عزاداری های مدرن و لوکس تهران

عزاداری های مدرن و لوکس تهران

آن قدیم ها اگر یکی از اهالی محل می مرد، ولوله ای به پا می شد. همه کار و زندگی شان را رها می کردند تا گوشه ای از کار تدفین و برگزاری مراسم ختم ، سوم و هفتم را به عهده بگیرند ، اگر هم آن تازه درگذشته ریش سفید محل و دارای ارج و قربی میان اهالی بود یا جوان ناکامی بود که تازه از دنیا رفته بود ، کسبه محل مغازه هایشان را تعطیل می کردند و دسته عزاداری راه می انداختند.
هر کس در حد بضاعت خود گوشه ای از کار را می گرفت بدون این که کوچکترین چشمداشتی داشته باشد اما این روزها....



امروزه گذار از جامعه سنتی به صنعتی ، زندگی ماشینی و گرفتاری های روزمره شهرنشینی رفته رفته ضمن ایجاد شرایطی برای دور شدن و گسستگی خانواده ها از یکدیگر بتدریج زمینه ظهور مشاغل جدیدی را با هدف رفع نیازهای جامعه شهرنشین پدید آورده است.
یکی از این کارآفرینی های جدید ، ایجاد موسسات و مراکز خصوصی در گوشه و کنار این شهر است که مردم را به مرگ آبرومندانه دعوت می کنند. اگر خدای ناخواسته عزیزی را از دست داده اید ، وقتی با این موسسات تماس بگیرید ، ظرف کمتر از یک ساعت سور و سات عزاداری مهیا شده و مراسم عزاداری شما به باشکوه ترین شکل ممکن برپا خواهد شد. فقط کافی است با دست و دلبازی پول خرج کنید. اگر متوفی در بیمارستان فوت کرده باشد همان جا جواز دفن صادر می شود اما اگر متوفی در خانه فوت کند در صورتی که کارها را از همین جا به یکی از این موسسات خصوصی ارائه خدمات کفن و دفن و عزاداری بسپارید ، در مرحله اول آنها از یک پزشک معتمد دعوت می کنند تا برای مرده جواز دفن صادر کند.

مرده از شما ، کفن و دفن از ما!وقتی شما با یکی از این شرکتها تماس می گیرید ، مدیر شرکت ساعتها برایتان از موفقیت هایش در جلب رضایت مشتریان تعریف و تمجید می کند. برخی از خانواده های پولدار برای این که مرده شان در ترافیک شستشوی مردگان در بهشت زهرا قرار نگیرد از این موسسات می خواهند مرده شور را به خانه بیاورند تا طی مراسم خاصی ضمن غسل دادن همراه با دعا و نیایش مراسم تلقین را بجای آورند.آقای مدیر شرکت توضیح می دهد بسته به این که متوفی زن باشد یا مرد 2غسال که کاملا به کار خود وارد هستند و تجربه کافی در این زمینه دارند برای شستشو و کفن متوفی به منزل می آیند که هر یک نفری 30هزار تومان نیز دریافت می کنند. پس از اجرای مراسم غسل و کفن ، متوفی برای انتقال به بهشت زهرا (س) آماده می شود آن هم با آمبولانس بنز الگانس که برای خانواده متوفی بالای 50هزار تومان هزینه می برد.
عزاداری تجملی
هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم در یک مسجد معتبر در بالای شهر ، تهیه بهترین نوع میوه ، حلوا و خرما با تزیینات ویژه ، مداح ، اکو ، گریه کن و... شام و ناهار که می تواند به تنهایی به اندازه شام و ناهار یک جشن ازدواج مجلل هزینه بر باشد ، از جمله خدماتی است که این موسسات در قالب خدمات عزاداری به مراجعان خود ارائه می کنند.
مرگ یک بار شیون زیاد
حق الزحمه مداحان ، واعظان و قرآن خوانانی که برای این گونه مراسم دعوت می شوند از ساعتی 30هزار تومان تا 400هزار تومان است ! البته مدیر شرکت توضیح می دهد این بسته به نظر خانواده متوفی دارند که چقدر روی مداح و نوحه خوان تاکید دارند ، یعنی نوحه خوان و مداح معمولی که معروف هم نباشد از ساعتی 30 هزار تومان به بالا دستمزد می گیرد اما هستند مداحان و نوحه خوانان معروفی که با توجه به توانایی که در گرداندن اینچنین مراسمی دارند تا ساعاتی 400 هزار تومان هم دستمزد دریافت می کنند. به گفته مدیر شرکت ، مداحان و نوحه خوانان زن با توجه به محدودیت بیشتری که دارند دو برابر نوحه خوانان مرد برای حضور در این گونه مراسم ها دستمزد می گیرند که پایه دریافتی آنها از ساعتی 50هزار تومان شروع می شود. در صورتی که خانواده متوفی برای برگزاری مراسم شب سوم و هفتم تقاضای رزرو مسجدی در یکی از بهترین مناطق شهر را داشته باشند باید برای هر دو ساعت بالای 100هزار تومان بپردازند.
خرید قبر ، اینجا هم قانون بازار حکمفرماست
حالا نوبت گرفتن قبر برای متوفی است. اینجا هم قانون بازار حکمفرماست. از قبرهای 50هزار تومانی که در قطعات جدید حفر می شود و فقط هزینه کفن و دفن را از خانواده متوفی می گیرند تا قبرهایی که در جاهای معروف و مرغوب و قطعات قدیمی متعلق به 30 تا 35 سال پیش است که برای خریداران تا 15 میلیون تومان هم آب می خورد.
سنگ قبرهای میلیونی !
حال اگر خانواده متوفی بخواهد تا پیش از مراسم شب چهلم برای مزار عزیز تازه درگذشته خود سنگ قبر سفارش دهد ، این مراکز قیمتهای متفاوتی از سنگ قبر را پیشنهاد می کنند. مدیر شرکت که میان جملات خود بارها تاکید می کند که در اینجا مشتری حرف اول را می زند با بیان این که قیمت سنگ قبر از 50هزار تومان شروع می شود و به یک میلیون تومان هم می رسد ، می گوید: اگر سنگ قبر گرانیت ایرانی باشد ، با توجه به نرخ امسال بین 80 تا 90 هزار تومان برای خانواده متوفی هزینه برمی دارد اما اگر برای خانواده متوفی قیمت چندان مهم نباشد ، سنگ قبرهایی از جنس گرانیت یونانی یا گرانیت برزیلی پیشنهاد می شود که علاوه بر جنس بسیار مرغوب تری که دارند ، از لحاظ ظرافت ، زیبایی کار هنری که روی این سنگ قبرها انجام می شود ، قیمت آنها تا یک میلیون تومان هم برای خانواده متوفی آب می خورد.
کار و کاسبی نان و آبدار اما غیرقانونی
در حالی که فعالیت موسسات ارائه کننده خدمات مربوط به مراسم عزاداری روز به روز ابعاد وسیع تری به خود می گیرد و بتدریج بر مشتریان این مراکز اضافه می شود اما مسوولان سازمان بهشت زهرا (س) همچنان فعالیت این موسسات را در سطح شهر غیررسمی و فاقد مجوز قانونی می دانند. محمود رضاییان ، مدیرعامل سازمان بهشت زهراس با بیان این که ظهور موسسات خصوصی که طی چند دهه اخیر با شعار برگزاری مراسم آبرومندانه عزاداری حتی پا را فراتر نهاده و به ارائه خدمات شستشو و کفن و دفن متوفیان نیز می پردازند ، کاملا غیرقانونی و فاقد مجوز رسمی است ، می گوید: طی چند سال اخیر بارها مکاتباتی از سوی نمایندگان این موسسات با سازمان بهشت زهرا (س) با هدف تلاش برای اخذ مجوز قانونی فعالیت و جلب همکاری سازمان بهشت زهرا با این مراکز و موسسات صورت گرفته است اما سازمان بهشت زهرا همچنان بر غیرقانونی بودن فعالیت این موسسات تاکید می کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شستشو و غسل دادن متوفی به وسیله این موسسات از لحاظ شرعی صحیح است؟ می گوید: اصولا هر گونه شستشو و کفن و دفن متوفی خارج از غسالخانه بهشت زهرا از لحاظ شرعی مشکل دار است حتی برخی مراجع ، شستشو و غسل دادن متوفی در خانه و با آب شرب شهری را جایز نمی دانند ، ضمن آنکه شستشو در غسالخانه بهشت زهرا با آب شرب شهری نیست.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در پاسخ به این پرسش که اگر در حال حاضر پیش فروش قبر در بهشت زهرا منتفی است پس چگونه این موسسات از قبل تعدادی قبر خریده و در مواقع لزوم به متقاضیان می فروشند ، می گوید: در حال حاضر پیش فروش قبر به منظور نگهداری برای طولانی مدت نداریم و فروش قبور به متقاضیان فقط برای استفاده و نه نگهداری و ذخیره برای چند سال بعد واگذار می شود البته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا همچنان بر عدم خرید و فروش قبر در بهشت زهرا تاکید می کند و می گوید: طی چند سال اخیر سازمان بهشت زهرا فعالیت نامحسوس گسترده ای را برای شناسایی افراد یا گروههایی که با خرید و فروش قبر درآمدزایی می کنند انجام داده و حتی بررسی های نامحسوسی نیز در سازمان در حال انجام است که اگر افرادی از داخل مجموعه نیز در این زمینه با خریداران قبر همکاری می کنند ، شناسایی شوند. رضاییان تاکید می کند: در حال حاضر واگذاری قبر فقط به خود شخص یا بستگان درجه یک وی با ذکر نام دقیق فرد و قیمت قبر خریداری شده ، به نام خریدار سند می خورد.
تجمل گرایی در مراسم سوگواری
یک جامعه شناس از 2 واقعه ازدواج و مرگ به عنوان 2اتفاق مهم که موجب تجمع و انسجام اجتماعی گروههای انسانی شده تعبیر می کند و می گوید: پدیده ازدواج ریشه تاریخی دارد و قدمت آن به پیش از تاریخ بازمی گردد ، یعنی زمانی که هنوز انسان ها قادر به نوشتن و ثبت وقایع تاریخ زندگی خود نبودند و با گرفتن مراسم جشنی که در آن از همه افراد جامعه محل سکونت خود دعوت به عمل می آوردند ، به ازدواج خود جنبه قانونی و رسمی می بخشیدند و در واقع جامعه به صورت بصری ، ازدواج 2 نفر را با یکدیگر تایید می کرد. به گفته دکتر غلامرضا علیزاده ، جامعه خود را در مقابل جوانان مسوول می دید اما در حال حاضر با گذار جامعه از مرحله سنتی به صنعتی که روند بروز خانواده هسته ای را تسریع کرده است با قوت گرفتن تجمل گرایی ، کمک و همکاری جمعی از میان رفته است و خانواده ها باید به تنهایی تمام مراسم عزاداری و سوگواری را برگزار کنند.
عزادارانی که به آرایشگاه می روند!
امروزه در شهرهای بزرگ ، آرایشگاه ها نیز به افرادی که قصد شرکت در مراسم عزاداری را دارند ، خدمات ویژه ای ارائه می کنند ، به طوری که آرایشگاه ها دیگر صرفا برای مراسم ازدواج به مشتریان خود خدمات نمی دهند بلکه طی سالهای اخیر این آرایشگاه ها علاوه بر مراسم ازدواج برای مراسم سوگواری نیز خدمات گریم ارائه می کنند. این آرایشگاه ها با ایجاد خطوط خاصی در چهره و نوع آرایش سعی می کنند حالت چهره فرد را مغموم و اندوهگین نشان دهند. دکتر علیزاده در ادامه با اظهار نگرانی از رشد روزافزون پدیده تجمل گرایی در جامعه که خود زمینه بروز آسیبهای اجتماعی فراوانی را برای خانواده هایی که از توان و تمکن مالی برخوردار نیستند ، پدید خواهد آورد ، می گوید: تغییر شیوه برگزاری مراسم های عزاداری ، ورود تجمل گرایی به وادی مراسم سوگواری و ظهور موسسات خصوصی که از این راه درآمد کسب می کنند طی سالهای اخیر به صورت یک خرده فرهنگ مخرب وارد فرهنگ و باورهای جامعه ما شده است ، در حالی که هم اکنون فاجعه بزرگی کلانشهرها را تهدید می کند و آن این است که بیشتر خانواده ها بسختی قادر به تامین تمام مخارج خود و فرزندان هستند و اگر چنین رقابت ناسالمی نیز ایجاد شود و امکاناتی که باید صرف زنده ها شود برای مرده ها هزینه شود ، باید در آینده انتظار بروز بحران های جبران نشدنی را در جامعه داشته باشیم.
برآورد سرانگشتی نشان می دهد برگزاری یک مراسم عزاداری از سوی این موسسات ، دست کم تا 40 میلیون تومان برای خانواده متوفی هزینه در پی دارد. پس براحتی می توان دریافت با این نرخها فقط گروههای خاصی از جامعه امکان برگزاری چنین مراسم های باشکوهی را دارند اما موضوع نگران کننده این است که مبادا بتدریج در آینده ای نه چندان دور این اتفاق نوظهور به یکی از همان سنتهای نادرست رایج در جامعه تبدیل و تا چند وقت دیگر این مشکل نیز به مشکلات دیگر شهروندان ساکن کلانشهرها اضافه شود که چگونه باید این هزینه ها را تامین کنند.
نکته مهم دیگر این که وقتی برای برگزاری یک مراسم سوگواری چند میلیون تومان هزینه صرف می شود ، در حالی که معلوم نیست آیا ثوابی نیز از این مراسم نصیب متوفی خواهد شد این فکر ممکن است برای لحظه ای به سراغتان بیاید که با این پولها می توان چند جوان را به خانه بخت فرستاد؟ چند خانواده گرفتار را نجات داد؟ دست چند خانواده بی سرپرست و خود سرپرست را گرفت؟ سرمایه کار و فعالیت چند نفر جوان بیکار را فراهم آورد؟ براستی ثواب کدام یک از این کارها بیشتر است؟

گریه کن ببر ، 30هزار تومان !

اگر خانواده متوفی بستگان و آشنایان زیادی نداشته باشند که در مراسم ترحیم متوفی شان شرکت کنند و در یک کلام مجلس خلوت و سوت و کور باشد ، این موسسات برای این مشکل نیز راه چاره ای پیش پای خانواده متوفی می گذارند.
خانواده های متوفیان در صورتی که بخواهند مراسم پرشورتر برگزار شود باید برای هر 2 ساعت به ازای هر گریه کن 30هزار تومان بپردازند. این افراد به بهترین شکل گریه و زاری می کنند و به مراسم شور و حال دیگری می بخشند!
هر گریه کن به طور متوسط حدود 30هزار تومان دستمزد می گیرد و بعضی از آنها که در گریه و غش کردن حرفه ای تر هستند و به نوعی رهبر دیگر گریه کن ها محسوب می شوند ، دستمزد بالاتری دارند.
همچنین اگر بخواهید تمامی مراسم فوت عزیزتان را برای همیشه ثبت کنید این مراکز آماده اند از تمام جزئیات مراسم شما عکاسی و فیلمبرداری کنند البته با قیمتهای گزاف.


+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.