مراسم شب ابو علی سینا درهتل اینترکنتینانتال ژنو

 
مشکین قلم

دوستداران دانشنامۀ ایرانیکا شنبه 4 نوامبر (13 آبان) در شهر ژنو سوییس مراسمی برپا داشتند تا ضمن گرامیداشت پدیدآورندگان این گنجینه، ایراندوستان را نیز به یاری مالی به آن فراخوانند.

این شب نشینی درهتل اینترکنتینانتال ﮋنو با حضور پانصد مهمان ازملیت های مختلف برگزار شد و به تجلیل ازپزشکان برجستۀ ایرانی اختصاص داشت. ازهمین رو، به ابتکار انجمن، "شب بوعلی سینا" نام گرفته بود.

دانشنامه ایرانیکا زیر نظر احسان یارشاطر در دانشگاه کلمبیا و با همکاری صدها پژوهشگر از ملیت های مختلف تهیه می شود و به صورتهای چاپی و الکترونیکی به زبان انگلیسی انتشار می یابد. چاپ جلد سیزدهم ایرانیکا در حال اتمام است.

فرهنگی که روبه سراسرجهان دارد

 در این هنگام که افکار عمومی بین المللی توجه خود را تنها به مسألۀ نیروی اتمی معطوف ساخته است، دریابیم که ارزش های راستین ارزش های فرهنگی اند و ما باید همواره در پاسداری از آنها و تعمیمشان بکوشیم
 
پیام بطرس غالی، دبیرکل سابق سازمان ملل به جشن دانشنامه ایرانیکا

این مراسم با سخنان منیره پروین، مسئول برگزاری رییس انجمن دوستداران دانشنامۀ ایرانیکا، آغازشد که زمینۀ این اقدام فرهنگی را "دلبستگی به تمدن هزاران سالۀ ایرانی درتمامیت تاریخی و جغرافیایی اش و باور ﮋرف به آنچه این دانشنامۀ غنی و گرانقدر معرف آن است" خواند.

وی سپس ازهمکاران خود و همچنین از موریس لوئن، رییس دولت سوییس، که برای این مراسم نیز پیامی فرستاده بود، سپاسگزاری کرد.

بلندپایه ترین مقام دولتی سوییس در بخشی از پیام ویژۀ خود نوشته است: "دانشنامۀ ایرانیکا یک کارشناسی همه جانبه و عینی را به سود آگاه های ﮋرف درباره جهان ایرانی به دست می دهد. من، با کمال میل، حمایت خودرا ازاین کار که در عین علمی بودن به تفاهم بهتر میان تمدنها و ملت ها یاری می رساند اعلام می دارم."

پاتریس مونی، مدیر امور فرهنگی شهر ﮋنو، نیز دانشنامۀ ایرانیکا را "یک اثر سترگ فرهنگی وعلمی" خواند و آن را شایستۀ حمایت و تشویق دانست.

'پزشکان برجسته ایرانی بودند'

یارشاطر و منیره پروین
احسان یارشاطر، بنیانگذار ایرانیکا توضیحاتی را در مورد تاریخچه تاسیس و ساختار این دانشنامه ارایه داد

احسان یارشاطر سخنران بعدی بود در پیام خود از حوزۀ جغرافیایی-فرهنگی ایرانیان و از سهم آنان در تمدن بشری یاد کرد.

وی دربارۀ پزشکی، پس ازاشاره به آنچه در اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان، آمده است، از پیشرفت این دانش و رشته های مختلف آن در عصر ساسانی سخن گفت و با شرح بیشتری از چهره های درخشان طب دوره اسلامی همچون رازی و مجوسی و بوعلی سینا وجرجانی نام برد و افزود که همۀ پزشکان برجستۀ سده های نخست این دوره، ایرانی بوده اند.

بخش دوم پیام آقای یارشاطر به تاریخچۀ تأسیس دانشنامۀ ایرانیکا، ساختار و نیازهای مالی آن اختصاص داشت.

تجلیل ازپزشکان ایرانی

ایراندخت عظیمی، استاد دانشگاه ﮋنو، پنج پزشک برگزیدۀ این مراسم را یکایک معرفی کرد و آنان- جز دکتر گنج بخش که برای کنگره ای به تهران رفته بود- «لوحۀ ابوعلی سینا» را از دست آندره هورست، رییس پیشین دانشگاه ﮋنو، دریافت داشتند.

دکتر ایرج گنج بخش (از پاریس) و دکتر حسین صادقی (از لوزان) از جراحان قلب که هر یک پزشکان کارآمدی را تربیت کرده اند، مورد تقدیر قرار گرفتند. از پزشکان ساکن آلمان، دو متخصص بیماری های اعصاب مورد تقدیر دانشنامۀ ایرانیکا قرار گرفتند: دکتر نصرت پزشکیان و دکتر مجید سمیعی. آقای سمیعی، ریاست افتخاری اتحادیۀ جهانی جراحی اعصاب را نیز بر عهده دارد.

از پزشکان ایرانی تقدیر شد
ایرج گنج بخش - فرانسه
حسین صادقی - سوییس
نصرت پزشکیان - آلمان
مجید سمیعی - آلمان
فرزانه ورقا-خادم - بریتانیا

دکتر فرزانه ورقا-خادم نفر پنجم این گروه بود. وی که در لندن، پایتخت بریتانیا، ساکن است، یکی از اعضای گروهی است که مهمترین ﮋن موثر در سخن گفتن را شناسایی کرده اند.

پزشکان ایرانی معرفی شده در این مراسم، هر یک کتابهای تألیفی و مقاله های علمی متعدد در زمینۀ کار خود چاپ کرده اند.

در این میان، پروفسور صادقی، افزون بر کارعلمی خود، در زمینۀ ادب فارسی نیز فعالیت های شایان توجهی انجام داده از جمله رباعیهای خیام را به همراه ترجمه شان به چهار زبان دیگر تدوین کرده و چاپ دوم این اثر را سال گذشته با خط امیرخانی و نقاشی فرشچیان در تهران منتشر ساخته است.

هنرمندان و شب بوعلی سینا

گردانندۀ اصلی شب بوعلی سینا ساسان کمالی بود که پیش از این از روزنامه نگاران رادیو تلویزیون ملی ایران بوده و در حال حاضر در آمریکا فعالیت می کند.

برنامۀ هنری شب نشینی ایرانیکا، با رقص شاهرخ مشکین قلم آغاز شد. وی که در پاریس، پایتخت فرانسه، اقامت دارد، طرح رقص هنری خود را بر موسیقی عرفانی ایران نهاده بود و برنامه اش بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.

انوشیروان روحانی
انوشیروان روحانی در این برنامه آهنگ های جدیدی را با همراهی دو خواننده آلمانی مقیم آمریکا نواخت

عباس بختیاری، نوازنده دف، نیز از پاریس برای شرکت در این برنامه فرهنگی به ﮋنو رفته بود. آقای بختیاری علاوه بر همکاری با دیگر هنرمندان، یک برنامۀ مستقل دف نوازی نیز با درهم آمیختن سنت و ابتکار اجرا کرد.

آنگاه نوبت به شهلا سرشار و انوشیروان روحانی رسید. این دو هنرمند ایرانی مقیم آمریکا با اجرای برنامه های جداگانه، شور و شادی آفریدند. سرشار، دو بار به روی صحنه رفت و با تشویق های مکرر روبه رو شد.

ایرانیانی که در شب بوعلی سینا شرکت کرده بودند، نوای موسیقی ایرانی را از پیانوی انوشیروان روحانی و ترانه های فارسی را با صدای دو خوانندۀ غیرایرانی شنیدند. آقای روحانی در این برنامه آهنگ های جدیدی را با همراهی دو خواننده آلمانی مقیم آمریکا نواخت.

درقسمت دیگری از برنامه، اسد بدیع، خواننده افغان، با پیانو انوشیروان روحانی همراهی کرد. کمتر کسی می داند که این هنرمند افغان، پزشک است. دکتر بدیع، در ﮋنو اقامت دارد و موسیقی و شعر ترانه هایش را خود می سازد.

بطرس غالی: ارزشهای راستین

بطرس غالی، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، در پیام ارسالی خود، دانشنامۀ ایرانیکا را یک طرح متعلق به جامعۀ مدنی خواند که این امکان را به ما می دهد تا گنجینه های تمدن ایرانی و سهم آن در تمدن بشری را بشناسیم و بستاییم.

وی افزود: "در این هنگام که افکار عمومی بین المللی توجه خود را تنها به مسألۀ نیروی اتمی معطوف ساخته است، دریابیم که ارزش های راستین ارزش های فرهنگی اند و ما باید همواره در پاسداری از آنها و تعمیمشان بکوشیم."

 حسن انتشار دانشنامۀ ایرانیکا به زبان انگلیسی این است که از طرفی می توانیم خودمان را بهتر و درست تر به جهانیان بشناسانیم و از طرف دیگر، نگذاریم دیگران به حقوق فرهنگی ما تجاوز کنند و عالمان و شاعران ما و حتی نوروز و مانند آن را از ما ندانند
 
منصور افشار، بازرگان ایرانی مقیم سوییس

آنان که "دست در جیب" کردند

حورا یاوری، از مشاوران ایرانیکا در نیویورک، می گوید: "شب بوعلی سینا و شب نشینی های مشابهی که ایراندوستان به نفع ایرانیکا برگزار کرده اند، دارای دو هدف بوده است: شناساندن هرچه بیشتر و بهتر دانشنامه و جلب حمایت مالی علاقه مندان به ادامۀ انتشار این مجموعۀ غنی علمی."

در واقع، کمک دانشگاه کلمبیا و بنیاد ملی علوم انسانی ایالات متحده برای تأمین هزینه های تدوین این دایرة المعارف چهل جلدی کافی نیست و تقریبا معادل آن باید به وسیلۀ علاقه مندان داده شود.

به این منظور، احسان یارشاطر، بنیانگذار ایرانیکا بنیادی را تأسیس کرده است تا در آینده این موسسه بتواند بر روی پای خود بایستد. وی، تمام دارایی شخصی خود را به این بنیاد داده و برخی از ثروتمندان ایرانی مقیم آمریکا و اروپا - همچون آقایان خسرو اقبال، محمود خیامی، خسرو بایگان سمنانی - مبالغ هنگفتی به ایرانیکا اهدا کرده اند.

منیره پروین، رییس انجمن دوستداران دانشنامۀ ایرانیکا در ﮋنو، معتقد است که "باید از کسانی که کمک مالی کرده اند و می کنند یاد کنیم. باید همواره سپاسگزار یکایک کسانی بود که از یاری مالی دریغ نکرده اند. اما اگر شرکت موثر منصورافشار نبود، این جشن هرگز در شهری همچون ﮋنو پا نمی گرفت."

جشن ایرانیکا
در 'شب بوعلی سینا' حدود پانصد میهمان ایرانی و غیرایرانی دوستدار دانشنامه ایرانیکا حضور داشتند

منصور افشار، بازرگان موفقی است که پس از دریافت لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و مدت کوتاهی انجام کارهای حقوقی، به تجارت روآورد و اینک در ﮋنو به سرمی برد. این علاقه مند ادبیات و تاریخ ایران، پیشتر نیز به دانشنامۀ ایرانیکا یاری رسانده است.

وی می گوید: "حمایت از این کار عظیم وظیفۀ امروزین ماست تا دیروز را بهتر بشناسیم و برای مردم فردا یک مجموعۀ علمی و آگاه کننده به یادگار بگذاریم. اگر امروز برای نگاهبانی از مظاهر تمدن ایرانی نکوشیم، فرصت را از دست داده ایم."

آقای افشار ادامه می دهد: "حسن انتشار دانشنامۀ ایرانیکا به زبان انگلیسی این است که از طرفی می توانیم خودمان را بهتر و درست تر به جهانیان بشناسانیم و از طرف دیگر، نگذاریم دیگران به حقوق فرهنگی ما تجاوز کنند و عالمان و شاعران ما و حتی نوروز و مانند آن را از ما ندانند. این کار، جز با از خود گذشتگی نمی شود و دنیای امروزهم طوری است که باید وسایل مادی و مالی را برای تعمیم و گسترش امور فرهنگی در اختیار داشت... باید دست درجیب کرد."

به گزارش انجمن دوستداران دانشنامۀ ایرانیکا، پانزده تن ازعلاقه مندان کمک های مالی مهمی در شب بوعلی سینا کرده اندکه نام ها و میزان کمک ها ازسوی دفتر ایرانیکا در نیویورک اعلام خواهدشد.

حراج موفق

حراج شب نشینی ﮋنو نیز موفق بود و حدود شصت هزار فرانک سوییس نصیب دانشنامۀ ایرانیکا ساخت: یک تابلوی ناصر اویسی، یک تابلوی ابراهیم پورعباس (برندۀ آکادمی هنر اروپا)، دو عدد ساعت جواهرنشان انیگما از سوی آقای بولگاری جواهرساز معروف. این حراج را مهیارمخزنی به صورت حرفه ای انجام داد.

دراین حراج کتاب رباعیهای خیام که پروفسور صادقی گردآورندۀ آن است، یک دوره دانشنامۀ ایرانیکا و کتاب پزشکی در ایران نیز به سود ایرانیکا به فروش رفت.

 منبع : بی بی سی فارسی
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.