ازدواج و طلاق دختربچه ها در یمن

ازدواج و طلاق دختربچه ها در یمن

 

تقاضای طلاق اروا در سن 9 سالگی حرکتی تاریخ بوده است

تقاضای طلاق اروا در سن 9 سالگی حرکتی تاریخ بوده است

سه دختربچه یمنی اخیرا از دادگاهی در یمن خواسته اند طلاق آنها را صادر کند چون به زور وادار به ازدواج شده اند. پافشاری آنها باعث شده دولت یمن مجبور شود قانون ازدواج این کشور را بازنگری کند.

اروا کم سن ترین این دخترهاست. نامش، نامی تاریخی است: ملکه اروا نهصد سال پیش بر یمن فرمانروایی می کرده است. اما اروای 9 ساله که بویی از ثروت و قدرت نبرده، با تقاضای طلاقی که کرده به نوبه خودش در تحولات تاریخ این کشور دست داشته است.

اروا با والدین و شش برادر و خواهرش در دو اتاق زندگی می کنند. برای رسیدن به محل سکونت آنها باید از جاده ای باریک در شهرک جیبلا و از میان خانه های قدیمی آن عبور می کردم. حتی نام مسجدی که در مقابل محل زندگی آنها قرار دارد ارواست. 

چشمان تیره این کودک در میان چهره رنگ پریده اش می درخشد. گرد ی صورتش را روسری سیاه رنگی احاطه کرده است. نگاهش باوقار است اما حرف زدن برای او ساده نیست.

اوایل امسال بود که پدرش اعلام کرد شوهرش می دهد. اعتراض های اشک آلودش تاثیری در پدرش نداشته است.

او می گوید نام شوهرش را به یاد نمی آورد؛ فقط در خاطرش چهره مردی بلند قد و پیر به جای مانده است.

فروخته شد

روستای جیبلا از زمان مطرح شدن تقاضای اروا خبرساز بوده است.

عبدالمحمد علی، پدر اروا، کارش کندن راه فاضلاب در خیابان است. او می گوید روزی مردی چهل و چند ساله در بازار محله اشان از او می پرسد که آیا دختری دم بخت می شناسد.

مرد غریبه اروا و خواهر پانزده ساله اش را می بیند اما از دختر کوچکتر خواستگاری می کند. عبدالعلی می گوید این مرد قول داده بود اروا را تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده باشد به خانه اش نبرد اما خلف وعده می کند و به خانه عبدالعلی کوچ می کند.

از او پرسیدم چرا دخترت را به یک غریبه فروختی؟

عبدالعلی گفت: "این مرد به من صد و پنجاه دلار داد و قول داد که دو هزار دلار دیگر هم بدهد. من واقعا مستاصل بودم و فکر کردم که با این پول خانواده ام را از فقر نجات می دهم."

برای هفت ماه اروا به مرد غریبه اجازه نمی دهد به او دست بزند اما برای مقاومتش کتک می خورد. عذاب اروا فقط زمانی به پایان می رسد که پدرش با شوهرش دعوا می کنند و عبدالعلی به اروا اجازه می دهد از مراجع قانونی کمک بگیرد.

اینجای صحبت ما بود که اروا به سخن می آید و می گوید که بعد از گرفتن اجازه از پدرش از همسایه پول گرفته تا با تاکسی به دادگاه برود. قاضی دادگاه از دیدن حال او متاثر می شود و طلاقش را صادر می کند.

معاینات پزشکی نشان داده که با این که اروا مورد آزار جنسی قرار گرفته، او هنوز باکره است.

داستان طلاق نجود، دختربچه دیگری که در شهر صنعا به زور وادار به ازدواج شده بود، الهام بخش اروا و مایه جرات او بوده است.

موفقیت نجود در گرفتن طلاق او را به یک چهره خبرساز در یمن تبدیل کرده است.

پیروی از پیامر اسلام

ریم هم طلاق می خواهد و هم تحصیل دانشگاهی

 ریم، سومین دختر کم سن و سالی است که متقاضی طلاق بوده؛ او هنوز در انتظار حکم دادگاه است. ریم می گوید دو آرزو دارد، یکی گرفتن طلاق و دیگری رفتن به دانشگاه.

ریم، دوازده ساله بوده که شوهرش دادند. ریم می گوید وقتی در برابر خواسته های جنسی شوهر سی ساله اش مقاومت کرده، او کتکش زده و خودش را به زور به ریم تحمیل کرده است.

شوهرش او را برای یازده روز در خانه اش زندانی می کند. ریم تصمیم می گیرد با چاقوی آشپزخانه خودکشی کند که مادرش او را نجات می دهد.

با این که سن قانونی ازدواج در یمن پانزده سال است اما بیشتر اوقات این قانون، به ویژه در نواحی روستایی که مردم طبق سنن قبیله ای زندگی می کنند، نادیده گرفته می شود.

اخیرا نمایندگان پارلمان یمن اصلاح قانون ازدواج در این کشور و تغییر آن به سن هجده سالگی را به بحث و بررسی گذاشتند. اما رسیدگی به این لایحه به خاطر مخالفت نمایندگان محافظه کار به کندی پیش رفته است.

شیخ حمود هاشم ال ضریحی، دبیر کمیته پرنفوذ "مبارزه با فساد و ترویج تقوا" و عضو حزب "اصلاح" می گوید که مسلمانان باید از الگوی پیامبر پیروی کنند. او می گوید عایشه، یکی از همسران پیامبر اسلام فقط شش سال داشته که به عقد او درآمده است اما پیامبر پیش از همبستری با او صبر کرده تا عایشه کمی بزرگتر شود.

شیخ ضریحی می گوید: "چون پیامبر چنین وصلتی داشته ما نمی توانیم به مردم بگوییم که ازدواج با دختران کم سن ممنوع است."

او همچنین معتقد است که جلوگیری از چنین ازدواج هایی باعث ترویج فسق و فجور در جامعه می شود.

نبردی تلخ در پیش است

اروا امیدوار است پول پدرش را وسوسه نکند که او را دوباره وادار به ازدواج کند

پرفسور امت الرزاق حامد، وزیر امور اجتماعی یمن، می گوید دولت باید در این ارتباط با محافظه کاران کنار بیاید و خودش با سن قانونی شانزده سال موافق است.

خانم حامد بر اهمیت چارچوبی قانونی برای سن ازدواج تاکید دارد تا دادگاه ها بتوانند پدرانی را که با ازدواج دختربچه های خود موافقت می کنند و همچنین مقاماتی که سند چنین ازدواج هایی را امضا می کنند، مجازات کنند.

او می گوید دولت با علمای اسلامی مشورت کرده تا اطمینان حاصل کند برخورد قانونی با چنین ازدواج هایی با قوانین اسلامی مغایرتی نداشته باشد.

در حالیکه سال آینده انتخابات پارلمانی در یمن برگزار خواهد شد، احتمالا دولت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور، نخواهد خواست از بنیادگرایان اسلامی، که به طور فزاینده ای در یمن قدرت می گیرند، فاصله بگیرد. به همین دلیل مدافعان حقوق زنان در یمن سرگرم تدارک جنگی تلخ با محافظه کاران در پارلمان و دولت هستند.

آنها نگرانند که سقوط اقتصاد جهانی باعث شود خانواده های فقیر بیشتری وادار شوند، دختران خود را بفروشند.

اروا در خانه پدری اش بار دیگر به دنیای طفولیت بازگشته و در کوچه پس کوچه های جیبلا با دوستانش قایم باشک بازی می کند.

اما اگر دولت موضع قاطعی در ارتباط با سن ازدواج اتخاذ نکند، پدرش عبدالعلی ممکن است بار دیگر وسوسه شود در ازای دریافت پول او را شوهر دهد و برای همیشه به دوران کودکی اروا پایان دهد.

shad - فرانسه - نیس
محمد زحمت کشید تحمل کرد تا عایشه نه ساله شود بعد با او همبستر شد. کار ایشان از توان انسانهای عادی دیگر خارج بود و هست!معجزه قرن بود! به همین جهت به سرور تمام پیامبران گذشته و اینده شهرت پیدا کردند!
حالا کافران ایمان بیاوردند باشد که رستگار شوند!! سوره ملعون ایه یک میلیاردیم!
جمعه 17 آبان 1387

minaalio - المان - فرانکفورت
این هم از برکات اسلام فاشیسی.
محمد هم با عایشه که 9 سال بیش نداشت همبستر شد.....................
جمعه 17 آبان 1387

shima87 - فرانسه - پاریس
ببینم مگه در زمان حضرت محمد دختر 9 ساله را فقط عقد میکردندپس چرا حضرت محمد با یک دختر 6 ساله ازدواج کرده اما دست بهش نزده تابرسه یعنی بزرگ بشه ! تو رو خدا این ها را ننویسید ادم یک ذره ایمانی هم که براش مونده را هم ازد ست میده
اصلا برام سواله چرا تمام امامان ما این همه زن داشتند می خواستند چکارشون کنند حالا می گیم زنشون مرد خوب یکی بعدش می گرفتن بس بود این همه زن دارند اخه از کجا خر ج اشان را میدادن
جمعه 17 آبان 1387

persian - امریکا - ریچمند
سنت دین من دراوردی وقتی اینه دیگه چرا ناراحتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این هم از افتخارات وموفقیتهای دین من دراوردی که همش میخواهید تو بوق و کرنا کنید.لعنت بر شما با این فهم و شعور عقب مونده بربرتون
جمعه 17 آبان 1387

fatemeh1387 - فرانسه - پاریس
خجابت بکشید این مسخره بازی ها را کی تمام میکنید تا حالا دیدید ادیان دیگه این همه توهین به پیامبرانشان بکنند شما مدام درحالا توهین به پیامبر هستین این قدر فهم ندارین تاریخ و جغرافی بخونید و سن ازدواج در اون دوره را هم ببینید مثلا مادر بزرگ ها ی خودتون چند سال داشتند ازدواج کردند خیلی مضخرف می گید زمانه فرق میکنه
این خبر هم مال یک دهات دور افتاده است الان تو ممالک عربی و در کشورهای اسلامی کی این طوری عقد میکنند شما یک اقلیت را به حساب همه می زارید
و حرف یک شیخ نادون !که حضرت پیامبر یک کاری کرده حالا همه باید بکنند همه ادم ها تو یمن این طوری عروسی میکنند اخه بابا دروغ تاکی ادم های ساده هم تاکی می خوان این همه ساده فکر کنند
جمعه 17 آبان 1387

sooren - انگلیس - منچستر
یمن پیش از اسلام یک سرزمین رویایی بود.انان به دلیل قرار گرفتن بر سر راه دریایی ایران و هند و روم (که قدرتهای فرهنگی و نظامی باستان بودند) دارای فرهنگ نسبتا پیشرفته ای هم بودند. اما همان که بر سر ایران و مصر امد بر سر یمن نیز امد . اسلام باعث پسرفت و نابودی انان شد.و این به دست مبارک علی (ع) ؟؟؟ انجام شد (مغازی؛بازگشت علی از سریه یمن ).
جمعه 17 آبان 1387

pokalu - المان - دورتموند
محمد ...بود و این عربهای امی راهش رو ادامه میدن..
اسلام اصولا یعنی زیر شکم
جمعه 17 آبان 1387

دیندار - آلمان - آخن
این لطف بزرگ الله برای مسلمانان است مسلمانان باید افتخار کنند که پیامبر اسلام محمد(ش) در سن 53 سالگی با عایشه 7 ساله ازدواج میکند البته این به سود زنان است و زنان این را نمیفهمند زیرا بقول علی امام اول شیعیان که در خطبه 80 خود میفرماید « عقل زنان ناقص است» و اگر به این کلمات گهربار اسلام توجه کنید یک پیرمرد خرفت یک پا لب گور چون نباید به انحراف کشیده شود تا خدای نخواسته به گناه بیفتد و الله تمام بندگان خود را دوست دارد مخصوصا پیران خرفت یک پا لب گور که با ازدواج کردن با کودکان خرد سال از گناه بدور میشوند تازه امام خمینی در کتاب النکاح در صفحه 15 مسئله 12 مینویسند که بوسیدن لای پای دختران شیرخوار اشکال شرعی ندارد شیخ بهایی سن دختران برای ازدواج بشرط رضایت پدر 5 میباشد و یا در قرآن در آیه 223 بقره میگوید زنان مانند زمین کشتزار هستند هرطور خواستید وارد شوید
توجه داشته باشید این لطف الله و اسلام برای زنان در تاریخ است زیرا همانطور که قبلا اشاره کردم علی علی امام اول شیعیان در خطبه 80 خود فرمود « عقل زنان ناقص است»
پس شما مسلمان اگر الله را قبول دارید اگر محمد پیامبر (ش) را قبول دارید باید دختران خردسال خود را بعقد مردان پیر یک پا لب گور درآورید تا در صواب آن پیرمردان شریک شوید و راه بهشت برشما هموار شود
----
جمعه 17 آبان 1387

maryam_mehr - امارات - دبی
پیغمبرمون از یه دختر بچه نگذشته چه انتظار بیجایی که گلستانی از زن همکارش بگذره
شنبه 18 آبان 1387

عقاب اسبیکو - ایران - خرم آباد
fatemeh1387 - فرانسه - پاریس
دوست عزیز ساده تر از خودت من تا حالا ندیدم !!!فاطمه جان مثلن توی همین عربستان بیخ گوش خودمون مردها کمتر از یک جفت و یک طاق زن ندارند یعنی2+1می شود 3و اینها همه از سنت پیامبر اسلام است که چنین مجوزی به این مردان اشرف مخلوقات اهدا نموده است و زنان جز اموال لاینفک مردان محسوب می شوند / و در همین عربستان هیچ زنی حق ندارد بدون یک بزرگتر از خونه بیرون بیاد به عبارتی همه زنان عربستان صغیر هستند مثلن تو کشت زار شوهرت هستی و یا می شوی و یک زن نباید در بحث مردانه نظر بده و حتا صدای او را مرد نا محرمی بشنود /بایستی یا در آشپزخانه باشی و یا در حرمسرا اینهایی که برات نوشتم همه اش به یمن وجود اسلام است که درحق ما مردا احقاق حق کرده و این ظلم بی پایان و الهی را در حق شما زنان روا داشته است /و شما اگر موارد فوق را رعایت نکردی جهنمی هستی !!!همانا هم در این دنیا با سنگسار و در آن دنیا در آتش دوزخ خواهی سوخت/عجت آشفته بازاری این اسلام و آشفته تر از آن اینکه عده ای تلاش می کنند این ظلم و جنایت را در حق زنان و دختران توجیح و یا اندک جلوه دهند/ همیشه دین مغز بی فکر را می رباید/موفق باشید
شنبه 18 آبان 1387

maryam_mehr - امارات - دبی
اسلام یعنی کودک ازاری
شنبه 18 آبان 1387

bluestar - ایران - تهران
fatemeh1387 - فرانسه - پاریس
ناراحت نشو . اینها هنوز عقلشون نمیرسه که سن بلوغ در نواحی گرمسیر و سردسیر فرق می کنه. از نظر اینها ازدواج فرزندان آدم هم زنای با محارم محسوب و یک عمل غیر اخلاقیه.
شنبه 18 آبان 1387

maryamiraq5 - انکلستان - لندن
فاطمه ازفرانسه... ای والله راست گفتی قربان دهنت ..یک خانم دیگر به پرچم ما هم توهین کرده وکلمه وسط پرچم که نام مبارک الله است به عنکبوت تشبیه کرده ..ویکی کورش را از پیامبر برتر می داند .. وبه معتفدات ومذهب مردم ایران مسخره میکنند ..وهر کس که بخواهد اعتراض کنند .به او لقب بسیجی می دهند . یکی نیست به انها بگد بابا شما مخالف سیاست وسیاستمردان کشورتان هستید .دین ومذهب مردم وعقاید انها را چرا مسخره میکنید واینقدر سر کوفت میزنید . وانها را متحجر وعقب افتاده .می دونند اگر تمدن وپیشرفت خارج شدن از دین ومذهب باشد... این پیشرفت وتمدن برای کافران ومرتدااز دین اسلام مبارک باشد .خواهران وبرادران مواظب فرقه های جدید شیطان پرست که توایران کم نیستند باشید ..انها از اوضاع ونارضایتی مردم از سیاست دارند از اب گل الود ماهی میگیرند . خواهش میکنم سیاست با دین ربط ندهید .این قدر به دولت مردان فحش وبد وبیراه بگید تا دلتان خنک بشه وما شما را همراهی میکنیم ..چند روز پیش خبر شکنجه ومرگ کودک معصوم به دست همین فرقه روی همین سایت خواندید .وتاسف خوردن فایده ندارد ..
شنبه 18 آبان 1387

mahkame - اتریش - وین
لامسب همشون بچه باز هستن. به جای 15 ساله 9 سال رو خواسته. چقدر یارو مریض هستش.
fatemeh1387 - فرانسه - پاریس
خودت داری در باره سن ازدواج در اون تاریخ میگی ولی این اتفاقات داره در قرن 21می افته. تو ایران کم از این خبراست؟ تو افغانستان و پاکستان؟
دوبی و عربستان؟ چرا از این ازدواج ها تو کشورهای اسلامی داره غوغا میکنه؟؟
شنبه 18 آبان 1387

mahtab999 - کانادا - تورنتو
bluestar - ایران - تهران
شما بلوغ را در ارضا جنسی میبینین. اخه یه بجه 9 ساله بغیر از بازی کردن با عروسکش چی میدونه. شما خودت حاضری دختر 9 سالهات و به یک مرد 40 ساله بدی....شرم بر شما
شنبه 18 آبان 1387

zabineh - ایران - تهران
لطف کنید بیشتر مطالعه کنید. عایشه یک تاجر بود. تقریبا 21 یا 24 ساله

شنبه 18 آبان 1387

roshaanak_alman - آلمان - برلین
دین ما از بن و بیخ اشکال داره... همه اش به سکس توجه کرده . اگر یک توضیح المسایل رو بخوانید می بینید که بیشتر قوانینش در مورد سکس هستش. و زنها رو خیلی کوچیک کرده. به زنها هم هی می‌گفتن ناقص العقل تا اعتماد به نفسشو ن رو بگیرند و اجازه ندن از حقش دفاع کنه. تازه من در کتاب المعه که فقه اسلامی هستش و دانشجویان رشته حقوق در کلاس درس اون رو یاد می گیرند نوشته که یک مرد اگر وسط دو کنیز بخوابه و با هرکدوم که خواست در حضور دیگری سکس کنه اشکالی نداره... ببینم مگه کنیز که زمان قدیم بوده آدم نبوده؟ یک زن چه گناهی داشته که اسم کنیز روش اومده و چرا باید از حداقل حقوق انسانی بی بهره بوده باشه؟
از دینمون واقعا دلزده شدم... کاش بعضی از کسانی که اینقدر دم از دین می زنند مدتی رو به مطالعه بگذرانند و ببینند که چه خبره... به خدا کمی مطالعه چیزی از ما کم نمی کنه... این قوانین چرا در ادیان دیگه نیست؟ من انجیل و بخش هایی از تورات رو خونده ام. هیچ کدوم از ادیان اینقدر زن رو خرد نکرده اند و به مسایل شهوانی رو نکرده اند.
شنبه 18 آبان 1387

ایران تالش - ایران - ماسال
اینها همه احادیث جعلی هست که پیامبر باعایشه شش ساله ازدواج کرده
این دروغها را اعراب شهوتران از خودشون دراوردند تاکثافتکاری خودشون رو توجیح کنند کسانی که بعدازمرگ پیامبر دخترش را به شهادت رسوندندوبا علی(ع)جنگیدن او وپسرانش رو به شهادت رساندند وخود را خلیفه مسلمین قراردادندوهرچی دروغ بود به پیامبر بستند
شنبه 18 آبان 1387

fatemeh1387 - فرانسه - پاریس
من به تعداد زنان پیامبر هم شک دارم
برای اینکه چرا باداشتن او همه زن ایشون بچه نداره فقط از حضرت خدیجه بوده که حضرت فاطمه را داشتند پس به نظر ایشون هیچ رابطه ای با این زنان نداشتند فقط اسم پیامبر بر روی این خانم ها بوده که بیشترشان همسرانشان را به دلایلی ازد ست داده بودند و پیامبر (ص) صلاح مسلمین در اون زمان را این می دیدند
واقعا شرم اور هییچ ملتی به اندازه شما این طور به حضرت محمد اهانت نکرده شما وسیله دست غربی هایی هستین که حکومت بی دین اشان الان شده یک معضلی در مملکت اشان متاسفم برای همه شما که به اعتقادات می تازید
شنبه 18 آبان 1387

afGAHG - ایران - تهران
آخه نامردها یک دختر 9 ساله چی میفهمه؟ شما مگر حیوانید؟ من کاری به اسلام یا دین دیگه ندارم.این کار کاری غیر انسانی است.زنان در نقاط مختلف دنیا تا کی باید ظلم ببینند.
شنبه 18 آبان 1387

عقاب اسبیکو - ایران - خرم آباد
fatemeh1387 - فرانسه - پاریس دوست به نکته خیلی جالبی اشاره کردی البته من هم همیشه شک کرده و می کنم اما شک من چیز دیگریست که بعد ها به یقین حاصل شد من می گویم :
به استناد بسیاری از روایت ها و به دلیل ازدواج های متعدد محمد و عدم بچه دار شدن او از حد اقل ١٩ زن عقدی در یک زمان و عدم
باردار شدن عایشه از محمد نمی توان پذیرفت که محمد صاحب نطفه بوده و در غیر اینصورت لقبی که به او داده بودند و او را "ابتر"
یعنی بدون دنباله می خواندند درست خواهد بود/دین همیشه مغز بی فکر را می رباید موفق باشی
شنبه 18 آبان 1387

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
shima87 - فرانسه - پاریس
خیر عایشه بزرگ نشد بلکه از 6 تا 9 سالگی نیمه زفاف و در 9 سالگی روابط کامل... 9 ساله کودک است همین.هر گندی در این دین وحشی هست حال اگر قبول ندارید این دیگر بسته به وجدان منش انسانی و سواد شماست.
یکشنبه 19 آبان 1387

bluestar - ایران - تهران
mahtab999 - کانادا - تورنتو
فقط بلوغ جنسی نبود بلوغ عقلی هم بود. در زمان پیامبر پسر 9 ساله اشتغال به قصابی داشته و همسر داشته است.( کتاب پیامبر نوشته زین العابدین رهنما- این کتاب چاپ قبل از انقلاب می باشد)
در ضمن بهتر است مودب تر باشید. ادب نشانه شخصیت است.
ایران تالش - ایران - ماسال
درود بر شما
دوشنبه 20 آبان 1387

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
شرم بر همه اونهایی که با دیدن این همه جنایاتی که از اسلام نشات میگیره سرشونو مثل کبک در برف فرو میبرن و بدتر از اون سعی در توجیهش دارند. ما تا وقتی تفکری مثل مال حضرات fatemeh1387 - فرانسه - پاریس؛ maryamiraq5 - انکلستان - لندن ؛ bluestar - ایران - تهران داریم اینهمه حرص و خون دل خوردن و داد و فریاد کردن کار بیهوده ایه.
تا وقتی که ایرانی ها از خواب بیدار نشدند هیچ معجزه ای اتفاق نمی افته. برین بشینید اونقدر از اون محمد..و علی .. و حسین ...و حسن ..دفاع کنید که جون همه تون در بیاد. با دفاعیات مسخره غیر منطقی شماها واقعیت های تاریخی عوض نخواهد شد.
سه‌شنبه 21 آبان 1387

flora_germany - آلمان - دوسلدورف
حالم به هم خورد، معلوم نیست تا کجا باید از هنرمندی آقایون مسلمان در گوشه و کنار دنیا بخونیم.
سه‌شنبه 21 آبان 1387

bluestar - ایران - تهران
shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
واقعیت تاریخی؟؟؟؟!! لول
سه‌شنبه 21 آبان 1387

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
bluestar - ایران - تهران
اره واقعیت تاریخی. واقعیت تاریخی نمی دونی چیه؟ چیزیه که معمولا تو کتابها اونهم کتابهای معتبر میتونی پیدا کنی . واقعیت تاریخی چیزیه که اگه یه جا مطرحش کردی آدمای باسواد بهت نمی خندن و پیش خودشون نمی گن که یارو مخش تاب داره اما آدمای بیسواد وقتی اونا رو بشنوند پوزخند میزنند و میگن: واقعیت تاریخی؟؟؟؟!! لول..
حالا فهمیدی معنیش چیه یا بازم توضیح میخوای؟؟
چهار‌شنبه 22 آبان 1387

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.