یک افتخار علمی ایران در راه لندن

 رضا کهولی جوان مخترع آذربایجان شرقی و برترین مخترع جوان جهان در سال , 2005 دومین اختراع خود را امشب در جشنواره لندن ارائه می کند .


    رضا کهولی با ارائه نمونک اختراع خود گفت: این اختراع نوعی وسیله نقلیه هوایی موسوم به ای , بی , اس است که در ساخت آن از اصول پروازی بالون و فناوری هواپیما و کشتی استفاده شده است و مانند یک بالون , گاز هلیم با خود حمل خواهد کرد .
    وی افزود: این وسیله نقلیه برای بلند شدن از زمین و فرود به چهار موتور مجهز خواهد شد و حرکت آن در هوا مانند حرکت کشتی داخل آب است .
    کهولی , طول وسیله نقلیه هوایی اختراعی خود را 20 متر , ارتفاع پروازی آن را 3 هزار متر و حداکثر سرعتش را 100 کیلومتر در ساعت اعلا‌م کرد.
    وی افزود: این وسیله نقلیه در طراحی اولیه قادر است 20 مسافر را حمل کند و می توان این ظرفیت را به 200 نفر رساند.
    برترین مخترع جوان جهان گفت: وزن سازه اختراعی او به 2 هزار و 300 کیلوگرم با قابلیت حمل 4 هزار و 220 کیلوگرم می رسد که به لحاظ اقتصادی پیش بینی‌می شود هزینه تولید آن 50 درصد کمتر از نمونه های مشابه تولیدی درشرکتهای هواپیماسازی جهان باشد .
    وی افزود: نمونه آزمایشی این طرح در داخل کشور تا 2 ماه آینده آماده می شود و در صورت همکاری و مساعدت مسئولا‌ن استان می توانیم نخستین پرواز این وسیله نقلیه را فروردین سال 86 در تبریز جشن بگیریم.
    نیاز نداشتن به باند پروازی , مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در مسیرهای کوتاه , امکان استفاده برای کودپاشی , حمل و نقل آسان یگانها در مواقع جنگ و بروز حوادث غیر مترقبه و کاهش احتمال خطر سقوط از جمله مزیت ها و ویژگیهای این طرح است .
    رضا کهولی برای ارائه اختراع خود صبح امروز راهی لندن محل برگزاری جشنواره اختراعات جهانی شد .
    وی به خاطر نداشتن کارت پایان خدمت برای تضمین بازگشت به کشور با مشکل خروج از کشور مواجه بود که دانشگاه تبریز با پرداخت 15 میلیون تومان وثیقه زمینه رفتن آقای کهولی را هموار کرد .
    جشنواره اختراعات جهانی لندن همه ساله از 18 تا 21 اکتبر برگزار می شود .
    کهولی در سال 2005 با ارائه طرح جدیدی در زمینه باروری ابرها , رتبه نخست این جشنواره را کسب کرد.
    وی با 18 سال سن در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز تحصیل می کند و تاکنون 16 اختراع ارائه کرده است .

منبع : خانواده سبز

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.