کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب

کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب

گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک ماده گوگردی می تواند پوست را از آسیب های اشعه فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم" (Pnas) منتشر کرده اند، کشف کردند که جوانه ها و برگ های تازه کلم بروکلی می تواند تاحد قابل توجهی پوست را از صدمات تابش اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش خورشید یکی از دلایل محیطی ابتلا به سرطان پوست است.

به گفته این دانشمندان می توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد. در حقیقت در برگ های جوان کلم بروکلی یک ترکیب شیمیایی با عنوان "سولفورافان" وجود دارد که قرمزی و التهاب پوست که نشان دهنده آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش به سلولهای بافت پوست است را کاهش می دهد.

گروهی از دانشمندان 15 سال قبل ماده سولفورافان را کشف کردند و نشان دادند که این ماده از توسعه سرطان در حیواناتی که با مواد شیمیایی خطرناکی که می توانند منجر به بروز سرطان شوند، آزمایش می شدند پیش گیری می کند.

اکنون دانشمندان جان هاپکینز اظهار داشته اند که ماده سولفورافان سلولهای پوست را برای تولید آنزیم های محافظتی فعال می کند. این آنزیم ها از سلولها در مقابل آسیب های اشعه های مضر آفتاب محافظت می کنند. عملکرد حفاظتی این ماده در اولین آزمایشات روی مدل های حیوانی و سپس روی شش داوطلب سالم انجام شد.

در این آزمایش لایه نازکی از پوست بدن داوطلبان به قطر حدود یک سانتی متر تحت درمان با سولفورافان قرار گرفت و پس از آن اشعه فرابنفش به این لایه تابیده شد.

نتایج این آزمایش نشان داد که قرمزی و التهاب پوست بطور متوسط تا 37 درصد کاهش یافت که این رقم در افراد مختلف بین 8 تا 78 درصد متغیر بود.

به گفته این محققان، این ترکیب شیمیایی حتی اگر سه روز قبل از معرض دربرابر تابش اشعه فرابنفش روی پوست مالیده شود، می تواند از آسیب های این اشعه مضر آفتاب محافظت کند.

فرشته - ایران - مشهد
با سلام . از اینکه این همه مطالب جالب را توی این سایت به این خوبی برای ما می فرستید بسیار سپاسگذارم . من از خوانندگان پرو پا قرص شما هستم . واقعاً خسته نباشید و دستتان درد نکند .
یکشنبه 20 آبان 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.