احمدی‌نژاد گفتگوی تمدن‌ها را به مشایی سپرد

احمدی‌نژاد گفتگوی تمدن‌ها را به مشایی سپرد

به دستور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، مرکز گفتگوی تمدن ها، که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تأسیس شده بود، در مرکز دیگری با نام 'مرکز مطالعات جهانی شدن' ادغام شده و ریاست این مرکز نیز به اسفندیار رحیم مشایی، از معاونان آقای احمدی نژاد واگذار شده است.
محمد خاتمی در سازمان ملل
مرکز گفتگوی تمدنها، پس از سخنرانی محمد خاتمی در سازمان ملل و پیشنهاد نامگذاری سال 2001 میلادی به این نام تشکیل شد

در حکم انتصاب آقای رحیم مشایی، که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران را نیز بر عهده دارد، آمده است که مرکز گفتگوی تمدن ها "با همه امکانات و نیروی انسانی" در مرکز مطالعات جهانی شدن ادغام می شود و به طور مستقیم زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد.

دستور تازه رئیس جمهور ایران به این معنا است که محمد نهاوندیان - رئیس اتاق بازرگانی ایران - نیز، که تا کنون ریاست مرکز مطالعات جهانی شدن را بر عهده داشت، از سمت خود برکنار شده است.

مرکز گفتگوی تمدن ها که با حکم ادغام می توان آن را عملا منحل شده دانست، در دیماه سال 1377 و بعد از آنکه آقای خاتمی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد داد سال 2001 میلادی را سال گفتگوی تمدن ها بنامند، در ایران تشکیل شد.

ریاست مرکز گفتگوی تمدن ها در ابتدا بر عهده مهدی فریدزاده از مشاوران آقای خاتمی - و بعدها سفیر ایران در واتیکان - بود، اما پس از کناره گیری عطاءالله مهاجرانی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد، این مرکز به وی سپرده شد.

در سال های آخر ریاست جمهوری محمد خاتمی، فعالیت های مرکز گفتگوی تمدن ها نیز کاهش یافت و چندی نیز پس از رفتن آقای مهاجرانی تحت نظر محمود بروجردی ادامه کار داد تا در نهایت با اتمام دوران آقای خاتمی به زیرمجموعه ای از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بدل شد.

 گفتگوی تمدن ها پشتوانه منطقی ندارد ... و نتایج آن به نفع دشمنان خارجی و برخی احزاب داخلی است
 
محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو ایرانی

در دو-سه سال اخیر طی دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، از مرکز گفتگوی تمدن ها اثر چندانی باقی نمانده بود و حکم تازه رئیس جمهور ایران را می توان پایان عمر رسمی این نهاد دانست.

فعالیت های این مرکز و اساسا نظریه گفتگوی تمدن ها که محمد خاتمی از آن دفاع می کند، پیش از این انتقادهایی را نیز از سوی جناح های موسوم به محافظه کار در ایران برانگیخته بود.

از آخرین موارد این انتقادها سخنان محمدتقی مصباح یزدی بود که حدود یک ماه پیش گفته بود "گفتگوی تمدن ها پشتوانه منطقی ندارد ... و نتایج آن به نفع دشمنان خارجی و برخی احزاب داخلی است."

در این انتقادها که خبرگزاری مهر گزارش آن را منتشر کرد، آمده بود: "باید مشخص شود که چرا گفتگوی تمدن‌ ها با خرج ‌های کلان میلیون دلاری و در فضایی بسته انجام می ‌شود که به طور قطع [چنین] امری رویکرد ملی نخواهد داشت."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.