنگى و میانه روى، بسیار ارزشمند و قابل توجه است
این دلیل اصلی روز عشق ایرانیان است اگر هر کسی کمی دقت کنه میبینه تمام جشنهای اوروپاییان تقلید شده و تقریبا هم زمان با جشنهای باستانی ماست پس ایرانی باشیم و پیرو فرهنگ ایرانی و پاسدار فرهنگ ایرانی.
یکشنبه 27 بهمن 1387

iran vatan - کانادا - ونکوور
atoosairan - بلژیک - کنوکه دقیقن اسمش هم سبندار مذگان بوده که مطئسفانه ولنتین میگیم چرا ما انقدر تحته تئصیر خارجی ها هستیم؟
سه‌شنبه 29 بهمن 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.