گزارشی کوتاه از چالش های یک ایرانی برای باسواد کردن بومیان وایو

گزارشی کوتاه از چالش های یک ایرانی برای باسواد کردن بومیان وایو

تاکید شایسته و بایسته احترام به حقوق شهروندی بهائیان، جمعی ازهم میهنانمان که از یک تاریخ و فرهنگ و نژاد و خون و زبان و ازیک سرزمینیمم از طرف آیت الله منتظری یادآورمجدداین نکته بسیاربااهمیت است که ایشان چه بخواهند و چه نخواهند، جه بدانند و چه ندانند و چه مطامع این دنیوی بعضی ها اجازه دهد و یا ندهدبه دلیل مدارج علمی و زعامت فقهی مسولیت عظیم حفظ آبروی تشیع با ایشان است.
گرم این افکار بودم و ظلم ناحقی که شیاطینی درلباس آدمیان به بهائیان کرده اند. ازاعدام تا آتش زدن خانه هایشان آنهم به گناه اعتقاداتشان، آنهم به اسم اسلام ناب محمدی و منتظران ظهورناجی موعود و چشمم به تیتر جالبی در روزنامه ال تیمپوکلمبیا خورد:

چالش های حبیب رضوانی، یک ایرانی با بیابان های گواهیرا برای با سواد کردن بومیان وایو (wayuu)

گزارش خبرنگار ال تیمپو در مورد ایرانی ۸۱ ساله ای بنام حبیب رضوانی و منولد اصفهان است که در سال ۱۹۶۱ یعنی ۴۷ سال پیش برای با سواد کردن بومیان وایو به گواهیرا آمد. زمانی که اصولا مدرسه کمیاب بود و اگر هم بود از پذیرفتن بومیان وایو خودداری میکردند.

توضیح اینکه گواهیرا یک منطقه کویری و بیابانی در سواحل کارائیب کلمبیا و نزوئلاست. بومیان این منطقه خود را وایو میخوانند و جمعیتشان حدودا ۵۰۰ هزارنفری میشود. این بومیان به دلیل مبارزاتشان وهم منطقه ناباروروکویری هیچگاه به تصرف اسپانیائی ها در نیامدند و همجنان به زبان اجدادی خود صحبت میکنند.

حبیب رضوانی تصمیم گرفت که پای پیاده ازیک آبادی به آبادی دیگر برود تا به آنها خواندن و نوشتن بیاموزد و درطول این مدت موفق شده است ۱۲۰ واحد مدرسه که ۳۰ واحد در ونزوئلا و ۹۹ واحد در کلمبیا است ایجاد کند و با آموزش ۲۰۰ معلم وایو تا کنون هزاران نفرازبومیان وایو را سواد آموزی کرده است.
امروزه روز آن واحد ها جای خود را به موسسات بزرگتر آموزشی داده اند از جمله مرکز اموزش کشاورزی (گلشن نو) که ۳۰۰ دانشجو دارد و اولین فارغ التحصیلان آن دو سال بیش وارد بازار شدند. حق ثبت نام برای وایو ها فقط دو دلار است و میز و صندلی های آن با آهن پاره های اسقاطی که توسط رضوانی خریداری شده ساخته شده اند.

حبیب رضوانی در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه ال تیمپو از سختی کار در روزهای اول میگوید:
اوائل کار قانع کردن اینکه بیایند خواندن و نوشتن یاد بگیرند خیلی سخت بود، بزچرانی که به خواندن و نوشتن نیاز ندارد. روزهای اول با یک مترجم محلی که زبان وایو ها را میدانست از یک آبادی به ابادی دیگر میرفتم اما هیچکس علاقه ای به سواد آموختن نداشت. برای جلب نظر بچه ها وبرای قلم به دست دادن آنها ازهمه شگردی استفاده میکردم، برایشان اب نبات میبردم ولی فایده نداشت تا اینکه منوجه شدم باید خودشان را درگیر کنم و یکی از آنها را که خواندن و نوشتن بلد بود استخدام کردم تا به خواهران و اقوامش خواندن و نوشتن بیاموزد و چند هفته بعد اولین کلاس درس تاسیس شد. کم کم یاد گرفتم به زبان وایو صحبت کنم و موفق شدم به یکی از اصول دین بهائی- مذهب رضوانی – که کمک به دیگرانی است که به آموزش دسترسی ندارند را عمل کنم.
امروزه روز حبیب رضوانی بیرمردی با عینک ذره بینی، سری بی مو و پاهائی که به رنگ شن های کویراست کم کم بازنشسته شده است و بجز در مواردی نادر که به بومیان وایو انگلیسی یاد میدهد آموزگاری را کنار گذاشته و بیشتربه سرپرستی مرکز آموزش کشاورزی خود مشغول است که ۱۱ سال است رسمیت یافته.

بزرگترین دغدغه خاطر او فارغ التحصیلان این مرکزهستند میگوید " ما یک مرکز آموزش کشاوزی هستیم اما در منطقه گواهیرا آب نیست وگرنه وایو ها به هیچکس محتاج نبودند". چالش بزرگ در مقابل این پیرمرد ایرانی تاسیس قنات و ساختن آب انباراست که برای کمک به تهیه ماشین آلات و تدارکات آن به هر دری ازجمله سفارت ژاپن زده است اما همیشه بی نتیجه.
ازخاطرم گذشت که درهمین بوگوتا چاه ویلی است برای دلارهای نفتی ایرانی به نام مرکز فرهنگ تشیع که برای مقابله با مسجد سنی ها توسط حجت الاسلام محسن ربانی و حمایت ایت الله مصباح یزدی تاسیس شده است وخود حکایتی است درمقایسه با قنات های رویاهای بیرمرد ایرانی و یاد جملاتی از حضرت مسیح افتادم که :
از انبیای دروغین بر حذر باشید که به لباس میش ها نزد شما میایند ولی در باطن گرگان درنده اند. همانطور که درخت را از میوه اش میشناسند ایشان را نیز می توان از اعمالشان شناخت. ایا انگور را از خار و انجیر را از خس میچینند؟ همچنین هر درخت نیکو میوه نیکو و هر درخت بد میوه بد میآورد.

امیر حسین فطانت
بوگوتا ۲۵ می ۲۰۰۸

MAHtab80 - کانادا - ونکوور
زنده باشی اقای رضوانی عزیز
پنج‌شنبه 9 خرداد 1387

bidad - آمریکا - آتلانتا
این یکی از نمونه هایی است که بهاییان انجام میدهند و این کارها را فقط برای این انجام میدهند که به دستورات دینیشان عمل بکنند و یکی از تعالیم؛خدمت است و حضرت بهاالله فرموده اند:بزرگترین خدمت ؛خدمت به پدر و مادر است.در شیراز هم تعدادی از جوانان بهایی در شهرستانهای اطراف شیراز به بچه ها کمک درسی میکردن که متاسفانه الان در زندان بسر میبرند و جالب اینجا است که آنها مجوز هم داشتند و اینکه تا قبل از دستگیری بچه ها و والدینشان از بهایی بودن آنها خبر نداشتند.
از امیر حسین هم خیلی ممنون بخاطر گزارش .یکسر هم میتوانی به دارچلنگ بزنی آنجا هم یک چنین مدرسه ای هست .
(دارجلنگ ایالتی است در هند که چایی آنجا معروف است.)
جمعه 10 خرداد 1387

bagdagulan - ایران - تبریز
شما که اینقدر دم از حقوق بهاپیت میزنین میدونین اصلا بهاپیت یعنی چی؟بهاییت فرقه بسیار قلیلی است که اجنبی ها درست کرده اند.بهاییت دین نیست و عقیده اش باطل است البته گمان نمی کنم عقیده ای داشته باشند.اگه درست در زندگی بانی این گروه قلیل تجسس کنیم معلوم می شود بانی این فرقه انگلیس است.بهایی ها خودشون هم نمی دونن چی هستن .امام زمان اونا یا پیغمبر دروغین ساخته انگلیس اونا ظهور کرد ولی دنیا پر عدل و داد نشد.خدا همشونو هدایت کنه.
جمعه 10 خرداد 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
دولت اسلامی در تمامی دنیا بجز فقر وتبعیص نژادی دینی چیزی به ارمغان بجا نگذاشته.اسلام ناب محمدی فقط ساخته شده برای دزدی .برای زنبارگی .....
جمعه 10 خرداد 1387

parviz1 - انگلستان - کترینگ
مرسی جالب بودش.خداوند نگهدارش باشه.یکی بزرگترین کارهای مثبت که انسان میتواند در گذر عمر انجام بده همین کار آقای رضوانیست و پاداش خود را هم میگیرد.
جمعه 10 خرداد 1387

zartosht's girl - هند - بنگلور
bagdagulan - ایران - تبریز
داستان موسی و شبان رو خوندی؟ این حرفت منو یاد این داستان انداخت. تو با دینشون چیکار داری؟ لابد اگه می رفت ادم می کشت یا به پسردختر مردم گیر میداد هدایت شده بود. شماها که ادعاتون میشه جز کتک زدن و توهین کردن و خودتون رو بالاتر از بقیه دونستن چی کار کردین؟ این کارش که قابل احترام هستش. من چبزی از بهاییت نمی دونم واسم هم مهم نیست به چه عقیده دارن چون عقیده ی هر کس به خودش مربوطه . چیزیکه نه دین تو بش احترام میزاره نه خودتون.
جمعه 10 خرداد 1387

bidad - آمریکا - آتلانتا
باگ...-ایران-تبریز
لطفا کمی مطالعه کن بعد فتوا بده.ماشاالله اینترنت هم که داری و میتونی راحت به هر سایتی بری .
فقط همانجور که خودت گفتی خدا همشونو هدایت کنه؛
خدا همه را هدایت میکنه در حقیقت هدایت خدا مثل نور آفتاب میمونه که به همه جا میتابه فقط باید بخواهیم نه اینکه چتر سرمان بگیریم و مانع تابش خورشید شویم.
جمعه 10 خرداد 1387

persia_64 - ایران - طهران
bagdagulan - ایران - تبریز
جدا این اطلاعات گرانبها را از کجات در آوردی ؟
تو که گمان نمیکنی عقیده ای داشته باشن لطف کن و پیش داوری نکن
شنبه 11 خرداد 1387

bagdagulan - ایران - تبریز
zartosht's girl - هند - بنگلور bidad - آمریکا - آتلانتا اونجوری که من تا حالا دیدم هیچ کس از کسایی که طرفدار اسلام و نظام هستن فحش ندادن نه بنده خدا ها نه اعتراض و ... ولی بقیه که عقیده خاصی هم ندارن فقط کارشون فحش و ناسزاست ولی من از ادبیات گفتگوی منطقی خوشم میاد البته همه ایرانی ها اینجورین.بیداد آمریکا و زرتشت هند ممنون که در برخورد با افکار متفاوت دیالوگ را برگزیدید نه فحش.آقای بیداد من باغداگولن یعنی خندان در باغ هستم درست مثل یه کارگر با حقوق ماهی 300 هزار کار می کنم ولی از نظام راضی و بهاییت رو فرقه ظاله میدونم که البته عددی هم نیستن.به اینترنت هم خوب دسترسی دارم الان در کل ایران یه رفاه حداقلی وجود داره مرسی که نگران ما هستید.
شنبه 11 خرداد 1387

iran zamen - نروژ - روگنان
bagdagulan - ایران - تبریز.با ماهی 300 هزار تومان داری زندگیت را می گذرانی و هر روز در سایت هستی.کاش همه در ایران می توانستند با 300 تا زندگی خود را راحت بکنند.حالا خودمانی از بسیچ وغیره چقدر می گیری.در ضمن شما به کدام امام زمان اعتقاد دارید . امام زمان دوره انگلیسیها یا دوره صفویه.انسان خوب بودن به هیچ کدام از اینها احتیاج نداره.
شنبه 11 خرداد 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.