محکومیت دو مامور به خاطر نحوه اعتراف گیری از یک زن

محکومیت دو مامور به خاطر نحوه اعتراف گیری از یک زن

قضات شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران دو مامور اداره آگاهی تهران را که متهم به شکنجه زنی جوان بودند، محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار ما گزارش شکنجه شدن مریم غلامعلی زن 22 ساله یی که به اتهام قتل شوهرش بازداشت شده بود، یک روز پس از وخامت حال وی یعنی 19 مردادماه سال 82 به بازرسی ناجا اعلام شد. مطابق شکایت مریم یکی از افسران بازجو برای گرفتن اعتراف، وی را به شدت کتک زده و با وارد آوردن ضربات جسم سخت، فرق سر وی را شکافته بود.

مریم غلامعلی که یک هفته پس از مراسم عروسی اش و در پی مفقود شدن شوهرش به اتهام قتل بازداشت شده بود، در شکایت خود به بازرسی ناجا گفت؛ یک شب بعد از مراسم عروسی مان شوهرم علی که پسرعمویم نیز هست، ناگهان گم شد. البته او با شوهر سابقم قرار ملاقات داشت. بعد از آن دیگر به خانه نیامد. از آنجایی که من و شوهرم با خانواده وی اختلاف داشتیم برای اینکه متهم نشوم به خانواده علی خبر ندادم و خودم به تنهایی به دنبال او گشتم، اما بعد از چند روز برادرشوهرم متوجه شد و شکایت کرد.

مریم در مورد چگونگی بازداشتش گفت؛ چند روز بعد از مفقود شدن شوهرم جسد مثله شده او در قسمت های مختلف شهر پیدا شد. در حالی که من هرگز خبر نداشتم چه کسی چنین بلایی سر شوهرم آورده است، بازداشت شدم.

از زمان بازداشت یکی از بازجویان با من بدرفتاری می کرد و سعی داشت القا کند که من علی را کشته ام در حالی که این طور نبود و تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش اتهام قتل نشدم. «م» و «الف» که بازجو و مامور هدایت من بودند برای گرفتن اعتراف در آخرین جلسه بازجویی مرا کتک زدند به گونه یی که پس از اتمام بازجویی وقتی دوباره به بازداشتگاه وزرا منتقل شدم مامور بند نسوان حاضر به پذیرش من نشد، شرایطم آنقدر وخیم بود که مرا به بیمارستان انتقال دادند و به خاطر جراحات سرم چند روز در قسمت اورژانس بستری شدم. در حالی که این شکایت در بازرسی ناجا در حال رسیدگی بود و متخصصان پزشکی قانونی نیز 27 مورد کبودی و جراحت و شکستگی دندان و پاره شدن فرق سر مریم را تایید کرده بودند، مرد بازجو و مامور همراه مریم به بازرسی احضار و مدعی شدند مریم خودزنی کرده است. در نهایت پرونده برای رسیدگی به دادگاه فرستاده شد.مریم که در یک پرونده به عنوان متهم به قتل شوهرش و در یک پرونده به عنوان شاکی نامش ثبت شده بود، ابتدا در دادگاه عمومی جنایی به عنوان متهم به قتل شوهرش تحت محاکمه قرار گرفت و به رغم محکوم شدن به مرگ حکم وی در دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به شعبه هم عرض رفت. این بار برای بار دوم محاکمه و به اتهام معاونت در قتل بدون اینکه قاتل اصلی شناسایی شود، به 15 سال حبس محکوم شد و این بار نیز حکم نقض و در سومین محاکمه مریم تبرئه و برای همیشه آزاد شد.

زن جوان که شکواییه خود را دنبال می کرد این بار در دادگاه عمومی به عنوان شاکی حاضر شد و دو مامور را متهم به شکنجه کرد، اما آنها باز هم اتهام شان را انکار کردند و مدعی شدند مریم خودزنی کرده است. دادگاه بدوی حکم بر برائت دو مامور صادر اما مریم به حکم این رای اعتراض کرد و پرونده در شعبه 22 دادگاه تجدید نظر دوباره به جریان افتاد. این بار مریم و وکیلش در دادگاه با ارائه لایحه یی خواستار محکومیت متهمان شد و پس از انجام تحقیقات پرونده سرانجام رای بر محکومیت بازجو و مامور همراه صادر کرد.

قضات شعبه 22 با استناد به شش دلیل و انجام تحقیقات دو متهم را به حبس و پرداخت دیه در حق مریم محکوم کردند.در این رای آمده است؛ مطابق دادنامه 1088 حکم متهمان «م» و «الف» که متهم به ایراد صدمه بدنی عمدی هنگام بازجویی در اداره آگاهی تهران هستند و در دادگاه بدوی تبرئه شدند با توجه به تجدیدنظرخواهی مریم غلامعلی و با استناد به ماده 257 قانون مجازات کیفری نقض و تجدیدنظرخواهی مریم غلامعلی مورد قبول واقع می گردد.در ادامه رای درباره استنادات دادگاه به پنج مورد اشاره شده و آمده است؛ 1- مریم غلامعلی در تاریخ 15 مردادماه سال 82 از سوی مسوولان زندان اوین به صورت سالم به ماموران تحویل داده شد، اما در موقع بازگشت در تاریخ 18 مردادماه سال 82 در وضعیت بدنی و جسمانی به شدت وخیمی بود که در این سه روز اتفاق افتاده است.

2- درباره ادعای متهمان («م» و «الف») در خصوص خودزنی شاکی باید گفت این ادعا درست نیست، چرا که وسایل خودزنی در بازداشتگاه وجود نداشته و جراحات بر بدن شاکی از سوی شخص یا اشخاص دیگری وارد شده است.

3- گزارش حفاظت اطلاعات ناجا و بازرسی ناجا و گفته های خانم «ف» مسوول بند خواهران معاونت مفاسد اجتماعی تهران (وزرا) همگی حاکی از ضرب و جرح شاکی از جانب متهمان و احراز ارتکاب جرم (بزه) از جانب آنها است.

4- گواهی پزشکی قانونی مبنی بر مصدوم شدن شاکی و پاسخ پزشکی قانونی در خصوص اینکه جراحات خودزنی نیست بلکه صدمات ناشی از ضربات شخص یا اشخاص دیگر بوده نیز دلیل دیگری برای اثبات ادعای مریم غلامعلی است.

5- در مدت زمانی که جراحات وارد شده است شاکی در اختیار متهمان بوده که «م» مامور بازجو و «الف» مامور بدرقه کننده (محافظ) بوده است.

در ادامه رای آمده است؛ با توجه به این پنج مورد و سایر قرائن و شواهد موجود که در پرونده منعکس است با استناد به مواد 578 ، 270 ، 277 ، 368 ، 480 ، 481 ، 484 ، 403 و 488 قانون مجازات اسلامی دادگاه متهمان را به لحاظ جنبه خصوصی جرم به پرداخت دیه در 27 مورد کبودی در قسمت های مختلف بدن، 2 درصد دیه کامل یک انسان به خاطر شکستگی دندان ها، 4 درصد دیه کامل یک انسان به خاطر جراحات در کف پا، 10 درصد دیه کامل یک انسان به خاطر پارگی عمیق در فرق سر و 4 درصد دیه کامل یک انسان به دلیل خونریزی شدید چشم راست و به لحاظ جنبه عمومی جرم دو متهم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم می کند. اما با توجه به اینکه متهمان فاقد سابقه کیفری هستند و با توجه به وضعیت خاص آنها مطابق ماده 22 قانون مجازات اسلامی شش ماه حبس به پرداخت 300 هزار تومان جزای نقدی در حق هرکدام از متهمان به صندوق دولت تبدیل می شود.در پایان این رای آمده رای قطعی و غیرقابل تجدیدنظرخواهی است. بنا بر این گزارش در حال حاضر با توجه به اینکه تاکنون دو متهم برای اجرای رای خود را معرفی نکرده اند، قاضی دادگاه حکم جلب آنها را نیز صادر کرده است.
parand2008 - فرانسه - نانسی
یعنی تو ایران اگر کسی پول نداشته باشه وکیل بگیره و دنبال کارش را نگیره پلیس حکم خدا را داره تمام شواهد بر علیه اشان است همه شهادت میدن اما ...عجب!خوبه اخرش مریم خانم برنده شد
پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387

golshan - ایران - قم
... و اینگونه ما خود را برای مدیریت جهان آماده می کنیم!
ای مردم جهان آماده باشید که ما داریم با عدالتمان میاییم. عدالتمان دارد غل غل میکند و ما بیش از این طاقت نداریم آنرا فقط در کشور خودمان پیاده کنیم و شاهد محرومیت جهانیان از آن باشیم.
پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387

xerox - ایران - شیراز
اونهایی که در مورد تروریستهای ابو غریب شده اند دایه مهربانتر از مادر ]چرا در مورد هموطنانشون لال میشند به عقیده من این قاضی نا محترم اگه حکم تبریه برای این دو جانی صادر کرده بود سنگینتر بود از این به اصطلاح مجازات عوام فریبانه
پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387

ufo - Danmark - وایله
اقا اینکه این قاضی گفت یعنی چه.کی به این میگه عدالت نمردیم فرق عدالت روهم فهمیدیم.تو این خرابشده که ما زندگی میکنیم پلیس به یک ایرانی فقط گفت خفه شو همین.صبح لباسشو در اوردن واخراج شد.حالا پیدا کنید پلیس وقانون پرتقال فروش را. من تو این مانده ام اینهمه وقت صرف نوشتن قانون اساسی شده برای چه.شده معما برای من.
پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387

aryamanesh14 - ژآپن - توکیو
دیه کامل یک انسان !!!!!!!!!یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این دیگه چه قانونی هست!!!!؟؟؟؟؟
دوستان اگه کسی اینو میدونه توضیح بده تا ما هم متوجه شیم!!!؟؟؟
جمعه 6 اردیبهشت 1387

Geelongcat - استرالیا - سیدنی
صرف نظر از اینکه این زن گناهکار است یا نه - رای دادگاه حاکی از ان است که شکنجه مردم توسط پلیس در صورت طی مراحل قانونی و اثبات 300 هزار تومان جریمه دارد. ( بعلاوه چنددر صد دیه ).این یعنی بی عدالتی
جمعه 6 اردیبهشت 1387

saintseraph - ایران - هگمتانه
اگه قرار باشه همه پرونده ها اینجور بررسی بشه 90درصد مامورا باید بیفتن تو هلفدونی.از هر هزار تا یکی رو میشه .حالا بینید زنه چه دل و جراتی داشته!ولی من هم یه زمانی با این مامورا بودم دیدم چه کثافتهایی هستند هنوز بعضی از خاطرات تلخش عذابم میده نمونه:یک افسر کادری نیروی افتضاحی از یه زن شوهر دار خوشش میاد خیلی راحت بهش میگه از شوهرت طلاق بگیر و با من باش زنه قبول نمیکنه یه هفته بعد ماموره شوهر زنه رو میگیره صد و ده گرم هرویین میذاره که از جای دیگه آورده بود رو پرونده مرده میگه ازش کشف کرده قاضی هم که کور حرف مامور رو قبول کرد و مرد بیچاره بیخود داد میزد که این یه پاپوشه ... مرده محکوم به اعدام میشه...به این میگن عدل علی و جمهوری اسلامی. یه سرباز داشتیم که یه متهم زن که باز داشت موقت بود رو قرار بود ساعت 9 صبح ببره زندان تحویل بده ولی برگه رسیدش میگفت ساعت دوازده برده.ازش پرسیدم چرا اینقدر دیر اومدی؟با کمال خونسردی وخنده گفت با ماشین دوستم بردمش تو یه خونه خالی و ترتیبشو دادیم ...دستبند به دست زنه بسته بود و فقط بخاطر اینکه سه ساعت دیر تر به زندان بره ....دیگه چی بگم اگه بخوام ادامه بدم جز فحش و بد و بیراه چیز دیگه ای نیست.هر وقت این مسایل به ذهنم میاد مغزم درد میگیره
جمعه 6 اردیبهشت 1387

حسن کچل - امریکا - نیو یورک
مامورهایی که تاریخ مصرفشون تمام شود را میگیرن نه بقیه را اگر باور ندارید از ماموری شکایت کنید خودتون را میندازند تو
جمعه 6 اردیبهشت 1387

elvis2002 - سوئد - گوته برگ
یک زمانی من دراداره مبارزه با مواد مخدر سرباز بودم در یکزمان کوتاه چند نفر زیر شکنجه جانشانرا ازدست دادند در آخر ماموران یک گواهی فوت از دکتر میگرفتند که متهم معتاد بوده و بعلت نرسیدن مواد ایست قلبی شده. بعد متهم را به قبرستان میبرند و کفن پیج میکردند داخل قبر می گذاشتند فقط صورتش باز بود بعد به خانواده اش خبر میدادند و آنها مئ آمدند و یک لحضه صورتش را می دیدند بعد هم در قبر را میبستند و کسئ هم نمیفهمید گواهی دکتر هم داشتند که معتاد بوده و سکته کرده.
امام زمان سلامت باشد بقیه کارها درست میشه.
شنبه 7 اردیبهشت 1387

hosein750 - ایران-تهران - شهر قدس
بابا تو رو خدا به داد ما برسین .
شنبه 7 اردیبهشت 1387

risho - ایران - تهران
جهان منتظر عدالت ماست
اصلا بذارید ببینم این زن چطور ادعا میکنه
مورد ضرب وشتم بوده در حالیکه سربازان گمنام امام زمان
به ایشون نامحرم هستند
این زن یک دروغگو
اصلا تو ایران کی دیده زنی از دست مردها کتک بخورد؟
اگر هم خورده دلیلی داشته
خدا این سربازان رو برای ما نگهداره
شنبه 7 اردیبهشت 1387

salem - هند - پونا
بابا اینکه چیزی نیست یه نفرو تو زاهدان اونقدر شکنجه دادن که اعتراف کرده و گفته عامل زلزله بم من بودم بعد هم به جرم اقدام علیه امنیت ملی و اشاعه کذب و ادعای داشتن قدرت ماورای طبیعی اعدام شد. به همین راحتی . به قول استاد شصت چی شما بازداشت کنید اثبات جرم بامن.
شنبه 7 اردیبهشت 1387

admiral - ایران - تهران
وای خدای من توی چه هچلی گیر کردیم .
خدایی ما که عرضه نداریم تو رو خدا یکی بیاد نجاتمون بده.......
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.