خود ارضایی یا استمنا - آیا ترک عادت موجب مرض است؟

خود ارضایی یا استمنا -  آیا ترک عادت موجب مرض است؟

تربیت صحیح فرزندان، وظیفه و مسئولیتی است که بر عهده‌ی والدین قرار دارد. توجه و درک مناسب از احتیاجات روحی و جسمی فرزندان می‌تواند پدر و مادر را در تربیت آنان یاری کند.

یکی از احتیاجات مهم هر فرد، احتیاج برای جفت‌گیری یا همان میل جنسی است. بدیهی است که غریزه و نیروی جنسی در انسان اهمیت ویژه‌ای دارد و با شناخت درست و سپس قرار دادن آن در مسیری که باید به طور طبیعی طی کند، در رسیدن انسان به زندگی ایده‌آل کمک شایانی می‌کند.


خود ارضایی با رسیدن به لحظه‌ی اوج لذت جنسی، ارگاسم، به پایان می‌رسد.

بخشی از سیر تربیت فرزندان، آموزش مسائل جنسی و فرآیندها و وقایع مرتبط با آن است. والدین با آموزش به موقع مسائل جنسی به فرزند می‌توانند در شناخت او از بدن خود و رفع مشکلات احتمالی پیش آمده، بیشترین نقش را ایفا کنند.

متأسفانه در ایران با توجه به فضای مذهبی و اعتقادی حاکم و قبیح دانستن طرح این گونه مسائل، اقدامی برای آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان انجام نمی‌شود. نتیجه‌ی این امر چیزی جز به وجود آمدن سؤالات بی‌پاسخ و مشکلات عدیده برای فرد در آینده نخواهد بود. یکی از این مشکلات پدیده‌ای به نام «خود ارضایی» (Masturbation) است.

«خود ارضایی» یا «اِستمنا» یا واژه‌ی قدیمی آن «اونانیسم» (Onanism) به معنی ارضای میل جنسی توسط خود فرد و از راه دست‌کاری آلت جنسی است. استمنا با رسیدن به لحظه‌ی اوج لذت جنسی (ارگاسم) به اتمام می‌‌رسد. در جنس مذکر همراه با بیرون ریختن مایع منی و در جنس مؤنث همراه با سفتی عضلانی و لذت شدید در مهبل است.

خود ارضایی معمولاً با خیال‌بافی فرد همراه است و پیش از ازدواج یک امر طبیعی بوده و به دلیل کمبود یا نبود رابطه‌ی جنسی نزد هردو جنس شایع است. زمان اولین خود ارضایی در افراد متفاوت است. به طوری که در کودک دوساله نیز گزارش شده است. استمنا در مردان با محوریت تحریک آلت تناسلی و در زنان با محوریت تحریک کلیتوریس (جزء شبه آلت تناسلی در بانوان که باعث احساس ارگاسم می‌شود) اتفاق می‌افتد.

با توجه به مطالعات محققان غربی، بیش از 90% مردان و 80% زنان در طول عمر خود حداقل یک مرتبه خود ارضایی کرده‌اند. متأسفانه آماری برای ایران موجود نیست. اما با توجه به وضعیت جنسی کشور و افزایش سن ازدواج می‌توان به میزان شیوع خود ارضایی در کشور پی برد.


خود ارضایی با تصویر خود در آیینه

قصد از طرح این موضوع فقط بررسی این پدیده‌ی رو به رشد است و به هیچ عنوان بر انجام یا عدم انجام آن تبلیغ و توصیه نمی‌شود. با این مقدمه به بررسی این پدیده می‌پردازیم.

اعتیاد به خود ارضایی و مراحل آن:
اسپرم تولیدی در بیضه‌ی آقایان پس از اتمام تاریخ مصرف و عدم جفت‌گیری باید تخلیه شود. بنابراین بدن سیکل طبیعی تخلیه اسپرم را برنامه‌ریزی می‌کند که می‌توان آن را نوعی خود ارضایی به شمار آورد؛ با این تفاوت که خودکار و از سوی بدن انجام می‌شود. معمولآً تخلیه‌ی اسپرم در مردان بیشتر هنگام خواب یا ادرار کردن صورت می‌گیرد.

در بانوان اسپرمی تولید نمی‌شود؛ بلکه در اثر تحریکات و به هر دلیل، خون مرتباً به جهاز جنسی آن‌ها هجوم می‌آورد و فرد را در حالت آمادگی برای برقراری رابطه‌ی جنسی قرار می‌دهد و در همین زمان ترشحات جنسی در دستگاه تناسلی فرد تولید می‌شوند که نیاز به تخلیه دارند. برای تخلیه‌ی این مواد، بانوان از عروق خونی و عادت ماهیانه‌ی خود کمک می‌گیرند.

خود ارضایی در صورتی که به صورت عادی و برنامه‌ریزی شده توسط بدن انجام گیرد، مشکل خاصی برای فرد به وجود نمی‌آورد. حال اگر این سیکل طبیعی توسط فرد بر هم خورد و به صورت بیمار گونه و اعتیاد ظاهر شود، عوارض بسیاری برای آن شخص ایجاد می‌کند که در حالت غیراعتیادی بروز نمی‌یابد. ابتدا به مراحل اعتیاد به خود ارضایی و عوارض آن می‌پردازیم:


استمنا در بانوان با محوریت کلیتوریس

1- مرحله‌ی مشکل‌ساز (Problematic): در افرادی بروز می‌کند که روزانه بیش از یک یا دو بار استمنا می‌کنند. عوارض آن عبارتند از:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) عدم تمرکز حواس

پ) ضعف حافظه

ت) استرس و اضطراب

2- مرحله‌ی گرفتاری شدید (Severe): در افرادی که در روز سه تا چهار بار استمنا می‌کنند پدیدار می‌شود. عوارض آن عبارتند از:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) تغییرات سریع خلقی

ج) حساسیت بیش از حد و زود رنجی

د) کمردرد

ه) نازک شدن موها (به دلیل برهم خوردن نظم هورمونی)

و) ناتوانی جنسی زودرس در جوانی

ی) بی‌خوابی، بدخوابی و مشکلات مشابه آن‌ها

3- مرحله‌ی گرفتاری بسیار شدید (Addictive): در این حالت فرد روزانه حتی پنج بار استمنا می‌کند که عوارض بسیار شدیدتری در او ظهور می‌یابد:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) ریزش شدید موها

ج) تار شدن دید چشم‌ها

د) وِز وِز گوش

ه) انزال زودرس و غیرارادی و خروج منی به صورت قطره قطره

و) درد کشاله‌ی ران و ناحیه‌ی تناسلی

ی) دردهای قولنجی در ناحیه‌ی لگن و استخوان دنبالچه


ترس از شکسته شدن خلوت، تنهایی محرکی مناسب برای استمنا

بررسی دیگر عوارض:
1- آسیب پروستات: استمنا به شکل صحیح و غیر اعتیادگونه در تقویت پروستات و جلوگیری از ابتلأ به سرطان پروستات کمک فراوانی می‌کند. اما اگر به صورت مکرر و اعتیاد گونه انجام شود، باعث تقویت احتمال ابتلأ به سرطان پروستات می‌شود.

2- خستگی و کوفتگی مفرط: به دلیل انرژی‌بر بودن اعمال جنسی که خود ارضایی را نیز شامل می‌شود، موجب کمبود انرژی و تخلیه‌ی ذخایر گلیکوژن (نوعی قند که برای تأمین انرژی سلول‌های عضلانی لازم است) می‌گردد، در نتیجه خستگی و کوفتگی مفرط روی می‌دهد.


3- گرفتگی عضلانی: برای رسیدن به حالت اوج لذت جنسی یا ارگاسم، عضلات بدن و دستگاه تناسلی چه در مردان برای تخلیه‌ی اسپرم و چه در زنان برای پمپاژ خون به ناحیه‌ی تناسلی منقبض می‌شوند. در استمنا اعتیاد گونه و زیاده از حد، عضلات همیشه در حال انقباض و گرفتگی هستند.

4- آسیب و سکته‌ی مغزی: به دلیل هجوم خون به آلت تناسلی در آقایان و دستگاه تناسلی در بانوان و نرسیدن خون و در پی آن کمبود اکسیژن و غذا در مغز، احتمال سکته‌ی مغزی بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌شود حتی المقدور خود ارضایی به حالت دراز کشیده و خوابیده انجام شود تا خون کافی به مغز برسد.

5- بروز انواع سرطان‌ها: در جنس مذکر علاوه بر سرطان پروستات که ناشی از حالت اعتیاد گونه‌ی خود ارضایی است سرطان های دیگری همچون سرطان آلت تناسلی (Penis Cancer) و سرطان بیضه (Testis Cancer) نیز مشاهده می‌شود. در جنس مونث سرطان مهبل و مخاط مهبل (Vagina Cancer) و سرطان کلیتوریس (Clitoris Cancer) بروز پیدا می‌کند. کاملاً مشخص است که بروز این سرطان‌ها به دلیل کار کرد بیش از اندازه‌ی عضو تناسلی بوده و در سیر طبیعی بدن به ندرت همچنین بیماری‌هایی دیده می‌شود.

6- آسیب روحی- روانی: بیشترین آسیب و عارضه‌ی خود ارضایی آسیب روحی و روانی‌ای است که به خود فرد وارد می‌شود. مهمترین این عوارض افسردگی و احساس گناه پس از خود ارضایی است. ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‌گیری، بی‌‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاش‌گری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس از دیگر عوارض روحی- روانی این امر هستند.

7- عوارض اجتماعی: ناسازگاری خانوادگی، بی‌میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر(استمنا بعد از ازدواج) احساس طرد شدن و از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک از آسیب های اجتماعی خود ارضایی هستند. ‏


خود ارضایی آلت‌محور در آقایان

لازم به ذکر است که عوارض زیر به هیچ عنوان ارتباطی با خود ارضایی ندارد:

1- سیاهی دور چشم: به دلیل عوارض ژنتیکی و فقر آهن در بدن ظاهر می‌شود.
2- عقیم شدن: بر اثر عوامل بیماری‌زا، عوامل محیطی و عوارض ژنتیکی ایجاد می‌شود.

3- کوچک شدن و تنبلی بیضه‌ها: بیضه‌ها برای ساخت اسپرم مرتباً در حال حرکت برای به دست آوردن دمای مناسب هستند که گاهی به درون بدن کشیده می‌شوند و به اشتباه کوچک شدن آن‌ها دانسته می‌شود. خود ارضایی همچنین موجب به کار افتادن بیضه ها و فعالیت آن‌ها می‌شود که ارتباطی با تنبلی و کوچک شدن آن‌ها ندارد.

4- نابینایی، ناشنوایی و از بین رفتن سیستم عصبی در اثر کمبود منی: مایع منی از سلول اسپرم و مایعات غدد ضمیمه دستگاه تناسلی (مانند غده‌ی پروستات در انسان و غدد وِزیکولی در نشخوارکنندگان) تشکیل شده است. نقش مایعات غدد ضمیمه جنسی ابتدا خنثی کردن محیط اسیدی مجرای خروج اسپرم و سپس تغذیه‌ی خود اسپرم است.

اسپرم در بخش انتهایی مسیر خروج خود از بدن با مجرای خروج ادرار در آلت تناسلی هم مسیر می‌شود و چون ادرار اسیدی است، پس مایعات غدد ضمیمه جنسی می‌توانند این محیط اسیدی را با قلیایی بودن خود، خنثی کرده و مسیر مناسبی برای عبور و خروج اسپرم فراهم کنند. این وظیفه در انسان بیشتر بر عهده‌ی مایعات قلیایی تولید شده از غده‌ی پروستات است.

مایعات غدد ضمیمه سرشار از قند فروکتوز هستند که برای تغذیه‌ی خود اسپرم در نظر گرفته شده است و به هیچ وجه برای تغذیه و انرژی‌زایی دیگر عناصر و ارگان های بدن کافی نیستند، بنابراین نابینایی، ناشنوایی و دیگر عوارض عصبی و غیرعصبی نسبت داده شده به نبود یا کمبود اسپرم برای تولید انرژی صحیح نیست.


احتمال صدمات و سکته‌ی مغزی در خود ارضایی به صورت درازکش کم‌تر از حالت ایستاده است

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جذب اسپرم تبعات و هزینه‌هایی برای بدن دارد که از آن جمله می‌توان به گرمای اضافی تولید شده در اثر جذب اسپرم از عروق بیضه اشاره کرد که با گذشت زمان مانع از تولید اسپرم سالم در بیضه‌ی فرد می‌شود و در افرادی که عمل وازکتومی (بستن لوله های منتقل کننده‌ی اسپرم برای جلوگیری از بارداری) را انجام داده‌اند، این عارضه بیشتر مشاهده می‌شود.

خود ارضایی مزایایی هم دارد:
خود ارضایی مانند هر پدیده‌ی دیگر جهان طبیعت دارای سود و زیان است. اینکه ما فقط معایب آن را ببینیم، امری خارج از انصاف است. در این بخش به پاره‌ای از مزایای خود ارضایی به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

1- بزرگ‌ترین مزیت خود ارضایی این است که مانع از برقراری یک رابطه‌ی پرخطر جنسی از طرف شخص می‌شود.
2- به ثبات در رابطه‌ی جنسی و شناخت میزان پایداری در وضعیت های مختلف جنسی کمک می‌کند.

3- شناخت بیشتر بدن، دستگاه تناسلی و لحظه‌ی اوج لذت جنسی (ارگاسم) و کنترل این لحظه.

4- اطلاع یافتن از میزان تقاضای جنسی از شریک خود و نحوه‌ی برخود با او هنگام برقراری رابطه.

5- آشنایی با سیکل جنسی بدن خود و مواقع تقاضا برای انجام عمل جنسی و تحت اختیار گرفتن شرایط بدنی.

6- آموزش از تخیلات جنسی خود در هنگام خود ارضایی و رفتارسازی جدید از آن‌ها در واقعیت و هنگام برقراری رابطه.

7- مواجهه با مشکلات و موانع جنسی خود و شناخت و تلاش برای رفع آن‌ها.

8- طراوت و لطافت آلت تناسلی برای فرد بسیار مهم است؛ خصوصاً در زنان بدون همسر و مطلقه. این طراوت می‌تواند با انجام خود ارضایی معقول و کنترل شده بازسازی گردد.

9- خود ارضایی این امکان را به فرد می‌دهد که بدون نگرانی از بیماری ها یا مرزهای موجود در روابط جنسی، خود را به مرز تخلیه برساند.

10- خود ارضایی باعث کاهش فشارهای دوره‌ی عادت ماهیانه در زنان می‌شود.

11- ایجاد آرامش و فراهم کردن خوابی راحت و عمیق برای فرد. به دلیل کاهش فشار خون در اثر هجوم خون به جهاز تناسلی. البته همچنین حالتی در رابطه‌ی جنسی عادی هم به وقوع می‌پیوندد.

12- تخلیه‌ی فشارهای منفی که در طول روز به سراغ فرد می‌آیند. با انجام خود ارضایی بسیاری از این فشارها تخلیه می‌شوند.

13- خود ارضایی بسیار سریع تر از رابطه عادی فرد را از فشار جنسی رها می‌کند.

14- استمنا کمتر از یک رابطه‌ی جنسی، انرژی و زمان صرف می‌کند و فضا و احتیاجات آن بسیار در دسترس و قابل تهیه است. . .

و تعدادی از موارد دیگر که با توجه به شرایط بدنی، روانی و اجتماعی فرد می‌توانند برای او از مزایای این امر محسوب گردند.


دستگاه تناسلی مرد

خود ارضایی از دید مذاهب و ادیان:
یهودیت: خود ارضایی در یهودیت به طور کامل منع نمی‌شود و عملی توأم با سلامتی و نشاط‌آوری تلقی می‌گردد؛ اما در برخی شاخه‌های آن خود ارضایی جنس مذکر ممنوع است.

اسلام: در اسلام استمنا حرام است و اکثر فقها آن را گناه کبیره به شمار می‌آورند. همچنین اگر مسلمان روزه‌دار استمنا کند، روزه‌اش باطل و کفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود. پس از استمنا غسل بر مسلمان واجب می‌شود (غسل جنابت) و در صورت عدم انجام غسل، عبادت او پذیرفته نمی‌شود. برخی فقها مانند آیت‌الله لنکرانی، خود ارضایی را در صورتی که برای آزمایش پیش از ازدواج نیاز به اسپرم وجود داشته باشد و از راه دیگری نتوان اسپرم‌گیری کرد، بلامانع می‌دانند.

دیدگاه اهل سنت: اهل سنت نظرات متفاوتی را درمورد خود ارضایی دارند. برخی آن را در تمام اشکال و موارد حرام می‌دانند، برخی در مواردی آن را مجاز می‌شمارند و برخی آن را مکروه می‌دانند.

دیدگاه شیعیان: از نظر شیعیان خود ارضایی به طور کامل و در تمام اشکال آن حرام می‌باشد.

مسیحیت: کاتولیک‌ها در پاره‌ای موارد همانند خود ارضایی برای شناخت بدن و احساسات جنسی آن را مجاز می‌شمارند. به عقیده‌ی پروتستان ها، خود ارضایی یک سیر طبیعی از سیکل جنسی افراد است و این امر مانع از روابط جنسی غیرمجاز مانند همجنس‌بازی می‌شود.

تائویسم: یک آیین قدیمی چینی است که نوید بخش زندگی طولانی است. در این آیین مردان از خود ارضایی منع شده‌ند. زیرا با اعتقاد به منابع انرژی در شکم تحتانی، استمنا بدن را از انرژی تخلیه و مانع ادامه‌ی حیات هارمونیک که به آن نوید داده شده، می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که خود ارضایی زنان باعث کاهش طول عمر و امراض لاعلاج در آنان می‌شود.


دستگاه تناسلی زن

نکات و روش های تخفیف و درمان خود ارضایی:
سه نکته‌ی مهم مشترک برای تخفیف و درمان میان همه‌ی امراض و عادات وجود دارد:

یک- در درمان هر بیماری یا ترک هر عادت، مهم‌ترین قسمت عزم و اراده‌ی فرد برای درمان و ترک عادت است.
دو- عدم یأس و ناامیدی برای ترک و ایمان به درمان‌پذیری.

سه- در نظر گرفتن زمان برای ترک و درمان.

برای ترک یا تخفیف استمنا راه های متعددی وجود دارد که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود. باید توجه داشت که راه‌های موجود در همه‌ی افراد مؤثر نیستند و همانند حساسیت‌های مختلف که در هر فرد متفاوت عمل می‌کنند، شخص باید با شناخت و در نظر گرفتن شرایط خود اقدام به ترک یا کاهش این امر کند.

1- تلقین به شخص کمک می‌کند تا اراده‌ی خود را تقویت کند و به خود بگوید که می‌تواند استمنا را کنار بگذارد.
2- افزایش فواصل زمانی خود ارضایی. برای مثال از روزی دو مرتبه به روزی یک مرتبه و ...

3- عدم مشاهده‌ی مناظر شهوت‌انگیز از جمله فیلم، عکس و پوستر، همچنین نوشته‌ها، داستان‌ها و. . .

4- اسلام ازدواج را برای جلوگیری از روابط جنسی خارج از محدوده‌ی زناشویی توصیه می‌کند. اما در شرایط امروز که ازدواج کاری بس مشکل شده است، برخی ازدواج موقت را پیشنهاد کرده‌اند که خود جای بحث دارد.

5- منحرف کردن فکر در صورتی که تحریکی برای خود ارضایی اتفاق افتاد.

6- دوری از خیال‌پردازی و سرگرم بودن به کارهای مفید مانند مطالعه، ورزش و ...

7- تنهایی، کلید اقدام به استمنا است.

8- بهتر است برای استحمام و شستشوی بدن به خصوص جهاز تناسلی، از وسایل نرم مانند ابر استفاده نشود و هر چه زودتر کار استحمام را به پایان رساند. عدم مشاهده‌ی بدن عریان نیز از بروز تحریک جلوگیری می‌کند.

9- پوشیدن البسه‌ی تنگ و چسبان عامل تحریکی مناسبی برای استمنا است. لباس تنگ با مالش عضو جنسی شرایط را برای خود ارضایی فراهم می‌کند.

10- تخلیه مثانه قبل از خواب

11- شستشوی دستگاه تناسلی با آب سرد پس از ادرار کردن کمک مؤثری در رفع و عدم تحریک آن می‌کند.

12- پر نکردن شکم پیش از خواب با غذای سنگین

13- اجتناب از خوردن غذاهای محرک مانند فلفل، پیاز، خرما، ادویه جات، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب

14- در نوشیدن مایعات خصوصاً در هنگام خواب افراط نشود، همچنین از مصرف الکل پرهیز شود.

15- و در انتها تحلیل شرایطی که فرد را وادار به خود ارضایی می‌کند، می‌تواند نقش مهمی را در یافتن راهی برای چگونگی ترک یا تخفیف آن ایفا کند.

هادی ناصری

نظرات کاربران ( سودابه - تهران - ایران )
مطالب بسیار آموزنده ای بود مخصوصاْ اینکه در مورد خانم ها هم اطلاعات مفیدی اراپه شد. آخه معمولاْ مطالب آموزنده جنسی در مورد آقایون مطرح میشه که اینجا این کلیشه شکسته شد!
جمعه 4 آبان 1386

نظرات کاربران ( نامشخص - نامشخص - نامشخص )
جالب و البته آموزنده بود
جمعه 4 آبان 1386

نظرات کاربران ( محمد رضا - رشت - ایران )
مطالب این بخش فوق العاده مفید بوده
یکشنبه 6 آبان 1386

نظرات کاربران ( زهرا - تهران - ایران )
ساده - روان و البته آموزنده بود.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( مهدی - ابهر - ایران )
باید این هم اضافه کرد که درایران آمار بسیار بالا در مورد این عادت است . 1.نبود آموزش 2.نبودآمیزش 3.نبود جبشی برای جلوگیری ازعادت.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( مهدی - رشت - ابران )
اطلاعات سودمندی داشت.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( حسن - کرج - ایران )
مطالب بسیار اموزنده و خوبی بود و فکر کنم برای جوانان ایرانی که با این موضوعات نا اشنا خستند مفید بوده است و امیدواریم در اینده از این مطالب نیز باشد.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( آرش - کیش - ایران )
از هادی ناصری عزیز بی اندازه متشکرم و امیدوارم هر کس که با اگاه شدنش توسط این متن اموزنده راه ترک این عمل رو شروع کرد ثواب ترک گناه و خشنودی خدا و رضایت او شامل شما بشه با تشکر فراوان .
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( اسماعیل - اصفهان - ایران )
سلام لطفا"درمورد ترک استمناءهم بنویسید.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( حسن - لندن - انگلستان )
مطالب جالب و مفید بود
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( سعید - شیراز - ایران )
مطلبی که خواندم لازمه زندگی برای تمام جوانان مجرد است و ای کاش در ایران این مطالب اموزش داده میشد
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( مانیا - تهران - ایران )
واقعا مطالب جامع و کاملی بود.
دوشنبه 7 آبان 1386

نظرات کاربران ( امیر - تهران - ایران )
**لطفا توجه کنید**
من به علت یک بیماری به نام ((واریکوسل))به یکی از معتبر ترین پزشکان ایران مراجعه کردم: نتیجه این بود که من به علت عدم استفاده از قوای جنسی برای مدت طولانی و بیماری واریکوسل دچار نا باروری شده بودم که به لطف خدا و دکتر خوب شدم نکته این است که دکتر من ((دکتر یمین)) از چند مجتهد زنده فتوای کتبی گرفته بود که : ((**چون عدم استفاده از قوای جنسی برای مدت طولانی موجب بیماری نا باروری میشود استمنا برای شخصی که امکانات برقراری رابطه جنسی سالم را ندارد هر هفته یکبار مجاز است وگناهی ندارد **))
{{میبینید!!!! اسلام اینقدر ها هم بی منطق نیست که نیاز انسان را درک نکند}}
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( مناف - ارومیه - ایران )
خیلی خوبه مرسی از شما برای دادن این مطالب واقعا آموزنده
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( وحید - اردبیل - ایران )
خیلی آموزنده و جالب بود امیدوارم کسانی که این مطالبو خوندن استفاده لازمو برده باشن من که استفاده کردم
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( ای - ماه - ایران )
باید این اموزشها بیشتر شود.اولین بار بود که با یه مطلب اموزشی بی پرده ،ساده و روان در مورد این مسائل مواجه میشدم.
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( ع - پونا - هند )
مطالب جالب و مفید بود
سه‌شنبه 8 آبان 1386

نظرات کاربران ( پارسا - تهران - ایران )
واقعا مطالب بسیار عالی و آموزنده ای در این سایت مطرح شد.متشکرم که انقدر ساده و بی پرده مطالب را مطرح کردین.امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( حسین - تهران - ایران )
مطالب اموزنده و خوبی بود اما لازم است دراین زمینه اطلاعات بیشتری به جوانان داده شود
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( تارا - بروجرد - ایران )
باتشکر از شما.مطالب بسیار اموزنده ای بود و از همه ی زوایا به این قضیه پرداخته شده بود امیدوارم که بقیه دوستان هم مطاله کنند و از این نعمت ارضای میل جنسی در جهت درست استفاده کنند
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( محمد عبدی - ساری - ایران )
خیلی باحال بود
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( ارش - قزوین - ایران )
مطالب بسیار مهمی بود خیلی کمک کننده
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( ستاره - ایران - تهران )
میشه راجع به صیغه و محرمیت دختران از دید اسلامی بگید یاتکلیف این بچه های که یه دختر یا پسر و دوست دارن و..مشکل دارن با روح وروان وجسم خودشون چیه چی کار کن سکس بودن ترس رضایت پدرتن هایی و.....
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( مهیار - تهران - ایران )
خیلی خوب و آموزشی بود . اگر میشه را حل های مختلف از نظر بزرگان مختلف را بیان کنید . متشکرم
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( مجتبی - تبریز - ایران )
مطالب شما اموزنده بود و در کل اشاره به این موضوع داشت :اندازه نگه دار که اندازه نکوست
چهار‌شنبه 9 آبان 1386

نظرات کاربران ( محمدرضا - قزوین - ایران )
خیلی خیلی عالی بود ار مطالبی که تو سایتای دیگه خونده بودم خیلی بهتر بود
پنج‌شنبه 10 آبان 1386

نظرات کاربران ( مونا - اصفهان - ایران )
از مطالبتون ممنون فکر کنم این اولین باریه که درمورد این موضوع به این روش بحث شده بود.ــــــــبا تشکر از هادی ناصریــــــــــــ
پنج‌شنبه 10 آبان 1386

نظرات کاربران ( وحید - مشهد - ایران )
واقعا متشکرم ...مرسی خیلی مطالب مفیدی بود.بازم مرسی.

پنج‌شنبه 10 آبان 1386

نظرات کاربران ( آرش - تهران - ایران )
سلام .ممنون از مطالب زیبا و آموزنده ... فقط اگه طریقه آموزش به فرزندان هم مطرح کنید عالی می شه ...باز هم ممنون
پنج‌شنبه 10 آبان 1386

نظرات کاربران ( افشین - رفسنجان - ایران )
با عرض سلام مطالب خیلی اموزنده بود ؟مرسی
پنج‌شنبه 10 آبان 1386

نظرات کاربران ( جواد - تهران - ایران )
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران , مطالب بسیار جالب و آموزنده بود ضمنا در صورت امکان درباره ی بیماری واریکوسل نیز توضیح دهید . متشکرم
پنج‌شنبه 10 آبان 1386

یاس - ایران - زاهدان
با عرض سلام و ادب ...!بسیبار بسیار مطالب آموزنده و حیاتی بود .
و از شما و نویسندگان عزیزتان به برهان نگارش مطالب به منظور اطلاع هموطنان عزیز صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم
جمعه 11 آبان 1386

علی - ایران - شیراز
این مطلب خیلی جالب بود.امیدوارم در آینده هم شاهد این گونه مطالب باشیم.
جمعه 11 آبان 1386

علی - ایران - برازجان
بسیاراموزنده بود..متشکرم.علی-برازجان-ایران
جمعه 11 آبان 1386

محمد - ایران - تهران
خیلی خوب بود دیگه این کار رو نمیکنم
جمعه 11 آبان 1386

عاشق - ایران - افتخار
سلام خیلی عالی و آموزنده بود مرسی مرسی مرسی......
جمعه 11 آبان 1386

اسماعیل - ایران - اردکان
با عرض سلام اول از هرچیز تشکر کنم از کسانی که این اطلاعات رادر اختیار جوانان قرار می دهند از شما خواستم درباره شب زفاف توضیح بدهید
جمعه 11 آبان 1386

مریم - ایران - تهران
خوب و کامل بود ممنون که این مساپل رو در اینترنت آموزش می دید در کشور ما بدلیل مساپل مذهبی آموزش در مورد مساپل جنسی بسیار ناقصه امیدوارم موفق باشید
جمعه 11 آبان 1386

حسام - ایران - کرمان
خیلی اموزنده بود
شنبه 12 آبان 1386

احسان - ایران - بوشهر
جالب بود فقط در صورت امکان منابع را ذکر نماپید
شنبه 12 آبان 1386

محسن - ایران - رشت
مطالب اموزنده ای بود
شنبه 12 آبان 1386

سارا - ایران - اصفهان
با تشکر بسیار جالب و آموزنده بود
شنبه 12 آبان 1386

وریا - ایران - مریوان
تشکر خیلی عالی بود.راجع به چگونه ترک کردن یا کاهش آن بیشتر توضیح دهید.آیا واقعا"ترک شدنی است؟ با تشکر
شنبه 12 آبان 1386

کاظم - ایران - شیراز
این مطلب خیلی جالب بود.امیدوارم در آینده هم شاهد این گونه مطالب باشیم.
شنبه 12 آبان 1386

کوروش مجاهد - ایران - همدان
به نظر من استمنا یکی از واقعیتهای زندگی بسیاری از جوانان میباشد. که باید بدون پرده پوشی به آن پرداخت. این اولین سایتی است که به صورت علمی به بررسی استمنا می پردازدوبه نظر من چنین سایتهای علمی کمک بسار بزرگی به جوانان خواهد کرد.با آرزوی موفقیت برای شما. منتظر مطالب بعدی شما خواهم بود. امیدوارم در آینده به آموزش های عملی جهت ترک اعتیاد بیشتر پرداخته شود.
شنبه 12 آبان 1386

احد - ایران - کرج
خیلی خوب بود ممنون . من کتابه (جوانان چرا) رو به مخاطبین شما پیشنهاد میکنم . اگه گیرش بیارن اون هم اینه این مطالب خیلی خوب در بارش توضیح داده . تلاشه خوبی داشتی
شنبه 12 آبان 1386

مهدی - ایران - گناوه
خیلی جالب بود و اطلاعات خوبی کسب کردم
یکشنبه 13 آبان 1386

راما - ایران - بندرعباس
سلام بسیار برنامه آموزنده ای بود و خیلی از سوالات من و دوستانم رو پاسخ داد .و خیلی خوب به تمتم مساپل مرتبط با ان اشاره شده بود که مدتها ذهن ما رو مشغول کرده بود
یکشنبه 13 آبان 1386

ابی - ایران - نیک شهر
عالی و اموزنده بود ولی بشتر باشه بهتره با تشکر
دوشنبه 14 آبان 1386

رضا - ایران - هریس
به نظر من خیلی بحث جالب وآموزندهای هست که بیشتر آگاهی وهشدار می ده درباره مشکلات زندگی وجوانی
دوشنبه 14 آبان 1386

گیسو - ایران - تهران
باسلام وادب خیلی اموزنده بودامیدوارادامه دار باشه.
دوشنبه 14 آبان 1386

رها - اپران - اصفهان
کاش زودتر خونده بودم .مپشه ترکش کرد/
دوشنبه 14 آبان 1386

داود - ایران - ایران
سلام دمتون گرم خدا خیرتون بدهد
سه‌شنبه 15 آبان 1386

ف.غ - ایران - کاشان
عالی بود
سه‌شنبه 15 آبان 1386

محمد رضا - ایران - زنجان
اوه چقدر نظر دادن معلومه همشون از جمله خود من اره
سه‌شنبه 15 آبان 1386

کیارش - هلند - رتردام
با تشکر .. بنده شنیده ام که علامه فضل الله برای مردانی که در سفر هستند و از همسر خود دورند این مطلب را جایز می داند.
سه‌شنبه 15 آبان 1386

حامد - ایران - بیرجند
با تشکر فراوان....مطالب اموزنده بود
سه‌شنبه 15 آبان 1386

امید - ایران - میناب
خیلی توپه امیدوارم دفعه بعد که میام مطالب بیشتری توش باشه
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

ناشناس - ایران - تهران
ممنونم به خاطر مطالب روان و قابل فهمتون خیلی عالی بود
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

ابراهیم - ایران - جنت شهر
از شما عزیزان تشکر می کنم از بابت این مطالب خیلی خوب بود.
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

کسرا - ایران - تهران
خیلی خوب بود.مرسی
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

گلاره - ایران - بیرجند
واقعا این سایت فوق العاده هست......ممنونم
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

مهدی - ایران - تهران
سلام خدمت همه دوستان . یک بیت شعر
کشتن نفس به از سجده به در گاه خداست / وانگه تا نفس نمیرد بخدا سجده خطاست / امیدوارم که انشاا... خداوند توفیق بندگی را به همه ما جوانها بده . وانشاا... همیشه در مبارزه با نفس ÷یروز باشیم . التماس دعا
چهار‌شنبه 16 آبان 1386

شهاب - ایران - دزفول
خیلی خوب است ولی راه حل هایش را هم بنویسید بهتر است
پنج‌شنبه 17 آبان 1386

سیدجواد - ایران - تبریز
بسیار بسیار عالی بود ایکاش این مطالب در مدارس دخترانه و پسرانه جزو دروس تدریس بشه و بطور کلی مساپل غریزه جنسی آموزش داده بشه و بر حاکمان کشور
است که این غریزه خدادادی را که درتمام موجودات وجود دارد با گسترش فرهنگ و ایجاد بستر مناسب جهت ازدواج جوانان از هرگونه انحراف و ابتلا و اعتیاد جلوگیری کنند. دستتون درد نکنه . پیروز و سربلند باشید.
پنج‌شنبه 17 آبان 1386

نازلی - ایران - تهران
خیلی عالی بود من تا حالا راج به خود ارضاپی این جوری فکر نکرده بودم اگر امکان داره اطلاعات بیشتری بدین.ایا خود ارضاپی باعث پاره شدن پرده بکارت میشود یا خیر
پنج‌شنبه 17 آبان 1386

قر با نی - ایران - ایران
پسر های که این کار رو می کنن به این کار اعتیاد دارن زند گی مشتر کشان رو به تبا هی می کشنه من یه دختر که زند گیم قر بانی این اعتیاد شو هرم شد و اون رو هیچ موقع نمی بخشم تو رو خدا با زند گی دختر ها با زی نکنید من از شو هرم جدا شدم و می تر سم ازدواج کنم مثل این که همه ای پسر ها این کاره هستن می دانید 90 درصد جدا یی ها به خا طر این مشکلات جنسی ولی هیچ وقت تو هیچ جا ازش صحبت نمی شه
پنج‌شنبه 17 آبان 1386

بهاره - ایران - مشهد
خیلی عالی بود.دستتون درد نکنه که به فکر جوونها هستید.
پنج‌شنبه 17 آبان 1386

ازیتا - ایران - تهران
خیلی اموزنده بود
جمعه 18 آبان 1386

امیر - ایران - ارومیه
کمکک موثری بود .متشکرم
جمعه 18 آبان 1386

فرزاد - ایران - اهواز
خیلی باحال بود مرسئ
جمعه 18 آبان 1386

میلاد موسوی - ایران - زنجان
بسیار زیبا بود اگر ممکن است مطالب دیگری را هم به زبان سلیس بیان نمایید
جمعه 18 آبان 1386

شعیب شمسی - ایران - گله دار
خوب بود. من که خیلی استفاده کردم. متشکرم......
شنبه 19 آبان 1386

محسن - ایران - رفسنجان
مطالب اموزنده ای بود

شنبه 19 آبان 1386

محمد - ایران - تهران
روشهای جلوگیری ویا ترک استمناء لطفا بگویید.مطالب مفید بود متشکرم.
شنبه 19 آبان 1386

شهیاد - ایران - اراک
خوب و واضح بود ترک میکنم.
شنبه 19 آبان 1386

محمد - ایران - اصفهان - نایین
من از امروز ترک می کنم قول شرف میدهم واز شما هم می خواهم کمکم کنید
شنبه 19 آبان 1386

اجاق - ایران - گرمی
از شما بخاطر مطالب جامع و مفیدتان تشکر می کنم.
یکشنبه 20 آبان 1386

آرش - ایران - تهران
ایول خیلی باهال بود ایشالله هممون درس بگیریم
یکشنبه 20 آبان 1386

هادی - ایران - یزد
سایت مفیدی بود لطفا راه حلهای ان را هم بگوید
یکشنبه 20 آبان 1386

نازنپن - اپران - اپران
من نازنپنم محمد وهمه دوستان بپاپن قول شرف بدپم که ترکش مپکنپم.باشه
یکشنبه 20 آبان 1386

علی جون - ایران - اردکان
خیلی عالی وآموزنده بود .تشکر.
یکشنبه 20 آبان 1386

بابک - ایران - گله دار
مطالب بسیار خوب و آموزند ه ای بود با تشکر از تمامی عوامل
دوشنبه 21 آبان 1386

مجتبی - ایران - اوشون پشن
باید بدانید که اگر یک فرد وقتی در کف می باشد یک با ر لذت جنسی راتجربه کند دیگر کمتر به سمت استمناع کشیده میشود و گناه کمتری نیز مرتکب میشود
دوشنبه 21 آبان 1386

آزاده - ایران -
خیلی آموزنده بود ممنون .
سه‌شنبه 22 آبان 1386

ناصر - ایران - سردشت
میخواستم به همه جوانان عزیز بگم هیچ کاری برای بشر نشدنی نیست من 20 سال دارم ودانشجو ترم 5 مئباشم توصئه من اینه برای رهایی از این عادت بد ازدواج کنید حتی اگر شرایطشو نداشتید اگه بخواید میتونئد فقط یه یا علی میخواد موفق باشید
سه‌شنبه 22 آبان 1386

مسعود - ایران - شیراز
واقعا" عالی بود از امروز ترکش می کنم.خیلی مرسی
سه‌شنبه 22 آبان 1386

محمد - ایران - اصفهان - نایین
من محمد هستم نازنین من که العان تقریبا 3 روز هست که دیگر این کار را کنار گذاشته ام و امید وارم که تونیز کنار گذاشته باشی اگر کنار گذاشته ای در همین جا جواب مرا بده منتظرت هستم به امید سلامتی دوباره
سه‌شنبه 22 آبان 1386

دانیال - اران - تهران
با تشکر از شما به خاطر ایجاد این بخش واقعا از شما متشکرم که این مسائل را
به جوانان می گویید در واقع در کشور ما کسی نیست که این حرف ها را به ما بزند
در کشور ما این حرف ها زشت محسوب می شود و کسی آنها را نمی گوید
از اینکه شما این حرف ها را باز گو می کنید بسیار ممنونم.
سه‌شنبه 22 آبان 1386

الهام - ایران - همدان
متشکرم خیلی آموزنده بود اما لطفا در مورد استمنا بعد از ازدواج بیشتر توضیح بدید(صحبتای خانومی که به این دلیل از همسرشون جدا شدن منو نگران کرد)
سه‌شنبه 22 آبان 1386

رها - ایران - اهواز
سلام عالیه افرین بر شما چند سالی می شد دنبال توضیحی در این باره بودم .اما بجز گناه بودنش چیزی پیدا نمی کردم. باید بگم خوشبختانه دو ماهی میشه که ترک کردم از زمانی که فهمیدم تنهایی زیاد وبیکاری زیاد باعث این کار می شه.شما که میخواید ترک کنید اول از خدا کمک بگیرید چون خدا بندهاشرو دوست داره کمک می کنه تا ازعذاب وجدان راحت بشن ودوم همت واراده خودتون ثابت کنید
سه‌شنبه 22 آبان 1386

سارا - ایران - گرگان
عالیه ایول کاش تو مدارس ایران این مسایل رو اموزش میدادند تا وقتی اون جوان بزرگ میشه کمتر این گونه مشکلات جنسی رو داشته بشه
چهار‌شنبه 23 آبان 1386

محسن - ایران - تهران
مطالب بسیار جالبو مفید و آموزنده ای بود. اما ای کاش در مورد این هم صحبت می شد که کسانی که مدت زیادی این کار رو انجام دادن آیا دچار عوارض جبران ناپذیری شدن؟ یا با ترک کردن این کار آثار مخرب روحی و جسمی که به اونا اشاره شده از بین میره؟ اگر از بین میره چه مدت زمانی لازمه؟
چهار‌شنبه 23 آبان 1386

سحر - ایران - تهران
تو این زمونه دخنر پسرا انقدر راحت خودشونو در اختیار هم میزارن که دیگه احتیاجی به خود ارضایی ندارن...
چهار‌شنبه 23 آبان 1386

حسین - ایران - ایران
لذت ترک گناه بالاترین لذات است
نمی دونین بعد از ترکش چه احساس خوبی به آدم دست میده یاعلی
چهار‌شنبه 23 آبان 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.