تاریخچه سوتین (کرست)

تاریخچه سوتین (کرست)

امروزه استفاده از کرست یا "سوتین" چنان عادی است که شاید هیچ وقت از خود نپرسیده باشید چه زمانی اولین کرست به وجود آمد؟ یا در طی زمان چه تغییراتی کرده است. تاریخچه پیدایش و تحول کرست، داستانی جالب است.

شاید باور نکنید اما دو هزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح زنان جنگجوی مینوا، ساکن جزیره کرت در یونان، جامه کرست‌مانندی بر تن می‌کردند که پستان‌ها را بالا می‌برد و آن‌ها را در معرض دید قرار می‌داد.
اولین سینه‌بند، پانصد سال بعد به وجود آمد. این جامه، در جلو و تا کمر باز بود و سینه‌ها را نمی‌پوشاند. نوارهای باریک چرمی دور کمر بسته می‌شد تا پستان‌ها را گرد نشان دهد.

از 450 پیش از میلاد مسیح تا 285 پس از میلاد مسیح، یونانیان سینه‌بندی می‌پوشیدند که بالای پستان‌هایشان گره می‌خورد، اما آن‌ها را نمی‌پوشاند. از آن جایی که در آن زمان پوشیدن سینه‌بند ممنوع بود، زنان از نوارهای پارچه‌ای باریکی استفاده می‌کردند که دور پستان‌ها پیچیده می‌شد تا هنگام راه رفتن، تکان نخورند. زنان رومی همین سینه‌بند را از یونانیان گرفتند اما اسم آن را تغییر دادند. آنان دو نوع کرست داشتند، یک نوع که برای جلوگیری از رشد پستان‌ها بود و توسط دختران جوان استفاده می‌شد و نوعی دیگری که برای پوشاندن پستان‌های بزرگ به کار می‌رفت.

در قرن سیزدهم زنان لباس‌زیرهای کوتاهی می‌پوشیدند که پستان‌ها را صاف می‌کرد. کمر دامن‌ها هم تا بالای خط کمر بالا رفته بود تا معده برآمده به نظر آید و پستان‌ها، نگاه‌ها را به خود جلب نکنند. در قرن سیزدهم برای اولین بار در ویترین کرست‌فروشی‌ها نوشته می‌شد: "بزرگ‌ترها را می‌پوشاند، کوچک‌ها را نگاه می‌دارد و شل‌ها را سفت می‌کند."

در قرن چهاردهم، زیرپیراهن‌هایی پوشیده می‌شد که سینه‌ها باز هم صاف‌تر به نظر آیند. علاوه بر آن، دامن‌ها، پهن شده و یقه‌ها، بلند و چین‌دار شده بودند. در این قرن برای بالا نگاه داشتن سینه‌ها از کمربند استفاده می‌شد اما همه این کار را نمی‌کردند، چون استفاده از آن‌ در برخی از نواحی فرانسه ممنوع بود. در زمان چارلز هفتم بالاتنه با یک شال سه گوش و تورهای آهارزده پوشانده می‌شد. در آن زمان، کرست‌ها خیلی تنگ بودند و برای سلامت زنان ضرر داشتند.

در دهه 1550 میلادی زنان با انوع کرست‌های ساخته شده از استخوان نهنگ و میله‌های فولادی شکنجه می‌شدند. مروج این کرست‌ها، کاترین دو مدیسی، زن هانری دوم، پادشاه فرانسه بود که داشتن "کمر پهن" را در دربار ممنوع کرد. این کرست‌ها سفت بودند و برای بستن آن‌ها باید تلاش زیادی می‌شد. این کرست‌ها چنان سفت بسته می‌شدند که گاهی دور کمر کمتر از خود را در معرض شکنجه کرست‌های ساخته شده از استخوان نهنگ و میله‌های فلزی قرار دادند. کرست‌های فولادی به زن هانری دوم شاه فرانسه نسبت داده می‌شود، کاترین دو مدیسی که "کمرهای پهن" را در میان ندیمه‌های دربار ممنوع کرده بود. کرست‌ها سفت بودند و بستن آن‌ها به تلاش زیادی نیاز داشت و گاهی دور کمر را به کم‌تر از 25 سانتی‌متر می‌رساند. این نوع کرست تا 350 سال بعد به حیات خود ادامه داد.

در قرن پانزدهم، پستان‌ها دوباره به مرکز توجه تبدیل شدند. زیرجامه‌ها، قسمت زیرین و نوک پستان‌ها را می‌پوشاندند، اما بالای پستان برهنه و برآمده بود. در دوره رنسانس زنان قفسه سینه خود را با پارچه و دستمال‌های ابریشمی پر می‌کردند و آن‌ها را به هم گره می‌زدند تا یک خط سینه زیبا درست کنند. اما، از آن جایی که دستمال‌ها به جایی بند نبودند، گاهی منظره خنده‌داری درست می‌کردند.

در دهه 1820 ابزار "کرست‌پوشی" اختراع شد که زنان را قادر می‌ساخت با کمک یک قرقره و بدون نیاز به خدمتکاران خود را در کرست‌هایشان بچپانند. کرست‌ها در آن زمان از استخوان نهنگ، آهن یا کرباس آهاردار ساخته می‌شدند.

از سال 1850 تا 1860 کرست از مد افتاد. اما در دهه 1860 کرست، انتقام‌جویانه بازگشت. کرست‌های آن زمان چنان سفت بودند که کمر را باریک می‌کرد و قفسه سینه و ارگان‌های درونی بدن را از شکل می‌انداخت. به دنبال آن بحث درباره خطر کرست برای سلامتی آغاز شد.


در سال 1889، کرست دیگری اختراع شد به نام "آسایش". تفاوت مهم این لباس شبیه "بیکینی عهد ویکتوریایی" با کرست‌های آن زمان در آن بود که پستان‌ها به جای آن که مثل کرست‌های سنتی از پایین به بالا هل داده شوند به وسیله شانه‌ها نگاه داشته می‌شدند. اگر چه این کرست در "دپارتمان پاریس" در سال 1889 به عنوان وسیله‌ای سالم شناخته شد، اما گسترش زیادی نیافت.

در سال 1893 ماری توکک "پستان‌بند" را به ثبت رساند. این لباس شامل دو کیسه مجزا برای هر پستان بود و بندهایی که از روی شانه‌های می‌گذشتند و با قلاب بسته می‌شدند. این اولین طراحی مشابه با کرست‌های دوران مدرن بود. در سال 1912 برای نخستین بار کلمه "پستان‌بند" در فرهنگ لغت آکسفورد آورده شد.
در سال 1913 مری پلپ جاکوب از چهره‌های معروف نیویورک که از پوشیدن کرست‌های سنگین زیر لباس شب کاملاً نویش خسته شده بود، به کمک خدمتکارش، با استفاده از دستمال و روبان و سیم، کرستی اختراع کرد که پشت نداشت و با کمال تعجب، همان شب چندین سفارش دریافت کرد.

مری پلپ جاکوب پس از توجه فوق‌العاده دوستانش این کرست را به ثبت رساند. این نوع پستان‌بند بسیار سبک بود و سینه‌ها وضعیت طبیعی خود را حفظ می‌کردند. اما این کرست هم سینه‌ها را صاف نشان می‌داد. جاکوب پس از مدتی از کار در شرکت "پستان‌بندهای بدون پشت" خسته شد و آن را به کمپانی کرست وارنر برادرز به مبلغ 1500 دلار فروخت. مپانی وارنر در سی سال بعد بیش از 15 میلیون دلار سود از این کرست‌ها درآورد.

جنگ جهانی اول زنان را واداشت به بازار کار بروند. بسیاری از آنان به کار در کارخانه‌ها پرداختند و استفاده از کرست‌ دشوار بود. "هیئت صنایع جنگی آمریکا" در سال 1917 از زنان خواست تا از خریدن کرست خودداری کنند تا مصرف فلز کاهش یابد. به گفته منابع تا 28000 تن آهن از این طریق جمع شد، یعنی مقداری "کافی برای ساختن دو ناو جنگی".

در دهه 1920 کرست دوباره رواج یافت و طی دهه 1920 استفاده از آن آغاز شد. این عصر "فلاترها" (زنان جوانی که دامن کوتاه می‌پوشیدند، موهایشان را کوتاه می‌کردند، موزیک جاز گوش می‌کردند، سیگار می‌کشیدند و مشروب سنگین می‌نوشیدند و آرایش غلیظ می‌کردند و رابطه جنسی غیر جدی برقرار می‌کردند) بود و قیافه پسرانه بدون پستان مد بود. وارنر یک پستان‌بند سفت صاف عرضه کرد که به جای نگاه داشتن پستان‌ها، آن‌ها را صاف جلوه می‌داد.

در اواخر دهه 1920 شرکت‌های کرست دوزی شروع به دوخت کرست‌هایی کردند که به هم وصل بودنند و دارای کاسه‌هایی در ابعاد مختلف بودند. در دهه 1930 بود که این شکل پذیرفته شد و کرست‌ها از "پستان‌صاف‌کن‌ها" به "پستان‌بندها" تغییر شکل دادند.

در دهه 1930 مد بعدی کرست‌های نوک‌دار سفتی بودند که شکل پستان‌ها را حفظ می‌کردند. به دنبال آن کرست‌هایی آمد که دارای بالشتک‌هایی بودند تا پستان‌ها پرتر به نظر آیند. زیر این پستان‌بندها، فنر بود تا سینه‌ها را بالا نگاه دارند. در سال 1935 وارنر سیستم سایزبندی کاسه کرست (از آ تا د) را به وجود آورد که هنوز هم در سراسر دنیا توسط کرست‌سازان رعایت می‌شود.

در فاصله سال‌های 1945 – 1941 مواد مورد استفاده برای کرست (پنبه، لاستیک، ابریشم و فولاد) کمیاب شد و کرست‌سازان به پارچه‌های مصنوعی روی آوردند. اولین بیکینی در سال 1946 در پاریس عرضه شد.
دهه 1960، دهه رشد جنبش رهایی زنان بود که کرست را نماد همرنگی با جماعت و بندگی می‌دانست و تظاهرات کرست‌سوزان به راه می‌انداخت. جنبش هیپی‌ها و عشق آزاد کرست را کنار گذاشت. پس از دهه 1960 نیاز به کرست دوباره پدیدار گشت.

با پیشرفت در تولید و تکنولوژی از دهه 1960 به بعد مواد مورد استفاده برای ساخت کرست‌ها سبک، مقاوم‌ و الاستیک شد. اکنون زنان برای هر فعالیت و هر محیط و در هر سنی و مرحله‌ای از زندگی از کرست خاصی استفاده می کنند، یا اصولاً استفاده نمی نکنند. می‌بینید که کرست راه درازی را پیموده است تا به شکل کنونی خود درآمده است.

عرفان - ایران - تهران
خدواند زنها را از ما نگیرد ! آمین ....
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

علی - کانادا - ایران
عجب خنگی هستن رومی ها.اینجا زنها هزاران دلار خرج بزرگ کردنشان می کنند بعدا اون رومی ها سعی میکردن کوچکتر نشان بدن!
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

امیرعلی - ایران - تهران
خداپدرشون رو بیامرزه ! اختراع جالبی بود . چون واقعا؛ برای اعتماد بنفس خانم ها هرچی اختراع بشه بد نیست !
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

سهراب - ایران - تهران
کاش قبل میلاد مسیح زندگی میکردیم!
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

ج.ح - ایران - خشتی
اخه این چه چیزی است که شما در سایتتان مینویسید
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

رضا - ایران - اصفهان
با نظر سهراب دقیقا نقیض هستم یعنی دوست داشتم 2000 سال دیگه (البته اگه باشه چون نوستراداموس گفته سال 3 هزار خورده ای که الان 2007 هستیم همه چیز نابود میشه ) بودم.
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

شیکمو - نروژ - اسلو
اگر عمل بزرگ کردن سینه را انجام بدین احتیاج به سینه بند زنده باد سیلیکن مرگ بر کرست.... کرست نفس گیر
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

یک زن - کانادا - ونکوور
به نظر من خواندن نظرها از اصل موضوع جالب تر وخنده دار تر است.
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

فرزاد - ایران - آبادان
سهراب جون دمت گرم!
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

کامیار - ایران - تهران
اصلا هرچی کمتر بپیچنش ما راحتتریم
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

ایرانی - ایران - اصفهان
ای پسرهای هیز که هر چی ببینید باز هم کمه
چهار‌شنبه 30 آبان 1386

بهاره - ایران - اهواز
سوتین به زبان لری: ....فارسی را پاس بداریم
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

یک پسر - ایران - بندرامام
من متاسفانه با نظر ایرانی از اصفهان کاملا موافقم. چرا که اکثر مردها چه مجرد چه متاهل متاسفانه همیشه مثل افراد گرسنه عمل می کنند.(البته فقط درمورد نظرهای بالا نه درمورد متن)
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

حامد - ایران - تبریز
خیلی با حال بود دمتون گرم
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

سهراب - ایران - تهران
کاش بعد میلاد مسیح زندگی میکردیم!
پس گرفتم حرفم را
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

عزیز - مالزی - کوالالامپور
ای کاش هیچ وقت اختراع نمی شد.
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

امین - ایران - تهران
جالب بود
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

عرفان - ایران - تهران
زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست ..... چی بگم آخه ! ...
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

مینا - ایران - خرم اباد
اگر در مورد یه چیز دیگه بود بهتر بود ولی دستتون درد نکنه بدک نبود
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

ملیحه - ایران - تهران
جالبه!!!! نمی دونم چرا همیشه هر جا بگن مخصوص بانوان مردها میرن سراغش و اگه بگن مخصوص آقایان ....... چراااااا؟؟؟فقط 4تا زن اونم یکیش من بقیه مردن که....!!!!عجب عجب عجب....
پنج‌شنبه 1 آذر 1386

امید - ایران - تهران
مطلب باحالی بود اما اگه منابع این هارو بگید بهتره
جمعه 2 آذر 1386

نازنین - ایران - ایران
به مسائل تاریخی هم به دید شخصی نگاه میکنند
جمعه 2 آذر 1386

بنفشه - ایران - تهران
مسله یه مقدار زیاد زنونس ولی 99% مردا خوندن واقعا مردای ایرانی گرسنه هستند حالا اگه مسله سیاسی بود هیچ کس نظر نمیداد
جمعه 2 آذر 1386

معبود - ایران - خرم اباد
پسر ها میمیرن برای این موضوعات(خدا میدونه الان این صفحه رو چند بار خوندن و تو کامپیوتر هاشون سیو کردن)
جمعه 2 آذر 1386

سحر - ایران - شیراز
واقعا که آقایون خیلی بعضیهاتون چشم چرونید هیچ وقت هم سیر نمیشید به هر چیز به جنبه علمی اون نگاه کنید ما خدایا شکر که من دختر هستم وهر روز این همه گناه نمیکنم
شنبه 3 آذر 1386

نادیا - ایران - فسا
خیلی بانظرت موافقم معبود.
شنبه 3 آذر 1386

سوپرمن - ایرون - تهرون
بنفشه - ایران - تهران
سینه و سینه بند همه جای دنیا خواهان داره اگه باور ندارید این متن رو به زبون سرخپوستی هم ترجمه کنید میبینید چقدر نظر میدن ایرانی خارجی نداره مهم اصل جنسه
شنبه 3 آذر 1386

میلاد - ایران - کرج
بسیار اطلاعات خوبی بود و ارزش مطالعه داشت .
شنبه 3 آذر 1386

الهام - ایران - تهران
خیلی جالب بود مخصوصا نظرهای این پسرهای هیز خیلی باحال بود
شنبه 3 آذر 1386

اشکان - ایران - تهران
خدا باعث و بانی اختراع سوتین رو نیامرزه که با این اختراعش گند زد به چشم چرونی ماها فکر کن اگر این پدیده ی شوم اختراع نشده بود تابستونا چه ها که نمی دیدیم
من که ازت نمی گذرم خدا ازت نگذره
یکشنبه 4 آذر 1386

رسول - ایران - تهران
اگه میشه بحثو باز کنید لطفا
دوشنبه 5 آذر 1386

طلا - ایران - بجنورد
مردهای ایرانی مخالف جدی سوتین هستند در صورتیکه زنان از آویزان بودن و پوشش نداشتن سینه هایشان رنج می برند ای کاش اینقدر سکس برای مردان مهم نبود ...
سه‌شنبه 6 آذر 1386

ملیکا - ایران - تهران
نمیدونم چرا خانمهاپی که نظر دادند انقدر به آقایون می تازند مگر چه اشکالی داره تازه همشون هم خیلی دلشون می خواد که جلب توجه قرار بگیرند شاید از اینکه سینه های زیبایی ندارند حسودی میکنند هر آقایی دوست داره بیاد نگاه کنه و لذت ببره از آفرینش خداوند.
سه‌شنبه 6 آذر 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.