تحلیلی درباره مرگ یک خانم دکتر جوان در همدان

تحلیلی درباره مرگ یک خانم دکتر جوان در همدان

انتشار خبر مرگ دختری به نام زهرا پزشک 27 ساله که در بازداشتگاه ستاد اجرایی امر به معروف شهرستان همدان جان باخته، پرسش هایی را در افکار عمومی پدید آورده است.

 زهرا، پزشک جوانی بود که سال گذشته پس از فارغ التحصیل شدن از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برای مداوای بیماران، روانه روستاهای دورافتاده و محروم شده بود. روز بیست و چهارم مهرماه جاری روزنامه ها از قول یکی از معاونان دادگستری همدان نوشتند؛ «جسد حلق آویز شده یک دختر 27 ساله به نام زهرا را در بازداشتگاه امر به معروف این شهرستان یافته اند.» قاضی مهدی الماسی معاون دادگستری همدان گفته بود؛ «این دختر دانشجو، صبح روز جمعه بیست و یکم مهرماه جاری در حین ارتکاب «جرمی مشهود» با یک جوان در یکی از پارک های همدان توسط ضابطین قضایی دستگیر شده و به بازداشتگاه امر به معروف انتقال یافته بود و مدت 48 ساعت روزهای جمعه و شنبه در بازداشتگاه به سر برده و روز شنبه در فرصت به دست آمده، با استفاده از یک پرده تبلیغاتی، خود را حلق آویز کرده است.»

درباره محل وقوع حادثه مرگ زهرا اظهارات متفاوتی بیان شده، در یک خبر اعلام شده که مرگ دختر جوان در بازداشتگاه اتفاق افتاده ولی قاضی الماسی معاون دادگستری همدان گفته؛ «این دختر در راهروی طبقه دوم مرکز اجرایی امر به معروف از فرصت به دست آمده استفاده کرده، اقدام به خودکشی، با استفاده از پارچه یک پلاکارد تبلیغاتی موجود در راهرو کرده است.»

پدر زهرا به خبرنگاران گفته؛ «وقتی پرسیدم وسایل خودکشی چطور در آن مکان وجود داشته، به من گفته اند «آنجا پر از صندلی و پارچه های تبلیغاتی است.» اگر جسد زهرا را در سلول بازداشتگاه یافته باشند، وجود پارچه های تبلیغاتی و پر بودن مکان از صندلی های شکسته در یک سلول عجیب به نظر می رسد و اگر به گفته معاون دادگستری (به عنوان یک منبع رسمی) جسد پزشک جوان را در راهرو طبقه دوم ساختمان اداره اماکن یافته باشند، این پرسش پیش می آید که یک متهم بازداشتی چگونه توانسته تک و تنها و بدون مامور مراقب و محافظی از سلول بازداشتگاه بیرون بیاید و اصولاً در راهروی طبقه دوم ساختمان چه می کرد؟ بدیهی است رفت و آمد متهمان تحت بازداشت هنگام خروج از سلول یا اعزام به مراکز مختلف قضایی یا انتظامی، همراه ماموران و محافظان پلیس انجام می گیرد و به هیچ وجه متهمی در بازداشت نمی تواند به تنهایی و بدون مامور مراقب اقدام به رفت و آمد کند. به هر صورت اگر خودکشی دختر جوان را در راهرو طبقه دوم ساختمان بپذیریم، تبدیل پارچه تبلیغاتی به صورت یک رشته طناب، ساختن حلقه یی از آن و بستن یک سر رشته به نرده یا میله یی و بالاخره انداختن حلقه پارچه یی به دور گردن و رها شدن در هوا تا جان سپردن، مستلزم صرف وقت قابل ملاحظه یی خواهد بود. مسلماً راهرو طبقه موردنظر دارای اتاق های متعددی است که در هر اتاق یک یا چند نفر سرگرم کار بوده اند و رفت و آمد ماموران یا متهمان بازداشتی در دقایق مختلف روز به بخش های مختلف مرکز امر به معروف «با توجه به ویژگی کار و بازداشت متهمان منکراتی» در روزهای تعطیل هم مرتباً جریان دارد و به همین خاطر روند کار در این مرکز تعطیل بردار نیست، چنان که زهرای جوان را هم در روز تعطیل (جمعه) دستگیر کرده و به این مرکز انتقال داده اند. یکی از نکات استفهام آمیز در ماجرای مرگ زهرا، این است که او براساس گفته مسوولان مربوطه، در ساعت ده و نیم یا یازده صبح روز جمعه بیستم مهرماه بازداشت می شود و به اداره اماکن انتقال داده می شود و سپس به بازداشتگاه انتقالش می دهند. ولی به خانواده اش در تهران اطلاع داده نمی شود تا اینکه روز شنبه بیست و یکم مهرماه جاری، زهرا توانسته با خانواده اش تماس تلفنی بگیرد و ضمن شرح قضیه بازداشتش، از پدر خود درخواست می کند فوراً برای نجاتش از مخمصه روانه همدان شود. زهرا اگر به فکر خودکشی بود، برای رهایی خودش از بازداشت، از خانواده اش درخواست کمک نمی کرد.

نکته ابهام آمیز دیگری که درباره مرگ پزشک جوان، در افکار عمومی مطرح شده، موضوع تحقیقات قضایی درباره صحنه حادثه و تشکیل پرونده پیرامون دستگیری و بازداشت متهم است. طبق قانون با کشف جسدی ماموران بدون بر هم زدن صحنه مرگ و جابه جا کردن جسد باید بلافاصله جریان واقعه را طی گزارشی به بازپرس جنایی در دادسرا اطلاع دهند تا بازپرس با حضور در صحنه واقعه، موقعیت جسد را به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار دهد و سپس اوست که دستور انتقال جنازه را به پزشکی قانونی می دهد. آیا ماموران پس از کشف جسد زهرا بازپرس جنایی را خبر کرده اند؟ آیا در مدت 48 ساعت بازداشت دختر جوان از او بازجویی به عمل آمده است و به طور کلی پرونده یی درباره دستگیری و مرگ او به دادسرا ارجاع شده است؟ دادستان محترم همدان گفته؛«پرونده مربوط به خودکشی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مراجع انتظامی، همچون اداره آگاهی در حال بررسی است.» وی درباره محل طرح پرونده تردید دارد و می گوید؛«وجود این پرونده تایید می شود، اما هنوز پرونده به دادستانی تحویل نشده است.» از سرهنگ کریمی رئیس پلیس آگاهی همدان در این باره سوال می شود و وی نیز ضمن رد وجود چنین پرونده یی در اداره پلیس آگاهی می گوید؛«پرونده خودکشی زهرا باید در خود دادستانی مورد بررسی قرار گیرد.» و می افزاید؛«چنین پرونده یی در اداره ما نیست.»

سرهنگ کریمی سپس با تردید توضیح می دهد؛«شاید پرونده در سایر دستگاه های انتظامی در دست بررسی باشد.» موضوع قرار بازداشت قانونی دختر جوان مطلب دیگری است که مورد پرسش است.معاون دادگستری همدان با تایید بازداشت دو روزه زهرا، علت باقی ماندن او را در بازداشتگاه، تعطیلی روزهای جمعه و شنبه (عید فطر) عنوان می کند، اما در خبرها روشن نیست که چرا در این مدت پرونده به بازپرس یا دادیار کشیک دادگستری ارجاع نمی شود تا قرار قانونی درباره متهم صادر شود. در این صورت با توجه به اتهام وارده، بازپرس می توانست با صدور قرار لازم (از جمله وثیقه و ودیعه و ...) ترتیب استخلاص پزشک جوان از بازداشتگاه را می داد و ضمن تماس با خانواده متهم تامین قرار می شد تا در زمان بازپرسی به دادسرا معرفی کند.

به هر حال تا روشن شدن حقیقت ماجرا نمی توان از نظر قضایی نظری قطعی درباره مرگ زهرا داد.

نظرات کاربران ( د - تهران - ایران )
امکان دارد مامورین کلانتری از ایشان درخواست نا مشروع داشته باشند و او برای خلاصی خود این کار را کرده باشد یا اصلا؛ خودشان بعد از تجاوز اونو کشته باشند .
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( - - )
به نظرمن زهرا حین دوران بازداشت خود مورد تجاوز قرار میگیرد.و از انجایی که اینگونه تجاوزات و تهدیدت در مورد متهمان منکراتئ زن منع است. زهرا نیز مورد چنین سرنوشتی قرار گرفته و از جمله دخترانی نبوده که سکوت کرده و عتراض نکند. ماموران نیز از ترس انعکاس این موضوع این دختر بخت برگشته را برای همیشه ساکت مینماید.
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( شرداد - سوید - سوید )
امکان دارد خودشان بعد از تجاوز اونو کشته باشند .
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( باقر - تهران - ایران )
بسیار تحلیل درستی است واز نظر قضاپی مستند منتها مطلبی که در ایران ودر اینگونه مراکز هست وجود ذهنیت اهانت امیز در فرد فرد مامورین با باصطلاح مجرم ! است شما ملاحظه میفرماپید یک مقام قضاپی از مورد بعنوان یک جرم مشهود نام میبرد چگونه یک پزشک میتواند با جوانی انهم در پارک مرتکب جرم مشهود شود؟ صرفنظر از اینکه فلسفه وجوداین نوع قوانین در ایران موجب چه فجایعی بوده ودر کشوری که براثر اجرای بسیار اهانت امیر این نوع مفررات جوانان چقدر عاصی شدند وانحرافات چقدر گسترش یافت وجوانی که بجرم قدم زدن در خیابان دستبند بدستشان خورد وهمراه ماموری که هیچ نوع اموزشی نداشت واز کل دنیا بی خبر بود مورد توهین قرار گرفت از ارتکاب به جرم های بزرگتر دیگر اباپی نکرد وروابط به داخل خانه ها کشیده شد وجلو چشم پدر ومادر جوانها به اطاق خلوت رفتند وپدر ها ومادر ها از ترس ایدز به این درام خانواده چشم بستند - حداقل ماموریکه دراین گونه موارد حرمت مجرم! را نگاهدارد نیز یافت نشد . این حادثه تاسف اور هم از همینجا ناشی میشود مسلم است که متوفی نتوانسته است رفتار خشن و بیرحمانه قانون! را تحمل کند وبه زندگی خود پایان داده است
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( نامشخص - نامشخص - نامشخص )
بازداشت و گرفتن زندگی از پزشک جوان که در ابتدای خدمت به همنوع خودش بود از مسیله هسته ای هم مهمتر است.
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( راد - نامشخص - نامشخص )
مگر امکان داره بجز تجاوز و بعد کشتن این جوان مانندهزاران هزار ایرانی مورد دیگری را عقل یک انسان سالم قبول کنه
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( نامشخص - رشت - ایران )
شاید هم خودکشی کرده باشد همیشه یک نیمه پر لیوانی هست
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( حامد - تهران - ایران )
اصولا دستگاه های قضایی و امنیتی ایران نسبت به کسانی که با اسم زهرا متهم شناخته می شوند حساسیت دارند و سریعا آنها را بدون دادگاه و اثبات جرم مجازات می کنند همچون خانم زهرا کاظمی و ...
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( محسن - ر - تهران - ایران )
در این مراکز همیشه و حتما به جوانان بی احترامی و تهمت های عجیب و واهی می بندند اما از یه دکتر کاملا بعید به خاطر توهین یه مشت انسانهای بیمار دست به چنین کاری بزنه.فقط امیدوارم خانواده ی مرحومه موفق به کشف حقیقت بشن و حتما اطلاع رسانی وسیعی کنن چون دستگاه قضایی هیچ کدام از این دو رو انجام نمیده.
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( مهدی - نامشخص - ایران )
هیچ کسی بی دلیل دست به چنین کاری نمیزند مطمپن باشید اقایون نتوانستند جلو خودشون روبگیرندو کاری کرده اند که بعد مجبوربه سرکوب این خانم شده اند
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( عاشق پرشیا - پرشیا - پرشیا )
موضوع خیلی روشنه دیگه تحقیق نمیخواد اول بهش تجاوز کردن بعد هم کشتنش چرا گشتن چون حرف نزنه خیالشونم راحته چون تو این مملکت کسی با اونا کسی کاری نداره هر کاری که میخوان میکنن وکسی هم نمیتونه حرفی بزنه به همین راحتی حالا بشینید تا این مملکت درست شه
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( اکبر - تهران - ایران )
اولا مگر وقتی زهرا کاظمی بعداز شکنجه های وحشیانه توسط وزارت اطلاعات که خودشون رو سربازان امام زمان میدانند به قتل رسید اتفاقی افتاد. دوما حتی اگه مرحومه مرتکب گناهی شده باشد آیا کسی حق دارد بدون اثبات جرم یا بدون اطلاع وکیل مرتکب قتل بشه. اینها همه از مشخصات حکومتهای دیکتاتوری است.
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

جواد - ایران - تهران
قطعا یکی از دستگاه اجرایی وانتظامی یا قضایی در اینگونه موارد مقصرند اما قضاوت افکار عمومی منوط به اطلاع رسانی خبرنگاران رسانه های مملکت می باشد تا پس از گرفتن پاسخ قانع کننده از اولیای امور به افشای واقعیت بپردازند . و در غیر اینصورت و عدم امکان انجام آن فاتحه جان و مال وناموس مردم خوانده است.
جمعه 11 آبان 1386

خ.پ - ایران -
ییچاره خانواده که به جز از دست دادن دخترشون به خاطر اخبار غلط و مغرضانه پلیس آبروشون هم داره میره چون اونا میگن : 1- در حین منکرات دستگیرش کردیم 2- خودکشی کرد. یعنی مرگ این دختر بیچاره و مراسمشم با حرف و حدیث کوته فکران روبروست و خانواده نمیدونه به کدوم زاویه اش نگاه کنه از سویی هم طرف دولته و کاری از دست شون برنمیاد . منتهی ای کاش خانواده داغدیده با سماجت مسئله رو پیگیری کنند و پلیس هم اگر مقصر نیست باید شفاف سازی کنه . هرچند هوای همو داردن.خدا به خانواده این دختر صبر بده .
شنبه 12 آبان 1386

ابی - ایران - اهواز
فرمایش حضرت محمد که میفرماید ((( لا تدخلو فی امور المسلمین))) مامورین ناحیه انتظامی به جای حمایت از این پزشک این دختر را بازداشت کردن به استناد کدام ماده قانونی من میدانم به استناد قانون دروغ تهمت .

شنبه 12 آبان 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.